Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тэарэтыка-ЛІТАРАТУРНАЯ думкаСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Ў СЯРЭДЗІНЕ — ДРУГОЙ ПАЛОВЕ ХХ ст. Агульная характарыстыка развіцця Тэарэтыка-літаратурнай думкі ў сярэдзіне — другой палове ХХ ст. Тэарэтыка-літаратурная думка ў сярэдзіне — другой палове ХХ ст. развіваецца яшчэ больш шпаркімі крокамі, у параўнанні з папярэднім этапам. На змену «старым» (устарэлым), «акадэмічным» метадам даследавання літаратуры прыходзяць г. зв. «навейшыя», да якіх адносяць псіхааналітычную канцэпцыю, фенаменалогію, «новую крытыку», структуралізм, семіётыку, рэцэптыўную крытыку, герменеўтыку, сінергетыку і інш.). Умоўна іх можна падзяліць на дзве асноўныя плыні: г. зв. сайентысцкую і антрапалагічную альбо гуманістычную. Сайентысты (ад англ. science — навука) імкнуцца вырашыць праблемы даследавання літаратуры, абапіраючыся на дасягненні розных галін пазнання. Яны працягваюць, такім чынам, традыцыі пазітывістаў ХІХ ст. Прадстаўнікі ж антрапалагічнага (альбо гуманістычнага) накірунку зыходзяць з пераканання, што літаратура з’яўляецца асаблівым відам чалавечай дзейнасці, які не паддаецца строга навуковаму тлумачэнню. Вельмі важнай асаблівасцю развіцця літаратуразнаўства і тэарэтыка-літаратурнай галіны ў ім з’яўляецца тое, што вучоныя ХХ ст. на першае месца ў літаратуразнаўчым даследаванні пачалі ставіць менавіта мастацкі твор, а не ўвесь комплекс калялітаратурных фактаў і з’яў (біяграфію пісьменніка, яго псіхалогію, духоўны вопыт, асаблівасці грамадскага рэагавання на творы літаратуры і г. д). Праўда, не абыходзіцца пры гэтым і без крайнасцей (напрыклад, постстуктуралісцкія канцэпцыі твора як самадастатковага тэксту, складзенага з цытат). Аднак у цэлым такі падыход дае станоўчыя вынікі. Менавіта дзякуючы яму высвечваюцца многія моманты і грані ўнутранай складанай будовы мастацкага твора, яго шматаспектная структура. Агульнапрызнана, што авангард літаратурнай навукі ХХ ст. (як, дарэчы, і ранейшага часу) знаходзіцца ў краінах Заходняй Еўропы. Менавіта там пачалі свой шлях практычна ўсе «навейшыя» літаратуразнаўчыя канцэпцыі, метады, школы. Аднак дзеля справядлівасці трэба аддаць даніну павагі і ўсходнеславянскай, і ў першую чаргу рускай літаратурнай навуцы. Нягледзячы на не надта спрыяльныя ўмовы ў выніку ідэалагічнага дыктату і ціску (літаратуразнаўства пры ўсёй яго спецыфіцы з’яўляецца ўсё-такі ў немалой ступені навукай грамадазнаўчай), савецкая літаратурная навука (вядома, перадавая яе частка) не толькі не згубіла напрацаваныя ў свой час здабыткі і традыцыі, але і пэўным чынам узбагаціла іх. У тым ліку і ў галіне тэорыі літаратуры, аб чым сведчыць, напрыклад, калектыўны трохтомнік «Теория литературы. Основные вопросы в историческом освещении» (1962–1965), мноства асобных навуковых прац па самых розных пытаннях, а таксама цэлы шэраг падручнікаў (манаграфіі Л. Цімафеева, Р. Абрамовіча, Г. Паспелава, М. Гуляева, І. Волкава, В. Халізева, А. Фядотава; калектыўная