Або про національну своєрідність 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Або про національну своєрідність



Українського фольклору

 

1 Сурхаско, Ю. Ю. Карельская свадебная обрядность. Ленинград, 1977. С. 26.

2 Кравцов, Н. И. Национальное своеобразие русского фольклора // Русское народное поэтическое творчество / под ред. Н. И. Крав­цова. С. 27.

3 Гриця, С. Трансмісія фольклорної традиції. Етномузикологічні розвідки. К.; Тернопіль, 2002. С. 31.

4 Рыбаков, Б. А. Язычество древних славян. М., 1981. С. 576–578, 590.

5 Зеленин, Д. К. Восточнославянская этнография. С. 330.

6 Leiris, M. L'Afrique fantome. Paris, 1951. P. 8.

7 Op. cit. P. 104.

 

 


 

Ключ до "запитань"

 

У кожній окремій позиції вказано послідовно: номер підрозділу, до якого поставлені були "Запитання"; відповіді на обидва запитання через знак ";" або вказівку на підрозділ та його сторінку, де можна знайти матеріал для відповіді або "підказку".

Увага! Пропонована відповідь у випадках, коли зачеплено складні, не з'ясовані в науці проблеми, для читача не обов'язкова.

 

1.1: мабуть, ні; 3. 1.2: ні; так. 1.3: варіювання; 4 або 2. 1.4: 3; 4. 1.5: казки про тварин; ні. 1.6: 3; ні.

 

2.1: так; ні. 2.2: християнська легенда; 2 або й 3. 2.3: ні; 1. 2.4: 1; ні. 2.5: 2; ні, див.: 1.2. С. 17–18. 2.6: 4; так. 2.7: 3; так. див.: 1.3. С. 24–25. 2.8: 1-й рядок знизу: треба "зірницею" ('зорею'). Записувачеві; так. 2.9: 4; ні.

 

3.1: теорія, концепція; ні. 3.2: 4; так. 3.3: 3; так. 3.4: 3; так. 3.5: 1; опертя на літературні обробки. 3.6: 3; ні. 3.7: 1; ні. 3.8: 2; О. О. Потебня. 3.9: 1; так.

 

4.1: так; 3. 4.2: 3; через неусвідомленість творчості. 4.3: ні; функція мисливця. 4.4: боротьба; так. 4.5: 2; ні, мабуть. 4.6: 4; у першому стовпчику нижня горизонталь. 4.7: ні; лише останній рядок тексту. 4.8: 4; так. 4.9: 3, а можливо, й 2; поняття " Квітка " і "цвітіння" не аналогічні іншим у своїх колонках. 4.10: див.: 1.3. С. 24–25; 3. 4.11: ні; 1. 4.12: див.: 4.1–4.3; 3. 4.13: 3; 4. 4.14: 4; 2; 4.15: фольклорна оповідь; ні. 4.16: 3; ні, мабуть.

 

5.1: 2; так. 5.2: 1; казкової. 5.3: 4; першу та другу. Міфологічна легенда. 5.4: 2,4,5,6; ні. 5.5.:1; казки про чортів. 5.6: 1; ні, це перекази. 5.7: 1; "логічне коло". 5.8: ініціальна формула; 4. 5.9: 4; 2,1,4,3. 5.10: баєчка; IIIh. 5.11: 2; 2 (полуниця). 5.12: 2,4,3,1; ні.

 

6.1: 3,4,8,9; ні. 6.2: 6; 3. 6.3: "у грязи-то у черноей" тощо; друге речення 6.4: 4; ні. 6.5: 3; ні. 6.6: 2, ні. 6.7: 2; гіперболізм злочину, диво, каяття героя. Художня форма думи. 6.8: 2; ні. 6.9: 3; так. 6.10: 3; до другої.

 

7.1: 2; ні. 7.2: ні; 4. 7.3: ні; 3. 7.4: замовляння. 2,3,4,1; так. 7.5: 2; 3. 7.6: 4; так. 7.7: (7 + 6), (4 + 6), (4 + 6); 4. 7.8: коломийка; необов'язково. 7.9: докучлива казка; щоб перестав.

 

8.1. 3; ні. 8 .2; М. М. Бахтін; так. 8.3: так; ні.

