Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Вводно-коррективный курс по английскому языку↑ Стр 1 из 4Следующая ⇒ Содержание книги
Похожие статьи вашей тематики
Поиск на нашем сайте
Вводно-коррективный курс по английскому языку для студентов 1 курса технических специальностей.
Занятие 1 «Speaking about myself» Let me introduce myself …/ I’d like to say a few words about myself … I should say that for me it is not easy to speak about myself, but I’ll try. I’m Maria / My name is Maria I’m 17 / I’m 17 years old / I’m a girl of 17 I was born on the 2nd of October 1994 in the city (town) of Novosibirsk. Novosibirsk is (well / best) known for its scientific center called Academgorodok which houses dozens of scientific and research institutes. After finishing school I decided to enter the Saint Petersburg State University of Telecommunications because … Now I’m a student of …….. faculty. At school I was good at Maths and … Despite my efforts I was not so good at …. School for me was not only lessons and learning. I had a lot of friends there among my schoolmates as I am quite sociable. We took part in different activities, such as sport competitions, talent contests, parties and other. As for my hobbies, they are reading, swimming, and dancing. I’m especially fond of …./ I also go in for … / I’m quite interested in … I’m keen on … Of course I hope to make friends here at the university. And finally I hope to get a proper education and to have a successful career.
Useful vocabulary Speaking about character:
Speaking about hobbies
School subjects
Занятие 2 “ University” Фонетика Английский алфавит содержит 26 букв: 6 гласных (a, e, i, o, u, y) и 20 согласных. Ниже даётся список букв английского алфавита, разбитый на 4 строки. Буквы, которые входят в каждую строчку, составляют одну четвёртую часть объёма любого словаря. Зная алфавит по таким «четвертям», вы при поисках любого слова быстро научитесь открывать словарь в нужном вам месте. I Aa Bb Cc Dd II Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll III Mm Nn Oo Pp Qq Rr IV Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz
В английском языке 44 звука. 12 гласных звуков:
8 дифтонгов:
24 согласных звука:
Так как звуков в английском языке больше, чем букв, то одна и та же буква может передавать несколько звуков. Транскрипция – это условное графическое обозначение, где каждому звуку соответствует один определённый знак. Отличия фонетического строя русского и английского языков 1. В английском языке долгота гласного влияет на смысл: live [liv] -жить leave [li:v] – оставлять; pot [pɒt] – котелок, горшок port [pɔ:t] – порт; Долгота гласного обозначается в транскрипции двумя вертикально расположенными точками [:]. 2. Английские звонкие согласные на конце слова и перед глухими согласными никогда не оглушаются, оглушение может привести к изменению смысла: nod [nɒd] – кивать not [nɒt] – нет, не 3. Почти все английские согласные звуки произносятся твёрдо перед любыми гласными звуками. did [did] ten [ten]
Обратим внимание на правила чтения некоторых английских согласных
Упр. 1. Прочитайте данные пары слов. Sin – thin; sink – think;wise – with; zip – this; this – myth; that – depth; rice – rise; caps – cabs; wine – vine; went – vent; back – bag; lack – lag.
Упр.2. Прочтите слова, обращая внимание на правила чтения согласных. Educational center, technical, located, location, national, building, discharge, theory, atmosphere, structure, switching, channel, television, management, further, branch, excellent, lecture, gym, equipment, experiment, journal, region, complex, specialized. Упр. 3. Прочтите и переведите текст.
Чтение гласных букв в ударных слогах По тому, как читаются гласные буквы, слова разделяются на две группы: 1) односложные слова, в которых имеются только ударные гласные звуки читаются в соответствии с 4 типами слога; 2) двусложные и многосложные слова, содержащие, кроме ударных, неударные гласные звуки (или слогообразующие согласные звуки). 4 типа слога: I тип – открытый слог (слово заканчивается на гласную – m e или после гласной стоит 1 согласная и затем гласная, чаще всего – непроизносимая e – l a k e;) II тип – закрытый слог (после гласной стоит 1 или несколько согласных p o t; l i ttl e) III тип – гласная + “r” (c a r, g i r l) IV тип – гласная + “r” + гласная (c a re, h e re) Чтение гласных в 4-х типах слога
Упр. 1. Пользуясь таблицей «Чтение гласных в 4-х типах слога», прочитайте следующие слова и обратите внимание на чтение гласной в соответствующих типах слога. A: plate, flag, spark, fare, O: close, job, short, spore, E: scene, pen, serve, here, U: use, must, curve, pure, Y/ I: type, hint, Byrd, wire.
