Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Клавішні струнні інструменти

Поиск

До клавішним струнним інструментам відносять: струнний клавішний інструмент - всім відоме фортепіано, (рояль), так само клавесин, верджінела, спінет і клавікорд, наявність резонатора не принципово.

 

Питання 9. Духові та язичкові музичні інструменти

Звукоутворення у духових музичних інструментах. Мензура.

Дерев’яні духові: лабільні (губні) – продольні та поперечні флейти; тростеві – гобой, фагот, кларнет, саксофон.

Мідні духові інструменти (амбушурні) – валторна, труба, корнет, тромбон, туба, саксофон (альт, тенор, баритон, бас).

Принцип устрою духових інструментів та характеристики спрямованості.

Акустичні характеристики духових музичних інструментів. Вибір і розташування мікрофонів при запису сольного виконання на духових музичних інструментах. Звукоутворення в язичкових музичних інструментах. Акустичні характеристики язичкових музичних інструментів.

Духові інструменти діляться на дерев'яні і мідні. Ця класифікація історично обумовлена матеріалами, які використовувалися для виготовлення інструментів, однак у наш час в значній мірі відноситься також і до способу звуковидобування, вживаному при грі на них. Флейта - дуже виразний інструмент. Її динамічний діапазон в середньому регістрі - 35 дБ (від 50 до 85 дБ). У високому і низькому регістрах він скорочується до 20 дБ. Основні тони флейти займають діапазон від 261 Гц до 2 кГц. Спектр флейти містить досить мало гармонійних складових, разом з якими її діапазон розширюється до 9кГц.

Час атаки у флейти становить 50 мс. У звуці флейти існує два види перешкод: це стукіт клапанів, який залежить від якості інструменту і манери гри, і шум повітря, видуває музикантом

Мікрофон може ставитися у залежність від жанру записуваної музики в двох місцях. Традиційна рекомендація-розташувати мікрофон ззаду голови виконавця. Така постановка дає гарний, округлий звук без шипіння. Це зручно для запису класичної музики. При записі "повітряної" музики, на кшталт "Мелодії" Глюка, мікрофон повинен бути дуже далеко від інструмента.. Коли флейта грає ритмоформуючу роль, як, наприклад, в джазі, то шипіння повітря і навіть підспівування флейтиста можуть виконувати деяку художню задачу. У таких випадках мікрофон ставиться спереду. Випускається навіть спеціальний міні-мікрофон, який зміцнюється прямо на голівці інструменту.
Існують різновиди флейти, такі, як флейта-пікколо, альтова флейта in G і дуже рідкісна басова in C. Флейта-пікколо на високих нотах звучить дуже пронизливо, чим викликає труднощі при створенні балансу в оркестрі. Іноді доводиться відсувати музиканта на кілька метрів від ансамблю та ізолювати акустичними щитами. Частотний діапазон флейти-пікколо від 523 Гц до 4 кГц, спектр до 12 кГц.

Альтова флейта звучить досить м'яко і легко записується. Басова вимагає сильної корекції в районі малої октави - основні тони у низьких звуків цього інструменту майже відсутні, в звуці дуже багато призвуків: шипіння і стуку клапанів.

Гобой

Гобой має динамічний діапазон 30 дБ. Сама нижня нота його дорівнює 230 Гц (b малої октави). Спектр гобоя досягає 8,5 кГц. Частотний спектр інструменту має дві форманти: це 1,1 кГц, яка надає звучанню гобоя характерну "носовитість", і форманта в області 3,2 кГц, яка змушує інструмент звучати дзвінко і кілька крикливо. Час атаки в низькому регістрі 20 мс, у високому - 10 мс. Крім стукоту клапанів, гобой має досить мало шумів

Мікрофон на гобой ставиться перпендикулярно інструменту спереду або ззаду, з-за голови виконавця, що різко зменшує стукіт клапанів. Спеціальним ефектом є установка мікрофона навпроти розтруба, між ніг музиканта, що надає звучанню народний рус."жалеечный" характер.

Різновид гобоя, англійський ріжок, має в цілому ті ж характеристики, що й гобой. Однак, при рівній відстані від мікрофона до інструмента, англійський ріжок звучатиме далі, ніж гобой, за більш слабкою верхньої форманти.

