Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Особливості сучасного поняттєвого апарату людинорозуміння у правовій науці

Поиск

Поняття людинорозуміння у правовій науці. Дозволимо собі розпочати відразу з дефініції. Людинорозуміння у правовій науці - це сформована загальнотеоретичною юриспруденцією на основі здобутків суспільних та інших наук (передусім, філософії) система соціальних значень й особистісних смислів тих терміно-понять, котрі відображають місце людських індивідів у процесі еволюції всього живого на Землі, закономірності їх соціалізації та життєдіяльності,

В юридичній науці людинорозуміння є відображенням людини у правосвідомості; воно призначене показати, як людина представлена на рівні правової ідеології, які її „образи" існують у теоретично осмисленій правосвідомості. Водночас зауважимо, що людинорозуміння у праві не вичерпується тільки рівнем правової ідеології, але й постає з буденної юридичної практики, конкретних життєвих ситуацій (тобто конституюється й у правовій психології).

Певне людинорозуміння (хоча Й, можливо, не завжди таке, яке можна вважати сформованим теоретичною юриспруденцією) відображають, так чи інакше, міжнародні договори, внутрішньодержавне законодавство, юридична література, оскільки саме у них використовуються терміни, що позначають поняття, які завжди пов'язані з носієм певних можливостей (прав). „Індивід", „істота", „людина", „індивідуальність", „особистість", „особа", „персона", „суб'єкт", „громадянин" - усі ці та деякі інші терміно-поняття, котрими здебільшого оперують у сфері приватного права і які безпосередньо пов'язані з поняттям людини, якраз і мають складати поняттєвий апарат людинорозуміння у


правознавстві. І хоча такий апарат повинен мати системний характер, однак досить часто простежується відсутність єдиного підходу до інтерпретації кожного з його елементів. Непорозуміння на цьому ґрунті частково зумовлені Неоднозначністю (варіативністю) перекладів на українську мову тих чи інших термінів з інших мов, частково - неоднаковістю значень (смислів), наданих („знайдених") на різних рівнях осмислення (ідентифікації, референції, інтерпретації, оцінки, семпатії) одних і тих же термінів, а частково - відсутністю налагодженого зв'язку, активної співпраці між представниками

 

різних напрямів суспільствознавства, що вивчають людину. Слід наголосити також на тому, що відсутність у деяких соціумах понять, позначуваних вищезгаданими термінами, використовувалася там навіть як аргумент проти визнання прав людини за членами тих соціальних груп, котрим такі поняття взагалі не відомі з огляду на специфіку культури даного суспільства та вироблених форм самореалізації біосоціальних індивідів усередині відповідного соціального утворення2.

Для юридичної науки значимість вирішення означеної

проблеми вбачається у тому, що воно дозволяє, по-перше,

з'ясувати зміст (значення, смисли) низки понять, котрі постійно

використовуються у правознавстві, хоча першочергово

розробляються соціально-філософською антропологією

(соціальною філософією, філософською і соціокультурною

антропологіями)3; по-друге, - знайти відмінності у

1 Таким чином, терміно-поняття „людинорозуміння" не обмежується
результатами осмислення винятково категорії людини, а охоплює розуміння
й тих понять, з яких ця категорія виводиться або які, навпаки, з неї
випливають.

2 Див.: Дворянський С.П. Актуальні проблеми загальної теорії прав людини:
Дис. на здоб.... канд. юрид. наук: 12.00.01 / Львівський національний
університет ім. Івана Франка. - Львів, 2002. - С.ЗЗ.

Детальніше про предмет соціально-філософської антропології див., напр.: Барулин В.С. Основи социально-философской антропологии. - М., 2002. -С.72-95.


філософському та юридичному їх розумінні; по-третє, -наблизитись до з'ясування сутнісно-антропологічних характеристик права.

Загальна характеристика поняттєвого апарату людинорозуміння у правовій науці. Перш ніж перейти до аналізу поняття „людина", слід з'ясувати зміст понять, які є родовими щодо нього, а саме: „індивід" (синонім -„індивідуум") й „істота".