Обратим внимание на чтение отдельных гласных Чтение гласной «а» в ударном слоге
Упр. 2. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «а» в ударном слоге», прочитайте следующие слова. Tall, plant, ask, was, call, father, all, small, fast, pass, install, shaft, warm, path, rather. Чтение гласной «a» в различных сочетаниях
Упр. 3. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «a» в различных сочетаниях», прочитайте следующие слова. Flaw, fault, audio, launch, author, main, domain, draw, mail, play, way.
Чтение гласной «е» в различных сочетаниях
Упр. 4. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «e» в различных сочетаниях», прочитайте следующие слова. Head, spread, death, earn, search, heard, grew, few, grey, news, thread, steady. Отрицательные предложения. Отрицательная форма глагола образуется при помощи частицы not, которая входит в состав сказуемого:
I drink coffee but I don`t drink tea. Sue drinks tea but she doesn`t drink coffee. I didn`t watch television yesterday. Have you been to France? No, I haven`t. !!! No, never. Обратите внимание: nobody, no one, none, nothing, nowhere, neither not – в русском два отрицания, а в английском одно! I can`t tell what the matter is; nobody tells me anything. Прочтите текст. London
London is the capital of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. London is one of the most beautiful and fascinating cities in the world. London is commercial, financial, political, industrial and cultural center of the country. It is also one of the world`s important ports and one of the largest cities in the world. London was a small Roman town but in the 11 th century it became the capital of England. The medieval (cредневековый) London was an important trading center. In the 19 th century new forms of transport such as cars and trains appeared in London. Nowadays is it one of the largest cities in the world. It is divided into four main parts: Westminster, the City, the West End and the East End. Westminster is the political centre of the city. The City is a business centre because there are a lot of banks and offices there. The majority of people work in this part of London. The West End abounds (изобиловать) in shops, hotels, restaurants, clubs, parks and theatres which attract customers and tourist from different countries. The East End is an industrial district of the city. Many parts of London are changing. Some of the poor areas become fashionable and people move into them. There are a lot of famous sights in London such as the Tower of London, Westminster Abbey, Big Ben (one of the most famous clocks in the world), the Houses of the Parliament, the Trafalgar Square, St. Paul`s Cathedral. The Buckingham palace is the official residence of the Royal family. There are many galleries and museums in London. The national gallery contains the richest art collection of different schools and periods. It is famous for the works of Rembrandt and Rubens. The Tate Gallery is a national gallery of modern art. It includes paintings of many countries. The British museum consists of the national museum of archeology and ethnography. It is famous of its priceless collection of ancient art. It comprises artifacts from different countries. London has many parks and gardens. The most famous and beautiful ones are the Regents Park (with the Zoo), the St. James Park and the Hyde Park. There are a lot of theatres, concert halls, cinemas, pubs, restaurants, and nightclubs in London. There are two opera houses in the West End. The main theatres and cinemas are concentrated here. They are open till late at night. London becomes very beautiful when people hold festivals there. Упр.1. Ответьте, пожалуйста, на вопросы по тексту «London»: What can you tell about the history of London? What are the most famous sights of London? What parks of London do you know?
Упр. 2. Ответьте, пожалуйста, на вопросы по теме «Город»: 1. Do you like St. Petersburg? 2. When was St. Petersburg founded? 3. What places of interest in St. Petersburg can you name? 4. What is the main street in St. Petersburg? 5. What magnificent palaces and park complexes in St. Petersburg and its suburbs do you know? 6. Have you ever been to Pavlovsk? 7. Is St. Petersburg an exciting place for every tourist?
