Слухання та рухи під музику. Й.Штраус. «Полька-піцикато»
Аналіз прослуханого твору Які ознаки розважальної музики ви відчули в «Польці-піцикато»? Які ознаки академічної музики ви відчули в «Польці-піцикато»? Який настрій подарувала нам «Полька-піцикато»? Який із сучасних танців міг би піднестися до рівня танців Й. Штрауса? Що у творчості Йоганна Штрауса найбільше подобається вам як слухачам музики?
Робота над піснею «Моя стежина» Пісню «Моя стежина» також можна вважати зразком серйозної музики. Зміст цієї пісні цілком серйозний. А музика - проста і досконала. Отож, продовжимо її розучування.
Караоке. «Моя стежина»
Тестове завдання 1 Позначте правильні твердження Й. Штраус - «король вальсу» Й. Штраус - «король симфонії» Й. Штраус - «король менуету» Й. Штраус - «король рок-н-ролу»
Тестове завдання 2 Музичні жанри, що відносяться до танцювальних Сарабанда, менует Вальс, полька, Танго, рок-н-рол Твіст, шейк Прелюдія, токата
Тестове завдання 3 Закінчіть речення: «Полька-піцикато» захоплює слухачів…» Радістю Бадьорістю Оптимізмом Величчю
Тестове завдання 4 Значення терміну «піцикато» Прийом гри на струнно-смичкових інструментах (щипання струн пальцем) Прийом гри на клавішно-духових інструментах Прийом гри на ударних інструментах Прийом гри на струнно-щипкових інструментах
Підсумки уроку Йоганн Штраус у ХІХ-ому сторіччі він був найвідомішим композитором! Дар створювати радісну музику, надихати людей красою, незабутніми мелодіями прославив ім’я Йоганна Штрауса назавжди!
Урок 6. Духмяна музична квітка Вступ Геніальний мелодист Петро Чайковський назвав оперу «Кармен» «Духмяною музичною квіткою дивовижної краси»!
Перегляд фрагменту фільму-опери «Кармен» Як і в будь-якій опері сольні номери є характеристиками головних героїв. Тобто слухаючи арії, арієти, аріозо ми одразу розпізнаємо почуття, наміри, а подекуди навіть долю головного героя… Головну героїню опери Бізе циганку Кармен характеризує не арія чи аріозо, а хабанера. Хабанера - народний танець-пісня, що виник на Кубі, а пізніше отримав популярність в Іспанії. Оскільки події опери відбуваються саме в Іспанії, то музична характеристика Кармен пов'язана з піснями й танцями іспанського та циганського народів (хабанера, сегідилья, циганський танець), що вирізняються вогняним темпераментом. Послухаємо хабанеру Кармен! І з’ясуємо, як ця музика характеризує головну героїню.
Аналіз музики Як характеризує хабанера Кармен? Які особливості мелодії та ритму цієї пісні-танцю? Темпераментна музика Хабанери передає спокусливу красу циганки, її горду вдачу, розкриває здатність до сильних і пристрасних почуттів. Кармен співає про любов, вільну, як пташка, про любов, котра підкоряє світ. Красуня-циганка Кармен стала в опері символом жіночої краси й пристрасної волелюбності. У її примхливій мелодії та заворожуючому ритмі відчувається дика грація і владна сила прекрасної циганки. Хабанера звучить як виклик Хосе, а квітка, кинута до його ніг, обіцяє любов... Хосе - інший герой опери «Кармен». Але щоб мати уяву і про Хосе, і про Ескамільйо давайте ознайомимося зі сюжетом опери. Сержант Хосе, на якого в селі чекає наречена Мікаела, закохався в циганку Кармен. Заради цієї любові він кидає службу, наречену, стає контрабандистом, і, врешті-решт, убиває Кармен, закохану в тореадора Ескамільйо.
Слухання та аналіз музики з опери «Кармен» Ж. Бізе. Чий музичний образ - Хосе чи Ескамільйо - став популярнішим? Послухаємо музичну характеристику одного з чоловічих персонажів опери. І впізнаємо за музикою Хосе чи Ескамільйо. Якого героя опери охарактеризувала музика? Чому Ви так думаєте? У Куплетах Ескамільйо, так називався цей номер з опери, змальовано характерні риси одного з найяскравіших персонажів опери. Ескамільйо із запалом розповідає про своє життя, наповнене ризиком, небезпекою і тривогами. А нагорода за перемогу - слава та любов красунь!