Терміном „індивід" (від лат. іndividuum - „неподільне"; в англ. мові - „іndividual") законодавство України не оперує, однак у наукових правових дослідженнях вчені до нього зверталися. Так, М. Матузов розглядав індивіда як живу істоту, яка знаходиться у нерозривній єдності з умовами свого існування (середовищем)1. Філософські ж словники так визначають індивіда: 1) одиничне, на відміну від сукупності, маси; окрема жива істота, особа, людина, на відміну від колективу, соціальної групи, суспільства у цілому2; 2) одиничний, окремий, фіксований, тим чи іншим способом виділений, відмежований предмет; окрема сутність чи істота; особина, кожний самостійно існуючий організм; окрема людська особа3. Аналогічні значення подають „Словник іншомовних слів"4, „Тлумачний словник української мови"5 та „Новий тлумачний словник української мови у трьох томах" (хоча у ньому поняття „індивідуум" також ототожнюється з

1 Матузов Н.И. Личность. Права. Демократия. Теоретические проблеми
субьективного права. - Саратов, 1972. - С.67.

2 Философский знциклопедический словарь /Редкол.: С.С. Аверинцев и др. -
2-еизд.-М.,1989.-С212.

3 Философская знциклопедия в 5-ти томах. / Гл. ред. Ф.В. Константинов. -
М., 1964.-Т.2.-С.260.

4 Словник Іншомовних слів: 23 000 слів та термінологічних словосполучень.
/ Уклад. Л.О. Пустовіт та ін. - К.5 2000. - С.467.

5 Тлумачний словник української мови. / Уклад. Т.В. Ковальова, Л.П.
Коврига. - X., 2002. - С.235.


поняттями „особистість", „персона", „суб'єкт"1, що, видається, невиправданим, з огляду на змістовну відмінність останніх понять як з першим, так і між собою).

Стосовно терміно-поняття „істота**. Тлумачні словники

розкривають його через поняття „живий організм", „людина",

„тварина", „сотворіння", „створіння"2, що свідчить про

змістовну близькість (однак не ідентичність) його з поняттям

„індивід".

Із зазначеного випливає, що кожна людина - це жива істота, індивід, але не всі істоти та індивіди - люди. Говорячи про останніх, доцільно використовувати як синоніми терміно-поняття „людські істоти", „людські індивіди" або „біосоціальні індивіди" (зважаючи на те, що людина - окремий біологічний вид, який поєднує у собі природні та вироблені у процесі соціалізації якості, а поняття „біологічний індивід" означає винятково „індивіда у позиції і в момент, коли імпульси підтверджують цілісне взаємовідношення з об'єктами довкола нього.., даний термін робить наголос на живій реальності, яку можна відрізнити від розмірковування"3). На користь цього свідчить те, що англійське терміно-поняття „human being' (синонімом якого є „man", хоча зустрічаються також терміни „person"4, „individual"1), вжите, зокрема, у Загальній декларації

1 Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. Вид. друге,
виправлене. / Уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. - К., 2003. - Т. 1: А - К. -
С.790.

2 Тлумачний словник української мови. / Уклад. Т.В. Ковальова, Л.П.
Коврига. - С.240; Новий тлумачний словник української мови у трьох томах.
Вид. друге, виправлене. / Уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. - К., 2003. ~ Т.
1:А-К.-С798.

3 Мід Дж. Г. Біологічний індивід // Мід Дж. Г. Дух, самість і суспільство. З
точки зору соціального біхевіориста / Пер. з англ. та передмова Т, Корпало. -
К., 2000.-С.318-319.

4 Англо-русский юридический словарь. 3-є изд., исправл. / С.Н. Андрианов,
А.С. Берсон, А.С. Никифоров. - М., 2000. - С.322; Батлер У.З. Русско-
английский юридический словарь. — М., 2001. - С.212; Борисенко И.И.,
Саенко В.В. Русско-английский юридический словарь: 22 000 терминов. -
К., 1999. - С.584; Карабан В.І. Українсько-англійський юридичний словник:


прав людини, буквально перекладається, як „людська істота", проте загальноприйнятим виявився відповідник „людина". У той же час український переклад Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, котра набула чинності для України 27 вересня 1991 року, у ст.1 закріплює термін „людська істота" на позначення дитини (можливий варіант - „людська особина", проте це словосполучення некоректно відображає сутність позначуваного ним у юриспруденції поняття, оскільки термін „особина" має здебільшого біологічне забарвлення, тобто робить наголос винятково на біологічній природі людини). Додамо також те, що у російському перекладі ч.і ст.40 Конституції Ірландії принцип рівності громадян перед законом виводиться з їх природи як „людських істот"2. Як зрозуміло, тут мова йде про людину, оскільки їй у силу природи притаманна властивість підпорядковуватися тим чи іншим нормам, будуючи з них ієрархічні піраміди, 3 погляду етології таке бачення відповідає об'єктивним законам розвитку біологічних видів3.

