Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Західноукраїнські землі під владою австрії (кінець XVIII — перша половина XIX ст. )
● Адміністративно-політичний устрій західноукраїнських земель ● Соціально-економічний розвиток краю ● Антифеодальна боротьба селянства ● Суспільно-політичний рух ● Національний рух. «Руська трійця» ● Визвольна боротьба 1848—1849 рр. Адміністративно-політичний устрій західноукраїнських земель. Кількаразове перекроювання великими державами карти Східної Європи наприкінці XVIII ст. внесло істотні зміни в державну підпорядкованість західноукраїнських земель. Внаслідок першого (1772 р.) і третього (1795 р.) поділів Польщі Галичина, а згідно Константинопольської австро-турецької конвенції (1775 р.) Буковина, увійшли до складу багатонаціональної Австрійської імперії, під владою якої у складі Угорського королівства ще з XVII ст. перебувало Закарпаття. Таким чином, Габсбурги стали володарями великої частини України площею понад 70 тис. кв. км з населенням понад 2,5 млн чоловік, в тому числі 2 млн українців. Галичина разом із частиною польських земель була виділена в окремий край — «королівство Галіції та Лодомерії» з центром у Львові, яке в адміністративному відношенні поділялося на 19 округів, 12 із яких становили українську Східну Галичину. 1786 р. на правах окремого округу до Галичини була приєднана Буковина з центром у Чернівцях. Закарпаття, як і раніше, входило до складу Пожонського (Братиславського) намісництва, становлячи чотири його комітати (жупи): Березький, Мармароський, Угочанський та Ужанський. Навіть в рамках однієї держави західноукраїнські землі все ж залишались адміністративно розмежованими. Адміністративний апарат в «королівстві» очолював губернатор, в округах — старости. На місцях адміністративні й судово-поліцейські функції здійснювали поміщики або спеціально утримувані ними, але затверджувані старостами мандатори. Містами управляли магістрати, склад яких теж затверджувався урядовими органами. Допоміжним органом крайової адміністрації був становий сейм, до якого входили представники магнатів, шляхти, духовенства і міщанства. На Закарпатті адміністрацію в комітатах очолювали жупани; періодично скликались комітатські збори дворянства. Знаряддям централізаторської політики уряду та класового панування феодалів на підневільних, адміністративно розмежованих західноукраїнських землях став численний бюрократичний апарат.
Соціально-економічний розвиток краю. Підкорення західноукраїнських земель Австрією спричинило до нової ситуації в їх економічному, соціальному і політичному розвитку. Хронологічно воно збіглося з початком реформ у дусі освіченого абсолютизму, здійснюваних Марією-Терезою та Иосифом II у 70—80-х роках XVIII ст.; ці реформи поширилися і на землі Західної України. Однак, ліквідовуючи найвідсталіші форми експлуатації, що відповідало інтересам заможного селянства, аграрні реформи істотно не поліпшили становища основної маси малоземельної та безземельної бідноти. До того ж посилився гніт з боку феодально-абсолютистської держави. У ході реформ було дещо обмежено привілеї міських ремісничих цехів, що сприяло промисловому пожвавленню, В краї почали виникати мануфактури. Проте період реформ був надто нетривалим і зі смертю Иосифа II (1790 р.) скінчився. Боячись заохочувального впливу Великої французької революції, австрійський абсолютизм більш як на півстоліття відмовився від будь-яких економічних нововведень, штучно гальмував появу елементів капіталістичного господарювання, підтримував всевладдя поміщиків, поблажливо трактував порушення ними аграрного законодавства. Це призвело до економічного відставання імперії Габсбургів, особливо її окраїн, до поступового перетворення Австрії поруч із Прусією та Росією в опору феодальної реакції в Європі. Протягом першої половини XIX ст. основою економіки краю залишалось сільське господарство, головним чином землеробство. Більше половини земельних угідь належало поміщикам і казні, менше половини — селянським господарствам. Традиційно невисокий рівень агрикультури зумовлював низьку врожайність, особливо в селянських господарствах. Повільними темпами розвивалось і тваринництво. Феодально-кріпосницьке сільське господарство західноукраїнських земель, не витримуючи конкуренції на міжнародному ринку з капіталістичним сільським господарством європейських країн, виявляло тенденцію до занепаду, яка переросла в кризу в середині 40-х років.
