Змістовий модуль 3. Оновлення драматургії кінця хіх – початку ХХ ст. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Змістовий модуль 3. Оновлення драматургії кінця хіх – початку ХХ ст.



Модерний дискурс у літературі к. ХІХ – поч. ХХ ст. знайшов своє відлуння у драматургії даного періоду. Процес оновлення пов’язаний з появою «нової драми», яка вміщувала цілий ряд течій у драматичному мистецтві: символістський театр (з яким пов’язаний «театр мовчання»), інтелектуальна драма, драма-дискусія, епічний театр (початок якого в драматургії Р.Ролана). «Нова драма» наблизила драматургію до проблем сучасності, до внутрішнього світу людини, поставила особистість у центр уваги не як соціальний тип, а як «духовний симптом», індивідуальність, переживання й відчуття якої визначають загальну атмосферу епохи. Показавши трагедію життя, драматурги закликали до осмислення глибинної суті дійсності, звільнення людського духу, пошуку шляхів відновлення гармонії світу. Театр пнеретворився на місце ідейних дискусій і духовних поривань. Зовнішня дія поступилася внутрішнім конфліктам. Використавши досягнення реалізму і натуралізму, представники «нової драми» наполегливо розробляли модерністські принципи.

У драматургічних концепціях Г.Ібсена, Б.Шоу, М.Метерлінка, А.Чехова відчутні ознаки символізму, неоромантизму, експресіонізму, тобто синтез найновітніших художніх систем к. ХІХ – поч. ХХ ст.

Ключові поняття: драма, «нова драма», «зовнішній конфлікт», «внутрішній конфлікт», «драма-дискусія», «інтелектуальна драма», «театр мовчання».

Модульний контроль: виконати тестові завдання, завдання для самостійної роботи, практичні заняття 9-10.

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 9

Тема: БЕЛЬГІЙСЬКА ЛІТЕРАТУРА. М.МЕТЕРЛІНК "СИНІЙ ПТАХ"

1. Бельгійська література на межі століть.

2. Життєвий і творчий шлях М.Метерлінка.

3. "Синій птах" як філософська казка.

4. Джерела символів та підтексту у творі М.Метерлінка.

5. Міф, релігія та фольклор в ідейно-тематичному підґрунті "Синього птаха".

6. Поезія М.Метерлінка.

7. Значення творчості митця для європейського літературного процесу.

Література:

История зарубежной литературы XX в. (1871-1917) /Под ред. В.Н.Богословского, З.Т.Гражданской. - М., 1989.

Тексти:

Метерлінк М. "Синій птах"

Завдання:

1. Виписати символічні образи з п'єси М.Метерлінка "Синій птах", подати їх тлумачення.

2. Подати розгорнутий аналіз п'єси "Синій птах".

3. Визначити еволюцію творчого методу М.Метерлінка, скласти хронологічну таблицю життєвого і творчого шляху письменника.

4. Подати методичні рекомендації щодо специфіки вивчення творчості М.Метерлінка у школі.

 

М.Метерлінк (1862 - 1949) - найвидатніший драматург Бельгії, якого ще за життя називали бельгійським Шекспіром. Література Бельгії двомовна: літератори пишуть французькою або фламандською мовами. "Бельгійську душу", напівфламандську, напіввалонську, її темперамент і психологію виразили на межі століть франкомовні письменники - Шарль де Костер, Еміль Верхарн, Моріс Метерлінк.

М.Метерлінк, фламандець за походженням, народився в Генті, в родині нотаріуса, отримав юридичну освіту. Свою першу драму "Принцеса Мален" видав власним коштом у 15-ти примірниках і подарував друзям. Несподіваним був відгук впливового французького критика Октава Мірбо, який заявив, що Метерлінк створив "найгеніальніший твір нашого часу". Сучасники одразу сприйняли М.Метерлінка як символіста: його концепція дійсності була містичною. Основні принципи театру митець висловив у передмові до видання п'єс і у книзі "Скарб смиренних". Втілюючи теорію символістської драми М.Метерлінк створював "театр мовчання" або "театр фатуму", перетворюючи діалог на "бесіду душ", в якій співрозмовники відповідають на невимовлені репліки. Набуває великого значення і палітра кольорів: нічна темрява лісу, темний, одноманітний одяг, чорний плащ священика (п'єса "Сліпі"). Символістські п'єси невеличкі, одноактні, структура їх проста, однолінійна ("Сліпі", "Непрохана", "Там усередині" - "статичні" п'єси). У наступних творах М.Метерлінка герої починають вступати в боротьбу з фатумом, смерті протиставляти кохання. У таких п'єсах казкова ситуація розшифровує містичну таємницю і тому дія із сфери містично-символічної переходить у казково-романтичну ("Смерть Тентажіля", "Синій птах", "Заручини").

