Лекція 1. Найдавніші племена і держави на території України 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Лекція 1. Найдавніші племена і держави на території України



Поява людини на території сучасної України

Найдавнішим періодом в історії людства був стародавній кам'яний вік - палеоліт (2

млн.-10 тис. років тому). В добу раннього палеоліту розпочалося розселення людини зі

своєї прабатьківщини в різні кінці ойкумени. Зокрема в цей час відбувається освоєння

первісними людьми типу "пітекантроп" європейського материка, куди вони проникали з

півдня через Кавказ, Східне Середземномор'я та Гібралтар. Первісна людина на землях,

яким згодом судилося стати Україною, з'явилася близько 1 млн. років тому.

У період середнього палеоліту (100-40 тис. років тому) змінився антропологічний

тип людини: на зміну пітекантропу прийшов неандерталець. В цей час відбувається

інтенсивне заселення людиною всієї південної частини Східної Європи.

У період пізнього палеоліту (40-10 тис. років тому) з наступом льодовика й різким

похолоданням змінилася рослинність: зникли теплолюбні рослини, запанували саванні

степи і хвойні ліси. В цей час змінилися суспільні форми людського співжиття. Палеоліт -

стародавній кам'яний вік (від грецьких слів "палайос" - стародавній і "літос" - камінь).

Згідно з археологічною періодизацією, він був найпершим періодом в історії людства і

тривав до 10 тис. років тому.

На зміну первісному стаду приходить рід - об'єднання кровних родичів. Сформувався

новий тип людини - людина розумної), європейський варіант якої археологи називають

кроманьйонцем. Важливою передумовою завершення формування людини сучасного

біологічного типу стало, зокрема, регулювання родом шлюбних відносин, заборона

змішування крові близьких родичів. Чисельність населення в пізньому палеоліті на

території сучасної України не перевищувала 6 тис. осіб.

У період мезоліту (10-6 тис. років тому) розтанув останній льодовик на території Європи.

Остаточно сформувався сучасний ландшафт, рослинний і тваринний світ. Встановився

клімат, близький до сучасного. В цей час була заселена вся територія України, включаючи

й північні лісові райони. За приблизними розрахунками, населення сучасної території

України в мезоліті могло становити близько 20 тис. чол. Середній вік життя людини в цей

період становив 20-23 роки.

Неолітична революція.

У неоліті (VI-IП тис-до н.е) природні умови не дуже відрізнялися від сучасних, хоч

клімат був дещо вологішим, ріки повноводими; великі лісові масиви доходили до степів.

У цей період у Подністров'я вихідці з Балкан приносять землеробсько-скотарську

культуру, яку вони в свою чергу перейняли від племен Анатолії (Малої Азії). Носіями

культур землеробсько-скотарської зони були племена середземноморського

антропологічного типу. Перехід племен в епоху неоліту від привласнюючих форм

господарства (мисливство, рибальство, збиральництво) до відтворюючих (землеробство і

скотарство) став важливим етапом в історії людства. Цей процес називають неолітичною

революцією. Одним з важливих досягнень цього часу стає винайдення глиняного посуду.

Випалена на вогні глина була першим штучним матеріалом, який створила людина.

Помітно зросла кількість населення. Середній вік життя людини зріс до 30-32 років.

За характером матеріальної культури та основних видів занять неолітичні культури

України діляться на дві зони: землеробсько-скотарську та мисливсько-рибальську.

Справді, привласнюючі форми господарювання, особливо в лісовій зоні, ще довго

відіграють важливу роль у життєдіяльності тогочасного населення. Наприклад, лісові

жителі так званої культури ямково-гребінцевої кераміки аж до кінця неоліту (як і в

попередні часи) існували виключно за рахунок мисливства, рибальства та збиральництва.