праца С. Бройтмана, Н. Тамарчанкі і В. Цюпы). Без глыбокай тэарэтычнай распрацоўкі многіх пытанняў наўрад ці з’явіўся б грунтоўнейшы васьмітомнік «История всемирной литературы» (1983–1994) — праца, несумненна, эпахальная для ўсяго сусветнага літаратуразнаўства. Прозвішчы Б. Тамашэўскага, В. Шклоўскага, В. Жырмунскага, Ю. Лотмана, М. Бахціна, У. Пропа, Дз. Ліхачова, Г. Паспелава, М. Конрада і шэрагу іншых савецкіх вучоных ведаюць усе сур’ёзныя літаратуразнаўцы свету. У заключэнне да ўводнай часткі хацелася б звярнуць увагу на яшчэ адну важную акалічнасць, якая характарызуе развіццё літаратурнай навукі ў сярэдзіне — другой палове ХХ ст.: выпадкаў прымянення той альбо іншай метадалогіі ў г. зв. «чыстым» выглядзе было не так ужо і многа, даволі часта гэтая метадалогія перапляталася, змешвалася, сінтэзавалася. Літаратура Введение в литературоведение. Хрестоматия / Под ред. П.А. Николаева.— 2-е изд., испр. и доп.— М., 1987. Волков И.Ф. Теория литературы.— М., 1995. История эстетической мысли: В 6 т.— М., 1986–1989.— Т. 4–6. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Петров Т.Н. Литературоведение // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Уводзіны ў літаратуразнаўства: Хрэстаматыя / Уклад. М.І. Мішчанчук, М.Ф. Шаўлоўская; уступ. арт. М.А. Лазарука.— 2-е выд., дапрац. і дап.— Мн., 1991. Хрестоматия по теории литературы / Составитель Л.Н. Осьмакова.— М., 1982. Псіхааналітычная школа
Псіхааналіз у літаратуразнаўстве — гэта спосаб трактоўкі літаратурных твораў у адпаведнасці з вучэннем псіхалогіі аб падсвядомым. Псіхааналіз разглядае літаратурную творчасць як сублімаванае сімвалічнае выражэнне першапачатковых псіхалагічных імпульсаў і памкненняў асобы (інфантыльна-сексуальных у сваёй аснове), якія не прыняты рэальнасцю, адвергнуты ёю, але разам з тым знаходзяць сваю пэўную кампенсацыю ў галіне мастацкай фантазіі. Псіхааналіз выяўляе ў гісторыі літаратуры шэраг устойлівых сюжэтных схем, у якіх аўтар, на думку прадстаўнікоў гэтай школы, ідэнтыфікуе сябе з героем і малюе альбо здзяйсненне сваіх падсвядомых жаданняў, альбо, наадварот, паказвае іх трагічнае сутыкненне з сіламі сацыяльнай і маральнай забароны. Першыя ўзоры прымянення псіхааналізу да літаратуры і мастацтва даў аўстрыйскі ўрач і псіхолаг Зыгмунд Фрэйд (1856–1939) у працах «Паэт і фантазія», «Дастаеўскі і бацьказабойства» і некат. інш. Дарэчы, той жа Фрэйд папярэджваў супраць змешвання задач псіхааналізу і літаратуразнаўства: псіхааналіз падыходзіць да літаратуры толькі як да сюжэтна-ілюстрацыйнага матэрыялу і сам па сабе не ў стане растлумачыць розніцу паміж шэдэўрам і яго пераказам альбо рэпрадукцыяй, паміж вялікім пісьменнікам і радавым неўротыкам ці снаведам. Найбольш адэкватна псіхааналіз дапасуецца да прадуктаў міфалогіі і г. зв. «масавай» літаратуры, дзе свядомае «я» яшчэ не выдзелена ці ўжо растворана ў бессвядомым «яно» і дзе амаль што адсутнічаюць эстэтычныя крытэрыі. Наогул фрэйдысцкі псіхааналіз накіраваны не столькі