Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Соціальна сутність прав людиниСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Вступні зауваження. З давніх-давен філософією встановлено, що кожному феномену завжди притаманні сутність і явище. Суб'єктам соціуму явище стає відомим вже у процесі їхньої буденної, „утилітарної"" практики. Сутність же може бути виявлена зазвичай лише за посередництвом спеціалізованої - наукової - діяльності. Ці положення видаються, зрештою, аксіоматичними. Осягнення, збагнення сутності якого б то не було явища -головна функція науки. Теорія, котра не виконує цієї функції, навряд чи взагалі може заслуговувати на науковий статус. Викладене, вочевидь, стосується й феноменів соціальних, а також усіх тих наук, що їх досліджують. Коли на початку 90-х років минулого століття у вітчизняній загальнотеоретичній юриспруденції виникла необхідність випрацювати нові теоретико-методологічні засади, зорієнтовані насамперед на людину, на забезпечення її прав і свобод, тоді видалося підставним підтримати соціальний (точніше - соціально-детерміністичний) підхід до інтерпретації таких прав.1 І тоді, відповідно до цього підходу, було запропоновано наступне визначення їх загального поняття: права людини - це певні можливості, які необхідні для її нормального існування й розвитку за конкретно-історичних умов, які об'єктивно зумовлюються досягнутим рівнем розвитку суспільства та мають бути загальними та рівними для всіх людей2. Вдумливе читання цієї дефініції дозволяє, гадаю, дійти висновку про те, що відображена у ній інтерпретація прав людини ґрунтується не просто на соціальному, а, власне, на соціально-потребовому підході. Адже існування й розвиток людини відбувається зазвичай тільки-но в процесі задоволення її потреб; а цей процес, ясна річ, опосередковується здебільшого такими „засобами", які є природно-історичними наслідками діяльності інших суб'єктів, тобто результатами суспільного виробництва (і матеріального, і духовного). Проте у наведений вище дефініції означений підхід ще не був виражений явно, словесно; він закладений у неї лише начеби імшііцитно, так би мовити, латентно. Тому останнім часом, аби гранично чітко „викристалізувати" названу методологічну засаду, задекларувати її „відкритим текстом", дефініцію загального поняття прав людини було уточнено у такий спосіб, що у ній вже прямо вказано на такі можливості людини, які необхідні саме „для задоволення потреб" її Окрім нього, з-поміж інших основних підходів до такої інтерпретації вирізняються, як відомо: легістський (позитивістсько-нормативістський), етичний, біологічний, психологічний, теологічний (релігійний). 2 Див., напр.: Рабінович П.М. Права людини та їх юридичне забсзпсченння (Основи загальної теорії права та держави). — К., 1991. - С.6. нормального існування й розвитку. У „знятому" вигляді наведений аспект розуміння прав людини може бути стисло - як квінтесенція - відображений таким твердженням: будь-яке право людини - це право на задоволення її певних потреб.1 У цьому дістає прояв (окрім іншого) гуманістичність потребової інтерпретації прав людини, й у цьому вбачається чи не найістотніша її перевага. З обстоюваного тут розуміння прав людини випливають додаткові аргументи й щодо класифікування людських прав, яке було запропоновано мною бодай п'ятнадцять років тому.2 Нагадаю, що з усіх можливих таких класифікацій основною була названа така, підставою (критерієм) якої послугували різні види (групи, комплекси) індивідуальних потреб, котрі задовольняються шляхом здійснення, використання певних прав. З огляду на такий критерій було виділено: - фізичні права (або, за іншою термінологією, життєві, - особистісні права, здійснення яких задовольняє потреби 1 При характеристиці різноманітних підходів до інтерпретації прав людини 2 Див., напр.: Український часопис прав людини. - 1995. - №2. як особистості, тобто носія тих або інших духовно-моральних індивідуальних властивостей1; - культурні права, реалізація яких задовольняє потреби Спільною особливістю усіх означених видів прав є те, що