У поліській зоні особливого значення набуває рибальство. А в південному й у південно-

західному регіонах основне місце належало вже примітивному землеробству та ско-

тарству. Отже, можна говорити про нерівномірність розвитку неолітичного суспільства,

що було пов'язано з природним оточенням (наявність родючих грунтів тощо) та

історичною ситуацією (близькість чи віддаленість від центрів світової цивілізації). На

півночі природні умови зумовлювали подальший розвиток традиційних форм

привласнюючого господарювання. А на півдні, в степовій зоні, вже в пізньому мезоліті

стало бракувати дичини, що було однією з причин переходу людства до відтворюючого

господарювання - скотарства та землеробства. Епоха енеоліту (1У-Ш тисячоліття до н. е.)

– це час подальшого розвитку відтворюючих форм господарства - землеробства і

скотарства. На зміну примітивному, мотичному землеробству неолітичної епохи прийшло

значно продуктивніше землеробство з використанням рала і тяглової сили. Господарський

прогрес виявився також в оволодінні історично першим металом - міддю. В енеоліті

рельєфніше окреслюється нерівномірність господарського та суспільного розвитку

населення на території України: археологи розрізняють землеробсько-скотарські племена

(і серед них - племена знаменитої трипільської культури), рибальсько-скотарські,

скотарські і мисливсько-рибальські племена.

Провідну роль серед енеолітичних племен регіону відігравали племена так званої

трипільської культури. Територія назва походить від назви с. Трипілля під Києвом, де в

1893р. видатний київський археолог Вікентій Хвойко уперше виявив рештки культури,

яка відтоді незмінно привертає увагу істориків і будить уяву усіх, хто цікавиться минулим

України. Вона проіснувала більше двох тисячоліть і в період свого найбільшого

піднесення поширювалась на величезну територію від Прикарпаття до Дніпра. Вражають

швидкі темпи освоєння трипільськими племенами нових територій: на ранньому етапі

освоєна площа становила близько 50 тис. кв. км, на середньому - 150 тис. кв. км. Жодна з

європейських розвинених землеробських енеолітичних культур не могла зрівнятися з нею

ні за площею, ні за темпами поширення. Сприятливі природні умови і розвиток різних

галузей господарства зумовлювали значне збільшення населення. Якщо наприкінці

першого етапу існування трипільської культури населення становило близько 30 тис. чол.,

то наприкінці середнього воно сягало вже 410 тис. Етнічне обличчя трипільців Деякі

історики вважали трипільців найдавнішим предками сучасних українців.

Цілим рядом своїх рис трипільська культура дає підставу ставити питання про її роль

у формуванні українського етносу, а саме: високий розвиток землеробської культури;

розміщення трипільських поселень на місці традиційних українських сіл; велика піч як

обов'язковий елемент житла; звичай розмальовувати печі і стіни жител; схожість гео-

метричного орнаменту. Питання про етнічне (чи протоетнічне) обличчя давніх трипільців

залишається дискусійним. Нині більшість вчених, спираючись на аналіз скелетних

решток, схиляється до ідентифікації трипільців із середземноморською расою (зовсім

іншого типу, ніж індоєвропейці, до яких належать і українці), можливо - вірменоїдним

антропологічним типом, поширеним серед давніх мешканців Східного Середземномор'я і

Малої та Передньої Азії. Це логічно перегукується з тим фактом, що в господарському

відношенні українська територія доби енеоліту (територія між Дунаєм і Дніпром) була

крайньою північно-східною ланкою масиву землеробських культур "балканського"

регіону європейського енеоліту. Антропологічний тип трипільців мав такі риси: дуже

темна пігментація, великий горбатий ніс, скошене чоло, кругла голова, гранильна

(тендітна) будова тіла, невисокий зріст. Отже, за своїми типологічними ознаками і

географічно-просторовим тяжінням трипільська культура була споріднена з тогочасними

пам'ятками Дунайського басейну, Балканського півострова та Малої Азії. Трипільська

культура була пов'язана з Балкано-Нижньодунайським регіоном, але в процесі поширення

на нові східні території включала в себе на різних етапах елементи місцевих неолітичних

та енеолітичних культур.

