Grammar topic: phonetic course. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Grammar topic: phonetic course.



Contents

    TOPICS GRAMMAR PAGES
MODULE 1 UNIT 1 Phonetic course Alphabet - consonants - vowels - transcription - types of syllable   5-14
UNIT 2 The numerals The Numerals - cardinal - ordinal - fractions - mathematical activities - periods of time   15-24
MODULE 2 UNIT 3 Interpersonal relations Pronouns - personal - possessive - demonstrative - reflexive - interrogative   25-32
UNIT 4 Appearance and character of people Verbs - to be - to have   33-39
MODULE 3 UNIT 5 Sport and a healthy mode of life Articles - indefinite - definite - there is/are   40-49
UNIT 6 The advantages of living in a city or in a village Articles - indefinite - definite   50-54
MODULE 4 UNIT 7 My working day The plural number of a noun - common form - only singular - only plural - meaning of multiplicity   55-60
UNIT 8 Leisure time Adjectives. Adverbs - the degrees of comparison - exceptions   61-69
MODULE 5 UNIT 9 Mass media The Present Simple Tense - positive sentence - negative sentence - interrogative sentence     70-75
UNIT 10 Traditions and customs The Past Simple Tense - positive sentence - negative sentence - interrogative sentence   76-82
MODULE 6 UNIT 11 State system of Russian Federation The Future Simple Tense - positive sentence - negative sentence - interrogative sentence   83-88
UNIT 12 Weather and climate General types of questions - general question - subject question - special question - alternative question - tag question   89-95
    Irregular verbs   96-104

 

MODULE 1 (UNITS 1 & 2)

Grammar topic: PHONETIC COURSE.

Alphabet. English phonetics.

The ABC

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn
[эй] [би] [си] [ди] [и] [эф] [джи] [эйч] [ай] [джей] [кей] [эл] [эм] [эн]

 

Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz
[оу] [пи] [кью] [а] [эс] [ти] [ю] [ви] [дабл`ю] [икс] [уай] [зэт]

Перед тем, как описывать особенности английской фонетики, необходимо дать определение фонетики. Фонетика – это звуковой состав языка.

Каждый язык располагает определенным ограниченным числом звуков, из которых состоят все слова данного языка. Звуки произносятся в речи, а буквы служат для изображения звуков на письме.

Звуковой состав языка постоянно подвергается изменениям, тогда как буквенное изображение слов изменяется чрезвычайно медленно, поэтому буквенный состав слова лишь условно отражает его звучание.

В английском языке расхождение между звуковым и буквенным составом слова очень велик, особенно сравнительно с русским языком, так как английская орфография не менялась в течение очень долгого времени, тогда как звуковая форма языка претерпела значительные изменения. Расхождение между произношением и написанием слов в английском языке объясняется также и тем, что в английском языке 44 звука, а латинский алфавит, который используется в языке, имеет лишь 26 букв. Поэтому одна и та же буква в разных положениях может читаться как несколько разных звуков. Для того, чтобы точно обозначить звуковой состав слова и тем самым облегчить овладение произношением иностранного языка, пользуются так называемой фонетической транскрипцией, то есть такой системой условных графических обозначений, в которой каждому звуку соответствует один определенный значок.

Слог – это звук или сочетание звуков, произносимых одним толчком воздуха.
В английском языке имеются два основных типа слога: открытый, который оканчивается на слух на гласный звук, а в написании – на гласную букву, или который на слух оканчивается на согласный звук, а в написании – на гласную немую букву " e ", и закрытый, который оканчивается на слух на согласный звук и в написании – на согласную букву.

Ex. Game, like, stone – открытый тип слога (I тип чтения)

II. Consonants. Согласные.

Буква С имеет 2 произношения: [s] перед гласными: e, I, y; [k] перед гласными: a, o, u.

Ex. cent [sent], cin [sin]; cat [k æt ], cut [k Λ t]

 

Буква G имеет 2 произношения: [ d3 ] перед гласными: e, I, y; [g] перед гласными: a, o, u.