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 10

Тема: ДРАМАТУРГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ Г.ІБСЕНА ТА А.ЧЕХОВА. ОСОБЛИВОСТІ „НОВОЇ ДРАМИ” МЕЖІ ХХ – ХХ СТ.

  1. Постаті Г.Ібсена та А.Чехова в історії світової драматургії.
  2. Періоди творчості Г.Ібсена, стильові шукання. Символістський та реалістичний театр.
  3. Традиції і новаторство А.Чехова – драматурга.
  4. П’єса Г.Ібсена „Ляльковий дім” – аналіз образів, відкритий фінал.
  5. „Пер Гюнт” та „Золотокулий дзвін” – шедеври світової драматургії.
  6. „Чайка” А.Чехова – аналіз конфлікту, характеристика образів.
  7. „Вишневий сад” – провідні мотиви п’єси.

Література:

История западноевропейского театра. – М., 1974

Зингельман Б.И. Очерки истории драмы ХХ в. – М., 1979.

Чудаков А.П. Антон Павлович Чехов. – М., 1987

Бердников Г.П. А.П.Чехов. Идейные и творческие искания. – М., 1987.

Завдання:

1. Здійснити аналіз п’єси Г.Ібсена „Ляльковий дім”, схема зміни у характері Нори (з цитатами).

2. Визначити характерні ознаки „нової драми” у п’єсі А.Чехова „Чайка”, Г.Ібсена „Ляльковий дім” (за схемою).

3. Як розкривається „трагедія життя” у п’єсі А.Чехова „Вишневий сад”.

 

Генріх Ібсен – видатний норвезький письменник, творець „нової драми”, який приділяв особливу увагу найпотаємнішому духовному життю людини, вмінню розпізнавати тривожні симптоми неблагополуччя у суспільному бутті за його принадною видимістю.

Театр Г.Ібсена з його неухильним прагненням до очищення і ушляхетнення людського духу не тільки вказав шлях драматургії подальшого століття, але й продемонстрував вічність і актуальність порушених проблем.

Антон Чехов – один із найвідоміших і найскладніших письменників ХІХ ст. Протягом усього життя А.Чехов працював у жанрах прози і драматургії, яка відтворює загальну драму суспільства. Кожен із персонажів п’єси переживає свою трагедію: кохання, нездійсненних мрій, бідності, мистецької неспроможності, загубленої долі. Для письменника розв’язати проблему мистецтва можна було лише одним шляхом – усвідомити проблеми життя, які постають перед особистістю.

Теми, винесені на самостійне опрацювання студентів

№ п/п Теми для самостійного вивчення Опорні знання Види навчальних завдань Форма контролю
Модуль І.
1. Європейська психологічна реалістична проза к. ХІХ – поч. ХХ ст. творчий метод письменників-реалістів, жанрові різновиди роману психологізму в літературі аналіз романів: Г.Мопассана «Життя», Т.Драйзера «Сестра Кері» перевірка конспекту
2. Жанр наукової фантастики, його різновиди у творчості Ж.Верна, Г.Уелса жанрова своєрідність науково-фантастичного роману антиутопія аналіз твору: Ж.Верн «Замок у Карпатах», Г.Уелс «Машина часу» реферат
3. Історичний роман к. ХІХ – поч. ХХ ст. Г.ДЖованьолі, Г.Сенкевич, Б.Прус структурні елементи історичного роману аналіз твору співбесіда
4. Неоромантизм у літературі межі ХІХ–ХХ ст.: С.Войніч, Р.Кіплінг, Р.Стівенсон неоромантизм як літературний напрямок творча робота перевірка письмових завдань
5. Філософська проза М. де Унамуно специфіка та еволюція роману в іспанській літературі творча робота роман «Авель Сансес» перевірка конспектів, співбесіда
6. Проза і публіцистика М.Твена особливості розвитку американської літератури конспект статей перевірка зошита
Е.Золя Експериментальний роман натуралізм конспект перевірка зошита
Модуль ІІ.
7. Життєвий і творчий шлях П.Верлена творчий метод митця конспект: Косиков Г. Два пути французского постромантизма: символисты и Лотреамон перевірка конспекту
8. Лірика Ф.Тютчева та А.Фета естетизм у поезії аналіз поетичних творів співбесіда
9. Поетичні твори Р.Кіплінга, Р.Стівенса, Ф.Ніцше, О.Уальда неоромантизм у поезії аналіз поетичних творів, підбір матеріалів, оформлення папки співбесіда
10. Ж.Мореас «Літературний маніфест» символізм конспект перевірка конспекту
Модуль ІІІ.
11. Народний театр Р.Ролана Монументалізм, історизм, реалізм підбір матеріалів співбесіда
12. Театральна концепція Е.Ростона драма, драматургія читання, аналіз тексту співбесіда
13. Г.Ібсен «Затонулий дзвін» символістський театр аналіз тексту співбесіда
14. «Театр мовчання» М.Метерлінка символізм у театрі аналіз твору «Сліпі», його оцінка у сучасному літературознавстві усна відповідь
             

