Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Суспільно-політичний і національний рух (50—70-ті роки XIX ст. )
● Коротка характеристика періоду ● Харківсько-Київське таємне товариство ● Т. Г. Шевченко в роки першої загальноросійської революційної ситуації ● Діяльність «Землі і волі» на Україні ● Участь українців у польському повстанні 1863—1864 рр. ● Громадівський рух ● У пошуках соціалістичного ідеалу Коротка характеристика періоду. Хронологічні рамки даної лекції в основному обіймають період від першої до другої загальноросійської революційної ситуації, коли Російська імперія, а з нею й Україна переживали час кардинального соціально-економічного оновлення, пов'язаного з відмиранням феодально-кріпосницької та утвердженням капіталістичної системи господарювання. Фактичний матеріал буде розглянуто у контексті загальноросійської визвольної боротьби на її другому етапі, який, за ленінським визначенням, дістав назву буржуазно-демократичного, або різночинського. Тоді на передній край суспільно-політичного життя вийшли люди «різних чинів», переважно вихідці з дрібнобуржуазних верств населення, в тому числі селянства, духовенства, чиновництва, дрібнопомісного дворянства тощо. Харківсько-київське таємне товариство. Ця спілка веде сьрї витоки від двох таємних студентських гуртків, що 1856 р. виникли незалежно один від одного при Харківському університеті: загальнополітичного і літературного. Перший розпочав серед студентів пропаганду ідей повалення самодержавства і визволення селян із кріпацтва, розповсюджував видані за кордоном твори Герцена та Огарьова. Другий спеціалізувався в основному на викритті свавілля місцевих урядовців — від університетських до губернських. Обидва гуртки випускали прокламації, де йшлося про необхідність народного повстання. Наприкінці 1856 р. члени цих нечисленних гуртків встановили зв'язок і вирішили об'єднатися. Так утворилося Харківське таємне товариство з 15 осіб, очолене Яковом Бекманом, Петром Завадським, Миколою Раєвським. Статут товариства проголошував його головне завдання — розповсюдження революційних ідей, розгортання агітаційно-пропагандистської роботи серед селян і солдатів для залучення їх до справи ліквідації самодержавства і кріпосництва. Більшість членів товариства були за встановлення республіканського політичного ладу.
1857 р. товариство розповсюдило у Харкові ще дві свої революційні прокламації, одна з яких містила вимогу до уряду негайно покінчити з кріпацтвом, інакше «сокира мужика розв'яже питання по-своєму». 1858 р. товариство очолило велике заворушення в Харківському університеті проти приниження гідності студентів, переслідування їх за вільнодумство та спроби захисту своїх прав. Наслідком було виключення з університету організаторів заворушення. Протягом 1858—1859 рр. кілька учасників товариства (в тому числі Бекман) змушені були переїхати до Києва, щоб продовжити там навчання. Ті ж, кого не виключили з Харківського університету (зокрема Завадський), не припинили своєї революційної діяльності. Збереглися й зв'язки між «киянами» і «харків'янами»: листовні і особисті; товариство стало Харківсько-Київським. Замість епізодичних листівок налагодили видання регулярної рукописної періодики: журналів — «Гласность» у Києві та «Свободное слово» у Харкові. Був установлений контакт із герценівським закордонним центром загальноросійського революційного руху. Намагаючись розширити коло своїх однодумців, Харківсько-Київське товариство проводило антикріпосницьку й антицаристську агітацію не тільки в Харкові та Києві, а й у Одесі, Чернігові, Сумах, Богодухові, Новочеркаську, привертало на свій бік інші легальні чи напівлегальні політичні або просвітницькі організації (гуртки «вертепників» у Москві, «піквіків» у Катеринославі тощо). Члени товариства стали організаторами відкриття недільних шкіл, де трудовий люд оволодівав початковою освітою. Викладаючи у цих школах, Я. Бекман, М. Муравський, В. Португалов, П. Завадський намагалися поєднати навчання з пропагандою революційних ідей, запровадили не дозволені властями уроки історії та ще й не за офіційними підручниками. В один із грудневих днів 1859 р. близько 40 студентів і серед них члени товариства (яке на той час уже налічувало понад 100 чоловік) зібралися на вечірку, присвячену проводам одного з найулюбленіших університетських професорів — П. В. Павлова. На ній добрим словом згадувались і річниця повстання декабристів, і ті, хто продовжив їхню справу. Незабаром сталися арешти членів товариства у Києві та Харкові. За вироком суду іх відправили на різні строки заслання.