їх належність кожній людині та їх використання нею не може формально залежати від яких би то не було соціальних чи „демографічних" властивостей людини. Тому-то й у структурі розглядуваної класифікації прав людини вони „розташовуються", так би мовити, на першому плані. Й у цьому, до речі виявляється гуманістичність потребового дослідницького підходу. Далі йдуть: - економічні права, здійснення яких задовольняє потреби - нарешті, політичні права, реалізація яких задовольняє Таким чином, саме з позицій потребового підходу стає можливим обгрунтувати й продемонструвати недовільність, невипадковість певної ієрархізації названих видів прав людини, більш переконливо аргументувати термінологічні позначення кожного з цих різновидів. Адже відносна субординованість прав людини має бути в 1 У зв'язку з цим зауважу, що такі терміни, як „особисті" чи „особові" (права), котрі нерідко використовуються для позначення даної групи прав, видаються неадекватними. Адже будь-які права людини належать фізичній особі, а отже, є - у широкому розумінні - особистими. Відомо, що особа й особистість - явища нетотожні. основі своїй похідною від „піраміди" індивідуальних потреб. А останні, як відомо, фундаментально класифікуються на, передовсім, базові - біологічно-матеріальні (їм відповідають життєві, вітальні права), а далі - духовні (які задовольняються здебільшого особистісними й культурними правами) і соціальні - у вузькому, спеціальному значенні (яким в основному економічні та політичні права). Як наслідок, стає можливим уточнити належність існуючих (та й -з часом - майбутніх) прав людини до однієї з вище названих їх груп (так, право на гідний рівень життя і споживання, права на безпечне природне довкілля, житло, соціальне забезпечення належатимуть, вочевидь, до прав фізичних; право знати своїх батьків, жити у своїй сім'ї „тяжіє" до групи особистісних прав). Варто зауважити, що наведена градація прав людини має не тільки дослідницьке і навчальне значення, але й може бути корисною у конструюванні та вдосконаленні юридичних механізмів їх охорони і захисту, оскільки ефективність таких механізмів значною мірою зумовлюється специфікою відповідних прав, яка якраз і відбивається їхньою класифікаційно-видовою належністю. Додамо також, що й інші відомі у літературі класифікації людських потреб можуть бути використані задля побудови різноманітних своєрідних класифікацій прав людини (скажімо, поділ потреб на індивідуальні та колективні). Споживчі права людини крізь призму потребового підходу. Йдеться про те, що розглядуваний підхід до „праволюдинної" проблематики неминуче висвітлює й такий її фрагмент, як право людини на достатній (гідний) рівень життя, зокрема на належне споживання. Будь-яке право людини - це, як відзначалось, визнання можливості задоволення її потреб. Цю соціальну сутність прав людини хіба що не найбільш рельєфно, безпосередньо, демонструє блок споживчих прав - (які є, вважаю, конкретизацією права на гідний рівень життя). Споживчі права людини - це порівняно „молода" ділянка її прав: питання про них постало лише у XX ст. Проте на сьогодні вже сформовані міжнародні - всесвітні та європейські -стандарти таких прав. А у багатьох державах запроваджено певні юридичні механізми їх охорони та захисту, створено державні й громадські структури для спостереження й контролю за дотриманням прав споживачів. Інтенсифікуються наукові дослідження зазначеного інституту та його вивчення у вищих навчальних закладах економічного й юридичного профілів. Безпосередні прояви потребового підходу стосовно інтерпретації прав споживачів можна спостерігати насамперед у тому, що саме поняття потреб досить інтенсивно використовується у характеристиках, описах, визначеннях поняття цієї групи прав як в офіційних джерелах, - чи то міжнародних, чи то національних - так і в джерелах доктринальних (наукових, навчальних, довідкових). Проілюструємо цю ситуацію низкою прикладів. По-перше, коли декларується цільова спрямованість, соціальне призначення споживчих прав, тоді нерідко безпосередньо згадуються людські потреби. Так у затверджених Резолюцією 39/48 Генеральної Асамблеї ООН від 9 квітня 1985 р. „Керівних принципах на захист прав споживачів" виголошується, що ці принципи спрямовані „на задоволення таких законних потреб", серед яких є, зокрема, захист економічних інтересів споживачів (п.