Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тэарэтыка-Літаратурная думка↑ Стр 1 из 9Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
ў ХІХ — ПАЧАТКУ хх стст. Агульная характарыстыка развіцця Тэарэтыка-літаратурнай думкі ў ХІХ — пачатку ХХ стст. Асноўнай прыкметай і асаблівасцю развіцця тэарэтыка-літаратурнай думкі ў ХІХ — пачатку ХХ стст. з’яўляецца фарміраванне ў літаратуразнаўстве ўласных навуковых метадаў і школ. Наогул, у дадзены перыяд літаратуразнаўства практычна поўнасцю вычляняецца з эстэтыкі і становіцца самастойнай галіной навуковых ведаў. Сярод метадаў і накірункаў (даволі часта побач з тэрмінамі «метад» і «накірунак» ужываецца паняцце «школа»; у прынцыпе ўсе гэтыя тры словы-тэрміны з’яўляюцца сінонімамі), што ўзніклі і аформіліся ў літаратурнай навуцы ў ХІХ — пачатку ХХ стст. і самым непасрэдным чынам паўплывалі на развіццё тэарэтыка-літаратурнай галіны ў агульнай сістэме літаратуразнаўчых ведаў, найбольш значнымі і распаўсюджанымі з’яўляюцца міфалагічны, біяграфічны, культурна-гістарычны, параўнальна-гістарычны, псіхалагічны, фармальны і сацыялагічны. Спецыфіка літаратуразнаўчага пазнання ў тым, што яно ў працэсе свайго гістарычнага развіцця не поўнасцю адкідвае напрацаванае папярэднікамі, а бярэ лепшае з усяго гэтага. Таму літаратуразнаўчыя метады, накірункі і школы ХІХ — пачатку ХХ стст. не знікнуць бясследна, як толькі вычарпаюць свае навуковыя патэнцыі, а пяройдуць многімі сваімі момантамі і гранямі, лепшымі і праверанымі прыёмамі даследавання ў наступную літаратурную навуку. Толькі што адзначанае датычыцца практычна ўсіх літаратуразнаўчых метадаў, накірункаў і школ ХІХ — пачатку ХХ стст. Прынцып пераемнасці ў выніку адбору і сінтэзу ўсяго лепшага, што напрацавана папярэднікамі,— адзін з асноваўтваральных прынцыпаў літаратурнай навукі, важнейшая ўмова для яе далейшага паспяховага развіцця. Літаратура Введение в литературоведение. Хрестоматия / Под ред. П.А. Николаева.— 2-е изд., испр. и доп.— М., 1987. Волков И.Ф. Теория литературы.— М., 1995. Зарубежная литература ХІХ века: Реализм: Хрестоматия историко-литературных материалов.— М., 1990. История эстетической мысли: В 6 т.— М., 1986–1987.— Т. 3–4. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Николаев П.А., Курилов А.С., Гришунин А.Л. История русского литературоведения.— М., 1980. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Поспелов Г.Н. Теория литературы.— М., 1978. Уводзіны ў літаратуразнаўства: Хрэстаматыя / Уклад. М.І. Мішчанчук, М.Ф. Шаўлоўская; уступ. арт. М.А. Лазарука.— 2-е выд., дапрац. і дап.— Мн., 1991. Хрестоматия по теории литературы / Составитель Л.Н. Осьмакова.— М., 1982. Міфалагічная школа
Адным з першых навуковых метадаў у літаратуразнаўстве стаў міфалагічны (міфалагічная школа). Пад міфалагічнай школай падразумяваюць накірунак у літаратуразнаўстве і фалькларыстыцы ХІХ ст., які ўзнік у эпоху рамантызму. Філасофскай асновай гэтай школы стала эстэтыка Ф. Шэлінга і братоў А.В. і Ф. Шлегеляў. Асабліва многа на этапе станаўлення міфалагічнай школы зрабіў Ф. Шлегель, кніга якога «Філасофія мастацтва» атрымала даволі шырокі грамадскі рэзананс. Канчаткова міфалагічную школу тэарэтычна аформілі браты Я. і В. Грым у працы «Нямецкая міфалогія» (1835). Для міфалагічнай школы з’яўляецца характэрным уяўленне аб міфах як аб «неабходнай умове і першасным матэрыяле для ўсякага мастацтва» (Ф. Шэлінг), як аб «ядры, цэнтры паэзіі» (Ф. Шлегель). Згодна з тэорыяй братоў Грым, з міфа ў працэсе эвалюцыі ўзніклі казка, эпічная песня, легенда і іншыя жанры літаратуры. Практыкуючы метад параўнальнага вывучэння (што, дарэчы, па тых часах было істотнай навацыяй), браты Грым тлумачылі многія падобныя з’явы ў літаратуры і фальклоры розных народаў наяўнасцю агульнай старажытнай міфалогіі. На думку прадстаўнікоў міфалагічнай школы, самым важным для літаратуразнаўцаў з’яўляецца адшукванне ў сусветнай літаратуры «праміфа», «першаміфа», да якога, як да першаснай біялагічнай клеткі, зводзіцца ўся творчасць. Міфалагічная метадалогія атрымала шырокае распаўсюджанне ў літаратуразнаўстве. У Заходняй Еўропе яе прадстаўлялі А. Кун, В. Шварц (Германія), М. Мюлер (Англія), М. Брэаль (Францыя), А. дэ Губернаціс (Італія). Расійскімі міфолагамі з’яўляюцца такія вядомыя вучоныя, як Ф. Буслаеў і А. Афанасьеў (найбольш значная праца апошняга «Паэтычныя погляды славян на прыроду», 1865–1869). Акрамя іх міфалагічны падыход да твораў літаратуры распрацоўвалі ў Расіі А. Мілер, А. Катлярэўскі, І. Худзякоў, І. Прыжоў, П. Рыбнікаў. Ідэі міфалагічнай школы ў розныя перыяды навуковай дзейнасці падзялялі і прымянялі ў сваіх даследаваннях такія буйнешыя рускія вучоныя другой паловы ХІХ — пачатку ХХ стст., як А. Патэбня і А. Весялоўскі. Метадалогія і шэраг тэарэтычных вывадаў міфалагічнай школы былі з цягам часу адхілены наступнымі літаратуразнаўчымі школамі і накірункамі. Разам з тым міфалагічная школа адыграла важную ролю ў развіцці навукі, а менавіта: пашырыла ўяўленні аб міфалогіі ў выніку звароту не толькі да міфаў еўрапейскага паходжання, але і да міфаў старажытных індыйцаў, іранцаў, іншых усходніх народаў; садзейнічала актыўнаму збору міфалогіі і фальклору розных народаў; паставіла шэраг важных тэарэтычных пытанняў (у тым ліку і пытанне народнасці мастацтва); заклала асновы параўнальнага вывучэння міфалогіі, фальклору і літаратуры. Хоць і з надзвычай моцным крытычным адштурхоўваннем ад метадалогіі міфолагаў, але ж усё-такі ў цэлым на глебе дадзенага навуковага накірунку ўзнікла ў другой палове ХІХ ст. у літаратуразнаўстве, фалькларыстыцы і этнаграфіі антрапалагічная школа, якую прадстаўлялі Э. Тайлар, Э. Лэнг, Дж. Фрэйзер і некат. інш. вучоныя, пераважна англічане. Традыцыі і здабыткі міфалагічнай школы пэўным чынам развіла і ўзбагаціла ў ХХ ст. г. зв. рытуальна-міфалагічная крытыка. Гэта адзін з накірункаў у замежным літаратуразнаўстве, які прадстаўляюць у Заходняй Еўропе пераважна вучоныя-выкладчыкі з Кембрыджа Дж. Уэстан, Э. Чэмберс, Дж. Харысан, Ф. Корнфард, М. Бодкін, Г. Мэрэй. На паўночнаамерыканскім кантыненце самымі значнымі «неаміфолагамі» лічацца У. Трой («Міф, метад і будучае», 1946) і Н. Фрай («Міф і літаратура», 1961). Тэарэтычныя палажэнні міфалагічнай школы аказалі значны ўплыў на дзейнасць такіх вядомых збіральнікаў беларускага фальклору, як П. Бяссонаў, Р. Зямкевіч, П. Шэйн і некат. інш. Літаратура Академические школы в русском литературоведении.— М., 1975. Вейман Р. История литературы и мифология / Пер. с нем.— М., 1975. Гусев Е.В. Мифологическая школа // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ – ХХ вв. Трактаты, статьи, эссе / Сост., общ. ред. Г.К. Косикова.— М., 1987. Козлов А.С. Мифологическое направление в литературоведении США.— М., 1984. Кравцов Н. Анропологическая школа // Словарь литературоведческих терминов / Редакторы-составители Л.И. Тимофеев и С.В. Тураев.— М., 1974. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Николаев П.А., Курилов А.С., Гришунин А.Л. История русского литературоведения.— М., 1980. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Петрухин В.Я. Антропологическая школа // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Рагойша В. Метад літаратуразнаўчы // Рагойша В. Тэорыя літаратуры ў тэрмінах: Дапаможнік.— Мн., 2001. Салавей Л.М. Міфалагічная школа // Энцыклапедыя літаратуры і мастацтва Беларусі: У 5 т.— Мн., 1986.— Т. 3. Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Школы и направления в литературоведении. Метод в литературоведении // Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Новейший литературоведческий словарь-справочник для ученика и учителя.— Мозырь, 2003. Хрестоматия по теории литературы / Составитель Л.Н. Осьмакова.— М., 1982. Біяграфічны метад
