Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Уміння орієнтуватися в умовах спілкуванняСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Мотивація мовлення. Щоб сформувати у дітей уявлен- ня, треба створити на уроці навчальну ситуацію, яка б наближалася до природних умов спілкування. Учні, поставлені в обставини, однотипні з тими, що існують у житті, зможуть під час висловлювання мимоволі враховувати сприймання того, до кого звертаються. Спосіб викладу думки підказуватиметься їм конкретною обстановкою. Ситуація живого спілкування на уроці може виникнути лише тоді, коли вчитель і учні пройняті взаєморозумінням, радістю спільної праці. За таких умов виконання вправи перестає бути для учня формальним завданням. Мовлення стає засобом самовираження. Захоплені спільним пошуком, радістю пізнання, діти діляться з учителем почуттями, враженнями. Обмінюючись думками, вчаться бачити навколишнє, відгукуватися на життя, включатися у нього. Стійкий інтерес до мовленнєвої творчості учителеві вдасться пробудити тоді, коли він зуміє знайти матеріал спільних переживань, захопить дітей темою висловлю-
вання. У такій темі клас буде відчувати себе єдиним творчим колективом. Для кожного стануть зрозумілими власна роль у процесі спільного пошуку, зв'язок з товаришами, спрямовуюча допомога вчителя. Перші успіхи колективної творчості, уміння окремих учнів виразити себе словом народжують змагання. За одними пробують свої сили інші. Пробуджується інтерес. Колективна творчість стає школою оволодіння прийомами викладу думки. Спосіб постановки завдання — найважливіший інструмент учителя у створенні мотиву мовленнєвої діяльності. Формулюючи те чи інше завдання, учитель бачить конкретну мету даного уроку, його місце в системі інших. Виходячи з цього, він створює мовленнєву ситуацію, яка спонукає учнів до висловлювань, близьких до тих, що існують у дійсності. Одні типи ситуацій мають на меті сформулювати чітке уявлення про функції мовлення, обставини та співбесідників спілкування. Інші — будять уяву, викликають асоціації, підказують свідомості способи оформлення образів, що виникають. Ефективним прийомом формуван-
ПриймовленневогаФ ня Уявлень ПР° Функції мовлення М°ворчостї є зіставлення на одну й ту саму тему текстів художніх і наукових, розповідей, описів та міркувань. Порівнюючи висловлювання, у яких про те саме говориться по-різному, учні усвідомлюють, що тексти бувають різні у залежності від функції мовлення. Вони одержують орієнтири, як знаходити спосіб викладу думки, беручи до уваги обставини і мету спілкування. Проілюструємо цей методичний прийом зразками вправ. Вправа 1. Спостереження за вираженням тієї самої думки у "текстах різного типу. Мета: Сформувати у дітей розуміння, що залежно від мети висловлювання (хочемо шось розповісти, описати якийсь предмет чи подію або довести свою думку) говоримо по-різному, добираємо різні способи викладу думки. Прочитайте тексти і запитання до них. 1. Люблю розглядати джерельце. Вода прозора. Дно застелене Яке джерельие? 2. Тарас і Юрко розчистили джерельце, Дно обмостили камін Що-зробили хлопчики? -'-'.............................................. Використовуємо Опис, коли відповіла- Розповідь, якщо від- Міркування, коли ємо на питання повідаємо на питан- відповідаємо на пи-який? яка? яке? ня що сталося? тання чому? Вправа 2. Спостереження за вираженням однієї і тієї самої думки у текстах різного стилю (художньому і науковому). Мета: Формування уявлень про особливості мовлення залежно від мети і умов спілкування. Прочитайте тексти, вміщені до таблиці. Про одне й те саме по-різному Восени настає поступове похоло- Осінь. дання. Птахи відлітають у вирій. „ б. Дерева скидають листяний по- м0В глибінь рки, КР падають, як зорі, з явора листки. (Д. Павличко) Точно повідомляємо ознаки Живописно малюємо предмет, предмета. Поміркуємо, що однакове у цих текстах, а що різне. Про що говориться у кожному з текстів? (Про осінь.) Це в них однакове. Прочитайте текст, що ліворуч. Яка мета цього висловлювання? (Дати точні відомості про осінь як пору року.) Кому воно адресоване? Близькій, добре знайомій людині.