Present Indefinite (Simple) and Present Continuous 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Present Indefinite (Simple) and Present Continuous



Щукина Н.Г., Лабинская А.В.

Курс английского языка для студентов пожарно-технических образовательных учреждений

 

II часть

 

 

Учебное пособие

 

МИНИСТЕРСТВО ПО ДЕЛАМ ГРАЖДАНСКОЙ ОБОРОНЫ, ЧРЕЗВЫЧАЙНЫМ СИТУАЦИЯМ И ЛИКВИДАЦИИ ПОСЛЕДСТВИЙ СТИХИЙНЫХ БЕДСТВИЙ ДОНЕЦКОЙ НАРОДНОЙ РЕСПУБЛИКИ

ГОСУДАРСТВЕННОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

«АКАДЕМИЯ ГРАЖДАНСКОЙ ЗАЩИТЫ» МЧС ДНР

КАФЕДРА ГУМАНИТАРНЫХ ДИСЦИПЛИН

 

 

Щукина Н.Г., Лабинская А.В.

 

 

Курс английского языка для студентов пожарно-технических образовательных учреждений

II часть

Учебное пособие

Донецк, 2021

УДК 378.016:811.111

ББК 74.58

 

Утверждено на заседании Ученого Совета ГОУВПО «Академия гражданской защиты» МЧС ДНР (протокол №         от           .)

 

 

Авторы-составители:

Щукина Н.Г., ст. преподаватель кафедры гум. дисциплин

                    ГОУВПО «Академия гражданской защиты» МЧС ДНР

 

Лабинская А.В., ст. преподаватель кафедры гум. дисциплин

                         ГОУВПО «Академия гражданской защиты» МЧС ДНР

 

Рецензенты:

Каверина О.Г., доктор пед. наук, профессор, зав. каф. англ. языка

                 ГОУВПО «Донецкий национальный технический университет»

Кукушкина Л.А., канд. пед. наук, и.о. зав. каф. технического иностранного языка ГОУВПО «Донецкий национальный технический университет»

                 

Щукина Н.Г., Лабинская А.В.

Курс английского языка для студентов пожарно-технических образовательных учреждений: Учебное пособие. II часть / Авторы-составители: Щукина Н.Г., Лабинская А.В. – Донецк, 2021. – 143 с.

 

Учебное пособие предназначено для студентов пожарно-технических образовательных учреждений, обучающихся по направлению подготовки 20.03.01 Техносферная безопасность (профиль – Пожарная безопасность) и специальности 20.05.01 Пожарная безопасность, а именно для изучения курса «Иностранный язык (английский)». В нем содержатся основные разделы грамматики с теоретическим изложением материала и упражнениями, а также тексты для дополнительного чтения по специальности.

 

УДК 378.016:811.111

ББК 74.58

 

Щукина Н.Г., Лабинская А.В. 2021


Содержание

  Введение……………………………………………………… 6
Раздел 1. Grammar  
1.1 UNIT 1 Present Indefinite (Simple) and Present Continuous.…. 7
1.2 UNIT 2 Present Perfect ….………………………...…………… 11
1. 3 UNIT 3  Past Indefinite ….………………………...…………… 15
  1.4 UNIT 4 Numerals….………………………...……………….… 19
1.5 UNIT 5 Modal Verbs and their equivalents) ………………….. 23
1.6 UNIT 6 Future forms...…………….…… …………………..… 28
1.7 UNIT 7 Conditionals 0 and 1….……….……………….…….… 31
1. 8 UNIT 8 The Passive Voice….……….……………….…….…… 34
1. 9 UNIT 9 Phrasal verbs………………………………………...... 38
Раздел 2. Supplementary texts…………………………………………………………….. 41
2.1 Level 1. …………………………………………………………. 42
2.2 Level 2. ………………………………………………………… 55
2.3 Level 3. ………………………………………………………… 72
2.4 Level 4. ………………………………………………………… 88
Раздел 3. Authentical texts. ……………………………………………… 99
  Appendix 1 …………………………………………………… 131
  Appendix 2……………………………………………………… 132
  Appendix 3……………………………………………………… 133
  Appendix 4……………………………………………………… 140

Библиографический список ………………………………………………..

143

Введение

Основной целью учебного пособия «Курс английского языка для студентов пожарно-технических образовательных учреждений. Часть 2» является повышение исходного уровня владения иностранным языком и формирование у обучающихся компетенций, позволяющих им решать социально-коммуникативные задачи при общении с зарубежными коллегами, а также самостоятельно изучать специфику современных инженерно-технических средств пожаротушения, контроля и прогнозирования чрезвычайных ситуаций зарубежных стран.