на сам твор, колькі на творчы працэс, спрабуючы выявіць біяграфічную «падкладку» мастацкай дзейнасці і яе выніковых прадуктаў. Дзейнасць Фрэйда праходзіла ва ўмовах, калі псіхалагічны падыход да вырашэння праблем грамадскага і асабістага жыцця меў вялікае распаўсюджанне. Папярэднікам Фрэйда быў нямецкі псіхолаг Э. Гартман, які абгрунтаваў у сваёй даволі аб’ёмістай працы «Філасофія падсвядомага» (1869) палажэнне аб важнасці гэтага самага падсвядомага. Фрэйд жа развіў вучэнне Гартмана і галоўны ўхіл у ім зрабіў на сексуальныя памкненні і інстынкт самазахавання. Мастацтва для Фрэйда — гэта свет ілюзій, галіна фантастычнага жыцця, вельмі блізкая да сноў. Акрамя таго, надзвычай вялікая роля ў ім адводзіцца сімвалам. У сувязі з гэтым Фрэйдам ствараецца і абгрунтоўваецца тэорыя «сімвалізацыі», якая павінна, на думку вучонага, складаць аснову мастацтва. У шматстайнасці сімвалічнага зместу, атрыманага ў выніку выяўлення праз фантазію адвергнутых рэальнасцю жаданняў і памкненняў, ды яшчэ з сексуальным адценнем, Фрэйдам якраз і бачыцца сутнасць мастацтва. Пры ўсіх недахопах і адмоўных момантах канцэпцыя З. Фрэйда была пэўным крокам наперад у паступальным развіцці навукі. Ёсць у вучэнні Фрэйда рысы, якія прымушаюць імпанаваць дадзенай канцэпцыі. Фрэйд быў перакананы ў тым, што неабходнай якасцю мастака павінна быць здольнасць лепш за іншых разумець свае ўласныя супярэчнасці і недахопы і думаць аб творчасці як аб сродку вылечвання недахопаў і хвароб нашага недасканалага свету, сродку барацьбы за сапраўдную чалавечнасць. Мастак характарызуецца ім як чалавек, здольны да захавання свайго псіхічнага здароўя ў «хворым свеце» і, да ўсяго яшчэ, жадаючы «лячыць» сродкамі мастацтва іншых. Прыняцце гэтага палажэння прывяло ў шэраг прыхільнікаў фрэйдызму такіх вядомых мастакоў слова, як С. Цвейг, А. Цвейг, І. Бергман і інш. Фрэйдысцкі псіхааналіз у дачыненні да літаратуры і мастацтва ў цэлым спарадзіў даволі прадстаўнічую школу. Найбольшае распаўсюджанне ён атрымаў у Германіі, Аўстрыі, Швейцарыі, ЗША. Некаторыя яго прыхільнікі ёсць у Англіі і Францыі. Асаблівая роля ў распрацоўцы вучэння Фрэйда належыць яго паслядоўнікам О. Ранку, Л. Вальдштэйну, І. Нейфельду, К.Г. Юнгу, Э. Фрому, Э. Джоўнзу. Найбольш вядомае ў гэтым радзе прозвішча Юнга, які, дарэчы, не слепа ішоў услед за З. Фрэйдам, а істотна перагледзеў яго вучэнне, асабліва ў плане ўздзеяння сексуальных фактараў на творчы працэс. Роля апошніх, на думку К.Г. Юнга, была істотна перабольшана З. Фрэйдам. К.Г. Юнг — аўтар тэрміна-паняцця «архетып» і заснаванай на яго грунце адпаведнай тэорыі ў мастацтве. Так як дадзены тэрмін будзе і далей сустракацца на старонках дапаможніка, дадзім яму азначэнне і пэўную характарыстыку. Пад архетыпам (ад ст.-грэч. arhétypos — першавобраз, мадэль) падразумяваецца «універсальны сімвалічны матыў, які існуе ў чалавечай падсвядомасці і выяўляецца адначасова ў культуры многіх народаў» [6]. Дадзены тэрмін з’яўляецца ключавым для разумення вучэння К.