Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Період рукописних служебників (8-16. сторіччя).Содержание книги Поиск на нашем сайте
Другий період розвою Золотоустової літургії — це період рукописних служебників. Він починається 8-им сторіччям і триває до появи перших друкованих служебників, себто до початку 16-го сторіччя, хоч і по появі друкованих служебників іще довго вживаються тут і там теж рукописні. Наукове дослідження літургійних рукописів почалося в другій половині 19-го сторіччя. Завдяки працям таких учених літургістів, як Красносельцевь, Дмитріевскій, Петровскій, Орлов, Муретов, Свейнсон, Брайтмен, де Меестр та ін.., досліди над літургійними рукописами значно поступили вперед і вможливлюють нам слідкувати за розвитком Золотоустової літургії продовж 8-16-го сторіччя. Із цих сторіч збереглося велике число як грецьких так слов'янських рукописних служебників. Їх частково видали або описали згадані вчені. Літургійні рукописи є неоціненим джерелом для історії Золотоустової літургії й інших богослужінь візантійського обряду. Для історії розвитку Золотоустової літургії дуже важним документом є т. зв. Барберинський Кодекс (список). Це найстарший рукопис літургійний, який доховався до наших часів. Походить він із 8-го сторіччя і написаний у південній Італії між: 788 та 789 роком. Тепер знаходиться у Ватиканській бібліотеці. Барберинський кодекс містить у собі грецький текст усіх трьох візантійських літургій (Василієвої, Золотоустової і Преждеосвячених Дарів) як також молитви вечірні, полунощниці, утрені, чини св. Тайни, хрещення, освячення води, мира, храмів, чин хіротонії, чин монаршого постригу, чин заручин і вінчання і багато молитов на різні потреби. Нас цікавить тут найбільше текст літургії св. Івана Золотоуста. Замітне тут те, що імення Золотоуста стоїть лише перед трьома молитвами літургії, як також те, що Золотоустова літургія займає друге місце після Василіевій літургії. У тексті Золотоустової літургії подані лише священичі молитви без дияконських (так напр. немає тут єктеній, гімнів, антифонів). Літургія починається молитвою проскомидії. Немає тут іще жодних молитов сьогоднішньої проскомидії. Рубрик тут дуже мало. Взагалі Барберинський список визначається дуже великою простотою і найбільше підходить до первісної редакції Золотоустової літургії. ……………….. Причиною того хаосу на літургійно-обрядовому полі було рівночасне існування двох богослужебних уставів у візантійському обряді: Студійського та Єрусалимського. Обидва устави виказували між собою досить поважні різниці. Студійський устав, який саме витворився в Константинополі і був у загальному вживанні «Великої Церкви» (це значить Константинопольської церкви) від 9-го сторіччя, з 12-го сторіччя почав уступати місце Єрусалимському Уставу. Єрусалимський Устав через Антіохію переходить у 12-ому сторіччі до деяких візантійських монастирів, головно ж до святої гори Атосу. Тут він з часом зовсім витіснив Студійський Устав і поширив свій вплив на саму «Велику Церкву». Причиною успіху Єрусалимського уставу було те, що він мав далеко більше рубрик, які подрібно визначували обрядові дії різних богослужень. Розуміється, що Єрусалимський устав не міг витиснути всюди практики Студійського уставу, який мав за собою довголітню традицію. Змагання між: цими обома уставами відбилося яскраво в рукописних літургійних списках 12-13-го сторіччя. Вони між собою дуже різняться. Одні йдуть за єрусалимським, другі за студійським уставом, а ще інші являються синтезою обох уставів. Мабуть найбільше відбився брак одного уставу на служінні Служби Божої, зокрема ж на чині проскомидії. Такому станові речей хотів зарадити патріярх Филотей. Щоб усунути різниці в служінні літургії, спричинені обидвома уставами, зредагував він свій славнозвісний «Устав». Цей устав обіймає рубрикальні приписи, які повинні заховувати священик і диякон в служінні вечірні, утрені і Служби Божої. Крім цього Филотей уклав подрібний устав Служби Божої, в якому між текстом