До зникнення трипільської культури могли спричинитися і порушення екологічного

балансу внаслідок екстенсивного ведення господарства, й певне похолодання клімату

одночасно з підсиханням степів (які колись були вологішими), і експансія степовиків.

Так чи інакше, але на зламі ІІІ-ІІ тисячоліть до н. е. на місці трипільських поселень

Лісостепу з'являються пам'ятки так званої шнурової кераміки. Носії культури шнурової

кераміки, найвірогідніше, були найдавнішими предками слов'ян, балтів та германців.

Зростання продуктивності праці в добу бронзи дозволило не тільки забезпечити

мінімальні споживчі потреби людей, а й створювати певні запаси. Останні,

зосереджуючись в руках окремих осіб, призводили до майнової нерівності, формування

приватної власності. Суспільні відносини ускладнилися. Швидко вдосконалюється зброя.

Виникла необхідність у силі, здатній регламентувати внутрішнє життя людських

колективів і забезпечувати захист від зазіхань сусідів. Завдяки суспільному поділу праці,

посиленню міграцій. зростанню нерівномірності економічного розвитку чіткіше про-

ступають індивідуальні риси окремих племен. Починають формуватися етнічні спільності

людей.

У другій половині II тисячоліття до н. е. населення ямної культурно-історичної області

було асимільовано племенами зрубної культури". Як і їхні попередники, ці скотарські

племена ще вели осілий спосіб життя. З племен зрубної культури у ХУІ-ХУ ст. до н. е.

виділилися кімерійці - іраномовний етнос, який став першим населенням, назва якого

дійшла до нас. Він згаданий в "Одіссеї"" Гомера.

Нова епоха в історії людства пов'язана з винайденням заліза, з яким за міцністю не

могли конкурувати ні мідь, ні бронза, і масовим використанням залізних знарядь праці і

зброї. Характерними рисами суспільного розвитку цієї доби стали: другий суспільний

поділ праці - виділення ремесла; перехід від родової общини до територіальної; посилення

майнової і поява соціальної нерівності; формування __________воєнної демократії; складання

великих племінних союзів; посилена міграція великих етнічних мас.

Територія України завдяки відкритості її ландшафту, відсутності природних перешкод

у І тис. до н. е. - перших століттях н. е. пережила могутній рух племен і народів, являла

собою місце перехрещення впливів Сходу і Заходу і зберігала нашарування різних

культур.

У І тис. до н. е. за своєю активністю виділяються степовики. Вони оволоділи

технологією обробки заліза, мали навички верхової їзди. У них набуло розквіту кочове

скотарство. На зміну осілим скотарям—землеробам, які мешкали у степах в попередню

епоху, прийшли численні кочові племена, які протягом століть визначали історичний

розвиток на значних просторах від Внутрішньої Монголії до берегів Дунаю.

З початком залізного віку на арену всесвітньої історії вийшли народи півдня Європи,

відомі нам під їх власними іменами - кімерійці, скіфи, сармати, таври, фракійці,

стародавні слов'яни (анти, венеди, склавіни).

Першим народом, який назвав своє власне ім'я в історичному процесі на території

України, були кімерійці. Про них ми дізнаємося з "Одіссеї" Гомера. За мовою вони були

іранцями. У ІХ-УП ст. до н. е. вони панували в Північному Причорномор'ї. Займалися ці

племена кочовим скотарством. Провідне місце в ньому посідало конярство. що

забезпечувало верховими кіньми воїнів та чабанів, давало значну частину продуктів

харчування. Тривалий час кімерійська кіннота була непереможною. Кімерійці чинили

постійний тиск на осіле населення Лісостепу. Саме в кімерійську добу в південних

районах землеробської зони почали виникати укріплені поселення з розвинутою

фортифікаційною системою. Постійний натиск кімерійців відчували землеробські племена

так званої чорноліськоі культури (ХІ-УІІІ ст. до н. е.), що мешкали у межиріччі Дніпра і

Дністра. У Лісостепу вони створюють перші добре укріплені городища.

