Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Дієвість та ефективність ж-стської діяльностіСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Точних одиниць для виміру впливовості ж-стського твору зокрема чи якогось видання в цілому не існує. Неможливо передбачити точний безпосередній ефект, що його може дати нагромадження інформації від постійного спілкування з тим чи іншим ОМІ. Читач часто перебуває в полі дії не одного видання, а кількох, які мають різновекторну спрямованість, що ускладнює врахування впливу на нього конкретного видання чи програми. Проте ж-стику як вид прагматичної масово-інформаційної діяльності завжди цікавила міра власної впливовості на житгя. Ж-стика сьогодні стала чинником політичних подій, будь-яка поважна політична сила починає утверджуватися з організації власної системи ЗМІ (саме ЗМІ, а не ОМІ, бо ОМІ є органами суспільства в цілому, а ЗМІ політичних партій). Теорія журнатісгики виробила поняття для осягнення впливовості ж-стики — це дійовість та ефективність ж-стської діяльності. Дійовість — це особлива форма результативності, що визначається як конкретна участь ж-стики в розв'язанні соціально-економічннх, господарчих, культурній тощо завдань і вимірюється сукупністю прийнятих органами влади заходів за матеріалами ж-стів. Під дієвістю преси розуміємо оперативну, безпосередню реакцію суспільних інститутів і посадових осіб на її виступи. Вплив на електорат, на сусп.настрої, участь преси у розв’язанні війн. вплив може бути як позитивним, спрямованим на утвердження гуманістичних ідеалів, розв'язання назріваючих конфліктів, забезпечення гармонійного розвитку соціуму, так і негативним, таким, що призводить до загострення існуючих суперечностей, посилення дестабілізації і навіть до виникнення воєн. Величезне значення ж-стики в суспільному житті накладає тягар щоденної моральної відповідальності на кожного представника цієї професії, зобов'язує його служити правді, а не особам, шукати істину, а не покровительства можновладців, і завжди пам'ятати про гуманізм як найважливішу засаду ж-стики. Якщо поняття дійовості тяжіє більше до тактичних характеристик ж-стики, то поняття ефективності — до стратегічних. Ефективність — це форма результативності ж-стки при її зверненні до масової аудиторії, виконання ж-стикою її ідеологічних, культурно-розважальних, гносеологічних та ін. функцій; це міра задоволення потреб аудиторії в масовій інформації. Поняття ефективності більш об'ємне й широке, ніж поняття дієвості. З ефекивністю пов'язується передусім сталий вплив преси на людину й суспільство. Йдеться про результат, який не можна виміряти прийнятою державною установою ухвалою, а який пролягає в площині цілої суспільної свідомості й соціальної практики і оцінка якого можлива в погляду історичного процесу. Ефективність завжди передбачає цілепокладення і щоденний, постійний і наполегливий рух у напрямку досягнення визначеної мети. Вона і с мірою, ступенем досягнення визначених цілей на базі використання більших чи менших витрат (не лише матеріальних, але й духовних, творчих) засобів і ресурсів. З цього погляду найважливішого значення для ж-стики набуває категорія мети, адже від її правильного визначення, реалістичної оцінки залежить і можливість її досягнення. Мета в кожній конкретній ситуації визначає зміст, вибір форм і м-дів упливу на людину того чи іншого органу масової інформації. Мета — це майбутній рівень суспільної свідомості й стан громадської думки, які в кінцевому підсумку визначатимуть поведінку соціальних груп, колективів і окремих осіб. Тому дуже важливо, щоб постановка цілей і завдань ж-стики здійснювалася в межах загальнолюдських цінностей, орієнтації на гуманістичні ідеали, випливала з прагнення забезпечити гармонійний розвиток суспільства. Характеризуючи аудиторію, до якої звертається будь-який ОМІ, слід мати на увазі таке: 1) аудиторія буває первинна і вторинна; первинна аудиторія — безпосередні читачі, слухачі й глядачі певного