Відомості про оперу «Кармен», творчість Ж.Бізе Понад два роки французький композитор XIX століття Жорж Бізе створював свою оперу «Кармен» за новелою письменника Проспера Меріме. З-під пера Жоржа Бізе народжувалась лірична й, одночасно, трагічна музика опери, сповнена життям та світлом. Прем'єра опери «Кармен» відбулася навесні 1875 року і... завершилася приголомшливим провалом. Ж. Бізе, зазнавши потрясіння від провалу своєї улюбленої опери, не втратив мужності і вже почав замислюватися про майбутні твори, але раптова хвороба зломила його. Через 3 місяці після прем'єри «Кармен» композитор помер у передмісті Парижа на 38-му році життя. Але вже з наступного після прем’єри, 1876 року, починається тріумфальна хода опери «Кармен» сценами оперних театрів. І сьогодні мільйони людей у всьому світі відвідують театри, щоб насолодитися неперевершеними мелодіями опери «Кармен». Жорж Бізе народився в 1838 році поблизу Парижа в сім'ї музикантів. У чотири роки хлопчик вже знав ноти, а в десять - навчався в Паризькій консерваторії. Коли Жоржу виповнилося 19 років, він був удостоєний Великої Римської премії за досягнення у виконавстві та композиції. Але зрештою юнак відмовився від кар'єри піаніста на користь написання музики. За своє коротке 37-річне життя Бізе написав чимало творів (8 закінчених опер, 15 незавершених замислів, блискучі зразки симфонічної музики). Улюблений жанр у творчості Жоржа Бізе - опери. Серед шести оперних творів композитора «Кармен» є вершиною. Більше того, «Кармен» - визнана вершина реалістичної опери всього XIX століття, завдяки унікальній достовірності образів, силі та яскравості музично-сценічної виразності.
Відомості про «Кармен-сюїту» Ж.Бізе-Р. Щедріна У ХХ столітті історію Кармен - вічну й сучасну - намагалися передати також і мовою балету. «Хореографії під силу виразити всю повноту гами людських почуттів. Потрібно розхвилювати людину - в цьому одне з найважливіших завдань будь-якого мистецтва, у тому числі й балету», - писав композитор Родіон Щедрін. У 1967 році в Москві на сцені Великого театру відбулася прем'єра одноактного балету «Кармен». Головну партію в ньому танцювала відома балерина Майя Плісецька, а постановку здійснив видатний кубинський хореограф Альберто Алонсо. Музикою балету стала блискуча оркестрова транскрипція на тему однойменної опери Жоржа Бізе - «Кармен-сюїта», яку створив композитор Родіон Щедрін. Транскрипція - вільна обробка музичного твору для інших інструментів, яка має самостійне художнє значення. «Балетний оркестр має звучати на декілька градусів «гарячіше» оперного», - пояснив композитор вибір незвичного, на перший погляд, складу оркестру - струнні й ударні інструменти. Але саме ці інструменти змогли досить переконливо компенсувати відсутність співу. А розмаїття ударних інструментів (перераховувати повільно) - кастаньєти, бубон, маракас, вібрафон, дзвони, там-там, барабани - надали танцювальному ритму необхідної чіткості та рельєфності. Особливістю сюїти є те, що в ній якнайвиразніше підкреслені танцювальність і трагічні контрасти, закладені в опері.
У балетній постановці особливо контрастним виглядає яскрава індивідуальність Кармен на фоні групи «масок» - людей, позбавлених індивідуальності. Вся дія балету відбувається на арені, що наводить на порівняння життя, сповненого пристрастей і боротьби, з коридою. Друзі, упізнайте героїв музики ХІХ століття в музиці століття ХХ-ого.
Перегляд фрагменту фільму-балету «Кармен-сюїта» Музика Ж.Бізе-Р.Щедріна (уривок 1) Який герой представлений в балетній сцені? Охарактеризуйте музику та хореографію Ми побачили яскраву балетну сцену, що характеризує головну героїню - «Вихід Кармен і Хабанера».
Перегляд фрагменту фільму-балету «Кармен-сюїта» Музика Ж.Бізе-Р.Щедріна (уривок 2) Який герой представлений в балетній сцені? Охарактеризуйте музику та хореографію Ми побачили блискучий вихід-портрет тореадора - «Тореро». Відома й популярна мелодія куплетів Ескамільйо звучить не явно, а ніби підсвідомо на фоні акордового супроводу. Але чому в «Кармен-сюїті» Щедрін використав саме музику опери? Чому він не написав власних мелодій? Композитор вважав, що образи драми «Кармен» у нашій пам'яті назавжди пов’язані з музичними образами безсмертної опери. «Образ Кармен став узагальненим завдяки музиці Жоржа Бізе. «Кармен» без Бізе буде завжди нести якесь розчарування... Публіка завжди буде чекати знамениту арію тореадора, без неї вважатиме себе обманутою у кращих сподіваннях...».