Повертаючись до терміно-поняття „біосоціальний індивід", зауважимо, що воно може стосуватися і деяких тварин, а саме тих, котрих відносять до соціальних (евсоціальних)4, оскільки „кожна форма соціальної поведінки обов'язково має генетичну основу, котра „змушує" індивідів діяти так, аби

понад 65 000 слів та словосполучень юридичної підмови та близько 160 000 англійських перекладних відповідників. - Вінниця, 2003. - С.423.

1 Борисенко И.И., Саенко В.В. Русско-английский юридический словарь:
22 000 терминов. - С.584.

2 Конституцій Ирландии // Конституции государств Европейского Союза.
Под общ. ред. Л.А. Окунькова. - М., 1999. - С.349.

3 Детальніше про це див.: Алексеев С.С. Частное право: Научно-
публицистический очерк. - М., 1999. - С.6, 68; Дольник В.Р. Непослушное
дитя биосферьі. Беседьі о поведений человека в компании птиц, зверей и
детей. Издание 3-є, дополненное. - СПб., 2003. - С. 109-114.

4 Кравченко А.И. Социальная антропология: Учебное пособие для вузов. -
М., 2003. - С.288-348; Зорина З.А., Полетаева И.И., Резникова Ж.И. Основи
зтологии и генетики поведения. Учебник. 2-е изд. - М., 2002. — С.83-88;
Горелов А. А. Концепции современного естествознания: Учеб. пособие для
вузов. - М., 2004. - С.232-236.


забезпечити успіх для себе та родичів"1. Тому зараз, мабуть, не зовсім коректно стверджувати, що „соціальність" або „суспільність" є формою суто людського існування2.

Будучи членом певної спільності, біосоціальний індивід виділяється і як неповторний суб'єкт - особа, здатна до усвідомленого способу діяльності. Тому визначником його специфіки виступає не стільки тілесна окремішність, скільки певна сукупність духовно-психологічних рис, які становлять самобутній характер його „Я"1. Тобто людський індивід розглядається крізь призму його дій у специфічних особливостях, котрі не зводяться до родових і загальних характеристик. А ці особливості позначаються терміном „індивідуальність ".

Індивідуальність - це неповторна своєрідність якого-небудь явища, окремої істоти, людини4, рівень розвитку людської особистості5, сукупність успадкованих і вироблених у процесі онтогенезу фізичних і психічних особливостей, котрі відрізняють даного індивіда від усіх інших6; це окрема людина як носій неповторної сукупності психічних властивостей7.

1 Горелов А.А. Вказ. праця. - С.237.

2 Красиков В.И. Философия как концептуальная рефлексия (Философская
пропедевтика). - Кемерово, 1999. -С.338.

3 Філософський словник. - К., 1996. - С.229.

* Философский знциклопедический словарь / Редкол.: С.С. Аверинцев и др. -С.212.

5 Філософський словник. - С.228.

6 Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. Вид. друге,
виправлене. / Уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. - С.466-467; Тлумачний
словник української мови. / Уклад. Т.В. Ковальова, Л.П. Коврига. - С.235;
Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. Вид. друге,
виправлене. / Уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. - Т.1: А - К. - С.789-790;
Философская знциклопедия в 5-ти томах. / Гл. ред. Ф.В. Константинов. - М.,
1964.-Т.З.-С.196.

7 Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. Вид. друге,
виправлене. / Уклад. В, Яременко, О. Сліпушко. - С.467; Тлумачний словник
української мови. / Уклад. Т.В. Ковальова, Л.П. Коврига. - С.235; Новий
тлумачний словник української мови у трьох томах. Вид. друге, виправлене.
/ Уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. - Т.1: А - К. - С.790.


Таким чином, якщо терміно-поняття „індивід" вказує на належність біологічної істоти до єдиного роду, то „індивідуальність" випливає, зокрема, зі сукупності ставлень такої істоти до світу природи, суспільства та залежить, окрім іншого, від позиції споглядання цього індивіда, характеру діяльності останнього й рівня його оригінальності. Народившись біологічною істотою, людина у житті реалізовує свою індивідуальність незалежно від того, хоче вона цього чи ні, усвідомлює це чи не усвідомлює. „Індивідуальність живої людини зберігається від моменту запліднення протягом усього розвитку й аж до смерті, змінюється тільки фенотип (зовнішній вигляд). Сьогодні це доведений як елементарний принцип біології факт"1.