ОМІ; 2) особливо цікаві матеріали вони "транслюють" далі на своїх родичів, друзів, знайомих, створюючи тим самим значно ширшу за початкову аудиторію, яка й називається вторинною; 3) існує поняття аудиторії розрахункової, тобто тієї, на яку розраховане дане видання і над залученням якої весь час працює редакція. Ефективність діяльності ОМІ має дві головні сфери вияву: 1) у сфері духовній, у свідомості великих соціальних груп та окремих людей та 2) у їхній поведінці і вчинках. Відповідно до цього правомірно говорити й про два типи ефективності: духовну та практичну, а також про дві групи її критеріїв. Критеріями ефективності духовної с 1) знання; 2) моральна активність; 3) переконання.
Серед чинників впливовості найважливіше значення мають такі: 1) суспільна актуальність ж-стських матеріалів; близькість, прямий зв'язок творів з проблемами, що хвилюють і цікавлять аудиторію; 2) ситуативність, під якою розуміється, що авторська ідея подається не у вигляді абстрактної вимоги, а як висновок з роздумів над ситуаціями людського життя, з якими автор знайомить аудиторію; 3) драматизм, що складається з таких компонентів: а) драматизму самого життя, предмета відображення, б) драматизму розповіді, побудови сюжету, в) драматизму як демонстрації "пошуку істини" самим автором, г) драматизму як діалогічного викладу теми 4) оригінальність, небанальність свідчень, новизна повідомлень: 5) доступність, зрозумілість "мови" ж-ста для читача, простота викладу; 6) оперативність, швидкість подачі новин; 7) уміння надавати виданню привабливого зовнішнього вигляду, М-Д Ж-СТИКИ "М-д" давньогр. "шлях дослідження, спосіб пізнання". М-д невіддільний від предмета пізнання. Головні м-дологічні прийоми формуються під впливом тих чи інших особливостей предмета, відбивають його провідні ознаки, служать для моделювання предмета в цілому або окремих його сторін. Предмет ж-стики — це саме соціальне життя без будь-яких винятків чи обмежень, узяте в усій своїй невичерпності й розмаїтті. Цей максимально широкий предмет визначає в кінцевому підсумку й особливості м-ду ж-стики. Як пізнавальна діяльність ж-стика спирається на загальнофілософські м-дологічні засади: об'єктивності та інтелектуальної чесності. Пошук істини як мета ж-стики спирається на: діалогічність, (діалог виступає неминучим у силу множинних підходів до способів пошуку істини; є надійним способом руху до неї, породженим внутрішньою діалогічністю людського розуму; гарантує найбільшу міру наближення до істини на кожному етапі її осягнення), ситуація здивування (несподіванка сприйняття звичного предмета в незвичному висвітленні), сумнів, критику (спосіб суджень про предмети і явища, за допомогою якого, вивчається внутрішня природа речей), проблематизацію. Унаслідок застосування цих засад народжується ж-стський текст, який, набуває форми розгорнутого обговорення дійсності, свідомого вичленування парадоксів і труднощів піднятої проблеми. М-д ж-стики складається ніби з двох невіддільних одна від одної частин: м-ду вивчення дійсності й м-ду викладу наслідків цього вивчення. Перша частина, власне, тотожна м-дам збирання інформації. Друга характеризується: 1) описом (дослідженням) дійсності на підставі свіжих спостережень, узятих з життя фактів і явищ; 2) широким використанням абстрактно-логічного (понятійно-наукового) способу мислення (який лишається у межах суб'єктивного бачення світу, не претендуючи на наукову повноту, точність і виразність); 3) наявністю образу автора, який об'єднує асоціативні частини тексту, упорядковує факти, 4) "лабораторністю", навмисною сконструйованістю. Найголовніша властивість м-ду ж-стики полягає в загалом довільному поєднанні елементів наукового й художнього мислення. Як і завжди в науці, чільне місце в побудові концепції у рухові до висновків належить доказам і аргументам. Доказ є окремим виявом аргументації і виявляється тоді, коли в текст ж-стського твору включаються положення або твердження, істинність яких встановлена