Кларнет

З усієї групи кларнет володіє самим широким динамічним діапазоном -48 дБ. На низьких нотах він може грати pianissimo на рівні шумів залу. Це дуже виразний інструмент, що має досить велику сольну літературу.
Спектр кларнета від 140 Гц до 9кГц. Характерною тембрової особливістю є підкреслення непарних гармонік. Час атаки у кларнета 15... 20 мс, але може досягати і 50 мс.

Кларнет має кілька різновидів. Це дві основні (кларнети in A і in B), кларнет in Es, дуже яскравий, кілька ляльковий за тембром, і бас-кларнет, який має самий густий і низькочастотний звук з дерев'яних духових інструментів симфонічного оркестру.

Мікрофон на кларнет ставиться так само, як на гобой. Відстань до мікрофона регулюється на слух, щоб стукіт клапанів не привертав до себе уваги, а тембр інструменту залишався яскравим.

Фагот - досить тихий, з середніми виразними можливостями інструмент. Його динамічний діапазон не перевищує 30 дБ.

Спектр фагота від 60 Гц до 2,5 кГц. Є дві форманти: 500 Гц, що надає інструменту густоту, і 1,5 кГц, за рахунок якої інструмент звучить досить співучо. Як усі низькозвучні інструменти, фагот має повільну атаку. Її час у фагота в низькому регістрі 100мс, у високому 50 мс. Тому фагот важко розчути в оркестрі, а для віртуозної гри потрібно незвичайну майстерність.
Мікрофон на фагот ставиться зазвичай перпендикулярно інструменту спереду або зі спини музиканта.

Різновид фагота-контрафагот. В його звуці дуже яскраві високі обертони, які суб'єктивно сприймаються як тріск, особливо на низьких нотах. (Динамічний діапазон 38 дБ) завжди виготовляється з металу, але також вважається дерев'яним інструментом. Інструменти, що називаються мідними, роблять не тільки з міді, але також з латуні, срібла та інших металів.

Саксофон

Цей інструмент, хоча і виготовляється з металу, відноситься по конструкції до групи дерев'яних духових. У симфонічному оркестрі саксофон застосовується досить рідко - можна згадати соло у другій частині Симфонічні танці Рахманінова та "Арлезіанка" Бізе. У "Болеро" Равеля саксофони сопраніно, сопрано і тенор грають кілька проведень теми. Частіше можна зустріти камерну музику для саксофона, але в основному це, звичайно, джазовий інструмент. Саксофон дуже "фоногенічний". У нього мале, порівняно з потужним яскравим звуком, кількість шумів. Соковитий тембр, широкий спектр виділяє інструмент на тлі будь-якого ансамблю.Як і всі дерев'яні духові інструменти, саксофон не має вираженої спрямованості. Існує, втім, зручна можливість розташовувати мікрофон в розтрубі інструменту.Звук в цій крапці не дуже гарний без застосування обробки, але це єдина можливість встановити мікрофон озвучення. Дуже гарний звук саксофона виходить, якщо перед інструментом встановити два мікрофони на відстані від півметра до метра, і спанаромувати їх в одну точку, або сильно звузити базу. Тоді розгойдується при грі музикант сам створить ефект фленджера за рахунок "плаваючого" віднімання обертонів. використовують такий прийом і з звичайними мікрофонами, і з мікрофонами PZM, приклеєними на два щити з органічного скла. Інструмент при цьому знаходився між щитами. Звичайні мікрофони краще розташувати перед інструментом один за одним, на різній відстані.

Мідні духові інструменти

Група духових музичних інструментів, принцип гри на яких полягає в отриманні гармонійних созвуков, шляхом зміни сили вдуваемого потоку повітря або положення губ. Найменування «мідні» історично сходить до матеріалу, з якого виготовлялися ці інструменти, в наш час для їх виготовлення крім міді нерідко використовується латунь, рідше срібло, а деякі з інструментів епохи Середньовіччя і бароко з подібним способом звуковидобування (наприклад, Серпент) були виконані з дерева.

До мідних духовних інструментів відносяться труба, корнет, тромбон, валторна, туба.