Данное учебное пособие предназначено для студентов, обучающихся по направлению подготовки 20.03.01 Техносферная безопасность (профиль – Пожарная безопасность), а также специальности 20.05.01 Пожарная безопасность очной и заочной форм обучения.

Учебное пособие разработано в соответствии с рабочей программой обучения дисциплине «Иностранный язык (английский)», составленной с учетом требований Государственного стандарта высшего профессионального образования Донецкой Народной Республики. Учебное пособие состоит из трëх разделов и четырех приложений. Первый раздел содержит основные грамматические темы и упражнения к ним. Во втором разделе представлены тексты и задания к ним по темам: Professional firefighter: job description, duties and requirements, Disaster management, How to use fire extinguisher и другие. Тексты из второго раздела разделены на четыре уровня сложности и позволяют обучающимся сформировать терминологический минимум, который в процессе работы над предлагаемым материалом может быть трансформирован в профессиональный словарь-тезаурус, необходимый для чтения и понимания оригинальной литературы по специальности 20.05.01 Пожарная безопасность и 20.03.01 Техносферная безопасность. В послетекстовые задания включены ситуативно-ролевые игры, которые носят функциональный характер, связанный со специальностью обучающихся. Третий раздел содержит аутентичные тексты для самостоятельного изучения.

Материалы для учебного пособия «Курс английского языка для студентов пожарно-технических образовательных учреждений» предполагает логическую и содержательно-методическую взаимосвязь и интеграцию с дисциплинами профильного цикла. Выражаем благодарность коллегам с выпускающих кафедр по специальности «Пожарная безопасность» и направлению подготовки «Техносферная безопасность». за помощь в отборе текстового материала.

UNIT 1

Упражнение 5. Составьте несколько предложений о том, что вы делаете обычно и что вы делаете сейчас. Подумайте, в каких предложениях использовать Present Indefinite (Simple), а в каких Present Continuous.

UNIT 2

Present Perfect

(Настоящее завершенное)

Present Perfect соединяет действия, завершенные в прошлом с настоящим временем.

Present Perfect выражает действие, которое началось в прошлом и завершилось к моменту речи, но результат его относится к настоящему (важен результат).

Present Perfect образуется:

Утвердительные, отрицательные предложения Вопросительные предложения
  I           We You  have (not)   worked They         He She   has (not)     worked It             I          we Have you                  they        worked?            he            Has  she                           it

Упражнение 1. Выучите следующие слова и словосочетания:

1. be in charge of — отвечать за что-л.

2. casualty n — несчастный случай

3. warn v — предупреждать

4. injury n — травма

5. spill v — проливать, рассыпать

6. boil v — кипеть

7. treat v — лечить

8. victim n — жертва

 

Упражнение 2. Прочитайте рассказ и ответьте на следующие вопросы.

1. What is Dr G. Bishop’s responsibility?

2. How long has she had the job?

3. What subject did she talk about?

4. How did Richard injure himself?

5. How long has he been in hospital?

6. What did Dr Bishop warn mothers about?

 

UNIT 3

Past Indefinite (Simple)

(Прошедшее неопределенное (простое))

Если вы хотите рассказать о каком-то законченном действии или событии, которое уже произошло, нужно использовать Past Indefinite (Simple)

 Это могут быть и обычные ситуации, и исторические факты.

Leonardo painted the Mona Lisa. When I was little I often played with toy cars. She came in, sat at the table and started writing.

Past Indefinite образуется:

 

Утвердительные предложения Отрицательные предложения Вопросительные предложения
I We You They        worked He She It   I We You They didn’t   work He She It               I             we             you               Did      they work?             he             she                          it  

 

Numerals

Числительные

Числительное (Numeral) – часть речи, которая обозначает количество или порядок предметов, лиц. Числительные делятся на две категории: количественные (Cardinal Numerals) и порядковые (Ordinal Numerals).

Количественные числительные указывают на количество предметов или существ и отвечают на вопрос «How many?» – «Сколько?».

Порядковые числительные указывают на порядок предметов, на их порядковый номер. Эти числительные используются в ответе на вопрос «Which?» – «Который?».

