Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 11. Авангардизм у мистецтвіі↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 7 из 7 Содержание книги Поиск на нашем сайте
ХХ ст. до межі загострило боротьбу творчих ідей та поглядів. Ще ніколи раніше художники не були так неза-доволені собою та оточуючим світом, адже раніше події світової історії не були такими драматичними. Революції, дві світові війни, міжнаціональні конфлікти, загроза загибелі планети від атомної зброї — всі ці трагічні риси XX ст. змусили людство не раз засумніватись у тому, чи існує гармонія у цьому світі. І мистецтво, як найяскравіший виразник людських настроїв, відповіло на них по-своєму. На початку сторіччя виникло декілька течій, які-прийнято називати модерністськими, авангардистськими! Майстри цих напрямів вважали, що нове сторіччя з його революційними ідеями, трагічними ситуаціями потребує нової живописної мови, що реалізм залишився у минулому, що мистецтво мало що може змінити у житті, тож має приділяти більше уваги формам, пластиці(Вони вирішили розірвати зв'язок із класичною спадщиною та створити щось абсолютно нове.! Кубізм Новий стиль — кубізм — створили Пабло Пікассо та Жорж Брак. Кубісти поривали зі всіма духовними тонкощами та займались головним чином пошуками форми. На картинах кубістів зображення людей та предметів складаються з елементарних геометричних кубів, конусів та циліндрів. Предмет зображується не цілком, а частинами, і не з одного, а одразу з кількох боківу Ми бачимо не лише зовнішній бік, наприклад, гітари або скрипки, але й ці предмети зсередини. Кубізм одразу набув поширення у багатьох країнах, а найбільше він вплинув на архітектуру та дизайн. Футуризм Футуризм проголосили італійські художники та літератори, що вважали головною цінністю сторіччя динаміку, переможну ходу науки та техніки. У своєму живописі футуристи прагнули передати рух, але іноді доволі наївно. Наприклад, собака, що біжить, мала 40 ніг. У Росії кубізм та футуризм поєднались дивним чином утворивши кубофу-туризм. Його яскравим представником став Казимир Малевич, що пізніше відійшов від цього стилю. Він створив так званий новий живописний реалізм — супрематизм — безпредметну творчість. Його найдосконалішою формою вважалась картина «Чорний квадрат». Абстракціонізм Безпредметне, або абстрактне, мистецтво виникло у 10-х роках XX ст. і у середині століття стало відігравати особливу роль. Одним із його засновників став Василь Кандінський. Він вважав, що живопис — це стихія фарб. Не потрібні ніякі предметні зображення, фарби самі по собі мають змогу передавати найглибші почуття. Живопис поєднує у собі силу поезії та музики, художник повинен лише вірно підібрати поєднання кольорів на картині. Сюрреалізм Художники цього напряму переконані, що оточуючий світ не має вищої логіки, життя є абсурдним і подібним до жахливого або фантастичного сну. Химерні фантазії, найнесподіваніші поєднання предметів, мрії, галюцинації — усе це можна побачити на картинах відомого сюрреаліста Сальвадора Далі. Він вмів створювати чудернацький світ своїм живописом, використовуючи незвичні, навіть абсурдні поєднання різних предметів. «Герніка» Пікассо Звичайно, у мистецтві XX ст. були такі майстри, як Пабло Пікассо та Анрі Матісс, що, будучи засновниками різних течій, пізніше відходили від них. Вони прагнули відобразити основні предмети свого часу, не озираючись на умовності стилю. Наприклад, Пікассо не раз виступав у ролі модерніста-новатора і не раз звертався до реалістичного методу. Але він завжди глибоко відчував недосконалість світу та прагнув виразити свої відчуття пристрасно, безпосередньо, без компромісів. Ці якості й допомогли йому створити одну з найди-вовижніших картин XX ст. — «Герніку». Герніка — маленьке іспанське містечко, що було знищене фашистськими бомбардуваннями. Картина Пікассо не має прикмет конкретного міста, чогось наочного. Вона складається з елементів людських фігур, будників, що руйнуються на очах глядача. З полотна ніби несеться крик жаху та болю. Пікассо, здається, передбачав Другу світову війну й усім своїм мистецтвом казав, що людство потребує захисту.