чи будь-кому, усім? Прочц- тайте текст, що праворуч. До кого звертається автор у вірші? Чим цей опис відрізняється від попереднього? (Автор не просто називає ознаки осені, а малює її так живописно, що ми бачимо ніжну голубінь неба, відчуваємо ніжну осінню прохолоду, ласкавий дотик легкого вітерцю, разом з автором милуємося золотисто-багряними листочками явора, переймаємося радістю.) Узагальнення. На уроках мови, математики, природознавства ми точно називаємо ознаки, властиві граматичним, математичним, природничим явищам. А коли складаємо оповідання, казки, намагаємося живописно намалювати події. Для цього вживаємо слова з переносним значенням, близькі і протилежні 'за змістом, речення, різні за інтонацією. Вправа 3. Редагування тексту, у якому порушено стильову єдність. Мета: Сформувати уявлення про способи добору мовних засобів з огляду на намір автора. Як поліпшити опис? Ходить осінь з кухлем у руці. Ллє дощі і зливи. Сірим полотном застилає небо. Огортає землю ніжною прохолодою. Для осені характерне скорочення дня. Поміркуйте: учень мав намір живописно намалювати осінь чи точно назвати її ознаки? Яке речення не відповідає наміру? Вправа 4, Спостереження за вираженням тієї самої думки у художньому і науковому описах. Складання міркування. Мета: Розвиток умінь орієнтуватися у виборі способу викладу думки залежно від завдань спілкування.
Розгляньте малюнки комах, назвіть їх. (Учитель показує малюнки світлячка, бджоли, метелика, мурашки.) Доповніть речення словами — назвами комах. Прочитайте загадку. Про кого у ній йдеться? Які слова вам допомогли відгадати загадку? Поміркуйте, який намір автора: живописно намалювати світлячка чи точно назвати його ознаки? Прочитайте текст, що у таблиці ліворуч. Які ознаки світлячка описано у ньому? Де такий опис можна прочитати — у художньому творі чи у підручнику з природознавства, довіднику? Як слід закінчити речення про світлячка? визначте, який це текст -розповідь, опис.чи міркування. Орієнтуючи учнів на певний спосіб викладу думки, учитель конкретизує мовленнєву ситуацію словесним роз'ясненням. Намагається викликати зриме уявлення про адресата мовлення. В одних випадках —це однокласники, малята із підшефного дитячого садка, найближчий друг, сестра, брат, у інших — уявлювані ровесники, юнкори газети «Зірка», старші друзі —шефи чи батьки. Словесне роз'яснення доповнюється ілюстративно-текстовою або конкретно-дійовою (ігровою) опорою. На перших кроках навчання найпростішим описам мовленнєва творчість часто зливається з ігровою. Постановку завдань, розповідь-взірець учитель вплітає у сюжетну канву гри. Ігровою ситуацією спрямовує на виділення характерних ознак предмета, що спостерігають діти, текстом-взірцем підказує структуру висловлювань і окремих речень у ньому. Вправа. Складання усних описів за дидактичною грою «Кому * Мета: Навчати орієнтуватися у способі викладу думки, буду Буратіно привозить на вантажній машині пакети. Машину зустрічають заєць і їжак. Учитель дістає із пакета морквину і запитує: — Кому це? — Зайцю,—хором відказують ДІти.__ Візьми, зайчику, морквинку. Глянь, яка вона велика, довгенька, оранжева. Солодка, соковита. Хрумтить на зубах. Гризи, сіренький! Учитель дістає із пакета капусту, запитує: — Кому це? — Зайцюі — Оксанко, дай зайчику капусту, опиши її. — Ось тобі зайчику, головка капусти. Глянь, яка вона кругла, Учитель дістає буряк. — Кому це? — їжачкуі — Михайлику, дай їжачку бурячок і опиши його. — Ось тобі друже, їжаче, бурячок на сніданок. Він круглий, НЬ°Гу подальшому навчанні описам перевага віддається ситуаціям із ілюстративно-текстовою опорою, які створюються постановкою завдань типу: Прочитайте текст і відгадайте «Хто це?» або «Що це?>. Побудуйте твір так, щоб, слухаючи вас, можна було відразу здогадатися, яку рослину, звіра чи птаха ви описуєте Зображення предмета, який діти описують, за аналогічним описом-зразком активізується мислительна і мовленнєва діяльність дітей. Спрямовується їхня увага на виділення характерних ознак даного предмета, активізуються конструкції речень, необхідні для побудови висловлювання. Вправа. Спостереження за вираженням тієї самої думки у художньому і науковому описах. Складання наукового опису птаха. Мета: Навчати орієнтуватися у способах викладу думки, будувати науковий опис за аналогією. Який опис художній?