Шукаючи виходу з кризи, поміщики вдавались до екстенсивних методів господарювання — розширювали свої володіння за рахунок селянських земель, посилювали експлуатацію селян. Лише незначна частина поміщицьких господарств еволюціонувала в капіталістичному напрямі. Антиселянська експансія поміщиків знаходила свій вираз у поступовому збільшенні феодальних повинностей селян, насамперед панщини, яка практично відбирала у них більшу частину робочого часу. Позаекономічний примус, суцільне насильство не тільки вели до поступового розорення і деградації селянських господарств, а й підривали тим самим основи й поміщицьких господарств. Усе це викликало різке загострення соціальних суперечностей на селі. Всевладдя поміщиків було головною перешкодою і на шляху промислового розвитку краю. На зміну деякому промисловому пожвавленню кінця XVIII ст. з початком XIX ст., коли Габсбурги в інтересах феодалів стали на шлях свідомого гальмування промислового розвитку країни, особливо окраїн, на західноукраїнських землях настав тривалий період промислового застою. Незначні зрушення почались лише в ЗО—40-х роках, хоча й тоді промисловість залишалась на ремісничо-мануфактурному рівні. Кріпосництво стримувало переростання мануфактурної промисловості у фабричну. Більшість міст і містечок були промислово слабкими, мали аграрний характер. Економічна відсталість західноукраїнських земель спричинила до нерозвиненості їх соціальної структури. Основну масу населення становило феодально залежне селянство, експлуатоване поміщиками. Процес зародження міської буржуазії та пролетаріату йшов уповільненими темпами. Феодально-абсолютистська австрійська монархія проводила реакційну централізаторську внутрішню політику. І в центрі, і особливо на окраїнах, в тому числі західноукраїнських землях, уряд К. Меттерніха, який понад чверть століття правив країною, запровадив суворий бюрократично-поліцейський режим, душив найменші прояви вільної думки, здійснював курс на викорінення національної самобутності й асиміляцію підневільних народів. Українська мова зазнавала дискримінації, не маючи доступу ані в громадсько-культурну сферу, ані в школу. Натомість насаджувалася чужа й незрозуміла народові німецька мова. Разом з тим, керуючись принципом «поділяй і володарюй», Габсбурги надавали привілеї польській, румунській, угорській верхівці, щоб з її допомогою зміцнювати своє панування над корінним населенням. Паралельно з онімеченням йшли процеси полонізації Східної Галичини, румунізації Північної Буковини, мадьяризації Закарпаття. Спільними силами абсолютистський уряд і панівний клас поміщиків-феодалів намагалися приспати національну самосвідомість місцевого населення, почуття його єдності з усім, українським народом, вбачаючи в духовному єднанні українців загрозу для свого панування. Зростаючий визиск народних мас, система тяжкого соціального і національного гніту поглиблювали соціальні антагонізми, що свідчило про розклад і глибоку кризу феодально-абсолютистського ладу. Життя диктувало необхідність звільнення від феодальних пут і забезпечення нормальних умов для становлення нового, буржуазного суспільного устрою.
Антифеодальна боротьба селянства. Об'єктивним виявом загострення соціальних суперечностей була незатихаюча антифеодальна боротьба селянських мас. Маючи своїм змістом захист земель селянського користування від посягань поміщиків, опір збільшенню панщини та інших повинностей, прагнення обмежити сваволю феодалів, цей рух виливався у різні форми: скарги сільських громад на поміщиків перед органами адміністративної влади, тривалі процеси громад із панськими дворами, втечі селян, потрави панських посівів та лук, підпали фільварків і підприємств, розправи над двірською адміністрацією і сільською старшиною, відмову від виконання повинностей, сплати державних податків тощо. У зоні Карпат помітних масштабів набув традиційний рух опришків. Значною активністю відзначалися масові селянські виступи і заворушення, які здебільшого придушувались військовою силою. У Східній Галичині ними були охоплені численні села Чортківщини (1809р.), Комарнівщини (1819— 1822 рр.), Сколівщини (1824—1826 рр.). У 1822 р. ряд округів охопив рух за переселення на Буковину. Найбільш масовим стало заворушення на Чортківщині влітку 1838 р., коли селяни 39 громад різних маєтків відмовились відбувати панщину та роботи за примусовим наймом. У деяких селах повсталі усували сільську старшину, озброювались і звільняли заарештованих, чинили розправу над представниками панської адміністрації тощо. На Закарпатті широкий відгомін знайшло повстання селян Східної Словаччини під час епідемії холери влітку 1831 р. У ряді сіл Березького комітату селяни відмовлялися виконувати панщину та інші повинності. У Північній Буковині одним з найбільш масових і активних був виступ селян Русько-Довгопільськоі дільниці у 1843—1844 рр., очолений селянином Лук'яном Кобилицею. 