Ex. Gym [ d3 im ]; go [gou ]. Исключение: get [get]

Звук Правила
[∫] существует несколько буквосочетаний, которые всегда дают этот звук (помимо других):  
  1. tion [∫ən ]: celebration [ ´seli´brei∫n ], tuition [ tju:´i∫n ]
  2. cious [∫əs ]: delicious [ dil´∫əs ], vicious [ ´vi∫əs ]
  3. cian [∫ən ]: musician [ mju:´zi∫ən ], politician [ poli´ti∫ən ]
  4. и, конечно, буквосочетание sh: sheep [ ∫i:p ], shoot [ ∫u:t ]
[ t∫] всегда возникает в:
  1. ch: chair [ t∫eə ], child [ t∫aild ]
  2. t + ure: creature [ ´kri:t∫ə ], future [ ´fju:t∫ə ]
[ ð ] [ θ ] Эти два звука даются одним и тем же буквосочетанием th. Обычно, если это буквосочетание стоит в середине слова (между двумя гласными), то возникает звук [ ð ]: without [ wi´ðaut ] И, если оно стоит в начале или конце слова, то возникает звук [ θ ]: thanks [ θænks ], faith [ feiθ ]
[ ŋ ] носовой звук возникает в буквосочетании гласная + ng: sing [ siŋ ], hungry [ ´hΛŋgri ], wrong [ wroŋ ], hang [ hæŋ ]
[ j ] мягкость в звуке может возникать в одних случаях, и никак не проявляться в других аналогичных случаях, например super [ ´s u: p ə]:
  1. u в открытом слоге: mute [ mju:t ], huge [ hju:d3 ]
  2. ew: few [ fju: ], lewd [ lju:d ]
  3. если слово начинается на y + гласная: yard [ ja:d ], young [ jΛŋ ]
[n] -данный звук образуется путем сочетания букв kn: know [nou]

[K] -данный звук образуется путем сочетания букв ck: nock [nok], lock [lok].

[r] – сочетание букв wr образует данный звук: wrong [roŋ ]

[h] -данный звук образуется путем сочетания букв wh: what [wot], when [wen ]

Исключение: who [hu:], whom [hu:m], whose[hu:z]

[n] – сочетание букв gn образует данный звук: sign [sain]

[ai] – данное сочетание образуется из букв igh: light [lait]

III. Vowels. Гласные.

 

[ e ] обычно даёт буква e в закрытом слоге: get [ get ], vet [ vet ] а также буквосочетание ea: dead [ ded ], pleasure [ ´ple3ə ] Примечание: это же буквосочетание часто даёт звук [ i: ] (см. ниже)  
[ i ] обычно даёт буква i в закрытом слоге: hit [ hit ], kill [ kil ] а также буква y в закрытом слоге: gym [ d3im ], cylinder [ ´silində ] Примечание: эти же буквы в открытом слоге дают звук [ ai ] (см. ниже)  
[ i: ] возникает в следующих буквосочетаниях: e + e (всегда): meet [ mi:t ], deep [di:p ]; буква e в открытом слоге: tree [ tri: ], Steve [ sti:v ]; в буквосочетании e + a: meat [ mi:t ], beam [ bi:m ] Примечание: это же буквосочетание (ea) часто даёт звук [ e ] (см. выше)  
[ o ] обычно даёт буква o в закрытом слоге: pot [ pot ], lottery [ ´lotəri ], а также буква a в закрытом слоге после w: wasp [ wosp ], swan [ swon ]
[ o: ] возникает в следующих буквосочетаниях:
  1. o + r: corn [ ko:n ], fortress [ ´fo:trəs ]; more [ mo: ]
  2. почти всегда в a + u: fauna [ ´fo:nə ], taunt [ to:nt ]; исключение составляют лишь несколько слов, например, aunt
  3. Согласная (кроме w) + a + w: dawn [ do:n ], hawk [ ho:k ].
  4. всегда в буквосочетании a + ll: tall [ to:l ], small [ smo:l ]
  5. Буквосочетание a + ld (lk) также даёт этот звук: bald [ bo:ld ], talk [ to:k ]
  6. Нечасто, но можно встретить буквосочетание ou + r, дающее этот звук: pour [ po: ], mourn [mo:n ].
[ æ ] обычно даёт буква a в закрытом слоге: flag [ flæg ], married [ ´mærid ]
[ Λ ] обычно даёт буква u в закрытом слоге: dust [ dΛst ], Sunday [ ´sΛndi ]. А также: ouble: double [ dΛbl ], trouble [ trΛbl ] ove: glove [ glΛv ], dove [ dΛv ] Примечание: но встречаются и исключения: move [ mu:v ] - (см. ниже); flood [ flΛd ], blood [ blΛd ] - (см. выше)
[ a: ] возникает в следующих буквосочетаниях:
  1. a + r: dark [ da:k ], farm [ fa:m ] (см. примечание)
  2. регулярно буква a в закрытом слоге: last [ la:st ], father [ fa:ðə ] - поэтому необходимо сверяться со словарём, т.к. a в закрытом слоге традиционно даёт звук [ æ ] как в cat [ kæt ];
  3. согласная + alm также стабильно даёт этот звук: palm [ pa:m ], calm [ ka:m ] + примечание
Примечание: 1. очень редко a + r даёт звук [ o: ] warm [ wo:m ]; 3. Редко: salmon [ sæmən ]
  [ u ] [ u: ] долгота этого звука в большинстве случаев варьируется по историческим причинам, нежели по орфографическим. То есть для каждого слова она определяется индивидуально. Эта разница в долготе не несёт огромной смыслоразличительной нагрузки, как в других звуках. И в устной речи её не нужно специально подчёркивать. Данный звук возникает в следующих случаях:
  1. всегда o+o: foot [ fut ], boot [ bu:t ], took [ tuk ], moon [ mu:n ]
  2. после pu в закрытом слоге иногда даёт краткий вариант: put [ put ], push [ pu∫] (предыдущая буква всегда p) - (см. примечание)
  3. ou + согласная: could [ ku:d ], wound [ wu:nd ] (но подобные случаи не часты).
  4. r + u+ согласная + гласная: prune [ pru:n ], rumour [ ru:mə ]
Примечание: 2. Но в подобных же случаях с другими согласными u почти всегда даёт звук [ Λ ]: cut [ kΛt ], plus [ plΛs ], punch [ pΛnt∫]
[ ε: ] возникает в закрытых слогах при следующих буквосочетаниях:
  1. всегда i /e /u + r (в закрытом слоге): skirt [ skε:t ], person [ pε:sən ] turn [ tε:n ], burst [ bε:st ] - (см. примечание)
  2. ae + r: pearl [ pε:l ], learn [ lε:n ]
Примечание: в отдельных случаях сочетание o + r после w даёт этот звук: word [ wε:d ], work [ wε:k ]
[ ə ] Нейтральный звук дают большинство неударных гласных\сочетаний гласных: famous [ feiməs ], computer [ kəmpju:tə ]