Занятие 5 “Writing e-mails” Способы словообразования в английском языке.
Рассмотрим следующий способ словообразования – конверсию, т.е. образование новых слов из существующих без изменения их написания.
Хотя о значении таких слов легко догадаться, зная значение одной части речи, при переводе специальной лексики необходимо пользоваться специальными словарями!
Упр. 1.Переведите на русский язык, пользуясь словарем и давая два или более вариантов. Graduate, switch, wire, process, file, scan, complete, model, power, link, access.
Упр. 2. Переведите на русский язык. 1. Companies can offer secure credit card transactions over the Internet. 2. Most networks are linked with cables, wires or radio waves. 3. There are two separate power feeds coming into the data centre. 4. The company will need to network together more personal computers. 5. You need to feed the data into the computer for processing. 6. You should secure your wireless router to prevent unwanted access to your network.
Следующий способ словообразования, который мы рассмотрим, - словосложение, т.е. соединение двух и более слов в одно. Такие слова пишутся по-разному: в два слова, через дефис или слитно. clip art clip-art clipart
Упр. 3. Переведите на русский язык, пользуясь словарем. A silicon chip, a search engine, a web portal, a clipboard, a short cut, a laptop, a back-up, a spreadsheet, a feedback, a rollout, a helpdesk, a database, a start-up, market-leading, space-saving, cost-saving, hand-written, menu-driven, stand-alone.
Следует отметить тот факт, что при словосложении может иметь место соединение частей слов. transistor – transfer resistor – транзистор modem - modulator and demodulator - модем codec – coder and decoder – кодек, кодер/декодер transceiver – transmitter and receiver – трансивер, приемопередатчик
Особое внимание необходимо уделять терминам –акронимам, т.е. терминам, которые образованы по начальным буквам слов. Radar – radio detection and ranging – радар Laser – light amplification by stimulated emission of radiation – лазер UPS – uninterrupted power supply – источник бесперебойного питания IP – Internet protocol – межсетевой протокол
Основные формы глагола
Таблица форм глагола «to write» в изъявительном наклонении действительного залога:
Таблица форм глагола «to write» в страдательном залоге. Инфинитив to be written:
Упр. 4. Прочтите следующие предложения. Определите форму глагола – сказуемого (залог, время). Переведите предложения. 1. Some blind and partially sighted people use computer-based technology to gain access to printed information. 2. In 1997, a new technology emerged that brought digital sound and video into homes over the world. 3. Since 2006 another revolution with the introduction of Bluе-ray Discs has taken place. 4. Users will be able to connect to the Internet via Wi-Fi. 5. Minicomputers are becoming less popular as microcomputers improve. 6. We have been solving the problem since 1993. 7. Two keys are usually employed, one to encode and the other to decode the information. 8. The separate elements of the building have been manufactured at different factories. 9. Computer Security techniques are being developed to protect single computers from accidental or intentional invasion of data by unauthorized individuals. 10. The new device will have been tested before the chief engineer comes.
Упр. 5. Прочтите текст. Заполните пропуски подходящей формой предложенных глаголов. Wireless Originally, radio technology was ________(call) 'wireless telegraphy', which was ___________ (shorten) to 'wireless'. Wireless is an old-fashioned term for a radio transceiver or for a radio receiver. Now the term is __________ (use) to describe modern wireless connections such as those in cellular networks and wireless broadband Internet. In modern usage, wireless is a method of communication that uses low-powered radio waves __________ (transmit) data between devices. The term refers to communication without cables or cords, chiefly using radio frequency and infrared waves. High powered transmission sources usually require government licenses _______________ (broadcast) on a specific wavelength. This broadcast platform which has historically _________ (carry) voice and music, has ___________ (grow) into a large industry, with many thousands of broadcasts around the world. Low-powered radio waves are often unregulated. Wireless is now increasingly ________ _________ (use) by unregulated computer users. Software and hardware developers are ___________ (create) smaller computer networks which form special wireless network, with protocols such as WiFi and ZigBee. Речевые формулы написания электронного сообщения:
В английском языке приняты разные способы написания: email or e-mail I`ll email you tomorrow with the dates. I`m just e-mailing Jenny the dates for the conference. I`m just checking my email.