Біяграфічны метад — гэта спосаб вывучэння літаратуры, пры якім біяграфія і асоба пісьменніка разглядаюцца ў якасці вызначальных момантаў мастацкай творчасці (у шырокім разуменні, г. зн. не толькі канчатковых вынікаў, «прадуктаў», але і самога працэса, творчага акта). Упершыню найбольш поўна прымяніў біяграфічную метадалогію ў літаратуразнаўстве французскі вучоны Шарль Сент-Бёў (1804–1869) — аўтар славутага пяцітомніка «Літаратурныя партрэты» (1836–1839). Заўважым, што Сент-Бёў адным з першых звярнуў увагу на адрозненні паміж літаратурна-крытычным і ўласна навуковым літаратуразнаўчым аналізам. У сваіх даследаваннях вучоны імкнуўся паказаць асаблівасці творчасці пісьменніка праз яго біяграфію. У нарысе «П’ер Карнэль» (1829) Сент-Бёў так фармулюе ідэю свайго метаду: «У галіне крытыкі і гісторыі літаратуры няма, відаць, больш займальнага, больш прыемнага і разам з тым больш павучальнага чытання, як добра напісаная біяграфія вялікіх людзей <...>, старанна складзеныя, часам нават крыху шматслоўныя апавяданні аб асобе і творах пісьменніка, мэта якіх — пранікнуць у яго душу, асвоіцца з ім, паказаць яго з самых розных бакоў» [2]. Разам з тым неабходна адзначыць, што хоць у Сент-Бёва ў падыходзе да літаратурных з’яў і мела месца біяграфічная дамінанта, вучоны ўсё-такі не замыкаўся поўнасцю ў вузкіх межах спавядаемага ім метаду. У «чыстым» выглядзе біяграфічны метад праіснаваў нядоўга. Своеасаблівае прымяненне ён знайшоў у метадалогіі буйнейшых заходнееўрапейскіх літаратуразнаўцаў ХІХ ст. І. Тэна і Г. Брандэса. І. Тэн лічыў Сент-Бёва сваім настаўнікам і адным з тых, хто падрыхтаваў культурна-гістарычны метад. Г. Брандэс стварыў шэраг арыгінальных літаратурных партрэтаў-біяграфій пісьменнікаў (У. Шэкспіра, І.В. Гётэ, Вальтэра, Г. Ібсана і некат. інш.), выкарыстоўваючы многае з метадалогіі Сент-Бёва. У пачатку ХХ ст. некаторыя вучоныя (Р. дэ Гурмон з Францыі, Ю. Айхенвальд з Расіі і інш.) паспрабавалі адрадзіць біяграфічны метад. Аднак гэтыя спробы былі амаль што беспаспяховымі. У беларускім літаратуразнаўстве 1920–1930-х гг. біяграфічная метадалогія не мела значнага пашырэння. Выпадкі яе прымянення (напрыклад, «Новая беларуская паэма» М. Байкова, «Аповесць «У палескай глушы» М. Піятуховіча, «Трыццаць год» Я. Бранштэйна) характарызуюцца заканамерным перабольшваннем ролі біяграфіі аўтараў у іх мастацкіх тварэннях. Сучаснае літаратуразнаўства таксама выкарыстоўвае біяграфічныя моманты пры разглядзе мастацкіх твораў, аднак яны пры гэтым не выступаюць у якасці прэвалюючых і дамінуючых у агульнай сістэме навуковага аналізу. Літаратура Академические школы в русском литературоведении.— М., 1975. Атрашкевіч В.І. Біяграфічны метад // Энцыклапедыя літаратуры і мастацтва Беларусі: У 5 т.— Мн., 1984.— Т. 1. Биографический метод // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Богданов В. Биографический метод в литературоведении // Словарь литературоведческих терминов / Редакторы-составители Л.И. Тимофеев и С.В. Тураев.— М., 1974. Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ–ХХ вв. Трактаты, статьи, эссе / Сост., общ. ред. Г.К. Косикова.— М., 1987. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Николаев П.А., Курилов А.С., Гришунин А.Л. История русского литературоведения.— М., 1980. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Рагойша В. Метад літаратуразнаўчы // Рагойша В. Тэорыя літаратуры ў тэрмінах: Дапаможнік.— Мн., 2001. Сент-Бёв Ш. Литературные портреты. Критические очерки.— М., 1970. Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Школы и направления в литературоведении. Метод в литературоведении // Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Новейший литературоведческий словарь-справочник для ученика и учителя.— Мозырь, 2003. Хрестоматия по теории литературы / Составитель Л.Н. Осьмакова.— М., 1982. Культурна-гістарычная школа
Дадзены накірунак у літаратуразнаўстве, які заснаваў вядомы французскі філосаф, эстэтык, тэарэтык літаратуры і мастацтва Іпаліт Тэн (1828–1893), склаўся к сярэдзіне ХІХ ст. У аснову ідэй культурна-гістарычнай школы быў пакладзены філасофскі пазітывізм. Стымулявалі ўзнікненне гэтай школы і поспехі прыродазнаўчых навук. У яе рамках распрацоўваліся метады даследавання літаратуры з улікам агульнакультурнага развіцця пэўнага рэгіёна, прычынна-выніковых узаемасувязей мастацкай творчасці з часавымі (гістарычнымі, эпахальнымі), геаграфічнымі, сацыяльна-эканамічнымі, палітычнымі, псіхалагічнымі і інш. фактарамі. Некаторыя з прадстаўнікоў культурна-гістарычнай школы (напрыклад, французскі вучоны Ф. Брунэцьер) спрабавалі нават, абапіраючыся на пазітывісцкую філасофію часу, праводзіць аналогію паміж мастацкім творам і біялагічным арганізмам. Прынцыповая рыса і важная навуковая заваёва культурна-гістарычнай