Бусол Він прилітає з далекого краю, не спочиваючи лине, лине. Здається, на світі миліш немає, чим наше подвір'я, стара яворина. (А. Малишко) Малюнок лелеки. Малюнок сови. Опишіть сову. Зіставте текст-опис «Хто це?» і малюнок лелеки. Покажіть на малюнку і назвіть ознаки лелеки, за якими її можна легко розпізнати серед інших птахів. Прочитайте, як змальовано лелеку у вірші А. Малишка. Знайдіть слова, у яких передано любов автора до цього перелітного птаха. Розгляньте малюнок сови і опишіть її за зразком опису лелеки (Текст «Хто це?»). Навчаючи дітей будувати оповідання, казки на основі побаченого, пережитого, слід заохочувати дітей, наприклад, так: «Намагайтеся про події розповісти виразно, щоб наші маленькі друзі із дитячого садка могли зримо уявити те, про що ви розповідаєте». Мовленнєва ситуація увиразнюється робочими матеріалами: зачином (вступною частиною твору), опорними словосполученнями, реченнями, сюжетною картиною чи фотомонтажем. Мета цих прийомів — оживити вже наявні у дітей враження, пробудити їх уяву, якогось мірою підказати план, композицію, у які діти вкладають своє, справжнє, пережите. Вправа. Побудова казки за початком та словосполученнями, найважливішими для висловлювання.
Мета: Вчити орієнтуватися у способах викладу думки, будувати казку. Складіть казку «Заєць і Весна». Використайте початок і подані СЛОВОСПОЛуЧеННЯ. пі Хто це прийшов такий красивий і чарівний? Це ж наша иеснаї Вона прийшла до нас з півдня. Сіла у лісі на пагорбок — і потекли струмочки... Оволодінню міркуваннями як типом мовлення сприяють мовленнєві ситуації, розроблені відомим методистом М.М. Соколовим. 1. Ви цікавитесь спостереженнями за птахами. Напи 2. Те саме для спостережень за комахами, рибами. 3. Ви працюєте у якомусь гуртку. Вам подобаються Такі мовленнєві ситуації націлюють на вибір типу мовлення, спонукають учнів думати про майбутнього читача чи слухача і цим самим стимулюють бажання розповісти щось іншим людям. В очах дітей осмислюється їхня власна творчість Важливими прийомами мотивації мовлення є також такі форми роботи, як конкурси на кращі оповідання, збірки творів, ведення щоденників спостережень, журналів відгуків про прочитані книги, випуск класної газети, усні виступи по шкільному радіо, перед класом, на ранках, зборах. УМІННЯ РОЗКРИВАТИ ТЕМУ 1 ОСНОВНУ ДУМКУ ВИСЛОВЛЮВАННЯ Обрана учнем тема викликає уявлення, почуття, вимагає їх композиційного оформлення, вираження певної точки зору (головної думки). Тема, таким чином, є центром кристалізації авторського задуму. Особливої ваги слід надавати усвідомленню теми і основної думки. Учні мають навчитися визначати межі теми, розуміти, про що слід розповідати, висвітлюючи ту чи іншу тему, які факти добирати для її розкриття. Мають пізнати, що, будуючи текст, необхідно всі його компоненти — зміст, структуру, мовні засоби — підпорядковувати темі і основній думці, оскільки найістотнішими ознаками монологічного мовлення є смислова єдність і зв'язність. Організовуючи навчання, слід іти від спостережень за співвіднесеністю заголовка із змістом твору до формування уявлень про смислову єдність і зв'язність як суттєві ознаки будь-якого висловлювання, вироблення із опорою на ці знання умінь визначати і розкривати тему і основну думку -тексту. Співвідносити заголовок і зміст Спостереження твору діти починають учити на за зв'язком між уроках грамоти. їм пропонуються і заголовком завдання: поділити оповідання, казку на частини за поданими заголовками, придумати до серії картин заголовки; з даних заголовків дібрати найбільш вдалі; обгрунтувати, чому так названо оповідання. На уроках позакласного читання відпрацьовуються уміння знаходити потрібну книгу, орієнтуватися у її змісті, користуючись заголовком. З цією метою пропонуються дидактичні ігри типу «Бібліотекар і читач». Від книги слід переходити до ознайомлення із дитячими журналами, газетами. Ставляться завдання: «Розгорніть газету (журнал). Прочитайте заголовки