Г. Юнга пра «калектыўнае падсвядомае» (першабытную памяць чалавецтва), што ўспрымаецца ў якасці своеасаблівага вытоку архаічных рытуалаў, міфаў, сноў, вераванняў, а таксама мастацтва. Архетыпы валодаюць магчымасцю бессвядомага самаўзнаўлення. «У літаратуры архетып канкрэтызуецца ў шэрагу арыгінальных вобразаў, паўтараючыся ў розных нацыянальных пісьменствах і ў розныя перыяды. Так, архетып самаахвярнасці чалавека дзеля іншых людзей увасобіўся і ў класічным вобразе Праметэя, і ў вобразе Сотнікава (з аднайменнай аповесці В. Быкава). Архетып вясны, адраджэння знайшоў увасабленне і ў славутых казаннях Кірылы Тураўскага (ХII cт.), і ў паэзіі Я. Купалы (ХХ ст.). Часам тэрмін архетып звужаюць да разумення найбольш распаўсюджанага ў пэўнай нацыянальнай літаратуры вобраза-матыва (архетып лесу, балота, кургана і г. д.)» [7]. Літаратура Андреев А.Н. Культурный архетип лишнего человека (роман в стихах А.С. Пушкина «Евгений Онегин» в свете целостного анализа) // Андреев А.Н. Методология литературоведения.— Мн., 2000. Бахтин М.М. Фрейдизм. Формальный метод в литературоведении. Марксизм и философия языка. Статьи.— М., 2000. Выготский Л. Психология искусства.— 2-е изд-е.— М., 1968. Додельцев Р.Ф. Фрейдизм // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Кодуэлл К. Иллюзия и действительность / Пер. с англ.— М., 1969. Левчук Л. Психоанализ и художественное творчество.— Киев, 1980. Мелетинский Е.М. О литературных архетипах.— М., 1994. О современной буржуазной эстетике. Вып. 3.— М., 1972. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Рагойша В. Архетып // Рагойша В. Тэорыя літаратуры ў тэрмінах: Дапаможнік.— Мн., 2001. Руднев В.П. Словарь культуры ХХ века.— М., 1997. Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины. Энциклопедический справочник.— М., 1996. Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Архетип; Психоанализ // Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Новейший литературоведческий словарь-справочник для ученика и учителя.— Мозырь, 2003. Эпштейн М. В поисках «естественного» человека // Вопросы литературы.— 1976.— №8. Эпштейн М. Психоанализ // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Новая крытыка»
«Новай крытыкай» (англ. «new criticism») называецца плынь у замежнай крытыцы і літаратуразнаўстве ХХ ст., якая ўзнікла як рэакцыя на шэраг адмоўных момантаў у сацыяльна-гістарычным аналізе літаратуры, літаратуразнаўчым навуковым пазітывізме і імпрэсіяністычнай крытыцы. Дадзеным метадам даследавання літаратуры «новая крытыка» супрацьпаставіла методыку «аналітычнага чытання», тэорыю «эксплікацыі» тэксту, наогул, метадалогію фармальна-стылістычнага тлумачэння мастацкіх твораў. «Агульным і галоўным палажэннем неакрытычнай тэорыі мастацтва з’яўляецца ўважлівае прачытанне (close reading), замкнёнае даследаванне тэксту мастацкага твора. Узяты ізалявана ад з’яў рэчаіснасці і жыцця пісьменніка, тэкстуальна-аналітычны метад даследавання твора — базіс неакрытычнага аналізу» [8]. Галоўную