школы — гэта яе гістарызм, свядома ўзведзены ў ранг метаду. Прадстаўнікі культурна-гістарычнай школы лічылі асноўнымі прынцыпамі даследавання матэрыяльнай і духоўнай культуры «нейтральнасць», «аб’ектывізм» і «беспартыйнасць», а асноўнай задачай навукі — не столькі тлумачэнне фактаў, колькі збіранне і назапашванне іх. Вучонымі гэтай школы (а найбольш буйныя сярод іх у Заходняй Еўропе — гэта француз Г. Лансон, немцы Г. Гетнер і В. Шэрэр, датчанін Г. Брандэс) упершыню была зроблена спроба гістарычна вытлумачыць на аснове прынцыпаў пазітывізму з’явы грамадскага жыцця, літаратуры і мастацтва, а таксама сфармуляваць задачы новай метадалогіі вывучэння літаратуры. У Расіі самымі значнымі прадстаўнікамі культурна-гістарычнай школы сталі А. Пыпін, М. Ціханраваў, А. Шахаў, П. Коган, А. Кірпічнікаў. З культурна-гістарычных даследаванняў пачаў таксама працу буйнейшы рускі літаратуразнаўца ХІХ ст. Аляксандр Весялоўскі (1838–1906), пра дзейнасць якога будзе сказана крыху ніжэй, пры разглядзе параўнальна-гістарычнага метаду. Да заслуг культурна-гістарычнай школы адносяцца: па-першае, уклад у распрацоўку гісторыка-генетычнай метадалогіі; па-другое, спроба стварэння гісторый нацыянальных літаратур; па-трэцяе, падрыхтоўка прынцыпаў параўнальна-гістарычнага літаратуразнаўства і псіхалагічнай школы; па-чацвёртае, назапашванне вялізнага гісторыка-культурнага матэрыялу, вопыту тэксталагічнага аналізу твораў і навуковага крыніцазнаўства. Наогул жа (і гэта, відаць, самае галоўнае), прадстаўнікі культурна-гістарычнай школы ўслед за міфолагамі ўнеслі метадалогію ў гісторыю літаратуры і тым самым развілі і падмацавалі навуковы характар гэтай галіны літаратуразнаўства. Самым галоўным недахопам метадалогіі культурна-гістарычнай школы з’яўляўся надзвычай спрошчаны погляд на ролю літаратуры ў жыцці асобнага індывіда і грамадства ў цэлым: вучоныя гэтай школы лічылі прыгожае пісьменства найперш ілюстратарам да гісторыі і сацыялогіі; галоўная ж функцыя яго, мастацка-эстэтычная, адыходзіла на задні план. У пачатку ХХ ст. культурна-гістарычная школа распалася, аднак яе метадалагічныя ўстаноўкі працягвалі аказваць (і нават сёння часткова аказваюць) сур’ёзны ўплыў на многіх буйных вучоных-літаратуразнаўцаў усяго свету. Ідэі культурна-гістарычнай школы істотна паўплывалі на літаратурна-мастацкую крытыку і публіцыстыку Беларусі канца ХІХ — пачатку ХХ стст. (літаратурна-крытычныя матэрыялы на старонках газет «Минский листок», «Северо-Западный край», «Голос провинции», «Минский курьер» і інш.), на канцэпцыю нацыянальнай літаратуры ў газетах «Наша ніва» і «Гоман», на тагачасную беларускую фалькларыстыку і этнаграфію (А. Багдановіч, У. Дабравольскі, М. Доўнар-Запольскі). Многае ад культурна-гістарычнай школы ўзялі М. Багдановіч і М. Гарэцкі. Паслядоўнікам культурна-гістарычнай школы з’яўляўся таксама прафесар І. Замоцін. На заканчэнне размовы аб культурна-гістарычнай школе заўважым, што ў процівагу яе метадалогіі ў нямецкім літаратуразнаўстве рубяжа ХІХ–ХХ стст. склалася духоўна-гістарычная школа, заснавальнікам якой стаў Вільгельм Дыльтэй. Прадстаўнікі гэтай школы (Р. Унгер, Ф. Гундальф і інш.) сцвярджалі, што культурна-духоўныя з’явы (а літаратура — у шэрагу іх) маюць сваю спецыфіку і аўтаномнасць. І дадзеную спецыфіку нельга вызначыць, прымяняючы прыродазнаўчыя метады даследавання. Спасцігнуць сутнасць духоўнага, у тым ліку і паэтычнага, магчыма, лічылі прадстаўнікі духоўна-гістарычнай школы, абапіраючыся не на «лабараторныя» дадзеныя, не на метадалогію прыродазнаўчых навук, а на інтуіцыю. Літаратура Академические школы в русском литературоведении.— М., 1975. Зарубежная эстетика и теория литературы ХIХ–ХХ вв. Трактаты, статьи, эссе / Сост., общ. ред. Г.К. Косикова.— М., 1987. Конан У.М. Культурна-гістарычная школа // Энцыклапедыя літаратуры і мастацтва Беларусі: У 5 т.— Мн., 1986.— Т. 3. Конан У. Іван Замоцін: на сумежжы двух культур // Замоцін І.Творы.— Мн., 1991. Косиков Г.К. Культурно-историческая школа // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Крупчанов Л.М. Культурно-историческая школа в русском литературоведении.— М., 1983. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Потявин В. Культурно-историческая школа // Словарь литературоведческих терминов / Редакторы-составители Л.И. Тимофеев и С.В. Тураев.— М., 1974. Рагойша В. Метад літаратуразнаўчы // Рагойша В. Тэорыя літаратуры ў тэрмінах: Дапаможнік.— Мн., 2001. Русская наука о литературе конца ХІХ – начала ХХ века.— М., 1982. Старостин Б.А. Духовно-историческая школа // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Школы и направления в литературоведении. Метод в литературоведении // Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Новейший литературоведческий словарь-справочник для ученика и учителя.— Мозырь, 2003. Хрестоматия по теории литературы / Составитель Л.Н. Осьмакова.— М., 1982. 2.5. Параўнальна-гістарычны метад
Параўнальна-гістарычны метад — гэта навукова-метадалагічная канцэпцыя, з дапамогай якой шляхам параўнання выяўляецца агульнае і асаблівае ў літаратурных з’явах, дасягаецца пазнанне неаднолькавых гістарычных этапаў развіцця адной і той жа з’явы ці двух розных суіснуючых з’яў. Побач з тэрмінам-словазлучэннем «параўнальна-гістарычны метад» часта прымяняецца тэрмін «кампаратывізм» (ад лац. comparativus —параўнальны), які можа выкарыстоўвацца і як сінанімічны (у пераважнай большасці выпадкаў), і як указваючы «на пачатковы этап у развіцці параўнальнага літаратуразнаўства, калі пераважала эмпірычнае супастаўленне асобных літаратурных фактаў па-за нацыянальна-гістарычным кантэкстам, сістэмай светапогляду і стылю пісьменніка» [3]. Параўнальна-гістарычная метадалогія — адна з разнавіднасцей навуковай тыпалогіі, прычым у самых што ні на ёсць яе высокіх і плённых формах. Параўнальна-гістарычны метад у літаратуразнаўстве і крытыцы ўзнікае і пачынае даволі хуткімі тэмпамі развівацца ў другой палове XIX ст., амаль адначасова з культурна-гістарычнай школай. Першай сур’ёзнай спробай выкарыстання параўнальна-гістарычнага метаду з’яўляецца праца шатландскага даследчыка Джона Дэнлопа «Гісторыя мастацкай прозы», у якой вучоны на аснове шэрагу супастаўленняў аналізуе фальклорную аповесць аб сямі мудрацах. У сярэдзіне XIX ст. у шматтомнай працы француза Філарэта Шаля «Даследаванні па параўнальнаму літаратуразнаўству» (1847–1864) упершыню з’яўляецца сам тэрмін «параўнальнае літаратуразнаўства». Сапраўдным жа маніфестам параўнальна-гістарычнага літаратуразнаўства стала прадмова Тэадора Бянфея (1809–1881) да нямецкага перакладу знакамітага зборніка індыйскіх баек і прытчаў «Панчатантра» (1859), у якой вучоны прапанаваў тэорыю запазычання і міграцыі матываў і сюжэтаў сярод народаў на аснове гістарычна даказаных культурных зносін. Згодна з Бянфеем, у выніку шматлікіх кантактаў прадстаўнікоў усходніх народаў з еўрапейцамі праз вузлавыя пункты Візантыі, Італіі і Іспаніі адбывалася перамяшчэнне сюжэтаў індыйскіх казак і апавяданняў з літаратуры ў народ, з народнага асяроддзя ў трансфармаваным выглядзе зноў у літаратуру. Тэорыя нямецкага вучонага атрымала назву «ўсходняй» альбо «індыйскай», бо ў ёй вельмі вялікае значэнне надавалася індыйскай літаратуры. Канчаткова прынцыпы параўнальна-гістарычнага літаратуразнаўства аформіліся ў працы англійскага філолага Хатчысана Познета «Параўнальнае літаратуразнаўства» (1886). Гэтая кніга атрымала самы шырокі розгалас у розных краінах і садзейнічала інтэнсіўнаму развіццю параўнальна-гістарычнага метаду ў літаратурнай навуцы. Немалыя заслугі ў развіцці і прапагандзе параўнальна-гістарычнага метаду належаць рускім вучоным. Першымі папулярызатарамі ідэй кампаратывістыкі ў Расіі выступілі В. Стасаў і Ф. Буслаеў. Іх эстафету падхапіў А. Весялоўскі, які стаў адным з самых вядомых і прызнаных у свеце вучоных, што арыентаваліся на прынцыпы параўнальна-гістарычнага метаду. Прычым Весялоўскі не быў, так бы мовіць, «стопрацэнтным» (ці «чыстым») кампаратывістам. Аддаючы параўнальна-гістарычнай метадалогіі перавагу, ён у сваёй навуковай дзейнасці сінтэзаваў элементы розных тагачасных вучэнняў: культурна-гістарычнай, міфалагічнай, псіхалагічнай, біяграфічнай школ. Засвоіўшы асноўныя палажэнні культурна-гістарычнай школы, Весялоўскі не падзяляў захапленні Тэна метадамі прыродазнаўчых навук. Успрымаючы найбольш рацыянальныя палажэнні тэорый