 

Упражнение 1. Выучите следующие слова и словосочетания:

radiate back – возвращать излучение

outgoing radiation – исходящая радиация

be kind of like – быть похожим на

greenhouse effect – парниковый эффект

surface of the earth – поверхность земли

carbon dioxide – углекислый газ

double v. – удваивать

nitrous oxide - оксид азота

enhance v. – усилитьheat trapping capability - способность удерживать теплоsulfate aerosols - cульфатные аэрозолиreflect back v. – отражатьmounting evidence – все больше доказательствfossil fuel – ископаемые виды топлива

gasoline n.- бензин

magnify v.- увеличивать

harmful side effects – вредные побочные эффекты

The Greenhouse Effect and Global Warming

Sunlight is constantly falling on the earth. The law of physics say that the planet has to radiate the same amount of energy back into space. Infrared radiation is sent out by the earth through the atmosphere, where molecules (carbon dioxide) hold outgoing radiation for a while, warming the surface. The molecules are kind of like glass in a greenhouse which is why this process of warming is called the greenhouse effect.

The greenhouse effect has been operating since the beginning of time. Without the effect, the surface of the earth would be -20 degrees Celsius, oceans would have frozen, and there would be no life on earth. The Washington Post has reported that the earth is warmer than it was 1,200 years ago.

Recently, the summer of 1999 set records for heat in much of the United States. The average world temperature has increased one degree Fahrenheit over the last 120 years, making the world hotter than it has been in 100,000 years. From the beginning of the industrial revolution, concentrations of carbon dioxide have increased by 30%, concentrations of methane have doubled, and nitrous oxide has risen by 15%. The increases of these chemicals have enhanced the heat trapping capability of the atmosphere of the earth. Sulfate aerosols, cool the atmosphere because they reflect light back into space, but sulfates do not live long in the atmosphere.

Scientists still do not know what exactly is heating up the earth. Some say the earth is going through a natural cycle because the earth has gone through cold periods as well as hot periods. Mounting evidence is saying that humans are to blame for the rise in temperatures over the past 120 years. When we burn fossil fuel, oil, gasoline, and natural gas to run power plants, cars, and heat homes, we produce carbon dioxide. An increase in carbon dioxide magnifies the greenhouse effect. In 1994, the U.S. emitted one fifth of all the greenhouse gases in the earth. Carbon dioxide amounts are now 360 parts per million today, versus 315 parts per million in 1958, when modern technology started, and 270 parts per million in pre-industrial times. Scientists cannot actually predict what the climate will be like in the future, though.

In conclusion, global warming is an increase of the Earth’s surface temperature and the Earth’s lower atmosphere. Atmospheric greenhouse gases (water vapor, carbon dioxide, and other gases) trap outgoing energy, and retain heat like the glass panels in a greenhouse. Many people believe that humans are causing the problem with emissions from things such as cars and trucks. Others say that the warming is just a part of a trend and that the world goes through warm and cold periods. If the planet continues to warm, there could be many harmful side effects.

 

В некоторых странах используют шкалу Фаренгейта как основную шкалу температуры (США, Либерия, Багамские острова и др.). Формула перевода градусов Цельсия в градусы Фаренгейта: T F) = T C) × 1.8 + 32 Например: T (°F) = 20°C × 9/5 + 32 = 68 °F

Упражнение 2. Расскажите жителю США о температурном режиме разных частей России, используя шкалу Фаренгейт. Начните с фразы The average temperature in the central (southern, western, northern, eastern) part of Russia in June (January, April, October) is.... F.

Обратите внимание: в английском языке в целых числах каждые три знака отделяются запятой (а десятые доли от целого – точкой): 100 = One hundred   1,000 = One thousand 10,000 = Ten thousand 100,000 = One hundred thousand 1,000,000 = One million Примечание: в английских числительных слова “hundred”, “thousand”, “million” и пр. всегда стоят в единственном числе (500 – five hundred). 134 = One hundred and thirty-four 831 = Eight hundred and thirty-one 1,211 = One thousand, two hundred and eleven 4,563 = Four thousand, five hundred and sixty-three 131,600 = One hundred and thirty-one thousand, six hundred

Упражнение 3. Запишите и прочитайте следующие числительные:

123; 563; 289; 413; 1,218; 14,567; 9,050; 172, 437; 213,934, 1,369,213; 6,456,987; 735; 789; 198; 25,500; 100,543; 12,679; 900,540,786; 56,090

UNIT 5

UNIT 6

Future forms

(Формы выражения будущего времени)

В английском есть несколько способов, чтобы рассказать о действиях и событиях, которые произойдут в будущем. Для этого мы можем использовать не только будущие времена, но и другие конструкции.