 

9.1. 1; "регіоналізм"; "масова культура"; 9.2: архетип; архетипічна модель; 4.

 


 

Зміст

 

Список скорочень................................................................................................ 5

Передмова.............................................................................................................. 9

Розділ 1. Що таке фольклор і що таке фольклор український.................. 11

 

1.1. Народна творчість чи усна література?................................................... 11

1.2. Спроби теоретичного вирішення проблеми

специфіки фольклору................................................................................ 16

1.3. Відмінності фольклору від літератури та музики

новоєвропейського типу: соціологічні, у "творчому кодексі",

у функціонуванні твору............................................................................ 21

1.4. У пошуках "внутрішніх" ознак фольклору................................................ 34

1.5. Світовий фольклор і місце у ньому фольклору українського.................. 39

1.6. Фольклор України та український фольклор........................................... 42

Розділ 2. Наука про фольклор, її структура

й допоміжні спеціальні дисципліни............................................................... 45

 

2.1. Фольклористика в її стосунках до інших наук.

Внутрішня структура фольклористики.................................................... 45

2.2. Феномен донаукової стадії збирання фольклору

та її український варіант XI–XVIII ст........................................................ 49

2.3. Сучасна збирацька (польова) фольклористика....................................... 55

2.4. Джерелознавство....................................................................................... 62

2.5. Текстологія: специфічне наповнення основних її понять

у фольклористиці....................................................................................... 68

 

2.6. Текстологія: установлювання тексту, його критика.

Типологія фіксацій ідентичного фольклору............................................. 74

2.7. Текстологія: датування, локалізація, атрибуція...................................... 79

2.8. Текстологія: питання герменевтичні,

кон'єктуральна критика і реконструкція................................................. 82

2.9. Текстологія: принципи видання фольклорних текстів............................ 86

 

Розділ З. Теорії фольклористики: XIX ст....................................................... 91

 

3.1. Функції теоретичної (інтерпретаційної) фольклористики....................... 91

3.2. Слов'янський шлях розвитку фольклористики,

або чому не в Україні виникла перша велика теорія XIX ст................... 94

3.3. "Міфологічна" теорія Я. Грімма,

її конкретизація "молодшими міфологами"............................................. 98

3.4. О. О. Потебня як "молодший міфолог"

і фольклористичні сторінки його "теоретичної поетики"....................... 103

3.5. Теорія "історичного переходу сюжетів" Т. Бенфея.

Внутрішня корекція її методики О. М. Веселовським.......................... 108

3.6. "Антропологічна" школа й "теорія самозародження" сюжетів.............. 115

3.7. Спроби синтезу трьох основних теорій у XIX ст..................................... 118

3.8. Своєрідність українського внеску

в теорію світової фольклористики XIX – початку XX ст........................ 122

3.9. Кризові явища в теорії фольклористики

кінця XIX – початку XX ст....................................................................... 130

Розділ 4. Теорії фольклористики: XX – початок XXI ст............................. 135

 

4.1. "Фінська" (історико-географічна) школа................................................ 135

4.2. Ортодоксальний фрейдизм у фольклористиці....................................... 139

4.3. Неофрейдизм: теорія "архетипів", "забута мова" символів

і "архетипічна біографія" героя.............................................................. 145

4.4. Ідеї російського та українського формалізму

як теоретичні витоки структуралізму.................................................... 152

4.5. Структурний аналіз міфів у працях К. Леві-Строса.............................. 159

4.6. Поширення структурного аналізу

на ненаративні жанри фольклору.......................................................... 164

4.7. Синтез структуралістських досліджень оповіді (Р. Барт)...................... 168


 

4.8. Формульна теорія епосу.......................................................................... 173

4.9. Семіотико-лінгвістичні дослідження фольклорного тексту................... 179

4.10. Марксистсько-ленінська фольклористика:

 становлення та шлях її до 1953 року.................................................... 182

4.11. Марксистсько-ленінська фольклористика між 1953 роком

 і "відлигою" та її українська версія....................................................... 187

4.12. Марксистсько-ленінська фольклористика після "відлиги".................. 192

4.13. Контекстуальна школа у США та в Україні......................................... 201

4.14. Світова фольклористика кінця XX – початку XXI ст.:

 реалізація можливостей новіших літературознавчих стратегій.......... 204

4.15. Світова фольклористика кінця XX – початку XXI ст.:

 пошук організаційних форм консолідації............................................. 210

4.16. Прогноз постання "нового традиціоналізму".