 

ü Чтобы упростить понимание данного материала, Вам предлагается таблица правил чтения гласных в открытом (Open type of syllable) и закрытом (Closed type of syllable)типе слога:

  Open type of syllable Closed type of syllable
A [ ei ] name [neim], lake [leik] [æ ] map [mæp], rat [ræt]
E [i: ] me [mi:], he [hi:] [e ] men [men], cent [sent]
I [ai ] fine [fain], ride [raid] [ i ] disk [disk], lift [lift]
O [ou ] go [gou], Rome [roum] [ o ] hot-dog [hot], [dog]
U [ ju; ] mute [mju:t], tube [tju:b] [Λ ] up [ Λp], trust [trΛst]
Y [ ai ] sky [skai], fly [flai] [ i ] system [sistəm]

 

PRACTICE.

1. Say with a teacher:

2. sss θθθ sss θθθ … This is. Is this?
3. sθsθsθsθ … That is. Is that?
4. zzzðððzzzððð… It`s this.
5. zðzðzð… It`s that.
6. sssðððsssððð… It`s the other.
7. sðsðsð… If this.
8. zzzθθθzzz θθθ… If that.
9. zθzθzθ… If the other.

 

2. Read:

advantage, suggest, engine, engineer, regular, general, dangerous, ganger, gear.

3. Spread into groups the following words in accordance with reading of letters с, cc, g: [s], [k], [ks]. [dʒ]. [g]. Read the words:

can, leg, process, grand, cite, gem, cell, cent, gun, city, game, engine, practice, close, copper, gentle, globe, scope, accumulate, access, scale, get, accept, century, produce, product, decide.

4. Read and explain the rules:

a) race, recent, necessary, gerund, brick, palace, scraper, piece, concrete, ago, Egypt, large.

b) especially, ancient, partial, article, artificial.

5. Read and define the type of syllable:

Cat, flat, meet, plate, name, Rome, top, dog, man, same, my, five, wet, mice, main, game, day, ice, pen, set, lead, pill, sit, hat, play, am, Pete, bed, met, bait, bean, bin, meet, read, fine, pain, it, fit, kill, tea.

