Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Св Літургія в IV-ому сторіччі.Содержание книги Поиск на нашем сайте
У четвертому сторіччі, по довгих літах жорстоких переслідувань, християнська Церква остаточно одержує свободу. Римський цісар Константан Великий, який сприяв християнам, дав у т. зв. медіолянськім едикті (313) повну релігійну свободу визнавцями Христової релігії. Християнська релігія й Церква не лише починає відтепер свобідно розвиватися і поширюватися, але незабаром заступає місце поганської релігії і стає релігією римської імперії. Здобуття релігійної свободи мало також переломне значення для розвитку християнської літургії і християнського культу. По припиненні переслідувань відпали враз усі ті перешкоди, які гальмували свобідний розвиток християнського культу. Літургійне життя може відтепер свобідно розвиватися. Осягнення свободи християнської релігії зачинає також і в історії літургії новий період розвитку. За часів переслідування Церква вела в римській імперії нелегальне життя. Це мусіло мати овій вплив на зовнішнє оформлення літургії. Літургійне життя мусіло бути обмежене, бо не мало можливостей свобідного розвитку. Вистачить згадати тут хоч би лише ту обставину, що до медіолянського едикту християнські храми (церкви) являються дуже великою рідкістю. Це безперечно мусіло мати від'ємний вплив на зовнішнє оформлення літургії, бо ж ясно, що інший вид мусіла мати літургія, служена по приватних домах, як у церквах, виставлених відповідно до вимог і числа вірних. Коли ж Церква осягнула релігійну свободу, тоді, в короткому часі, по всій римській Імперії постають величаві церкви (базиліки), а зовнішнє оформлення літургії набирає великої краси й величі. Дуже гарним свідоцтвом про зовнішній вигляд християнського богослужен-ня являється збережений до нас твір, написаний у четвертому сторіччі, під наголовком: «Паломництво Сільвії Етерії». У цьому творі Сільвія Етерія, побожна і шляхетна жінка з Ґалії (Франції), описує враження, які зробили на неї величаві богослуження в Єрусалимі. Вона перебувала тут довший час як паломниця і з великим одушевленням описує у своєму «Паломництві» красу й зовнішню велич єрусалимських богослужень, яких була учасницею. З її опису, правда, мало довідуємося про внутрішній вигляд Служби Божої й інших богослужень, тим менше про текст чи формуляр цих богослужень. Зате Етерія змальовує докладно зовнішні обряди єрусалимських богослужень, що їх була вона очевидцем на всіх тих різних місцях, освячених споминами про Христа, головно ж про Його смерть і воскресіння. Тому «Паломництво Сільвії Етерії» є для літургістів документом першорядної ваги[50]. Із 4-го сторіччя маємо багато більше свідоцтв і документів відносно Служби Божої, її вигляду, перебігу і тексту. По здобутті релігійної свободи, християнські письменники й Отці Церкви могли вже відверто писати про практики й тайни християнського культу. «Дисципліна аркані» в обличчі нових змінених обставин мусіла стратити свою актуальність й уступити місце відвертому проповідуванню християнської віри, з усіма її тайнами й містеріями. Масовий наплив поган до Церкви вимагав якраз, щоб про правди й тайни віри говорити ясно й відверто. Отже не диво, що в 4-му сторіччі у християнському письменстві стрічаємо більше свідоцтв про структуру і тексти літургії, як у попередніх сторіччях. Звідси можемо куди краще стежити за еволюцією Служби Божої, як щодо її тексту, так і щодо її обрядів, дій і символіки. На першу нашу увагу між літургійними документами 4-го сторіччя заслуговують т. зв. «Містагогічні катехизи» св. Кирила (315-386), єп-па Єрусалимського. Містагогічні катихизи — це науки, які мав св. Кирило до неофітів (новоохрещених) Єрусалимської Церкви, в яких пояснює він св. Тайни. Тут також є пояснення Служби Божої (5. катехиза). Це пояснення для літургістів тим більшої ваги, бо воно перше і найстарше пояснення Служби Божої з патристичної доби. Пояснення Служби Божої св. Кирила коротке, але в своєму роді класичне. Як основу до свого пояснення взяв він літургію Єрусалимської Церкви. Він наводить із неї молитви й обряди та їх систематично пояснює. Не всюди наводить він єрусалимську анафору дослівно, часто лише описує її, приймаючи у своїх слухачів знання тексту Служби Божої. Своє пояснення зачинає св. Кирило від канону Служби Божої, себто від євхаристійно-жертовної частини, Гомілетично-дидактичної частини він не пояснює. На самому початку пояснює він символічно обряд