і скажіть, про що можна довідатися із цього номера газети (журналу)». Виконання таких вправ привертає увагу дітей на зв'язок між змістом тексту і заголовком. У них складаються початкові уявлення про смислову єдність і зв'язність тексту. Здобуті знання про ознаки тексту розширюються під час колективного аналізу, відновлення, редагування текстів і складання розповідей дітей про те, що відбулося у їхньому житті. Учні починають усвідомлювати, що всі речення у тексті, об'єднані темою і основною думкою, розташовані у певній послідовності. Пізнання цього найголовнішого закону побудови тексту допомагає їм оволодіти уміннями співвідносити зміст твору із заголовком, орієнтуватися у межах теми, помічати логічні пропуски у змісті висловлювань. Основним методом роботи з учнями є бесіда, у процес якої учитель включає вступне слово; вводить ілюстративну опору, конкретизуючи уявлення дітей. Пошукова діяльність активізується складанням словесних малюнків, інтонаційним виділенням найважливіших для ви- раження думки слів, поданим планом, постановкою проблемних завдань. Подаємо кілька вправ, які сприяють формуванню в учнів уявлень про текст і його суттєві ознаки ■— смислову єдність і зв'язність. Вправа 1. Спостереження за смисловою єдністю тексту. Добір заголовків до картини і тексту. Мета: Розвиток умінь із даних заголовків добирати найбільш влучні, співвідносити заголовок із змістом тексту. У ході бесіди доцільно використати карту Радянського Союзу, плакат, на якому написано: Союз Радянських Соціалістичних Республік, Радянський Союз, Країна Рад, Радянська Батьківщина, Радянська Вітчизна, Радянська держава. Учитель: Наша Вітчизна — Союз Радянських Соціалістичних Республік. Неосяжні простори нашої Вітчизни. Над нею ніколи не заходить сонце. Коли воно опускається у Балтійське море, радянські люди на Курильських островах зустрічають новий день. П'ятнадцять рівноправних республік-сестер входять до ясного сузір'я Радянської держави. Люди різних національностей живуть поруч. У них своя рідна мова, свої пісні, своя історія. Але Радянська Батьківщина у нас спільна. Творцем нашої держави був великий Ленін, партія комуністів. Розгляньте картину. (Картина 1. Азбука мовлення.— К.: Мистецтво, 1986). Ось у дружному колі діти 15 республік. Ваші ровесники. Такі ж школярі, як і ви. Юні громадяни Країни Рад. Росіянин і українка, білоруска і молдаванин... У святковому національному вбранні бадьоро крокують, міцно тримаючись за руки. Пліч-о-пліч так радісно йти! Чому так щасливо, радісно усміхнені їхні обличчя? Чому така легка, злагоджена хода? За чиїми заповітами живуть, працюють, вчаться і дружать радянські школярі? Про що мріє кожен із них? Який заголовок підходить до картини? (Юні громадяни Країни Рад. Всі діти нам друзі й брати. Жити по-ленінськи. За заповітами Леніна.) Деякі заголовки діти записують у зошити. Учитель робить висновок. Виразне читання вірша О. Висотської. Добір заголовка. Учитель виразно читає текст, записаний на дошці. Виділяє голосом слова, найважливіші для вираженої думки. Готуємось по-ленінськи Вітчизні ми служити. Любити труд по-ленінськи. Й по-ленінськи дружити (О. Висотська). Про кою цей вірш? (Про нас, маленьких школярів, юних громадян Країни Рад.) Які слова ми виділяємо голосом? (По-ленінськи Вітчизні служити, любити труд, дружити.) Чому? (Ці слова передають найголов^ ніше у змісті вірша як ми готуємося стати гідними синами Батьківщини, як вчимося працювати і дружити по-ленінськи.) Який із заголовків точніше передає найголовніше у змістд ві{и Виразне читання вірша учнями. Вправа 2. Спостереження за смисловою єдністю тексту як суттєвою його ознакою. Мета: Формування умінь співвідносити заголовок із змістом твору, усвідомлювати межі висловлювання. Прочитайте текст. словлювання заголовку та виправляти помилки у змісті твору, усвідомлювати межі висловлювання. Прочитайте уважно твір Олесі і дайте відповідь на запитання: чи відповідає його зміст заголовку.