Золотоустової літургії подав різні рубрики для священика й диякона. Цей останній устав, який обіймає виключно чин Служби Божої, увійшов до історії візантійського богослужіння під назвою «Устав константинопольського патріярха Филотея». Своїм уставом Филотей увів остаточно Єрусалимський церковний устав, а виключив дотеперішній Студійський. Хоч Устав Филотея не прийнявся відразу, але з бігом часу став він одиноко панівний не лише у візантійсько-грецькій Церкві, але також на слов'янських землях. Великою заслугою Филотеєвого уставу було подрібне усталення чину проскомидії. На цьому полі перед Филотеєм панувала не лише велика різнорідність, але навіть деякий хаос. Другою заслугою Филотеєвого уставу було устійнення тексту Золотоустової літургії. Його текст став у наступних сторіччях загально прийнятим і лише з малими й незначними змінами є тим самим текстом, якого до сьогодні вживає візантійський обряд у всіх своїх розгалуженнях. Та найбільшою мабуть заслугою Филотеєвого уставу було усталення рубрик Служби Божої, які опісля дістали право громадянства в усіх печатних служебниках 16-17-го сторіччя. Устав патр. Филотея того самого сторіччя (14. ст.) переходить і частинно приймається на слов'янських землях. На терені Болгарії вводить його останній болгарський патріарх Тернова Євтимій (1360-1389), сучасник Филотея. На землях України і Московії вводить «Устав» Филотея київський митрополит Кипріян Цамвлак (1381-1382; 1390-1406). Він сам був із Болгарії і був у добрих зв'язках із патр. Євтимієм, як також із патр. Филотеєм. Однак уведений Кипріяном «Устав літургії» не прийнявся того самого сторіччя, але щойно в печатних служебниках. З «Уставом Филотея» завершився найважніший період розвитку візантійської літургії. «Устав» причинився до ступневого усталення тексту і рубрик Служби Божої та став зразком для печатних служебників у наступних сторіччях.
Продовження. Пояснення Служби Божої розпадається на три головні частини: ü Проскомидію, ü Літургію Оглагиенних (слова), ü Літургію Вірних (жертви). Цей поділ відповідає самій будові св. Літургії. Всі літургісти ділять Службу Божу на ці три головні частини. Цей поділ є давній і освячений традицією. Він має своє узасаднення й успра-ведливлення в структурі візантійської Літургії. Крім цього всі три частини мають свої окремі складові елементи, різні джерела свого походження і відмінні причини і чинники свого історичного розвитку. Першою складовою частиною св. літургії є Проскомидія. Ціллю її є приготовлення до Служби Божої. Це приготовлення обіймає 1) приготовлення самого священнослужителя, 2) приготовлення жертовних Дарів: хліба і вина. Друга частина Служби Божої, Літургія слова, починається від воз-гласу: «Благословенно Царство..», а кінчиться відпущенням Оглашенних: «Оглашенні изидите...» По своєму змісті і характері Літургія Оглашенних називається часто гомілетично-дидактичним богослужінням. Щодо свого походження Літургія Оглашенних виводиться від Апостолів і збудована вона на зразок жидівського синагогального богослужіння. Остання складова частина Служби Божої називається Літургією жертви або Вірних. Літургія Вірних є найважніїпою частиною Служби Божої, бо на ній довершується євхаристійне жертвоприношення. Починається молитвами вірних і Великим Входом і закінчується відпущенням вірних (одпустом). Літургія Вірних є не лиш найважнішою частиною Служби Божої, але водночас найстаршою щодо свого походження, бо свій початок й істотні елементи виводить вона від Христової установи на Тайній Вечері. Для кращого зрозуміння всіх згаданих складових частин Служби Божої присвячуватимемо на вступі до пояснення поодиноких частин Служби Божої декілька зауваг про походження, природу і характер цих частин, як також про їхню роль в цілообразі Служби Божої. Проскомидія є першою із трьох складових частин Служби Божої. Вона є вступом і приготуванням до двох других частин Служби Божої: до Літургії оглашенних і Літургії вірних. У цьому саме й лежить роль й значення Проскомидії. Для