Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Зародження книгодрукування в Україні
Зародження українського друкарства, згідно з радянською історіографією, протягом тривалого часу пов’язувалося із діяльністю І.Федорова, який прибув через Білорусь в Україну, до Львова, заснував там друкарню і в 1574 р. видав «Апостол». Видатний український релігійний діяч і вчений, один із найвизначніших дослідників українського друкарства Іван Огієнко вважав, що українське книгодрукування – велична частка української культури. Він переконливо довів, що друкарство в Україну прийшло не зі Сходу – Росії, а з Заходу, до того ж задовго до виходу в Москві 1564 р. першої датованої друкованої книги – «Апостола». Вагомим є й те, що І. Огієнко один із перших звернув увагу України й світу на ту руйнівну силу, яка упродовж століть спрямовувалася з імперських столиць – Санкт-Петербурга Москви – на знищення українського друкарства та української культури загалом. Започаткування слов’янського, а отже, й української книгодрукування помилково тривалий час пов’язували з ім’ям Швайпольта Фіоля. У багатьох джерелах стверджувалося, що Ш. Фіоль видав перші українські друковані книги кирилицею у Кракові. Проте, він не був засновником першої української друкарні, що друкувала книги кирилицею, тим більше, в Кракові. Доктор історичних наук Орест Мацюк стверджує, що «друкарем книги Кракова» Ш. Фіоля вперше титулують у документі від 4 грудня 1491 р., а в усіх попередніх документах він згаданий як «гантяр», «краківський громадянин», «вибійник» тощо. Приписаний Ш.Фіоль був до ювелірного цеху, займався рудодобувною справою. У 1483 р. провадив справи з конюшнями і меблями. Звідси зрозуміло, що до1492 р. Ш.Фіоль не займався видавничою справою, і в Кракові не було кириличного книгодрукування. Науковими дослідженнями встановлено, що першими надрукованими українськими книжками є: Октоїх, Часослов, Тріодь постна, Тріодь цвітна та Псалтир, які побачили світ у друкарні Грушівського монастиря святого Архангела Михайла, що розміщувався на землях Карпатської Руси-України, і де навчався друкарству сам Іван Федорович, або Іван син Федора із Патковець, про що свідчить запис в метриці Краківського університету. Українською наукою доведено, що усі стародруки, які приписують Ш. Фіолю, насправді, надруковані у Грушівській друкарні, а вихідні дані із вклеїними аркушами в Октоїхи і Часослови є краківсько підробкою.
Українські вчені І.Огієнко, М.Марченко, Г.Сургай, П.Плющ, О.Губко, О.Мацюк, М.Кубанська-Попова, М.Савка, А.Запаско, А. Кралицький, Є.Сабо, Ю.Жаткович, О.Орос науковими дослідженнями довели, що друкування і книжок в Україні існувало вже у другій половині XV ст. Не применшуючи ролі і значення І.Федорова в розвитку книговидавничої справи, його, однак, можна вважати не засновником українського книгодрукування, а фундатором постійного друкарства на українських землях. Існує цілий ряд історичних, архівних документів, результатів пошуків низки вітчизняних та зарубіжних учених, які доводять про існування дофедорівського періоду книгодрукування в Україні. Так, авторитетний у вихідному світі вчений, польський дослідник Є.Бандтке у багатоатомній праці «Історія друкарень у Королівстві Польському і Великому Князівстві Литовському, і в краях закордонних, де польські справи творилися» (Краків, 1826) присвятив окремий розділ аналізу зародження і розвитку книгодрукування у Львові. Проведені дослідження дозволили йому зробити висновок, що І.Федоров не заклав, а «обновив тут друкарню руську року 1573». Д. Зубрицький у праці «Історичне дослідження слов’янського кириличного книгодрукування в Галіції» (Львів, 1836) на підтвердження своєї думки про друкування книг у Галичині до І.Федорова, посилається на післямову до львівського «Апостола». Як підкреслює Д.Зубрицький, сам московський друкар визнавав існував тут друкарства і тих «боговибраних мужів», які проклали шлях уже до нього. На користь твердження про існував руської друкарні у Львові Д.Зубрицький викладає такий аргумент, як поширеність Львівської і Перемишльсько дієцезії – понад 4000 церков, які потребували богослужебної книги (у Кракові друкарня існувала в 1491 р. у Вільно – в 1525 р.). У 1968 р. в науково-інформаційному бюлетені при Раді міністрів УРСР «Архіви України» було опубліковано статтю «Чи було книгодрукування на Україні до Івана Федорова?» львівського науковця О. Мацюка. У ній вперше оприлюднено віднайдені в Центральному державному історичному архіві у Львові два документи, які однозначно вказують на існування у Львові друкарні ще в 1460 р., тобто за 112 років до прибуття туди І.Федорова (1572 р.). Перший з них (написаний 23 липня 1791 р.) – звернення монахів Львівського василіанського монастиря св. Онуфрія: до фіскальної колегії з проханням вжити заходів щодо повернення ставропігійським братством друкарні, яка належала монастиреві від 1460 р. У документі пояснюється, що цю друкарню монастиреві подарував у 1460 р. львівський громадянин Степан Дропан для матеріальної підтримки священиків. У пояснювальній записці провізорів ставропігійського братства доводиться, що друкарня, заснована львівським міщанином українцем Степаном Дропаном, цілком на законних підставах є власністю братства.
Проаналізувавши ці та інші документи з львівських архівів, О.Мацюк вважає існування друкарні у Львові, починаючи з 1460 р. незаперечним фактом, а Степана Дропана зачинателем українського друкарства. Другий документ – інвентар книг Словітського монастиря, що неподалік Львова, датований 1826 р. В Інвентарі зафіксовано наявні у бібліотеці монастиря книги, серед яких шість видань (1511, 1527, 1540, 1542, 1546, 1566 рр.) надруковано тогочасною українською мовою. Цей документ свідчить про існування українського друкарства у Львові, Києві, Почаєві задовго до прибуття І.Федорова до Львова. Переконливим є напис на надмогильній плиті І.Федорова у перекладі І.Крип’якевича: «Іван Федорович, друкар Москвитин, котрий своїм заходом занедбане друкарство обновив, умер у Львові. Друкар книг перед тим невидимих».
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 60; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.141.202.187 (0.006 с.) |