 

Упражнение 1. Выучите следующие слова и словосочетания, предположите, о чем будет рассказ:

en route – по пути

highway westbound – западное шоссе

site n. – место

avoid v. – избежать

windshield n. - лобовое стекло

stop off­ v.– остановка

onlooker n.– свидетель, зевака

impairment n. – нарушение

investigation n. – расследование

evidence n. – доказательство

A tree came down across the highway westbound just before 2 p.m. Monday near the Hunter Creek. By 2:04 p.m. Drive BC tweeted that crews were en route to the site.

Capral Mike Halskov with the Traffic Services said a vehicle with a lone driver tried to avoid a falling tree in rain and windy conditions. The tree hit the car near the top of the windshield, causing “significant damage”, the driver was injured and was not able to bring her car to a safe stop off of the highway.

Onlooker and Black Press sports reporter Barry Stewart said it was a big leaf maple tree that fell, blocking both lanes of the highway westbound. When Stewart arrived, emergency services had not yet reached the scene. Volunteers quickly sprang into action, one of whom had a chainsaw.

“The driver is still inside. She is unconscious,” said Barry Stewart. “I will call for the ambulance!”

“I am afraid her legs are trapped. I will telephone for the police and fire brigade as well,” suggested the other man.

They began chopping up the tree and clearing it off the highway.

Halskov said the highway was closed for a short time while the tree and debris were removed by crews. The RCMP added that their investigation is ongoing, yet there is no evidence of distracted driving or impairment.

Обратите внимание на следующее предложение: I will telephone for the police and fire brigade as well. Форма I will + infinitive употребляется для действий или фактов, которые совершатся в будущем, спонтанные решения, обещания. Когда собеседнику предлагают какую-то услугу употребляют конструкцию Shall I.....?

Упражнение 2. Представьте, что Барри Стюарт – это вы. Предложите по-английски помощь водителю машины, попавшей в аварию. Например,   I will bring you water. Или Shall I bring you water?

    1. The driver says she/he is trapped.

    2. The driver says he/she would like you to send a massage to his husband/wife.

    3. The driver says she/he is thirsty.

    4. The driver says she/he is hungry.

    5. The driver worries about some important papers in his/her bag.

6. The driver worries about his/her children, who are waiting for him/her at school.

7. The driver wonders if you could stay with his/her car until the breakdown truck arrives.

 

UNIT 7

Conditionals 0 and I

(Условные предложения или придаточные предложения условия)

  Conditionals – это сложноподчиненные предложения, состоящие из главного предложения (Main clause) и придаточного условия (if-clause), которое часто вводится  союзами if (если), when (когда), even if (даже если), only if (только если), in case (в том случае, если; если), unless (if … not) (если не), provided (that)/ providing (that) (при условии, что). Условные предложения в английском языке используются для описания осуществимых или неосуществимых ситуаций и бывают четырех типов.

Zero Conditionals

Zero Conditionals (general truth) – условные предложения данного типа всегда являются 100% истиной, они часто описывают законы природы, общеизвестные истины/факты.

 

If -clause Main clause Вероятность совершения действия
Present Indefinite Present Indefinite 100%

Например:

If temperature is zero, water freezes. – Если температура равна нулю, вода замерзает. (100% истина)
If you heat water, it boils. – Если вы нагреете воду, она закипит. (100% истина)

 

First Conditionals

First Conditionals (real possibility) – условные предложения I типа выражают реальные, возможные ситуации в настоящем или будущем. Вероятность, что действие произойдет, очень велика.

 

If -clause Main clause Вероятность совершения действия
Present Simple Future Simple + инфинитив без to 50-75%

Например:

If it rains, I will not go to the park. – Если пойдет дождь, я не пойду в парк. (я не знаю, пойдет дождь или не пойдет)

If I see Mary, I will tell her. – Если я увижу Мери, я скажу ей. (Я могу ее увидеть, а могу и не увидеть.)

UNIT 8

Passive Voice

(Страдательный залог)

Глаголы в английском языке употребляются в действительной (активной) форме залога – Active Voice либо в страдательной (пассивной) Passive Voice. В активной форме залога субъект выполняет действие, указанное глаголом. В пассивной форме залога на субъект действует глагол, т.е. субъект (лицо или предмет), выраженный подлежащим, испытывает действие на себе.

Например:

Активная форма: Ann wrote a book. – Анна написала книгу.

Пассивная форма: A book was written by Ann. – Книга была написана Анной.