Я. Грыма і Т. Бянфея, рускі вучоны не зрабіў самамэтай вывучэнне «уплываў, павеваў і скрыжоўванняў», а выкарыстаў іх як сродак спасціжэння «свайго» і «чужога» ў паэтычнай творчасці народаў. Самая вядомая праца Весялоўскага — «Гістарычная паэтыка» (1870–1906), якая ў прынцыпе з’яўляецца своеасаблівым падагульненнем зробленага вучоным на працягу дзесяцігоддзяў, падвядзеннем вынікаў усёй яго літаратуразнаўчай дзейнасці. Папулярызатарам ідэй кампаратывістыкі ў Расіі стаў таксама малодшы брат славутага вучонага Аляксей Весялоўскі (1843–1918). Найбольш значная праца Весялоўскага-малодшага — манаграфія «Заходні ўплыў у новай рускай літаратуры» (1883), якая вытрымала ў свой час аж пяць выданняў. Сярод іншых рускіх вучоных ХІХ ст., якія займаліся распрацоўкай параўнальна-гістарычнай метадалогіі, неабходна назваць А. Катлярэўскага, А. Кірпічнікава, Н. Дашкевіча, Н. Старажэнку. У сваім развіцці параўнальна-гістарычны метад прайшоў шэраг этапаў. Калі кампаратывісты ХІХ ст. займаліся, як правіла, даследаваннем старажытных і сярэдневяковых літаратур, то іх калегі ў ХХ ст. пачалі звяртацца таксама і да вывучэння твораў сучаснага ім прыгожага пісьменства. На сённяшні дзень кампаратывістыка з’яўляецца адной з самых уплывовых літаратуразнаўчых школ у свеце. Дзякуючы намаганням такіх вядомых вучоных, як Ф. Бальданспаржэ, П. Азар, П. ван Цігем і некат. інш., з 1921 г. у Францыі пачаў выходзіць спецыяльны кампаратывісцкі часопіс «Revue de litterature comparee», а пры ім — серыя спецыяльных манаграфій. Пасля 2-й сусветнай вайны навуковыя цэнтры параўнальна-гістарычнага літаратуразнаўства з’явіліся таксама ў ЗША, ФРГ, Канадзе, Аўстраліі і іншых краінах. Аднак самай буйной і агульнапрызнанай у свеце з’яўляецца ўсё-такі французская кампаратывісцкая школа. Як адно з пацверджанняў гэтаму — выданне ў 1996 г. у перакладзе на беларускую мову кнігі французскіх вучоных П. Брунэля, К. Пішуа і А.М. Русо «Што такое параўнальнае літаратуразнаўства?». У 1955 г. заснавана Міжнародная асацыяцыя параўнальнага літаратуразнаўства (AILC) з цэнтрам у Парыжы (друкаваны орган — часопіс «Neohelicon», Будапешт). Пад эгідай AILC збіраюцца міжнародныя кампаратывісцкія кангрэсы, пасля пасяджэнняў якіх выдаюцца спецыяльныя зборнікі-справаздачы (працы «International comparative Literature assotiation. Proceedings of the Congress»). Савецкае літаратуразнаўства, гістарычныя традыцыі якога ў галіне параўнальнага вывучэння прыгожага пісьменства былі даволі моцнымі, так ці інакш выкарыстоўвала дадзеную метадалогію, аднак на працягу некалькіх дзесяцігоддзяў амаль што не прызнавала (вядома, з-за ідэалагічных прычын) замежную кампаратывістыку. І толькі з сярэдзіны 1960-х гг. у гэтых адносінах наступіла пэўнае «пацяпленне»: такія буйныя савецкія вучоныя, як М. Конрад, В. Жырмунскі, І. Неўпакоева, М. Аляксееў, І. Анісімаў, Р. Самарын і інш., пачалі ўдзельнічаць у міжнародных нарадах і кангрэсах кампаратывістаў, друкаваць на радзіме своеасаблівыя нарысы-справаздачы аб іх рабоце, прапагандаваць лепшае з арсенала замежнай кампаратывістыкі. Самай значнай працай савецкіх вучоных на аснове плённага выкарыстання дасягненняў як айчыннага, так і замежнага параўнальна-гістарычнага літаратуразнаўства стала васьмітомная «Гісторыя сусветнай літаратуры» (1981–1994), у якой прасочана развіццё сусветнага прыгожага пісьменства ад самых ранніх яго вытокаў і да пачатку ХХ ст. У беларускім літаратуразнаўстве параўнальна-гістарычны метад бярэ свой пачатак у працах М. Багдановіча. У 20–30-я гг. дадзеную метадалогію прымянялі І. Замоцін, М. Ларчанка, Ю. Пшыркоў. У пасляваенны час, і асабліва з канца 1950-х гг., да параўнальна-гістарычнага вывучэння літаратуры пачынаюць звяртацца практычна ўсе буйныя беларускія вучоныя. У выніку плённага выкарыстання навуковай тыпалогіі нашыя літаратуразнаўцы больш аб’ектыўна разабраліся ў асаблівасцях развіцця айчыннага мастацтва слова, удакладнілі яго перыядызацыю, паказалі асаблівасці выяўлення ў беларускай літаратуры еўрапейскіх і сусветных мастацкіх метадаў, стыляў, накірункаў і плыней, раскрылі ўзаемасувязі нацыянальнага прыгожага пісьменства з адпаведнымі з’явамі ў культуры іншых народаў.