Стаття 300 Цивільного кодексу України закріпила серед особистих немайнових прав, що забезпечують соціальне буття фізичної особи, право на індивідуальність, зміст якого залишається не розкритим. Хоча згідно з частиною 2 цієї статті воно пов'язується з національною, культурною, релігійною, мовною самобутністю фізичної особи. Тому, гадаємо, перед правозастосовною та правоінтерпретаційною практикою ще постане питання про те, яким же особистішим смислом наповнити зазначене терміно-поняття. На нашу думку, його філософське тлумачення має бути обов'язково враховане задля того, аби, по-перше, знайти „відправну точку" для подальшої роботи (з'ясувати його соціальне значення), а по-друге, розмежувати індивідуальність та особистість (право на розвиток якої також закріплене у законодавстві), оскільки індивідуальність свідчить про неповторність людини, котра може бути особистістю, але індивідуальністю може й не бути; індивідуальність є основою всіх новаторських, оригінальних, творчих дій людини, її особистого

1 Блехшмідт Еріх. Збереження індивідуальності: Людина - особа від самого початку. Дані ембріології людини. — Львів, 2003. - С.24.


внеску у розвиток людської культури1.

Тепер звернемося до поняття „людина" (англ, „man", „human", „human being"). За критеріями зоологічної систематики всі люди належать до виду Ноmo sapiens або Homo sapiens sapiens („людини розумної"") сімейства Ноmo підряду вищих приматів ряду приматів підкласу плацентарних класу ссавців підтипу хребетних типу хордових. Цей вид розглядається як сукупність поліморфних популяцій, котрі вільно змішуються між собою та дають плодюче потомство2. Таким чином, за будовою тіла, внутрішніх органів, способом розмноження людина належить до тваринного світу, і ця обставина вдало використовується у медицині, зокрема для пересадки органів і тканин.

Тим не менше, людина явно (для себе) виходить за рамки світу тварин і навіть протистоїть йому завдяки деяким своїм здатностям. І перед сучасною наукою ставиться завдання сформувати як загальне поняття людини („людини загалом"), так і специфічні, умовно кажучи, галузеві поняття людини („людини зокрема")3.

Зазвичай, вчені виходять з того, що людина - це істота, яка уособлює нерозривну єдність біологічної, соціально-історичної, культурної, духовно-моральної сторін її існування. Проте проблема грані між людиною та твариною в історичній антропології ще далека від остаточного розв'язку. Достатньо навести два протилежні погляди: 1) морфологічної грані між найрозвинутішими людиноподібними мавпами та першолюдьми

1 Осипова Е.В. Социапьньіе системи и действующие личности // Проблема
человека в современной буржуазной философии. Препринти докладав
советских учених к XVIII Всемирному философскому конгрессу
„Философское понимание человека" (Великобританії, Брайтон, 21-27
августа 1988 г.) / Редкол.: И.И. Кравченко (ред.-сост.) и др. - М., 1988. - С.З.

2 Сегеда С. Антропологія: Навч. посібник. - К., 2001. - С.128.

3 Бігун В.С. Людина в праві: аксіологічний підхід: Автореф. дис.... канд.
юрид. наук: 12.00.12 / Національна академія внутрішніх справ України. - К.,
2004.- СІ 1.


не існує; лише знахідки штучно виготовлених знарядь праці вказують на те, що викопні кісткові рештки належать людині (Ж. Антоні, М. Урісон); 2) між людиною та твариною можна провести так званий „мозковий рубікон", який становить 700-800 см3 (В. Якимов, В. Кочеткова)1. До того ж, еволюціоністським теоріям походження людини активно (і не завжди безпідставно) протистоять концепції креаціонізму та космізму2.

Традиційно вважається, що людина - це суспільна істота, яка являє собою найвищий ступінь розвитку живих організмів на Землі, суб'єкт суспільно-історичної діяльності та культури3, особу як втілення високих інтелектуальних і моральних властивостей4, котра відрізняється від усього матеріального світу притаманним лише їй якісно специфічним способом буття - практикою, що визначає і такі суто людські ознаки, як свідомість, творчість, свобода5, а також членороздільна мова6, котрі перетворюють біосоціального індивіда на суспільну істоту. Проте людина є чимось „завжди більшим, ніж сукупність її соціальних властивостей. Це більше, ще не реалізоване, тут і

1 Сегеда С. Вказ. праця. - С. 143-144.