Завдання для самостійної роботи студентів над текстами творів

Пись-мен-ник Художній твір Форма опрацювання Питання для самоконтролю Форма перевірки знань студентів
П.Верлен Тривога Виразне читання напам'ять Визначте настрій, відчуття світу у творі Усна відповідь, консультація  
Поетичне мистецтво Осіння пісня Аналіз поетичних творів Визначити роль символів Перевірка зошита для самостійної роботи
А.Рембо Відчуття Виразне читання напам'ять Розкрити єднання людської душі і природи Усна відповідь, консультація
Голосівки П'яний корабель Аналіз поетичних творів Новаторський характер твору, символіка кольорів Перевірка зошита
С.Мелларме Лебідь Виразне читання напам'ять Порівняти особливості художніх перекладів твору Усна відповідь, консультація
Мереживо Аналіз поетичного твору Символістські засоби в поезії Перевірка зошита
Е.Верхарн Осінній час Виразне читання напам'ять Ліричний герой, символіка назви Усна відповідь, консультація
Б.Шоу Пігмаліон Аналіз драматичного твору Еволюція духовності героїні твору Перевірка зошита
Г.Ібсен Ляльковий дім Аналіз драматичного твору Прагнення свободи і самоповаги у драмі Г.Ібсена Перевірка зошита
М.Метерлінк Синій птах Аналіз драматичного твору Духовний досвід дітей у подорожі за синім птахом Перевірка зошита
Р.Стівенсон Е.Войнич Острів скарбів Овід Написання творчої роботи Романтичний герой в умовах нової доби Перевірка і обговорення творчої роботи
Ф.Ніцше Так казав Заратустра Написання творчої роботи Людина у протиборстві з Богом Перевірка і обговорення творчої роботи
О.Уайльд Ж.Верн Портрет Доріана Грея Замок у Карпатах Написання творчої роботи Як поєднати любов до життя і любов до мистецтва Перевірка і обговорення творчої роботи
П.Верлен А.Рембо С.Мелларме Поетичне мистецтво Осіння пісня Останні вірші Озаріння Лебідь Мереживо Написання творчої роботи Як відчути приховану таємницю світу Перевірка і обговорення творчої роботи
О.Уайльд Ф.Ніцше Загальні проблеми творчості Написання реферату Афоризми О.Уайльда та Ф.Ніцше як вираження оригінального погляду на людину й епоху Захист реферату
А.Доде Пригоди Тартарена з Тараскону Загальна характеристика твору Фольклорні традиції у романі Перевірка зошита
А.Франс Острів пінгвінів Загальна характеристика твору Визначити прикмети стилю митця, та їх вираження у творі Перевірка зошита
Е.Ростан Сірано де Бержерак Загальна характеристика Зображення духовно багатої постаті поета, його почуттів і переживань Перевірка зошита
Г.Гауптман Ткачі Загальна характеристика твору Жанрові особливості твору, характеристика персонажів Перевірка зошита
Г.Манн Вірнопідданий Загальна характеристика твору Вияви творчого методу митця. риси духовності персонажів Перевірка зошита
Г.Манн Дилогія "Генріх IV" Загальна характеристика твору Вплив ідей ніцшеанства на творчість Г.Манна, шлях до влади і самовдосконалення Генріха IV Перевірка зошита
Т.Манн Будденброки Загальна характеристика твору Показ занепаду німецького бюргерства, біологічні, соціальні, моральні проблеми виродження родини Перевірка зошита
Б.Прус Фараон Загальна характеристика твору Причини звернення митця до історичної тематики Перевірка зошита
Г.Сенкевич Огнем і мечем Аналіз епічного твору Трактування історичних подій, характеристика центральних персонажів Перевірка зошита
Дж.Джованьолі Спартак Загальна характеристика твору Образ Валерії як ідеалу жінки, подруги і натхненниці Перевірка зошита
М.Унамуно Авель Санчес Загальна характеристика твору Переосмисленнябіблійської легенди у романі Перевірка зошита
М.Твен Янкі з Коннектікута при дворі короля Артура Загальна характеристика твору Прийоми сатири у творі Перевірка зошита
О'Генрі Новели Вибіркова характеристика новел Ліризм новел, оспівування перемоги "маленької людини" над труднощами і перешкодами Перевірка зошита
Г.Уельс Машина часу Людина-невидимка Загальна характеристика твору Роздуми письменника про вплив прогресу на духовність людини і суспільства Перевірка зошита
Т.Драйзер Сестра Кері Загальна характеристика твору Образ героїні, причини духовного спустошення Перевірка зошита
Р.Кіплінг Книга джунглів Загальна характеристика твору Гімн "природній людині" у творах Р.Кіплінга Перевірка зошита
Дж.Голсуорсі Сага про Форсайтів Огляд одного з романів Жанрові ознаки твору, причини звернення автора до життєпису однієї родини Перевірка зошита
Т.Гарді Тесс із роду Д'Ербервілів Загальна характеристика творі Ознаки творчого стилю Т.Гарді та їх вираження у творі Перевірка зошита