Творче завдання Спробуймо і ми втілити безсмертні образи Бізе та Щедріна засобами хореографії. Отже, спробуйте втілити образ Кармен за допомогою пантоміми та хореографії. Під музику Жоржа Бізе в транскрипції Щедріна.
Робота над піснею «Моя стежина» Радість і печаль, любов і смерть, мить і вічність - все це зустрілось на життєвій стежині волелюбної красуні Кармен. Цікаво, а що зустріне кожен з нас на своїй життєвій стежині? Життєві пристрасті нікого не оминуть. А поки що спитаємо про це в авторів пісні «Моя стежина» - поета Андрія Малишка та композитора Платона Майбороди. І продовжимо її розучування.
Караоке. «Моя стежина»
Співаємо з зірками (відео) Пісня проживає нове життя з кожним новим виконавцем. Адже кожна людина при виконанні вкладає у слова та музику власний досвід та почуття. Але взірцем пісенних інтерпретацій є виконання пісень видатними співаками минулого та сучасності. Ось і сьогодні пісня «Моя стежина» - українській хіт 60-років ХХ століття - прозвучить у виконанні Дмитра Гнатюка. Відчуйте голос іншої епохи!
Тестове завдання 1 Позначте правильні твердження Хабанера - кубинський народний танець-пісня Хабанера - мексиканський народний танець-пісня Хабанера - французький народний танець-пісня
Тестове завдання 2 Закінчіть речення: «Улюблений жанр у творчості Жоржа Бізе - …» Опери Балети Симфонії Пісні
Тестове завдання 3 Відмінності опери «Кармен» та «Кармен-сюїти» Жанр Оркестровка Герої Мелодії
Тестове завдання 4 Основна ідея опери «Кармен» та «Кармен-сюїти» Взаємовідносини волелюбної особистості з «суспільством масок» Взаємовідносини Кармен та Хосе Взаємовідносини Кармен та Ескамільйо Взаємовідносини Хосе та Ескамільйо
Тестове завдання 5 Назва вільної обробки музичного твору для інших інструментів, що має самостійне художнє значення Транскрипція Каденція Секвенція
Підсумки уроку Переважна більшість людей на нашій планеті впізнає, і навіть зможе наспівати мелодію куплетів Тореадора. Недарма вважають, що опера «Кармен» є музичним еталоном цілої епохи. У свій час Петро Чайковський, сам геніальний методист, написав: «Я впевнений, що років за десять «Кармен» буде найпопулярнішою оперою в світі...».
Урок 7. Відлуння національного і світового… Вступ Привіт музичним аматорам! Аматори - слово іноземного походження і означає - «любителі мистецтва». Виходить, що ми ніколи не говоримо нічого абсолютно свого – весь час повторюємо, повторюємо?.. Адже все вже давно хтось придумав, чи то у нас, чи десь у світі. Кожний композитор є неповторним, хоча втілює у власних творах як елементи світового музичного досвіду, так і певний національний колорит. Вражаюче! Нот всього сім – а в музиці ми чуємо і світове, і національне, і авторське!
Відомості про національні композиторські школи. Гра «Знайди відповідність» У музичній культурі є поняття «національна композиторська школа». Означає воно приналежність композитора до школи певної країни чи національності, школи, яка по-своєму систематизувала прийоми та засоби композиторської творчості. В історії музики є національні композиторські школи, дуже старі й поважні, а є досить молоді. Пригадайте, наскільки давно усьому світу відомі імена кращих представників німецької та австрійської композиторських шкіл - Й.Баха, Л.Бетховена, Й.Гайдна, В.Моцарта… А ось про українську, польську, угорську, норвезьку школи заговорили лише в ХІХ столітті. У наступному, ХХ столітті, з’явились молоді японська, бразильська та багато інших національних композиторських шкіл. Пригадайте школи та їх найкращих представників.
Слухання. Е. Віла-Лобос. Арія з «Бразильської бахіани» № 5 Сьогодні ми послухаємо музику представника бразильської композиторської школи ХХ століття - Ейтора Вілла-Лобоса. Твір, що прозвучить, називається «Бразильська бахіана» №5. Отже, послухаємо фрагмент цього твору під назвою Арія і спробуємо охарактеризувати його.
