Специфіка філософської думки в період Середньовіччя 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Специфіка філософської думки в період Середньовіччя



Виникненню середньовічної філософії передував ряд змін не тільки у сфері економічно-політичних відносин, а передусім у світоглядній орієнтації тодішнього суспільства. Розвиток монотеїстичної релігійності призвів до перемоги християнства, яке й сталопануючою ідеологією.А християнство, як і будь-яка інша ідеологія, прагнуло знайтифілософське обґрунтування своїх основних ідей.Першою спробою філософськогообґрунтування християнства була патрістика. Це був визнаний офіційною церквоюнапрямок у філософії, який розроблявся "батьками церкви". До них належать: Афанасій Олександрійський, Василь Великий, Григорій Нісський, Григорій Назіанзін, Амвросій Медіоланський, Августин Блаженний, Іоанн Дамаскін та ін.Одним із найбільш яскравих представників патрістики був єпископ із Гіппона (Північна Африка) Августин, якого католицькі богослови нарекли ще й ім'ям Блаженний. Августин вважав, що філософія поза богослов'ям – ніщо. Воюючи з "язичеством", як він називав античну філософію, Августин намагався розгорнути християнську теологічну систему на основі неоплатонізму.

Платонівські "ідеї" перетворюються в Августина в "думки творця перед актом творіння", а"надчуттєвий світ" – в ієрархію християнського неба із Богом на чолі. При цьому небеснаієрархія визначає ієрархію земного соціального існування. Августин пропагував доктринувсезагального, наперед визначеного існування. Бог, вказує Августин, наперед визначаєдолю людини, незалежно від її вчинків: одні люди йдуть до "спасіння", інші до пекельнихмук. Людська воля, за Августином, – сліпа зброя волі Бога.Погляди Августина виникли намежі античного і середньовічного світів. Світова римська держава розвалилась. У 410 р.Аларіх захопив і пограбував Рим, ворота якого відкрили раби. Історичні події тієї епохи дістали тлумачення в "філософії історії" Августина, що була викладена у творі "Про град божий". Вся історія для Августина – це боротьба між прибічниками християнської церкви, які будують "град божий" на землі, і прибічниками сатани, який організував світське життя на землі, світську земну державу. Якщо гине земна держава, то на її місце стає"вічна світова держава", яка втілена в католицькій церкві. Августин пропагує теократичнусистему – верховенство церковної влади над світською і світове пануваннякосмополітичної організації католицизму. Софістичними доведеннями він намагаєтьсявиправдати рабство і соціальну нерівність.Погляди Августина справили великий вплив навсю середньовічну філософію і ідеологію. Етика, що на них ґрунтується, проповідуєлицемірний аскетизм: "любов до Бога", доведена до презирства у ставленні до людини.

Для Августина земне життя – гріховне і тимчасове, це тільки підготовка до вічного"потустороннього" існування. Така проповідь робила людей пасивними, привчала їх до рабської покірливості, формувала рабську свідомість.Одним із найвидатніших діячів неоплатонівського руху в системі західноєвропейської освіченості періоду середньовіччя був філософ і богослов Іоанн Скот Еріугена (близько 810–877 рр.).Еріугена створив першу філософську систему в середньовічній Європі, яка викладена в його головному творі "Про поділ природи". Система Еріугени носила містико-пантеїстичний характер. Еріугенавважав, що все буття поділяється на чотири "природи": перша – природа не створена, алездатна сама творити – Бог; друга – природа створена і сама здатна творити – сукупністьпершоформ (у платонівському розумінні) і діючих причин; третя – природа створена і нездатна творити – світ чуттєвих речей. Існування світу речей Еріугена пов'язує з гріхопадінням людини, яке й призвело до того, що цей світ відійшов від Бога, В кінцевому підсумку (на основі спокути) чуттєвий світ повернувся до Бога, і цей стан буття характеризує, як вказує Еріугена, четверту природу – Бога як кінцеву мету всього, як субстанцію, до якої все повертається. Відповідно до цих щаблів буття розрізняється й пізнання: розум пізнає Бога, міркування вивчає першооснови і першоформи речей, відчуття мають своїм об'єктом одиничні речі. Вчення Еріугени мало в собі риси пантеїзмуі було засуджене папою Гонорієм III у 1225 р. в зв'язку із засудженням вчень наступників Еріугени – Амальріха Шартрського і Давида Дінанського як єретичних і таких, що мали пантеїстичний характер.Вчення Еріугени показує, що він був першим видатним представником середньовічної схоластики, в якій панували платонізм і неоплатонізм. пристосовані переважно до потреб християнства. Видатним представником середньовічноїсхоластики є Фома Аквінський (1225–1274). Народився поблизу Неаполя (Аквіно),отримав ґрунтовну освіту, викладав у Парижі, Болоньї. Фома намагався поставити філософію на службу релігії, одночасно проводячи розмежування між філософією і релігією, між знанням і вірою, доводячи можливість гармонії між знанням і вірою, а також необхідність їх співіснування. Відповідно він розрізняв істини розуму і одкровення. Для нього це були найвищі істини, які недоступні свідомості і можуть бути досягнуті тільки через віру. Таким чином, Фома виступає, з одного боку, проти Тертулліана: "Вірю, тому що абсурдно", який відкидав значимість розуму у справах віри, а з іншого боку, підтримує Абеляра, який доводив, що релігійні догми не мають суперечити розуму, погоджуючись з ним. Принцип гармонії розуму і віри, свідчить, що істина, яка пізнається розумом, не має суперечити істині одкровення. Критикуючи попередні світоглядні системи, Фома стверджував, що світовий рух передбачає першорушія, причинний зв'язок – першопричину, а цілеспрямованість у світі – мету. Фома – поміркований реаліст, вінвважав, що загальні поняття первинні щодо речей; виступав проти крайнього реалізму,який вів до пантеїзму. Він намагався створити енциклопедично-теологічну систему, яка бмогла відповісти на всі питання, що висувалися його часом. Вся філософія Фоми буласпрямована на збереження і зміцнення влади католицької церкви.За своїми політичнимипоглядами Фома переконаний монархіст. Він вважав государя не тільки правителем, а йтворцем держави. Верховну волю папи, його владу він розглядав як "Божу волю", а самогопапу як "намісника" Бога. Він рішуче виступав проти соціальної нерівності людей. На сучасному етапі розвитку філософії його вчення трансформувалось у філософську течію "неотомізм".




Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-12; просмотров: 170; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.97.248 (0.004 с.)