Образец электронного сообщения:
From: Mary Jones (Mary.Jones@hotmail.com) (is pronounced: Mary dot Jones at hotmail dot com) – «от кого» Sent: 21 October 2011 20: 20 * - «отправлено» To: John Gales (gales@gopher-systems.com) (is pronounced: Gales at gopher hyphen systems dot com) - «кому» Subject: – «тема» Cс: - carbon copy «копия» Bcc: - blind carbon copy «скрытая копия» (строки cc/ bcc заполняются при необходимости)
Greetings (salutation) Прочтите и запомните следующие речевые формулы приветствия, которые используются в английском языке при написании электронных сообщений и писем.
More formal Dear Sir/Dear Madam/Dear Sirs/ Dear Sir/Madam/ Gentlemen (амер.)/Dear colleague/ Dear friends/ Dear Mr. Brown/Dear Ms.[Mistress] Brown (не определяет семейное положение женщины)/ Dear Mrs. Brown/Dear Miss White/ Dear Dr. Harrison/Dear Prof. Green/my dear old friend/ Dear John/Dear Mary. (После приветствия: Dear Sir и т.д. в Англии ставится запятая, а в США двоеточие. После сокращений Mr., Ms., Mrs., Dr. точка в британском варианте английского языка может отсутствовать).
Less formal Hello, John Hi, John Hi John (No greeting)
Endings Прочтите и запомните следующие заключительные слова и фразы, которые используются в английском языке при написании электронных сообщений и писем. More formal Yours faithfully,/Faithfully yours, (обычно употребляется в США, когда вы не знаете имени адресата, т.е. когда вы пишете в начале письма Dear Sir Dear Madam/Dear Sirs/Gentlemen). Yours affectionately, Yours sincerely,/Yours very sincerely, Yours truly, (especially American English)
I have the honour to remain,/I remain, Yours respectfully, Regards,/Warmest regards, Best wishes, With (my) best wishes and kind regards to Mrs., --- With kindest regards and thanks for your help, I look forward to hearing from you, Sincerely, Cordially, Thank you, Thanking you in advance, Yours, (После заключительных формул Yours sincerely и т.д. всегда ставится запятая). Less formal Take care,/be careful, See you, All the best, As ever, Thanks, Love/Love and all good wishes, (Only your name, e.g. „Peter,“)
Пример электронного сообщения: From: Mary Jones (Mary.Jones@ hotmail.com) Sent: 21 October 2011 20: 20 To: John Gales (gales@gopher-systems.com) Subject: My visit to Russia Cс: - ch.jamerson@gmail.com
Hi John,
How`s it going? Are you okay? I`ve been to Russia. I went to work here on the Scientific Exchange Programme between our two Universities of Communication. It allows students from our Universities to visit scientific establishments for two months.
I hear you and Charles plan to go to Russia in one week too. That would be great! Is it a tourist trip? Inform me about your arrival. I`ll meet you at the airport and show you St. Petersburg. It is a very beautiful city. By the way, it will be a good chance for you to pick up some Russian.
TX (=Thanks)*, Mary Tel/
Enc./Enclosure: (в приложении:) Sights of St. Petersburg
* Abbreviations are sometimes used in informal messages. Some abbreviations are: BFN by for now KIT keep in touch BTW by the way GR8 great, etc.
Занятие 6 “Telephoning” Starting a Telephone Talk Упр. 2. Прочтите и переведите следующие речевые формулы начала телефонного разговора: 1. A: Hello! B: May I speak to Mr. Stock, please? A: Speaking. B: Good morning, Mr. Stock. This is Surikov calling. A: Good morning, Mr. Surikov.
2. A: Hello. B: Could I speak to Mr. Ivanov? A: Who`s calling, please? B: This is Brown from the University of Communications. A: Just a minute. I`m putting you through. I: Ivanov speaking.