22 громади тут рішуче відмовились коритися поміщикам, припинили виконання будь-яких повинностей, самочинно переобрали сільську старшину, силою захопили ліси і пасовища, за які тривалий час вели процеси з поміщиками, та зажадали переведення до розряду державних селян. Особливо великий резонанс, навіть у сусідніх європейських країнах, викликало селянське повстання в Галичині 1846 р. Почавшись після поразки польського національно-визвольного повстання в лютому 1846 р., воно охопило головним чином Західну Галичину та частково Сяноцький і Самбірський округи Східної Галичини. Селяни організовувались у збройні загони, громили панські двори та виловлювали польських иовстанців-шляхтичів, припиняли виконання повинностей. Лише запровадженням надзвичайного стану та застосуванням військової сили владі вдалося опанувати становищем. Але навесні та влітку 1846 р. уже понад 150 громад знову відмовилося виконувати панщину.
Селянський рух тримав панівний клас і правлячі кола у стані постійної тривоги та змушував їх іти на певні поступки. У 20—40-х роках у середовищі найбільш далекоглядних представників панівної верхівки виник ряд проектів аграрних реформ. У 1836 р. Угорський сейм прийняв так званий урбаріальний закон, згідно з яким селяни одержали право непорушного користування наділами, вільного відходу від поміщика за умови погашення всіх повинностей, податків і боргів; закон скасував і деякі інші повинності. У 1842—1843 рр. питання про скасування панщини і заміну її чиншем обговорювалось у Галицькому сеймі, але конкретних рішень винесено не було. Після селянського повстання 1846 р. законом від 13 квітня в Галичині було скасовано роботи за примусовим наймом («літні допоміжні дні»), гужову повинність, спрощено процедуру оскарження дій поміщиків. Циркуляри 1846 р. розширили права селян щодо земельних наділів, передбачили часткове зменшення панщини. У 1847 р. питання про скасування феодальної залежності селян обговорювалось в Угорському сеймі. Проте панівна верхівка, йдучи на часткові поступки, й не думала зрікатися своїх привілеїв. На кінець 40-х років гострота соціальних антагонізмів між селянством і феодалами досягла критичної межі: подолати їх уже не могли ніякі паліативні заходи. Потрібні били радикальні зміни. Суспільно-політичний рух. За умов загострення соціальних суперечностей все ширші верстви суспільства опановувалися антикріпосницькими, а згодом і антиабсолютистськими настроями, демократизувалась суспільно-політична думка, зародився й набував поширення суспільно-політичний рух. Початковий його етап був пов'язаний з утвердженням ідей Просвітництва. Шкільна реформа 70-х років XVIII ст., здійснена в дусі освіченого абсолютизму, передавши справу освіти під контроль державних органів, певною мірою забезпечила грунт для утвердження просвітницьких ідей. В останній чверті XVIII ст. осередком просвітницької діяльності став Ужгород, у навчальних закладах якого (так званій нормальній школі, яка згодом готувала вчителів для народних шкіл, гімназії, духовній семінарії), підтримуваних греко-католицьким єпископом А. Бачинським, здобуло освіту чимало закарпатських вчених і письменників просвітницького напряму — І. Базило-вич, І. Фогорашій, В. Довгович, М. Лучкай та ін. З 80-х років XVIII ст. важливим центром поширення просвітницьких ідей став Львів. У відкритому тут 1784 р. університеті працювали видатні представники Просвітництва — професори І. Мартинович, М. Куральт, І. Фесслер, А. Гільтенбранд, Г. Уліх, П. Лодій, які виступали з гострою критикою феодальїю-кріпосницького ладу, проти расової та релігійної дискримінації, середньовічної схоластики, за ліквідацію нерівності між людьми, вільний розвиток науки, поширення освіти, апелювали до розуму, орієнтували на суспільно корисну діяльність. Просвітницькі ідеї знаходили сприятливий грунт серед української студентської молоді, яка проходила українськомовний трирічний курс у створеному при університеті так званому Руському інституті.