Запитання для контролю: 1. Охарактеризуйте напрям у мистецтві, що отримав назву модерн, авангард 2. Назвіть течії та представників стилю 3. Створіть проект: ескіз картини у будь якому стилі, що представлені течіями данного напрямку. Виконайте короткий аналіз. Тема12. Радянське мистецтво
Радянське багатонаціональне мистецтво стало оплотом реалізму. Одразу ж після революції 1917 р. молода держава для пропаганди нових ідей прагнула спиратись на мистецтво. Воно стало частиною нової радянської ідеології. Майстри живопису, скульптури, графіки прославляли революційний порив народу та його творчу працю. Особлива увага приділялась монументальній пропаганді — зведенню пам'ятників діячам світової революції та культури. У 1957 р. утворилась єдина Спілка художників СРСР, що допомагала розвитку талантів у всіх республіках. Водночас метод соціалістичного реалізму (мистецтво соціалістичне за змістом і національне за формою) визнавався як єдино можливий. Усі течії у мистецтві, що не відповідали соцреалізму, були заборонені. Класикою радянського мистецтва стали картини «Даєш важку індустрію» Ю. Пімєнова, «Оборона Петрограда» О. Дейнеки, «Тачанка» М. Грекова, «Смерть комісара» К. Петрова-Водкіна та багато інших. Живописні полотна прославляють героїчну працю народу, будівництво нових заводів та фабрик, подвиги червоноармійців у громадянській війні. Подвиг народу в роки Великої Вітчизняної війни знайшов проникливе відображення у живописі, скульптурі, графіці. Плакати Моора і Тоїдзе, живописні полотна Дейнеки «Оборона Севастополя», «Лист з фронту» О.Лактіонова, «Мати» Б. Йєменського, скульптури Вучетича, Анікушина, Цигаля справляли незабутнє враження. Картина «Лист з фронту» одразу ж стала знаменитою. Автор зумів передати відчуття, якими жили люди під час Великої Вітчизняної війни. У кожній родині хтось пішов на війну, тому з особливим хвилюванням чекали звістки з фронту. В обличчях людей, що читають листа, вбачається передчуття близької перемоги. Глядач майже фізично відчуває світло, що затоплює широкий двір, осяює обличчя людей, яскраво вис вітлює їхній одяг, зелень дерев, траву. Після закінчення війни на місці запеклих боїв з'являються перші меморіальні комплекси. Архітектори планують забудову міст, живописці та скульптори прикрашають станції метрополітенів. Твори радянських художників відображають мирне життя радянського народу. Вони розповідають про життя сім'ї, про працю на заводах, у колгоспах, на цілині; оспівують рідну природу. Вони намагаються показати людей у різних життєвих ситуаціях та відзначають їхню шляхетність та моральність. Звідси теплота та людяність цих картин. У 60-ті рр. у живописі яскраво проявились свіжі молоді сили, що привнесли нові теми, правдиво відображаючи будні країни. Цей прихід «шестидесятників» був настільки яскравим, що дістав спеціальну назву «суворого стилю». Творчість живописців В. Попкова, Т.Салахова, Г.Коржева, М. Андронова, скульпторів Ю.Чернова, О.Комова, А. Бурганова, блискучої когорти графіків, книжкових ілюстраторів — усе це визначило новий етап розвитку радянського мистецтва. Молоді майстри 70—90-х рр. по-новому відчули зв'язок з традиціями російського мистецтва початку XX ст. Вони звертались до різних стилів (від Відродження і руського іконопису до мови світового кінематографа). З приходом перебудови ідеологічні заборони були зняті, і тепер глядач може ознайомитись із сучасним мистецтвом більш глибоко та об'єктивно. Запитання для контролю: 1. Чому радянське мистецтво було досить багатогранним. 2. Охарактеризуйте мистецтво періоду Великої Вітчизняної війни. 3. Як вплинув авангард на радянське мистецтво.