умивання рук і поцілунок миру, опісля переходить до євхаристійного діялогу між священиком і народом («Горі іміїм сердца» і т. д.). Пояснивши зміст євхаристійної молитви перед освяченням і саме освячення, св. Кирило подає вияснення епіклези св. Духа. Опісля пояснює, чому в Службі Божій поминаємо Святих, померзлих і живих. По цьому йде пояснення Господньої молитви («Отче наш») й обряду св. Причастя. Тут св. Кирило подає докладний опис, як тоді причащалися. Із катехиз св. Кирила вперше довідуємося про «Отче наш», як про складову частину Служби Божої. Також щодо інших молитов (нпр. щодо поминання Святих, мертвих і живих) пояснення св. Кирила великої ваги. У тому самому часі згадують про Службу Божу в своїх писаннях і інші Отці Церкви. У їх творах дуже багато натяків, описів і іншого доказового матеріалу про Службу Божу, про її структуру, про її перебіг і молитви. І так про палестинську літургію маємо свідоцтва у Євсевія ( 338), єп. Палестинської Кесарії і першого церковного історика. Свідком про олександрійсько-єгипетську літургію являється св. Атанасій Великий { 373), єп. Олександрії. Літургію церковної провінції Кападокійської пізнаємо зі свідоцтв, які полишили в своїх творах св. Василій Великий ( 379), св. Григорій Богослов (390) і св. Григорій Ніс сийський ( 395), брат св. Василія. Із творів св. Івана Золотоустого (407) можна відтворити літургію антіохійську (де св. Золотоуст був священиком) і константинопільську (де був єпископом). Подібні свідоцтва маємо у св. Єфрема {397) про Службу Божу в Месопотамії св. Амвросія (397) про медіолянську, а в св. Авґустина (430) про африканську літургію. Із IV сторіччя збереглися до нас також деякі формулярі Служби Божої. Коли порівняти їх із формулярем «Апостольського Передання св. Іполита, завважується в них деякі нововведення, додатки і збагачення, яких не було в попередніх сторіччях. До таких важніших нововведень належить між іншими вставка Господньої молитви, опісля серафимський гимн «Свят, свят, свят..», поминання Святих, мертвих і живих на каноні, введення єктенійних молінь тощо. На цьому місці Не можемо широко розводитися про збережені до наших часів формулярі Служби Божої з 4. сторіччя, бо на це мусіли б ми посвятити більше місця, як дають волю розміри і ціль нашої праці. На нашу окрему увагу заслуговує формуляр Служби Божої з 4-го сторіччя, який подають т. зв. «Апостольські Конституції». Авторство цього твору приписувано колись св. Климентові Римському. Однак учені виказали, що цей твір походить із 4-го сторіччя і постав, правдоподібно, в Сирії. В восьмій книзі «Апостольських Конституцій» поміщений формуляр Служби Божої, яку загально називають «Климентійською Службою Божою». Текст тієї Служби Божої важний для нас перш за все тому, що тут подано повний формуляр Служби Божої, це значить і гомілетично-дидактичної і євхаристійно-жертовної частин Служби Божої. У першій, гомілетично-дидактичній частині міститься літургія оглашенних (катехуменів). Тут є довгі молитви над оглашенними, над покутниками й каянниками, які за приписом тодішньої церковної практики не були гідні брати участи в жертвоприношенні Тіла і Крови Христової. По закінченні гомілетично-дидактичного богослужіння мусіли всі вище наведені класи людей вийти з церкви; на відхідному діставали вони від священнослужителя благословення, а народ заносив за них до Бога моління. Не буде нас ані трохи дивувати, що якраз це відпущення займає в анафорі «Апост. Конституцій» таке важне місце. Треба пам'ятати, що 4-те сторіччя — це час, в якому найбільше процвітає установа катехуменату. Масовий наплив поган до Церкви приневолював до того, щоб обучуванню катехуменів присвятити окрему увагу. Це відбивається послідовно і на структурі Служби Божої. Климентійська Служба Божа важна для нас ще й під тим оглядом, що вона своєю структурою найбільше підходить до Золотоустової літургії. Цю велику подібність підчеркують літургісти і на основі цього вважають Золотоустову літургію посестрою «Климентійської літургії». Ця подібність кидається головно в очі в євхаристійній частині Служби Божої. Іншою, важною для історії літургії, анафорою з 4-го сторіччя є т. зв. анафора «Євхологіона Серапіона», єп. з Тмуїс, у Єгипті. Ця анафора найкраще віддзеркалює Службу Божу 4-го сторіччя в долішньому Єгипті[51]. При кінці 4-го сторіччя еволюція Служби Божої осягає свій вершок. Кінець 4-го сторіччя замикає в собі головну фазу літургійного розвою. Четверте сторіччя - це період, у