Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Міфоритуальний сценарій створення пісенної моделі світуСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Трактуючи міф і ритуал як дві форми вираження однієї і тієї ж символіки, ми виходимо з того, що вони пропонують різноманітність форм і можливих ситуацій, які можуть реалізуватися. Почнемо з ритуалу. У ньому саме зміст, а не форма, активна, а не пасивне начало визначає його сутність. У цьому відношенні ритуал годі виділити від розвитку людської спільноти і розвитку форм духовної культури людства. Ритуал невіддільний від традиційної культури. Адже в ній залишається визнання цінності доброї слави того, що сакральне, священне, таємне (слово, дійство, річ), що знаходиться біля витоків творіння і може відтворюватись у даній традиції через ритуал. Власне, таке і призначення ритуалу: він "діяння, дія, діло переважно, те діло, яке протистоїть і слову, і думці, одночасно утворюючи з ними тріаду думка -слово - діло", робить висновок В. Топоров1. Під обрядом чи ритуалом звичайно розуміють звичний порядок, звичай, правило, закон. Англійський етнолог і фольклорист В. Тернер у своїй праці "Символ і ритуал" пропонує кілька точок зору у сприйнятті та визначенні ритуалу: ритуал як зібрання символів, як переказ інформації про найважливіші цінності та їх ієрархії, як система потреб і засобів, які можуть і не мати релігійного значення, як продукт взаємодії різних соціальних статусів і станів2. Усі ці підходи до розуміння ритуалу, безумовно, вбирають у себе лише якийсь з аспектів його структури. Разом із тим порядок, звичай, система правил як універсальне поняття для визначення ритуалу передбачає і більш глибоке пояснення ритуалу як "вищий порядок", "універсальний космічний закон"3, за допомогою якого неупорядкований (хаотичний) стан стає 1 Топоров В.Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: Исследования в обпасти мифопо- 2 Тзрнер В. Символ и ритуал. Пер. с англ. М., 1983. 3 Цитовані вирази походять із праці: Топоров В.Н. О ритуале: Введение в про никах. М., 1988. упорядкованим, що забезпечує збереження основних умов існування Всесвіту й людини, світу речей і світу духовних цінностей, істинність у найширшому розумінні слова. У цій ситуації, оскільки міф - це теж закон, світобачення, але з тією різницею, що це уявлення про світ в слові, дії, речах, межа між ритуалом і міфом на рівні змісту, предмета не така вже й відчутна, а ритуал виступає формою реалізації міфологічних уявлень про світ, моделлю світу, як і спосіб "глобального концепту-вання" (за визначенням Є. Мелетинського) міфології. Міф і ритуал, навіть якщо відповідність і рівнозначність між ними на перший погляд і не помітна або відсутній сюжетний чи образний паралелізм, рівнозначні семантично. І ця семантична єдність міфу й ритуалу, синкретизм ідеологічний, на думку сучасних дослідників, неодмінний засновок первісного синкретизму видів мистецтва та родів поезії і є найголовнішою рисою ранніх форм мистецтва. Інакше кажучи - на семантичному рівні міф і ритуал виявляють єдність, оскільки вони описують один і той же об'єкт -макрокосм через світобачення людини, через її мікрокосм, а мі-форитуальний сценарій життя людини був відтвореним, як вдалося показати російській дослідниці Т. Цив'ян, у космічному коді2. Цю семантичну єдність найкраще, можливо, видно в аналізі народної лірики. Для народної пісні більш природним є ритуальний фон. Він виявляється відразу багатьма способами. Те, що зв'язок пісенної традиції з ритуально-магічними іграми та обрядами характерний не тільки для архаїчного фольклору, виявляється її найбільш внутрішнім механізмом. Навіть відірвавшись від обрядової стихії, народна пісня через такі давні феномени, як пісенна імпровізація, безтекстове вокальне музичення, рухоме поєднання вербальних текстів зі співом, за спостереженнями І.Земцовського3, зберігає з нею живий зв'язок. 1 Мелетинский Е.М., Неклюдов С.Ю., Новик Е.С. Статус слова и понятие жанра 2 Цивьян Т.