Подальший розвиток кімерійського суспільства був обірваний навалою скіфів.

Причиною переселення скіфів у Північне Причорномор'я, яке відбулося в середині

VII ст. до н. е., був тиск на них інших степових середньоазійських племен, викликаний

посухою в степах і переходом до кочових форм скотарства, що вимагало нових великих

територій.

У кочівників степових територій виразним було розшарування суспільства. Про це

красномовно свідчать численні кургани скіфських володарів, розташовані в районі

нижньої течії Дніпра. Найбагатшими і найвідомішими з них є Чортомлик і Солоха біля

Нікополя Дніпропетровської області, Гайманова Могила і Товста Могила в Запорізькій

області, Куль-Оба недалеко від Керчі в Криму.

Скіфське царство УІ-ПІ ст. до н. е. - протодержавне утворення, створене іраномовними

племенами скіфів. Про його географію, населення й історію ми дізнаємося від Геродота,

який у V ст. до н. е. відвідав Ольвію і присвятив опису Скіфії значну частину тому свого

славнозвісного твору "Історія". До складу Скіфії, крім іраномовних племен, входили різні

за походженням народи. Геродот називає такі народи і племена Скіфії, як елліно-скіфи,

алазони, скіфи-орачі, скіфи-кочівники, царські скіфи, скіфи-землероби та ін.

Серед згадуваних Геродотом Скіфії нашу увагу привертають землероби. На думку

більшості істориків, це було праслов'янське населення, а зачислені вони були до скіфів

тому, що перебували в скіфській державі і платили їй данину. За характером

господарювання вони відрізнялися від скіфів-скотарів: вони вели осілий спосіб життя й

займалися переважно землеробством.

Щоб захиститися від скіфів, їх сусіди - праслов'яни зводили укріплення. У

багатолюдному Лісостепу було чимало великих городищ - Трахтемирівське (площею

понад 500 га), Мотронинське (понад 200 га), Ходосівське (понад 2000 га), Більське (понад

4000 га), Каратульське (більше 6000 га) та ін. Вражають не тільки розміри цих укріплених

поселень, а й самі могутні укріплення: висота земляних валів на Більському і

Немирівському городищах і нині сягає 8 м при ширині понад 30 м.

Скіфам належить чималий внесок у формування передслов'янської культури. Для

прикладу, скіфське походження мали слов'янські божества Хоре (бог сонця), Сімаргл (бог

землі й підземного царства), за скіфських часів було започатковано поклоніння річкам,

вшанування берегинь і русалок, задобрювання упирів. Від скіфів запозичений культ бога

війни Перуна. Скіфським впливом пояснюють переорієнтацію орнаменту в

наддніпрянських регіонах України з геометричних зображень на рослинні, а також появу в

його композиціях півнів, павичів, фантастичних птахів і звірів. Мова праслов'ян

Подніпров'я, насамперед її фонетична основа, також зазнала помітного впливу з боку

іраномовних кочівників.

У IV ст, до н.е. утворилася ранньокласова держава, яка об'єднала всі скіфські

племена, - царство Атея з центром у Кам'янському городищі (на Дніпрі навпроти

Нікополя). У III ст. до н. е. почався занепад могутньої держави скіфів. Зазнавши поразки

від сарматів, "царські" скіфи і скіфи-кочівники відступили, осівши в Нижньому

Подніпров'ї та Степовому Криму, де утворили нову державу - Малу Скіфію. Її столицею

став Неаполь, залишки якого й досі зберігаються в передмісті Сімферополя. Скіфи

поступово переходили до осілого способу життя, займаючись землеробством,

садівництвом і торгівлею. Пожвавилися їх відносини з античними містами-державами. В

III ст. н. е. Мала Скіфія припинила своє існування.