 

6. Spread the words shown on the right in 2 columns:

Open type of syllable Closed type of syllable  
______________________ ______________________ big, hot, get, late, so, bike, toe,
______________________ _______________________ true, long, lone, fin, site, kite,
______________________ _______________________ spite, spit, rid, cope, dike, delete
______________________ _______________________ inside,cod, code, mate,mat, map
______________________ _______________________ spice, date. rise, rule, broke, old
_______________________ _______________________ Stone, fork, light, cat, late, ping

 

7. Read and write the transcription of the following words:

Chin Shook
Ship God
Cat Think
Cent Both
that This
Jin she
Get sing
Cut Go
pong Choice
Chest whose
sheep cheap
teach knight
cook hang
knock who
wrong when
mute came
whom chat
game write
light right
cock might

8. Read the words, using open and closed syllable type:

Ride   Game Nope Map
Pile Hunt Gym Lake
Take Size System Fly
Sun Mute Kill See
Chest Sky Site Tan
Pat Like Pete Chips
Did Code Must Fine
Shop fry Like Ann

9. Read the words, using the rules: -ee,- ea, -oo and make transcription:

Lead, been, cook, peel, feel, steel, meat, hook, shook, clean, read, meet, fool, too, peat, feet, meal, boot, soon, mean, eat, deed, boot, tooth, seed, keen, pea, spoon, loop, cool, sea, see, seal, look.

10. Write the transcription of vowels:

- be, feel, we, me, see, meet, deed, feet, need
-it, is, in, ill, sit, fill, live, win, till, mill
- bed, pen, ten, tell, set, let, met
- tie, lie, my, pie, die, life, time, five, nine, smile
- man, bad, hat, lamp, glad, fat, cat, black, sack
- day, late, tale, main, pain, rain, male, fail
- park, mark, arm, are, car, farm, large
- air, chair, care, fair, rare, parent
- there, where
- here, near, mere, clear, fear, bear
- hire, fire, tire, buyer, flyer
- our, flour, power, flower, down, town
- her, term, bird, firm, burn, turn, fur, learn
- sorry, story, warm, word, door, all, taught, talk

*11. Write the transcription of consonants combinations:

- think, thing, thin, death, threat.
- sing, song, bang, long, something, going, hung, wrong.
- this, that, those, the, these, there, other, another.
- ship, shop, she, clash, sharp, shine, shame, shape.
- chess, chop, chamber, charm, charity, future.
- phone, photo, phenomenon, phantom, pharos, philharmonic, phase.
- knife, know, knock, knit, knight, knee, knack.
- what, where, when, wheel, whiff, whip, whim.

*12. Read and make transcription:

arm bar star far dare
term her nerve service deer
fir firm bird shirt tyre
Storm short orbit fur fire
burn born turbine surface pork
more spire pure occur cure
mere dear bear beer mark
Lear sport core shore core
form port dark spark fork

*13. Transcribe the following words:

1. Rain, out, draw, pain, day, may, mouse, louse

2. Now, without, know, show, grow, flow

3. Clown, crown, flower, tower, bow, lawn

4. Say, main, lane, pray, plain, plate, gray

*14. Put the words in the correct column:

Her, take, red, rank, work, turn, tree, try, Ann, like, take, map, he, ill, risk, hot, but, home, mute, men, life, more, game, met, phone, chop, charm, long, sharp, fire, whip, fork, it, land, cat, ten, park, far, care, name, pork, dare, deer, maple, me, let, air, mark, trust, cut, tone, for sum, hope, smoke, sport,

hear, peer, side, hike, mere, beer, rat, lobe, us, lute, must, dot, lake, hurt, pork, skirt, frame, fur, wing.

The1-st type of syllable The 2-nd type of syllable The 3-rd type of syllable The 4-th type of syllable
e.g. make map mark more
       

PRACTICE.

1. Form ordinal numerals:

One eighteen One hundred
Two Twenty-four Two hundred
Three Fifty-five Nine hundred and nine
Six Seventy-one Two thousand
Eight Thirty-nine One million
Nine Sixty-two Three billion
ten Ninety-three Five thousand and four

 

2. Read the following:

a) Numbers: 6; 73; 38; 13; 12; 0; 101; 152; 1,045; 6,671; 9,854; 87, 432; 80; 400; 329; 645; 110; 536; 13,614; 4.200; 4-й, 34-й, 12-й, 11-й, 3-й, 1-й, 2-й, 45-й, 347-й.

b) Dates: June 1, 1905; May 9, 1945; July 2, 1800; February 4, 1995; October 3, 1101; March 30, 2000.

c) Titles: Henry VII, Elizabeth II, James I, Charles I, Louis XII, Edward VII, Peter I, Catherine II.

d) Phrases: exercise 5, page 312, bus 101, room 34, text 6, tram 17, chapter 17, line 13, box 4.