В. Лингвистические основи модели мира. М.,1990. С. 7. Лірична пісня про кохання значною мірою теж завдячує своїм походженням обрядовій пісенності (весільній), календарній обрядовості і поезії, і тільки на значно пізнішій стадії розвитку набуває свої стилістичні форми - це раз. А друге, як писав ще О. Волинський, - "у власному, суворому розумінні, немає чистої, без домішок, самостійної ні епіки, ні лірики, ні драми, а говорячи про них окремо, завжди мається на думці перевага тієї чи іншої над останніми"1. Традиційна лірична пісня переопрацьовує, модифікує, трансформує, згідно зі своєю лірико-функціональною структурою, міфологічні та ритуально-міфологічні моделі, які багато в чім визначили художньо-поетичний світ народної лірики. Але міф і ритуал залишаються невіддільними основами поетики народної лірики, як міфоритуальне начало невіддільне від архаїчного мислення, у якому немає чітких меж між конкретним і абстрактним началом, суб'єктом та об'єктом, предметом і знаком, одиничним і множинним, просторовими і часовими зв'язками. А саме в такий спосіб "підміна сутності походженням"2 - світоглядна стратегія, котру вбачає в архаїчному мисленні В. Топоров, веде до появи наративу, оповіді про походження різних елементів моделі світу, визначає сутність самої моделі світу. Мовою представників функціонального й символічного напрямів дослідження механізмів дії ритуалу в історії культури подібна універсальність ритуалу означає саме внутрішні закономірності архаїчних міфоритуальних традицій3. Отже, однією з головних умов постання і розвитку культури є умова вироблення й існування загальної картини світу та спільної пам'яті, що передавались через спільні поля значень, "ядерні фрагменти пам'яті"4 і зберігались за допомогою ритуалу. Модель світу може бути побудована як план окреслення і як план змісту. Причому у своєму другому значенні, тобто як словесний текст, вона не стільки виступає відокремленою формою 1 Бодянский О. О народной поззии славянских племен. М., 1837. С. 70. 2 Топоров Е.Н. О ритуале: Введение в проблематику. С. 25. 3 Маїіпомзкі В. Муйі іп Ргітіпуе Рзуспо1о§у. Ьопйоп, У/Ж N011011 апсі Со., Іпс, 4 Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре: Структурно-семантический уявлення людини про світ, скільки формою, яка співвідноситься з іншими культурними текстами, одним з яких виступає ритуал. Приписуючи ритуалу і міфу, міфопоетичній свідомості однакову логічну й універсальну схему відтворення моделі світу, спробуємо через таку ритуалізовану міфопоетичну систему реконструювати модель світу в ліричному фольклорному тексті, встановити його зв'язок з культурно-історичними смислами, покладеними в основу моделі світу. Тут варто зауважити, що довгий та різноманітний ряд основних культурних понять можна звести до універсальної, досить активної опозиції життя -смерть - нове народження. Це дає можливість говорити про особливу семіотичну роль подібних протиставлень і в ліричній пісні, до яких можна підходити як до вузла інших протиставлень. Усі вони разом не тільки програмують модель світу в цілому, але й визначають внутрішню структуру пісні. Головні парні протиставлення, за допомогою яких описується картина світу, близькі міфологічним універсаліям, а їх варіанти є основою будь-якої міфологічної системи1. З міфологічного контексту міфологічного дуалізму як основи семантичних протиставлень, що ототожнюються між собою, їх варіантів формується, власне, як поетична мова фольклору і парадоксальність художньої свідомості, увиразнюється метафорична природа мотивів, образів, так і в суперечливій подвійності міфологічних універсалій в сюжеті моделюються події, формується система етичних оцінок. Ці уявлення виступають у різних видах взаємозв'язку - контрасту або тотожності, але утворюють міфологічний, загальнолюдський у своїй основі, універсум. Вони не лише містять концептуальне осмислення простору і часу в основних вимірах, але й концентрують у собі ряд генеральних ідей - космос і хаос, життя й смерть, душа і доля, індивідуум і соціум, сила й ерос тощо. 1 Леви-Строс К. Структурная антропология: Пер. с франц. М., 1983; Ива-новВяч. Вс, Топоров В.Н. Славянские язмковме моделирующие семиотиче-ские системи: Древний период. М., 1965; Иванов Вяч.Вс, Топоров В.