Общая формула пассивного залога строится следующим образом:

be + глагол +V₃ (-ed)

UNIT 9

Phrasal verbs

Фразовые глаголы

Фразовые глаголы – это словосочетание, состоящее из нескольких слов. Такие выражения напоминают небольшие фразы, отсюда и название «фразовые глаголы». Вот пример таких глаголов: go on – продолжать делать что-то go out - выйти в свет, проводить время вне дома.  Смысл фразовых глаголов меняется в зависимости от используемых предлогов.

Раздел 2.

SUPPLEMENTARY

TEXTS

 

 

LEVEL 1

Text 1

Vocabulary

to respond [rɪ'spɔnd] реагировать, нести ответственность pandemic [pæn'demɪk] эпидемия fire alarm - пожарная тревога manual and power equipment - неавтоматизированное и электросиловое оборудование assistance [ə'sɪstən(t)s] помощь bomb threat – угроза взрыва бомб accident site – место аварии to extinguish [ɪkˈstɪŋgwɪʃ] тушить water hose [həuz] рукав aerial ladder ['eərɪəl] пожарная лестница hydraulic [haɪ'drɔːlɪk] гидравлический chemical ['kemɪk(ə)l] химический препарат, химикат to eliminate [ɪ'lɪmɪneɪt] ликвидировать, устранять leak [liːk] утечка maintenance ['meɪntənən(t)s] содержание и техническое обслуживание ensure [ɪn'ʃuə] гарантировать, обеспечивать supervise ['s(j)uːpəvaɪz] контролировать, следить impact ['ɪmpækt] сильное воздействие; влияние extract [ɪk'strækt] вытаскивать, извлекать emergency responders - аварийная бригада invaluable [ɪn'væljuəbl] бесценный, неоценимый maintain [meɪn'teɪn] поддерживать, сохранять possess [pə'zes] иметь, обладать adaptability [əˌdæptə'bɪlətɪ] способность к адаптации self-sacrifice [ˌself'sækrɪfaɪs] самопожертвование dedication [ˌdedɪ'keɪʃ(ə)n] верность, преданность

 

Exercises

Answer the questions.

1. What is the main duty of firefighters?

2. What duties can they also perform?

3. What emergency situations are taken care of by firefighters?

4. What do firefighters do when a call comes into a fire station / when they arrive on the scene?

5 What do they do if they are responded to an automobile accident?

6. What skills and qualities firefighters should possess?

7. Why is the profession of a firefighter very responsible and honourable?

 

Give Russian equivalents.

A firefighting service; an emergency situation; to fight / extinguish fires; a fire alarm; a call for assistance; а bomb threat; an accident site; manual and power equipment; axes, water hoses, aerial ladders and hydraulic equipment; firefighting chemicals; first aid; emergency response team; to eliminate the consequences of emergencies; chemical leaks; fallen electrical lines; to respond to an automobile accident; to extract victims; maintenance of firefighting equipment; to maintain their concentration; to communicate to emergency responders and victims; challenging / risky job; to require skills, knowledge, and experience; responsible and honourable profession

 

Find English equivalents.

Противопожарная служба; содержание и техническое обслуживание пожарного оборудования; первая помощь; чрезвычайная ситуация; тушить пожары (2); звонок о помощи; пожарная тревога; угроза взрыва бомб; ликвидировать последствия чрезвычайных ситуаций; место аварии; неавтоматизированное и электросиловое оборудование; сохранять концентрацию; противопожарные химические препараты (химикаты); группа ликвидации аварийной ситуации; утечки химических веществ; оборванные линии электропередач; реагировать на вызов об автомобильной аварии; извлекать жертв; общаться с аварийной бригадой и жертвами; работа, требующая максимальной отдачи / опасная работа; требует навыков, знаний и опыта; ответственная и уважаемая профессия, топоры, рукава, пожарная лестница и гидравлическое оборудование.

 

Situation 1

Role I. You are a journalist. You are going to interview a firefighter.

main duty; accidents and emergencies; to use manual and power equipment; to eliminate consequences of emergencies; to respond to emergency situations; physically demanding; requires a lot of training; to responded to an automobile accident; to be emotionally involved; challenging and risky job; to possess; responsible and honourable profession; to save people’s lives; to protect people, the environment and property.

 

Role II. You are a firefighter. Answer the journalist’s questions about your job.

to fight fires; to rescue victims; to control and extinguish fires; to respond to fire alarms and calls for assistance; to arrive on the scene; to identify and solve problems; to extract victims; to prepare for transporting; to communicate to other emergency responders, victims and victims' families; to require skills, knowledge, and experience; communication skills, physical strength, adaptability, decisionmaking skills, courage, self-sacrifice, dedication; axes, water hoses, aerial ladders, hydraulic equipment, firefighting chemicals

Work in groups. Use given words and word combination, and questions from ex. 1

 

Situation 2

Some of you are firefighters / rescuers. Some of you are journalists who are going to interview the firefighters / rescuers.