якому структура Служби Божої остаточно усталюється. Модифікації і додатки до Служби Божої по 4-ому сторіччі не заторкують основного пляну й розкладу літургії, а відносяться до елементів несуттєвих і другорядних. Із цього однак не виходить, що в 4-ому сторіччі була всюди однообразність. Абсолютної й Ідеальної однообразности не було ні в 4-ому, ні в пізніших сторіччях. Це зрештою не конечне ні для краси ні для важности Служби Божої. Якраз, навпаки, перші сторіччя визначаються дуже великою свободою в оформлюванні євхаристійної жертви. Ця свобода стала причиною, що в Церкві немає тепер одного способу служіння сл. Божої, чи скажімо одного обряду, тільки витворилося більше обрядово-літургійних типів. Обрядові типи сл. Божої.
На основі різних літургійних документів перших сторіч учені літургісти приходять до заключення, що в Церкві вже від початків її поширення і зросту не було обрядово-літургійної однообразности, а панував поділ на більше обрядово-літургійних типів. Після 4-го сторіччя цей поділ стає щораз то більше виразний і опреділений так, що вчені літургісти уважають цей час добою постання, чи там усталення різних християнських обрядів у сьогоднішньому значенні цього слова. Ми вже достатньо вияснили, звідки постала різнорідність в оформленні Служби Божої в перших сторіччях. Було вже сказано, що ця різнорідність виводиться з того, що Ісус Христос не полишив ніякого точного і подібного припису, як апостоли і їх наслідники мали б відправляти Службу Божу. Не лишаючи апостолам жодного, що так скажемо, формуляра Служби Божої Ісус Христос дав апостолам «вільну руку», щоб вони оформлювали відправу євхаристійної безкровної Жертви, відповідно до обставин часу і потреб Церкви. Іншими словами, різнорідність у відправі Служби Божої чи поділ Служби Божої і цілого богослужбового кругу на різні літургійно-обрядові типи являється явищем старохристиянського й апостольського походження. Перші християнські церковні громади, засновані тим чи іншим апостолом, не мали одного і того самого способу в відправі богослужб. Між першими християнськими громадами, розкиненими по широких просторах римської імперії, панував зв'язок однієї віри, одного єднання в любові та одного верховного проводу, однак у ділянці християнського культу старохристиянські громади жили своїм окремим і навіть самостійним життям. Вони мали ті самі богослужби, однак спосіб їх відправи не був той самий. Старохристиянські документи (напр. «Дідахе», «Апологія» св. Юстина й інші) є для нас свідоцтвом, що в перших сторіччях євхаристійного жертвоприношення священнослужителі проказували молитви з пам'яті або їх просто творили чи імпровізували. Писаних формулярів Служби Божої та інших християнських богослужб тоді ще не було. Спосіб відправи Служби Божої, уділювання св. Тайн та всі інші богослужбові практики, молитви і чини передавалися в поодиноких церковних громадах не письменно, тільки дорогою усного передання. Такий старохристиянський звичай витворив різнорідність в оформлюванні богослужб, себто причинився до поділу богослужбового життя на різні літургійно-обрядові відміни чи типи. Такому поділові у великій мірі сприяли історичні відносини й обставини, в яких довелося жити першим християнам. У добі жорстоких переслідувань зовнішній зв'язок між: поодинокими християнськими громадами бував дуже часто перешкоджуваний або й перерваний. Щойно після осягнення релігійної свободи в християнських громадах римської імперії дається завважити змагання до більшої богослужбової однообразності. Важну роль в тих змаганнях відіграла зовнішня організація Церкви, себто зовнішній устрій і поділ християнських громад на церковні провінції. Вже в апостольських часах деякі християнські громади вибиваються на чільне місце. Такі церковні осередки як Єрусалим, Антіохія, Олександрія, Рим, Коринт, Єфез та інші були основані самими апостолами й у відношенні до інших церковних громад були матерніми церквами. Було зовсім природним і логічним явищем, що матерні церкви й чолові церковні осередки мали вплив на менші й молодші церковні громади. Цей вплив відносився не тільки до ієрархічної залежності чи до організаційного життя, але проявлявся також і в літургійно-обрядовій ділянці. Це значить, що спосіб відправи Служби Божої чи інших богослужінь з матерніх церковних осередків переходив до підвладних чи зв'язаних з ними церковних громад. У цей спосіб постають і утривалюються різні богослужбові осередки, різні обрядово-літургічні типи. Зі