Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Загальний опис навчальної дисципліни

Поиск
Курс: підготовка (бакалаврів, спеціалістів, магістрів) Напрям, спеціальність, освітньо-кваліфікаційний рівень Характеристика навчальної дисципліни
Кількість кредитів, відповідних ECTS: 1   Модулів: к-ть модулів + (навчальний проект: ІНДЗ, реферат, есе, курсова робота та ін.) 1 Змістових модулів: 3 Загальна кількість годин: 62 (УАФ 19)   Тижневих годин: 4 Шифр та назва напрямку (наприклад 0101 педагогічна освіта)   Шифр та назва спеціальності (наприклад: 6.010100 Педагогіка і методика середньої освіти. Українська мова і література) Освітньо-кваліфікаційний рівень (бакалавр) Обов’язкова За вибором Рік підготовки: ІІІ Семестр: 6 Лекції (теоретична підготовка): 14 (УАФ 6) Семінари + практичні: 20 (УАФ 10) Самостійна робота: 27 Індивідуальна робота: навчальний проект (ІНДЗ) – коротка характеристика Вид контролю: залік

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Курс "Історія зарубіжної літератури кінця XIX - початку XX ст.". Робоча програма курсу складена для студентів III курсу з урахуванням матеріалів програми для студентів педагогічних і філологічних спеціальностей.

У програмі відбиті основні напрямки розвитку зарубіжної літератури на межі XIX - XX ст.

Саме в цей період відбувалося формування нового світогляду із його орієнтацією на людське буття як якісно вищий щабель об'єктивної реальності. На питання про те, що означає поняття «рубіж епох», по суті, відповів колись академік Д. С. Лихачов у своїй статті «Два типу кордонів між культурами»: «Поняття кордону в культурі несе в собі щось таємниче.Що це - смуга спілкування або, навпаки, стіна роз'єднаності?Очевидно - і те, і інше.Як область найбільш інтенсивного спілкування культур, вона знаменує собою найбільш творчу сферу, де культури не тільки обмінюються досвідом, а й ведуть діалог, здебільшого збагачуючи один одного, але іноді і прагне до збереження власної окремішності». /Лихачов Д. С. Нариси з філософії художньої творчості.СПб., 1999.С. 103./ Процес поступової зміни культурних парадигм включає в себе певний згусток можливих, потенційних, що містяться в зародку, в згорнутому вигляді тенденцій, які можуть отримати свій повноцінний розвиток далеко не відразу, з певною відстроченістю актуальності.І в цьому сенсі рубежі епох завжди грають роль «мостів» між різними світами культури, а не тільки роль кордонів, що виявляють їх відокремленість, навіть віддаленість один від одного. Найбільшу складність для дослідження становлять саме ці процеси поступового «вбирання» в себе попередньої традиції та її переродження (відродження) у ході становлення нової художньої системи, але як раз вони, по вірному зауваженню Ю. М. Лотмана, і мають «потужною силою прогресу»./ Лотман Ю. В. Культура і вибух.М., 1992.С. 18/ «Рубіж епох» - це завжди «царство хаосу», що розуміється як «світ нескінченних можливостей» (Л. Столович) При всій відмінності поетик і творчих установок, модерністські течії, що виникли наприкінці 19 - початку 20 ст., Виходили з одного світоглядного кореня і мали багато спільних рис. При цьому загальним було прагнення до оновлення художньої форми, до нового освоєння мови.Ці тенденції розпочинаються у французькій поезії школи С. Малларме і продовжуються у світовій прозі та драматургії.

