Основним завданням етнографії є 
";


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Основним завданням етнографії є



1) розкриття сутності процесів етногенезу людських спільнот;

2) аналітико-теоретичний аналіз етнічного розвитку народів світу, порівняльний аналіз їх матеріальної і духовної культури;

3) фіксація і опис наявних елементів матеріальної і духовної культури етносу;

4) історична реконструкція минулого етносів за допомогою методів різних суміжних дисциплін.

 

Співвіднесіть наведені у другій колонці завдання суміжних з етнологією дисциплін з їх назвами

  1. Етноніміка 2. Топоніміка 3. Антропологія 4. Гідроніміка 5. Антропоніміка 6. Фамінологія 7. Теорія етносу 8. Історична етнологія 1. вивчає походження і формування окремих етносів, етнічну історію, генезу традиційних форм народного побуту і культури; 2. вивчає походження назв об’єктів на місцевості; 3. вивчає походження назв власних людських імен; 4. вивчає походження назв водних об’єктів; 5. вивчає і розробляє поняття, категорії, методологію науки про етнос; 6. вивчає утворення і розвиток родини; 7. вивчає закономірності морфофізіологічної організації людини, людські раси та їх поширення на Землі; 8. вивчає походження назв людських спільнот, племен, народностей; 9. вивчає історію етногенезу людства; 10. вивчає методи народного виховання.

4. Записати до словника і вивчити значення наступних опорних понять і термінів: етнос, етногенез, народність, плем’я, нація, етнічна спільнота, раса, археологія, антропологія, етнографія, народознавство.

5. Класифікуйте за групами названі види джерел: літописи, хроніки, пісні, археологічні знахідки, легенди, міфи, прислів’я, мемуари, настінні і наскельні написи, архітектурні споруди, билини, скульптури, живопис, зразки одягу і транспортних засобів, вірування і повір’я, обряди.

ІІ рівень

1. Поясніть причини відокремлення категоріальних апаратів та методик етнографії і етнології. Коли відбувся цей процес?

2. Складіть таблицю методів етнологічних досліджень.

3. Розкрити методику збору польових етнографічних матеріалів.

4. З’ясувати значення етнології як науки


Тема 2. Історіографія етнології та становлення її основних напрямів

Зміст теми.

Основні етапи становлення етнографічних студій. Фіксація ранніх етнографічних спостережень у стародавніх історико-культурних пам'ятках. Нагромадження в писемних пам'ятках античного світу знань греків, римлян про сусідні й віддалені народи. Етнографічна інформація у Біблії. Спроби теоретичного узагальнення емпіричних даних в античні часи (гіпотеза "трищаблевого" розвитку господарства; інтерпретація етнографічних даних філософами-письменниками стародавнього світу (Геродотом, Страбоном, Гіпократом, Демокрітом, Лукрецієм Каром та ін.).

Нагромадження етнографічних знань у стародавні часи й епоху середньовіччя з огляду на практичні потреби: військові, політичні, економічні.

Специфіка етнографічних розвідок у середньовічний період. Звуження у V-VI ст. географічного й етнографічного кругозору. Етнографічні відомості у візантійських авторів V-VII ст. (Прокопія, Йордана, Маврикія, Костянтина Порфирородного, Льва Диякона та ін.). Етнографічні відомості арабських авторів (Ібн Фадланд, Аль Джайгані, Ібн Хордадбе, Аль Массуді). Інформація про прибалтійських слов'ян у церковних істориків XI-ХІІ ст. Збирання етнографічної інформації мандрівниками, купцями, місіонерами, послами (Паоло Карпіні, Марко Поло, П’єр Шевальє, Еріх Лясота, Сігізмунд Герберштейн, Павло Алепський, Гійом де Боплан, Амвросій Контаріні та ін.). Розширення етнографічної поінформованості в епоху "великих географічних відкриттів". Осмислення й узагальнення емпіричних даних у ХVІІІ ст.