Літаратура Адамовіч Г.Я. Параўнальна-гістарычнае літаратуразнаўства // Энцыклапедыя літаратуры і мастацтва Беларусі: У 5 т.— Мн., 1987.— Т. 4. Андреев А.Н. Методология литературоведения.— Мн., 2000. Брунэль П., Пішуа К., Русо А.М. Што такое параўнальнае літаратуразнаўства? / Пер. з франц.— Мн., 1996. Веселовский А.Н. Историческая поэтика.— М., 1989. Взаимодействие и взаимовлияние национальных литератур.— М., 1961. Взаимосвязи и взаимодействия национальных литератур: Материалы дискуссии.— М., 1961. Горский И.К. Александр Веселовский и современность.— М., 1975. Дима А. Принципы сравнительного литературоведения.— М., 1977. Дюришин Д. Теория сравнительного изучения литературы / Пер. со славац.— М., 1979. Жирмунский В.М. Сравнительное литературоведение: Восток и Запад.— Л., 1979. Жирмунский В.М. Сравнительно-историческое литературоведение // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Кабржыцкая Т.В., Рагойша В.П. Карані дружбы: Беларуска-ўкраінскія літаратурныя ўзаемасувязі пачатку ХХ стагоддзя.— Мн., 1976. Каваленка В.А. Вытокі. Уплывы. Паскоранасць.— Мн., 1975. Калачева С. Компаративизм // Словарь литературоведческих терминов / Редакторы-составители Л.И. Тимофеев и С.В. Тураев.— М., 1974. Компаративизм // Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова, П.А. Николаева.— М., 1987. Конрад Н.И. Запад и Восток: Статьи.— М., 1972. Кравцов Н.И. Проблемы сравнительного изучения славянских литератур.— М., 1973. Мельнікава А.М. Параўнальна-тыпалагічнае вывучэнне літаратуры: ад школы да вну // Современное образование: преемственность и непрерывность образовательной системы «школа – вуз»: Материалы международной научно-методической конференции (25—26 ноября 2004 г.): В 2 ч.— Гомель: УО «ГГУ им. Ф. Скорины», 2004.— Ч. 2. Мушынскі М.І. Беларуская крытыка і літаратуразнаўства. 20–30-я гг.— Мн., 1975. Мушынскі М.І. Беларуская крытыка і літаратуразнаўства. 40-я – першая палова 60-х гадоў.— Мн., 1985. Нарысы па гісторыі беларуска-рускіх літаратурных сувязей: У 4 кн.— Мн., 1993–1995.— Кн. 1–4. Неупокоева И.Г. Проблемы взаимодействия современных литератур.— М., 1963. Неупокоева И.Г. История всемирной литературы. Проблемы системного и сравнительного анализа.— М., 1976. Нефёдов Н.Т. История зарубежной критики и литературоведения.— М., 1988. Основы литературоведения / Под. ред. В.П. Мещерякова.— М., 2000. Рагойша В. Кантакты.— Мн., 1982. Рагойша В. Метад літаратуразнаўчы // Рагойша В. Тэорыя літаратуры ў тэрмінах: Дапаможнік.— Мн., 2001. Русская наука о литературе конца ХІХ – начала ХХ века.— М., 1982. Садружнасць літаратур.— Мн., 1968. Сравнительное изучение славянских литератур.— М., 1973. Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Школы и направления в литературоведении. Метод в литературоведении // Суслова Н.В., Усольцева Т.Н. Новейший литературоведческий словарь-справочник для ученика и учителя.— Мозырь, 2003. Типология и взаимосвязи средневековых литератур Востока и Запада.— М., 1974. Уэллек Р., Уоррен О. Теория литературы / Пер. с англ.— М., 1978. Хрестоматия по теории литературы / Составитель Л.Н. Осьмакова.— М., 1982. Шамякіна Т.І. Параўнальна-гістарычны метад // Энцыклапедыя літаратуры і мастацтва Беларусі: У 5 т.— Мн., 1987.— Т. 4. Псіхалагічная школа
Псіхалагічная школа ў літаратуразнаўстве склалася ў апошняй трэці ХІХ ст., адлюстраваўшы агульны паварот сацыялогіі, філасофіі і эстэтыкі да псіхалагізму. У ёй атрымалі далейшае развіццё некаторыя ідэі культурна-гістарычнай і біяграфічнай школ. Праіснавала псіхалагічная школа да 20-х гг. ХХ ст., саступіўшы месца псіхааналітычнаму і інтуітывісцкаму накірункам у літаратурнай навуцы і крытыцы. Псіхалагічная школа была генетычна звязана з культурна-гістарычнай. Пэўная абмежаванасць культурна-гістарычнай школы прымусіла вучоных шукаць новыя шляхі ў літаратуразнаўстве. Імкненне ўлічваць пры літаратуразнаўчым аналізе не толькі ўплыў «асяроддзя» і іншых знешніх фактараў, але і творчую індывідуальнасць мастака, асаблівасці яго псіхічнага складу, знаходзіла рэальную падтрымку ў сувязі са значнымі