Культура середніх віків: Візантія, Європа, Слов’яни, Русь 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Культура середніх віків: Візантія, Європа, Слов’яни, Русь



1. В чому полягає сутність схоластики? Назвіть імена найвідоміших схоластів середньовіччя.

2. Назвіть складові середньовічного освітнього...

- тривіуму...

- квадріуму...

3. Які науки вивчались у середньовічних університетах (підкресліть потрібне)?

- історія

- право

- географія

- медицина

4. Поясніть сутність термінів середньовічної культури:

- базиліка

- фреска

- нервюра

- аркбутан та контрфорс

5. Що таке готика? Назвіть її характерні ознаки.

6. Які культурні здобутки Візантії, на вашу думку, належать до світової культурної скарбниці (наведіть 3-4 положення).

7. До яких позитивних культурних зрушень привело прийняття християнства в Київській Русі? (наведіть 3-5 положень).

8. Найбільш поширеними в художній культурі Київської Русі були (підкресліть правильний варіант):

a) фреска

b) скульптура

c) гравюра

d) іконопис

9. Що таке куртуазність, куртуазна культура? Наведіть приклади.

10. Назвіть найбільш відомі пам’ятки давньоруської культури (писемність, архітектура, мистецтво), що збереглись донині (3-5 позицій).

Культура епохи Ренесансу

1. 3- 4-ма тезами схарактеризуйте основну сутність Ренесансної культури.

2. Заповніть таблицю, скориставшись списком імен видатних діячів Відродження: Петрарка, Леонардо да Вінчі, Джотто, Рафаель, Бокаччо, Ботічеллі, Тіціан, Дюрер, Шекспір, Еразм Роттердамський, Данте, Томас Мор, Мікеланджело, Брунеллескі, Донателло.

Періоди ренесансу Визначні імена
1. Перед відродження  
2. Раннє Відродження  
3. високе Відродження  
4. Пізнє Відродження  

 

1. Приведіть у відповідність таблицю:

1. Леонардо да Вінчі а) “Похвала глупоті”
2. Рафаель Санті б) “Сікстинська капела”
3. Мікеланджело в) купол Флорентійського собору
4. С. Боттічеллі г) “Государ”
5. Ф. Брунелескі д) “таємна вечеря”
6. Данте Аліґієрі є) “Сікстинська мадонна”
7. Н. Макіавеллі ж) “Божественна комедія”
8. Е. Роттердамський з) “Весна”, “народження Венери”

 

2. Визначте найбільш характерні риси ренесансного художнього стилю (правильне підкресліть):

a) зображення просторової перспективи;

b) пишність форм та багатство оформлення;

c) використання контрастів світла й тіні;

d) відтворення краси природи;

e) передача ідеальних пропорцій людського тіла;

f) врівноваженість і спокій;

g) пафос та емоційність.

3. В чому полягає сутність ренесансного гуманізму? Назвіть імена видатних європейських гуманістів тієї доби.

4. Характерні риси та представники Північного Відродження.

5. Назвіть головні протиріччя та суперечності ренесансної культури (3- 4 тези).

6. Поясніть сутність термінів:

- кватроченто...

- реформація...

- контрреформація...

7. Яскравими представниками ренесансу в українській культурі є (підкресліть): Петро Могила, Герасим Смотрицький, Іван Мазепа, Іван Федоров, Феофан Прокопович, Іван Вишенський, Йов Борецький, Костянтин Острозький, Кирило Розумовський, Григорій Сковорода, Костянтин корнякт.

8. Що таке полемічна література? Назвіть імена українських письменників-полемістів ренесансної доби.

 

Культура доби бароко та Просвітництва

1. Бароковому художньому стилю притаманні такі риси (підкресліть правильні відповіді):

a) містицизм

b) реалізм

c) симетрія і пропорційність

d) динаміка і експресія

e) пишна декоративність

f) метафора та гіперболічність.

2. Приведіть у відповідність таблицю:

1. Лоренцо Берніні 1. “Персей і Андромеда”

2. Дієго Веласкес 2. “Нічна варта”

3. Рембрандт 3. Портрет інфанти Маргарити

4. Рубенс 4. “Екстаз Святої Терези”.