зростом і зовнішнім поширенням християнства кріпшає також і зовнішня організація Церкви. Перші церковні осередки, що їх були оснували св. апостоли, стають осередками великих церковних провінцій. Немалий вплив на поділ і границі тих церковних провінцій мала зовнішня організація тодішньої римської імперії. Великі простори римської імперії були поділені на адміністративні й військові провінції, т. зв. єпархії і дієцезії, що мали свої осідки в більших містах. Деякі з єпархій римської імперії мали далекосяжну самоуправу, а навіть мали своїх окремих цезарів. Такий державно-адміністративний поділ римської імперії мав вплив на формування великих церковних провінцій, зокрема ж у 4-му сторіччі. На зразок римських державних провінцій організуються також: і церковні провінції, а на їх чоло стають ті церковні осередки, що їх були оснували св. апостоли. У такий спосіб закріплюється поділ на церковні провінції, що їх осередками стали Рим, Олександрія, Антіохія, Єрусалим, Кесарія в Малій Азії, Єфез, а згодом і Константинопіль («Новий Рим»). Ці великі церковні осередки стають не тільки осідком вищої церковної влади: патріархів, архієпископів, митрополитів чи екзархів, але також важливими вогнищами релігійного, духовного життя. Вони стають, між іншими, також: правилом і зразком богослужбових практик і звичаїв для підвладних собі ієрархічно церковних громад даної цілої церковної провінції. Менші церковні громади, які може й мали деякі свої звичаї і практики в богослужбах, підпадають під вплив своєї митрополії і стараються вподібнювати своє літургійно-обрядове життя до обрядово-літургійних практик свого ієрархічного осередку. Висловлюючись сьогоднішньою термінологією, можна б сказати, що менші церковні громади поодиноких церковних провінцій приймають обряд своєї митрополії, достосовують свій обряд до обряду своєї церковної провінції. Було б помилково думати, що цей процес достосовування завжди відбувався дорогою природного й самочинного наслідування чи добровільного переймання літургійно-обрядових практик панівного церковного осередку. У деяких випадках поодинокі церковні громади цупко держалися своїх місцевих звичаїв, практик і передань і не бажали їх зрікатися. Знаємо з церковної історії, як довго тривав у первісній Церкві спір про те, коли треба обходити празник Пасхи. На Сході, в одних церковних громадах Малої Азії християни обходили празник Пасхи разом із євреями, себто в 14-тий день місяця Нізана, не зважаючи на те, чи цей день випадав у неділю чи в який інший день. В інших церковних громадах, як на Сході так і на Заході, християни привикли святкувати празник Пасхи завжди в неділю, а вистерігалися святкувати його разом із євреями. Коли ж із того постав спір і деякі папи бажали завести практику святкування Пасхи у не-з цілій Церкві, то церковні громади в Малій Азії в обороні своєї практики покликувалися на апостольську традицію, себто на те, що так їм передав св. Іван Богослов, основоположник різних церковних громад у Малій Азії. І що тільки перший вселенський собор у Нікеї (325 р.) остаточно порішив цей спір. Наведений приклад є тільки одним із багатьох доказів і свідоцтв, що процес обрядово-літургійної однообразности в поодиноких церковних провінціях не завжди відбувався гладко і легко. Не раз треба було рішень провінціальних синодів чи іншого роду постанов, щоб поодинокі місцеві Церкви приймали обрядово-літургійні практики своєї митрополії. Історія літургіки занотувала навіть такі випадки, в яких не тільки церковні чинники, але і державні власті встрявали в літургійно-обрядові справи, щоб усунути якісь місцеві практики, чи поширити й накинути практики митрополії іншим церковним одиницям чи осередкам. Прикладом такого втручання в обрядово-літургійне життя Церкви на Заході був цісар Карло Великий († 814), а на Сході ціла низка візантійських (східньо-римських) імператорів. Вони наставали на введення літургійно-обрядової однообразности не так із релігійних чи церковних мотивів, але просто з політично-державних рацій. їм нераз просвічувала та ідея, що в одній державі повинен бути не тільки один цісар, одна осередня державна влада, але також одна віра, одна Церква та навіть один, спільний обряд. Цісар Карло Великий із таких політично-державних заложень і міркувань намагався ввести у своїй імперії обряд римської Церкви й виключити з: уживання інші обряди (напр. ґалійський), що їх придержувалися церкви в сьогоднішній Франції, Льомбардії й Німеччині. Те