задачу «новая крытыка» бачыць у выяўленні канкрэтнага і адначасова ўсеагульнага сэнсу тэксту, значнасці метафар, параўнанняў і іншых тропаў. Літаратурна-мастацкі твор для яе прадстаўнікоў існуе як нешта надзвычай аб’ектыўнае, не звязананае з якімі-небудзь гістарычнымі і сацыяльнымі фактарамі і ўмовамі. Асаблівую ўвагу «новая крытыка» надае расшыфроўцы сімволікі тэксту, якая, згодна з К. Бёркам, адным з тэарэтыкаў дадзенага напрамку, адлюстроўвае глыбінныя матывы паводзін чалавека (праца «Філасофія літаратурнай формы. Даследаванні сімволікі дзеянняў», 1941). Вядучае месца ў распрацоўцы метадалогіі «новай крытыкі» належыць англічанам і паўночна-амерыканцам (г. зв. англа-амерыканская школа «новай крытыкі»). Яе прадстаўляюць такія вучоныя і крытыкі, як Дж. Спінгарн (адзін з пачынальнікаў дадзенай метадалогіі, аўтар працы «Новая крытыка», 1911), Т. Эліёт, Дж. Рэнсам, А. Тэйт, К. Брукс, Р. Блэкмур і інш. Вельмі блізкая ў сваіх метадалагічных падыходах да канцэпцыі англа-амерыканскай «новай крытыкі» кніга-падручнік «Тэорыя літаратуры» (1949) Рэнэ Уэлека і Осціна Уорэна (выдадзена ў 1978 г. у СССР у перакладзе на рускую мову), якая набыла асаблівую папулярнасць на Захадзе і перавыдавалася некалькі разоў. Адметнай і спецыфічнай разнавіднасцю неакрытыкі з’яўляецца французская школа «новай крытыкі» («nowelle critique»). Да нацыянальных вытокаў яе неабходна аднесці ўзнікшую ў Францыі ў канцы ХІХ ст. методыку «эксплікацыі» тэксту. Зазначым таксама, што французская «новая крытыка» надзвычай цесна звязана з метадалогіяй айчынных структуралістаў, аб якой будзе ісці гаворка крыху ніжэй. Наогул жа, заўважым і падкрэслім, што ў г. зв. «чыстым» выглядзе не існуе практычна ніводзін з накірункаў у замежным літаратуразнаўстве ХХ ст. Усе яны цесна пераплецены паміж сабой, выкарыстоўваючы пры гэтым (часам даволі актыўна) тое-сёе з метадалогіі блізкіх ці роднасных школ. Найбольш значнымі прадстаўнікамі французскай «новай крытыкі» на раннім і сталым этапах яе развіцця з’яўляюцца Г. Башлар, Ж. Пуле, Ж. Рышар, Ж. Вебер. У 1950–1960-я гг. у французскай «новай крытыцы» развіваецца адгалінаванне, якое арыентуецца на структурныя і семіятычныя спосабы даследавання. Найбольш яскрава яно выражана ў працах Р. Барта(«Крытычныя вопыты», 1963; «Аб Расіне», 1963; «Крытыка і ісціна», 1966),Ц. Тодарава («Паэтыка», 1966), а таксама ў шэрагу даследаванняў А. Грэймаса і Ю. Крысцевай. Многае з метадалогіі «новай крытыкі» засвоілі і вядомыя ў вучоным свеце прадстаўнікі швейцарскай літаратуразнаўчай школы Э. Штайгер, В. Кайзер, М. Верлі. Дарэчы, падручнік апошняга «Агульнае літаратуразнаўства», таксама, як і кніга Р. Уэлека і О. Уорэна, быў выдадзены ў перакладзе на рускую мову ў СССР у 1957 г. (гл. літаратуру да пытання). Літаратура Афасижев М.Н. Критика буржуазных концепций художественного творчества.— М., 1984. Барт Р. Избранные работы. Семиотика, поэтика.— М., 1989. Борев Ю.Б. Критика современных буржуазных эстетических концепций.