Сармати. У володіння "царських" скіфів з-за Дону вдерлися кочові племена

сарматів. Як і "царські" скіфи, вони були іраномовним народом.

Політичне панування сарматів у Північному Причорномор'ї було підірване в III ст. н. е.

навалою готів. А наприкінці IV ст. сарматські племена були розгромлені гуннами, і з V ст.

сармати в історичних джерелах не згадуються.

Античні міста-держави Північного Причорномор'я і Криму. Азовського морів свої

поселення, що стали рабовласницькими містами-державами з

високим рівнем культури. Найбільш відомими з них є Ольвія, Херсонес, Пантікапей, Тіра,

Феодосія, Фанагорія, Танаїс, Керкінітида. Вони проіснували до IV—V ст. н. е. і відіграли

важливу роль у виході на історичну арену слов'янства - перш за все через культурні

впливи. Впливи античних міст-держав прискорили розпад родо-племінних відносин у

скіфів, сарматів та інших племен і народів регіону.

Початок Великому переселенню народів поклав прихід з глибин євразійського степу

у 70-х роках IV ст. першого конгломерату тюркських кочових племен, очолених гуннами.

Перейшовши Дон, гунни у 375 р. розбили тодішніх володарів Приазов'я - готів, а далі,

просуваючись на захід до Дунаю, всмоктали до свого союзу колишніх готських данників

зі степових околиць України. Відступаючи перед гунською навалою, готи 376 р.

переправились через Дунай, відкриваючи шлюз римських кордонів для потоку варварів: з

півночі - германців, а зі сходу - тюркських, ірано-сарматських та угро-фінських племен,

серед яких, імовірно, вже були і слов'янські вкраплення.

У другій половині І тис. н. е. зі сходу на захід продовжували кочувати нові групи

номадів - авари, болгари, угри. Два останніх угруповання, перейшовши Дунай і

поєднавшись з місцевим населенням, дали поштовх до створення сучасних європейських

країн - Болгарії й Угорщини.

Дещо іншою була доля Хозарського каганату - одного з могутніх об'єднань УІІІ-Х ст. н.

е., вплив якого певний час поширювався на території від Кавказу до Дунаю. В період своєї

могутності Хозарія протистояла Арабському халіфату і Візантії, підкорила чимало народів

і племен (у тому числі й частину східнослов'янських-полян, сіверян, в'ятичів, радимичів).

Після походу київського князя Святослава 965 р. каганат як держава був приречений на

зникнення. Праслов'яни у І тис. н. е. на історичну арену стрімко виходять слов'яни - одна з

основних гілок давньоєвропейського населення. Щодо їх походження і місця початкового

проживання існує кілька версій. Предками українців, як і інших слов'янських народів,

були праслов'яни, походження й етногенез яких на сьогодні остаточно не з'ясовано.

Найдавніший період в історії слов'ян зараз прийнято відносити до другої половини II

тис. до н. е. Від тих часів у культурі осілих племен на території між Одером і Дніпром

простежується певна етнокультурна спадкоємність аж до перших століть нашої ери, коли

слов'яни стають відомими в античній літературі під назвами венедів, антів і склавінів.

Більшість сучасних дослідник! в вважають, що прабатьківщиною слов'ян була територія,

обмежена на заході Середньою Віслою та Карпатами, на сході — середнім Дніпром, на

півночі - Прип'яттю, а на півдні - середніми течіями Дністра та Південного Бугу.

Дослідження лінгвістів довели, що праслов'янські мовні ознаки існували вже в II тис.

до н. е. Приблизно з середини II тис. до н. е. мова праслов'янських племен виділилася з

індоєвропейської мовної єдності й почала розвиватися самостійно. При цьому вона

зазнавала впливу інших мов і, в свою чергу, впливала на них.