Становлення етнографії як науки. Значення поглядів просвітителів і енциклопедистів для розвитку етнографії. Ідеї географічного детермінізму, національної своєрідності кожного народу, концепція універсальних закономірностей всесвітньо-історичного процесу. Зародження методів дослідження: ретроспективного аналізу, порівняльно-історичного методу.

Пробудження у першій половині XIX ст. інтересів до вивчення минулого своєї країни, самобутньої творчості свого народу — етнографічного краєзнавства (вітчизнознавства). “Міфологічна” школа етнографії.

Становлення етнології як самостійної науки в середині XIX ст. Виникнення спеціального терміна нової науки. Визначення її меж і предметного кола; співвідношення з антропологією і місце у загальній структурі гуманітарних наук. Перші етнологічні товариства, видання, народознавчі музеї.

Розвиток етнології у ХХ — на початку ХХІ століття. Проблема співвідношення понять “етнографія”, “етнологія”, “народознавство”. Сучасні завдання етнологічних дисциплін.

Наукові школи і напрями етнології.

Школа дифузіонізму (Ф.Ратцель) — поширення культурних явищ через контакти між народами (виникла у кінці XIX ст.). Підрозділи дифузіонізму: міфологічна школа (Фробеніус, Грім, Котляревський) — “міф є духом народу”; “кельнська” школа (“теорія культурних кіл” Гребнера) — пріоритет суб'єктивного в оцінці культури; “віденська” школа (Шмідта) або “культурно-історична — надання культурним колам всесвітньо-історичного значення”.

Еволюціоністська школа — пріоритет еволюційного розвитку суспільства від нижчого до вищого (друга половина XIX — початок XX ст.). Теорія “первинного слизу” Окена, “природного добору” Дарвіна, “теорія пережитків” Кавеліна і Тейлора, Ковалевського. Напрями еволюціоністської школи: культурно-історичні (Морган, Кавелін, Ковалевський, Тейлор) — визначення логічних ступенів розвитку суспільства; біологічний (Бастіан) — визначення закономірностей еволюції суспільства; соціологічний (Конт, Дюркгейм, Бахофен) — дослідження соціальних інститутів; географічний (Пешель, Надєждін) — виявлення зв'язків між суспільством і природним середовищем.

Неоеволюціонізм (Уайт, Ленський, Парсонс) — визнання еволюційного розвитку суспільства, проте розвитку хаотичного і не обов'язково прямолінійного (нове тлумачення еволюціонізму, що набуло поширення з 40- х рр. XX ст.). Напрями неоеволюціоністської школи: багатолінійний (Дж. Стюард) виявлення функціональних взаємозв'язків; культурний матеріалізм (Харріс) — пріоритет виробничих сил у розвитку суспільства; енергетична концепція (Уайт) — застосування принципу причинності щодо історії суспільства; біологічний (Неролл) — підпорядкування суспільного розвитку біологічним законам; історичного орієнтування (Сервіс, Фрейд) — намагання розширити структуру історичного розвитку.

Антропогеографічна школа (Ратцеля) — перехідний ступінь від еволюціонізму до теорії культурних кіл. Примат переміщення культурних цінностей перед самостійним їх творенням (початок XX ст.).

Структуралістична школа (Радкліфф — Брауна) — вчення про наявність упорядкованості взаємозв'язків між окремими соціальними інститутами (виникла в 20-ті рр. XX ст., набула поширення в повоєнний час). Ототожнення структурного взаємозв'язку із внутрішньою необхідністю. Підходи до проблеми структури Маркса й Енгельса — акценти на виявленні історичної динаміки й рушійних сил. Різновиди структуралізму: англійський (Мітчел), що пропагував принцип "соціального поля"; французький (Леві-Строс) — пріоритет співвідношення фактів над наявністю власне фактів; американський (Коїн), що схилявся до політичної системи у розвиткові різних соціальних інститутів.