Role I. Journalists. You are going to interview the firefighter. Work together to think of some questions to ask the firefighters / rescuers. When you are ready, conduct the interview.

 

Role II. Firefighters. Be ready to answer the journalists’ questions about your job (job description, duties, requirements, equipment you use, accidents and emergencies you respond to).

Work in groups. Use words and word combination from the text “Professional firefighters: job description, duties and requirements”, and questions from ex. 1, p.

 

Situation 3

Role I. You’re going to have an interview for a job. Employers want to learn if you are the person they want, so you’ll be asked a lot about yourself. Think about it now, and you’ll be able to give clear answers:

Role II. You are an employer. You have to interview an applicant. You want to learn if he/she is the person you want, so you’ll ask a lot of questions.

Work in pairs. Use words and word combination from the text “Professional firefighters: job description, duties and requirements” and information given below.

For employers:

- What are the criteria of the position?

- What skills and qualities should an employeer possess?

- What weakness does an employeer have?

- How much money do you want to pay? etc.

For employeers:

- Tell about your qualification.

- Tell about your skills and qualities / weakness.

- Tell your career goals, future plans.

- Tell your salary expectations.

Questions for the interview:

1) Tell about yourself.

2) What are your best skills / qualities?

3) What is your biggest weakness?

4) What are your career goals, future plans?

5) Why do we hire you?

6) What salary do you expect to have? Explain why. etc.

 

Text 2

Vocabulary

injury [ˈɪndʒərɪ] увечие, травматизм to eliminate [ɪˈlɪmɪˌneɪt] ликвидировать construction sites - строительная площадка, стройка transportation system - система транспортировки government agencies - органы государственного управления safety organizations – организации, занимающиеся вопросами безопасности труда to review [ rɪˈvjuː] проверять specification [spɛsɪfɪˈkeɪʃən] техническое задание safety organizations – организации, занимающиеся вопросами безопасности труда to meet requirements – отвечать требованиям to evaluate [ɪˈvæljʊˌeɪt] оценивать to ensure [ɪnˈʃʊə] гарантировать breaching safety regulations- разработка правил безопасности work environments – условия труда to confer with – советоваться violation [vɑɪə'leɪʃən] нарушение safety concern - проблема безопасности industrial hygiene [ˈhaɪdʒiːn] охрана труда

HEALTH AND SAFETY ENGINEERS

Health and safety engineers are responsible for keeping people free from danger, risk, or injury in the workplace. They combine knowledge of systems engineering and health or safety to make sure that chemicals, machinery, software, furniture, and consumer products won’t cause harm to people or buildings. They develop safety programs to minimize losses due to injuries and property damage. Safety engineers try to eliminate unsafe practices and conditions in industrial plants, mines, and stores as well as on construction sites and throughout transportation systems. They work for a wide variety of industrial and commercial companies; others are employed by government agencies or safety organizations.

Health and safety engineers can perform such duties:

1. Reviewing plans and specifications for new machinery and equipment to make sure they meet safety requirements.

2. Identifying and correcting potential hazards by inspecting facilities, machinery, and safety equipment.

3. Evaluating the effectiveness of various industrial control mechanisms.

4. Ensuring adequacy of buildings or products to health and safety regulations, especially after an inspection that required changes.

5. Installing safety devices on machinery.

6. Reviewing employee safety programs to recommend improvements.

7. Breaching safety regulations and applying knowledge of current policies, regulations, and industrial processes.

Health and safety engineers also investigate industrial accidents, injuries, or occupational diseases to determine their causes aiming to find out whether the incidents could have been prevented. They interview employers and employees to learn about work environments and incidents that lead to accidents or injuries.

Health and safety engineers may use their expertise to write or revise safety regulations and/or codes. They commonly confer with other professionals such as medical professionals and firefighters to correct health inspection violations and develop new ways of safety concerns management. Some industrial, health and safety engineers plan and conduct industrial hygiene research while others may design and build safety equipment.

Health and safety engineers must identify potential hazards and problems before they cause material damage or become a health threat. Thus, these engineers must be able to sense hazards to humans and property wherever they may arise at workplace or at home.