Використання даних археології для вивчення слов'янського етногенезу передбачає

застосування ретроспективного методу. За відправну точку беруться слов'янські

ранньосередньовічні археологічні джерела, які добре узгоджуються з писемними даними

про слов'ян. Такими археологічними слов'янськими культурами на території України

виступають пеньківська і празька (корчацька) культури, датовані У-УП ст. н. е.; вони

відповідають свідченням Йордана і Прокопія Кесарійського про антів і склавінів. З усього

комплексу даних обирається та риса, яка століттями зберігає свою незмінність, піддається

чіткій фіксації і одноразово - щільно корелюється (перегукується) з головними

етноутворюючими рисами. Простежуючи їїтяглість в глиб віків, робиться висновок про

етнічну спадкоємність між племенами певних археологічних культур. Для вирішення

цього завдання найбільш придатним виявилося вивчення поховального обряду.

Встановивши, що найраніші достовірні слов'янські поховання (V-VIII ст.) були

тілоспаленнями, дослідники використовують цей факт для вирішення питань про

спадкоємність культур. Виявивши, що для низки археологічних культур притаманна така

риса, як поля поховань, історики вважають, що праслов'яни почали формуватись як

окрема гілка індоєвропейської спільності народів у II тис. до н. е„ а початок цього процесу

пов'язують з племенами так званої тшинецько-комарівської археологічної культури (ХУ-

ХІ ст. до н. е.), які мешкали на території сучасних Східної Польщі, Прикарпаття,

Придністров'я, Південної Білорусі та Північної України. Ця культура з'явилася як

продовження культури шнурової кераміки в ХУ-ХІ ст. до н. е.

Подальша етнічна кристалізація праслов'ян пов'язана з діяльністю племен лужицької та

білогрудівської (Х1-ІХ ст. до н. е.) археологічних культур, які синхронно розвивалися на

сусідніх територіях.

Праслов'янська етнокультурна спадщина не зникає і під ударами скіфів. Із занепадом

Скіфії слов'яни почали звільнятися від невластивих їм рис у культурі, побуті, віруваннях.

Поступово зникають скіфські види зброї, кінської збруї та упряжі, "звіриний стиль" у

мистецтві тощо. Почали повертатись доскіфські форми в гончарстві. Пожвавилися зв'язки

з кельтськими, гето-фракійськими племенами й античними центрами Північного

Причорномор'я. Важливих змін зазнавала мова. Деякі дослідники вважають, що

наприкінці III ст. до н. е. з'явилися перші ознаки розмежування єдиної праслов'янської

мови на мови майбутніх західних і східних слов'ян. На кінець І ст. до н.е. вже визначилися

західна і східна мовні території з притаманними їм діалектами. На останньому етапі

існування Великої Скіфії на території сучасної Польщі, на землях по між Віслою й

Одером та в басейні Західного Бугу, утворився масив пшеворської археологічної культури

(II ст. до н. е - IV ст. н. е.), до складу якого входили германські племена лугіїв і слов'янські

- венедів.

З того часу, як майже одночасно з пшеворським сформувалося племінне об'єднання

зарубинецької культури (III ст. до н. е. - II ст. н. е.), простежується безперервний

поступальний етногенетичний процес аж до утворення української етнічної спільності.

Фундаментом, від якого на території України у післяскіфську добу почалося вже більш-

менш виразне слов'янське виокремлення, вважається зарубинецька культура.

Отже, венедам, образ яких відомий нам з творів античних авторів (І-Ш ст. н. е.),

відповідають племена археологічних культур зарубинецької і пшеворської. Для їх

суспільного устрою характерні такі риси, як орне землеробство, використання заліза,

територіальна община. Етнічна ідентифікація зарубинецького населення залишається

дискусійною: його вважають або балто-слов'янським, або передслов'янським. Більшість

дослідників схиляється до думки, що зарубинецька культура сформувалася як своєрідне

новоутворення, що виникло в ході інтеграції протослов'янських племен (наприклад,

Геродотових скіфів-орачів) з сарматськими групами Лісостепу та різноетнічним

населенням лісової смуги, зокрема балтами й германцями.

