Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Таксономія концептів і місце в ній концепту КОХАННЯ↑ Стр 1 из 20Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Критерії класифікації концептів різноманітні [51, 87]. Концептуальні змісти повсякденного концепту вербалізуються переважно в словах, у цьому випадку спосіб «приписування» інформації подається як згорнутий (дорогий, милий). У той час як концептуальні змісти, що входять у концепти інших концептуальних просторів, зафіксованих у висловлюваннях/текстах, подаються «розгорнутим» способом «приписування» інформації (жалувати, допомагати, пестити). Тематичний аспект концептів охоплює, емоційну, освітню, текстову й багато інших концептосфер [111]. Класифіковані за своїми носіями, концепти формують індивідуальні, мікрогрупові, макрогрупові, національні, цивілізаційні, загальнолюдські концептосфери [77, с. 67; 88, с. 270]. Можна виділяти концепти, що функціонують у тому чи іншому видах дискурсу, зокрема: педагогічному, релігійному, політичному, медичному тощо. Найчастіше вичленовуються так звані «культурні концепти», які і стають об’єктами лінгвістичних досліджень (Л. Грузберг [26], Р. Келлер [208], В. Коллер [211], К. Віллє [303]). Когнітивний складник когнітивно-семантичної структури таких концептів визначається системою історично сформованих у культурі окремого етносу уявлень про людську діяльність, що відбилися в різних онтологічних ситуаціях (М. М. Маковський [59]). Як і будь-який інший мовний феномен, концепт КОХАННЯ можна осмислити в категоріях структури, семантики і прагматики. Застосування докладної класифікації концептів, розробленої вітчизняним мовознавцем А. М. Приходьком, дає змогу визначити точно місце будь-якого концепту. Таксономізація з погляду міри дає можливість визнати концепт КОХАННЯ непараметричним ментальним утворенням [88, с. 88], тобто таким, вимірність якого в певних величинах не можлива. Визначити профіль цього концепту можна лише на рівні відчуттів, уявлень і асоціацій, до яких важко застосувати критерії міри. Іншою ознакою непараметричності є слабка вираженість образно-перцептивного компонента. Концепт КОХАННЯ може мати тільки абстрактне втілення. Типологізація концептів з погляду когнітивної семантики, в опозиції «універсальність-специфічність», дає змогу зробити акцент на наднаціональному характері концепту КОХАННЯ, який є універсальним і, маєзагальнолюдське значення. Як і всі універсальні концепти, він складається як із категоріальних (філософські і теософські), так і з онтологічних (емоційні, біосоціальні, фізіологічні) ментальних утворень. Типологічне осягнення концепту КОХАННЯ з погляду прагмасемантики уможливлює його визначення як регулятивного ментального утворення, в якому закладено кодекс життєвих настанов (ідея прескрипції) – орієнтування на певний ідеал, норму, шаблон, що визначають фреймові сценарії та культурні домінанти поведінки людини в соціумі, упорядковують її вчинки та дії. Наведені вище типи концептів є ментальними утвореннями гіперонімічного порядку, їх гіпонімічні різновиди виокремлюються за когнітивно-семантичним принципом. Концепт КОХАННЯ належить до концептів телеономного порядку, що концептуалізуютьдуховні цінності, які втілюють для людини «моральний ідеал, – ідеал, заради якого варто жити» [88, с. 89]. Ці концепти, так само поділяються на власне-телеономні й емоційно-телеономні. Концепт КОХАННЯ належить до емоційно-телеономних. Визначаючи сенс життя людини і являючи собою щось дороге або навіть найдорожче для неї, телеономні концепти є загальнолюдськими феноменами з яскраво вираженим ціннісним складником. Безпосередньо стосуються психічних і фізіологічних станів людини концепти антропоморфного порядку, – які дають змогу найбільш точно встановити місце концепту КОХАННЯ в концептуальній системі мови. Специфіка таких концептів полягає у відображенні здатності людини реагувати на подразники зовнішнього світу і переносити їх на свій внутрішній світ. Тут розрізняють емоційні та фізіологічні концепти. Емоційні концепти, до яких належить і концепт КОХАННЯ, відображають цілу палітру внутрішніх реакцій людини на актуальний подразник або прояв почуттів у процесі спілкування. Вони є етнічно, культурно зумовленими, складними структурно-смисловими, зазвичай, лексично і/або фразеологічно вербалізованими утвореннями, що конституюються одиницями з позитивним і негативним маркуванням. Для лінгвокультурології такі концепти залишаються одними з основних об’єктів вивчення. До складу фізіологічних концептів, щовідображають ідею норми й відхилення від неї, позитивно або негативно оцінюючи фізичний стан людини, без сумніву, належить і концепт КОХАННЯ. Концепти гуманітарного порядку висвітлюють місце і роль людини в лінгвокультурній і соціодискурсивній картинах світу. Вони поділяються на соціоуніверсальні, етноспецифічні й етносоціоспецифічні. Концепт КОХАННЯ є соціоуніверсальним, таким, що відображає універсальний для всього людства спосіб осмислення міжособистісних стосунків. Аналіз лінгвістичного віддзеркалення стереотипізованої поведінки й мовленнєвих реакцій носіїв німецькоі та української культур, дав змогу розглядати концепт КОХАННЯ як лінгвокультурний і лінгвокогнітивний.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-17; просмотров: 216; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.226.17.3 (0.01 с.) |