 

3. В яких європейських країнах переважало католицьке (єзуїтське), а в яких світське бароко...

4. Що таке рококо? Назвіть його представників.

5. В чому полягає сутність просвітництва? наведіть 3-4 тези.

6. Що таке енциклопедизм? Назвіть імена видатних енциклопедистів.

7. Хто є творцем визначним пам’яток українського бароко:

- Андріївська церква у Києві

- Собор Св. Юра у Львові

- Ратуша у Бучачі

- Велика дзвіниця Києво–Печерської лаври

- Покровська церква та фонтан “Самсон” у Києві

8. Назвіть імена видатних діячів українського просвітництва пов’язані з Києво-могилянською академією.

9. Кому з відомих діячів епохи Просвітництва належать наведені вислови:

- “cogito, ergo sum” (“мислю – отже існую”)

- “знання – сила”

- “я бачу далі, бо стою на плечах гігантів”

- “світ ловив мене, але не упіймав”.

2. Назвіть найбільш яскравих представників української барокової:

- музики

- театру та драматургії

- образотворчого мистецтва.

Культура ХІХ століття

1. Розташуйте у правильній послідовності та подайте хронологію епох розвитку європейської культури ХІХ ст.:

a) Класицизм 1...

b) Реалізм 2...

c) Символізм 3...

d) Романтизм 4...

2. Заповніть таблицю, скориставшись списком імен видатних діячів культури ХІХ ст.

Епохи європейської культури Представники
Європа Україна Росія
Класицизм      
Реалізм      
Романтизм      
Символізм      

Довідка.

Байрон, Делакруа, Монферран, Діккенс, Врубель, Давид, Клімт, Кленце, Бальзак, Беретті, Шевченко, Гоголь, П. Мирний, Л. Українка, Мартос, Шишкін, Айвазовський.

3. Що таке імпресіонізм? Поясніть сутність його художнього методу, назвіть представників.

4. Що є основною метою реалізму, які способи її досягнення? Можна навести 1-2 конкретних приклади.

5. Які причини призвели до кризи європейської духовної культури кінця ХІХ ст.? В чому суть “занепаду Європи”, про який писав О. Шпенглер?

6. Назвіть імена письменників (поетів) та твори української літератури які є типовими для реалізму?

7. розкрийте сутність культурницької спрямованості в діяльності Кирило–Мефодіївського братства (відповідь подайте 3-4 тезами).

8. Який культурний зміст вкладається у поняття “Український П’ємонт”? Назвіть представників цього П’ємонту.

9. Назвіть відомих вам українських меценатів ХІХ – початку ХХ ст., наведіть приклади їх меценатства.

10. Складіть власний список шедеврів української культури ХІХ ст., які мають європейське, світове значення (література, мистецтво, архітектура, музика, театр тощо).

Культура ХХ століття

1. Чому модернізм став одним із найголовніших культурних феноменів ХХ ст.? Назвіть його основні філософські засади.

2. Заповніть таблицю, скориставшись списком імен видатних модерністів ХХ століття:

Течії модернізму Їх представники
1. Експресіонізм  
2. Сюрреалізм та дадаїзм  
3. Кубізм  
4. Абстракціонізм  
5. Конструктивізм  

Довідка.

Пікассо, Ван Гог, Малевич, С.Далі, Кандинський, Архипенко, Гропіус, Мунк, Дюшан, Бунюель, Ле Корбюзье, Брак.

3. В чому полягає сутність авангарду? Назвіть представників українського та російського авангарду.

4. Що таке “соціалістичний реалізм”? Назвіть його характерні ознаки.

5. Що спричинило виникнення і швидке поширення масової культури у другій половині ХХ століття? Назвіть найхарактерніші риси цього типу культури.

6. Характерні риси постмодерну, його відмінність від модернізму.

7. Дайте характеристику термінів постмодерну:

- концептуалізм

- поп-арт

8. Заповніть таблицю, скориставшись списком імен діячів української культури ХХ століття:

  Представники
“Політика українізації”  
“Розстріляне відродження”  
Шістдесятники  
Дисиденти  

Довідка.