Мурашка і голубка Мурашка спустилася до струмка: захотіла напитися. Хвиля заплеснула її і мало не втопила. Голубка несла гілку. Вона побачила — мурашка тоне, і кинула їй гілку в струмок. Мурашка сіла на гілку і врятувалася (За Л. Толстим). Про кого розповідається у байці Л. Толстого? Чи підходить заголовок до змісту байки? Намалюємо до байки три уявлювані словесні картинки. Яка пригода сталася з мурашкою, коли вона підійшла до струмка? З яких речень ви про це дізналися? Прочитайте Ці речення хором. Що відбулося потім? Прочитайте два наступні речення хором. Чим закінчилася пригода? Прочитайте останнє речення. Прочитайте потрібні слова. Голубка (я к а?)... Для довідки: чуйна, байдужа, уважна, турботлива, добра, жорстока. Чого вчить нас байка? Чи можна до байки дібрати такі заголовки: Випадок біля струмка. Як голубка врятувала мурашку. Виручила! Не залишила у біді! Не пролетіла мимо! Спасибі, голубко! Учитель: Заголовок стисло передає зміст всього твору, об'єднує речення. Прочитайте на дошці речення 1 назвіть те, яке за змістом підходить до байки: Ліс був дрімучий. Спасибі, голубко! (Друге.) Чи допоможе це речення глибше зрозуміти основну думку байки? (Так.) Де його можна встановити? (В кінці тексту.) Чому речення Ліс був дрімучий є зайвим і чому його не потрібно включати у текст? За якими ознаками ви добираєте до тексту заголовок? (Заголовок стисло передає зміст твору, об'єднує за смислом усі речення.) Прочитайте виразно доповнений текст. Запишіть байку, перше речення починайте з абзаца.
Вправи на аналіз готових текстів (типу 1—2) поєднуються із конструктивними, творчими (типу З—5) — знайти логічні пропуски у висловлюванні, виправити помилки у змісті твору, відновити деформований текст, побудувати розповідь за даною темою. Мета цих вправ — виробити уміння усвідомлювати межі та основну думку власного висловлювання, підпорядковувати мовні засоби розкриттю свого задуму. Вправа 3. Редагування. Усунення логічних пропусків у тексті. Мета: Формування умінь помічати невідповідність змісту ви- Снігова баба Взимку діти гралися у дворі. Вони ліпили снігову бабу. Руки у них мерзли. Але баба снігова вийшла гарна. Чому зміст розповіді не відповідає заголовку? Якими реченнями слід доповнити текст, щоб його зміст відповідав заголовку? (Очі — вуглинки. Ніс— морквинка. У руках — мітла!) Вправа 4. Розповідь учнів на тему «Мої зимові розваги». Мета: Розвиток умінь будувати розповідь про події власного життя, не відступаючи від поставленої теми, усвідомлювати межі висловлювання. Учитель дає чітку установку, як треба готуватися до твору, про що слід розповідати, у якій послідовності. Пропонує план у вигляді запитань: 1. Де ти любиш гратися? (У парку, у садку, у дворі, на річці.) 2. У які ігри ти любиш грати? 3. З ким ти любиш грати? 4. Що будуєш з друзями? (Снігову бабу, фортецю, гірку.) У хо Вправа 5. Відновлення деформованого тексту (побудова опогі-дання із готових речень). Спостереження за смисловою єдністю і зв'язністю тексту. Мета: Сформувати уміння співвідносити заголовок із змістом твору, встановлювати порядок речень у тексті. Прочитайте речення з дошки. Мурашка покликала товаришів. Воно було важким. Дружно тягнуть зернину маленькі трудівникиї Мурашка знайшла зерно. Чи пов'язані ці речення за змістом? Чому порушився зв'язок? (Тому що речення переставили місцями.) Який