Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Особливості шкільної освіти в полікультурному суспільстві.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Майже всі країни світу є багатонаціональними суспільствами. В кожній країні існує своя так звана „політична нація” (домінуючий, макро етнос, титульна нація) і малі етноси (мультикультури, субкультури), які за своїм походженням поділяють на декілька груп: - Автохтони (корінні жителі), які не мають державно-культурної автономії (Африка, Азія); - Автохтони, які мають державно-культурну автономію (в США, Канаді, Австралії); - Меншини, що сформувались протягом Нового і новітнього часу внаслідок територіальних переділів, переселень; - Мігранти другої половини 20-го – початку 21 ст. За даними ЮНЕСКО іммігрантів нараховується більше 150 млн. На кінець ХХ ст. кількість іммігрантів в провідних країнах становила:
Традиційно іммігрантськими країнами є США, Канада, Австралія, Ізраїль. Відносини між етнічними групами мають двоякий характер: - Відносини між домінуючим етносом і малими етносами (політичні, економічні, лінгвістичні, культурні, релігійні); - Взаємовідносини між малими етносами. За умов компактного проживання представники малого етносу, згідно Віденської декларації 1993 року, можуть бути національною меншиною – спільнотою, представники якої мають статус більшості в сусідній державі, де вони становлять „політичну націю”. Або етнічною меншиною – групою, яка не має політичної нації. За роки існування міжетнічних стосунків в світі склалось декілька моделей політики щодо мультикультур (Е. Гідденс): 1. Перша модель – зневажання, меншовартості. Культури не визнаються рівнозначними. Одні „вищі”, „кращі”. Це як правило представники домінуючої нації (європеоїдної раси), на противагу, кольоровим, чорним, „відсталим етносам”. Основні прояви такої моделі: - шовінізму – найреакційнішого вияву націоналізму, проповідування національної винятковості, спрямованої на розпалювання національної ворожнечі і ненависті між народами і країнами (фашистські режими Німеччини, Італії); - расизму – зневажання народів як нібито „расовонеповноцінних”, виходячи з біологічних особливостей людських рас і нездатності до культурного прогресу. Така політика реалізовувалась у США (до 1954 року), ПАР (до 1990 року); - дискримінації – обмеження або позбавлення прав певної категорії громадян за расовою чи національною належністю, політичними і релігійними переконаннями, статтю тощо; - сегрегації – виду расової дискримінації, що полягає у відокремленні „кольорового” населення, забороні „кольоровому” населенню селитися в районах, де живе „біле” населення (різновиди – апартеїд, резервація, гетто). В даний час це проявляється у ставленні представників домінуючої нації до іммігрантів з країн третього світу як меншовартісних, яких необхідно терпіти із-за економічної необхідності. Політику ксенофобії підтримують праві партії в Австрії, Італії, Франції, Бельгії такими гаслами: „Наш народ - перший” (Бельгія), „Геть бруд” (Австрія), „Франція для французів” (Франція). Про популярність цих партій свідчить те, що вони виборюють на виборах в парламент 10-20% місць. 2. Друга модель – асиміляції. Вважається, що культура малого етносу є перешкодою для висококультурного розвитку мультинароду. Бажаною є втрата етнічними меншинами власних звичаїв і перебудова поведінки відповідно цінностей політичної нації. Таку політику проповідували всі метрополії щодо своїх колоній та залежних територій. 3. Третя модель – бікультурності. Традиції етнічних меншин не розчиняються серед цінностей політичної нації. В той же час малі етноси адаптують культуру домінуючої нації. Така бікультурність є необхідною формою адаптації і виживання малого етносу. Прикладом такої політики є прагнення створити „радянську людину” (СРСР), політика „плавильного казана” (melting pot) (США). 