ТИПОВІ ЗАВДАННЯ /модульний контроль/

МОДУЛЬ І. СТИЛЬОВЕ РОЗМАЇТТЯ СВІТОВОЇ ПРОЗИ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ.

І Рівень

1. Натуралізм виник

а) у першій половині ХІХ ст.

б) в останній третині ХІХ ст.

в) в останній третині ХVІІІ ст.

2. Золя замислював свій роман як

а) науковий твір

б) філософський твір

в) соціально-психологічний твір

3. Учителем Доріана Грея в романі є:

а) Безіл Голуорд

б) Генрі Воттон

в) Алан Кемпбел

4. Портрет у романі є узагальнюючим символом:

а) біблійного гріха

б) міфологічного гріха

в) людського гріха.

ІІ Рівень

  1. Поясніть, чому О.Вальда називають письменником раннього модернізму? Які ознаки модернізму наявні у романі «Портрет Доріана Грея»?
  2. Визначте основні елементи сюжету роману «Пан» та новели «Смерть Глана» (К.Гамсун).
  3. Чому роман К.Гамсуна вважають майстром психологічного аналізу.
  4. Основоположником інтуїтивізму, який вплинув на розвиток модерних течій був:

а) А.Шопенгауер

б) Ф.Ніцше

в) А.Бергсон

 

МОДУЛЬ ІІ. МОДЕРНІ СТИЛІ СВІТОВОЇ ПОЕЗІЇ МЕЖІ ХІХ–ХХ ст.

Рівень І.

  1. Визначте, якому засобу поетичного пізнання надавали перевагу символісти:

а) розуму

б) досвіду

в) інтуїції

  1. Вкажіть, з яким напрямом взаємодіяв символізм на ранньому етапі?

а) футуризм

б) імпресіонізм

в) бароко

  1. Свою поетичну мову символісти називали

а) прамова

б) метамова

в) мова розуму

  1. Розкрийте значення поняття «сугестія».

Рівень ІІ.

  1. Напишіть твір-роздум на тему «Чарівна квітка символізму» (за творчістю П.Верлена, А.Рембо, С.МЕларме, А.Фета).
  2. Розкрийте естетичні погляди П.Верлена на прикладі його ліричного маніфесту «Поетичне мистецтво».
  3. З’ясуйте сутність образу-символу «блакить» в одноіменному вірші С.Малларме.
  4. Доведіть, що в ліриці А.Фета виявилися елементи імпресіонізму.

 

МОДУЛЬ ІІІ. ОНОВЛЕННЯ ДРАМАТУРГІЇ КІНЦЯ ХІХ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Рівень І.

  1. Визначте, в період розвитку якого напрямку була написана п’єса „Ляльковий дім”

а) класицизму

б) романтизму

в) реалізму

  1. Нора (Ібсен „Ляльковий дім”) вважала найголовнішим

а) обов’язки матері

б) обов’язки дружини

в) обов’язки перед собою

  1. Створюючи теорію „статичного театру” М.Метерлінк спирався на традиції

а) Б.Брехта

б) В.Шекспіра

в) Есхіла

  1. З’ясуйте, як Б.Шоу у післямові п’єси „Пігмаліон” тлумачить її фінал:

а) сповіщає про шлюб Елізи і Хіггінса

б) доводить неможливість шлюбу Елізи і Хіггінса

в) повідомляє про подальшу долю героїні

Рівень ІІ.