 

3. Read simple and decimal fractions:

1/3, 5/6, 1/4, 6/8, 2/3, 2.3, 6.78, 0.09, 0.006, 34.78, 1/16, 4/32, 4.0056, 7.008

4.Translate the following dates:

· 1-го сентября

· 2002 год

· в 1978 году

· 24 января 2008 года

· 30 октября

· 16 февраля

· 23 марта 1237 года

· 4 ноября

· 1769 год

· В 2009 году

· 1900 год

 

5.Read and write these numbers in English:

1) 567 11) 3 August

2) 6 1/2 12) 969 9485 (telephone

number)

3) 3,267 13) 0, 0009

4) 8.93 14) (In) 1907

5) 0.34 15) 3

6) 7 1/2 16) 3,000,000,000

7) 2,359,000 17) 7,082

8) 11.06 18) 40-0 (the result in a

tennis game)

9) 58% 19) 37%

10) 9 May 20) 4-1 (the result in a

football match)

 

6. Write the answers to these sums and read them aloud:

1) 47 and 34 is___ 2) 33 multiplied by 4 is___ 3) 45 times 4 is___ 4) 314 plus 216 is___

5) 112 minus 45 is___ 6) Add 12 and 4, multiply by 8, then subtract 40 and divide by 11. You have got___..7) 90 divided by 6 is___ 8) Divide 66 by 11, multiply by 5, add 20,and subtract 18. You have got___.

7. Answer the questions. Write the numbers in full:

1. How many minutes are there in two hours? 2. How many kilometers are there in a mile? 3. What is your normal temperature? 4. How much do you weigh? 5. Hov many cents are there in $2,5? 6. How many days are there in a year? 7. When were you born? 8. What is your telephone number? 9. What is the number of your flat? 10. What is the approximate population of Russia?

 

8. Correct the mistakes (if any) in these sentences:

1 The radio said that there were more than ten thousands people taking part in the meeting. 2. She bought two dozens eggs. 3. My birthday is on the twenty-one of March. 4. His telephone number is four six seven, five nought, nine two. 5. There are two hundred fifteen pages in this book. 6, Write down the following: zero point six hundred and twelve plus six point nought two. 7. This is twenty-five per cents of the total. 8. The game ended with the score three nought. 9. The temperature is two degrees below oh. 10. He was born in nineteen eighty-first.

9. Say what time is it:

E.g. It is three o’clock.

· 14:00, 2:30, 6:55, 12:05, 1:25, 4:48, 12:00, 17:30, 12:56, 8:50, 8:35, 22:15, 19:18, 21: 20

10. Translate into English. Write the numbers in full.

1. Он заплатил за это ожерелье (necklace) пятнад­цать с половиной тысяч долларов. 2. Подождите пол­часа, пожалуйста. Документы скоро будут готовы. 3. Нам нужно спешить. Самолет улетает через полтора часа. 4. Сколько безработных (unemployed) в этом городе? — На сегодняшний день 2338 человек. Джейн купила три дюжины яиц. 6. Он родился3 октября 1979 года. 7. На митинге присутствовало три тысячи студентов. 8. Тысячи студентов заканчивают колледжи Оксфорда к Кембриджа ежегодно. 9. Мил­лионы звезд ярко мерцали (sparkle) на черном южном небе. 10, Если тебе нужно вызвать пожарную команду (fire brigade), звони 01. 11. Его состояние (fortune) со­ставляет три миллиона долларов. 12. Одна четверть равна 25-ти процентам. 13. Этот замок (castle) был по­строен во времена Генриха V. 14. Один дюйм (inch) равен двум с половиной сантиметрам. 15. Эти дома были построены в девяностые годы девятнадцатого века.

*11. Say the birthday of these well-known people.

PRACTICE.

Guess what feeling is it?

When you can say everything to your best friend;

When everything in your life is perfect;

When you share everything with your friend: and troubles and happiness;

When you have nobody even to talk to;

When people around listen to you and consider you to be good;

When everything is bad, you don`t know what to do.

 

5. Translate the following sentences:

1. Дружба – это чувство взаимной симпатии между двумя и более людьми.

2. Самое важное чувство, которое возникает между друзьями – это доверие.

3. Друг – это человек, который может вовремя тебе помочь, занять денег, который хочет всё сделать для тебя, не ожидая ничего взамен.

4. Я счастлив иметь много друзей.

5. Друзья делают мою жизнь интересной и радостной.

6. Дружба делает счастье ярче, а горе менее болезненным.

7. Дружба – это мост между одиночеством и товариществом, крушением и уверенностью, отчаянием и надеждой, неудачей и успехом.