поспехамі фізіялогіі і псіхалогіі ў другой палове ХІХ ст. Асноўным прадметам вывучэння ў прадстаўнікоў псіхалагічнай школы з’яўляўся ўнутраны бок мастацкай творчасці — матывы душы аўтара, што спрыяюць нараджэнню новага твора, а таксама працэсы, што адбываюцца ў свядомасці чытача ў час знаёмства з творам. Псіхалагічная школа працягвала ідэі культурна-гістарычнай школы ў плане сувязей літаратуры з матэрыяльным і духоўным развіццём грамадства. Прадстаўнікі псіхалагічнай школы на першае месца ў мастацкай творчасці ставілі індывідуальны аўтарскі пачатак. Мастацкі твор яны трактавалі з пэўным суб’ектывісцкім ухілам, а менавіта як адлюстраванне пераважна ўнутранага свету пісьменніка, яго індывідуальных псіхалагічных уласцівасцей, узаемнай працы розуму і сэрца. Творчы працэс, паводле канцэпцыі псіхалагічнай школы,— акт самавыяўлення мастака, вызвалення яго ад маральнага цяжару, ад непатрэбных думак і пачуццяў; сакрэты творчасці схаваны ў таямніцах аўтарскага «я», ва ўсім складаным інтэлектуальна-душэўным комплексе творцы. Грамадская абумоўленасць мастацкай творчасці была для прадстаўнікоў псіхалагічнай школы другарадным фактарам. Яны лічылі, што жыццё ўплывае на мастака ў залежнасці ад канкрэтных носьбітаў гэтага ўплыву. Родапачынальнікамі псіхалагічнай школы звычайна называюць В. Вундта і А. Патэбню — сучаснікаў, якія ў розных краінах самастойна і амаль што адначасова распрацавалі важнейшыя канцэпцыі гэтай метадалогіі. Нямецкі філосаф, псіхолаг і фалькларыст Вільгельм Вундт (1832–1920) сабраў велізарны матэрыял па гісторыі мовы, міфаў і звычаяў, якія абагульніў у десяцітомнай «Псіхалогіі народаў» (1900–1920). Вундт і яго вучні, аднадумцы, паслядоўнікі (В. Вец, Й. Фолькельт, Э. Эльстэр, С. Жырардэн, Э. Бертрам і інш.) схіляліся ў асноўным да псіхафізіялагічнага вытлумачэння з’яў літаратуры і мастацтва. Яны таксама перабольшвалі ролю біяграфічных фактараў у эстэтычнай дзейнасці чалавека. Разам з тым дадзенымі вучонымі грунтоўна, на ўзроўні навукова-пазітыўнага пазнання вывучалася псіхалогія творчасці, у выніку чаго яны прыйшлі да даволі слушнай высновы аб пэўным уплыве на творчы працэс інтуіцыі і падсвядомасці. Як вядома, крыху пазней гэта ўзвёў у абсалют З. Фрэйд. Даволі моцна выявілася псіхалагічная школа і ў рускім літаратуразнаўстве. Тут яе прадстаўлялі А. Патэбня і яго вучні Дз. Аўсяніка-Кулікоўскі, А. Папоў, А. Горнфельд, В. Харцыеў, Б. Лезін, А. Ветухоў, Т. Райнаў, М. Грыгор’еў і інш. Амаль усе яны групаваліся вакол неперыядычнага харкаўскага часопіса «Вопросы теории и психологии творчества», які выходзіў з 1899 па 1923 гг. Аляксандр Патэбня (1835–1891), родапачынальнік рускай псіхалагічнай школы, не займаўся канкрэтным псіхалагічным даследаваннем у дачыненні да літаратуры і мастацтва, а выпрацоўваў яго метадалогію. Заслуга А. Патэбні ў тым, што вучоны звярнуў увагу на праблему ўспрымання і тлумачэння мастацкага твора, даўшы ёй сваю ўласную трактоўку. Асабліва цікавымі для сучаснай літаратурнай навукі з’яўляюцца думкі і высновы аднаго з самых буйных прадстаўнікоў рускай псіхалагічнай школы акадэміка Дзмітрыя Аўсяніка-Кулікоўскага (1853–1920). Як і А. Патэбня, Дз. Аўсяніка-Кулікоўскі быў прафесарам Харкаўскага універсітэта, літаратуразнаўцам і лінгвістам. Асаблівасць метадалогіі Дз. Аўсяніка-Кулікоўскага ў тым, што вучоны спалучаў псіхалагічны метад з сацыялагічным. Ён выдзяляў два тыпы творчасці: назіральны, які прадугледжвае рознабаковае, даволі дакладнае і праўдападобнае мастацкае адлюстраванне, і эксперыментальны, адлюстраванне ў якім аднастайнае і больш умоўнае. Акрамя таго, творчасць, паводле Дз. Аўсяніка-Кулікоўскаага, можа быць «аб’ектыўнай» (яна стварае характары, далёкія ад асобы аўтара) і «суб’ектыўнай» (характары, створаныя ёю, унутрана вельмі блізкія ці нават тоесныя аўтару). Дз. Аўсяніка-Кулікоўскі расчляняў літаратуру на вобразную, да якой адносіў эпас і драму, і ўласна лірычную. Заўважым таксама, што лірыку ён
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 661; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.142.40.195 (0.02 с.) |