Зарубинці зробили невдалу спробу проникнути в глиб Лівобережжя й більш вдалу - в

пониззя Дніпра. Опір, а пізніше й експансія сарматів змусили зарубинців з І ст. н. е.

вдатись до колонізації Десни, Сейму, Сожу. Вони проникли у верхнє Подніпров'я й

досягли р. Березини. Тут вони зустрілися з місцевими угро-фінськими племенами, що

поклало початок формуванню нової спільності. Друга гілка зарубинців рухалась на

південний захід, дісталася Південного Бугу й осіла на багатих побузьких землях.

Сарматське нашестя помітно знизило загальний рівень слов'янського життя. Але

руйнівний вплив сарматського нашестя був переборений на І ст. н. е., і в II ст. н. е.

відбувається різке піднесення в господарському та соціальному житті давніх слов'ян.

Кінець венедській (або зарубинецькій, за археологічною термінологією) спільності

раннього слов'янства поклала експансія германських племен готів. На початку н. е. вони

жили на південному узбережжі Балтійського моря та в нижній течії Вісли. Наприкінці II

ст. н. е. вони, шукаючи нових земель, вирушили на південний схід і, пройшовши сучасну

територію України від Волині вздовж Південного Бугу, на початку III ст. досягли

Північного Причорномор'я, Надазов'я і Криму і змішалися тут з скіфо-сарматськими

племенами.

Склавіни проживали в основному за межами України, в межиріччі Дністра й Дунаю.

Їм відповідає празька (корчацька) археологічна культура.

Празько-корчацька культура У-УІІ ст. н. е. була поширена на великій території від

правобережжя Верхнього Дніпра і Прип'яті до Ельби і Дунаю. Ареал цієї культури в

загальних рисах відповідає території розселення склавінів за описом Йордана.

Анти займали землі на схід від склавінів. У IV ст. анти вже мали велике державне

об'єднання, яке в період найвищого свого піднесення займало лісостепову зону від Дону

до Дунаю й далі на Балкани.

Антський союз племен об'єднував різноетнічне населення. До нього входили як

слов'янські, так і неслов'янські племена, що мешкали на величезній території. Але етнічну

основу союзу складали мешканці Лісостепу України, нащадки зарубинців.

Внаслідок гуннської навали розірвалися традиційні зв'язки Лісостепу з римськими

провінціями. Наслідком цього стає певна примітивізація життя слов ян у V-VII ст., а також

посилення єдності і поява чітко вираженого етнографічного забарвлення слов'янської

матеріальної культури цього регіону.

Після розпаду гуннського об'єднання в Північному Причорномор'ї та Наддунайщині

посилюється активність слов'ян, які в VI ст. виступають як значна політична сила. Розгром

гуннів відкрив шлях для розселення слов'ян на півдні та південному заході. Після 500 р., а

саме у правління імператорів Юстина (518-527) та Юстиніана (527-565), анти і склавіни

масово переходять Дунай і вступають у володіння Візантії. У УІ-УЇІ ст. слов'янські

поселення з'являються на всьому Балканському півострові і навіть у Малій Азії. Також у

VI ст. слов'яни розселялися вгору Дунаєм. Звідси слов'янські поселенці займають басейн

Ельби і Заале, зустрівшися тут з потоком слов'ян-колоністів, що йшов від Вісло-

Одерського межиріччя. Так у УІ-УІІІ ст. виникла своєрідна культура слов'ян ободритів і

лужицьких сербів, селища яких проіснували у межиріччі Одера і Ельби до XIII ст.

У цей же час слов'яни Середнього Подніпров'я просуваються на північ Дніпром та

Десною і на схід на Сіверський Донець та на Дон. З тих далеких часів тягнеться разюча

схожість топонімів і гідронімів Житомирщини, Київщини, а також Балкан, По-дунав'я,

межиріччя Ельби та Одеру, спорідненість української мови з сербською і лужицькою.