Н. К про-блеме достоверности поздних вторичньїх источников в связи с исследования-ми в области мифологии // Трудм по знаковьім системам. Тарту, 1973. Вьш. 6. С. 46-82; Иванов Вяч.Вс, Топоров В.Н. Исследования в области славянских древностей: Лексические и фразеологические вопросн реконструкции текстов. М., 1974; Цивьян Т.В. Лингвистические основи модели мира. М., 1990. Із огляду на це доречно переакцентувати: модель світу у фольклорі реалізується не як систематизація емпіричної інформації, але як поєднання різних семіотичних втілень, кодових систем, які не є незалежними, а скоординовані між собою, створюючи єдину універсальну систему, від якої і не відхиляються. Але оскільки все в міфологічній картині світу сповнене єдиним смислом - взаємодії з людиною, то і життя людини включається у загальний міфоритуальний сценарій створення моделі світу, проходить аналогічний космічний шлях, проте на рівні міфоло-гізованого і ритуалізованого побуту. Справді, міфологізований сценарій життя людини як на вищому рівні (головні етапи програми життя людини: народження - ініціація - шлюб - смерть), так і в інших проявах людської діяльності (замовно-магічні акти, операційні процеси, трапеза, їжа, почуття людини) - це один єдиний семантичний комплекс, регламентований спеціально сформульованими правилами, які гарантують його постійне оновлення, стійкість, правильність, "одвічне повертання", за формулою М. Еліаде. Він показує, що в одвічному повертанні закладено не тільки неодмінне і постійне звертання до зразків незмірної і важливої інформації, її фундаментальність для архаїчної культури, але підкреслює особливо її ритуальне походження1, усвідомлення заснованого в традиційному тексті ритуального механізму, який допомагає відкрити у фольклорному творі скриті або втрачені давні смисли. Цей простий процес ускладнюється, коли ми описуємо підсвідомі та свідомі процеси збереження міфологічних моделей у реальності, в історичних описах зокрема, і пов'язуємо їх з категорією пам'яті. Але сам факт розглядання ритуалу як шансу до увиразнення метафоричної природи поетичної мови фольклору свідчить, що між ритуалом і усною поезією існують метафоричні зв'язки, які спираються на сутнісну подібність. Якщо прийняти міркування М. Еліаде про механізм трансформації людини в ар-хетип за допомогою повторення2, то треба сказати, що народна лірика була б неможливою без міфоритуального сценарію. Вод- 1 Евзлин М Космогония и ритуал / Предисловие В.Н. Топорова. М., 1993. С. 168. 2 Злиаде М. Космос и история: Избраннне работьі: Пер. с франц. и англ. М., ночас в процесі міфологізації фактор часу виступає не одинарною категорією і співіснує на синхронному рівні з фактором простору. Віддаляючись від об'єкту, від події у часі і просторі людина знаходить надійний та універсальний засіб збереження цінної пам'яті про подію, закріплюючи уявлення про неї у формулі. Треба ще раз нагадати, що необрядова пісня як фольклорний текст реально існує тільки в момент свого виконання. Однак і тоді - це завжди лише один з варіантів, який використовує стилістичні й сюжетно-тематичні стереотипи, модифікуючи або трансформуючи їх. У пам'яті виконавця завжди зберігається певна "стабільна й пластична", за вдалим висловлюванням К. Чистова, структура розвитку теми, сюжету, типових побутових й ритуально-церемоніальних ситуацій, постійних персонажів і словесних формул, жанрового етикету, що взагалі і визначає специфіку фольклору. І дійсно, конститутивні ознаки жанру знаходяться не у сфері поетики чи структури текстів, а в контекстуально-ситуативних умовах їхнього побутування, найперше в обрядових коренях поезії - як ритуально-магічної, так і ліричної. Йдеться про "емансипацію" фольклору за законами усної культури від обрядово-міфологічного контексту до формування власного жанрового простору. Нові результати сучасної фольклористики, зокрема аналіз пісенних (музичних) парадигм народнопісенної епіки, проведений С. Грицею, показують, що у визначенні постійних характеристик фольклорного твору як одиниць вимірювання, ключову роль грає не стільки його побутова функція, скільки "розумові настанови конкретного етнічного середовища", "модус мислення середовища", "мова