  1. Доведіть символічність назви п’єси А.Чехова „Чайка”.
  2. Які особливості зближують творчість Г.Ібсена та А.Чехова?
  3. Дайте визначення термінам „ конфлікт ”, „ інтрига ”. Проілюструйте їх прикладами з п’єси Г.Ібсена „Ляльковий дім”.
  4. Які виражальні засоби використовує М.Метерлінк у „театрі смерті”?

Рівень ІІІ.

Романтичний герой в умовах нової доби (за творами Р.Стівенсона "острів скарбів", Дж.Джованьолі "Спартак", Е.Войнич "Овід").

Людина у протиборстві з богом (за твором Ф.Ніцше "так казав Заратустра").

Як відчути приховану таємницю світу (за творами С.Мелларме, П.Верлена, А.Рембо, Е.Верхарна, М.Метерлінка)?

Як поєднати любов до життя і любов до мистецтва (за творами О.Уайльда "Портрет Доріана Грея" і Ж.Верна "Замок у Карпатах")?

 

РОЗПОДІЛ БАЛІВ, ЩО ПРИСВОЮЮТЬСЯ СТУДЕНТАМ

 

За національною шкалою (залік) За національною шкалою (екзамен) За шкалою ECTS Кількість балів
ЗАРАХОВАНО ВІДМІННО A 90–100
ДОБРЕ B 80–89
C 70–79
ЗАДОВІЛЬНО D 60–69
E 50–59
НЕ ЗАРАХОВАНО НЕЗАДОВІЛЬНО FX 25–49
F 1–24

 

ПІД ЧАС ВИСТАВЛЕННЯ ПІДСУМКОВОЇ ОЦІНКИ ЗА НАВЧАЛЬНУ ДИСЦИПЛІНУ ЗАЛІКОВИЙ КРЕДИТ (100% = 100 БАЛІВ) розподіляється для оцінювання в балах рівня, якості та обсягу знань, умінь та навичок студента відповідно до залікових модулів:

1. Відвідування лекцій – 5%.

2. Участь у практичному занятті (виступ) – 25%, передбачається, що максимально за виступ може бути 5 балів, тож студент може виступити не менше 5 разів.

3. Самостійна робота – 30%, зокрема максимальними є такі бали:

4. конспекти першоджерел – 10%;

5. виписки з літературознавчих джерел – 10%;

6. ведення словника літературознавчих термінів – 10%.

7. Творча робота – 15%, зокрема максимальними є такі бали:

8. аналіз ліричного твору – 5%;

9. аналіз прозового твору – 5%;

10. аналіз драматичного твору – 5%.

11. Підсумковий модульний контроль – 25%.


РЕЙТИНГОВИЙ РОЗПОДІЛ БАЛІВ

Навчальна дисципліна «Історія зарубіжної літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.»
Модулі навчально-творчої діяльності (змістові модулі) Форми навчально-творчої діяльності Рейтингова оцінка за 100 бальною шкалою
Модуль І Лекції, практичні заняття, консультації  
Домашні завдання для засвоєння теоретичних і практичних питань, самостійна робота  
Наукові публікації, участь у конференціях, олімпіадах, конкурсах, індивідуальний навчальний проект  
Поточний, проміжний, підсумковий контроль у формі тестування та опитування  
Модуль ІІ Лекції, практичні заняття, консультації  
Домашні завдання для засвоєння теоретичних і практичних питань, самостійна робота  
Наукові публікації, участь у конференціях, олімпіадах, конкурсах, індивідуальний навчальний проект  
Поточний, проміжний, підсумковий контроль у формі тестування та опитування  
Модуль ІІІ Лекції, практичні заняття, консультації  
Домашні завдання для засвоєння теоретичних і практичних питань, самостійна робота  
Наукові публікації, участь у конференціях, олімпіадах, конкурсах, індивідуальний навчальний проект  
Поточний, проміжний, підсумковий контроль у формі тестування та опитування  
Разом – 100 балів

 

Згідно вимог Болонської системи щодо рейтингової оцінки НТД студента / магістра

самостійна, індивідуальна і наукова робота – 40%,

аудиторна – 40%

контроль – 20%.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-10; просмотров: 437; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.94.251 (0.064 с.)