Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Розповідь про «Рапсодію в блюзових тонах» Дж. Гершвіна

Поиск

Якось «король джазу» Пол Вайтмен підказав Гершвіну ідею написання симфонічного твору в джазовому стилі. Підхопивши ідею, композитор почав писати твір… Коли Джордж програв друзям нову музику, хтось запитав, як вона буде називатися? Композитор відповів: «Американська рапсодія».«Я чую її як музичний калейдоскоп Америки - наш киплячий казан, нашу багатонаціональну енергію, наші блюзи, нашу столичну метушню…»
Саме в той день старший брат Джорджа Гершвіна побував на виставці в музеї сучасного мистецтва і бачив роботи художника Вістлера «Ноктюрн у блакитному і зеленому» та «Композиція в сірому і зеленому».
Почувши музику Гершвина, він сказав: «Чому б не назвати її «Рапсодія в блюзових тонах»?»Так «Американська рапсодія» отримала іншу назву, влучну, змістовну. Адже слово blue в англійській мові має кілька значень: це і лірична пісня (блюз), і колір (блакитний).

Що таке рапсодія?

У значенні цього кольору є й інші відтінки: блакитний – колір суму, настрій плачу, скарги, мольби, характерний для негритянських блюзів.
Надалі з’явились інші варіанти назви твору: «Рапсодія в стилі блюз» або «Блакитна рапсодія».
Рапсодія — вокальний або інструментальний музичний твір у довільній формі, фантазія на народні теми — пісенні й танцювальні
Пригадую таку вільну фантазію на угорські теми…
Ти маєш на увазі Рапсодію №2 Ференца Ліста?
Саме її. А як поєднані мелодії-теми в «Рапсодії в блюзових тонах»? Яку будову має твір Гершвіна?

В основі твору чотири теми.
Перші дві експонуються в оркестровому вступі – перша – чуттєва, рясно хроматизована мелодія у кларнета і друга - танцювальна тема в мідних духових.
Третя тема - синкопована за ритмом, пісенна.
Остання, четверта - світла і святкова - лірична кульмінація всього твору.
Кожна з тем розвивається варіаційним способом, виявляючи свою багатозначність.
Так, у першій темі виявляється гумор, у другій – грайливість.
У третій - відчайдушне молодецтво, у четвертій - внутрішній драматизм.

У побудові «Рапсодії» Гершвін не дотримувався жодних відомих схем. Епізоди, засновані на різному мелодійному матеріалі, вільно чергуються, контрастуючи один одному.
Дійсно, якщо композитор прагнув створити «музичний калейдоскоп Америки», то чітка форма тут недоречна.
Отже, зазирнемо у калейдоскоп Америки. Роздивимось її різнобарвні скельця…

Слухання. Дж. Гершвін. «Рапсодія в блюзових тонах»

Джордж Гершвін «Рапсодія в блюзових тонах»

Аналіз прослуханого твору

Які образи ви почули в «Рапсодії в блюзових тонах»?
Які вислови про образність твору Ви вважаєте найвлучнішими? Доведіть свою думку
Чи є спільні точки перетину в образах рапсодії та картині Д. Вістлера?

Успіх першого виконання рапсодії був приголомшливий. Ії оригінальність та яскравість скорила найсуворіших критиків та цінителів симфонічної музичної класики. Адже подібно темам симфоній, джазові теми «Рапсодії» сприймались як згусток пружної енергії. А їх рух, розвиток, широта подиху спрямовувались до кульмінації.
Таким чином, джазові елементи - імпровізаційність, гра ритмів, мелодійна своєрідність, - діяли на іншому рівні - рівні симфонічної музики.
До Гершвіна образність і засоби виразності джазу були для представників академічного напрямку настільки незвичайними, що існувала прірва між музикою академічною і музикою легкою.
Поєднавши у своїй творчості характерні виражальні риси джазу із традиційними канонами симфонізму, Джордж Гершвін знищив прірву, що розділяла їх.

Так відбувся гершвінський діалог класичних і джазових засобів музичної виразності.
І назвали його симфоджаз. А Джорджа Гершвіна - його родоначальником.
Симфоджаз - це напрям симфонічної музики, що органічно поєднує характерні риси європейського симфонізму із джазовими виконавськими елементами.