З початком 90-х років Східна Галичина стала ареною поширення ідей Великої французької революції та польського визвольного повстання під проводом Т. Костюшка. Австрійський уряд, наляканий відгуками цих подій, посилив реакційний курс, суворо переслідуючи поширення ідей Просвітництва. Як наслідок, частина західноукраїнської інтелігенції (І. Орлай, М. Балудянський, В. Кукольник, П. Лодій, Ф. Зінгер та ін.) покинула межі Австрійської імперії та виїхала до Росії, де зробила чималий внесок не лише у розвиток освіти і науки, а й поширення просвітницьких ідей. Піднесення визвольних рухів у Європі в другому і третьому десятиліттях XIX ст. дало поштовх новій хвилі поширення ідей Просвітництва на західноукраїнських землях, яке тепер почало набувати тут національних рис. Визначними представниками національного Просвітництва були вчені й письменники І. Могильницький, І. Лаврівський, М. Гриневецький, В. Компаневич, К- Блонський, Й. Ле-вицький в Галичині, М. Лучкай, О. Духнович, О. Павлович на Закарпатті. Просвітницькі ідеї поширювали польський театр у Львові, польськомовна періодична преса, література, що надходила з Росії, тощо. Виражаючи нагальні потреби епохи, ці ідеї знаходили значний резонанс, заохочували передові сили слугувати справі суспільного й культурного прогресу. У ЗО—40-і роки масштаби суспільно-політичного руху помітно зросли. В боротьбу проти існуючого ладу стали залучатися все ширші суспільні верстви, особливо студентська й учнівська молодь. Демократизувалася ідеологія руху, яка все більше орієнтувалась на народні маси, особливо підневільне селянство як найчисельнішу суспільну силу, здатну істотно вплинути на успіх боротьби. Після поразки збройного повстання в Королівстві Польському 1830—1831 рр. у Східній Галичині знайшли притулок багато його учасників, які сприяли створенню тут демократичних таємних організацій, що розгорнули широку пропаганду антикріпосницьких і антиабсолютистських ідей. Представники радикальної частини підпілля (І. Кульчинський, К. Ценглевич, Ю. Горошкевич, І. Гудяк), які виступали за соціальну революцію, намагалися вести антикріпосницьку роботу серед ремісників і селян. В окремих таємних організаціях побутувала висунута декабристами ідея об'єднання слов'янських народів у федеративну республіку. Ця ідея була популярною і серед слов'янської, в тому числі української, студентської молоді у Відні. Піднесення демократичного руху в Галичині, зростаюча можливість єднання і співробітництва слов'янських визвольних рухів викликали серйозну стурбованість правлячих кіл Австрії. В кінці 30-х — на початку 40-х років широко розгалужене підпілля в Галичині та у Відні було розгромлено. Проте в середині 40-х років антикріпосницька агітація серед селян і ремісників Східної Галичини відновилась, її проводили тепер польські революційні демократи Е.Дембовський, Ю. Госляр, М. Мазуркевич та ін. Вони закликали народні маси до боротьби проти австрійського абсолютизму і феодально-кріпосницького ладу, за встановлення влади народу, ліквідацію соціального і національного гніту, за союз пригноблених народів у визвольній боротьбі, Діяльність демократичного підпілля мала велике значення для визвольного руху. Завдяки йому передові ідеї проникали у широкі верстви населення, втягували у визвольну боротьбу нові сили. Національний рух. «Руська трійця». Піднесення демократичного руху на західноукраїнських землях йшло пліч-о-пліч із пробудженням національного життя і зародженням національного руху, спрямованого на подолання феодально-абсолютистських перешкод на шляху формування нації. Для його учасників були характерні зацікавлення вітчизняною історією, посилення уваги до життя народу, його мови й усної творчості, спроби піднесення народної освіти, виступи на захист національної гідності українців Галичини, Буковини і Закарпаття, обгрунтування їх належності до українського народу. Серед діячів національного Просвітництва цим особливо виділявся сільський священик, а згодом канонік у Перемишлі І. Могильницький, автор першої в Галичині «Граматики» української мови і наукової праці «Відомість о руськім язиці». Спростовуючи поширені в той час уявлення про українську мову як діалект російської або польської мови, він аргументовано визначив її як одну з реально існуючих східнослов'янських мов. У ЗО—40-х роках центром національного руху стає Львів, а його авангардом виступає громадсько-культурне об'єднання «Руська трійця». Засновники об'єднання М. Шашкевич (1811—1843), І. Вагилевич (1811—1866) та