Тема13. Види та жанри образотворчого мистецтва ЖИВОПИС ТА ЙОГО РІЗНОВИДИ Живопис — один з видів образотворчого мистецтва — недарма називають царем мистецтв. Живописець не лише зображає видимий світ, предмети, він прагне показати ледь помітні стани природи, приховані рухи людської душі, виразити свої думки, дати оцінку подіям. Художник може повно розкрити характер однієї людини та розповісти про долі людей. Головний засіб вираження у живописі — це колір. Розвинутому людському оку доступні біля 40 тис. відтінків кольору. Колір змінюється у залежності від освітлення, повітряного середовища, сусідства з іншими кольорами. Кожен художник має свою улюблену палітру фарб. Кожен по-своєму бачить відтінки (нюанси) кольорів, їхнє співвідношення, тому ми не зустрінемо двох однакових картин навіть у тому випадку, якщо живописці зображають одну й ту саму натуру. Зазвичай у ряді кольорів (спектрі) вирізняють такі основні кольори: фіолетовий, синій, блакитний, зелений, жовтий, помаранчевий, червоний. Між ними — проміжні кольори, як-от: жовто-помаранчевий або помаранчево-червоний. Якщо кольори розташувати по колу, то тони від жовто-зеленого до червоного називають теплими, фіолетові, сині, зелені тони — холодними. Єдність різних тонів та відтінків кольору у картині називають колоритом. Він може бути холодним (синім) або теплим (жовтим), спокійним або напруженим. Іноді художник створює настрій у картині за допомогою протиставлення холодних і теплих тонів. Так зробив І. Аевітан у картині «Березень», щоб передати стан природи на початку весни. Монументальний живопис Найдавнішим видом можна вважати монументальний живопис, що прикрашає стіни, перекриття будівель та його внутрішні приміщення. У Стародавньому Єгипті та пізніше, в античну епоху і середньовіччя, монументальний живопис відображав релігійні та суспільні ідеї. Великі майстри Відродження залишили прекрасні зразки фресок та розписів. У XX ст. монументальне мистецтво переживає розквіт під час революційних підйомів, коли мистецтво ставало одним із засобів політичної боротьби. У СРСР монументальний живопис, звернений до мільйонів глядачів зі стін будинків, станцій метрополітену, інтер'єрів громадських будівель, театральних фойє, створювався відомими майстрами станкового живопису та графіки. Наприклад, О. Дейнека створив панно «Люди країни Рад» для радянського павільйону Всесвітньої виставки у Парижі 1937 р. Фреска Найбільш благородною технікою монументального живопису художники Відродження вважали фреску. У перекладі з італійської це слово означає «свіжий», «сирий». Зображення наноситься на сиру штукатурку стіни у той час, коли розчин ще не затвердів остаточно і добре вбирає у себе фарбу. Існує декілька технік стінопису. Наприклад, секо — розпис по сухій штукатурці. Іноді використовують інший прийом розпису: зображення виконують на полотні, як для станкової картини, а потім полотно закріплюють у потрібному місці. Розпис на стіні називається панно на стелі – плафон. Якщо розпис складається головним чином з візерунка, орнаменту, то він вважається декоративним живописом. Вітраж Вітраж — картина з кольоровою скла або іншого матеріалу, що пропускає світло. Головне призначення вітража — прикрашення будівель, інтер'єрів. Різнокольорові вікна з'явились у храмах ще у IV ст. Це був орнамент у вигляді геометричних фігур. У часи готики на вітражах почали зображати цілі картини: людей і тварин. Розквіт цієї техніки приходиться на XIII ст. У наш час вітражі прикрашають громадські будівлі, вокзали, станції метрополітену. Мозаїка У давнину мозаїчні картини набирали зі шматочків кольорового каміння, а потім з особливого непрозорого скла — смальти. Мозаїку особливо любили давні римляни. Основний елемент римської мозаїки — маленький шматочок кольорового каменя або смальти; чим менші за розмірами камінчики, тим витонченішою є мозаїка за кольором. Така мозаїка прикрашала скриньки, стільниці та інші предмети побуту. Головне призначення мозаїки середньовіччя — прикраса храмів (див. «Мозаїки Равенни»), У XIV ст. в Італії, у Флоренції, набула поширення особлива мозаїчна техніка: картини набирались з великих шматків кольорового мармуру, що був вирізаний за шаблоном. Мозаїку можна складати з майоліки — шматків поливної кераміки, один бік якої укритий кольоровою глазур'ю. Прекрасні зразки майоліки прикрашають архітектурні пам'ятники в містах Бухара, Самарканд у Середній Азії. Чудові приклади мозаїки створили радянські художники О. Дейнека та П.Корін для станцій московського метрополітену: «Комсомольська-кільцева», «Маяковська». Станковий живопис Найпоширеніший вид живопису — картина. Картини пишуть на особливому станку — мольберті, тому такий вид живопису називається станковим. Він з'явився в епоху Відродження, коли художники почали зображати реальний світ з більшою повнотою та переконливістю. Матеріали живопису Найчастіше художники обирають для живопису олійні фарби. Під час їх виготовлення пігмент розтирається з рослинною олією. Олійні фарби вирізняються соковитістю тонів, їх можна накладати на основу по-різному — рівно, гладко або мазками, великими або дрібними. Основою частіше за все слугує полотно, що спеціально заґрунтоване особливою сполукою. Іноді основою стає картон, дерев'яна дошка, деякі метали, лінолеум. Живопис масляними фарбами поширився з XV ст. До того часу художники зазвичай писали темперою. Сполучною речовиною сучасної темпер є емульсія з рослинної олії, води та клею. У середні віки та епоху Відродження до темпери додавали яєчний жовток як сполу- чну речовину. Руські іконописці писали яєчною темперою на дерев'яній дошці що вкрита щільним ґрунтом — левкасом. Акварель — фарба, що розводиться водою. Акварельні фар би більш прозорі, сполучної речовиною в них є водорозчик ний клей. Гуаш виникла як різновид акварелі, але її готують із домішкою білил, що робить фарбу більш щільною, непрозорою. Як створюється картина Замислюючи картину, художник насамперед звертається до своєї пам'яті, вражень, сприйняття, адже спочатку майбутню картину потрібно уявити. Після цього художник робить начерки, ескізи, замальовки, де уточнює образи героїв, костюми, предмети обстановки, місце події. Це початок роботи над композицією картини. Композиція — це виважена побудова бути виявлене головне та другорядне, визначені розміри фігур та предметів, колір, освітлення. Часто композиція будується на контрастах (протилежностях) предметів та образів. Контрасти є одним із найбільш виразних засобів живопису. Вони створюють рух у картині, зіткнення, характер боротьби та пристрастей — усе, з чим ми так часто стикаємось у житті. У композиції художнику необхідно також враховувати таке: закони перспективи, ритм (повторюваність) ліній, гаму кольорів, освітлення предметів. Усі ці засоби є дрке важливими, адже вони впливають на враження глядача від картини, на те, чи зможе донести свій задум художник. Звичайно, всі художники працюють по-різному. Одні роблять багато підготовчих ескізів, як, наприклад, О.