Перегляд м/ф «Фантазія 2000»

А як тобі діалог симфоджазу з анімацією?
Зверніть увагу на шедевр студії Волта Діснея під назвою «Фантазія 2000»!
Отже - «музичний калейдоскоп Америки» очима мультиплікаторів!
М/ф «Фантазія 2000»

Робота над піснею «Ласкаво просимо»

Ти знаєш мені в цьому багатонаціональному американському киплячому казані дечого бракує! и її знайдемо у пісні Ігоря Білозіра «Ласкаво просимо».
І розучимо її до кінця!

Караоке. «Ласкаво просимо»

«Ласкаво просимо» Сл. В. Крищенка, муз. І. Білозіра

Співаємо з зірками

«Ласкаво просимо» у вик.Оксана Білозір

Тестове завдання 1
Оберіть правильну відповідь.
Як називається напрям симфонічної музики, що органічно поєднує характерні риси європейського симфонізму із джазовими виконавськими елементами?
Симфоджаз
Євроджаз
Джаз-класік
Симфоблюз

Тестове завдання 2
Позначте всі правильні твердження:
Музика «Рапсодії в блюзових тонах» поєднала неприборкану силу і красу джазу з чітким устроєм високих і благородних форм класичного симфонізму
У «Рапсодії в блюзових тонах» джазові елементи були підняті на новий, більш високий рівень і ввійшли рівноправним доданком у світ симфонічної музики
У «Рапсодії в блюзових тонах» Гершвін з’єднав «вузами законного шлюбу» кращі риси джазу з класичними традиціями симфонічної музики

Тестове завдання 3
Закінчіть речення:
«Вокальний або інструментальний музичний твір у довільній формі, фантазія на народні пісенні й танцювальні теми називається»
Рапсодією
Концертом для фортепіано з оркестром
Симфонією
Блюзом

Тестове завдання 4
Закінчіть речення:
«У опері «Поргі та Бесс» Гершвін поєднав…»
Звучання симфонічного та народного оркестрів
Класичну форму опери та величні хорові спіричуелси, ліричні блюзи, джазові мелодії, ритми
Симфонію і джаз
Класичну форму рапсодії та імпровізаційність основних тем

Підсумки уроку

Сам Джордж Гершвін казав: «Я вірю, що джаз може стати основою серйозних симфонічних творів, які містять у собі непересічні цінності».
А підтвердив він це своїми «симфоджазовими» творами.
Друзі, слухайте музику і відкривайте для себе нове!

 

 

Урок №23. Діалог з богемою

Вступ

Богема — це узагальнена назва людей, які присвятили себе творчості у різних видах мистецтва й обрали вільний спосіб життя, що відрізняється від унормованих суспільних відносин
А мені здається, що богемне життя це передусім праця, коло однодумців, епатажна поведінка…
То таке життя називається богемним?
Так, адже богема — це узагальнена назва людей, які присвятили себе творчості у різних видах мистецтва й обрали вільний спосіб життя, що відрізняється від унормованих суспільних відносин.
Ага, то ти хочеш розповісти нам про життя богеми?
Захоплюючу історію з життя богеми, яка втілена у мелодійному і легковажному жанрі оперети.

Відомості про оперету

Оперета - музично-драматичний комедійний твір, здебільшого розважального характеру, в якому спів і танок поєднуються з розмовним діалогом.
Оперета народилася з комічної опери, цей жанр був дуже популярний в Італії та Франції в XVI—XVIII століттях.
Та на відміну від опери, музика оперети має переважно популярний, пісенно-танцювальний характер. Музична мова оперети пов'язана з інтонаціями побутової музики та музичної естради.
Важливою рисою оперети є також велика частка розмовних діалогів в дії.

У XVII—XVIII століттях оперетами називали невеликі опери. Як самостійний музичний жанр оперета визначилась у середині XIX століття у Франції. Там вона набула яскраво вираженої пародійно-сатиричної спрямованості, зокрема у творчості композитора Ж. Оффенбаха, якого називають засновником цього жанру.
Нового злету в своєму розвитку жанр оперети набув в Австрії. У творчості композиторів Ф. Зуппе, К. Міллекера та, особливо — Й. Штрауса оперета «пом'якшила» свій характер, змінивши його з пародійно-сатиричного на лірично-комедійний, і стала по суті розважальною музичною мелодрамою.
Високої художньої цінності австрійській (віденській) опереті надала музика, щедро збагачена віденським вальсом поряд з маршем, полькою, мазуркою, галопом, чардашем.
На початку XX століття австрійська оперета набула більш драматичного та, водночас, чуттєво-сентиментального характеру. Такий напрямок почали називати «неовіденською оперетою». Її представники — Едмунд Ейслер, Франц Легар, Імре Кальман та інші.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 999; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.133.115.47 (0.009 с.)