Члени товариства, які уникли арешту, приєдналися до створеної у 1861—1862 рр. загальноросійської таємної революційно-демократичної організації «Земля і воля», що діяла й на Україні. Докладніше про цю організацію, про найвизначніших її членів ми розповімо трохи далі. Зараз же схарактеризуємо діяльність людини, яка перебувала у самому центрі всього тодішнього суспільно-політичного життя на Україні. Т. Г. Шевченко в роки першої загальноросійської революційної ситуації. Хоча Шевченко і не дожив до організаційного оформлення «Землі і волі», та з її майбутніми ідейними натхненниками і керівниками М. Г. Чернишевським і М. О. Добролюбовим він зблизився в останні роки свого життя після повернення 1857 р. із заслання. Постійним місцем проживання Шевченко обрав Петербург, і лише 1859 р. йому вдалося відвідати рідні місця на Україні. У Києві поет зустрівся з демократично настроєною молоддю, і саме їй він першим подав ідею створення недільних шкіл для широких мас. Друзі поета — педагоги А. Сенчило-Стефановський, І. Сошенко, М. Чалий, І. Юскевич-Красовський — багато зробили для втілення шевченкової ідеї. До кінця своїх днів поет листувався з діячами недільних шкіл на Україні, підготував і видав для «недільників» український буквар, а гроші від його продажу віддав па потребу цих дійсно народних учбових закладів. Творчість Шевченка була близькою передовій громадськості всієї Росії. Прогресивний журнал «Отечественные записки» в рецензії на «Кобзар» писав: «...Шевченко відноситься до першокласних поетів слов'янського світу, його місце поряд з Міцкевичем і Пушкіним. Яке співчуття збуджують його твори, можна бачити з того, що великороси, уродженці центральних і східних губерній, які ніколи в очі не бачили малоросіян, читають і заучують їх напам'ять... у нього те, що може народ ще й не говорив, але що він може сказати». В роки революційної ситуації російська революційна демократія у своїй антикріпосницькій агітації широко використовувала «Кобзар», який саме тоді було видано у російському перекладі. Вихід у світ 1860 р. нового видання «Кобзаря» мовою оригіналу вітав журнал «Современник», редагований Чернишевським і Добролюбовим. При сприянні останнього у квітневій книжці журналу за 1860 р. була надрукована поема «Наймичка» в перекладі О. Плещеева. Ще більш знаменним було опублікування 1861 р. «Современником» перекладу поеми «Гайдамаки» у супроводі редакційної примітки, в якій пояснювалось, що «Коліївщина» є поняття, подібне до російського «Пугачовщина». Тим самим прямо вказувалось на спільні шляхи антикріпосницької боротьби українського і російського народів, яка не згасає і в нових історичних умовах. До участі в роботі керованої ним нелегальної революційної організації Чернишевський залучив Шевченка, який був для нього непохитним авторитетом з усіх найважливіших питань життя українського народу. Разом з Чернишевським і Добролюбовим Шевченко підтримував зв'язки із закордонним центром всеросійської революційної демократії, очолюваним Герценом. У свою чергу Герцен високо цінив заслуги великого сина українського народу, особливо наголошуючи на тому, що Шевченко не просто великий поет, а й політичний діяч, борець за свободу.
Похорон Т. Г. Шевченка 28 лютого 1861 р. у Петербурзі перетворився на грандіозну політичну демонстрацію. Молодь (переважно студенти) до самого кладовища несла на руках труну вулицями столиці. Промови виголошувалися українською, російською і польською мовами, що демонструвало те саме єднання, яке так активно пропагував за свого життя великий український революціонер-демократ. Ще більшого політичного змісту набуло перевезення праху поета з Петербурга на Україну у квітні — травні 1861 р. Впродовж усього шля* ху траурний кортеж робив тривалі зупинки, під час яких проводилися громадські панахиди, звучали палкі промови, що зачіпали болючі питання кріпосницько-самодержавної дійсності. В Києві останки опального поета зустріли посилені загони поліції та кінної жандармерії. Натовп зустрічаючих розігнали, виголошувати промови над труною заборонили. Але на другий день, коли труну понесли на пристань у супроводі бага* тотисячного натовпу, з ним уже не могли впоратися ні поліцаї, ні жандарми. Разом із багатьма шанувальниками геніального українського поета київська студентська молодь супроводжувала труну на пароплаві до самого Канева. Могила Шевченка стала місцем справжнього паломництва прогресивно настроєних людей, важливим осередком пробудження і зміцнення революційної свідомості борців за соціальне і національне визволення українського народу. Діяльність «Землі і волі» на Україні. Спочатку наведемо досить показовий факт. У 1866 р. ім'я історика О. Лазаревського потрапило на сторінки герценівського «Колокола». Тоді у кількох його номерах була опублікована слідча справа заарештованого 1863 р. на Чернігівщині емісара таємної загальноросійської організації «Земля і воля» Івана Андрущенка (1840—1865). Виявилося, що у нього брав «Колокол» для читання Лазаревський — особа, яка вже перебувала під підозрою місцевих властей, бо не тільки підтримувала дружні стосунки з відомим українським байкарем і редактором дуже прискіпливої до царської бюрократії газети «Черниговский листок» Леонідом Глібовим, а ще й виступила у цьому органі зі статтею на захист української мови. Причому стаття з'явилася якраз 1863 р., коли міністр внутрішніх справ Валуєв офіційно заявив, що української мови як такої ніколи не було, немає і бути не може.