— М., 1977. Вейман Р. «Новая критика» и развитие буржуазного литературоведения.— М., 1965. Верли М. Общее литературоведение / Пер. с нем.— М., 1957. Гиленсон Б. Заметки о «новой критике» // Вопросы эстетики. Вып. 8.— М., 1968. Гиленсон Б.А., Косиков Г.К. «Новая критика» // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Грефф Дж. Что собой представляла «новая критика»? // Тенденции в литературоведении стран Западной Европы и Америки. Сборник обзоров и рефератов.— М., 1981. Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ–ХХ вв. Трактаты, статьи, эссе / Сост., общ. ред. Г.К. Косикова.— М., 1987. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Теории, школы, концепции.— М., 1977. Урнов Д.М. Литературное произведение в оценке англо-американской «новой критики».— М., 1982. Уэллек Р., Уоррен О. Теория литературы / Пер. с англ.— М., 1978. Хованская З.И. Анализ литературного произведения в современной французской филологии.— М., 1980. Цурганова Е.А. Новая критика // Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины. Энциклопедический справочник.— М., 1996. Фенаменалагічная школа
Фенаменалагічная школа ў літаратуразнаўстве (ад ст.-грэч. phainomenon — тое, што з’яўляецца; і logos — слова, паняцце, вучэнне) склалася першапачаткова ў Германіі ў 1920–1930-я гг. пад уздзеяннем ідэй Э. Гусерля і іншых філосафаў-фенаменолагаў. У літаральным сэнсе слова фенаменалогіяй імянуецца вучэнне аб феноменах — прадметах у пачуццёвым успрыманні. Вучоныя-фенаменолагі асноўнай рэальнасцю лічаць не аб’ектыўны свет, а з’явы свядомасці альбо феномены. Зыходзячы з таго, што мастацкі твор ёсць акт зносін і адначасова акт стварэння аўтарам і чытачом індывідуальных значэнняў, літаратуразнаўцы-фенаменолагі пры разглядзе яго галоўную ўвагу звяртаюць на асаблівасці свядомасці. Па гэтай прычыне дадзеная разнавіднасць літаратуразнаўчай метадалогіі імянуецца таксама «крытыкай свядомасці». У сувязі з тым, што менавіта суб’ектыўныя моманты найбольш фігуруюць пры разглядзе літаратурна-мастацкага твора, фенаменалагічная школа даволі часта называецца яшчэ і экзістэнцыяльна-фенаменалагічнай. У межах аналізуемай метадалогіі ў залежнасці ад таго, на чым канкрэтна засяроджваецца ўвага пры даследаванні, вылучаюць генетычную, тэматычную, анталагічную і некат. інш плыні. Ля вытокаў літаратуразнаўчай фенаменалагічнай метадалогіі стаялі такія нямецкія вучоныя, як В. Конрад, М. Гейгер, А. Пергер і І. Пфайфер. Самай вядомай у фенаменалагічнай школе з’яўляецца жэнеўская група крытыкаў. Менавіта ў дачыненні да яе прадстаўнікоў (а гэта М. Раймон, Ж. Пуле, А. Беген, Ж.П. Рышар, Ж. Старобінскі, Дж.Х. Мілер) найбольш часта ўжываецца тэрмін «крытыка свядомасці». У гісторыі еўрапейскага літаратуразнаўства мелі месца спробы спалучэння фенаменалагічнай і структуралісцкай метадалогіі. Найбольш поўна гэта выявілася ў дзейнасці вядомага польска-нямецкага філосафа, эстэтыка і літаратуразнаўцы Рамана Інгардэна — аўтар працы «Літаратурны твор мастацтва» (1931).