середовища", які в пісенному фольклорі відтворюють функціональність вищого порядку - установу даного середовища на певний тип мислення1. В такому сприйнятті традиційність і постійна відновлюваність фольклорного тексту в акті виконання до певної міри ритуалізована. З цією ознакою традиційної ліричної пісні безпосередньо пов'язана і друга. Лірична пісня не поєднана зовні з певною ритуальною схемою, але внутрішньо завжди пов'язана з дійсністю, наповнена життєвим матеріалом, відгукується на безліч тем життя соціуму і тому 1 Грица С. Мелос української народної епіки. С. 241. вже в самому акті виконання несе якийсь обрядовий характер і співвіднесеність з динамікою й нормативністю життя колективу. Наступним, системним прикладом ритуалістичного розуміння фольклорної пісні є визнання того, що її виконання - це ритуалізована дія, тобто акт нормалізований, упорядкований, передбачений традицією або, інакше кажучи, жанр пісні "отримує типовий, формульний характер, звільняючись від наставленої підстерегти його небезпечності розчинення в емпіриці нинішнього життя"1, а пісня через формульну дистанцію має можливість постійно брати участь в житті соціуму і впливати на нього. А отже, ритуалізованості і формульності функціонування пісні відповідає її повторюваність, словесна формульність, але підкреслена семіотичність. При цьому на перше місце виходить те, що саме ритуальність і сакральний характер словесної інформації загалом дають фольклорному тексту право на відтворення, тобто повторюваність слова у тексті позаобрядової пісні обіймає все те, що веде і до формування його художньо-поетичної структури та поетичного мистецтва. Але перед тим, як поговорити про це більш детально, уточнимо: вибір формули-знаку в ліричній пісні або може означати ту чи іншу ситуацію, або вибір певного знаку здатний спричинити певною мірою обов'язковий вибір послідовності інших знаків. Тому на мову ритуалу, в основі якого лежить саме ситуація "вічного повторення", безперервності, можна перевести не тільки різні фрагмети життя людини, соціальні факти, а й духовне життя людини, творчу енергію як поетичну картину світу, яку людина уявляє і відтворює в пісні, виходячи із відчуття самого себе в цьому світі - це раз. А друге, класифікуючи навколишній світ і відтворюючи його в пісні, автор-виконавець використовує різні критерії, серед яких ритуал, система ритуалів покликана була підтримувати сталість ідей, моделей, цінностей, мотивів, бути гарантом їх значущості, правильності вибору і відповідності взірцеві. І нарешті, у народній творчості особливо сильно діють принципи психологічного кодування інформації, семантичний поліфонізм явища, дії, ідеї, які формуються як на рівні раціонально- 1 Путилов Б.Н. Миф -обряд -песня Новой Гвинеи. М., Ґ980. С. 138-139. го, так і емоційного пізнання й урегулювання світу. Кореляція між драматичною формою реагування героя ліричної пісні на життєві події (туга, розпач, зневіра, відчай, втрата коханого, зраджена віра) і "перетворення" навколишнього світу присутня в пісні, де постійно відбувається безперервна взаємодія стану свідомості героя і стану світу. Протиріччя цієї взаємодії у буденному житті не може бути подолане. У цьому випадку, подібно до того, як позитивну функцію (катартичну) символічно виконує ритуал як функціональний еквівалент вивільнення агресивної енергії (пор. "ритуал повстання" англійського антрополога М. Глакмена, котрий розглядає ритуал як драматичну форму реагування неприязності, ворожості1), так і народну лірику формально неможливо відрізнити від ритуалу. Зрештою, у пісенності завжди зберігається найважливіша функція міфу і ритуалу, що полягає в прилученні індивіда в кругообіг життя спільноти і природи, хоч в реальній дійсності відбувається постійне порушення природного кругообігу життя. В міжчасі в протиріччі стану мікрокосму і стану макрокосму, у хаосі та його подоланні криється творча основа. І для людини, і для мистецтва, особливо тоді, коли обігруються контрасти стану душі людини і світу, здавалось би, немає загальних умов перетворення, однак у процесах переходу завжди є щось спільне, однакове, що майже цілком виводиться з