They must observe and learn how operations function so that they can identify risks to people and property. This type of observation and learning requires the ability to think in terms of overall processes within an organization.

Health and safety engineers should possess such qualities as creativity, critical thinking skills, observational skills, problem-solving skills, ability to work independently, have good knowledge of mechanical industry, willingness to learn new technologies.

Health and safety engineers typically work in offices. However, they also must observe worksites when necessary, that involves business trips.

Most health and safety engineers work full time.

The profession of a health and safety engineer is very important and demanding. The specialists are responsible for people’s lives as they are preventing safety violations and potential hazards and reducing the number of industrial accidents at worksites.

Exercises

Answer the questions.

1. What are health and safety engineers responsible for?

2. Why do they develop safety programs?

3. What do health and safety engineers work for?

4. What are their duties?

5. What do health and safety engineers investigate?

6. What do they do to write or revise safety regulations and/or codes, correct health inspection violations and develop new ways of safety concerns management?

7. Do they only work in an office or also observe worksites and make business trips?

8. What qualities should health and safety engineers possess?

9. Why is the profession of a health and safety engineer very important and demanding?

 

Give Russian equivalents.

To combine knowledge and health or safety; consumer products; to cause harm; to develop safety programs; to minimize losses; injuries and property damage; to eliminate unsafe practices and conditions; construction sites; transportation systems; government agencies or safety organizations; to review plans and specifications; to meet safety requirements; occupational diseases; to identify and correct potential hazards, to investigate industrial accidents; work environments; to cause material damage; critical thinking skills; problem-solving skills, to be responsible for people’s lives, to prevent safety violations and potential hazards

Find English equivalents.

Объединять знания, навыки критического мышления, здоровье и безопасность, выявлять потенциальные угрозы, потребительские товары, профессиональные заболевания,отвечающий требованиям, разрабатывать программы по безопасности, сводить потери к минимуму, являться причиной материального ущерба, увечие и порча имущества, строительная площадка, причинять вред, ликвидировать нарушение техники безопасности и опасных условий труда, органы государственного управления, организации, занимающиеся вопросами безопасности труда, проверять планы и технические задания, отвечать требованиям безопасности, расследовать несчастные случаи на предприятиях, условия труда, система транспортировки, способность к решению проблем, нести ответственность за жизни,

Situation 1

Role I. You are a journalist. You are going to interview a safety engineer.

Role II. You are a safety engineer. Answer the journalist’s questions about your job.

to keep people free from danger, to perform duties; risk, or injury; cause harm; develop safety programs; minimize losses; to eliminate unsafe practices and conditions; construction sites; to review plans and specifications; to meet safety requirements; to identify and correct potential hazards; to inspect facilities; to evaluating the effectiveness of industrial mechanisms; to ensure adequacy of buildings or products; to install safety devices; to review employee safety programs; to breach safety regulations; to investigate industrial accidents, injuries, occupational diseases; to interview employers and employees; to write or revise safety regulations and/or codes; to correct health inspection violations; to develop new ways of safety concerns management; to plan and conduct industrial hygiene research; to design and build safety equipment; to cause material damage; to become a health threat; to possess qualities; creativity, critical thinking skills, observational skills, problem-solving skills, ability to work independently, have good knowledge of mechanical industry, willingness to learn new technologies; observe worksites; to involve business trips; to be responsible for people’s lives; to prevent safety violations; to reduce the number of industrial accidents at worksites

 

Situation 2

Role I. S afety engineer (e mployeer). You’re going to have an interview for a job. Employers want to learn if you are the person they want, so you’ll be asked a lot about yourself. Think about it now, and you’ll be able to give clear answers:

Role II. Employer. You have to interview an applicant (a safety engineer). You want to learn if he/she is the person you want, so you’ll ask a lot of questions.

For e mployers:

- What are the criteria of the position?

- What skills and qualities should an employeer possess?

- What weakness does an employeer have?

- How much money do you want to pay? etc.

For e mployeers:

- Tell about your qualification.

- Tell about your skills and qualities / weakness.

- Tell your career goals, future plans.

- Tell your salary expectations.

Questions for the interview:

1) Tell about yourself.

2) What are your best skills / qualities?

3) What is your biggest weakness?

4) What are your career goals, future plans?

5) Why do we hire you?

6) What salary do you expect to have? Explain why. etc.

 

Situation 3

Role I. S afety engineer. You are at the industrial plant to identify risks to people and property by inspecting facilities, machinery, and safety equipment. Answer employers and employees’questions about your duties and interview them to learn about their work environment.