4. Четверта модель – мультикультуральна („миска салату”(salad bowl). Політика спрямована на культурний плюралізм. За всіма субкультурами визнаються рівні права. Культури з пошаною ставляться одна до одної і взаємодоповнюються. В різних країнах домінують ті чи інші моделі ставлення до мультикультур, а іноді їх комплекс. З середині 20-го – початку 21 ст. особливої популярності набула четверта модель, яку прийнято іменувати полі культурною (мультикультуральною). Одним із способів реалізації цієї моделі є полі культурна освіта (виховання). „Багатокультурне виховання” має значну кількість синонімів: інтеркультурне, мультикультурне, транс культурне, крос-культурне, мультирасове і навіть антирасистське виховання. За визначенням ЮНЕСКО метою інтеркультурного виховання є досягнення миру, взаємопорозуміння та взаємоповаги між народами, подолання явищ ксенофобії, дискримінації, расизму, національного сепаратизму. Основні напрями здійснення полі культурно виховання: Полікультурна освіта здійснюється наступними шляхами: 1. Збереження рідної (материнської) мови субкультур як основного засобу ідентичності етносу. Для цього в 35-ти країнах світу запроваджено дво і багатомовність (Швейцарія – 4 державні мови; Бельгія – 2; Канада – 2; Фінляндія – 2). Лінгвістині завдання полі культурної освіти полягають в наступному: У більшості країн (постіндустріальних та індустріальних) представникам мультикультур надається право здійснювати навчання рідною мовою декількома шляхами: - Існування шкіл національних меншин за умов компактного проживання. Поряд з рідною мовою тут вивчається і державна мова. Викладання рідної мови може відбуватись в так званих недільних, суботніх (етнічних) школах, пунктах навчання мови; - Двомовна освіта (білінгвізм). Була започаткована в 20-х рр. ХХ ст. і підтримана МБО (1928 р.). Учні вивчають одночасно дві мови (державну і рідну). Ця освіта має декілька моделей здійснення: - Імерсійна (від „імерсія” – змішування) освіта. За імерсійного навчання різні предмети вивчають за допомогою не менше двох мов, причому одна рідна учням, а друга – державна (офіційна), регіональна, або мова національної меншини. Так в початковій школі провінції Фризландії (Нідерланди) вивчають три мови: фризьку (регіональну); данську (державну) та англійську (іноземну); - Співвідношення у вивченні рідної і державної мов визначають як „мінімальне” (окрім рідної мови учні вивчають материнською мовою літературу, історію і географію) та „максимальне” (забезпечується повна система навчання рідною мовою не лише в загальноосвітній, а і у вищій школі. Наприклад Шведський університет в м. Турку – Фінляндія). 2. Зміст навчання в школах передбачає знайомство з історією, культурою, традиціями тих народів, які заселяють територію країни. Дисципліни гуманітарного, естетичного і природничо-наукового циклів пронизані полі культурними ідеями. 3. Долаються негативні стереотипи щодо окремих націй (антисемітизм, антиромізм тощо) і віровчень. 4. Виховується толерантність і терпіння до взаємин з іншими націями. В процесі комунікативності долається розуміння „іншого” як „чужого”, а особливо як „ворожого”. Навколишній багато культурний світ стає середовищем для реалізації своєї „самості”. Популярними є такі заходи: міжконфесійні уроки релігії, свята, фестивалі, присвячені різним культурам. 5. Для реалізації полі культурної освіти розробляються і фінансуються інтеркультурні проекти в США (Програма культурного об’єднання), Канаді (Закон про канадську багатокультурність), Європейському Союзі (Сократу, Коменіус, Лінгва). У США щорічно виділяється 500 млн. федеральних коштів для компенсуючого навчання представників національних меншин. 6. Мультикультурне виховання здійснюється у вищій школі, культурно-просвітницьких центрах, сім’ї, церкві, громадських об’єднаннях, ЗМІ. Проте загалом проблеми міжетнічної взаємодії та реалізації полі культурної освіти продовжують існувати. Це зокрема: - Наявність міжетнічних і релігійних конфліктів, мультикультурних забобонів, націоналізму (Ольстер, Косово, індійський штат Біхар, Ірак, Ізраїль, Корсика, країна Басків і б. ін.); - Прояви етноцентризму, коли і макро- і субкультури демонструють свою замкнутість відносно інших етносів (афроамериканці, аборигени, мусульмани). - Брак учителів, які б належним чином здійснювали двомовну освіту.
|
|||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 318; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.108.43 (0.008 с.) |