Літаратура Борев Ю.Б. Критика современных буржуазных эстетических концепций.— М., 1977. Вайда Д. Феноменогия и литературоведение // Теории, школы, концепции. Вып. 2.— М., 1975. Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ–ХХ вв. Трактаты, статьи, эссе / Сост., общ. ред. Г.К. Косикова.— М., 1987. Ингарден Р. Исследования по эстетике.— М., 1962. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Руднев В.П. Словарь культуры ХХ века.— М., 1997. Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины. Энциклопедический справочник.— М., 1996. Старостин Б.А. Феноменологическая школа // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Школы и направления в литературоведении. Метод в литературоведении // Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Новейший литературоведческий словарь-справочник для ученика и учителя.— Мозырь, 2003. Хованская З.И. Анализ литературного произведения в современной французской филологии.— М., 1980. 3.5. Рэцэптыўная крытыка [9]
Дадзеная метадалогія даволі блізкая па шэрагу рыс да фенаменалагічнай. Рэцэптыўны падыход да мастацкага твора часам імянуюць яшчэ «крытыкай чытацкіх рэакцый». Рэцэптыўная крытыка атрымала найбольшае распаўсюджанне ў Германіі, хоць, пачынаючы з канца 1960-х гг., яе ідэі сталі пранікаць і ў іншыя краіны. Асноўныя ідэі рэцэптыўнай метадалогіі абагульніў і выклаў В. Ізер. Дадзены вучоны, як і дэканструктывісты, не прызнае стабільнасці тэкставага значэння. Але калі дэканструктывісты прычынай гэтага лічаць шматзначнасць самога тэксту, дык рэцэптыўныя крытыкі сцвярджаюць, што дадзеная нестабільнасць ідзе ад шматстайнасці чытацкіх рэакцый на адзін і той жа тэкст. Наогул мастацкі тэкст — рэч даволі своеасаблівая. Ён даволі істотна адрозніваецца ад усіх астатніх відаў тэксту. Адрозненне, у прыватнасці, заключаецца ў тым, што мастацкі твор ёсць рэканструкцыя знаёмага свету ў незнаёмых формах. І гэтыя незнаёмыя формы надаюць тэксту «зацемненасць», якая ў сваю чаргу стымулюе чытацкае ўяўленне і выклікае ў выніку вялікую колькасць чытацкіх рэакцый («прачытанняў»). Чым болей мастацкі твор нясе ў сабе «зацемненасці», тым ён якасней, лічыць В. Ізер. І яшчэ адзін цікавы момант у канцэпцыі рэцэптыўнай крытыкі: мастацкі тэкст (з усім яго складаным напаўненнем) займае прамежкавую пазіцыю паміж светам рэальных рэчаў і светам чытацкага вопыту; акт прачытання ёсць працэс, у якім чытач імкнецца суаднесці вібруючую структуру тэксту з тым альбо іншым значэннем. Метадалогію В. Ізера і ў цэлым прынцыпы рэцэптыўнага падыходу да мастацкага твора падзяляюць такія заходнееўрапейскія літаратуразнаўцы, як Х. Яўс і Р. Варнінг, а таксама амерыканцы С. Фіш, Н. Холанд, Д. Блейх, М. Шварц, Х. Ліхтэнстайн.