2 Детальніше про це див.: Бобильов Ю.П. Концепції сучасного
природознавства. - К., 2003. - С.87-92, 134-140, 197-199; Горелов А.А. Вказ.
праця. - С.240-241, 243-246; Гусейханов М.К., Раджабов О.Р. Концепции
современного естествознания: Учебник. — М., 2004. - С.488-495, 500-509;
Кравченко А.И. Вказ. праця. - СІ87-216; Рол Д. Генезис цивилизации.
Откуда ми произошли... - М., 2002. - 480с; Тульчинский Г.Л.
Постчеловеческая персонология. Новьіе перспективи свобод ьі и
рациональности. - СПб., 2002. - С.169-171; Фрззер Д.Д. Фольклор в Ветхом
завете. 2-е изд., испр.: Пер. с англ. - М., 1985. - С. 13-28.

3 Философский знциклопедический словарь /Редкол.: С.С. Аверинцев и др. -
С736.

4 Тлумачний словник української мови. / Уклад. Т.В. Ковальова, Л.П.
Коврига, - С.302.

5 Філософський словник. - С.340.

6 Новий тлумачний словник української мови у трьох томах. Вид. друге,
виправлене. / Уклад. В. Яременко, О. Сліпушко. - К.} 2003. - Т. 2: К — П. -
СІ 15; Тлумачний словник української мови. / Уклад. Т.В. Ковальова, Л.П.
Коврига. -С. 301-302.


там стає вирішальним для розуміння конкретної людини: друга, коханого, ворога, самого себе - у дослідженні фактів біографії"1.

Як бачимо, наведені вище дефініції різнобічно, проте абстрактно підходять до визначення поняття людини, оскільки єдиний об'єктивний критерій для побудови „всеохоплюючої" дефініції відсутній. Якщо у визначенні поняття людини перерахувати кілька притаманних останній ознак, то сутність її залишиться все ж не з'ясованою, та й дати повний перелік характеристик біосоціального індивіда неможливо. Тому він був і „безперим двоногим з м'якою мочкою вуха та плоскими нігтями" (Платон), і „політичною істотою", і „розумною твариною" (Арістотель), і „мислячою річчю" (Р. Декарт), і „служителем Й інтерпретатором природи" (Ф. Бекон), і „виробником знарядь праці" (Б. Франклін), і „твариною з особливою зовнішньою організацією та здатністю користуватися зброєю та знаряддями праці" (К.А. Гельвецій), і „людиною розумною" (К. Лінней), і „єдиною істотою, яка знає, що вона є" (К. Ясперс), і „людиною-актором" (Й. Гейзінге), і „сукупністю всіх суспільних відносин" (К. Маркс), і „синтезом" (С. К'єркегор), і „канатом, закріпленим між звіром і Надлюдиною" (Ф. Ніцше), і „запитуючим Буттям" (М. Гайдеґґер), і „єдиною істотою, котра не хоче бути самою собою" (А. Камю), й „істотою символічною" (Е. Кассірер), і „сумою цінностей" (А. де Сент-Екзюпері), і „обездоленою твариною" (М. Шелер), й „істотою дисципліни" (А. Гелен), і „ексцентричною істотою" (Г. Плеснер) тощо.

Кожен з перелічених „образів" біосоціального індивіда характеризував лише певну сторону людської природи. У зв'язку з цим для формування загальної дефініції поняття людини доцільніше визначити ті сторони її існування, „сума" яких і складає її сутність (біологічна, соціально-історична, духовно-моральна, культурна „природи" або єдність

1 Тульчинский Г.Л. Вказ. праця. - С. 166.


природного, соціального та духовного, у тому числі душевного). Адже людське у людині зосереджене головним чином в освоєних нею формах і способах життєдіяльності, що завжди реалізуються у певному соціально-культурному контексті.

Отже, поняття „людина" відображає загальні риси, притаманні людському роду. Однак „всі філософські твердження, котрі містять термін „людина", ніколи не обґрунтовуються, виходячи з яких-небудь антропологічних властивостей, з якого-небудь конкретного образу людини, оскільки... вони завжди мають на увазі можливу людину, яка, ніколи не є якимось попереднім чи майбутнім станом, а завжди актуальним станом, хоча й таким, що не зводиться до жодного з сущих"1. Тому дати визначення поняття біосоціального індивіда, котре претендувало би на загальне визнання, неможливо. Кожен період розвитку суспільства зумовлюватиме виникнення нових (чи відродження „старих") концепцій сутності (природи) людини, але завжди актуальним і достовірним буде те, що „всі люди належать до одного і того ж виду та мають спільне походження. Вони народжуються рівними у гідності та в правах (питання лише, чи в усіх правах і в яких саме. - Д.Г.), й усі вони становлять невід'ємну частину людства" (п.1 ст.1 Декларації про расу та расові передсуди, прийнятої Генеральною Асамблеєю ООН 27 листопада 1978 року).