М. Грушевський, О. Довженко, М. Скрипник, М. Хвильовий, С. Єфремов, В. Винниченко, В. Стус, І. Дзюба, Л. Курбас, Б. Бойчук, Ліна Костенко, І. Драч, О. Гончар.

9. Назвіть імена та твори визначних представників “Розстріляного відродження” ХХ століття.

10. Схарактеризуйте головні тенденції (напрями розвитку) української культури в добу незалежності.

11. Назвіть імена визначних представників культури української діаспори.

 

 

ОСНОВНІ ПРОГРАМНІ ПИТАННЯ

1. Культурологія як наука та навчальна дисципліна

2. Сутність поняття культура та його різні визначення.

3. Структура та функції культури.

4. Рівні культури: елітарний, масовий, побутовий (традиційний) та їх взаємодія.

5. Антропологічні концепції культури.

6. Теорія циклічного розвитку культури О.Шпенглера.

7. Соціологічна та формаційна (лінійна) концепції культури. (А. Тойнбі, П. Сорокін, К. Маркс та ін.).

8. Теологічні концепції культури.

9. Аполонійська та діонісійська засади Європейської культури.

10. Визначні представники української культурологічної думки.

11. Сутність поняття цивілізації та його співвідношення з культурою.

12. Типологія цивілізації.

13. Техніка, культура та природа людини.

14. Роль культурних орієнтацій в розвитку суспільства.

15. Субкультура. Контркультура.

16. Періодизація історії світової та Вітчизняної культури.

17. Поняття культурної ідентифікації.

18. Ідея рівноправності культур в сучасному світі.

19. Кризові явища в культурі, їх природа та наслідки.

20. Складові елементи національної культури.

21. Співвідношення світової та національної культури.

22. Антропоцентрична та теоцентрична моделі культур.

23. Антропо- та соціокультурогенез у первісну добу.

24. Традиційна і сучасна культура.

25. Еволюціоністська та аксіологічна концепції культури (Є. Тайлора, Г. Моргана).

26. Поняття цінностей та ціннісних орієнтирів в культурі

27. Поняття археологічної культури, культурного шару.

28. Періодизація первісної культуфри та її найхарактерніші риси.

29. Сутність “неолітичної культурної революції”. Трипільський її феномен.

30. Світоглядні засади та характерні риси культури давньосхідних цивілізацій (Єгипет, Вавилон).

31. Найвизначніші досягнення Давньоєгипетської та Шумеро-Вавилонської цивілізації.

32. Характерні риси античної культури.

33. Головні здобутки давньогрецької культури від Крито-Мікенського до архаїчного періоду.

34. Феномен давньогрецької класики. Афінський акрополь.

35. Визначні представники давньогрецької класичної культури (архітектура, скульптура, драматургія, наука).

36. Елліністична культура: характерні ознаки, видатні досягнення.

37. Традиції та спадкоємність культури Стародавнього Риму.

38. Культурні феномени кімерійсько-скіфо-сарматскої доби.

39. Культурна місія Античних полісів Північного Причорномор’я.

40. Світове значення античної культури.

41. Візантійська культура.

42. Світоглядні засади та характерні риси Середньовічної культури.

43. Головні здобутки західноєвропейської середньовічної культури (освіта, література, наукові знання).

44. Романський та готичний стилі західноєвропейського мистецтва та архітектури.

45. Культура та вірування слов’ян у дохристиянську добу.

46. Писемність, освіта, література давньої Русі.

47. Образотворче мистецтво та архітектура Київської Русі.

48. Значення давньоруської культурної спадщини для народу України.

49. Світоглядні засади та характерні риси європейської ренесансної культури.

50. Сутність ренесансного гуманізму та його представники.

51. Високий ренесанс та його титани.

52. Реформація та Північне відродження.

53. Пізнє відродження. Причини кризи та занепаду ренесансної культури.

54. Особливості розвитку ренесансу в українській культурі.

55. Українська освіта, книгодрукарство, література ренесансної доби.

56. Ренесансні впливи в українському мистецтві та архітектурі.

57. Братства та їх роль у національно-культурному відродженні.