Явище, яке позначає термін «срібний вік», являло собою небувалий культурний підйом, напругу творчих сил, воно було переосмислено як образне, поетичне позначення епохи, зазначеної особливим типом творчості, особливою ​​тональністю поезії, з відтінком високого трагізму і вишуканої витонченості.Вираз «срібний вік» замінило аналітичні терміни і спровокувало суперечки про єдність або суперечливому характері процесів початку 20 ст.,це піхід,який прагне розглядати всю порубіжну епоху як єдине ціле, в складному взаємозв'язку не тільки різних літературних напрямів, але і всіх явищ культурного життя цього періоду (мистецтва, філософії, релігійних і політичних течій).Таке уявлення про «срібне століття» поширене в останні десятиліття як у західній, так і у вітчизняній науці.Проблема людини знову стає каменем спотикання як у філософії, так і в літературі. Виникнення нової світоглядної парадигми, будучи свідченням кризи традиційного світогляду, не тільки не припинило існування традицій, але й не позбавило традиційний світогляд творчої наснаги. Так у XIX - XX ст. масового поширення набули філософські та мистецькі течії, представники яких, закликаючи повернутися до видатних мислителів минулого, прочитували класиків з позицій сучасності.

Розвиток науки і техніки спонукав літераторів до нових пошуків форми і змісту творів, які б відбивали тенденції доби. Біологія, медицина, механіка, географія сміливо "втручаються" в літературну творчість Е.Золя, Г.Гауптмана, Г.Манна, Г. де Мопассана, Ж.Верна. Як протест проти традицій з'являється модерністське мистецтво (символізм, футуризм, сюрреалізм) у творчості М.Метерлінка, П.Елюара. Прагнення людини вберегти свій духовний світ від соціальної несправедливості і наступу технічного прогресу відбилося в творчості неоромантиків та представників декадансу (П.Верлен, А.Рембо, С.Мелларме, М.Метерлінка). Відкриття символізму якісно змінило поезію, внесло в неї складний художній символ і "дух музики". Значний вплив на подальший розвиток літератури справила оригінальна філософія Ф.Ніцше, в якій не лише думка, але й ідея, стиль, музичність і почуття становлять органічну цілісність.

Важливе значення мало удосконалення форми роману, утворення його жанрових різновидів (натуралістичний, реалістичний, науковий, колоніальний, фантастичний роман, готичний, макабричний, соціально-психологічний). Відбулося подальше удосконалення новелістичного жанру у творчості Г. де Мопассана. Р.Ролана, А.Франса; розширялося тематичне коло проблем літературних творів (життя соціальних низів, життя інтелігенції, доля науковця тощо) Детальний аналіз творів цього періоду дає можливість студентам глибше зрозуміти літературні явища, що формувалися на початку XX ст.

 

Мета курсу: сформувати у студентів знання та уявлення про літературний процес європейської літератури к. ХІХ – поч. ХХ ст.

Завдання курсу:

- Ознайомити студентів з основними загальними ідейно-естетичними особливостями літературних творів к. ХІХ – поч. ХХ ст.;

 

- Ознайомити з основними періодами, етапами розвитку відповідної літературної епохи та її специфікою;

 

- Ознайомити з найбільш значними художніми творами літератури к. ХІХ – поч. ХХ ст., вагомими літературознавчими працями, присвяченими дослідженню цих творів;

 

-Ознайомити з головними етапами життя і творчості найбільш видатних письменників епохи;

 

-Сформувати навики аналізу художніх творів відповідного періоду в культурно-історичному аспекті,вміння самостійно рецензувати, критично оцінювати існуючі праці, присвячені літературі к. ХІХ – поч. ХХ ст.;

 

- Засвоїти теоретичні знання у межах вивчення питань формування літературних жанрів, еволюції художньої форми.

 

