Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Урок 32. Карта країни маршів

Поиск

 

Мета (формувати компетентності):

· ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя, переключатися з одного виду діяльності на інший); загальнокультурну (формувати естетичне став­лення до навколишньої дійсності); здоров'язбережувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (співпрацюва­ти з однокласниками й учителем); громадянську (усвідомлювати свою приналеж­ність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікатив­ну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);

· предметні: поглибити знання про творчість В. А. Моцарта; розширити уявлення про емоційний зміст музики, розвиток музичного образу в творах В. А. Моцарта; опанувати поняття «рондо», «рефрен», «епізод»; розвивати уяву, уміння інтерпрету­вати симфонічні музичні твори; удосконалювати вокальні навички; прищеплювати інтерес до музики та співу, до видатних зразків музичної класики.

Музичний матеріал: Ж. Бізе «Марш Тореадора» (із опери «Кармен»); В. А. Моцарт «Рон­до в турецькому стилі»; українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»; М. Лисен­ко. Пісня-веснянка «А вже весна» (із опери-казки «Зима і Весна»).

Обладнання: фонохрестоматія; музичні інструменти; ТЗН.

Наочні посібники: підручник; портрети Ж. Бізе, В.А. Моцарта.

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музику (фрагмент «Маршу Тореадора» (із опери «Кармен») Ж. Бізе).

 

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. За час існування музичного мистецтва створено величезну кількість маршів: від дитячих до військових. Сьогодні ми познайомимося ще з одним видом маршу на прикладі музичного твору, що, я сподіваюся, вам ві­домий.

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Слухання музики

Учитель. Назва цієї форми вам, мабуть, відома. Це — рондо. Виникла ця форма у Франції. Рондо означає «коло», «хоровод. Ця форма цікава тим, що головна тема повторюється не менше трьох разів, немов приспів, а між повто­рами звучать різні за характером, контрастні епізоди.

Рондо (у перекладі з італ.— «коло») — музична форма, де головна тема (рефрен) проходить кілька разів, чергуючись із різнохарактерними епі­зодами.

рефрен
рефрен
рефрен
ІІ епізод
І епізод


 

 

У формі рондо написано багато інструментальних творів. У доробку ав­стрійського композитора Вольфґанґа Амадея Моцарта також є такий твір, що набув величезної популярності.

Із іменем Моцарта ми зазвичай пов’язуємо втілення справжньої геніаль­ності. Блискуча, енергетично насичена музика В. А. Моцарта вражала його су­часників. Він з дитинства складав музику і якось ще хлопчиком приніс своєму наставникові Гайдну кілька сторінок з нотами.

— Я написав п’єсу, яку ви ні за що не зможете зіграти,— заявив він овіяно­му славою вчителеві.

Гайдн узяв ноти і закричав:

— Тут руки мають виконувати складні пасажі в протилежних кінцях кла­віатури, і ще кілька нот потрібно тієї самої миті брати посередині! Цю річ зі­грати неможливо!

Моцарт розсміявся, сів за клавесин і взяв «неможливі» ноти — за допомо­гою носа.

Із кількох сотень творів, що створив Моцарт, найпопулярнішим є «Туре­цький марш». Мабуть, тільки «Танець маленьких лебедів» П. Чайковського може конкурувати з ним за популярністю навіть поміж маленьких слухачів. Але не всі зможуть, вочевидь, відповісти на запитання.

· Що це за марш? Звідки він з’явився? Чи самостійна ця п’єса, чи це — ча­стина великого твору?

· Якою є справжня назва цієї п’єси?

· Чому її так називають?

По-перше, «Турецький марш» Моцарт написав як фінальну частину одного великого фортепіанного твору. По-друге, Моцарт ніколи не називав цю музику «Турецьким маршем», вона називається у нього «Рондо в турецькому стилі». А чому рондо і чому у турецькому стилі? Назва «марш» досить точно відбиває характер музики — з дуже витонченою, але пружною мелодією, чітким рит­мом. До того ж слово марш набагато зрозуміліше для величезної маси слуха­чів і поціновувачів музики, аніж слово рондо, що, зовсім не визначаючи харак­теру музики, лише свідчить про те, що твір написано у формі рондо — у формі, де рух музики постійно веде до повторення головної мелодії.