ритуалу. Саме поняття норми й правила, які вважалися успадкованими від предків, а не порушенням їх, пріоритет загального над виключним визначають архаїчні типи культур, як орієнтація або на канон, або на порушення канону визначає різні типи культур, про які згадує Ю. Лотман у своїх дослідженнях2. Континуаль-ність, традиційність народної культури, зорієнтованої на зразки (чи то міф, символ, обряд), коли минуле пояснює сьогодення, минулий досвід прогнозує майбутнє, завжди спрямована у майбутнє. У цьому відношенні механізми дії та існування текстів народнопоетичної творчості співпадають чи співвідносяться з 1 Оіисктап М. Опіег аікі КеЬеШоп іп ТгіЬа Айіса. Іллісіоп, 1963. 2 Лотман Ю.М. Каноническое искусство как информационннй процесе // ритуальним повторенням, мета якого - оновлення, одначе, яке ніколи, як слушно твердить М. Євзлін, не має на меті створення нових форм, а тільки оновлення старих1. Процес еволюції ритуальних структур у традиційній ліричній пісні проявляється досить помітно. Одне, що ритуально-магічним впливам протистоїть поетична фантазія, художньо-естетична система, а на зміну магічно-ритуальному канону приходить основна "фігура" ліричної пісні - паралелізм. Він сприймається в пісні як прикрашаючий засіб, на основі якого, як показав О. Веселовський, виникають "окаменілі формули"2. Але разом з тим формули, повторюючись у фольклорних текстах, складають панування ритуального начала, яке в ліричній пісні радше відноситься не до плану змісту, а до плану вираження як естетичних емоцій, так і психологічного стану виконавця-слухача. Отже, позаобрядова пісня кінець-кінцем здобуває свою "власну стилістичну обрядовість"3. Як уже зазначалося, традиційна культура зорієнтована не на примноження текстів, а на відтворення тексту-зразка, повторне творення. Відтак тут відіграють роль два чинники: міф і ритуал. У міметичній за своїм характером народній культурі роль пам'яті у репродукуванні світоглядного і художнього досвіду людства бере на себе міф (не у значенні наративу, а як спосіб світовідчуття), архетип і ритуал як регулююча і керуюча функція. Зрозуміло, як в цих різних сферах, так і в ліричній пісні міфологічна інформація передається з різним наповненням, у своїх структурних формах і з певною функціональною спрямованістю. Але варто виділити і підкреслити, що головна відмінність форм ритуально-предметного відтворення міфу від вербальних форм, яка стосується принципових моментів міфологічної свідомості (оберненість міфу в минуле і руйнування часових меж в ритуальних формах відтворення міфу), завжди створює умови для постійного відтворення міфологічної інформації у часі. Невіддільність вербальної програми ритуалу від самого ритуалу, що характерна для всіх архаїчних культур, говорить не лише про 1 Евзлин М. Космогония и ритуал. С. 168. 2 Веселовстй А.Н. Историческая позтика. С. 70. 3 Мелетинский Е.М., Неклюдов С.Ю., НовикЕ.С. Статус слова и понятие жанра взаємозв'язок словесної та несловесної частини обряду, але і про самий обряд як єдність слова і дії, на що звертають увагу більшість дослідників1. Первісні процеси є джерелом не тільки змісту, а й форми. Саме до цієї проблеми ведуть висновки О.Фрейденберг про специфіку умов формування архаїчної свідомості як тотожності слова, ймення й дії2 і прояснюють роль слова у традиційних культурах, і до них неминуче звернемося, інтерпретуючи процес формування художнього образу й абстрактних понять у ліричній пісні. Так чи так, а сутність спостережень різних дослідників архаїчних культур зводяться до спільної думки - слово виступає не символом предмету, а його реальною частиною, абстрактні поняття розвивалися безпосередньо з чуттєвих, зорових й конкретних образів і є результатом матеріалізованої свідомості, продовженням її самої, її вчинків і дій3. Навіть особливу, цілком самостійну роль слова, котре в архаїчних традиціях діє та існує ніби незалежно від виконання ритуалу, має самодостатню цінність, наділене великою сугестивною силою. Скажімо, роль слова в ритуалі індонезійських народів, як послідовно доводить О. Ревуненкова, цілком самостійна, а заучені напам'ять тексти міфів, традиційні словесні формули, які, до речі, є необхідною умовою оволодіння жрецьким мистецтвом, набирають священної дії4. 