58. Характерні риси європейської новочасної культури 17 ст. та її видатні представники.

59. Сутність Просвітництва 18 ст. Французький енциклопедизм та енциклопедисти.

60. Світоглядні засади та характерні риси Європейського бароко.

61. Видатні представники Європейського бароко (архітектура, скульптура, живопис)

62. Європейський класицизм та рококо епохи абсолютизму 17-18 ст.

63. Розвиток освіти та наукових знань в Україні 17-18 ст. Києво-Могилянська академія.

64. Феномен українського бароко.

65. Видатні представники української культури (література, музика, живопис, архітектура).

66. Європейська барокова література, музика театр та драматургія.

67. Світоглядні засади та головні напрями розвитку Європейської культури 19 ст.

68. Класицизм, романтизм, реалізм – провідні художні течії в культурі 19 ст.

69. Європейська культура в пошуку шляхів виходу з духовної кризи другої половини 19- поч. 20 ст.: натуралізм, імпресіонізм, символізм.

70. Роль інтелігенції в національно-культурному відродженні України І пол. 19 ст.

71. Місце Т.Г. Шевченка в українській і світовій культурі.

72. Провідники українського культурного відродження др. пол. 19- поч. 20 ст.

73. Українська драматургія, музика, театр кінця 19 поч. 20 ст.

74. Образотворче мистецтво та архітектура України другої пол. 19 ст.

75. Українська освіта та наука др. пол. 19- поч. 20 ст.

76. Модернізм – культурний феномен 20 ст.

77. Характеристика основних течій та напрямків модернізму: експресіонізм, дадаїзм, сюрреалізм, абстракціонізм.

78. Течія авангардизму. Український авангард.

79. Тоталітаризм та культура.

80. Феномен масової культури.

81. Течія постмодернізму в культурі на межі 20-21 ст.

82. Український культурний ренесанс 20 ст.: специфіка та періоди розвитку.

83. Діячі українського “розстріляного відродження”.

84. Культурна відлига в пост сталінську добу. Шістдесятники.

85. Дисидентський рух і культура. Мистецтво андерграунду.

86. Тенденції розвитку української культури в добу незалежності.

87. Сучасна українська культура в контексті світового культурного процесу.

88. Культура української діаспори.

89. Духовно-культурний рівень сучасного молодого фахівця з вищою освітою: бачення студента.

90. Протиріччя у розвитку української культури радянської доби 30і – 80і рр. Соцреалізм.

 

 

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

ОСНОВНА

1. Гуревич П.С. Культурология. – М. Гардарика, 2000, 2002, 2005.

2. Історія світової культури: навч. Посібник / Кер. авт. Кол. Л.М. Левчук.– К.: Либідь, 1996, 2000.

3. Історія української культури: у 5–ти т./ НАН України / П.П.Патон (ред). – К.: Наукова думка, 2001.

4. Культурологія: теорія та історія культури. Навч. посібник для ВНЗ. / За ред. проф. Тюрменко І.І. – К.: Центр навчальної літератури, 2004, 2005.

5. Культурологія: Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник / За ред. М.І. Заковича.– К.: Знання, 2003, 2005.

6. Культура українського народу: Навч. посібник / Русанівський В.М. та ін. – К.: Либідь,1994.

7. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. авт. кол. Яртись А.В. та ін. – Львів: Світ, 1994.

8. Поликарпов В.С. Лекции по культурологии. – М.: Гардарика, 1997.

9. Попович М.В. Нарис історії культури України. – К.: Артек, 2001.

10. Українська культура: Лекції за редакцією Дмитра Антоновича. – К.: Либідь, 1993.

ДОДАТКОВА

11. Береговий С.І. Культура епохи Ренесансу. – К.: УДУХТ, 1997.

12. Береговий С.І. Культура ХХ ст. (Визначні феномени. Художні течії та стилі). – К.: УДУХТ, 2001.

13. Буравченкова С.Б., Колосюк В.О. Антична культура та її український ареал. Конспект лекцій. – К.УДУХТ, 1998.

14. Буравченкова С.Б., Готун М.Ю., Колосюк В.О.. Культура середніх віків: Європа, слов`яни, Русь. – К.: УДУХТ, 1998.