Літаратура Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ–ХХ вв. Трактаты, статьи, эссе / Сост., общ. ред. Г.К. Косикова.— М., 1987. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины. Энциклопедический справочник.— М., 1996. Современный словарь-справочник по литературе.— М., 1999. Теории, школы, концепции (критические анализы). Художественная рецепция и герменевтика.— М., 1985. Хализев В.Е. Теория литературы.— 2-е изд.— М., 2000. Яусс Х.Р. История литературы как провокация литературоведения // Новое литературное обозрение.— М., 1995.— №12. 3.6. Літаратуразнаўчая герменеўтыка
Тэрмін «герменеўтыка» грэчаскага паходжання, што абазначае ў літаральным сэнсе «тлумачэнне». Этымалогія слова звязана з Гермесам — міфічным пасланцом алімпійскіх багоў. Перадаючы іх загады і паведамленні людзям, Гермес павінен быў тлумачыць таксама і боскія тэксты. Сучасная філасофія вызначае герменеўтыку як тэорыю інтэрпрэтацыі, вучэнне аб разуменні сэнсу. На сённяшні дзень герменеўтыка ў шэрагу краін з’яўляецца асновай літаратуразнаўства і крытыкі. Герменеўтыка займаецца пераважна агульнымі прынцыпамі інтэрпрэтацыі тэкстаў, распрацоўваючы агульную тэорыю іх разумення і тлумачэння. У гэтых адносінах герменеўтыку можна лічыць, як і філасофію, «навукай навук». У дадзеным выпадку гуманітарных, уключаючы і літаратуразнаўства. «Бацькам» герменеўтыкі як навукі заходнія тэарэтыкі лічаць нямецкага філолага-класіка эпохі рамантызму Ф. Шлейермахера (найбольш вядомыя працы яго ў адзначаным рэчышчы — «Герменеўтыка» і «Крытыка»). Канцэпцыю Ф. Шлейермахера (у асноўным самыя агульныя падыходы) падхапілі і распрацоўвалі такія вядомыя еўрапейскія вучоныя, як В. Дыльтэй, Х. Гадамер, М. Хайдэгер. Сучасная герменеўтыка, якая часам імянуецца «неагерменеўтыкай», цікавая многімі сваімі момантамі. Асаблівую ўвагу прыцягваюць намаганні (дарэчы, даволі слушныя) некаторых яе прадстаўнікоў сцвердзіць і замацаваць у свядомасці вучоных-літаратуразнаўцаў, крытыкаў, а таксама чытачоў думку аб тым, што мастацкі твор заўсёды нясе ў сабе пэўны сталы (цвёрды) сэнс, укладзены ў яго аўтарам. Найбольш значным прапагандыстам менавіта такога падыходу з’яўляецца амерыканец Э.Д. Хірш, які лічыць, што залішні суб’ектывізм у перамешку з рэлятывізмам пры трактоўцы мастацкага твора (а на гэта «хварэюць» многія сучасныя літаратуразнаўчыя школы, і асабліва дэканструктывізм, а таксама рэцэптыўная крытыка) павінен адсутнічаць. Інакш даследчык з інтэрпрэтатара ператвараецца ў новага аўтара твора. Не цураюцца герменеўтыкі і сучасныя айчынныя вучоныя-літаратуразнаўцы. У якасці прыкладу можна прывесці В. Халізева, які ў сваім падручніку па тэорыі літаратуры (як нам падаецца, гэта адзін з лепшых на сённяшні дзень на сучаснай постсавецкай прасторы дапаможнікаў па дадзенай дысцыпліне) прысвяціў цэлы падраздзел разгляду герменеўтычнай метадалогіі [10]. Літаратура Авдеенко В.А. Герменевтика // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества.— М., 1979. Гадамер Х.Г. Истина и метод. Опыт философской герменевтики / Пер. с нем.— М., 1988. Гайденко П.П. Прорыв к трансцендентному. Новая онтология ХХІ века.— М., 1997. Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ–ХХ вв. Трактаты, статьи, эссе / Сост., общ. ред. Г.К. Косикова.— М., 1987. Рикёр П. Конфликт интерпретаций: Очерки о герменевтике.— М., 1995. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Рагойша В. Герменеўтыка // Рагойша В. Тэорыя літаратуры ў тэрмінах: Дапаможнік.— Мн., 2001. Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины. Энциклопедический справочник.— М., 1996. Современный словарь-справочник по литературе.— М., 1999. Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Герменевтика // Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Новейший литературоведческий словарь-справочник для ученика и учителя.— Мозырь, 2003. Теории, школы, концепции (критические анализы). Художественная рецепция и герменевтика.— М., 1985. Хализев В.Е. Теория литературы.— 2-е изд.— М., 2000. Шлейермахер Ф.Д. Герменевтика // Общественная мысль. Вып. ІV.— М., 1993. Шпет Г.Г. Герменевтика и ее проблемы // Контекст–1989, 1990, 1991, 1992.— М., 1989–1992.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 551; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.147.42.34 (0.018 с.) |