Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Загальні риси та ознаки оформлення газет↑ Стр 1 из 14Следующая ⇒ Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Оформлення газети — важлива ділянка журналістської творчості. Від технічного оформлення газети залежить вплив матеріалів на читача. Протягом століть людство виробило прості й чіткі закони і принципи технічного оформлення, що відповідають демократичному характерові преси. Ці загальні риси та ознаки оформлення властиві газетам і журналам різного типу, але разом з тим у кожній газеті поступово складається власний більш або менш сталий композиційно-графічний тип. Тому актуальною виявляється проблема індивідуалізації зовнішнього вигляду друкарських видань у межах оформлювальних норм. У вирішенні цієї проблеми важливу роль відіграє комплексне і раціональне використання всіх художньо-поліграфічних засобів. Стійка композиція номера — один з основних компонентів довготривалої моделі газети. Стабільність в оформленні пов'язана зі змістом, тематикою і жанровою структурою газети. Звісно, головне у газеті — це зміст матеріалів. Саме він визначає форму публікацій, характер і стиль верстки, способи й засоби технічного оформлення. Зміст матеріалів номера обумовлює як окремі елементи їх оформлення, так і взаємозв'язок, організацію в єдине ціле. Між змістом і формою газети й журналу існує постійний взаємозв'язок. Стійкість тематичної та жанрової композиції видання виробляє в читача своєрідну модель очікування, тобто поліпшує ознайомлення з матеріалами номера, привчає шукати матеріали на звичному місті, виробляє готовність сприймати публікації номера в добре знайомих і звичних формах. Стійкість композиції газети ще не означає створення жорсткої, стандартної її схеми. Принцип тематичної та жанрової структури полягає в тому, що кожна полоса, розділ, добірка мають бути змістовними, композиційно завершеними. Матеріали номера слід розташовувати в точно продуманому, організованому порядку. Не тільки зміст окремих матеріалів, а й їх співвідношення, пропорції, розташування є важливими факторами і мають бути заздалегідь продуманими. Макетуванням завершується формування випуску періодичного видання. Макет номера — це графічний план його верстки, який точно показує розміщення текстів та ілюстрацій, заголовків, рубрик, форми подачі публікацій, місця й конфігурації кожної з них, авторських підписів та інших службових деталей. У структурі та графіці газети виявляються типові особливості оформлення. У сучасній практиці газетної періодики вироблено кілька загальних способів верстки: проста, ламана, вертикальна, горизонтальна, брускова та ін. Верстка та оформлення є своєрідним коментарем до змісту номера, вони сприяють вираженню ідеї з допомогою технічних і художніх засобів. Завдяки оформленню повідомлення набуває здатності впливати на читача ще до прочитання, викликаючи в нього бажання ознайомитися з матеріалом, активізуючи читацький інтерес. У сучасній практиці преси дедалі більшу роль відіграє заголовний комплекс. Різні його варіанти допомагають читачеві швидко отримати уявлення про зміст номера. Оформлення заголовного комплексу має ясно і чітко доносити зміст кожної публікації, кожного номера. Вісниками новин також виступають ілюстрації — фотографічні та ін. Ілюстрації в пресі — це самостійний засіб інформації, причому як пізнавальної, так і емоційно-естетичної. Велике значення в пошуках обличчя видання мають набірно-графічні засоби оформлення — лінійки, рамки, колонцифри і т. ін. Рівень оформлювального мистецтва багато в чому залежить від стану і перспектив розвитку матеріальної бази друку. Розробка електронних способів верстки, значне поширення офсетного друку, фотонабору, автоматизації редакційно-видавничих процесів дозволили значно поліпшити оформлення періодичних видань. Форма та оформлення газети — поняття, на перший погляд, тотожні, але це не так. Під оформленням ми розуміємо художньо-технічний процес, що включає вибір та застосування шрифтів, ілюстрацій, способи розміщення матеріалів, засновані на використанні законів контрасту, пропорції, ритму та ін. Це — найсуттєвіша ланка у формотворенні газети, але не єдина. Поєднання її з іншими формотворними процесами та явищами і складає газетну форму, тобто особливу фізичну конструкцію, зумовлену змістом газети та її призначенням у суспільстві. Початкові елементи цієї конструкції — формат, обсяг, колонки. Вони відрізняють газетну форму від решти форм друкованої продукції, періодичної та неперіодичної. Ці елементи газетної форми — результат тривалої історичної еволюції, в процесі якої вони змінювалися. Видавців і читачів перших газет, мабуть, задовольняли книжковий формат і невеликий обсяг. Публікація декількох новин політичного чи економічного змісту не потребувала особливої конструкції, яка відрізнялася б від конструкції книги. Необхідність збільшення формату, обсягу газети і поділу її полос на колонки з'явилася згодом, коли збільшився потік інформації, а