раніше і не підлягає сумніву в межах існуючої системи знань. Ж-стських аргументів: 1) фактично-документальш, 2) психологічні, 3) образні. Фактично-документальні – факти життя (власні спостереження), факти науки, документальні дані (статистика) Психологічні аргументи — це такі, що становлять собою опис почуттів, переживань, настроїв людей. Типи образів у ж-стиці зустрічаються такі ж, як і в художній літературі: образ — картина дійсності; образ персонаж; образ сюжету, події; образ автора; художня деталь, мікрообраз. Але окремо слід розглянути питання про специфіку образності в ж-стиці. 1) У ж-стиці відбувається персоніфікація ідеї, перетворення думки на живу особу; образ тут не є самодостатнім, а підпорядкованим концепції; 2) Образ у ж-стиці редукований, виражений економно, лаконічно, ощадливою системою образотворчих засобів. 3) Ж-стика широко користується ремінісцентними образами, тобто створеними класиками літератури й сучасними письменниками, наповнює їх новим понятійним смислом, використовує наявний у них семантичний потенціал для розбудови інтелектуального сюжету чи прагматичної концепції. Ремінісцентні образи збагачують аргументацію ж-ста, скорочують його шлях до читацької свідомості, служать важливим прийомом економії доказових засобів. 4) Ж-ст будує свій твір на ліричних засадах, що випливає з майже обов'язкової наявності образу автора. Без наявності такого образу, часом, буває важко, а то й цілком неможливо сформулювати п-стичну ідею, вербалізувати й пояснити читачеві в прийнятній для нього формі авторський задум і м-д його виконання. Полемічність практичного мислення спричинює потребу для ж-ста часто звертатися до такого прийому ведення дискусії, як доведення хибності аргументів і умовиводів опонента, завдяки чому досягається спростування його позиції. Існують такі способи спростувань: 1) заперечення тези опонента на підставі доведення її хибності; 2) відхилення аргументів, наведених на підтвердження хибної тези; 3) встановлення відсутності зв'язку між аргументами й тезою, на підставі чого робиться висновок про помилковість концепції опонента в цілому. Ж-СТИКА ЯК ТВОРЧІСТЬ Суб'єктом масово-інформаційної діяльності є ж-ст. У якій би галузі ж-стики він не працював, його праця завжди пов'язана з творчістю. Ж-стика завжди балансує між творчістю й ремеслом. Вона ремесло тому, що має ужитковий характер, спрямована на досягнення очікуваного результату, пов'язаного з формуванням громадської думки в певному напрямку, із службовим характером діяльності ж-ста. Ж-стика — це творчість тому, що пов'язана з народженням нових духовних сутностей, із створенням раніше неіснуючих, невідомих, суспільно-корисних цінностей. Професійні обов'язки ж-ста в справі приготування інформації можуть бути зведені до такого: 1. Участь у плануванні, поточному й перспективному, висунення своїх ідей, пошук інформації, 2. Організаторська робота – налагодження контактів з усіма, хто може поставляти новини, інформувати 3. Участь у підготовці до випуску інформації; створення власних інформаційних текстів. 4. Аналіз власної діяльності, що може мати індивідуальний і колективний характер 5. Індивідуальна літературна творчість. Творча робота ж-ста досягає найбільшого ефекту за умови його спеціалізації. Сучасна масово-інформаційна діяльність передбачає різні види спеціалізації: галузеву (газетна, фото, радіо й тележур-налістика, паблік рилейшнз), тематичну (політика, соціум, економіка, культура і т. д.) та рольову (репортер, кореспондент, оглядач, ведучий телепрограми, редактор напрямку, головний редактор та ін.). Закони тематичної спеціалізації: 1) вивчення своєї теми, глибоке оволодіння наявними знаннями 2) створення власного досьє з висвітлюваної теми, а можливо, й архіву; 3) створення бібліотеки за своєю темою, підбір спеціальної літератури, 4) вивчення кола науковців та службових осіб, що можуть дані інформацію з даного напрямку спеціалізації; 5) організацію навколо себе кола позаштатних