З розд. II); а одна з цілей даних принципів полягає у тому, аби "сприяти створенню програм виробництва і розподілу, які б відповідали потребам і бажанням споживачів" (п.lб розд. І). У цьому ж документі також наголошується на тому, що політика ефективної підтримки сталого розвитку має враховувати цілі „задоволення базових людських потреб усіх членів суспільства" (п.5 розд.ІІ). У преамбулі Програми захисту прав споживачів на 2003-2005 роки, затвердженій Указом Президента України від 11 грудня 2002 року, йдеться про „задоволення потреб споживачів" у продовольчих і промислових товарах. Якщо брати до уваги, що мета суб'єкта відображає, так чи інакше, усвідомлений його інтерес, то до наведених прикладів можна додати й такі випадки, коли в юридичних актах з проблематики прав споживачів мовиться про інтереси останніх. Наприклад, у Програмних діях Європейського Союзу (далі -ЄС) щодо захисту прав споживачів (1975р.) констатується, зокрема, й право на „захист економічних інтересів". А в Амстердамському договорі ЄС виголошується, що до загальної мети ЄС належить і "захист економічних інтересів споживачів" (ст. 153, колишня ст. 129а).1 Ще більш рельєфно, „наочно" потребові засади подекуди проявляються тоді, коли у класифікаціях (або ж у переліках) споживчих прав виділяють як самостійне, окреме „право на задоволення основних потреб" (так ставить питання Міжнародна організація спілок споживачів - International organization of consumer's unions або інакше - Consumer's International (СІ)2 Означене право деякі фахівці розшифровують як „право на основні (базові) товари і послуги, які забезпечують виживання, — на адекватне харчування, одяг, житло, санітарні умови, охорону здоров'я, освіту"3, тобто майже ототожнюючи його з правом на достатній рівень життя. А між іншим, "достатність" життєвого рівня навряд чи може бути виявлена поза врахування рівня задоволення потреб (зокрема питомої 1 Див.: Ханик-Посполітак Р. Деякі аспекти захисту прав споживачів в 2 Див.: ЛарІн М. Захист прав споживачів: світовий досвід // Юридичний 3 Язвінська О.М. Історія консюмерізму. Навч.посібник для студентів вищих ваги тих потреб, які цілком задоволені). Аналогічна позиція спостерігається й у тих випадках, коли поняття споживчих прав визначається як можливості людини забезпечувати її життєві потреби (фізичні, соціальні, духовні й інші) за посередництва надбання й споживання якісних товарів та послуг.1 Оскільки з позиції реалізації споживчих прав йдеться про споживання якісних (належної якості), а не будь-яких товарів і послуг, то й інтерпретація поняття „якість" у даному випадку навряд чи можлива поза межами потребового підходу. І справді, наприклад, Міжнародною організацією зі стандартизації (ISO) було санкціоновано у 1994 році таку дефініцію згаданого поняття: „якість продукції — це сукупність характеристик об'єкта, що відносяться до його здатності задовольняти Існуючі та передбачувані потреби".2 Розглядуваний підхід знаходить чіткий прояв і тоді, коли розкривається зміст поняття, можна сказати, базового для означеної групи прав - поняття „споживач". Так, у Законі Російської Федерації „Про захист прав споживачів" від 7 лютого 1992 року визначається, що споживач - це громадянин, який замовляє, придбаває або використовує товари, послуги „виключно для особистих, домашніх та інших потреб, не пов'язаних із здійсненням підприємницької діяльності". У дещо неявній формі така позиція відображається й у Хартії захисту прав споживачів, затвердженій Резолюцією 25-ої сесії Консультативної Асамблеї ЄС (1973 p.), де встановлюється, що споживач - це „особа, яка користується товарами і послугами з особистою метою".3 У доктринальних джерелах можна зустріти, скажімо, такі 1 Див. Рабінович А.В. Вивчення прав споживачів у вищій школі: науково- 2 ЯзвінськаО.