Коли близько 250 років тому Моцарт створював цю музику, у Західній Європі вперше почули невідомі доти європейським слухачам турецькі мелодії. У цій музиці неабияку роль відігравали різні ударні інструменти, особливо ве­ликий барабан, винайдений на Сході й дуже поширений у Туреччині. Тому багато років його називали турецьким барабаном. Гучні звуки цього барабана Моцарт дуже дотепно вплів у мелодію свого «Рондо В турецькому стилі». Це — концертний марш, що не має певного призначення, а створений для виконан­ня на концертах. Основна тема маршу (рефрен) схожа на звучання барабана. Вона проходить декілька разів і чергується з іншими частинами — епізодами, грайливими та граційними.

· Послухайте «Рондо в турецькому стилі» та підведенням руки позначте змі­ну рефрену на епізоди.

Слухання твору В. А. Моцарта «Рондо в турецькому стилі»

· Яке враження справив на вас цей твір?

Вокально-хорова робота

Учитель. Такі самі сонячні світлі інтонації ми можемо відчути в україн­ській народній пісні «Вийшли в поле косарі» (с. 141 підручника). Завдяки змі­ні інтонації, характеру їй можна надати пісенного, танцювального та маршо­вого звучання.

Слухання та розучування української народної пісні «Вийшли в поле косарі» Продовження розучування пісні-веснянки «А вже весна» з опери-казки М. Лисенка «Зима і Весна»

 

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Сподіваюся, ви переконались у тому, що справжню музику об’єднують людяність, краса та щирість, саме тому ми можемо розуміти на­віть ті почуття, що були втілені у музичних творах далекого минулого. У книзі «Музика та її представники» російський композитор Антон Рубінштейн напи­сав: «Вічне сонячне світло в музиці, ім’я твоє — Моцарт».

Учні виходять із класу під музику (В. А. Моцарт «Рондо в турецькому стилі»).

Урок 33. «МУЗИЧНІ КИТИ» ВІДКРИВАЮТЬ КОРДОНИ

Мета (формувати компетентності):

· ключові: уміння вчитися (приймати мету, поставлену вчителем, і відповідно до неї виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; орієнтувати­ся у часі; переключатися з одного виду діяльності на інший); загальнокультурну (формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності; дотримувати норми культури мовлення й культури поведінки; виявляти особистісно-ціннісне ставлен­ня до творів мистецтва); здоров'язбережувальну (усвідомлювати необхідність без­печної поведінки для збереження здоров'я; формувати правильну поставу; під­тримувати сприятливий емоційний настрій; усвідомлювати необхідність безпечної поведінки для збереження здоров'я; дотримувати правила безпечного користу­вання музичними інструментами); соціальну (співпрацювати з однокласниками й учителем; виявляти ініціативу); громадянську (усвідомлювати свою приналеж­ність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікатив- ну (здобувати інформацію, осмислювати й опрацьовувати її; оперувати інформа­цією, отриманою на уроці);

· предметні: розширити уявлення про емоційний зміст музики; опанувати поняття «танцювальна музика», «пісенна музика», «маршова музика»; розвивати уяву, умін­ня імпровізувати; удосконалювати вокально-хорові навички; прищеплювати музич­ну культуру та кращі моральні якості (доброту, співчуття, людяність, любов до рід­ного краю та народних традицій), інтерес до музики та співу, до вивчення народної музичної творчості.

Музичний матеріал: В. А. Моцарт «Рондо в турецькому стилі»; Р. Щедрін. Фрагменти «Ніч», «Золоті рибки», «Цар Горох» (із балету «Горбоконик»); Д. Львов-Компанієць «Дружать діти всіх країв»; українська народна пісня «Вийшли в поле косарі».

Обладнання: фонохрестоматія; музичні інструменти; ТЗН.

Наочні посібники: підручник; портрети В. А. Моцарта, Р. Щедріна.

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музику (Д. Львов-Компанієць «Дружать діти всіх країв»)

 

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-09-19; просмотров: 431; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.117.170.80 (0.006 с.)