авторів, спроможних створювати ж-стські тексти з вашої тематики Проблеми творчості ж-ста сьогодні розглядаються в трьох аспектах: 1) семантичному; тобто змістовно-значеннєвому, передбачає рогляд питань, що в творі відібрано й відображено з мільйонногранної 2) синтаксичному, тобто композиційно-текстовому, передбачає розгляд питань, пов'язаних з побудовою ж-стського тексту, використанням у ньому образно-художніх і науково-понятійних частин, майстерністю заголовків і лідів, пропорційністю вступної і заключної частин; 3) прагматичному, ужитковому, передбачає розгляд питань, як сприйнято текст аудиторією, які відгуки надходять із поштою, що особливо зачепило читачів і т. ін. 1. Семантичний аспект покликаний розглянути змістовий бік ж-стського твору. Зміст ж-стського твору має щонайменше дві складові - предмет відображення і оцінка відображеного. Наявність цих двох частин відбиває співвідношення в творі двох типів інформації: зовнішньої, що надходить зі світу (програма об'єкта), і внутрішньої, що виробляється самим автором на підставі його спостережень над дійсністю (програма суб'єкта). Предмет відображення — це подієво-фактичні й тематичні реалії твору; це саме описуване явище, подія як цілісність, факт чи система фактів, відбитих у матеріалі Оцінка відображуваного — це проблематичний, ідейно-концептуальний рівень твору, авторська принципова концепція, яка може зводитися до керівних дирекцій, висновків, прагматичних рекомендацій Співвідношення предмета й оцінки істотно коливається аж до можливості витіснення першого другим і навпаки. Це залежить від обраного жанру та поставленої мети. Вимоги до роботи з фактами. 1. Об'єктивність (науковість, правдивість, точність, всебічність) 2. Причиново-наслідкове сприйняття (вдумливий відбір фактів, аналіз, гіпотетичні умовиводи, перевірка). 3. Історизм спонукає розглядати факти в розвитку, простежувати еволюцію явищ 4. Діалектичність вимагає сприймати факти і явища в єдності й боротьбі протилежностей, Типи аналізу: пряма аналітична дія (лінійне представлення концепції автора), коментування, Аналіз у викладі логічного чи хронологічно-послідовного ланцюжка подій, відтворення ходу власної думки, інтерв’ю та посилання і цитати 2. Синтаксичний аспект. П рийнято говорити про такі елемент форми: 1) жанрові, під якими розуміються модифікації жанрів, різноманітні добірки матеріалів, рубрики, 2) сюжетно-композиційні, до яких входять сюжет, композиція, характеротворення, шрифтове рішення, ілюстраційне оформлення, поєднання записаних заздалегідь сюжетів із прямим репортажем; 3) лексико-стилістичні, тобто мова, стиль, зображально-виражальні засоби 4) При цьому слід розуміти, що є різні рівні змістово-формальної єдності: 1) окремого тексту; 2) смуги, шпальти, теле- чи радіопередачі; 3) газети, журналу, видання в цілому, радіостудії чи телеканалу. На змістово-формальну єдність впливають: 1) дійсність, життя, об'єктивна реальність 2) автор, його талант, світогляд 3) тип видання 4) характер аудиторії, врахування інтересів адресата; 5) тиск власне професійних моментів (терміновість публікації, ліміт місця в газеті тощо) 6) стереотипи й традиції, усталені норми в підході саме до такого матеріалу (тематичні, жанрові та ін.). 3. Прагматичний аспект визначається безпосередньою реакцією читачів на публікацію чи радіо й телепередачу. Важливою стороною ж-стської творчості є редакторська діяльність. У ширшому значенні під редагуванням розуміється опрацювання, підготовка до друку певного тексту, рукопису, виправлення його відповідно до запитів видання. У вужчому значенні редакторська діяльність полягає в керівництві виданням, визначенні його стратегічних і тактичних завдань, змісту і характеру, організації творчого колективу для здійснення певної мети, остаточному затвердженні матеріалів до друку чи виходу в ефір.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-16; просмотров: 305; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.145.17 (0.01 с.) |