Я. Головацький (1814—1888), у той час студенти Львівського університету і одночасно вихованці греко-католицької духовної семінарії, глибоко переживаючи територіальну розчленованість України і щиро вболіваючи за долю народу, прагнули своєю діяльністю сприяти його визволенню. Вони започаткували новий етап у розвитку національного руху в Східній Галичині та на західноукраїнських землях взагалі, обличчя якого стали визначати ідеї романтизму. Розпочавши свою громадсько-політичну діяльність в атмосфері польсько-українських конспіративних організацій початку 30-х років, учасники «Руської трійці» згодом постійно орієнтувались на передові, демократичні сили слов'янських народів. Проте основні свої помисли вони звертали до Наддніпрянської України, яка була для них центром тяжіння всіх українських земель, підтримували тісні зв'язки з діячами української та російської культури М. Максимовичем, О. Бодянським, І. Срезневським. Розглядаючи свою діяльність як складову частину загальноукраїнського культурного процесу, М. Шашкевич та його друзі вважали своїм священним обов'язком підтримати і продовжити на галицькій землі справу, розпочату літературними силами Наддніпрянської України. Боротися проти соціального, політичного і духовного гноблення, будити народ, щоб він відчув «гідність свою і свою силу» (Я. Головацький), стало гаслом «Руської трійці», йому була підпорядкована уся її збирацька, дослідницька, видавнича й публіцистична діяльність, виступи за утвердження національної літературної мови на живій народній основі, проти спроб латинізації письменства тощо. Все це стало вагомим набутком національного руху. В дусі романтизму письменники «Руської трійці» сповідували високу громадянську місію національної літератури. З метою поширення волелюбних настроїв серед сучасників вони відтворювали й популяризували найяскравіші сторінки минулого, визвольної боротьби народу. Це звучало як переконливий аргумент на користь безперервності національного буття, можливості національного відродження, утвердження суверенітету нації. Свій концентрований вираз визвольні мотиви знайшли у підготовлених «Руською трійцею» альманахах. Особливо відзначався цим альманах «Зоря» (1834 р.), який через цензурну заборону не побачив світу. Такими ж мотивами була пройнята й славнозвісна «Русалка Дністрова» (1836 р.). Ця перша дійсно народна книга, в основу якої був покладений з деякими змінами рукопис «Зорі», і своєю формою (жива народна мова, фонетичний правопис), і своїм змістом (возвеличення боротьби українського народу за соціальне і національне визволення, поетизація народних героїв — Морозенка, Довбуша, Бойчука, подвигів козацтва, учасників гайдамацького руху, маніфестування єдності всіх українських земель, заклик до єднання з російським, всіма слов'янськими народами) була яскравим виявом протесту проти політики денаціоналізації та штучного розчленування українського народу. Сміливий виступ авторів відразу проти усіх усталених авторитетів — соціального, політичного і літературного — дав підставу І. Франкові назвати цю книгу «явищем наскрізь революційним». «Руська трійця» тяжіла до діячів національних рухів, відомих згодом як учасники таємних політичних організацій загальнослов'янського напряму. Зокрема, брати Яків та Іван Головацькі в кінці 30-х — на початку 40-х років налагодили тісні взаємини з активними діячами віденського підпілля, а згодом лідерами чеського радикально-демократичного руху Ф. Кампеліком і Й. Подліпським, які обстоювали ідею об'єднання слов'янських народів в одну державу — федеративний союз республік. Тоді ж діячі «Руської трійці» роблять спроби підтримувати контакти з ідейно близькими до них майбутніми учасниками Кирило-Мефодіївського товариства у Києві. Вони виявляють величезний інтерес до ранніх творів Т. Шевченка, збірок поезій М. Костомарова. Останнім, у свою чергу, стають відомими твори із «Русалки Дністрової». Та найбільш значним результатом цих зв'язків було відображення в програмних документах Кирило-Мефодіївського товариства ідеї возз'єднання українських земель, здійснення якої пов'язувалось із демократичною перебудовою суспільного і державного ладу слов'янського світу. Відповідно до виробленого товариством проекту Україна як складова частина майбутньої слов'янської федерації мала утворити два штати: Східний (Лівобережжя) і Західний (Правобережжя), до якого мала бути приєднана Східна Галичина. По суті це була перша програма возз'єднання