Аналіз прослуханого твору В якій музичній формі написаний твір? Яка частина твору нагадує творчий стиль Й. Баха? Як композитор поєднує у своїй музиці «бахівський дух» і національний колорит? На створення дев'яти «Бразильських бахіан» композитора надихнула творчість Й.-С. Баха, в якій Вілла-Лобос убачав «універсальне фольклорне джерело й музичну основу, яка об'єднує всі народи». Назва «бахіани» - символ глибокої шани і любові композитора до музики видатного Й.-С. Баха. Творчість Баха він вважав неперевершеним зразком для композиторів усіх часів і народів. Вілла-Лобос знав та міг виконати кожен його твір. У своїх нових оригінальних композиціях він не лише використав певні прийоми й інтонаційні риси творчості німецького майстра, а й зазначив ім'я Баха у назві циклу - «бахіани». Усі бахіани мають сюїтну форму. Так, як і у Баха, сюїти Вілла-Лобоса складаються з (перераховувати повільно) прелюдій, хоралів, фуг, жиг, арій. Але до них бразильський композитор додає жанрові визначення, основані на національному характері музики. Адже за музикою «бахіани» є ближчими до традицій бразильської музики. Краса Арії з «Бразильської бахіани» №5 - поетичного дуету жіночого голосу й віолончелі - звучить не лише відлунням бахівської епохи в музиці XX століття. Музика арії сповнена любові до життя, до краси, що непідвладні часу.
Розповідь про Е. Вілла-Лобоса Бразилія подарувала світові одного з оригінальних композиторів XX століття - Ейтора Вілла-Лобоса. Він з таким запалом показав світові, як музика й рідна земля можуть злитись у нероздільній любові. Музика Вілла-Лобоса – це відображення душі його країни, «брама в новий світ», як її називали сучасники. композитор Вілла-Лобос був самоуком, тобто не мав системної музичної освіти. Музиці його вчила сама Бразилія: в юності він багато подорожував, виступаючи з бродячими музиками, а підручником гармонії стала для нього рідна земля. Батько навчив Ейтора грати на віолончелі, яку він полюбив на все життя. Виключна обдарованість і бурхлива енергія допомогли молодому музикантові швидко оволодіти майстерністю та створити свій оригінальний новаторський стиль. Музика Вілла-Лобоса унікально адаптує бразильський фольклор, в якому поєднались елементи індіанської, африканської, а також іспано-португальської та інших європейських музичних культур. Так композитор створив узагальнений та поетичний образ Бразилії.
Демонстрація та розучування пісні «Києве мій» (сл. Луценка, муз. І. Шамо) Автор пісні належить до української пісенної композиторської школи ХХ століття. Пісня є музичною «емблемою» нашої столиці. Які почуття втілені в пісні? Якими засобами музичної виразності втілений образ пісні «Києве мій»?
Тестове завдання 1 Позначте правильні твердження На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість Й. Баха На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість Бразилії На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість С. Рахманінова На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість І. Шамо
Тестове завдання 2 Закінчіть речення: «У «Бразильських бахіанах» поєднані…» Бахівська глибина думки і поліфонічність викладу та інтонації бразильського фольклору Бахівська сюїтність з елементами бразильської танцювальності Бахівські мелодії та мелодії Бразилії Бахівський орган та народні інструменти Південної Америки
Тестове завдання 3 Кількість образів в Арії з «Бразильської бахіани» №5 Два Три Чотири
Тестове завдання 4 Музична основа, за думкою Вілла-Лобоса, що об'єднує всі народи Творчість Бразилії Творчість Баха Творчість Південної Америки Творчість Європи
Підсумки уроку Вілла-Лобос умів мріяти та здійснювати свої мрії. Можливо тому його музика говорить з нами так пристрасно, а головне – щиро. А в Арії з «Бразильської Бахіани» звучить щось найголовніше, саме те, чого так прагне наша душа. Здійснюйте свої мрії, знаходьте свої фарби!
Урок 8. Відлуння та поєднання… Вступ Я пропоную прислухатися до відлуння епох. Відлуння епохи можна відчути, слухаючи твори композиторів минулого. Стилістичні смаки композиторів ХХ століття об’єднують авангардизм та традицію, академічну музику та популярну.