Іванов, створюючи картину «Явлення Христа народу», інші більше покладаються на свою пам'ять або фантазію. Характер роботи напряму залежить і від теми картини. Історичний сюжет потребує більшої підготовчої праці, ніж скромний натюрморт або пейзажна замальовка. Художник повинен володіти усіма секретами професійної майстерності. Але цього замало, він має уміти творити, тобто змушувати глядача співпереживати його думам, ідеям, почуттям. Жанри живопису У залежності від того, що зображає той або інший твір, розрізняють жанри: портрет, пейзаж, інтер'єр тощо. У пейзажі ми бачимо картини природи, у портреті — зображення людини, у батальному живописі — військові сцени, у побутовому — повсякденне життя. Історичний жанр розповідає про події минулого. Усередині жанру також можуть існувати різновиди. У західноєвропейському мистецтві до XVII ст. не було чіткого поділу на жанри. У XVIII ст. французькі художники розділили мистецтво на високі жанри (до них належали релігійні, міфологічні, історичні картини) та низькі — пейзаж, портрет, натюрморт, картини побуту. Тоді ж з'явився і термін «жанр» (у перекладі з французької — «вид», «рід»). Далі поняття високих та низьких жанрів у мистецтві зникло. Але у певні часи ті або інші жанри можуть займати провідні позиції, наприклад, історичний — в епоху романтизму, побутовий — у творчості російських передвижників, індустріальний — у радянському мистецтві 20—30-х рр. Портрет Портрет — один з основних жанрів мистецтва, що зображає одну людину, або групу людей. Він широко поширений і в живописі, і в скульптурі, і у графіці. Кожен художник, що створює портрет, має не лише передати схожість із моделлю. З таким завданням успішно вправляється і фотографія. Художник повинен передати характер людини, а через характер показати і суспільство, і епоху, у якій живе герой. У живописі портрет часто поєднується з елементами інтер'єру, пейзажу, може бути поданий на фоні історичних подій. У портреті Папи Інокентія X Веласкес геніально розкрив характер героя: розум та владність, обережність та підступність. Перед нами непересічна особистість у всій її суперечливій складності. Стиснуті тонкі губи, різко окреслене підборіддя, проникливий холодний погляд говорять про людину хитру, вперту, віроломну. Розповідають, що подивившись на свій портрет, Папа обурено вигукнув: «Занадто правдиво!» У залежності від призначення портрет може бути парадним або інтимним (камерним), а також індивідуальним, парним, груповим. Особливий різновид — автопортрет художника. Портрет зародився у глибокій давнині. Єгиптяни та греки сприймали портрет як двійника померлої людини. Дуже виразними є портрети, що були створені в Єгипті І—IV ст. Ніби живі постають перед нами обличчя померлих людей. Мистецтво портрета переживає свій розквіт в епоху Відродження, коли людина вважається центром буття. Портрети Відродження подані вже не на умовному фоні, а біля вікна, що символізує світ, або на фоні реального пейзажу чи інтер'єру. Великі майстри: Рембрандт, Веласкес, Хальс, Ель Греко — у своїх портретах розкривали потаємні глибини людської душі (див. «Рембрандт ван Рейн», «Великі іспанці», «Живопис Голландії»), У російському мистецтві XIX ст. розквіт портретного жанру пов'язаний з іменами передвижників. У своїх картинах вони звеличували простих людей праці, а також кращих представників інтелігенції, показували їхню шляхетність та мудрість (див. «Російські передвижники»). Ці традиції були розвинені радянськими майстрами — живописцями, скульпторами, графіками. Пейзаж Людина з народження живе в оточенні природи. І не дивно, що вже у ранніх наскельних розписах зустрічаються схематично виконані дерева, водна гладь, небозвід. У дослівному перекладі з французької мови слово «пейзаж» означає «вид сільської місцевості». В образотворчому мистецтві таку ж назву має і жанр, і окремі твори, що присвячені природі. Це може бути природа первозданна, а також видозмінена людиною — індустріальний пейзаж. Міський вид називають ведутою, морський — мариною. Російського художника І. Айвазовського по праву називали великим мариністом. Море стало головним героєм його картин: воно то тихе у променях вечірнього сонця, то бурне та нестримане у своїх поривах. Один з улюблених мотивів