Історична школа — вивчення історичних взаємозв'язків між народами і культурами (виникла у кінці XIX ст.). Регіональні різновиди школи: європейська (Еліот — Сміт, Ріверс) — пошуки центрів народів і культур; німецький різновид — історико-архівне спрямування пошуку (Крамер); американська (Боас) — конкретне вивчення окремих народів і побудова на цій основі їх історій.

Американська етнопсихологічна школа (Лінтон, Дюбуа) — пояснення етнічних відмінностей за допомогою неофрейдистської теорії "базової структури особи". Спільні риси школи: тенденція пояснити культуру через особистість; підвищений інтерес до раннього дитинства; применшення соціально-економічних чинників у розвитку суспільства, абсолютизація його "психічних універсалій".

Школа функціоналізму, у центрі уваги якої знаходиться вивчення функції, котру має будь-який суспільний інститут у рамках цілісного організму, і яка призначена для його збереження (становлення школи — кінець XIX ст. — 20-ті рр. XX ст.). Практична потреба функціоналізму пов'язана з політикою активного колоніалізму, підпорядкування етнології політичним потребам (Турнвальд). Основні риси функціоналізму і його регіональне розмаїття: перебільшення ролі суспільних відносин (Малиновський у Великобританії); пріоритет методичних розробок для керування соціальними потребами (Кун із США); розробка теорії конфліктів (Глакмен із Південної Африки). Теорія рівноваги як складова першого етапу функціоналізму, основа якої — досягнення рівноваги в історичних процесах. Теорія конфліктів — акцентація на причинах соціальних конфліктів. Теорія систем як метод дослідження зв'язку між окремими елементами культури, що уявляються у вигляді кібернетичної системи.

Лейденська школа — напрям сучасної західної етнології й культурної антропології, в основі якої лежить ідея виявлення глибинних структур людської культури і соціальної організації, уявлення про культуру як моністичну систему (30 — 50-ті роки XX ст.).

Амстердамська школа — перенесення акценту на порівняльно-історичну типологізацію культурних явищ, що становило основну мету етнографії (Нібур, Фаренфорт), перша половина XX ст.

Радянська школа (1920-ті рр. — 1991 р.) — етноси — це продукт соціального розвитку людства, підпорядковані соціально-економічним формаціям. Етногенез, етнічні процеси, етнічна історія — пов’язані з соціально-політичними процесами. Підпорядкування етнографії канонам марксистсько-ленінської методології (Я. Марр, С. Широкогоров, С. Токарєв, Ю. Бромлей, В. Алєксєєв).

Новітні етнологічні концепції (остання чверть ХХ — початок ХХІ століття). Культурний релятивізм М. Герцковіца (США). Концепції неофункціоналізму, неоструктуралізму, культурної екології. Герменевтична концепція (Ю. Гірц, Р. Тернер) — в соціальних процесах символи функціонують як активна сила, впливаючи на сприйняття, почуття і мислення людей. Тому етнологія має проникнути в глибинне значення вчинків і думок носіїв етнічних культур (концепція єдиної глобальної культурної системи). Ідеологія постмодернізму в етнології.

 

 

Література

 

Основна:

· Белявский В. А. Этнос в древнем мире // Доклады отделений и комиссий Всесоюзного Географического Общества СССР. — 1967. — Вып. 3.

· Бромлей Ю. В. Очерки теории этноса. — М., 1983.

· Воробьев М. В. Этнос в средние века (на материале этногенеза чжурчженей) // Доклады отделений и комиссий Всесоюзного Географического Общества СССР. — 1967. — Вып. 3.

· Итс Р.Ф. Введение в этнографию. — М., 1974.

· Садохин А. П., Грушевицкая Т. Г. Этнология. — М., 2001.

· Тиводар М. П. Етнологія: Навч. посібник. — Ужгород, 1998.

 

 

Додаткова:

· Алексеев В. П. Этногенез. — М., 1986.

· Гердер Й. Идеи к философии истории человечества. — М., 1977.

· Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. — К., 1999.

· Нельга О. В. Теорія етносу: Курс лекцій. — К., 1997.

· Степико М. Буття етносу: Витоки, сучасність, перспективи. — К., 1998.

· Широкогоров С. М. Этнос: Исследование основных принципов изменения этнических и этнографических явлений // Изв. восточ. ф-та Дальневосточного ун-та. — Шанхай, 1923. —. Т. 1.

Види навчальної діяльності студентів:

А) Лекція“Історіографія етнографії та становлення основних етнологічних напрямків”

(2 год.).

ПЛАН

1. Давні історико-культурні пам’ятки. Нагромадження етнографічних знань у Стародавні та Античні часи.

2. Етнографічні знання в епоху Середньовіччя та Нового часу.

3. Становлення етнографії як науки (друга половина XVIII століття).

4. Становлення етнології як теоретичної дисципліни (друга половина ХІХ століття).

5. Основні напрямки етнології.

6. Сучасний стан та проблеми розвитку етнологічної науки.

 

Б) Семінарське заняття“Розвиток етнографічних знань та становлення етнологічної науки”

(2 год.)

ПЛАН

1. Етнографічні знання Стародавнього світу і Середніх віків.

2. Етнографічні знання в епоху Нового часу. Становлення етнографії як науки.

3. Становлення етнології (друга половина ХІХ — початок ХХ століття).

4. Основні напрямки етнології та її сучасний розвиток (ХХ — початок ХХІ століття).

 

Основні терміни і поняття теми: етнографічні знання, культура і побут, писемні джерела, античні, візантійські, арабські автори, етнографічний кругозір, ідеї Просвітництва, етнологічні школи (еволюціонізм, дифузіонізм, антропогеографія, культурно-історична, "Віденська", соціологічна, функціоналізм, історична етнологія в США, етнопсихологічна, культурно-релятивістська, неоеволюціонізм, історична, "Лейдинська", "Амстердамська", радянська), новітні етнологічні концепції

 

Методичні рекомендації.

Тема семінарського заняття розглядає історію становлення етнологічної науки.

Розглядаючи перше питання студенти повинні звернути увагу на фіксацію ранніх етнографічних спостережень у стародавніх історико-культурних пам'ятках, нагромадження в писемних пам'ятках античного світу знань греків, римлян про сусідні й віддалені народи. Потрібно проаналізувати специфіку етнографічних розвідок у середньовічний період та звернути увагу на звуження у V-VI ст. географічного й етнографічного кругозору. Слід виділити етнографічні відомості у візантійських авторів V-VII ст. (Прокопія, Йордана, Маврикія, Костянтина Порфирородного, Льва Диякона та ін.); арабських авторів (Ібн Фадланд, Аль Джайгані, Ібн Хордадбе, Аль Массуді); інформацію про прибалтійських слов'ян у церковних істориків XI-ХІІ ст. Важливою є етнографічна інформація мандрівників, купців, місіонерів, послів XIV — XVI століття (Паоло Карпіні, Марко Поло, П’єр Шевальє, Еріх Лясота, Сігізмунд Герберштейн, Павло Алепський, Гійом де Боплан, Михайло Литвин, Блез Віженер, Амвросій Контаріні та ін.).

Розглядаючи друге питання студенти звертають увагу на розширення етнографічної поінформованості в епоху "великих географічних відкриттів", осмисленні й узагальненні емпіричних даних у ХVІІІ столітті. Хронологічні рамки цього питання охоплюють XVII — XVIII століття.

Студенти повинні пов’язати процес нагромадження етнографічних знань з потребою створення спеціальної дисципліни, яка б впорядкувала і систематизувала збір етнографічного матеріалу. Розглянути становлення етнографії як науки. Значення поглядів просвітителів і енциклопедистів для її розвитку. Проаналізувати вплив на етнографію ідей географічного детермінізму, національної своєрідності кожного народу, концепції універсальних закономірностей всесвітньо-історичного процесу. Розкрити процес зародження методів наукового дослідження: (ретроспективного аналізу, порівняльно-історичного методу).