Уродженець Одеси, виходець із збіднілої дворянської сім'ї Андрущенко, працюючи у 1861—1862 рр. землеміром на Чернігівщині, також співробітничав у «Черниговском листке». Наступного ж року він уже за дорученням московського відділення «Землі і волі» привіз сюди велику партію нелегальної літератури, зокрема примірники брошури Огарьова «Що треба народові», прокламації «Довго душили нас поміщики». Завербувавши собі добровільних помічників із місцевої різночинної інтелігенції — О. Біло-зерського та О. Тищинського, Андрущенко розповсюдив значну частину привезеної літератури серед демократично настроєних мешканців Чернігівської та Київської губерній. І раптом — провал, арешт, ув'язнення в Петербурзі і смерть ще до судового вироку. У своїх спробах розгорнути революційну агітацію в військах на Київщині зазнав невдачі ще один видатний зем-леволець — підполковник Андрій Красовський (1822— 1868), виходець із генеральської сім'ї. Перебуваючи на військовій службі у Петербурзі в кінці 50-х років, Красовський зблизився з вожаками російської (М. Чернишевський, М. Добролюбов), польської (С. Сераковський, Я. Домбровський) революційної демократії. Найбільше враження справив на нього Шевченко, з яким Красовський познайомився особисто і під впливом якого сам почав писати вірші українською мовою. Восени 1861 р. Красовський переїхав до Києва на нове місце служби — у Кадетський корпус. Тут він поринув у різноманітну громадську роботу, в тому числі й викладацьку в недільних школах, почав розповсюджувати нелегальну літературу серед місцевої інтелігенції, намагався згуртувати її навколо обговорення проблем боротьби проти гнобительського ладу. Студент університету Є. Мосаковський і випускник гімназії В. Синьогуб за дорученням Красовського виїздили у села Київської та Полтавської губерній, щоб вести там революційну агітацію, вербувати добровольців на допомогу повстанню, яке активно готували на Правобережній Україні діячі польсько-шляхетських таємних визвольних організацій. Та й сам Красовський з 1862 р. розпочав регулярні виїзди у провінцію, де, вбравшись у національний український одяг, вів революційну агітацію серед селян і солдатів. Десь у червні Красовський дізнався, що розташований в Києві Житомирський полк має бути направлений на придушення селянських заворушень, і він вирішив діяти самостійно, щоб не допустити цього. Красовський Склав текст відозви до солдатів, переписав його у кількох примірниках, а потім пробрався у розташування Житомирського полку і розкидав листівки біля казарм. Як це не здається дивним, листівки Красовського подіяли на керівництво полку, яке вирішило не вести солдатів у каральний похід. Але автора листівок було викрито. Красовського заарештували і доповіли про це самому цареві. Військовий суд у Києві засудив Красовського до розстрілу. Цар змилувався на політичну страту й каторгу.
27 жовтня 1862 р. єзуїтський обряд політичної страти було здійснено (через півтора року те саме вчинили з Чернишевським). До того ж про заміну смертного вироку не повідомили ні засудженого, ні його рідних. Лише в останню хвилину перед розстрілом оголосили царське рішення, і Красовського закували в кайдани. На каторзі Красовський зустрівся зі своїм кумиром — Чернишевським, і це зміцнило його прагнення знову зануритися у вир революційної діяльності. У травні 1868 р. він утік із каторги, але, переслідуваний охоронцями, був поставлений перед вибором: або здатися і повернутися на місце покарання (та ще й за втечу — з подовженим терміном ув'язнення), або ж самому вирішити питання про своє життя. Красовський обрав останнє і застрелився, залишивши написану кров'ю записку, яка кінчалась так: «Краще померти, ніж віддатися в руки ворогів живим». Такою ж героїчною і трагічною була доля керівника військової організації «Землі і волі» штабс-капітана Андрія Потебні (1838—1863). Виходець із сім'ї непримітного офіцера, дрібнопомісного дворянина Полтавської губернії, він мав старшого брата Олександра, який уславив вітчизняну культуру науковими працями з українського і російського мовознавства. Згадка про штабс-капітана Потебню дає підставу перейти до наступного питання лекції.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-10; просмотров: 134; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.221.98.71 (0.01 с.) |