СТРУКТУРА ЗАЛІКОВОГО КРЕДИТУ

  Тема Кількість годин, відведених на:
Лекції Практичні заняття Самост. робота Консульт. робота
Змістовий модуль І. Стильове розмаїття прози кінця ХІХ – початку ХХ століття
Тема 1. Специфіка літературно-історичного періоду кінця XIX - початку XX ст. у світовому мистецтві        
Тема 2. Імпресіонізм у літературі нової доби        
Тема 3. Німецька література на межі ХІХ – ХХ століть. Філософська проза Ф.Ніцше (1844-1900).        
Тема 4. Новаторський характер літератури на межі XIX - XX ст. натуралізм        
Тема 5. Французька література кінця XIX - початку XX ст. творчість Е.Золя        
Тема 6. Французька новела кінця ХІХ – початку ХХ століття. Творчість Гі де Мопассана        
Тема 7. Естетичні принцип О.Уальда в романі «Портрет Доріана Грея»        
Тема 8. Кнут Гамсун „Пан”. Проблематика роману, особливості трактування проблеми любові.        
Тема 9. Специфіка філософського прози Ф.Ніцше „Так казав Заратустра”        
Тема 10. Французький реалістичний роман початку ХХ століття. Творчість Ромена Ролана        
Модульний контроль        
Модуль ІІ. Еволюція світової поезії межі ХІХ – ХХ століть
Тема 1. Символізм у світовій культурі початку XX ст.        
Тема 2. Символізм у французькій поезії межі ХІХ – ХХ століть.        
Модуль ІІІ. Оновлення драматургії кінця ХІХ – початку ХХ століття
Тема 1. Еволюція драматичних жанрів у світовій літературі кінця XIX - початку XX ст. творчість Б.Шоу, О.Уайльда, Г.Ібсена, М.Метерлінка, А.Чехова        
Тема 2. Бельгійська література. Моріс Метерлінк „Синій птах”.        
Тема 3. Драматургічна майстерність Г.Ібсена та А.Чехова. Особливості „нової драми” межі ХХ – ХХ ст.          
               

 

Консультація перед заліком: 4 години Залік: 2 години

 

ЗМІСТ ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ

Тема Зміст Література
СПЕЦИФІКА ЛІТЕРАТУРНО-ІСТОРИЧНОГО ПЕРІОДУ КІНЦЯ XIX - ПОЧАТКУ XX СТ. У СВІТОВОМУ МИСТЕЦТВІ   Вплив історичних подій на літературу кінця XIX - початку XX ст. Філософська основа провідних літературних напрямків. Декаданс як специфічне світосприйняття наприкінці століття. Розмежування літературних течій на межі століть.   История всемирной литературы. В. 9 т. - М., 1983-1994. - Т. 1, 7, 8. История зарубежной литературы конца XIX - начала XX века /Под ред. М.Е.Елизаровой, Н.П.Михальской. - М., 1970. Белый А. Символизм как миропонимание. - М., 1994. Наливайко Д.С. Искусство: Направления, течения, стили. - К., 1985.
ІМПРЕСІОНІЗМ У ЛІТЕРАТУРІ НОВОЇ ДОБИ   Розвиток імпресіонізму в образотворчому мистецтві. Імпресіонізм як літературний напрямок. Риси імпресіонізму в творчості Е.Золя та Гі де Мопассана. Імпресіоністичність поезії П.Верлена. Взаємозв'язок імпресіонізму з іншими літературними напрямами. Карельський А. От героя к человеку. Два века западноевропейской литературы. - М., 1990. Импрессионисты, их современники, их соратники. - М., 1976. Андреев Л. Импрессионизм. - М., 1980. Андреев Л., Козлова Н., Косиков Г. История французской литературы. - М., 1987.  
НОВАТОРСЬКИЙ ХАРАКТЕР ЛІТЕРАТУРИ НА МЕЖІ XIX - XX СТ. НАТУРАЛІЗМ   Походження натуралізму як літературного напрямку. Концепція натуралізму у творчості Е.Золя. Теорія експериментального роману. Німецький натуралізм як складне літературне явище. Риси натуралізму у творчості провідних письменників початку XX ст. Зв'язок натуралізму з реалізмом та імпресіонізмом.   Мелик-Саркисова Н. Коцепция человека и творческий метод Э.Золя. - Махачкала, 1975. Пузиков А. Портреты французских писателей. Жизнь Золя. - М., 1976. Волков Е. Немецкий натурализм: Роман. Повесть. Новелла. - Иваново, 1980. История немецкой литературы. В 3 т. - М., 1986. - Т. 2. Мандель Е. Гауптман. Драматургическое творчество конца XIX - начала XX века.- Саратов, 1972.
НІМЕЦЬКА ЛІТЕРАТУРА НА МЕЖІ XIX - XX СТ. ФІЛОСОФСЬКА ПРОЗА Ф.НІЦШЕ (1844-1900)   Історичні обставини та літературний процес кінця XIX - початку XX ст. Пануючі літературні напрямки. Видатні письменники кінця XIX - початку XX ст. Творчість Ф.Ніцше. Специфіка розуміння і трактування філософського твору "Так казав Заратустра" (1885).   История немецкой литературы. В 3 т. - М., 1986. Волков Е. Немецкий натурализм: Роман. Повесть. Новелла. - Иваново, 1980. Ніцше Ф. "Человеческое, слишком человеческое" (1878), "Так говорил Заратустра" (1885), "По ту сторону добра и зла" (1886), "К генеалогии морали" (1887), "Сумерки идолов" (1888).
СИМВОЛІЗМ У СВІТОВІЙ КУЛЬТУРІ ПОЧАТКУ XX СТ.   Походження та філософська основа символізму. Символізм у живописі. Символістська поезія (А.Рембо, П.Верлен, С.Мелларме). Розвиток символістської драми. Символізм та неоромантизм як модерні художні структури.   Бердяев Н. Кризис искусства. - М., 1990. Белый А. Символизм как миропонимание. - М., 1994. История зарубежной литературы конца XIX - начала XX века /Под ред. Л.Г.Андреева. - М., 1978. Божович В.И. Традиции и взаимодействие искусств. Франция: Конец XIX - начало XX века. - М., 1987. Обломиевский Д. Французский символизм. - М., 1970.
ЕВОЛЮЦІЯ ДРАМАТИЧНИХ ЖАНРІВ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ КІНЦЯ XIX - ПОЧАТКУ XX СТ. ТВОРЧІСТЬ Б.ШОУ, О.УАЙЛЬДА, Г.ІБСЕНА, М.МЕТЕРЛІНКА, А.ЧЕХОВА   Традиції і новаторство розвитку драматургії на межі століть. Театральна концепція Б.Шоу. Драматичні твори у творчій спадщині О.Уайльда. Французька драма на початку XX ст. (Е.Ростан, Р.Роллан). Художні відкриття у драматургії Г.Ібсена. Модерний театр М.Метерлінка: від символізму до неоромантизму. Російський драматичний театр: А.П.Чехов.   История западноевропейского театра. - М., 1974. Зингерман Б.И. Очерки истории драмы ХХ века. - М., 1979. Наливайко Д.С. Искусство: Направления, течения, стили. - К., 1985. Белый А. Символизм как миропонимание. - М., 1994. Гражданская З. Бернард Шоу. - М., 1979. Соколянский М. Оскар Уайльд: Очерк творчества. - К.; Одесса, 1990. Образцова А. Бернард Шоу и европейская театральная культура на рубеже XIX - XX веков. - М., 1974.