1 Веселовский А.Н. Историческая позтика. С. 201- 232; Мелетинский Е.М. 2 Фрейденберг ОМ. Позтика сюжета и жанра. М., 1997. С. 107. 3 Фрейденберг ОМ. Миф и литература древносте. С. 181-182; Зелений Д.К. 4 Ревуненкова Е.В. Миф. Обряд. Религия: Некоторьіе аспекти проблеми на Поетичне слово в ритуалі, звичайно, передбачає перш за все існування, функціонування поетичного тексту в ритуалі як структурного елементу. У цьому випадку виконання фольклорного тексту завжди вмотивоване подійним фоном, зовнішньою ситуацією, яка "задає не лише вибір того чи іншого жанру, але часто вибір конкретного тексту у межах даного жанру"1. Цей тип зв'язку фольклорного тексту й обряду може змінюватись, хоча б тоді, коли, приміром, у весільний обряд включаються жанри невесіль-ної пісенності (лірична пісня, танцювальна і жартівлива), попри це все, ритуал є визначальним у характері побудови і семантики тексту. Тому ряд народних позаобрядових пісень, наприклад, пісні про кохання, повніше розкривають свій смисл в контексті ритуальних дій чи часових рамок (гуляння, вечорниці, вулиця), а перезвянські пісні, що мають відвертий еротичний зміст, втрачають свою семантичну наповнюваність позавесільним обрядом. Зрештою, саме структура і семантика весільного і поховального ритуалу становить первинне джерело рекрутських пісень, велику частину яких складають так звані голосіння, які виконувались під час рекрутських обрядів - проводів на військову службу. У своїх загальних рисах рекрутський обряд складається з кількох етапів: коли остаточно вирішувалося питання про службу в армії, рекрута повністю звільняли в родині від усіх справ; він відпочивав, гостював у родичів і друзів, прощався з ними. Батьки рекрута влаштовували у себе вдома гостину для молоді, а в останній вечір на проводи сина запрошували родичів, близьких, сусідів. Власне обрядовий характер проводам рекрута надавали голосіння. Оплакувала сина мати, проте голосила вона за традицією в певні моменти рекрутського обряду: коли надходила звістка про те, що син став рекрутом, коли він повертався з прощальних гулянь, коли проводжали до місця зборів тощо. Голосили за рекрутом його сестри, хрещена мати, наречена. Під оглядом стилістично-композиційним рекрутські голосіння продовжуюють традиції поховальних голосінь. Але вони були специфічними за своїм змістом: в них йшлося про горе родини, яка виряджає в солда- ___________________________ 1 Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре: Структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. С. 210. ти сина, про нелегке солдатське життя ("Ой у полі два дубки", "Калинонько та малинонько", "Ой у лузі, в лузі"). Ця особливість ритуалізованого до певної міри функціонування фольклорної ліричної пісні визначила властивий їй ряд значень: як структури ритуалу і як власне фольклорного тексту, але семантика якого розкривається не у вузько синтагматичному значенні, а як широкий опис дійсності, картина якої так чи інакше відтворюється у словесній частині ритуалізованого дійства. Слід визнати, що позаобрядова пісня обумовлена певними типовими ситуаціями побуту, функціональними і структурними зв'язками з циклічністю життя і діяльності колективу. Наприклад, Б.Путілов, вивчаючи пісню Нової Гвінеї, виводить, власне, загальну характеристику фольклорної пісні: "Пісня завжди включена в якусь стабільну традиційну позапісенну систему і складає з нею єдине ціле; поза цієї системи вона не може ні існувати, ні виникнути"1. Ситуативність і функціональність пісні визначає її виникнення, але й пояснює закономірність створення поетичної картини світу в пісні, яка моделюється в ній з урахуванням, звичайно, зв'язків позатекстових. Пісня співвідноситься з ритуалом на різних рівнях - від включення в самий обряд або співвіднесеність з певними етапами обряду до обрядово-ритуального і міфологічного фону, який прояснюється цілою системою кодових зв'язків. Обрядовий фон в ліричній пісні можна уявити як систему взаємин між його учасниками (як партія нареченого і партія нареченої у весільній пісенності, у самому загальному вигляді - у парному протиставленні чоловічий - жіночий, канон "її" та "його", за формулою О.