художника — корабельні аварії. Він давав йому змогу натхненно зобразити норов моря та сміливість людини, що протистоїть морській стихії. У мистецтві стародавнього світу елементи пейзажу зустрічаються досить часто, наприклад у сценах полювання. У мистецтві середньовіччя природа зображується ще схематично. Так, на руських іконах пагорби означають гористу місцевість, окремі деревця — ліс, плоскі будівлі — палати, храми. Особливий тип пейзажу «гори — води» ми бачимо у середньовічному китайському живописі: панорами водної гладі та гір завжди величні та одухотворені. У XVIII ст. Пуссен та Лоррен створюють героїчні пейзажі. Вони нагадують, скоріше, театральні декорації, «заселені» персонажами античної міфології. Писали такий пейзаж у майстерні, з натури робили лише замальовки. У XIX ст. у західноєвропейському та російському мистецтві пейзаж стає одним із улюблених жанрів. У картинах І. Шишкіна, О.Саврасова, Ф.Васильєва та І.Левітана пейзаж — це поетичне сказання про Батьківщину, він виражає найтонші настрої та відчуття. Імпресіоністи збагатили пейзаж тим, що, працюючи на природі, змогли передати на полотнах живе тремтіння повітря та світла (див. «Імпресіоністи»), У XX ст. пейзаж залишається улюбленим жанром живопису, але він набуває нового смислового забарвлення. Природа протиставляється руйнівним силам сучасної цивілізації, безжальному наступу техніки. Натюрморт Натюрморт відтворює неживі предмети, речі, що оточують людину, квіти, плоди. Як жанр, натюрморт сформувався у XVII ст. у мистецтві Голландії та Іспанії. Зазвичай розрізняють два типи натюрмортів. Один походить від традиції голландського натюрморту (див. «Живопис Голландії»). У картинах голландських художників речі говорять не лише про себе, але й про свого хазяїна. Композиція картин підкреслено природна, невимушена: недопитий келих вина, почищений та кинутий лимон, відкинута зім'ята скатерка. Інший тип натюрморту пропонує нам помилуватись речами, їхньою красою, формою, кольором плодів або квітів. Композиція таких картин чудово продумана, вони нарядні та декоративні. У XVII ст. були поширені натюрморти, що нагадували про швидкоплинність часу, про марність багатства, слави, мистецтва. Нерідко у центрі композиції зображувалися годинник, як символ невпинного земного часу, черепи, як свідчення тлінності життя. Французький художник П. Сезанн уважно вивчав форму, колір, структуру предметів. Його натюрморти пронизані відчуттям гармонії життя, благоговіння перед досконалістю та цільністю «плоті речей». Натюрморти художників-постімпресіоністів Гогена і Ван Гога — це втілення сонця, світла, радості життя, незважаючи на негоди.Коли російські художники початку XX ст. І. Машков, П.Кончаловський писали свої натюрморти, вони надихались фантазією російського народного мистецтва. За речами, що зображені у натюрморті часто вгадується епоха, світ, у якому живуть люди. Цей жанр може відзиватись на злобу дня. Побутовий жанр Твори побутового жанру звертаються до тем буденного життя, дають уявлення про життя та побут різних верств суспільства. Давні єгиптяни у живописі та дрібній пластиці любили зображувати фігурки працелюбних слуг. У кам'яних візерунках готичних храмів, рукописних орнаментах та мініатюрах можна побачити землеробів, пастухів, виноробів за їхніми звичайними справами. В епоху Відродження побутові картини із зображенням весільних та карнавальних обрядів доповнюються різними символічними деталями. Наприклад, свічка могла означати людське життя, квіти та фрукти — родючість. У XVI—XVII ст. на полотнах живописців з'являються представники нижчого стану — селяни, міська біднота, їх зображують із щирою любов'ю. За звичайними сценами домашнього побуту відкривається прекрасний та піднесений