15. Дзюба І. Між культурою і політикою. – К.: Сфера, 1998.

16. Іларіон Митрополит. Дохристиянські вірування українського народу. – К.: АТ “Обереги”, 1991.

17. Кобилянський Є.Е. Розвиток української культури у другій половині ХІХ — на початку ХХ ст. – К.: УДУХТ, 2001.

18. Культурология: ХХ век. Словарь. – СПб: Университетская книга, 1998.

19. Культурология: ХХ век. Энциклопедия: В 2-х тт. – СПб: Университетская книга, 1998.

20. Культурология: Учеб. для студ. техн. вузов / колл. авт.; Под ред. Н.Г. Багдарьянц. – 3-е изд. испр. и доп. – М.: Высш. шк., 2001.

21. Культурология в вопросах и ответах. М. Гардарики, 1999.

22. Куманецкий К. история культуры древней Греции и Рима.– М., 1990.

23. Макаров А. Світло українського бароко. – К: Мистецтво, 1994.

24. Маланюк Є. Нариси з історії нашої культури. К., Обереги, 1992.

25. Огієнко І.І. Українська культура: Коротка історія культурного життя українського народу. – К.: Довіра, 1992.

26. Пилипенко О.Є. Європейська культура ХІХ ст. – К.: УДУХТ, 1999.

27. Руднєв В.М. Словарь культуры ХХ в. – М.: Аграф, 1997.

28. Тайлор Е. Первобытная культура. М., 1989.

29. Тюрменко І.І., Н.М. Левицька. Культура нового часу (ХVІІ – ХVІІІ ст.). – К.: УДУХТ, 2001.

30. Чмихав М. О. Давня культура: навч. посіб. К., 1994.

 


[1] Константинополь на Русі називали Царгородом. Після падіння Візантії (1453) – Істамбул.

[2] Імміграція варварів в північно-східну частину Візантії - суттєва риса, яка розділяла стародавні часи від середньовіччя.

[3] Міріобібліон – безліч книжок.

[4] Поняття романська культура позначає пам'ятки, європейського середньовіччя з характерними рисами давньоримської культури.

 

[5] Теодіцея (франц. theodicee - виправдання Бога, від грец. Theos - Бог та dike - справедливість) - загальний напрям релігійно-філософських доктрин, що намагалися узгодити ідею всемогутнього, благого Бога з ніявністю світового зла, виправдати Бога як творця усього сущого всупереч існування темних сил.

[6] Схоластика – тип середньовічної філософії, цілком підпорядкованої релігії.

[7] Куртуазність – придворно-лицарський, світський напрям літератури 12-14 ст. Провідні теми – уславлення особистих чеснот, мужності та кохання, служіння вітчизні, дамі.

[8] Жонглерами у середньовічній Франції називали мандруючих комедіантів і музикантів.

[9] Менестрелі – співці і музиканти у феодальній Франції і Англії. У 12-13 ст. перебували на службі у сеньйора.

[10] Вперше лінза як пристрій для корекції зору почала використовуватися у XIII ст. Скляний майстер С.Арматі з Флоренції з'єднав дві лінзи за допомогою оправи в 1285 p. Потім він налагодив серійне виробництво окулярів.

[11] Середньовічний годинник пройшов розвиток від великого баштового (ХНІ ст.) до мініатюрного, пружинного (XV ст.). Майстри наступних епох продовжили удосконалення годинника.

[12] Философия эпохи ранних буржуазных революций.– М., 1983. – С.266.

[13] Бароко (від італ. barocco –химерний, дивний; від порт. perola barocca –перлина неправильної форми). Назва стилю з’явилася пізніше за його народження і не відповідає його глубинному змісту.

[14] Першим зразком стилю бароко вважається церква Іль-Джезу, побудована 1575 р. архітекторами Джакомо Бароцці да Віньйола та Джакомо делла Порта.

[15]Див.: Философия эпохи ранних буржуазных революций.– М., 1983. – С. 241.

[16] Соколов Ю.А. Осадная башня штурмующих небо.– С. 20.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-01; просмотров: 184; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.108.9 (0.08 с.)