Множественное число существительных / Plural of Nouns
Похожие статьи вашей тематики
При образовании множественного числа имени существительного неопределённый артикль опускается. Множественное число большинства имён существительных образуется при помощи добавления окончания -s (-es).
Правило
| Примеры
| Исключения
| К большинству существительных мы просто прибавляем -s
| a mitten – mittens [ z ]
a book – books [ s ]
|
| К существительным, оканчивающимся на гласную + y, мы прибавляем –s
| a day – days [ z ]
a key – keys [ z ]
|
| К существительным, оканчивающимся на согласную + y, мы прибавляем –еs(при этом –y меняется на –i-)
| a balcony – balcon i es [ z ]
a party – part i es [ z ]
a baby – bab i es [ z ]
|
| К существительным, оканчивающимся на –s, -ss, -sh, -ch, -x, -o, мы прибавляем -es
| a gla ss – glasses [ ɪz ]
a wat ch – watches [ ɪz ]
a bo x – boxes [ ɪz ]
a potat o – potatoes [ z ]
| radios, pianos, photos, videos, zoos, kangaroos, hippos, kilos
| К существительным, оканчивающимся на –f / -fe, мы прибавляем –es / -s (при этом –f меняется на -v)
| a lea f – lea v es [ z ]
a loa f – loa v es [ z ]
a kni fe – kni v es [ z ]
| roofs, cliffs, safes, giraffes, gulfs, reefs
|
Окончания существительных во множественном числе произносятся так:
[ s ] – после глухих согласных звуков
| a cake – ca k es [ s ]
| [ z ] – после гласных и звонких согласных звуков
| a toy – t oy s [ z ], a film – fil m s [ z ]
| [ ɪz ]– после звуков [ s ], [ ʃ ], [ tʃ ], [ ks ]
| a bus – bu s es [ ɪz ], a bush – bu sh es [ ɪz ]
|
Множественное число некоторых существительных образуется не по правилам:
a child - children
a man – men
a woman – women
a person - people
| a foot – feet
a tooth - teeth
| a deer – deer
a fish – fish(es)
a goose – geese
a moose – moose
a mouse – mice
an ox - oxen
a sheep – sheep
|
Напиши существительные во множественном числе.
a girl - ________________
a mitten - ______________
a day - ________________
a party - _______________
a glass - _______________
a knife - _______________
| a boy - ________________
a pencil - ______________
a key - ________________
a leaf - ________________
a box - ________________
a baby - _______________
| a balcony - ______________
a watch - _______________
an eraser - ______________
a book - ________________
a flower - _______________
a desk - ________________
|
Вставь в пропуски артикль а / an или the там, где необходимо.
___ dog
___ seven kittens
___ apple
___ taste apple
___ red tasty apples
___ family
___ my family
| ___ sun
___ children
___ schoolbags
___ sky
___ skin
___ big black cars
___ caterpillars
| ___ moon
___ water
___ horses
___ twelve puppies
___ orange drink
___ Britain
___ long snakes
| ___ his keys
___ her key
___ Tom
___ light
___ seek
___ Russia
___ glue
|
Напиши существительное в единственном числе.
keys - ________________
mittens - ______________
families - _______________
computers - _____________
glasses - _______________
knives - ________________
| toys - _________________
pens - ________________
girls - _________________
erasers - _______________
parties - ________________
flowers - _______________
| desks - _________________
watches - ______________
leaves - ________________
books - ________________
babies - ________________
balconies - ______________
|
4. Обведи правильный вариант. Послушай и проверь себя!
1 Four red apples / apple, a green apples / apple, an oranges / orange, five pears / pear, a plums / plum, seven strawberries / strawberry, three peaches / peach and one big bananas / banana!
2 Five hot dogs / hot dog, ten sandwiches / sandwich, five pies / pie, eight sausages / sausage, nine sweets / sweet and one big cakes / cake!
Распредели существительные из Упражнения 3 по колонкам.