Pronouns. Местоимения.

Слово, обозначающее предмет или признак предмета, но не называющее его, называется местоимением. Местоимения делятся на несколько групп, каждая из которых имеет свои собственные грамматические характеристики.

I. Personal pronouns. Личные местоимения.

Личные местоимения изменяются по падежам: если они употребляются в предложении в качестве подлежащего, то они стоят в именительном падеже; если они употребляются в качестве дополнения, то они стоят в объектном падеже.

 

  Именительный падеж Объектный падеж
Един. число I - я he - он she - она it - оно, он, она, это me - мне, меня him - ему, его her - ей, ее it - ему/ей, его/ее
Множ. число we мы you вы, ты, Вы they они us - нам, нас you - вам, вас them - им, их

ü Местоимение "I" всегда пишется с большой буквы. Местоимения "he / she" употребляются в отношении одушевлённых лиц; "it" - в отношении неодушевлённых предметов, абстрактных понятий и понятий и животных. Местоимение "they" употребляется как в отношении одушевлённых, так и неодушевлённых предметов.

 

e.g. Does he know what I want? Он знает, чего я хочу?
Tell him to call me right away. Вели ему позвонить мне сейчас же.

Местоимение "it" может иметь значение "это": "I hear a knock at the door. - I think it's my wife. Я слышу стук в дверь. По-моему, это моя жена." Может употребляться вместо ранее упомянутых фраз, предложений или даже целого отрывка, например: "The music stopped. He didn't notice it. - Музыка прекратилась. Он не заметил этого." Местоимение "it" часто используется как формальное подлежащее в безличных предложениях, в которых говориться о погоде, времени, расстоянии и различных измерениях.


e.g. It's snowing. Идёт снег. It's very cold in the room. В комнате очень холодно. It's three o'clock. Сейчас три часа. It's two miles to the station. До станции две мили. It's twenty degrees above ro. Сейчас двадцать градусов тепла.  

 

 


She - herself

На русский язык они переводятся возвратным глагольным суффиксом "-ся(-сь)" или местоимением "себя (себе, собой, сам)".

e.g. She washed herself.
Она умылась.
They talked about themselves.
Они говорили о себе.
I can take care of myself.
Я могу позаботиться о себе сам.

PRACTICE.

1. Find the extra word:

· I –you – his- we

· They –her- us- them

· It –you-she

· Yourself-ourselves-each other

 

2. Supplement the sentences with personal pronouns:

a) …….will send you a confirmation later in the day.

b) That`s Tom`s copy – give it to ……..

c) I need the fax. Please give ….. to……

d) We need our customers and they need …………..

e) Where is ….pen? …… can`t find …….

f) Why are …… crying? …… must be strong.

3. Supplement the sentences with reflexive pronouns:

a) He writes computer program ……..

b) We wash …… every morning.

c) She dresses …….. Don`t bother her.

d) I try to put …… in his position.

e) Don`t cut ……The knife is very sharp.

f) She will do the work ……..

g) She made a phone call in English by ……..

h) They did all the work by ………

 

4. Translate the following:

· What is it?

· Who are you?

· Where are you from?

· When did you come home?

· What for do we study?

· Whom do you trust?

· Whose is this pen?

· Which cakes do you like?

5. Translate into English:

1. Этот текст трудный.

2. Эти письма короткие.

3. Те комнаты хорошие.

4. Принесите эти документы.

5. Тот человек - мой учитель.

6. Эти карандаши короткие.

7. Та песня была популярной в прошлом году.

8. Посмотрите на это примечание.

9. Этот фильм был неинтересный.

6. Insert the right variant:

1. Why are you looking at (you/yourself) in the mirror?

 

2. They waved to (themselves/each other) when the ferry sailed off.

 

3. Bob and Terry don't like (themselves/each other) . They have an argument every time they meet.

 

4. He usually carries a gun to defend (him/himself) when he goes out.

 

5. -Can I have some more tea? -Sure. Help (me/yourself) !

 

6. The ballet (himself/itself) wasn't very good but the music was fantastic.

 

7. It was your fault! You can't blame (her/yourself) !

 

8. To save money we built a house (ourselves/each other) .

 

9. How long have you known (yourselves/each other) ?

 

10. My mother didn't worry about her children. They knew how to look after (them/themselves) .

 

 

 


Conversational topic: APPEARANCE AND CHARACTER OF PEOPLE.

PRACTICE.

B) What adjectives can we use with following nouns?