Міждисциплінарні зв’язки.

 

Курс тісно пов’язаний з „Вступом до літературознавства” (який є теоретичною базою вивчення зарубіжної літератури), „Культурологією”, „Релігієзнавством” (що формують уявлення про основні детермінанти

специфіки літератури відповідного періоду).

Він тісно пов’язаний також з попередніми курсами - „Антична література”, „Історія зарубіжної літератури „Середньовіччя та Відродження”, „Історія зарубіжної літератури 17-18 ст., „Історія зарубіжної літератури 19ст.” (активізує та закріплює раніше отримані знання з історії літератури), готує до вивчення історії зарубіжної літератури 20 ст. (створює базу для усвідомлення закономірностей та передумов виникнення естетичних концепцій нового часу, розпізнання „наслідувань” та „заперечень”, літературних традицій у

творах західноєвропейських письменників 20 ст.).

 

За підсумками курсу студент повинен знати:

- Основні тенденції розвитку західноєвропейського літературного процесу к. ХІХ – поч. ХХ ст.;

- Періодизація і характерні риси відповідної літературної епохи;

- Творчість і етапи життєвого шляху видатних письменників епохи;

- Специфічні риси основних художніх систем європейської літератури відповідного періоду;

- Новітні літературознавчі дослідження проблемного поля курсу.

 

У результаті вивчення курсу студент повинен вміти:

- Самостійно аналізувати твори художньої літератури відповідного періоду в культурно-історичному

аспекті;

- Самостійно працювати з критичним матеріалом.

 

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-10; просмотров: 171; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.137.176.213 (0.007 с.)