Мідні духові інструменти відрізняються від всіх інших музичних інструментів яскраво вираженою спрямованістю. Звук у мідних духових випромінюється вузьким факелом з розтруба. Тільки на найнижчих нотах спрямованість основних тонів близька до кругової.

Мідні духові відрізняються також досить великою гучністю звуку і повною відсутністю шумів.

Резонатор у мідних духових інструментів - це мундштук. Від форми мундштука залежить тембр інструменту і його форманта. Чашкообразні мундштуки, які застосовуються у труб і тромбонів, підкреслюють високі частоти. Воронкоподібні мундштуки у валторн пригнічують високі частоти. Чим дрібніше мундштучний чашка, тим вище буде форманта. Сурдини мідних духових інструментів вводять або пригнічують додаткові форманти у звучанні інструменту.

Всі мідні духові інструменти важкі в запису. По-перше, музиканти не можуть грати довго, тому що у них втомлюються губи, і тоді страждає інтонація, і починаються "кікс" (особливо характерно це для валторн). По-друге, лад мідних духових інструментів в дуже великій мірі залежить від температури навколишнього повітря і самого інструменту. Розігрітий інструмент звучить істотно вище холодного. Цей ефект властивий, до речі, і дерев'яним духовим інструментам, але в меншому ступені. Налаштувати інструмент, тільки висуваючи крони, важко, бо така настройка поширюється не на весь звукоряд. По-третє, мідні духові інструменти мають дуже великий оптимум реверберації. Щоб отримати гарну запис, їх треба розташовувати в приміщенні великого об'єму і досить далеко від слухача. У тому випадку, якщо їм акомпанує рояль, виникає деяке протиріччя в бажаних планах інструментів.
Мідні духові інструменти в оркестрі зазвичай не вимагають індивідуальних мікрофонів, тому що через свою яскравою спрямованості досить добре йдуть на загальні мікрофони. Важливо тільки, щоб вони були правильно розташовані на сцені.

При записі сольних мідних духових інструментів ближній мікрофон потрібно ставити обережно. Великий оптимум реверберації вимагає великого об'єму для красивого, потужного звучання інструменту. Близький ж мікрофон в цьому випадку дасть плоский, "худий" звук, та ще з "плювком". Такий сигнал обов'язково доведеться прикрасити ревербератором, так як близько звучать мідні духові інструменти звучать різко, грубо, слухаються некомфортно.
Надто близьке (20-30 см) розташування конденсаторного мікрофона небезпечно, тому що пікові значення сигналів труби і тромбона набагато більше ефективного (приводиться в якості граничного звукового тиску), і ці короткі викиди сигналу можуть бути перекручені підсилювачем конденсаторного мікрофона. Інструмент при цьому звучить як би через цигарковий папір. Тому краще використовувати динамічні, а ще краще, стрічкові мікрофони. Є рекомендації направляти мікрофон не прямо в розтруб, а трохи зсунувши на його стінку (Щоправда, важко собі уявити настільки нерухомого виконавця, щоб виконати цю рекомендацію.)

Валторна

Динамічний діапазон валторни в нижньому регістрі -40 дБ, у верхньому регістрі - 20дБ. У високому регістрі валторна грає більш голосно. Частотний діапазон основних тонів 55... 700 Гц. Спектр і, отже, тембр валторни дуже сильно залежать від гучності виконання. При тихій грі спектр досить рідкісний і досягає тільки 2 кГц. Звук при цьому дуже м'який і округлий. Як всі звуки, бідні обертонами і близькі за формою сигналу до синусоїди, звук валторни завжди призводить до появи модуляційних спотворень при аналогового запису. При грі mezzo-forte спектр розширюється до 4... 5 кГц, а при гучного грі досягає 7кГц, і робить звук дзвінким і яскравим. Час атаки 50 мс це говорить про те, що валторна не надто рухливий інструмент.

При грі валторна розташована розтрубом тому, і слухач звик чути звук валторни відбитим. Тому з усіх мідних духових у валторни найбільший оптимум реверберації. Якщо розташувати мікрофон близько до розтруба валторни, то можна отримати жорсткий тембр, що нагадує тромбон. Мікрофон краще ставити спереду, а позаду музиканта розташувати відображає щит, але на відстані не більше півметра. Якщо все-таки доведеться направляти мікрофон в розтруб валторни, то треба дотримуватися деяку дистанцію.