-s
| y -> i + es
| -es
| f -> v + (e)s
| | | | |
Cоставь словосочетания и запиши их в тетради.
a
an
| nice
fat
big
green
funny
clever
little
happy
| baby
giraffes
leaves
hippo
photos
boxes
days
kangaroos
|
7. Распредели слова в форме множественного числа в соответствии с их произношением: a book, a box,a cake, a pen, a bus, a sharpener, a pencil, a watch, a family, a toy, a kiss, a fish, a giraffe, a key, a student, a mitten, a knife, a roller skate, a pupil, a day.
[ s ]
| [ z ]
| [ ɪz ]
| после глухих согласных звуков
| после звонких согласных звуков
| после гласных звуков
| после звуков
[ s ], [ ʃ ], [ tʃ ], [ ks ]
| books
|
|
|
|
Личные местоимения / Personal Pronouns
Личные местоимения отвечают на вопросы «кто?» / «что?» и употребляются вместо имён существительных, обозначающих людей, животных и неодушевлённые предметы. Изменяются по лицам и числам. В предложении выступают в роли подлежащего.
Лицо
|
| Число
|
| I – я (всегда пишется с заглавной буквы)
| единственное
|
| you – ты / Вы (при вежливом обращении)
|
| he – он (о мальчике, мужчине)
she – она (о девочке, женщине)
it – он / она / оно (о неодушевлённом предмете / животном)
|
| we – мы
| множественное
|
| you – вы (при обращении к нескольким людям)
|
| they – они (о людях, животных / неодушевлённых предметах во множественном числе)
|
Замени слова личными местоимениями.
Bob – he (он)
| books – they (они)
| a carpet - ________________
| milk - ________________
| Mary - ________________
| London - ________________
| Lucy and Tim - ________________
| Robert - ________________
| Nick and I - ________________
| Robert and his dog - __________________
| erasers - ________________
| Helen and you - ________________
| a tiger - ________________
| Mr. Nelson and I - ________________
| lions - ________________
| Miss Jones - ________________
|
Измени предложения, используя личные местоимения.
1) This ball is small. -> It is small.
2) These roses are red. -> _________________________
3) My father is a doctor. -> _________________________
4) Blackie is my puppy. -> _________________________
5) Our teacher is kind. -> _________________________
6) Kitty and I are best friends! -> _________________________
7) You and Alan are great pupils. -> _________________________
Revision Exercises / Задания на повторение
Напиши существительное во множественном числе (количество напиши словом).
a cat – 8 ________ eight cat s [ s ]______
a child – 10 _________________________
a box – 2 __________________________
a boy – 3 __________________________
a bee – 7 __________________________
a tooth – 8 _________________________
a hen – 4 __________________________
a person - 5 ________________________
a hat – 6 __________________________
a foot – 12 _________________________
a kangaroo – 4 _______________________
a mouse – 11 _________________________
| a leaf – 9 __________________________
a zoo – 3 __________________________
a tomato – 8 ________________________
a piano – 3 _________________________
a giraffe – 7 ________________________
a rabbit – 2 _________________________
a fox – 5 __________________________
a hare – 6 _________________________
a snake – 4 _________________________
a bird – 9 __________________________
a pupil – 10 _________________________
a cliff – 8 __________________________
|
Вставь в пропуски артикли a / an, the или используй нулевой артикль (Х).
She is ____ doctor. They are ____ teachers.
His friend is ____ pupil.
Tom is ____ student. I am ____ student too.
He is not ____ worker. He is ____ driver.
I am not ____ driver. I am ____ worker.
They are ____ doctors.
They are not ____ students.
This is ____ cat. ____ cat is big.
This is ____ dog. ____ dog is black.
This is ____ apple. ____ apple is red.
That is ____ orange. ____ orange is big.
This is ____ little box.
Is he ____ doctor? — No, he is ____ teacher.
Is he ____ pilot or ____ driver?
| She wants to be ____ doctor. I want to be ____ pilot.
Ann is ____ pupil and Tom is ____ student.
He has got ____ son.
They have got ____ two daughters.
Have you got ____ brother?
He hasn’t got ____ sister.
He has got ____ little sister.
They have got ____ funny puppies.
I have got ____ dog. ____ dog is clever.
My cat has got ____ kitten. ____ kitten is so nice.
I have got ____ big ball. ____ ball is blue.