М. Вказ. праця. — С16. дефініції, згідно з якими споживач - це „особа, яка використовує діяльність інших суб'єктів безпосередньо для задоволення своїх потреб"1. І нарешті, коли розкривається сутність такого поширеного знаряддя забезпечення споживчих прав, як послуга, потребовий підхід теж об'єктивується. Скажімо, у Законі України „Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року визначається, що комунальна послуга - це „результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенні, газо- та електропостачання, опалення..."(ст.1). Хоча використання категорії потреб є притаманним майже всім доктринальним інтерпретаціям поняття послуги, проте серед них більш-менш чітко вирізняються такі три позиції: 1) послугою є власне сама (і не тільки сама) діяльність, яка й становить безпосередній предмет споживання, суто споживче благо; 2) послугою є матеріалізований результат цієї діяльності, відокремлений від неї, у процесі споживання якого потреба й задовольняється; 3) послугою може бути як сама діяльність, так і відокремлений від неї її матеріалізований результат.2 З приводу цих позицій дозволимо собі висловити декілька 1 Див.Рабінович А.В. Вказ.праця. — С.303. 2 Див., наприклад: Калмыков Ю.Х. К понятию обязательства по оказанию міркувань. Видається, що є підстава розрізняти наступні явища: а) діяльність зі створення умов (передумов) і відносно самостійних засобів для задоволення потреб; далі б) діяльність, яка сама по собі, як така, вже є засобом задоволення потреб; і нарешті, в) діяльність, яка є засобом усунення перешкод, „гальм" у процесі задоволення потреб. Перший вид діяльності можна відобразити поняттям „робота" (і опосередковується він здебільшого договорами підряду). Другий же різновид діяльності якраз і може найбільш адекватно відображатись поняттям „послуга" (й опосередковується він найчастіше договорами надання послуг). А третій вид діяльності є, власне, правозахисним, правоохоронним її варіантом, засобом гарантування ефективності двох попередніх видів інструментів задоволення людських потреб (і опосередковується він, зазвичай, вже недоговірними зобов'язаннями). Такі міркування можуть слугувати обгрунтуванням нетотожності терміно-понять „робота" і „послуга", які вживаються, зокрема, в українському законодавстві. У протилежному ж випадку ці терміно-поняття доведеться вважати синонімами. Наведені щойно матеріали, вважаємо, досить виразно демонструють неодмінність, неминучість застосування потребового підходу у визначенні соціальної сутності, а також шляхів і засобів юридичного забезпечення й гарантування споживчих прав і тим самим - права людини на достатній рівень її життя (та й, зрештою, яких би то не було її інших прав). Загальні висновки. На закінчення нагадаємо, що евристичний потенціал означеного концептуального підходу аж ніяк не обмежується таким об'єктом дослідження, як права людини. Цей підхід - наголосимо ще раз - був і лишається неперевершеним, незамінним, можна сказати, єдино можливим дослідницьким інструментом виявлення сутності будь-яких соціальних явищ, зокрема держави та кожного з елементів її правової системи та її механізму юридичного регулювання (законодавства, законності, офіційної правової ідеології, юридичних відносин тощо). Спроби з'ясувати - саме з позицій даного підходу -сутність деяких з державно-юридичних явищ нам вже доводилося робити раніше.1 Й останнє. Не буде, мабуть, особливим перебільшенням положення про те, що оскільки „людська історія є історією людських (суспільних) потреб та їх задоволення"2, остільки й історія права є історією задоволення потреб людини за посередництва права. Цим і зумовлюється значення концептуально-дослідницького потребового підходу в праводержавознавстві.3 1 Див., напр.: Рабінович П.М. Соціальна сутність держави: національно- 2 Галимов Б.С., Мусин Г.Х. Вказ.праця. - С.211. 3 3 досить рідких досліджень, виконаних з позицій такого підходу у
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-09; просмотров: 409; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.93.242 (0.01 с.) |