Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Виникнення та діяльність братств в україні. Полемічна л-ра (друга пол. . XVI – перша пол. XVII ст. . )Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Братства — православні релігійні й культосвітні організації українських міщан, що виникали при церковних парафіях в Україні в XV—XVII ст. Спочатку братства носили релігійно'благодійний характер — піклувалися про церкви, улаштовували суспільні богослужіння, місцеві церковні торжества, братські обіди, допомагали бідним і хворим братчикам, організовували госпіталі тощо. У XVI ст. братства набули великого суспільно-політичного і національно-культурного значення. Посилення національного гніту на українських землях, захоплених Річчю Посполитою, змушувало братства активно виступати на захист прав українського населення — звертатися зі скаргами щодо дій польської адміністрації до судів, посилати посольства до польського короля тощо. Згодом братства ставали все більш впливовими серед усіх прошарків українського населення: ремісників, цехових майстрів, купців, православної шляхти. Братства підтримувалися нечисленними українськими магнатами, такими як К. Острозький і А. Кисіль. З кінця XVI ст. братства розгорнули широку культурно-освітню діяльність. Вони засновували братські школи, друкарні, збирали бібліотеки. Найстаршим і найвідомішим було Львівське братство, засноване близько 1453 р. Наприкінці XVI — на початку XVII ст. братства діяли в Києві, Луцьку, Острозі, Перемишлі, Рогатині, Тернополі й інших містах. У XVII ст. велику роль у національно-культурному житті України відіграло Київське братство, засноване в 1615 р. при Богоявленському монастирі. До числа його членів, крім київських міщан і української шляхти, увійшло також і Запорізьке Військо на чолі з гетьманом П. Сагайдачним. У 1632 р. Київська братська школа об’єдналася з Лаврською школою і була створена Києво-Могилянська колегія. У числі провідних діячів братств були видатні вчені, письменники, політичні діячі того часу: Ю.Рогатинець, І. Красовський, І. Борецький, П. Беринда та інші. Суспільно-політичний характер своєї діяльності братства зберегли до кінця XVII ст. На початку XVIII ст. братства занепали і перетворилися на виключно церковні організації, що піклувалися в основному про збереження церковного богослужіння. На чоло консервативних елементів висунувся найславніший український письменник і публіцист тих часів Іван з Вишні. Пробувши багато літ на Афоні й пройнявшись духом аскетизму, він старався поборювати всякі нововведення, що поневолі втискалися в українську культуру й картаючи «світське» життя українського духовенства не спочував він і львівським братчикам, за їх нібито загрозливе для українського життя й старої культури новаторство. Та хоч як братчики поважали Івана Вишенського, хоч як подивляли його відданість справі, все ж таки не далися збити з раз обраної дороги. В славній «Пересторозі» написаній Юрієм Рогатинцем, вони дали ясну й вичерпуючу відповідь на всі закиди того роду. На їх думку українська школа, бажаючи видержати конкуренцію з аналогічними установами єзуїтів, мусить наближуватися до їх рівня й не обмежуватися єдино до пережовування непридатної вже до життя, хоча й поважаної старовини.
Розвиток друкарства і освіти в Україні в другій половині XVI ст. – першій пол.. XVII ст.. Києво-Могилянська колегія (1615 р.) Друкарство В 1569 р. появляється в друкарні Ходкевичів у Заблудові «Учительне Євангеліє», видрукуване Іваном Федоровим та Петром Мстиславцем, першодрукарями, що прогнані з Московщини, шукали захисту на українській землі. За євангелієм вийшли ще з заблудівської друкарні — Псалтир та Часослов. Книгопечатник Мстиславець перейшов до Вільно, Федоров звернув свої кроки до Львова. Львівські міщани підтримали його й започаткували друкарство на Україні. В 1574 р. вийшов у Львові славний «Апостол» Івана Федорова, перша книжка, друкована на українській землі. Федорович подався до Острога на Волині й тут на службі у українського магната князя К. Острожського. 12 липня 1580 р. покінчено в Острозі велику друкарську імпрезу — друк повної Біблії. Їй, м. і. завдячує своє існування славний «острожський гурток» українських письменників і богословів (Герасим Смотрицький, Христофор Бронський, Демян Наливайко, Клирик Острожський й і.) та не менше славна від нього острожська школа, називана деколи академією. Князі Острожські, володіючи велетенськими маєтностями й користуючись повагою в уряді, від здавен використовували своє майно й суспільне становище на оборону рідної культури й національності. Патріархом православних вважався литовський гетьман князь Константин Острожський. Він в 70-их рр. XVI ст. організує в Острозі друкарню, школу й «острожський гурток», що йому припала честь започаткувати організацію вищого шкільництва на Україні. Великий вплив на культурно-релігійний підйом українства половини XVI в. мав двір Андрія Курбського. Курбський, як великий прихильник книжності й фанатичний оборонець православної церкви, громадив довкола себе письменників і богословів, що перекладали писання отців церкви й усякими способами боронили прадідівський обряд від насильств і пониження. Подібний культурний осередок створився на дворі князя Юрія Слуцького. В другій половині XVI ст., була в Слуцьку друкарня й школа. ОСТРОЗЬКА АКАДЕМІЯ Острозька академія (Острозька школа) — вища школа, заснована близько 1576—1580 рр. у м. Острозі на кошти князя К. Острозького. В академії викладалися церковнослов’янська, грецька й латинська мови, богослов’я й філософія, а також граматика, математика, астрономія, риторика, логіка тощо. Першим ректором академії був письменник Г. Смотрицький, а викладачами — видатні українські й закордонні педагоги, такі як Д. Наливайко, X. Філарет, І. Лятос, К. Лукарис й інші. Острозька академія дуже вплинула на розвиток педагогічної майстерності й організацію національної школи в Україні, за її зразком були відкриті братські школи у Львові, Луцьку, Володимирі-Волинському. Вихованцем академії був гетьман П. Сагайдачний. Після смерті князя К. Острозького (1608 р.) Острозька академія почала занепадати, а в 1640 р. припинила своє існування.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-13; просмотров: 151; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.67.8 (0.01 с.) |