Антропологічне центральноукраїнський тип подібний до словаків, сербів, хорватів.

Розширенню антського впливу перешкодила навала уйгурських племен аварів.

Розгромивши у 558 р. аланів Північного Кавказу, вони протягом десяти років завдали

поразки племенам Північного Причорномор'я, прорвалися до Дунаю і в Трансільванії

заснували Аварський каганат. Підкоривши склавінів, авари почали боротьбу і з антами.

Уклавши союз з Візантією, анти тривалий час успішно протистояли аварам у нижньому

Дунаї. Але відірвана від свого основного етнічного масиву частина антів не могла встояти

проти переважаючих сил кочівників. Боротьба з аварами підірвала сили антського союзу.

Після 602 р. анти вже не згадуються в джерелах.

У прикаспійських степах одночасно з Великою Болгарією почала формуватися

Хозарська держава. Як і болгари21, хозари були тюркомовними. В середині VII ст. вони

утворили Хозарський каганат, який поширив свою владу на значну територію. Він підко-

рив собі сіверян, в'ятичів і радимичів і змусив їх платити данину. Разом з тим Хозарський

каганат прикривав праукраїнські племена від вторгнення середньоазійських кочівників,

що сприяло їх відносно спокійному розвитку.

Отже, щодо перших століть нашої ери сучасну територію України за складом населення

можна поділити на дві частини - південну і північну У південному регіоні (Степ)

проживало різно-етнічне населення. Це нащадки скіфів, сарматів і греків, це готи. гунни.

Сюди, в Степ, проникали і ранні слов'яни. Північна частина (Лісостеп) була заселена

переважно осілими ранньослов'янськими племенами. На рубежі нашої ери слов'яни

сформувались як самостійна етнічна спільність, що співіснувала в Європі з германцями,

фракійцями, сарматами, балтами, угро-фіннами. У другій половині 1 тис. н. е.

завершилося розселення слов'ян. В результаті 150-річного розселення вони зайняли

половину європейського континенту і стали значною силою.

Друга половина І тис. - це час, коли з загальнослов'янського масиву племен

виділяються три гілки - східна, західна та південна. Старі назви (венеди, анти) зникають.

Східні слов'яни у VI-IX ст. займали величезну територію Східної Європи - від Карпат до

Оки і від Ладоги до Чорного моря. 3 розпадом імперії гуннів на Сході утворився

Тюркський каганат. Після визволення з-під влади каганату хан болгарських племен

Кубрату 632 р. утворив державу, яка займала переважно нриазовські степи і Таманський

півострів і яку візантійці назвали Великою Болгарією. Під ударами сусідніх хозар частина

болгар відкочувала в Середнє Поволжя, де згодом виникла Волзька Болгарія. яка

проіснувала аж до монголо-татарськюї навали. Орда ж наймолодшого сина Кубрата,

Аспаруха, захищаючись, поступово відступала Приазов'ям і Північним Причорномор'ям

на захід. При цьому болгари то мирилися, то воювали з тими слов'янськими племенами,

чиї володіння прилягали до цих регіонів. Приблизно в 70-х рр. VII ст. болгари під

проводом Аспаруха перейшли Дністер, вигнали аварів з Лівобережжя Нижньої

Придунайщини й заснували Дунайську Болгарію.

 

window.fbAsyncInit = function() { FB.init({ appId: '195614680452429', status: true, // check login status cookie: true, // enable cookies to allow the server to access the session xfbml: true // parse XFBML }); }; (function() { var e = document.createElement('script'); e.src = document.location.protocol + '//connect.facebook.net/uk_UA/all.js'; e.async = true; document.getElementById('fb-root').appendChild(e); }());

 

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-12; просмотров: 1651; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.137.172.68 (0.196 с.)