світ, сповнений гармонії та поезії. У XVIII ст., в епоху Просвітництва, побутовий жанр набуває повчального, виховного значення. На живих прикладах художники показують, що недобре пиячити, брехати, треба бути працелюбним, благочестивим. У російському живописі XIX ст. О. Венеціанов оспівував найсвітліші риси національного характеру, В. Перов разом з іншими передвижниками викривав суспільні пороки (див. «Російські передвижники»). Французькі імпресіоністи надали картинам повсякденного життя поезії та лірики. Вони показували натовп на вулицях Парижа, сценки у барах, артистів у гримерних, селян на полях та художників у майстернях. У XX ст. побутовий жанр дуже різноманітний. Історичний жанр Уже із самої назви зрозуміло, що історичний жанр присвячено подіям та особам минулого. У давнину до історії відносили і міфічні легенди і біблейські сюжети. В епоху Відродження історичний жанр звільнився від опікування церквою. Однак у той час художники ще не прагнули правдиво зображати конкретні події або людей. їх більше приваблювали героїзм, драматична боротьба, найчастіше у військових сценах. У XIX ст., в епоху романтизму, художники починають приділяти більше уваги сучасним подіям, надавати їм важливого історичного значення. Наприклад, Ежен Делакруа у картині «Свобода, що веде народ на барикади» прославляє революційні події у Парижі, свідком яких був сам. У російському мистецтві другої половини ХІХ ст. з'являється великий інтерес до історії, народного побуту, як, наприклад, на картинах А. Рябушкіна. Роботи В. Васнецова та М. Реріха відображали історичні події у дусі народних сказань. Шедеври історичного жанру належать пензлю Василя Сурикова, Іллі Рєпіна, Миколи Ге. Змальовуючи події минулого, вони думають про долю російського народу, про значення особистості в історії. У радянському мистецтві був популярний історико-революційний жанр, що прославляв героїчні події Жовтневої революції, громадянської та Великої Вітчизняної воєн. П. Корін створює триптих «Олександр Невський», що оспівує воїнську доблесть наших пращурів. Роздуми про трагічну долю Росії, уроки її хресного шляху — улюблена тема грандіозних полотен І. Глазунова, багатьох творів сучасних живописців. Батальний жанр Батальний жанр тісно пов'язаний з історичним та присвячений темам війни і військового життя. Його назва походить від французького слова «батале» — битва. Художники-баталісти зображують найбільш важливі героїчні або трагічні моменти боїв. Найбільш видатним баталістом був В. Верещагін, що створив цілі серії картин, де зображені події російсько-турецької та російсько-японської воєн. Він не лише прославляв стійкість та мужність російських солдатів, але й правдиво показував суворі будні та жахи війни. У радянському мистецтві основними темами батального живопису були: подвиг народу у часи громадянської та Великої Вітчизняної воєн, любов до Батьківщини, воля до перемоги. Панорама та діорама Особливий різновид батального жанру — панорама та діорама. Діорама — стрічкоподібна картина на великому напівкруглому підрамнику, панорама — на круглому. Живописне зображення битви доповнюється бутафорськими та реальними предметами на сцені біля підніжжя картини. Діорама та панорама повинні створювати у глядача ілюзію очевидця подій. Зазвичай їх розміщують у спеціальному великому залі або будівлі з оглядовою площадкою та штучним освітленням. Найвидатніші майстри цього мистецтва: Ф.Рубо, що створив панораму «Бородінська битва», М. Греков, засновник Студії військових художників, де було створено багато творів панорамного та діорамного мистецтва у різних містах Росії. їхня остання робота — кілька діорам, що відображають важливі битви Великої Вітчизняної війни для Меморіалу Перемоги на Поклонній горі у Москві.