Фрейденберг). У іншому аспекті він пов'язаний з невипадко-вістю тексту пісні, традиційністю тексту, який не несе для учасників (виконавця і слухачів) нової інформації. Відповідно до зростання традиційності, неумотивованості фольклорного тексту, його виконання так само, як і виконання обряду, відбувається за традицією, незалежно від смислу тексту. Ми маємо назвати ще одну спільну для обряду і необрядово-го фольклорного тексту особливість. Вона полягає у тому, що хоч у текстах традиційної ліричної пісні, приміром, пісні про 1 Путилов Б.Н. Миф - обряд - песня Новой Гвинеи. С. 138. кохання, ми не знайдемо висловлювань, які б пояснювали смисл повідомлення, однак, як у мові фольклору існують певні, встановлені значення, смисл яких відомий носієві традиції і традиційний для цього типу культури, так цей механізм функціонування усної культури поширюється на жанр ліричної пісні. У ритуалі присутня близька до цього ситуація: явище чи предмет у ряді випадків у вербальній частині обряду не описується, бо він знаходиться поруч під час виконання обряду або просто тому, що значення об'єкту заздалегідь відоме для виконавця і слухача обряду, адже вони обидва є носіями однієї мови. Одне слово, деши-фровка тексту у фольклорній традиції відсутня, навіть якщо ці значення носієві тексту і невідомі - однаково текст функціонує так, ніби значення були відомі. А словесний текст, на переконання Г. Левінтона, може описувати реальний процес "проходження" обряду або "сюжет" обряду, тобто його значення"1. У цьому відношенні взаємозв'язки обряду та його компонентів співпадають із зв'язками між обрядом і жанром позаобрядо-вої ліричної пісні, а їх суть пояснюється загальними принципами організації фольклору як корпусу текстів. За законами цих взаємозв'язків, наприклад, лірична пісня про кохання може входити у склад весільного ритуалу і навіть його описувати чи хоч би тільки якийсь компонент, елемент, дію, особу обряду, але при цьому може виступати як перекодування інших обрядів життєвого циклу і ритуалу взагалі. Тому вірогідним є сприйняття ритуалу по відношенню до ліричної пісні про кохання як у значенні конкретного контексту - родинного обряду, так і на рівні виявлення глибинних аналогій побудови фольклорного тексту й корпусу текстів. Пісенний текст завжди має свій смисл, який незмінно, як і значення ритуалу, може переходити з одного контексту в інший, реалізуючись у різних кодах (за міфологічною концепцією К. Леві-Строса), на новому матеріалі, часом зовсім стираючи початковий смисл. Особливо суттєвими, безперечно, будуть зміни в тих жанрах, які найбільш віддалені від ритуалу і безпосередньо не пов'язані з конкретними умовами і обставинами виконання. Лірична пісня, 1 Левинтон Г.А. К вопросу о функциях словесний компоненте» обряда // Фольклор и зтнография: Обрядьі и обрядовий фольклор. Л., 1974. С.167. здається, більш за всі інші жанри має позаритуальне побутування і пов'язана лише з пристосованістю сюжету ліричної пісні до дійсності. Однак ми вже не раз переконувалися в тому, що цього недостатньо для визначення неритуальності ліричної пісні, бо сам акт виконання пісні є ритуал, а пісень, не віднесених до певних умов виконання, виявляється, взагалі не існує. "Оскільки важко визнати нормальним побутуванням пісні її виконання "для себе", на самоті, справедливо зауважує Г. Левінтон1, то будь-яка пісня має свої умови виконання (танок, досвітки, вечорниці та ін.), тобто реально можна говорити тільки про появу пісень в одному або в різних невербальних оточеннях. Та й пісенна структура, як переконливо показує О. Дей, є провідником і внутрішніх зв'язків у творі (окремих його елементів, слова і наспіву), і зовнішніх - приуроченість до обряду, умови і манери виконання2. "Текст" фольклорної пісні виходить далеко за межі художнього опису ситуації і через унормалізованість розкривається як певний ритуалізований акт. Пісня містить ритуально-символічний і міфологічний план, який більш інформативний і, за коментарем Б. Путілова, "надає смисл усьому, що відбувається"3. І