газета стала більш масовою, коли вона почала наповнюватися повідомленнями найрізноманітнішого характеру — офіційними й розважальними, комерційними та белетристичними, текстовими та ілюстративними. Основною технічною межею і мірою для газетних матеріалів, рубрик, добірок стали полоси і колонки. Підпорядкованість усіх елементів газети її змістові відіграє провідну роль на всіх етапах формотворення газети. Коли в минулому столітті американські видавці почали випускати газети «простирадлом», то читачі не прийняли їх тому, що було незручно тримати їх під час читання. І навпаки, газети-таблоїди набули значного поширення завдяки тому, що малоформатну газету зручно читати й перегортати не тільки вдома, а й у дорозі. Критерій доцільності впливає і на такі формотворні елементи газети, як папір і фарба. Тимчасовість використання газети, оперативність її випуску, періодична зміна номерів від початку визначили нижчі, порівняно з книгою, поліграфічні якості цих елементів у газеті та зміни в її естетичному рівні. Отже, форма газети — це форма просторової організації газетних матеріалів. Іншими словами, це розмірна модель, що склалася історично. Вона забезпечує газеті виконання її функцій. У головних ознаках ця модель універсальна, що відповідає характерові газети як засобу спілкування і технології її виробництва. Розмірна модель так само задається оформлювачеві, як і зміст. Це означає, що суб'єктивний процес оформлення від початку спирається на дві об'єктивні посилки — зміст газети та її розмірну модель. Зміст відіграє провідну роль у визначенні характеру оформлення, але й розмірна модель не залишається осторонь. Навіть більше, формат і обсяг газети, зумовлені її специфікою, змістом і призначенням, диктують і змістові, і оформленню визначені розмірні норми, порушення яких призводить до порушення всієї конструкції газети. Народжений у секретаріатах редакцій афоризм про те, що полоса не гумова, якраз і виражає ту елементарну істину, що в газеті чи в її окремій частині не можна вмістити понад те, що дозволяють фізичні межі. Отже, ми бачимо, що формат і обсяг газети, які разом із колонками складають форму просторової організації текстових та ілюстративних матеріалів, відіграють щодо цих матеріалів активну роль. Ця активність форми зростає чи зменшується залежно від того, з якою ланкою розмірної моделі верстальник має справу: верхня частина полоси швидше впаде в око читачеві, ніж нижня, перша полоса читається раніше від внутрішніх і т. д. Використовуючи ці особливості читацького сприйняття газетної форми, оформлювач відповідно розташовує матеріали, виносить головні з них на видні місця і посилює їх графічними акцентами. Оформлення газети пов'язане з її змістом як безпосередньо (з урахуванням значущості окремих матеріалів), так і опосередковано — через форму просторової організації матеріалів (з урахуванням різної значущості окремих частин цієї форми). Але цим взаємодія між змістом і зовнішніми елементами газетної форми не обмежується. Тут слід сказати про внутрішню літературну форму газети. Зміст газети складають не якісь тексти та ілюстрації, а матеріали, що мають конкретні жанрові й стилістичні ознаки. Це — замітка, репортаж, кореспонденція, інтерв'ю, огляд, стаття, нарис, фейлетон та ін. А ще — документальні й художні фотоілюстрації, малюнки, карикатури, карти, схеми тощо. Як і розмірна модель, жанр теж значною мірою обумовлює фізичні межі матеріалів (стаття — більша за кореспонденцію, кореспонденція — більша за замітку і т. д.) та їх розташування в газеті (передова — на початку номера, спорт і довідки — наприкінці, головні матеріали — на внутрішніх полосах). Ще більшою мірою літературна форма матеріалів впливає на їхнє індивідуальне графічне оформлення. Фейлетон чи вірші мають бути оформленими інакше, ніж стаття чи кореспонденція. На практиці трапляються різні випадки. У більшості газет серйозно ставляться до графічного оформлення. Але є газети, творці яких не замислюються над індивідуалізацією графічного оформлення матеріалів стосовно їх змісту і літературної форми. У таких газетах заголовок передової статті можуть набрати рукописним шрифтом, критичну кореспонденцію обрамити декоративною лінійкою, а ліричній добірці надати графічної чіткості. Це свідчить про професійне невміння, поганий смак і зневажливе ставлення до зовнішнього вигляду газети. Єдність змісту й газетної форми вимагає відповідності всіх її розмірних, графічних та інших елементів внутрішній, літературній формі окремих частин змісту. Тільки за цих умов зміст у газеті набуває потрібної форми. Взаємодія між змістом і формою у газеті — це складний процес, опосередкований як просторовою, так і внутрішньою організацією матеріалів. Оформлення і тут виступає в ролі активної творчої ланки, яка зв'язує всі елементи змісту і форми в єдиний газетний організм.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-19; просмотров: 644; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.180.152 (0.009 с.) |