українських земель. Отже, як у плані формування кінцевої мети національного руху, так і своєю послідовністю у боротьбі за досягнення цієї мети романтики «Руської трійці» у багатьох відношеннях визначились як спадкоємці ідей декабристів (зокрема Товариства об'єднаних слов'ян) і найближчі попередники Кирило-Мефодіївського товариства, посівши тим самим чільне місце серед визначних діячів не тільки українського, а й загальнослов'янського національно-визвольного руху. Діяльність «Руської трійці» не пройшла повз увагу австрійської влади. Факт видання в обхід львівської цензури в Угорщині «Русалки Дністрової» розглядався поліцією як кримінальний. Основна частина тиражу альманаху при пересилці з Відня до Львова була конфіскована. Над видавцями влаштували слідство, після якого їм було оголошено сувору догану і поставлено під нагляд поліції. Усі примірники альманаху, за винятком одного, переданого до бібліотеки університету, підлягали знищенню, як знищувались видання, що вважались шкідливим для держави і релігії. Розправа над «Руською трійцею» та її дітищем — «Русалкою Дністровою» — хоч і завдала відчутного удару українському національному рухові у Східній Галичині, та все ж не змогла зупинити його. Крім того, у середині 40-х років була здійснена спроба формулювання соціально-економічних і політичних програмних вимог руху. Висловлені вони були у гострій публіцистичній статті Я. Головацького «Становище русинів в Галичині», опублікованій під псевдонімом Гаврило Русин у лейпцігському журналі «Щорічник з слов'янської літератури, мистецтва і науки» (1846 р.), і передбачали: звільнення народних мас, передусім селянства, від гніту поміщиків, бюрократії та лихварів шляхом скасування панщини або заміни її чиншем; піднесення «середнього стану», тобто населення, зайнятого у мануфактурній промисловості й торгівлі; піднесення культури, промисловості та законності шляхом поширення загальнокорисних знань рідною мовою; введення шкільного навчання рідною мовою, викладання і дослідження української мови у вищій школі з метою підготовки кадрів інтелігенції, здатних працювати в українськомовному середовищі; піднесення літератури, культивування історичних традицій, заснування журналів. Висунуті автором вимоги в цілому відображали постійні прагнення «Руської трійці». Але було в них і нове — елементи лібералізму, покладання надій на уряд, що згодом визначило відхід Я. Головацького від ідеалів цього об'єднання. Проте стаття мала чимале значення. Це була по суті вперше сформульована і відкрито проголошена соціально-економічна і політична програма українського національно-визвольного руху в Галичині. Знайшовши широкий відгук, стаття відіграла важливу роль в мобілізації громадської думки Східної Галичини навколо найважливіших проблем напередодні революції 1848 р. Таким чином, діяльність «Руської трійці» засвідчила еволюцію національного руху на західноукраїнських землях від вирішення культурно-мовних питань до постановки завдань соціально-економічних і політичних. Результатом цієї діяльності стало сформулювання на середину 40-х років, майже одночасно з появою політичної платформи Кирило-Мефодіївського товариства, програмних вимог національного руху на західноукраїнських землях, які передбачали забезпечення політичних умов вільного національного розвитку. Визвольна боротьба 1848—1849 рр. На початку 1848 р. в ряді європейських країн почались буржуазні та буржуазно-демократичні революції. їх полум'я охопило й Австрійську імперію. 13 березня спалахнуло народне повстання у Відні, яке призвело до повалення уряду К. Меттерніха і створення уряду з представників дворянства і ліберально; буржуазії. Імператор Фердинанд І був змушений декларувати буржуазно-демократичні свободи та пообіцяти конституцію. Слідом за Віднем 15 березня повстав Будапешт, де був утворений перший самостійний угорський уряд. 18 березня Угорський сейм прийняв ряд законів про буржуазні перетворення. З початком революції широкого розмаху набув національно-визвольний рух у слов'янських провінціях Австрійської імперії — у Східній Галичині предтечею революції було селянське повстання 1846 р. Боячись повторення цих подій, 17 квітня 1848 р. уряд оголосив у краї скасування феодальної залежності селян і панщини. Звільнення селян стало важливою передумовою розгортання масового руху за демократичні перетворення. В березні 1848 р. у Львові відбулися демонстрації, під впливом яких губернатор Ф. Стадіон дав