 Методологія сучасної української фольклористики

 та питання про її вітчизняну філософську базу.................................... 213

 

Розділ 5. Жанровий поділ українського фольклору:

усна проза й паремії........................................................................................ 225

 

5.1. Принципи жанрової класифікації.......................................................... 225

5.2. Проза казкова і неказкова ("Sage"), їхні основні відмінності.

Проблема розрізнення жанрів неказкової прози................................... 232

5.3. Історичний переказ і народне оповідання.

Питання про українську соціально-утопічну легенду............................ 240

5.4. Міфологічна легенда: три форми її побутування................................... 250

5.5. Християнська легенда:

Цикли космогонічний і старозаповітний................................................ 260

5.6. Легенди про персонажів Нового Заповіту,

про святих і моралістичні....................................................................... 266

5.7. Казкова проза й паремії: внутрішні зв'язки.......................................... 276

5.8. Казка чарівна як "казка над казками".................................................. 280

5.9. Казки про тварин, кумулятивні, новелістичні....................................... 293

5.10. Мала казкова проза:

 небилиця, баєчка, докучлива казка, анекдот....................................... 307

5.11. Паремії: загадка, нісенітниця.............................................................. 320

5.12. Паремії: прислів'я та приказки.

 Проблема "народних порівнянь"............................................................ 329


 

Розділ 6. Мелічний епос.................................................................................. 337

 

6.1. Жанрова диференціація української мелічної епіки

Український епос і билини...................................................................... 337

6.2. Билини: північноросійська їхня версія

і питання реконструкції давньоруської та української......................... 341

6.3. Билини "Вольга і Микула" та "Ілля і Соловій Розбійник"

як репрезентанти давньокиївської епічної традиції............................. 348

6.4. Думи: класичне ядро думового епосу..................................................... 360

6.5. Думи про Хмельниччину,

про "козацьке життя" та моралістичні................................................... 376

6.6. Своєрідність думового епосу на тлі епосу світового.............................. 388

6.7. Християнська народна епіка: духовні вірші,

"псальми", християнсько-моралістичні балади...................................... 395

6.8. Проблема історичної пісні....................................................................... 406

6.9. Балада історична як проміжне явище

між історичною піснею та баладою........................................................ 416

6.10. Жанр балади в українців: балади про чудесні перетворення,

 про кохання і родинне життя. Проблема жанрової специфіки

"співанок-хронік (новин)"............................................................................... 421

 

Розділ 7. Обряди, обрядова поезія і драма. Народна лірика.

Дитячий фольклор............................................................................................ 433

 

7.1. Специфіка вивчення народних обрядів фольклористом.

Календарна обрядова поезія................................................................... 433

7.2. У пошуках прихованого змісту календарної обрядовості...................... 448

7.3. Позакалендарна громадська й родинна обрядова поезія:

примовки, голосіння, весільні пісні........................................................ 454

7.4. Поезія індивідуальних ритуалів:

магічні формули побажання, замовляння, закляття, прокльони.......... 464

7.5. "Народні драми" календарних обрядів................................................... 471

7.6. Драматургічні елементи похорону й весілля.......................................... 476

7.7. Ліричні пісні............................................................................................. 485

7.8. Українські ліричні монострофи.............................................................. 496

7.9. Дитячий фольклор................................................................................... 502


 

Розділ 8. З поетики українського фольклору............................................. 509

 

8.1. Шляхи вивчення поетики фольклору..................................................... 509

8.2. Поетика часу та простору....................................................................... 515

8.3. Фольклорні прийоми художньої організації тексту................................ 526

 

Розділ 9. Історія фольклору. Фольклор і література.................................. 541

 

9.1. До питання про історію українського фольклору.................................. 541

9.2. Фольклор і література, аспекти взаємодії

та методика її дослідження.................................................................... 550

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-03-09; просмотров: 43; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.190.156.80 (0.06 с.)