багатьох вірних Проскомидія є майже незнаною й чужою. Багато вірних, що про будову й перебіг Служби Божої мають досить добре поняття, відносно Проскомидії зраджують помилкове переконання, немов би Проскомидія була якимсь неважним додатком до Служби Божої чи зовсім приватним обрядом священика. До речі, Проскомидія може й тому так мало відома ширшому загалові вірних, бо вона відправляється без жодної участи народу. Проскомидію служить сам священик, зовсім тихо, при замкнених царських дверях і то не на престолі, але на бічному столі предложення (проскомидійнику). Проте, Проскомидія має в цілообразі Служби Божої важливу роль й своє призначення. Крім того її походження, історія та розвиток є для дослідника ключем до зрозуміння не одного обряду і самої будови Служби Божої. Тому на самому вступі пояснення текстів й обрядів Проскомидії буде корисним подати загальні зауваги про назву, походження, історичний розвиток, роль і завдання, місце й служителя, обряди й тексти та символіку Проскомидії. Назва Проскомидії. Назва Проскомидії походить від грецького слова: «проскомідзо», що в перекладі на українську мову означає «приношу», «жертвую». Проскомидія – це обряд жертвування або дароприношення. Це жертвування відноситься до євхаристійних елементів: хліба й вина, значить Проскомидія — це жертвування євхаристійних приносів хліба й вина, які опісля в дальшому ході Служби Божої силою священного освячення перемінюються в Пресв. Тіло і Кров Ісуса Христа. Проскомидія має ще й іншу назву, яку часто можна стрінути в давніших текстах Служби Божої, тобто Протезіс. У слов'янських служебниках слово Протезіс замінене словом «Предложеніє». Ця назва збереглася аж до найновіших часів, але не означає вона вже цілої Проскомидії тільки її кінцеву частину, а саме молитву, якою завершуються обряди Проскомидії. Ця молитва носить назву: молитва предложенія. Звідси і саме місце, де відправляється Проскомидія, дістало назву предложенія. Бічний столик у святилищі, на якому відправляється Проскомидія, а який називаємо проскомидійником, у служебниках окреслюється як Предложеніє. В літургіях інших обрядів, східних і західних, на означення обряду приготування євхаристійних дарів знаходимо різні назви, але вони висловлюють те саме, що назви Проскомидія чи Предложення у візантійському обряді. У літургії латинського обряду Проскомидія називається «Офферторіюм», тобто Приношення. Походження Проскомидії. В своїй основі Проскомидія сягає своїм початком аж до апостольських часів. Будучи по своїй природі приготуванням євхаристійних дарів, Проскомидія була складовою частиною первісної літургії. Однак, у первісній літургії Проскомидія мала відмінний вид та характер. Сьогоднішня Проскомидія повстала і розвинулася із старо-християнського обряду всенародного дароприношення. Із найстарших літургійних документів довідуємося, що вірні збираючись на відправу Служби Божої, приносили зі собою хліби й вино і жертвували їх Господеві. Частина з тих жертвуваних приносів служила для літургійних цілей, тобто як євхаристійні дари, а решту використовували для гостин любові або т. зв. агап. У своїй жертволюбності і щедрості вірні приносили більше хліба й вина, як цього було потрібно до Служби Божої чи навіть для гостини любові. Крім хліба і вина вірні приносили і жертвували в церкві також оливу, мед, овочі тощо. Свої дари вірні передавали дияконам, а ці складали їх у святилищі на окремому столі предложення («протезіс»). Служитель літургії (єпископ, священик) відмовляв над жертвованими дарами молитву, в якій прохав Господа, щоб прийняв дари від тих, що їх принесли, та благословив їх. Під час самого обряду всенародного дароприношення відчитувано імена жертводавців та тих людей, за яких дари були жертвувані. Звичай всенароднього дароприношення, з якого повстали і розвинулися обряди Проскомидії, з бігом часу змінив свій первісний вид і характер. Найперше відділено від літургії гостини любові, бо вони стали нагодою до різних надуживань. Опісля виключено від