Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Господарський розвиток та економічна думка Месопотамії. Закони Хамурапі.

Поиск

Провідна роль у формуванні перших цивілізаційних осередків Давнього Сходу належить Месопотамії.На території Месопотамії з VII по IV тисячоліття до н.е. від­бувався процес розподілу первісного суспільства та виникнення суспільств ранніх цивілізацій. На початку III тисячоліття до н.е. утворюються перші невеликі держави в історичній місцевості Шумер.Цивілізація Шумеру була першою відомою в історії великою цивілізацією з високою концентрацією населення, багатолюдними містами, монументальною архітектурою, а також з багатими релігійними, художніми і літературними традиціями, які впливали на інші давні цивілізації протягом тисячоліть.

Економічною основою цієї першої цивілізації було високо­продуктивне сільське господарство, рівень продуктивності якого визначався природною родючістю грунтів і технологією ірига­ційного землеробства. Ця технологія вимагала організаційних зу­силь зі зрошування землі (спорудження гребель, системи сполу­чених каналів, колодязів та ін.), а це, в свою чергу, потребувало багаточисельної робочої сили. У ролі керівників, ініціаторів і координа­торів колективних дій виступали жерці та воїни.

Цивілізація шумерів була цивілізацією міст. З одного боку, різ­ниця між шумерським містом і селом була невелика, оскільки значну частину його населення становили селяни. Але технології, пов'язані з поданням води, від яких залежало існування людей, вимагали організованих зусиль міського населення. Замість об­робітку невеликих ділянок силами однієї сільської родини, як на­певно робили жителі сіл епохи неоліту, шумери переділили зро­шувані землі на великі лани, що належали богові та якими від його імені розпоряджалися жерці. Місто створювалося на базі однієї або кількох таких храмових громад. Зазвичай терито­ріальне об'єднання суміщалося з невеликими сімейними госпо­дарствами. Сільські громади, які складалися з невеликих ро­динних господарств, стали основою, з якої виросли міста.Населення шумерських міст, яке займалося землеробством, об'єднувалося в робочі бригади в кількасот, а може, і в кілька ти­сяч осіб. Користуючись найпростішими ручними знаряддями, ці бригади споруджували та обслуговували великомасштабні ірига­ційні системи, необхідні для використання можливостей річки в повному обсязі. Землю і врожай у цьому місті було поділено на три категорії: 1) лани, які належали богові та оброб­лялися від його імені; 2) лани, що орендувалися окремими жите­лями на рік; 3) лани, віддані жителям безплатно в постійне кори­стування.У процесі становлення храмових громад у Шумері складалися умови для виробництва надлишкового продукту, достатнього для прожиття контингенту фахівців, які могли дозволити собі не працювати в полі.

Було створено технічні можливості та психологічні стимули для створення надлишкового продукту, що використо­вувався на утримання фахівців (священнослужителів, воїнів, управлінців та обліковців, ремісників), які стали організаторами та охоронцями храмоцентричної економічної системи. Відбувається перехід від церковного управління гос­подарства до світської— царської влади.

Наприкінці III тисячоліття до н.е. внаслідок завоювання міст давнього Щумеру утворюється стійке централізоване держав­не утворення — Шумеро-Аккадське царство, зі столицею у Вави-лоні1.В історичному розвитку цивілізації в Месопотамії найвищою межею є Вавилонське царство під час правління царя Хаммурапі ( приблизно 1700 р. до н.е.). Політико-економічпі зміни, які відбу­валися в цей час, були спрямовані на підтримку централізованої світської влади.Важливо з'ясувати, що поряд із зусиллями царської влади, спрямованими на посилення державного сектора в господарстві, відбувається і зародження ринкових відносин, формування нових принципів, що регулюють суспільне та господарське життя Ва-вилону. Перелік проблем та деякі шляхи їх розв'язання цього пе­ріоду дістали своє відображення в тексті кодексу законів вави­лонського царя Хаммурапі. Діяльність цього талановитого пра­вителя охоплювала майже усі сфери життя вавилонського суспіль­ства. Сам текст кодексу Хаммурапі — це зібрання майже трьох­сот формул, складених за казуїстичним2 шаблоном: якщо хтось зробить те і те, то зазнає сповна тих чи інших негараздів. Це своєрідний перелік випадків із судової практики, які не мають за­гальних принципів або логічно побудованої системи, проте роз­глядаються з детальним аналізом.У ці­лому кодекс Хаммурапі — це картина суспільства і держави ви­сокого культурно-правового рівня. Закони Хамммурапі визнавали існування товарно-грошових відносин та інституту приватної власності,проте були спрямовані на гальмування їх розвитку та зростання ролі держави.

 

15.Еволюція господарства в Давньому Єгипті та його відображення в пам’ятках економічної думки.

Господарська система: 1) для опанування ресурсу земля(яка потребує людських дій по зволоженню або осушенню цієї землі) потрібно було об’єднати 10тис.людей для будівництва зрошувальних систем, прориття каналів та водосховищ.

2) гоп.сис-ма не може функціонувати без владного центру, який спочатку уособлює владу жерців(релігійних посередників), військових, царів, феодалів, імператорів. 3) виділялося 2 суб’єкта господарювання: сільська громада як основний виробник(віддавала частину виробн.продукту у вигляді податків, зборів, виконання робіт) та храмова, а потім царська форма господарювання(існувала за рахунок першої групи). 4) засновувалась на жорсткій тотальній системі примусу до роботи, який був необхідний в зв’язку з технологією обробки землі. Центром влади стає фараон, імператор. Економічна думка: 1)«Повчання гераклопольського царя своєму синові Мерікара»- підкреслюється важливість і корисність влади та контролю за вир-м. 2)«Речення Іпусера», «Пророцтво Неферті» - про наслідки руйнації централізованої системи управління; 3)повчання Ахтая – увага до освіти і навчання.Головна мета джерел – обґрунтувати необхідність розвитку гос-ва на основі владного впливу держави, сис-ми держ.регулювання, атакож важливості цінності апрату управління бюрократії та держ.службовців.

 

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-13; просмотров: 141; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.111.18 (0.009 с.)