ГРАФІКА Якщо живопис — це мистецтво барв, то основні кольори графіки — чорний і білий. Засоби вираження у графіці — лінія, малюнок, перехід світла та тіні. Незважаючи на те, гцо художник-графік обмежений лише двома кольорами та їхніми відтінками, лінією та плямою, він може передавати розмаїття світу, м'якість тканини, прозорість скла, блиск сталі. Малюнок Головний засіб вираження у графіці — малюнок. Він лежить в основі всіх видів образотворчого мистецтва. Не вміючи малювати, неможливо стати ні архітектором, ні скульптором, ні живописцем. Особливу роль малюнок відіграє у живописі. Без нього картина не має форми, руху, виразності, тому кращі живописці всіх часів невтомно тренувались у малюванні. З нього починається створення картини. Зазвичай робота над картиною починається з начерку, з першої ідеї, коли дається загальне розміщення предметів картини. Замальовка — більш детальний, ніж начерк, малюнок, найчастіше виконаний з натури. Замальовка вже уточнює різноманітні деталі. Рембрандт, перш ніж створити свою відому «Жебрачку з клюкою», зробив більше десяти попередніх замальовок. Начерки роблять швидко: адже треба зафіксувати найхарактерніше, найсуттєвіше. Більш складні малюнки називаються етюдами та ескізами. У них автор шукає найкращу побудову картини, працює над виразністю образів, розташуванням фігур. Прикладом такого малювання можуть слугувати численні ескізи та етюди до картини Сурікова «Бояриня Морозова» Станкова графіка Нарівні з етюдами та ескізами з'являється і станковий малюнок. Така назва походить від станка-мольберта, на якому створюється малюнок. Малюнки стають різноманітними за манерою виконання: строгими, пластичними або вільно-живописними. Німецькі художники А. Дюрер, Г. Гольбейн мали виразні малюнки, олівцеві портрети, що прославили імена цих художників. У ХІХ ст. майстри збагатили малюнок новими темами глибинного та психологічного змісту. Такі малюнки створювали новий вигляд журналів, книжок. Малюнки російських художників відзначались досконалістю форми, вірністю натурі. Прекрасними сисувальниками були відомі російські живописці К.Брюллов, О.Іванов, П.Федоров, М. Врубель, І. Рєпін, та багато інших. Друкована графіка Малюнок для відтворення на друкарському станку спочатку наноситься на дерево, лінолеум, металеві пластини, камінь, а потім роблять відбитки, розмножують. Це друкована графіка. Монотипія — один з найпростіших видів друкарської техніки, коли фарбу вручну наносять на яку-небудь ідеально гладку поверхню. Отриманий на папері відбиток буває єдиним, унікальним. За тонкістю кольорового співвідношення він нагадує акварель. Гравюра — вид графіки, коли відбитки отримують з дерев'яних дощок, лінолеуму, металевих пластин, картону, пластмаси. Найдавніший вид гравюри — ксилографія, коли малюнок вирізають різцем по дереву. Матеріали малюнка Малюнок роблять зазвичай графітовим олівцем зі стрижнем у дерев'яній оболонці або стрижнем без оболонки, гцо вставляється в різноманітні держаки, а також вугіллям, тушшю, пером. Багато шедеврів малювання створені сангіною — червоною крейдою. Її червонувато-коричневий колір передає тепло людського тіла. Більшість малюнків сангіною — зображення людей. Якщо малюнок треба зробити кольоровим, то використовують пастель — кольорову крейду, акварель, гуаш, кольорові олівці або фломастери. Пастель, акварель — матеріали, що використовуються і в живописі, і в графіці, якщо потрібно зробити якісь кольорові плями.
|
|||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-11; просмотров: 249; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.219.176.215 (0.016 с.) |