саме робили й візантійські цісарі, що не раз адміністраційними декретами змагали до того, щоб літургію й обряд свого столичного міста, Константинополя-Візантії, накинути всім народам і церковним провінціям східньо-римської імперії. Ми не будемо на цьому місці переповідати історію, як постали, міцніли і поширювалися поодинокі християнські обрядово-літургійні типи. Ця історія довга і дуже цікава. Для нашої мети вистачить того, що ми тут сказали в найбільш загальних нарисах. Обрядово-літургійне життя в різних церковних провінціях, як Сходу, так і Заходу, продовж кількох сторіч дійшло до створення кількох важливіших обрядових відмін, що з меншими чи більшими різницями стали панівні по сьогоднішній день. На Заході під впливом різних чинників і причин запанував обряд римської Церкви, навіть у тих церковних провінціях, що спершу мали свій, притаманний обряд, напр. обряд ґалійський, мозарабський, кельтійський, амвросіянський і т. д. Цей обряд від осередку свого постання й поширення називається обрядом римським, а від богослужбової мови — латинським обрядом. На Сході літургійно-обрядове життя виказує багато більшу різнорідність як на Заході. Із численних обрядів первісних церковних громад у церковних провінціях Сходу остаточно постали й оформилися такі важливі обряди: a. візантійський обряд, званий так від столиці східньо-римської імперії Константинополя-Візантії; b. вірменський обряд; c. сирійсько-антіохійський обряд; d. халдейський обряд; e. олександрійсько-коптійський; f. ефіопський обряд. До цих головних східних обрядів зводиться ще й інші обряди, напр. обряд маронітський, малабарський, малянкарський, чи різні відміни візантійського обряду. Кожний із вичислених обрядів обіймає цілість обрядових звичаїв, практик, літургійних текстів і питоменностей у відправі Служби Божої, в уділюванні св. Тайн, у святкуванні церковних празників, у церковному будівництві, в устаткуванні храму, церковних риз, посуди та в усіх інших ділянках обрядово-літургійного життя. Нашу увагу займає на першому місці євхаристійна Літургія, себто відправа Служби Божої, бо Служба Божа завжди була найважнішою богослужбою в усіх обрядах і мала вплив на відправу інших церковних богослужб. Майже в кожному з вичислених обрядів можна завважити загальну тенденцію, щоб літургійні формулярі приписувати якомусь апостолові чи визначному єпископові даної Церкви, з якою зв'язаний той чи інший обряд. У деяких обрядах існує більше число літургійних формулярів і майже всі вони зв'язані з іменням якогось апостола чи святого. Для прикладу наведемо деякі літургії, не бажаючи рішати чи аналізувати, котра з них написана таким чи іншим святим, або чи походить вона від того чи іншого апостола. Отже між: найбільш: знаними Літургіями, що виступають під іменами апостолів і святих, є такі: Літургія св. Якова, брата Господнього, Літургія св. апостола Марка, Літургія св. дванадцяти апостолів, Літургія св. апостола Матея. Літургія св. Івана Богослова, Літургія св. апостола Петра, Літургія св. Климента Римського, Літургія св. Ігнатія Богоносця, Літургія св. Григорія, Літургія св. Василія Великого, Літургія св. Івана Золотоустого, Літургія св. Атанасія, Літургія св. апостола Тадея, Літургія св. Кирила та інші. Усі ці імена доказують нам щонайменше те, що старо-християнська традиція через зв'язування поодиноких літургійних формулярів з іменами апостолів чи Отців Церкви, бажала освятити ті свої формулярі, надати їм більшої поваги й авторитету. Не всі вичислені вгорі обряди мають таке саме поширення і не всі займають таке саме становище. Як на Заході упродовж сторіч на панівне місце вибився римський обряд, так на християнському Сході панівне місце здобув собі візантійський обряд. Усі інші східні обряди є і чисельно і територіально обмежені, бо їх уживає мале число християн. Більшість християн на Сході належить до візантійського обряду. Своє поширення та сьогоднішнє панівне становище візантійський обряд завдячує різним церковно-політичним чинникам, зокрема ж могутності східньо-римської імперії, що пропагувала цей обряд як обряд столичний, цісарський і державний. А ще більше вплинула на поширення візантійського обряду місійно-церковна діяльність візантійського патріархату в сумежних країнах та в сусідніх народів, напр. у Болгарії, Сербії, Румунії, Кавказі, Грузії та давній Русі.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 318; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.98.196 (0.009 с.) |