Таким чином, людина - жива істота, яка поєднує фізичне та духовне, природне і соціальне, успадковане та набуте при житті. Причому момент його настання (зачаття, пологи) достеменно визначити нікому поки що не вдалося (а тому немає загальноприйнятого уявлення, з якого ж моменту людину можна вважати саме людиною). А це, до речі, є, так чи інакше, перешкодою для визначення моменту виникнення в особи прав і

1 Мамардашвили М.К. Проблема человека в философии. http://www.philosophy.ru/library/mmk/homo.htm.


обов'язків1. Тому український законодавець закріпив неспростовну презумпцію про те, що правоздатність людини виникає у момент її народження, проте у випадках, встановлених законом, охороняються й інтереси зачатої, але ще не народженої дитини (ч.2 ст.25 Цивільного кодексу України)2. А відповідно до ч.і ст.6 Закону України „Про охорону дитинства" дитина має право на життя з моменту визначення її живонародженою та життєздатною за критеріями Всесвітньої організації охорони здоров'я.

У той же час зарубіжний досвід дає приклади інакшого підходу. Так, згідно з п.1 ст.4 Американської конвенції про права людини від 22 листопада 1969 року (набрала чинності у 1978 році) право на повагу до життя „захищається законом і, зазвичай, з моменту зачаття". А підпараграф 3° ст.40 Конституції Ірландії встановлює: „Держава визнає право на життя ненародженого та, маючи на увазі рівне право на життя матері, гарантує у своїх законах повагу і, наскільки це можливо, захищає та підтримує своїми законами це право". Подібне положення закріплено й у чЛ ст.15 Конституції Словацької Республіки, де проголошено охорону життя людини до її народження.

Необхідно зазначити, що загальнотеоретична юриспруденція та філософія права, роблячи спроби дати дефініцію „галузевого" (правового, юридичного) типу біосоціального індивіда або ж обмежуючись констатацією наявності такого типу, також не залишилися осторонь проблеми

1 Проблеми з визначенням моменту їх припинення не мали би поставати,
оскільки він пов'язується зі смертю - повною та невідворотною втратою
мозком усіх його функцій (див. ст.15 Закону України „Про трансплантацію
органів та інших анатомічних матеріалів людини" від 16 липня 1999р.).

2 Цивільний кодекс Української РСР у ч.2 ст.9 жодних винятків для
ненароджених не встановлював, хоча у відповідності зі ст. 527 і ч.і ст.529
передбачалася охорона інтересів ненародженої дитини щодо спадкового
майна після смерті її батька. Цей принцип відображений і у ч.і ст.122
Цивільного кодексу України.


сутності біосоціального індивіда і поширеної у суспільних науках тенденції до створення образу „своєї"" людини1. Мова Йде про оперування в юриспруденції поняттями „юридична людина", „правова істота" тощо. Ж. Карбонье вважав, що тільки людина може бути юридичною істотою, оскільки їй притаманна здатність створювати та сприймати юридичне2. В. Малахов стверджує, що „правова істота співпадає з людиною. Правовимірність життя є те, що іманентно притаманне людині. Право - властивість людини, а людина - субстанція права"3. Дещо протилежної позиції дотримується В. Нерсесянц, на думку якого „можна сказати, що людина за своєю природою - істота правова. Але подібні судження зовсім не означають апріорності, природної даності, вродженої притаманності людині політичної чи правової сутності, політичних чи правових властивостей і якостей"4.

Аналізуючи погляди вищезазначених вчених, зауважимо, що, на нашу думку, поняття „юридична істота" не є тотожним поняттям „правова істота" та „людина". Як перше, так і друге охоплюють не лише людей, але й інших живих організмів, однак у першому випадку - таких, що наділені державою юридичною правосуб'єктністю, а у другому - таких, яким притаманні вроджені правові властивості - невід'ємні, природні права5.

Зважаючи на те, що, з одного боку, народившись, ми вже застаємо систему „винайдених" державою юридичних норм, а з

1 Детальніше про деякі образи людини див., зокрема: Барулин В.С. Вказ.
праця. - С.386-403; Розин В.М. Человек культурний. Введение в
антропологию: Учеб. пособие. - М.; Воронеж, 2003. — С.26-39.

2 Карбонье Ж. Юридическая социология / Пер. с фр. и вступ, ст. В.А.
Туманова. - М„ 1986. - С.61.

3 Малахов В.П. Фшіософия права. Учебное пособие. - М.; Екатеринбург,
2002.-С.251.

4 Нерсесянц В.С. Философия права. Учебник для вузов. - М, 1998. - С.40.