Розглядаючи третє питання студенти повинні звернути увагу на пробудження у першій половині XIX ст. інтересів до вивчення минулого своєї країни, самобутньої творчості свого народу — етнографічного краєзнавства (вітчизнознавства). Окремо слід виділити діяльність “міфологічної” школи етнографії. Треба проаналізувати причини становлення етнології як самостійної науки в середині XIX ст., розглянути виникнення спеціального терміна нової науки. Потрібно визначити її межі і предметне коло; співвідношення з антропологією, місце у загальній структурі гуманітарних наук. Окремо слід розглянути діяльність перших етнологічних товариств, видань, народознавчих музеїв.

Розглядаючи четверте питання студенти повинні назвати і охарактеризувати основні етнологічні школи і напрямки, що виникли упродовж ХХ століття: школа дифузіонізму (Ф.Ратцель, Фробеніус, Грім, Котляревський, Гребнер, Шмідт); еволюціоністська школа: (Окен, Дарвін, Кавелін, Тейлор, Ковалевський, Морган, Бастіан, Конт, Дюркгейм, Бахофен, Пешель, Надєждін); неоеволюціонізм (Уайт, Ленський, Парсонс, Дж. Стюард, Харріс, Уайт, Неролл, Сервіс, Фрейд); антропогеографічна школа (Ратцель); структуралістична школа (Радкліфф — Браун, Леві-Строс, Мітчел, Коїн); історична школа (Еліот — Сміт, Ріверс, Крамер, Боас); американська етнопсихологічна школа (Лінтон, Дюбуа); школа функціоналізму ( Турнвальд, Малиновський, Кун, Глакмен); лейденська школа; амстердамська школа (Нібур, Фаренфорт); радянська школа (Я. Марр, С. Широкогоров, С. Токарєв, Ю. Бромлей, В. Алєксєєв).

Слід також звернути увагу на новітні етнологічні концепції: культурногорелятивізму (М. Герцковіц), неофункціоналізму, неоструктуралізму, культурної екології, а також герменевтичну концепцію (Ю. Гірц, Р. Тернер).

 

Література:

Основна:

· Белявский В. А. Этнос в древнем мире // Доклады отделений и комиссий Всесоюзного Географического Общества СССР. — 1967. — Вып. 3.

· Бромлей Ю. В. Очерки теории этноса. — М., 1983.

· Воробьев М. В. Этнос в средние века (на материале этногенеза чжурчженей) // Доклады отделений и комиссий Всесоюзного Географического Общества СССР. — 1967. — Вып. 3.

· Итс Р. Ф. Введение в этнографию. — М., 1974.

· Садохин А. П., Грушевицкая Т. Г. Этнология. — М., 2001.

· Тиводар М. П. Етнологія: Навч. посібник. — Ужгород, 1998.

Додаткова:

· Алексеев В. П. Этногенез. — М., 1986.

· Гердер Й. Идеи к философии истории человечества. — М., 1977.

· Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. — К., 1999.

· Нельга О. В. Теорія етносу: Курс лекцій. — К., 1997.

· Степико М. Буття етносу: Витоки, сучасність, перспективи. — К., 1998.

· Широкогоров С. М. Этнос: Исследование основных принципов изменения этнических и этнографических явлений // Изв. восточ. ф-та Дальневосточного ун-та. — Шанхай, 1923. —. Т. 1.

 

В) Завдання для самостійної роботи студентів:

І рівень

1. Хто з названих авторів Стародавнього світу зібрав і впорядкував етнографічні матеріали про життя скіфів і сарматів (V-IV ст. до н.е.):

1) Тацит

2) Ксенофонт

3) Страбон

4) Геродот

5) Птолемей

6) Цезар

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 541; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.147.252 (0.005 с.)