згоду на звільнення політичних в'язнів і на формування національної гвардії. Відповідно до проголошених конституційною грамотою від 25 квітня 1848 р. буржуазно-демократичних свобод (друку, зборів, організацій тощо) у краї виникли різні, в тому числі й політичні, організації, керівництво якими захопили буржуазно-ліберальні кола. Польська ліберальна буржуазія і поміщики 13 квітня 1848 р. утворили у Львові Центральну раду народову, яка домагалась здійснення буржуазних реформ та перетворення Галичини в польську автономну провінцію, заперечуючи при тому право на окремий національний розвиток більшості населення Східної Галичини — українців. Представники української ліберальної буржуазії, світської інтелігенції та греко-католицького духовенства 2 травня 1848 р. утворили у Львові Головну руську раду, яка, виступаючи за проведення буржуазних реформ, прагнула до забезпечення вільного національного розвитку українського населення Східної Галичини. Здійснення своєї програми Головна руська рада пов'язувала з відданістю австрійській конституційній монархії. В містах, містечках і селах Східної Галичини організувалось близько 50 місцевих руських рад, до складу яких обирались представники демократичних верств (селяни, міщани, світська інтелігенція, представники нижчого духовенства). Руські ради стали організаторами боротьби українського населення за відокремлення Східної Галичини від Західної (польської) та перетворення її в окрему провінцію, тобто за її територіальну автономію, за створення української національної гвардії, демократизацію народної освіти, запровадження навчання в усіх учбових закладах рідною мовою тощо. Правлячі кола Австрії ігнорували більшість цих вимог і погодилися лише на запровадження у 1848 р. навчання українською мовою в народних школах та викладання її як обов'язкового предмета в гімназіях. На початку 1849 р. було відкрито кафедру української мови у Львівському університеті. Складовою частиною боротьби за демократичні перетворення стало пожвавлення культурно-освітнього руху в краї. У жовтні 1848 р. у Львові відбувся перший з'їзд діячів української культури і науки. Згідно з його рішенням у Львові було засновано «Галицько-руську матицю»— культурно-освітню організацію, яка мала видавати книги для народу. Активізувалось літературне життя. Послідовники М. Шашкевича письменники М. Устиянович і А. Могильницький у той час написали свої кращі твори. З'явились перші спроби перевидання в Галичині зразків нової української та російської літератури (творів І. Котляревського, Г. Квітки-Основ'яненка, М. Гоголя). Деякі газети стали вміщувати повідомлення про громадсько-культурне життя на Україні, зокрема про створення в Києві Кирило-Мефодіївського товариства та революційну діяльність Т. Шевченка. Революція дала поштовх активному театральному рухові, в якому широко використовувались культурні надбання Наддніпрянської України — п'єси «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник» І. Котляревського, «Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ'яненка та ін. Визначними подіями стали відкриття 1848 р. першої в Галичині української читальні в Коломиї та заснування 1849 р. (з ініціативи Головної руської ради, на народні кошти) Народного дому у Львові. Український національний рух був вороже зустрінутий польськими шляхетсько-буржуазними колами. Але його вітала передова польська громадськість, яка, виступаючи за побудову майбутньої польської демократичної держави на федеративних засадах, висловлювалась за підтримку українського визвольного руху як союзника в боротьбі проти сил реакції. За налагодження співробітництва з польським визвольним рухом виступали й прогресивні українські діячі. Так, С. Подолинський у брошурі «Слово перестороги», що вийшла влітку 1848 р. в Сяноку, закликаючи до зміцнення революційного союзу українського і польського народів, вважав передумовою соціального і національного визволення утворення федерації демократичних слов'янських республік. Яскраві приклади єднання у визвольному русі демонстрували народні маси. Такими були, зокрема, спільні дії українських і польських селян з Галичини, обраних влітку 1848 р. депутатами австрійського рейхстагу. Вони одностайно виступили проти виплати викупу поміщикам за скасовану панщину. Проте більшістю голосів рейхстаг висловився за скасування панщини за викуп узагалі. Такі грабіжницькі заходи викликали загострення класової боротьби на селі. Навесні та влітку 1849 р. масові виступи, що супроводилися самочинним поверненням селянами захоплених поміщиками громадських земель, лісів і пасовищ, охопили понад 100 сіл Східної Галичини. Прояви спільних дій у боротьбі проти сил реакції мали місце і серед трудового населення міст, зокрема Львова. 