5 Детальніше див.: Гудима Д.А. Поняття „суб'єкт права": до сучасних
дискусій // Бюлетень Міністерства юстиції України. - 2003. - №10. - С.40-
53.


іншого, частина науковців - прихильників природно-правової
концепції - схильна виводити певні норми права з самої
природи людини, можна стверджувати, що „людина у праві"
(терміно-поняття, запроваджене Г. Радбрухом, на позначення
філософської концепції „картини людини" в юриспруденції) має
два образи: правової людини та людини юридичної1. Правова
людина - це людський індивід, котрому — з огляду на його
біологічну природу - притаманні вроджені правові якості
(природні, невід'ємні, основні права), що є найважливішою
складовою загальносоціального права.
А юридична людина - це
людський індивід, котрий у процесі соціалізації здатний
сприймати, реалізовувати та трансформувати право як
спеціально-соціальне (державно-вольове, юридичне,

„позитивне") явище, яке є елементом сформованої у певному суспільстві культури7. Саме через юридичне (позитивне) право біосоціальний індивід „реалізує можливості та силу розуму -свою виняткову і вражаючу... здатність осягати оточуючий світ, передбачати, оцінювати, приймати рішення та впроваджувати ці рішення у життя. Звідси - свою здатність бути творцем, створювачем, імпульсом й активною силою в розвитку дійсності"3. Лише у контексті культури, котра є такою ж неприродною, як і людська свідомість, людина може бути

1 Проблема співвідношення неюридичного (за нашою термінологією -
правового) та юридичного не нова. Про неї свого часу писали С. Алєксєєв,
П. Рабінович, звертаючи увагу, зокрема, на неюридичні та юридичне
значення слова „право" (Алексеев С.С. Общая теория права: В 2 т. Т.1. - М.,
1981. - С.53-54, 66-67; Рабинович П.М. Проблеми теории законности
развитого социализма. - Львов, 1979. — С.21). Не втратила своєї актуальності
згадана проблема і сьогодні (див., напр.: Раянов Ф.М., Минниахметов Р.Г.,
Пономарев Д,А. Право и законносте в демократическом обществе. - М.,
2004. -СІ 8-25).

2 Детальніше про поняття загальносоціального та спеціально-соціального
права див.: Рабінович П.М. Основи загальної теорії права та держави. Вид.
5-те, зі змінами. Навч. посібник. - К., 2001. - С.9.

3 Алексеев С.С. Частное право: Научно-публицистический очерк. - М., 1999.
-С.17-18.


самою собою1, проте не повинна втрачати свої правові риси (властивості, якості). Соціальність „складає тільки максимум космологічного звершення можливого в еволюції природи від хаосу до порядку та гармонії. Цей антропологічний дискурс до впорядкування сущого зумовлений органічною конституцією людини, в якій розгортаються тілесні потреби, захоплюючи думку в службовому напрямі забезпечити насичення тіла, підтримати та зберегти життя"2.

Наведені інтерпретації правового та юридичного образів людини разом відображають як обмежену константність і незмінність „частини" загальної людської сутності, так й обмежену її мінливість. Це дозволяє розглядати, так би мовити, „юриспруденційну" сутність біосоціального індивіда як „природно-позитивну". Інакше ж, „якщо припустити, що людина є безмежно податливою, безвольною істотою (біологічним індивідом. - Д.Г.), то у такому разі вона без спротиву опинилася би під гнітом норм й інститутів, які позбавляють людську природу можливості мобілізувати свої внутрішні сили та спрямувати їх на зміну цих систем", а „якщо би людина була всього лише творінням культурних систем (соціальним індивідом. - Д.Г.), критика чи оцінка соціальних явищ з позиції благополуччя людини була би неможливою через відсутність місця для поняття «людина»"3.

Статистика представленого у Конституції України правового людинорозуміння свідчить, що терміно-поняття „людина" вживається у ній 31 раз, але найпоширенішим в Основному Законі є терміно-поняття „громадянин'* (зустрічається 75 разів)4. Як відомо, громадянин - це „людина,

1 Тульчинський Г.Л. Вказ. праця. - С.173.

2 Закомлистов А.Ф. Юридическая философия. - СПб., 2003. - С. 162.

3 Фромм 3. Человек для себя. - М, 2003. - С.36.

