Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Значення Києво-Могилянської академії як освітнього, наукового. культурного центру централізованої державиСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Після багаточисельних монголо-татарських набігів Київська Русь втратила свою могутність і стала видобутком нових завойовників, цього разу литовських, польських і німецьких. Жорстокий соціально-національний гніт ліг на плечі населення всієї України. Правлячі круги Речі Посполитої мали намір духовно закабалити країну. Вони насильницький забороняли народові його мову і культуру, але народ не хотів з цим миритися. Він вів постійну боротьбу за свою свободу і незалежність. Жоден гніт не міг зупинити соціально-економічний розвиток України. Під його впливом прокидалася національна самосвідомість народу, розкривалися його духовні сили, посилювався інтерес до власної історії, мови. Тоді і з'явилася необхідність розвитку науки і освіти. До цього часу багато синів українського народу навчалися або вже здобули освіту за межами своєї батьківщини. Але вже в XVII столітті встало питання про відкриття своїх навчальних закладів, які могли б скласти конкуренцію європейським. Цьому сприяло збільшення числа церковно-приходських шкіл (у XVI столітті). Збільшувалося також число бібліотек, з'явилося багато нових книг. Все це можна вважати передумовами до створення навчального закладу високого рівня. У 1615р. виникло Київське Братерство, це була як би відсіч українців польським священикам, що намагалися насадити уніат. Як і в інших містах, Київське Братерство (існувало у Києві) об'єднувало городян, інтелігенції, духівництва і козацтва. У списку членів Братерства ми бачимо імена Захара Копистінського, Тарасія Земки, Ісайї Трофімівіча, Сильвестра Косова, Петра Могили. Члени Братерства зобов'язалися до кінця свого життя піклуватися про Братерство і школу при нім. Гроші, отримані Братерством, повинні були йти на будівництво шкіл, зарплату вчителям, на допомогу бідним і хворим студентам. Значну підтримку Братерству надала киянка Єлизавета Василівна Гулічивна, освічена і інтелігентна жінка, яка, розуміючи необхідність поліпшення народної освіти в Україні, подарувала Братерству ділянку землі на Подолі, при умові, що на цій землі буде побудований монастир і школа, як для шляхетських, так і простих дітей, було це в 1615 році. Тоді ж побудована і школа, яка з часом стала Києво-могилянською колегією (на ім'я її засновника П.Могили), а потім отримала звання академії. Колегія з'явилася в 1632 році, і Петро Могила став її опікуном, вмираючи, він заповідав їй все своє чимале майно — гроші, цінності, величезну бібліотеку, землі, дома і попросив берегти колегію, як своє єдине дітище. Тоді ж колегія отримала загальне визнання. Про це свідчить той факт, що багато молодих людей, що вчилися в Польщі, покидали свої інститути і поверталися на батьківщину, аби мати можливість вчитися в колегії. Але польські власті не хотіли її визнавати як вищий навчальний заклад, адже тоді колегія отримала б право викладати цілий ряд предметів, не бажаних церкві уніату, наприклад богослов’я. І лише в кінці 80-х років колегія офіційно отримала статус вищого навчального закладу і стала називатися академією. Києво-Могилянська академія довгий час була єдиним навчальним закладом в Україні, що задовольняла її освітні, наукові і суспільні інтереси. Подібно до західних навчальних закладів, академія мала чіткий розподіл на окремі класи з повним об'ємом предметів, які в них викладалися, і системою управління. У ній було вісім класів — чотири граматичних, а також класи поетики, риторики, філософії і богослов’я. Весь курс вчення займав 12 років. Перший клас — фара, по суті був підготовчим, але приймали в нього учнів, що мали певний обсяг знань. У наступних трьох класах — інфіме, граматиці і синтаксисі вони вивчали слов'янську, латинську, українську книжкову, грецьку і польську граматику, арифметику, геометрію, музику. Велика увага приділялася літературам, особливо класичної римської і грецької. Багато часу займало вивчення латинської мови, знання якої вважалося тоді ознакою освіченості. У той час латинь була мовою права і управління, дипломатів і вчених, у всіх вищих навчальних закладах Європи, у тому числі і в Києві, викладання таких курсів, як філософія, риторика, богослов’я, велося лише на латині. В цілях швидкого засвоєння мови студенти зобов'язані були говорити на латині не лише під час занять з викладачами, але і один з одним в побуті, тому випускники академії блискуче володіли латинню. Відомий церковний діяч і поет, випускник академії Дмитро Туптало вів свій щоденник, як на польській, так і на латинській мовах. Феофан Прокопович читав проповідь з приводу перемоги над шведами під Полтавою теж на латині. Про високий рівень знань випускників говорить і той факт, що багато хто з них був запрошений перекладачами до державних і військових установ, як в Україні, так і в Росії. Після граматичних класів учні, а тепер вже студенти вивчали піїтику (рік), риторику (два роки), філософію (два—три роки) і богослов’я (два—чотири роки). Ці курси були цікаві для вивчення і мали пряме вживання