I can see ____ fox. ____ fox is red. Look!
| Глагол «to be» / The verb “to be”
Глагол to be переводится, как быть, являться, находиться, или не переводится вообще. В английском языке глагол to be никогда не опускается, поскольку английское предложение имеет фиксированный порядок слов: подлежащее + сказуемое + дополнение.
В предложении глагол to be является сказуемым. Он соединяет подлежащее с второстепенными членами предложения, если в предложении нет другого глагола. Поэтому глагол to be называют глаголом-связкой.
Выбор формы глагола to be зависит от формы подлежащего (лица и числа).
Iam
| we
|
are
| youare
| you
| he / she / itis
| they
|
|
В устной речи используются краткие формы глагола to be: I’m / you’re / he’s / she’s / it’s / we’re / they’re.
1. Выбери правильный вариант ответа.
They am / arefunny.
My cat is / are curious.
My dogs am / are so clever.
His family is / am happy.
| Kate and Alan is / are nine.
And I am / are eight.
Her mum is / are very kind.
We am / are good pupils.
| My friends and I am / are great.
You am / are my best friend!
My uncle is / are an engineer.
Oh! It is / am a mouse.
|
Заполни пропуски формами глагола to be, определи лицо и число подлежащего.
It __is__ an amazing book. __(3 л. ед. ч)__
He _____ a great doctor. _______________
Ann _____ a kind teacher. ______________
Tom _____ a good driver. _______________
The house _____ big. _______________
His cousin _____ from Africa. ___________
I _____ his friend. _______________
His sister _____ a pupil. _______________
His sisters _____ pupils. _______________
| They _____ clowns. _______________
You _____ from Russia. _______________
My friend Tom _____ very brave. _________
We _____ great pupils. _______________
And you _____ bad pupils. ______________
Those balls _____ red. _______________
The cat _____ fat. _______________
These kittens _____ funny. _____________
That kitten _____ nice. _______________
|
Запиши предложения, используя полную форму глагола to be.
I’m angry.
______________________
We’re clean.
______________________
They’re bad pupils.
______________________
He’s very clever!
______________________
| You’re so short.
______________________
She’s beautiful.
______________________
You’re good workers.
______________________
It’s a bright star.
______________________
| The fox’s cunning.
______________________
My mum’s kind.
______________________
This runner’s so fast!
______________________
The doctor’s great!
______________________
|
|
|
|
Поставь слова в правильном порядке и запиши предложения.
you / clever / are / very
___________________________________
family / his / is / sporty
__________________________________
is / nice / it / day / a
__________________________________
Carry / best / my / is / friend
__________________________________
| her / strong / father / is / so
___________________________________
these / are / children / small
__________________________________
that / tasty / is / cake
__________________________________
Tony / a / jumper / good / runner / and / is
___________________________________
|
Составь предложения и запиши их.
The
A / An
This / That
These / Those
| bike men
monkeys moon
people officer
woman stars
| am
is
are
| funny workers
fast beautiful
dancers bright
singer brave
|
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Образуй краткую форму глагола to be.
She is a good doctor.
______________________
He is a brave pilot.
______________________
My dad is an engineer.
______________________
My mum is a teacher.
______________________
| They are very kind people.
______________________
Tim is my elder brother.
______________________
His family is fine.
______________________
We are attentive pupils.
______________________
| I am a good daughter.
_______________________
And he is a caring son.
_______________________
Susie is a great vet.
_______________________
You are her best friend.
_______________________
|
Составь предложения из данных слов. Затем замени имена на личные местоимения, а полные формы глагола to be на краткие.
e.g. my / friend / Andy / is -> Andy is my friend. – He’s my friend.
| 1) is / Ann / his / sister -> __________________________________________________
2) Amanda / so / nice / is -> _________________________________________________
3) very / Tim / clever / is -> _________________________________________________
4) friends / are / Ben and I -> _______________________________________________
5) is / Ben / America / from -> _______________________________________________
6) a / America / big / country / is -> ___________________________________________
7) Sam and Bill / from / are / Britain -> ________________________________________
8) our / Smokey / pet / is -> _________________________________________________
|