4 Бігун В. До питання про філософію та теорію прав людини: правове
людинорозуміння (деякі концептуальні та термінологічні аспекти) //
Проблеми державотворення і захисту прав людини в Україні. Матеріали IX


яка наділена усією повнотою, насамперед, політичних прав і має право та можливість безпосередньо (як урядовець) чи опосередковано (як виборець) брати участь в управлінні державою"; „це особа, яка несе відповідальність і має певні обов'язки перед власним народом, державою та суспільством"1, „фізична особа, правовий статус якої обумовлений її належністю до громадянства певної держави"2.

Наведені визначення дозволяють виділити найбільш істотні „ознаки" особи як громадянина3: 1) громадянином може бути тільки людина - фізична особа; 2) він наділений комплексом прав, серед яких домінують політичні (у людини ж домінують „вітальні" (фізичні) та особистісні права); 3) „обсяг" його правового статусу обумовлений належністю до громадянства конкретної держави; 4) громадянин бере участь (вправі брати участь) в управлінні державою; 5) він виконує обов'язки та несе відповідальність не тільки перед собою та суспільством (народом), але й перед державою; 6) йому притаманна „громадянськість" - ознака, яка свідчить про те, що громадянин може „функціонувати" і поза державою, перебуваючи в її громадянстві, і при цьому не втрачати своїх якісних характеристик.

Оскільки не кожна людина є громадянином, існують, як відомо, певні відмінності у правових статусах людей, які перебувають на території держави; громадянство держави (на відміну від так званого „громадянства Землі") надає людині ширший каталог прав і створює обов'язки, додаткові до

регіональної науково-практичної конференції (13-14 лютого 2003р., м. Львів). - Львів, 2003. - С.7.

1 Безверхий О., Клинченко О. Особа в загальному плані // Віче. - 1994. -
№10.-С53.

2 Шемчушенко Ю.С. Громадянин // Юридична енциклопедія: В 6 т. - Т. 1; А
- Г / Редкол.: Ю.С. Шемчушенко (голова редкол.) та ін. - К., 1998. - С.640.

3 Зауважимо, що все зазначене нижче щодо громадян однаково стосується й
підданих - осіб, чий правовий статус визначається належністю до підданства
монархічних держав.


природних. Хоча іноді може спостерігатися й протилежна тенденція: звуження державою обсягу природних (вроджених, основних, абсолютних, невідчужуваних) прав і покладення на громадянина надмірної кількості зобов'язань (наприклад, визнання одним з видів покарань (однією з меж права на життя) смертної кари, а також запровадження обов'язку працювати). Зазвичай, коли йдеться про права людини, використовуються конструкції „кожний", „ніхто", „усі", „визнається право", „гарантується свобода" або інші словосполучення безособового характеру. Стосовно ж прав громадян, то такі права, здебільшого, адресуються саме останнім („громадянин може"), проте можуть формулюватися і як права народу (Японія) або, скажімо, права осіб певної національної належності (Іспанія, ФРН)1.

Поняття „особистість*' (англ. „регзопаііґу", рос. „личность"), як і поняття „людина", мало та має різну інтерпретацію, котра залежить від філософської позиції інтерпретатора, а також від предмета тієї науки, в якій відповідне поняття використовується. Нині „особистість" - це загальновживаний і науковий термін (спільний для психології, філософії, соціології, юриспруденції), що може позначати поняття про: 1) стійку систему соціально значимих рис, які характеризують індивіда як члена того чи іншого суспільства або спільноти (психологія); 2) індивідуального носія цих рис як вільного та відповідального суб'єкта свідомої вольової діяльності (філософія)2; 3) сукупність соціальних ролей окремої людини (соціологія)3. Зауважимо, що, окрім цього, у тлумачних

1 Мадіссон В. Право і влада: людина в правовому полі (до методологічних
проблем філософії приватного права) // Право України. - 1999. - №11. -
С.15.

2 Матузов Н.И. Личность. Права. Демократам. Теоретические проблеми
субьективного права, - С.313.

3 Вілков В.Ю., Салтовський О.І. Людина і світ: Навч. посібник. - К., 2001. -
С.22.


словниках української мови терміно-понятгя „особистість" виступає синонімом терміно-понять „індивідуальність" та „особа"1, що створює, швидше, додаткові труднощі, ніж допомагає в інтерпретації.

Кожна з наук здійснює „свою" типологізацію
особистостей: у філософії - відповідно до соціально-історичної
або культурно-світоглядної періодизації, у психології — з
погляду структури та функціонування людської психіки, у
соціології - відповідно до видів міжгрупової чи
внутрішньогрупової взаємодії, суспільно-групової

„приналежності". ї хоча правнича наука не дає власного визначення загального поняття осо



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-09; просмотров: 554; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.14.130.45 (0.019 с.)