Розповідь про «Кіч-музику» В. Сильвестрова 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Розповідь про «Кіч-музику» В. Сильвестрова



У 1977 році Валентин Сильвестров створив п’ятичастинний фортепіанний цикл під назвою «Кіч-музика».
Слово «кіч», на мою думку, має якийсь іронічний відтінок.
Автор трактує це слово як щось «слабке, відкинуте, невдале»… Тобто ця музика є невдалою, професійно слабкою? І так автор називає власну музику?
В цьому власне і є - іронія, жаль, відстороненість. Насправді, це гра, це тільки стилізація під простувату музику…яку нібито пригадує сам слухач! Прочитаємо авторські ремарки до виконання «Кіч-музики»:
«Грати дуже тихо (рр) і гранично тихо (ррр), ніби здалека. Мелодію виділяти обережно, грати її якнайближче до акомпанементу! Грати дуже ніжним, інтимним тоном, ніби обережно доторкаючись музикою до пам'яті слухача, щоб музика звучала всередині свідомості, наче пам'ять слухача сама співає цю музику».
Послухаємо «Кіч-музику» Валентина Сильвестрова. пригадаємо те, що пропонує нам пригадати автор…

Слухання. В. Сильвестров. «Кіч-музика»

Валентин Сильвестров «Кіч-музика»

Аналіз прослуханого твору

Які спогади звучали у Вашій свідомості разом з «Кіч-музикою»?
Які слова-характеристики найбільше підходять цій музиці?

Напруження тиші й ніжності
Чуттєвість й зовнішня сентиментальність
Ніжність, прозорість, тремтливість
Ясність, романтичність, спокій
Чи є спільні риси між «Сюїтою в старовинному стилі» А.Шнітке та «Кіч-музикою» В.Сильвестрова? Якщо так, то в чому вони полягають?
Ознаки якого мистецького стилю — класицизму чи романтизму є відчутними у «Кіч-музиці»? Обґрунтуйте свою думку.

Розповідь про В. Сильвестрова

Валентин Сильвестров — один із найвизначніших представників сучасної української музики, лауреат багатьох міжнародних премій та конкурсів.
Початкову музичну освіту композитор отримав в Київській вечірній музичній школі, а продовжив у Київській консерваторії в класі професора Бориса Лятошинського.
По здобутті диплома - багато років викладав у різних музичних школах Києва. Сьогодні Сильвестров - вільний композитор, живе головним чином у Києві. Сильвестрова вважають одним з провідних представників «Київського авангарду» - творчої групи, що стала відомою та жорстоко критикованою на початку 60-их років.
Спробувавши традиційні техніки авангарду, композитор згодом відмовився від них та створив свій власний стиль, який назвав «мета-музикою» (чи метафоричною музикою).
«... Я зробив спроби будувати форму як мелодію, сповнити весь її шлях не тільки логічною, але й мелодичною напругою», — писав В.Сильвестров.
Наскрізна мелодизація – одна з найхарактерніших ознак творчого стилю композитора.
Витонченість музичної мови, краса втілених композитором найпростіших, але значущих музичних думок поставили Валентина Сильвестрова на п'єдестал лірика сучасної української класики.

Ти тільки вслухайся – «сучасний класик» – це звучить якось дивно.
А ти вслухайся в музику Валентина Сильвестрова і це визначення стане зрозумілішим. Адже його музика не розрахована на елементарне сприйняття, вона вимагає справжньої слухацької співтворчості.
Ідеальним слухачем,на думку композитора, є такий, що розуміє сутність часу, в якому живе.
Відповідно роль видатних композиторів він вбачає в тому, щоб «проспівати» мову епохи подібно Моцарту, наново відкриваючи її у кожному творі.

Перегляд фрагменту к/ф

Творчість Валентина Сильвестрова поширюється, в основному, на жанри симфонічної, камерно-інструментальної, фортепіанної, хорової та вокальної музики. Композитор як ніхто інший відчуває пульс епохи. Він – автор багатьох естрадних пісень, музики для дітей, плідно співпрацює із кінематографом.
Пропонуємо послухати музику Сильвестра до відомих кінострічок.

Караоке. «Надії крихітний оркестрик»

Пропоную пригадати раніше вивчені пісні.
«Надії крихітний оркестрик» Сл. і муз. Б.Окуджави

Караоке. «Хуртовина»
«Хуртовина» Сл. М. Сингаївського, муз. М. Катричка

Караоке. «Ласкаво просимо»
«Ласкаво просимо» Сл. В. Крищенка, муз. І. Білозіра

Караоке. «Чом ти не прийшов»
«Чом ти не прийшов» Українська народна пісня

Тестове завдання 1
Позначте правильне твердження:
Наскрізна мелодизація — одна з найхарактерніших ознак творчого стилю В.Сильвестрова
Тиха музика — одна з найхарактерніших ознак творчого стилю В.Сильвестрова
Яскрава інструментовка — одна з найхарактерніших ознак творчого стилю В.Сильвестрова