у цьому випадку текст позаобрядової ліричної пісні має навіть ряд переваг у порівнянні з ритуалами. За аналогією цих типів зв'язку можна уявити співвідношення поетичної моделі світу ліричної пісні та самого фольклорного твору не як елементу структури ритуалу, а як окресленої поетичної структури фольклору, яка має своє місце в контексті традиційної культури, і ритуалом, адже, за формулою О. Фрейден-берг, "усяке слово тотожне дії; усяке називання є відтворення дії"4. Цей план зв'язку фольклорного тексту і ритуалу передбачає, звичайно, традиційний тип співвідношення прагматичного та символічного, раціонального та ірраціонального, який уже став звичним у дослідженнях архаїчного, або традиційного, світогляду. Але саме символізація світу, матеріального виробництва, господарського і родинного життя людини в міфі та ритуалі для архаїчного громадянства була явищем не випадковим і аж 1 Левинтон Г.А. К вопросу о функциях словесних компонентов обряда. С. 169. 1 Дей 0.1. Поетика української народної пісні. К., 1978. 3 Путилов Б.Н. Миф - обряд - песня Новой Гвинеи. С. 168. 4 Фрейденберг О.М. Позтика сюжета и жанра. С. 104. ніяк не вторинним по відношенню до практичної діяльності людства. Моделюючи відоме положення Б.Маліновського про прагматичність ритуалу, магії та міфу у знаковому аспекті до ситуації в необрядовій пісні, підкреслимо можливість визначення ритуалу в пісенності як явища одночасно практичного й символічного, тобто наділеного знаковою прагматикою. Отже, на зміну питанню про генетичний, діахронічний зв'язок між фольклором і ритуалом, на яке, не дивлячись на зусилля багатьох поколінь дослідників, здається, ще рано чекати відповідь, сама наука, визнаючи той безсумнівний факт взаємодії і взаємозв'язку між міфом і ритуалом, який набагато складніший за сюжетний паралелізм1, що не просто безпосередньо відтворює обряд у наративі, а лише бере з нього необхідну інформацію2, пропонує й інше, цілком закономірне завдання - вивчення механізмів взаємозв'язку вербального фольклору і ритуалу як двох незалежних, проте узалежнених знакових систем у контексті міфоритуального архаїчного мислення. Знакова прагматика ритуалу, що у французькому структуралізмі (К.Леві-Строс) представила ритуал як "мову", або знакову систему, розкриває світоглядні закономірності архаїчної культури та її головну особливість - стереотипне формульне уявлення дійсності як тотожність різноманітних дій, станів, предметів, явищ і слова. Дослідники архаїчних культур, пропонуючи різні поняття: "усна свідомість" (Е. Хавелок)3, "обрядова свідомість" (Г. Мальцев)4, "розумові настанови" (С. Грица)5, виявляють у фольклорній, архаїчній свідомості повторюваність, традиційність, формульність в усіх сферах діяльності людини (побутових, соціальних, ідеологічних, естетичних, психокультурних), що не тільки можуть бути побудовані на ідеї "одвічного повер- 1 Див.: Стеблин-Каменский С.И. Миф. М., 1976. С. 17; Ревуненкова Е.В. Миф. 2 Нових Е.С. Обряд и фольклор в сибирском шаманизме (опьгг сопоставления 3 НоуєіосісЕ.А. РгеГасе Ю Ріай. СатЬг., 1963. Р. 36-93. 4 Мальцев Г.И. Традиционньїе формули русской необрядовой лирики. Иссле- 5 Грищ С. Мелос української народної епіки. С. 3. тання" (М. Еліаде), а й виконувати функції світоглядної домінанти і джерела творчої сили. У цьому аспекті (ритуал - організатор свідомості) слід розглядати функції ритуалу в духовній культурі, ліричній пісні незалежно від взаємозв'язку чи залежності фольклорного тексту з конкретним обрядом, елементами обряду. Однак архаїчна свідомість творців фольклору залишається ще переважно міфологічною, хоч і значно затемненою в стадіально пізнішому жанрі народнопоетичної творчості. У традиційній ліричній пісні навіть реальні явища дійсності співвідносяться з тими моделями, які містить колективна пам'ять, значення їх виважується за схемою міфологічної моделі світу, а все, що виходить за рамки стерео-типізованого досвіду, оголошується неважливим. Тому видається цілком вірогідним припущення, що ліричну піс
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 156; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.15.124 (0.016 с.) |