1 листопада 1848 р. львівські робітники і ремісники різних національностей підняли збройне повстання. На багатьох вулицях виросли барикади. Весь центр міста опинився в руках повсталих, до яких приєдналися студентський легіон, частина національної гвардії. Між ними та урядовими військами відбулися збройні сутички. На барикадах співали революційні пісні. На одній з барикад — вперше у Львові — було піднято червоний прапор. Революційні події охопили й Північну Буковину, де селяни силою повертали захоплене у них поміщиками. Важливу роль у селянському русі відіграли депутати рейхстагу, обрані від сільських округів. Так, депутат Л. Кобилиця 16 листопада у Вижниці на зборах 2600 селян закликав не коритися поміщикам, обирати на свій розсуд сільських старост, захоплювати ліси і пасовища, його заклик став сигналом до повстання, яке охопило гірські села Вижницького і Сторожинецького округів. Селяни відмовлялися коритися місцевій владі, створили збройні загони, які взяли під контроль гірські дороги. Революція дала поштовх розвиткові руху народних мас Північної Буковини за адміністративно-політичну єдність з Галичиною. У відповідь на клопотання поміщиків і духовенства про відокремлення Буковини від Галичини буковинські селяни-депутати виступили із заявами протесту в рейхстагу. Проти цього висловились і представники сіл всієї Буковини на зборах у Чернівцях у листопаді 1848 р. Проте уряд, йдучи назустріч панівній верхівці, на початку 1849 р. все ж відокремив Буковину від Галичини. Активно відгукнулись на революцію народні маси Закарпаття. Влітку і восени 1848 р. селянський рух тут значно посилився. У багатьох місцевостях, особливо в гірських районах, селяни фактично вийшли з-під контролю поміщиків та місцевих органів влади, не виконували панщини, не платили податків, захоплювали панське майно. Після придушення революції австрійський уряд жорстоко розправився з учасниками народних виступів. Лише2 березня 1853 р. було видано імператорський указ, який санкціонував скасування кріпацтва в Угорщині за викуп на таких же кабальних умовах, як у Галичині та на Буковині. Революція сприяла виникненню українського національно-визвольного руху на Закарпатті. У зв'язку з ігноруванням угорським ліберальним дворянством національних інтересів українського населення частина закарпатської буржуазно-ліберальної інтелігенції висунула вимогу об'єднання Закарпаття з Східною Галичиною. Однак австрійський уряд не допустив об'єднання цих земель, вбачаючи в цьому крок до їх возз'єднання з Наддніпрянською Україною, а тим самим і загрозу втрати для Австрії. Австрійському абсолютизмові при підтримці російського царизму вдалося придушити революцію та поступово відновити всю повноту влади, яка опинилася під загрозою. У березні 1849 р. він розігнав парламент і згодом відібрав у народу більшість завойованих ним свобод. Проте революція мала важливі наслідки для населення західноукраїнських земель. Найголовнішим з них було скасування кріпацтва. Аграрна реформа, незважаючи на її грабіжницький характер і збереження значних пережитків феодалізму, відіграла прогресивну роль. Вона відкрила шлях для розвитку капіталізму і формування буржуазного суспільства на західноукраїнських землях. Важливим здобутком революції було піднесення національно-визвольної боротьби народних мас, зближення українців Східної Галичини, Північної Буковини й Закарпаття, посилення їх тяжіння до Наддніпрянської України. Рекомендована література Гербільський Г. Ю. Розвиток прогресивних ідей в Галичині у першій половині XIX століття. Львів, 1964. Задорожний В. Є. Товарне виробництво і торгівля на західноукраїнських землях. Львів, 1989. Класова боротьба селянства Східної Галичини (1772—1849): Док. і матеріали. К., 1974. Ковальчак Г. І. Економічний розвиток західноукраїнських земель. К., 1988. «Русалка Дністрова»: Док. і матеріали. К., 1988. «Руська трійця» в історії суспільно-політичного руху і культури України. К., 1987. Селянський рух на Буковині в 40-х роках XIX ст.: 36. док. К., 1949.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-10; просмотров: 121; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.16.212.99 (0.061 с.) |