Відомості про полістилістику, стилізацію Поєднання різних художніх стилів в одному творі називається полістилістикою. Елементи полістилістики здавна існували в європейській музиці. Полістилістика – це навмисне сполучення в одному творі різнорідних стилістичних елементів. Пропоную розглянути, які форми полістилістики існують. Основною формою полістилістики є цитування - несподіване введення фрагментів з чужих творів, що різко контрастують за стилем з авторською манерою написання. Ще однією формою полістилістики є колаж. Колаж в музиці – це механічне поєднання різнорідних елементів, що викликає враження парадоксальної несумісності музики. Також формою полістилістики є алюзія. Алю?зія — використання в музичному творі знаменитої мелодії, що натякає на який-небудь загальновідомий мистецький або побутовий факт. У полістилістиці все таке різнорідне, суперечливе. Якщо чужий тематичний матеріал органічно звучить в авторському тексті, то у такому випадку різнорідних стилістичних явищ не виникає. Тому до полістилістики не можна відносити численні варіації на запозичену тему, а також цитування народних мелодій. А що буде, якщо взяти старовинний чи народний твір і переробити його у сучасному стилі? Музичний твір збагатиться сучасними елементами, а стародавні часи з їх мовою, смаками стануть нам ближчими та зрозумілими. Стилізація - це імітація художнього стилю, характерного для будь-якого автора, жанру, народності, епохи тощо.
Слухання музики. А. Шнітке. «Сюїта в старовинному стилі» (фрагменти). Творче завдання У 1972 році на замовлення скрипаля Марка Лубовського російський композитор Альфред Шнітке написав твір під назвою «Сюїта в старовинному стилі». В її основі - кіномузика композитора. Сюїта складається з наступних частин: «Пастораль», «Балет», «Менует», «Фуга» та «Пантоміма». Створюючи музику, Шнітке намагався поєднати стилістичні елементи минулого та атмосферу галантного XVIII століття: камерне звучання інструментів, витончені мелодії, сповнені піднесеного благородства, стрункість гармонії і форми, елементи поліфонії. Пропоную послухати фрагмент «Сюїти в старовинному стилі» - «Пантоміма». І спробувати відчути поєднання минулого і сучасного. Які стилістичні особливості музики бароко ви упізнали в музиці А.Шнітке? За якими ознаками можна стверджувати, що «Сюїта в старовинному стилі» — твір сучасного композитора? До якої форми композиторського письма можна віднести «Сюїту в старовинному стилі»: стилізації чи полістилістики? Поясніть свою думку. «Сюїта в старовинному стилі» є відвертою стилізацією, у якій композитор, за його словами, «вдягнув маску Баха». Друзі, запропонуйте своє «бачення» фрагментів «Сюїти в старовинному стилі». Спробуйте створити хореографічну композицію під музику «Менуету», в якій були б поєднані елементи класичної та сучасної хореографії.
Розповідь про А.Шнітке Альфред Шнітке — один із славетних російських композиторів XX століття, якого ще за життя називали генієм. Він мав незвичний дар чути світ у безлічі вимірів, у перетині часів і просторів. Феноменально органічно Шнітке робив повороти від авангардизму до попередньої традиції, від високого академічного стилю до доступного популярного. Головне, про що говорить музикою Альфред Шнітке - це сенс буття, моральність змісту мистецтва і творчості, добро і зло… Альфред Шнітке народився і виріс у німецько-єврейській родині. Музичні здібності хлопчика були помітними вже змалечку, проте своєчасно навчати його музики не було можливості через воєнні події 40-х років. Лише в десять років у Альфреда з'явився його перший інструмент — акордеон, на якому він навчився грати самотужки. Відчуваючи потребу в музично-теоретичних знаннях та виконавських навичках, Альфред сам знайшов для себе вчительку, яка мешкала в їхньому будинку. Величезне враження на майбутнього композитора справляло відвідування концертів та оперних вистав. У 14 років Альфред почав професійно навчатися музики на диригентсько-хоровому відділенні музичного училища. Під час навчання батьки придбали для Альфреда перший в його житті рояль. По закінченні училища Шнітке вступив на теоретико-композиторський факультет Московської консерваторії. Вже там його педагог Євген Голубєв, передбачаючи геніальність Шнітке, зазначив: «...Історія не знає видатних композиторів, які мають вузький суспільний та загальнокультурний кругозір, і тому людина з обмеженим кругозором ніколи не стане видатним композитором».
Перегляд м/ф «Скляна гармоніка» (реж. А. Хржановський) (фрагмент) Альфред Шнітке є автором музики майже до сімдесяти кінофільмів, мультфільмів, вистав. Пропоную переглянути фрагмент мультиплікаційного фільму «Скляна гармоніка», де звучить музика Альфреда Шнітке.
Робота над піснею «Києве мій» Є міста, в яких відчуваєш відлуння далеких епох і поєднання різноманітних стилів сучасності. З віршами Дмитра Луценка та музикою Ігоря Шамо лине до нас любов до мальовничого, старовинного і вічно юного Києва. «Як тебе не любити, Києве мій...». Повторимо перший куплет та приспів. Розучимо другий та третій куплети.
Караоке. «Києве мій»
|