Hair Skin

black

       
   


Eyes Arms

       
   


Beard Figure

Legs Height

 
 


Face

4. Choose a proper word in each sentence:

1. A young woman doesn`t like her skin because she has got (wrinkles, freckles).

2. She is on special diet because she is (overweight, slim).

3. The best models always seem to be (beautiful, ordinary).

4. Unlike his brother, who is rather thin, he is tall and (stout, well built).

5. My sister has beautiful eyes, they are hazel and (large, pale).

 

 

5. Find the hidden words:

To have –иметь

Настоящее время Present Simple Прошедшее время Past Simple Будущее время Future Simple
I have We have   had shall have Will have
You have You have
Hе (She, It) has They have

В вопросительной форме глагол have стоит перед подлежащим.

Have you got two sons? (брит.) – У Вас два сына?

Отрицание выражается формой глагола have с отрицанием not или с отрицательным местоимением no.

I have not got a pen. У меня нет ручки.

I have no pen here. У меня нет ручки.


REMEMBER! He has large hands. У него длинные руки.

His hands are large. Его руки длинные.

 

PRACTICE.

1. Put the verb in the correct form:

„to be“:

1. My father … forty when he married my mother. 2. She … a very beautiful woman and he … a very ugly man. 3. Now my mother … very pretty too. 4. Her eyes … green and large. 5. She … small and rather tall. 6. My brother and I … very different persons. 7. We … both well-built, but I … blond and he … ginger. 8. Our parents … the best parents!

 

2. Put the verb in the correct form:

„to have“:

1. We … four people in our family. They are my Mum, my Dad, my 20-yaers sister and I. 2. My father … a beard, large grey eyes, short dark hair. 3. My mother … long curly hair and blue eyes, she … smiling eyes and a heart of gold. 4. My sister and I … very much in common. 5. We … blond hair, dark eyes and delicate noses. 6. When we were children, we … a pet, which we liked very much. I hope, our parents will buy us a new one and we … a dog again.

 

3. Put the verb in the correct form:

„to have” or „to be“:

1. My boss … an elderly man, rather short and stout. 2. His hair is grey and thin, he … bald on the top (лысина). 3. He … clean-shaven (гладко выбритый). He … a double chin. He … always well dressed: a white shirt, a dark well-creased suit and black leather shoes. He … a serious and punctual man.

 

4. Make the sentences negative and interrogative:

           
   
c) Nelly was my first assistant.
 
a) We are the greatest friends.
 
 
   
b) Samanta will be a stewardess.
 
 
d) They are in Crimea now.
 
e) Our family had a small house.
 
   
f) She has blond hair.
 
 
g) His relatives were very rich people.
 
h) My uncle will have an excellent promotion.


5. Translate into English the following letter from Peter:

Я - Пётр Кириллов. Пётр - мое имя, Кириллов - фамилия. Мне 16 лет. Я хочу рассказать вам несколько слов о моей семье. Моя семья не очень большая. У нас 5 человек в семье. Это мама, сестра, папа и бабушка.

Моя мама - учитель географии. Она работает в школе. Она любит свою профессию. Она высокая, стройная красивая и у нее коричневые волосы. Ей 42 года. Мой отец - инженер. Ему 45. Он сильный, высокий, немного плотный. Он очень веселый и начитанный.

Имя моей сестры - Алиса. Она младше меня и она ученица. У нее светлые кудрявые волосы и голубые глаза, прямой нос и полные губы.

Она очень хорошо готовит. Моя бабушка – пенсионерка и помогает нам по дому. У нее седые волосы и красивые, голубые глаза.

 

6. Who is this Person?!

PRACTICE.

Give the words in fill.

· Sport is very i……………t in our life.

· Many people do m………..g ex……….s.

· Ph………….l training is an important subject at school.

· A lot of different c………….s are held at schools.

· Children and g…..-….s must take care of their health.

· My f……….e sport is swimming.

· Sport e…………s a strong will.

· It helps to i…………e self-confidence.

 

PRACTICE.

1. Choose the correct form, using indefinite articles.

1. I have __sister. 6. He drinks __milk every day.
a a
an an
--- ---
2.I can see __ orange on your table. 7. Would you like to be __teacher?
a a
an an
--- ---
3. I like __ apples. 8. My sister has __child.
a a
an an
--- ---
4. I like __ juice. 9. How much time do we have? Just__hour.
a a
an an
--- ---
5. We have __ books in the library. 10. Would you like __cup of tea?
a a
an an
--- ---

Choose the correct form.