Тестове завдання 2
Закінчіть речення:
«Спільні риси між «Сюїтою в старовинному стилі» А.Шнітке та «Кіч-музикою» В.Сильвестрова полягають у…»
Стилізації
Симфонізації
Драматизації
Поліфонізації

Тестове завдання 3
Позначте правильну відповідь:
Як пояснює Сильвестров слово «кіч» у назві свого твору?
як слабке, відкинуте, невдале
як показне, крикливе
як філософське
як яскраво-зображальне

Тестове завдання 4
Позначте правильні відповіді:
Кого називають авангардистами?
Митців, у творчості яких простежуються новаторські ідеї щодо втілення образного змісту
Митців, що оновлюють техніки створення музики і традиційні музично-виразові засоби
Митців, у творчості яких переважають класичні традиції втілення образного змісту

Підсумки уроку
За словами одного з слухачів: «Музика стелеться і в'яне, залишається лише спогад - тонкий аромат, легкий подув. І кожного охоплює почуття чекання давно минулих подій...»
Дивна річ виходить. Нібито спілкувалися із пам’яттю, згадували те, що було, а виявилося, говорили про дуже сучасні речі.
Можливо ми таки стали ідеальними слухачами музики, які розуміють сутність часу, в якому живуть?

 

Урок №26. Музичні діалоги (урок-узагальнення)

Вступ

Ми спілкувалися із стількома композиторами… А як на рахунок того, щоб усі вивчені твори об’єднати у таку собі концертну програму?
Нормально! Але для початку варто пригадати усі наші музичні діалоги.
І там є, що пригадувати!.. Адже їх було немало – з історією, міфологією…Літературою, казкою…З різними народами та країнами…
Пане продюсере, пропоную розпочати підготовку до концертної програми!.
Тобто теоретичну та музичну вікторини. Починаймо!

Теоретична вікторина «Музичний діалог»

Назвіть композитора та твір, з якими ми спілкувались на тему……«Барвистий світ східних казок».
Микола Римський-Корсаков Симфонічна сюїта «Шехеразада»

З чиєю музикою ми переживали «шекспірівські трагедії»?
Сергій Прокоф'єв Балет «Ромео і Джульєтта»

Чия музика закликала до боротьби за мир?
Леонід Грабовський «Симфонічні фрески»

У чиїй музиці ми зустрічались із міфологічними образами?
Ріхард Вагнер Опера «Валькірія» «Політ валькірій»

Який діалог розхвилював нас «зіткненням чистоти, благородства, безкорисливої любові з цинічним світом егоїзму, зла й несправедливості»?
Джузепе Верді Опера «Ріголетто»

Спілкування з якою музикою розкрило перед нами метушливий світ американського міста?
Джордж Гершвін «Рапсодія в блюзових тонах»

Хто познайомив нас із паризькою богемою?
Імре Кальман Оперета «Фіалка Монмартра»

Чия музика вселяє оптимізм, добрі почуття, людяність?
Ісак Дунаєвський Оперета «Біла акація»

Яка музика додала нам ніжності, ясності, спокою?
Валентин Сильвестров «Кіч-музика»

Слухання музики. Завдання 1

А зараз - музична вікторина:
Назвіть композитора та один з його творів, що прозвучить.
Валентин Сильвестров «Кіч-музика»

Слухання музики. Завдання 2
Джордж Гершвін «Рапсодія в блюзових тонах»

Слухання музики. Завдання 3
Ріхард Вагнер Опера «Валькірія» «Політ валькірій»

Слухання музики. Завдання 4
Леонід Грабовський «Симфонічні фрески». «Наліт»

Слухання музики. Завдання 5
Сергій Прокоф'єв Балет «Ромео і Джульєтта». Танець лицарів

Слухання музики. Завдання 6
Джузепе Верді Опера «Ріголетто». Пісенька Герцога

Висновки уроку

Вважаю, теоретично до концерту старшокласники підготовлені.
А тобі не важко буде обирати серед такого розмаїття композиторів, виконавців, жанрів?
У нас є головне - музика, яка дарує цілий світ образів, ідей, почуттів. Тут головне – не розгубитися – а насолоджуватися.
Слухайте музику, спілкуйтеся з нею!

 

 

Урок №27. Наш великий співрозмовник Бах

Вступ

Старшокласники просто не мають інших варіантів. З такою кількістю геніальних творців-співрозмовників будь хто стане музичним естетом.
Дізнаєтесь, коли пригадаєте, кому з великих композиторів минулого належить така характеристика поліфонічної музики:
«Кожен голос у творі – це особистість, а багатоголосий твір – бесіда цих особистостей, і слід взяти за правило, щоб кожна з особистостей говорила гарно й своєчасно…».



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 494; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 107.21.176.63 (0.021 с.)