 

Труба-інструмент, що володіє великими віртуозними можливостями. У низькому регістрі труба має досить великий динамічний діапазон - 35дБ (від 53 до 88 дБ). У високому регістрі у труби збільшується акустичний рівень, і динамічний діапазон звужується до 15 дБ. Частотний діапазон труби на основних тонах 230... 1180 Гц, спектр простягається до 9 кГц. Час атаки від 10 до 20 мс. Гармоніки виникають пізніше основного тону. Так, третя гармоніка з'являється через 40 мс після виникнення сигналу.

Сімейство труб включає в себе такі інструменти, як корнет, флюгельгорн, барочна труба.

Тромбон володіє дуже красивим густим і соковитим звуком. Його динамічний діапазон дорівнює 36 дБ. Частотний діапазон основних тонів 50... 580 Гц. Тромбон має багатий спектр, який досягає 8 кГц. У звуці тромбона мається сорок обертонів, з яких двадцять дуже гучних. Час атаки 20 мс. Звичайна різновид тромбона - бас-тромбон з квартовим вентилем нічим, по суті, по звуку не відрізняється від звичайного інструмента. Зрідка зустрічається "кавалерійська" різновид тромбона-помповий тромбон. Він цікавий поєднанням тембру тромбона з атакою звуку і технікою, властивою трубі.

Туба

Динамічний діапазон туби рівномірний у всіх її регістрах і дорівнює 42 дБ. Частотний діапазон на основних тонах 33... 330 Гц. Інструмент дуже м'який по тембру, спектр його досягає всього 4 кГц. При необхідності застосувати індивідуальний мікрофон, він ставиться досить високо зверху і прямує в розтруб. При записі диксиленду, в якому туба грає роль баса, дуже красивий і пружний звук виходить, якщо ненаправленої мікрофон прикріпити струбцинки за край розтруба.

Язичкові духові інструменти

Язичкові музичні інструменти - сімейство різних музичних інструментів, джерелом звуку у яких є гнучка вібруюча платівка - язичок, закріплений на одному кінці. Вплив на язичок здійснюється потоком повітря або защипування (відтягуванням).
За способом звуковидобування язички таких інструментів діляться на вільно прострибуючі (у гармоніках і Варганов) і б'ють (очеретяні - у тростевих дерев'яних духових музичних інструментах, металеві - у язичкових трубах органу.

Гармоніки

У таких інструментах є кілька вільно проскакувати в отворах голосової планки язичків, кожен з яких видає звук певного тону. Язички коливаються в повітряному потоці, нагнітається за допомогою хутра або видувається, ротом виконавця. Приклади інструментів: баян, гармонь, губна гармоніка.

Звук в язичкових духових інструментах утворюється за рахунок коливань тонкої пружної пластинки (тростини, язичка) при вдування в канал струменя повітря. При цьому коливання язичка викликають коливання повітряного стовпа всередині інструменту. На корпусі язичкових інструментів розташовані звукові отвори і клапанно-механізм важеля, службовець для регулювання висоти видобутих звуків. При відкриванні та закриванні отвори на корпусі змінюється довжина повітряного стовпа, разом з цим змінюється і висота звуку.
До язичковим духовим інструментом відносяться кларнет, гобой, англійський ріжок, фагот, саксофон.

Приклад - варган, у якого вільно проскакувати язичок приводиться в коливальний стан шляхом защипування і відпускання рукою виконавця.

Язичкові дерев'яні духові інструменти

Серед цього сімейства виділяються язичкові духові музичні інструменти, джерелом звуку в яких служить б'є язичок, званий тростиною. Язичок коливається в повітряному струмені, видуває ротом виконавця. Висота видаваного інструментом звуку регулюється шляхом регулювання розміру стовпа повітря, укладеного всередині інструменту. Приклади інструментів: кларнет, саксофон (одинарна тростина), фагот, гобой (подвійна тростина).

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 667; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.33.230 (0.009 с.)