дароприношення всі інші приноси крім хліба й вина. Так напр. 3-тє і 4-те Правило Апостолів заказує єпископові чи священикові приймати від вірних і приносити до вівтаря такі приноси як мед, молоко, овочі, звірята, або гарячі напитки замість вина. На зміну первісного виду і характеру Проскомидії багато вплинули нові обставини, в яких довелося жити християнам у перших сторіччях. Під час жорстоких переслідувань св. Церква не була признана як правна релігійна одиниця. Про удержання церков, церковного клиру та взагалі біднішої верстви християн мусіли дбати самі вірні. Якраз звичай старохристиянського дароприношєння крім чисто літургійних цілей мав також харитативне завдання. Дари в природі, що їх вірні жертвували в церкві в рямцях обряду дароприношення, служили потребам Церкви. Частина їх йшла на удержання духовенства, а друга частина була призначена для вбогих, вдів, сиріт та калік. Після осягнення релігійної свободи (313 р.) матеріяльно-економічне положення християнських церков і духовенства значно покращало. Церкви могли набувати свої власні добра, а духовенство стає з бігом часу удержуватися з церковних доходів, яких джерелом стають записи й фундації вірних чи держави. Це значить, що духовенство під оглядом свого удержання не було вже так залежне від літургійного дароприношєння, як це було в добі переслідувань. Поліпшення економічного положення клиру мало той наслідок, що давнє всенародне дароприношєння не вважалося більше таким конечним й обов'язковим, як це було в добі переслідувань. Боно помалу переводиться і виходить з практикию. Розвиток Проскомидії. Тяжко точно означити, коли старохристиянський звичай всенародного дароприношення вийшов цілком із практики. Правдоподібно сталося це продовж 5-го або 6-го сторіччя. Це мусіло прийти помалу й поступово. З деяких документів знаємо, що навіть після того, як всенародне дароприношєння цілком було вийшло з практики, було воно звичаєм цісарської родини чи взагалі визначніших і багатіших людей. Цісарі мали в дароприношенню окремий привілей, що могли самі приступати до святилища і там передавати свої дари. У парі із занехаянням всенародного дароприношєння під. час Служби Божої, обряди первісної Проскомидії мусіли багато стратити на своїй врочистості і первісному значенню. Проскомидія перестає бути обрядом, у якому всі вірні брали дотепер живу й активну участь. Проскомидія стає виключним актом священика й диякона. Вслід за цим Проскомидія пересувається зі свого первісного місця, себто з початку Літургії Вірних, на початок Літургії Оглашенних. Що первісним місцем Проскомидії була Літургія Вірних, на це маємо в літургійних документах певні свідоцтва і натяки. Один з найстарших документів, що подає багато літургійних приписів, а саме т. зв. «Тестамент (Заповіт) Господа нашого Ісуса Христа», має між іншими заборону приймати на літургії приноси від оглашенних: «Не вільно приймати хліб від оглашенного, хоч би він і мав віруючого сина чи жінку і бажав би за них принести дари; його дарів не приймається доти, поки він не буде охрещений». З цієї заборони слідує, що дароприношення в старину було частиною літургії вірних, бо оглашенні були виключені від нього. Обряд дароприношення був якраз початковим обрядом літургії вірних (літургії жертви). Після дароприношення слідувала анафора тобто євхаристійний канон Служби Божої. Пересунення Проскомидії з літургії вірних на початок літургії оглашенних сталося найправдоподібніше в той час, коли в церкві перевелася практика катехуменату, отже продовж 6-7 сторіччя. Коли в церкві не було вже оглашенних як окремого стану, тоді не було потреби задержувати обряд дароприношення між обрядами літургії вірних. У кожному разі Проскомидію на початку Служби Божої стрічаємо в найстаршому, до нас дійшовшому списку Служби Божої візантійського обряду, себто у т. зв. барберинському списку з 8-9 сторіччя.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 210; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.35.187 (0.007 с.) |