Role II. Employees. Ask a safety engineer about his/her duties and be ready to answer the journalists’ questions about your work environment.

LEVEL 2

Text 1

Vocabulary

to pose [pəuz] представлять emergency [ɪ'mɜːʤənsɪ] чрезвычайная ситуация, чрезвычайное происшествие disaster [dɪ'zɑːstə] бедствие leak [liːk] утечка explosion [ɪk'spləuʒ(ə)n] взрыв severe [sɪ'vɪə] суровый threat [θret] опасность, угроза blast [blɑːst] взрыв conversely ['kɔnvɜːslɪ] наоборот extended [ɪk'stendɪd] длительный mitigation [ˌmɪtɪ'geɪʃ(ə)n] уменьшение / смягчение отрицательных последствий palliative ['pælɪətɪv] смягчающий, паллиативный aftermath ['ɑːftəmɑːθ] последствия (катастрофы, бедствия) self-evident [ˌself'evɪdənt] очевидный, само собой разумеющийся precise [prɪ'saɪs] точный to vary ['veərɪ] меняться, изменяться anthropogenic [ˌænθrə(u)pə(u)'ʤenɪk] антропогенный, вызванный деятельностью человека accident ['æksɪdənt] несчастный случай; катастрофа; авария intervention [ˌɪntə'venʃn] вмешательство material losses - материальный ущерб; trouble of living standards - ухудшение условий жизни  

EMERGENCY

An emergency is a situation that poses an immediate risk to health, life, property, or environment. Emergencies and disasters can happen suddenly, unexpectedly and anywhere, from fires to flooding, from chemical leaks to explosions, and from aircraft crashes to severe weather. It can mean the loss of basic services including water, electricity and gas, and telephones, damage or threat of damage to homes and businesses by flooding, fire or blast, and evacuation from homes and businesses may be needed or, conversely, that everyone must remain indoors for an extended period of time. Most emergencies require urgent intervention to prevent a worsening of the situation, although in some situations, mitigation may not be possible and agencies may only be able to offer palliative care for the aftermath.

While some emergencies are self-evident (such as a natural disaster that threatens many lives), many smaller incidents require that an observer decide whether it qualifies as an emergency. The precise definition of an emergency, the agencies involved and the procedures used, vary by jurisdiction, and this is usually set by the government, whose agencies (emergency services) are responsible for emergency planning and management. Their work includes coordinating planning, training, exercising, activation, and management in response to emergencies.

An emergency of anthropogenic nature is the situation in a certain territory that has developed as a result of an accident, a dangerous natural phenomenon, a catastrophe, a natural or other disaster that may result in or resulted in death of people as well as damage to human health or the environment, significant material losses and trouble of living standards of people.

Many of the incidents are small scale incidents: gas leaks, transport accidents, fires, chemical spillages and leaks. Most of these incidents can usually be resolved in a few hours, or within a day or two. Very few incidents develop into "major incidents".

Exercises

Answer the questions.

1. What is an emergency?

2. What can an emergency mean?

3. What are the most common emergencies and disasters?

4. Why do most emergencies require urgent intervention?

5. What is an emergency of anthropogenic nature?

6. Which incidents are small scale incidents?

7. How do you think which incidents are major incidents?

Give Russian equivalents.

An emergency, a disaster, a fire, flooding, chemical leaks, explosions, aircraft crashes, severe weather, the loss of basic services, damage or threat of damage to homes, blast, evacuation from homes, to remain indoors, urgent intervention, to prevent a worsening of the situation, mitigation, to offer palliative care for the aftermath, to threaten lives, in response to, agencies (emergency services), an emergency of anthropogenic nature, a dangerous natural phenomenon, damage to human health or the environment, significant material losses, gas leaks, transport accidents, chemical spillages and leaks, to be resolved, to develop into "major incidents".

 

Find English equivalents.

Чрезвычайные ситуации, стихийные бедствия, от пожаров до наводнений, от химических утечек до взрывов, наводнение, пожар или взрыв, суровые погодные условия, потеря основных услуг, эвакуация из домов и предприятий, оставаться в помещении, срочное вмешательство, предотвратить ухудшение ситуации, смягчение отрицательных последствий, угрожать жизни, в ответ (на), несчастный случай, опасное природное явление, стихийное бедствие, ущерб здоровью человека, значительный материальный ущерб, утечка газа, химические разливы и утечки, быть решенными, переходить в серьезные инциденты.

Text 2

Vocabulary



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-11-27; просмотров: 90; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.136.234.163 (0.3 с.)