3. A: University of Communications. Good morning. B: Good morning. Could you put me through to Prof. Sokolov? A: Sorry. The line is engaged. Can you hold on? B: All right. Thank you. 4. A: Five-seven-three; one-nine-oh-four. B: Good evening. Can I speak to Mr. Jones, please? A: Sorry. Mr. Jones is on the other line. Will you wait, please? B: All right. A: Sorry to have kept you waiting. I`m putting you through to Mr. Jones.. B: Thank you.
5. A: Hello. B: Hello. David Black speaking. May I have a word with Mr. Ivanov? A: I`ll see if he is in. (a minute later). I`m afraid Mr. Ivanov is out at the moment. B: Could you take a message? A: Yes, of course./Yes, certainly.
6. A: Hello. May I speak to Mrs. Roberts? B: Sorry. Mrs. Roberts is not available. Is there any message? A: No, thank you, I`ll call back later. B: Right. Goodbye.
7. A: Hello. May I speak with Miss Black for a minute? B: Hold the line, please. A: Thank you. B: Sorry. There is no reply on this number.
8. A: Good afternoon. Can I help you. B: Good afternoon. I`d like to speak to Mr. Tate. A: What extension, please? B: I think it`s twenty-three. A: Thank you. (After a moment). You are through.
9. A: Hello. I´d like to talk to Mr. Scott? B: I can`t hear what you are saying. Could you speak up, please. A: May I talk to Mr. Scott? B: I`m afraid, you have the wrong number. A: Oh, sorry, to have troubled/bothered you. B: That`s quite all right.
Упр. 3. Заполните недостающие предложения: 1. A: May I speak with Mr. Bell? B: _______________________ A: Could I leave a message for him? B: _______________________
2. A: Russian Embassy. Good morning. B: _________________________ A: Sorry. The line is busy.
3. A: Sorry. Mr. Foot is on the other line. Will you hold on, please? B: _____________________ 4. A: ____________________ B: I`ll call back later.
5. A: Sorry to have kept you waiting. Now I`m putting you through. B: ____________________
6. A: Is there any message? B: _______________________
7. A: You`ve got the wrong number. B: ____________________________ A: No problem.
8. A: Sorry. Mr. Sonin is not available. Would you like to leave a message? B: ___________________ Упр. 4. Переведите на русский язык следующие предложения: 1. Говорит Суриков. 2. Соединяю. 3. Говорит Иванов. 4. Вы не могли бы меня соединить с г-ном Соколовым? 5. Номер занят. 6. Г-н Джоунз разговаривает по другому телефону. 7. Извините, что заставил Вас ждать. 8. Г-на Иванова сейчас нет. 9. Подождите минутку, пожалуйста. 10. Я позвоню еще раз позже. 11. Добавочный, пожалуйста. 12. Вы ошиблись номером. 13. Простите за беспокойство. 14. Я Вас плохо слышу, говорите, пожалуйста, громче.
Образцы телефонных разговоров: Упр. 5. Прочтите и переведите следующие образцы телефонных разговоров:
1. Sergei and Marina Rudins en route to New York are staying for a couple of days in London. Sergei rings up his friend Charles Maxwell.
Sergei: Hello, Charles. This is Sergei Rudin. Charles: Hello, Sergei. Where are you old boy? Sergei: Here in London. Charles: Good. Welcome to London. Sergei: Marina and I we are looking forward to seeing you. Charles: How long are you planning to stay in London? Sergei: Only for two days. Charles: We haven`t got much time, I`m afraid. Tomorrow we’ll begin with a lunch at our place. Then I’ll take you to see the Buckingham Palace. Sunday morning I`ll take you to the Tower of London which for centuries has served the three purposes – of a fortress, a palace and a prison. Sergei: Charles, could you show us the Houses of Parliament? Charles: Of course. Sergei: Fine. I think that will do for the day. You will be very tired. Charles: No, one more visit and that is the British Museum. Sergei: It`s very kind of you, Charles. Charles: See you tomorrow at 10 o`clock. Bye now. Sergei: Bye. Вводно-коррективный курс по английскому языку для студентов 1 курса технических специальностей.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-07; просмотров: 583; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.219.127.59 (0.009 с.) |