заголовок підійде до тексту? (Працьовиті мурашки. Випадок у лісі. Улітку.) Доведіть, що заголовок «Працьовиті мурашки» більш вдалий. Учитель. У зв'язному тексті (оповіданні) всі речення пов'язані між собою за смислом і стоять у певному порядку. Якщо речення переставити місцями, втрачається зв'язок між ними, і текст розпадається. Щоб знову побудувати оповідання з речень, треба визначити, яке з речень треба поставити першим, другим, третім, четвертим. Іншими словами, треба відновити порядок речень, щоб пов'язати їх за змістом. Щоб встановити порядок речень у тексті, треба уявити собі, як відбувалися події. Намалюйте три словесні картинки до цього оповідання і розташуйте їх у такій послідовності, як це могло відбутися насправді. Про що розкаже лерша картинка? Покажіть сигнальними карточ-ками речення, яке стосується цієї картинки. Прочитайте його хором. Уявіть другу картинку. Яким реченням можна її підписати? Прочв- тайте його хором. Опишіть словами третю картинку. Назвіть речення, яке відноситься до неї. Прочитайте це речення з почуттям. Чому це речення треба прочитати з почуттям? Доберіть потрібні слова. Мурашки (я к і?)... Слова для довідки: працьовиті, невсипущі, невтомні трудівники, дружні, сварливі, нероби. Чого вчить нас оповідання? Учні виразно читають відновлене оповідання і записують. Перечитайте записане оповідання без першого речення. Чи зрозумілий зміст наступних речень без першого? (Ні.) Оповідання стало неповним, смисловий зв'язок у ньому порушився. Чи підходять до оповідання заголовки: Маленькі трудівники. Невсипущі трудівники. Працьовиті комахи. Нумо разом! Гуртом до праці! Отже, відомості з теорії монологічного мовлення засвоюються у процесі колективного виконання вправ, а не заучуються спеціально дітьми. Вони є орієнтиром у оволодінні уміннями послідовно, виразно розповідати про побачене, пережите. Учні переконуються, що для висловлення думки часто буває недостатньо одного речення, особливо коли необхідно довести своє твердження, пояснити, підкріпити прикладами або розповісти про ряд подій чи намалювати картину, предмет. Для повноцінного спілкування необхідно навчитися об'єднувати у єдине смислове ціле групу речень, тобто будувати зв'язне висловлювання. Завдяки пізнанню суттєвих ознак монологічного мовлення —смислової єдності і зв'язності — для учнів стають зрозумілими способи усвідомлення теми і основної думки тексту. Для опанування цими способами мовленнєвої діяльності доцільними є типи вправ, розроблені Т. О. Лади-женською. Завдання у них певним чином уточнені, конкретизовані, зорієнтовані на сприймання дітей молодшого шкільного віку. 1. Прослухайте два учнівські твори (у одному з них 2. Подумайте, яка із даних тем є ширшою, а яка вуж 3. Підшукайте до даної вузької.теми Широку. Якою Я 4. Як би ви розчленували широку тему на підтеми? 5. Зіставте дві теми. У формулюванні якої теми під- Останній день у дитячому Прощай, мій садочок! садку. Як ми каталися з гірки. Як гарно з'їжджати з гірки! Знайдіть у формулюванні тем слова, які підказують головну думку. 6. Зіставте теми творів. Під час написання якого тво Як я відпочивала влітку. Який гарний ліс улітку І Чому влітку день довший, ніж ніч?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-11; просмотров: 339; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.217.124 (0.019 с.) |