в житті, адже уміння складати вірші, давало непогані заробітки, а багато студентів були бідні і потребували грошей. Не дивлячись на заборони польського уряду, вже в XVII столітті богослов’я викладалося по своїй власній системі, слухання його, як, всіх інших предметів, було добровільним. Курс читали ті ж професори, що до цього викладали риторику і філософію, тому вони намагалися навчити студентів самостійно мислити, спираючись на наукові докази, а не лише на церковні догми. Велика увага в академії приділялася математичним дисциплінам. У другій половині XVIII століття були відкриті класи «чистої математики», де викладали алгебру і геометрію, а також клас «змішаної математики», в якому читалася архітектура, оптика, гідравліка, тригонометрія, астрономія, основи військової справи і власне математика. У 1799 р. був відкритий клас сільської і домашньої економії, а в 1802-м — клас медицини, в якому впродовж двох років читалися анатомія, хірургія, фізіологія, проводилися практичні заняття. Вивчення медицини було обов'язковим лише для богословів, адже після закінчення свого курсу випускники, отримуючи сан священика, вирушали в приходи в найвіддаленіших куточках країни, а там ним медичні знання були просто необхідні. У академії існував строгий відбір педагогічних кадрів, відповідальність за цей процес покладалася на академічну корпорацію. До викладача пред'являлися дуже високі вимоги, академія користувалася також правом обирати ректора. він обирався з числа академічних професорів. У свій час навіть кандидатуру ректора затверджував гетьман і вручав йому «ставлєнну грамоту», це говорить про значення академії в суспільному житті Україні тих часів. Навчальний рік починався 1 вересня, закінчувався в перших числах липня. проте нових студентів зараховували впродовж всього навчального року. Не було в академії і вікових обмежень, так, в молодшому класі могли знаходитися учні у віці від 11 до 25 років. Аби стати студентом, треба було пройти співбесіду, на якій визначався рівень знань, і в який клас його визначити, неуспішних студентів не відраховували. Залишатися в одному класі студент міг скільки завгодно. Інколи навіть студенти поверталися із старших класів в нижчих «підтверджувати знання». Після закінчення всього курсу навчання або одного із старших класів, студент отримував атестат з підписом ректора. У академії вчилася молодь зі всіх регіонів України: Київщини, Слобідської України, Волині, Закарпаття, Галичини, Буковини, це були вихідці зі всіх верств населення — знаті, козаків, духівництва, міщан і селян. Найбільшим було представництво міщан, козаків і священиків, цей принцип був дуже важливим для академії, даючи можливість здобути повноцінну освіту не лише дітям знаті, але і простого народу. З початку XVIII століття латинь стала витіснятися українською літературною мовою. Вона стала грати вирішальну роль в академії тому, що більшість професорів і студентів самі були українцями і мовою їх спілкування була жива українська мова. І через час, не дивлячись на заборони російського уряду (наприклад, указ Петра I від 1720р. про заборону друку українською мовою), вона продовжував жити на території академії. З 1753р. у Києво-Могилянській академії вчення доводилося проводити лише російською мовою. А в 1765р., за наказом Катерини II, в академії було викладання курсу російської мови, аби готувати кадри для Москви. Викладачі академії виступали проти русифікації закладу. У відповідь, відносно виконання наказу царського указу про впровадження в академії викладання російською мовою, декілька вчителів академії подали заяву про те, що вони не можуть погодитися з цим і покидають академію. Це були одні з перших відкритих протестів проти русифікації шкіл всіх рівнів. Проте, Академія у той час не могла очолити боротьбу за національну школу в Україні. По-перше, вона служила не лише українцям, а і іншим народам (сербам, болгарам, росіянам і ін.), в її стінах не була духу українізму. По-друге, академія була православною, а пізніше підкорялася світському правителеві – російському цареві, а він був православної віри і мів однодумця в особі Патріарха Москви. Вимушена була підкорятися цим законам і Київська академія, протистояти русифікації академія не могла оскільки, вона була позбавлена національного духу. Мало того, академія, точніше, ще школа, організована Петром Могилою, злившись з братською школою в колегіум, втратила той національний дух, який до об'єднання вносили козаки як члени братства. У 1817р. Києво-Могилянська академія була закрита. Кращі традиції православної вищої школи України перейняв в 1834р. Київський університет. Впродовж 200-річного періоду своєї діяльності Київська академія була значним освітнім і науковим центром. І ось через 175 років, у вересні 1992р., Києво-Могилянська академія знову відкрила свої двері тим, хто хоче присвятити свої знання і розум незалежній Україні. Всі вище перелічені традиції збереглися в ній і до цього дня. Зараз академія є одним з популярних вищих навчальних закладів Україні.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 346; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.186.56 (0.009 с.) |