I. …Smiths have a dog and a cat.

a) … b) The c) A

 

2. He knows how to work on … computer.

a) a b) an c) …

 

3. She was the first woman to swim across … English Channel.

a) a b) … c) the

 

4. Go down … Kingston Street and turn left into Oxford Street.

a) the b) a c) …

 

5. I don’t like milk in … tea.

a) … b) the с) а

 

6. At the end of… busy day, sleep is the best way to restore your energy.

a) the b) a c) …

 

7. We’ll go for a walk if … weather is fine.

a) a b) … c) the

 

8. Could you give me … information I asked for in my letter?

a) the b) … c) a

 

9. …war is a terrible thing.

a) The b) … с) А

 

10. I spent … very interesting holiday in England.

a) the b) a c) …

 

3. Put in "a/an" or "the".

A)

1. I wrote to her but... letter never arrived.

2. Britain is... island.

3. What is... name of this village?

4. Jane is... very nice person. You must meet her.

5. Montreal is... large city in... Canada.

6. What is... largest city in... Canada?

7. "What time is it?" "I don't know. I haven't got... watch."

8. When I went to... Rome, I stayed with... Italian friend of mine.

9. You look very tired. You need... holiday.

10. Don't sit on... floor. It's very dirty.

B)

1. What's your name? My name is___Alison.

2. Where are you from? I am from ____ USA, ___ Wisconsin.

3. Where do you live? We live in ____ eastern part of ____ Minnesota. Our grandparents live in ____ Hudson.

4. What street do you live in? I live in ____ Green Street.

5. What school do you study at? I study at ____Hudson Middle school.

6. Have you got ___ pen-pal in ____ England?

7. What nationalities are your parents? My mother is ____ English. My father is ____ Swiss.

8. Where and when were you born? I was born in _____ Moscow in ___ 1984.

9. What's your mom? My mom is ____ housewife.

10. What's your dad? My dad is ____ driver.

Образование вопросительной формы.

Вопрос образуется путем изменения порядка слов в обороте. Надо поставить вспомогательный глагол (to be в нужной форме - для времени Present Simple и Past Simple, will для времени Future Simple) перед there:

- Is there a newspaper on the table? - На столе есть газета?
- Were there many mistakes in my test? - В моей контрольной было много ошибок?
- Will there be many people at the meeting? - На собрании будет много народу?

Образование отрицательной формы.

Отрицательная форма образуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола:

-There isn't a book in my bag. - В моей сумке нет ни одной книги.
-There weren't any books on the table. - На столе не было (никаких) книг.
- There won't be many people at the meeting. - На собрании не будет много народа.

Отрицание можно образовать и по другому. Для этого перед подлежащим надо поставить отрицательное местоимение no, которое будет служить определением к нему. Употребление no исключает употребление артикля. В английском предложении не может быть два отрицания, поэтому оборот будет стоять в утвердительной форме:

- There is no time for this work. - Для этой работы нет времени.
- There was no ink in my pen. - В моей ручке не было чернил.

There is a mouse in the house. (В доме – мышь)
There is a cat in the flat.
There is a fox in the box.
There is a bee in the tree.

Is there a mouse in the house?
Is there a cat in the flat?
Is there a fox in the box?
Is there a bee in the tree?

Yes, there is.

PRACTICE.

1. Use the verb “to be” in the correct form:

1.There …… a pen and 2 pencils on the desk. 2. There ….. two pencils and a pen on the desk. 3. There …. a lot of snow in the street. 4. There ….. much bread on the table. 5. There …. 12 chairs and a table in the room. 6. ……. There much water in the jug? 7. …… there much or little money in the purse? 8. How many pages …… there in the book?

2. Ask questions:

1.There are many photos in this album. 2. There is a lot of fruit in the basket. 3. There is some clean paper on the desk. 4. There is a magazine in your bag. 5. There are no people in the hall. 6. There is a key in his pocket. 7. There is a lot of noise there. 8. There is nobody at home. 9. There are two sandwiches in her bag. 10. There is something in your hand. 11. There are many students in the lab. 12. There is a teacher in the classroom.

3. Fill in the blanks:

four corners in the room.
one cat in each corner.
three cats in front of each cat.
How many cats in the room?

 

4. Make up statements:

  There is\there are a an some no few much - table in the room
bread in my dictations
pictures on the table
4 seasons on the wall.
snow on the plate.
apple in the class-room.
mistakes in winter
blackboard in a year

 

5. Match two columns according to the translation:



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-10; просмотров: 367; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.115.179 (0.37 с.)