Тестові завдання до іі змістовного модуля 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тестові завдання до іі змістовного модуля



 

 

1. Дайте відповідь на запитання: До яких термінів мають відношення наведені визначення?:

  Героїчна, інколи соціально-побутова, епічна пісня, поширена в IX—XIII століттях. А Д У М А
  Ліро-епічні твори української усної словесності про події з життя козаків XVI—XVIIІ століть. Б  
  Жанр речитативного народного героїчного ліро-епосу, який виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи, лірники в Центральній і Лівобережній Україні.   В Б И Л И Н А

Правильна відповідь: 1 – В; 2, 3 - А

 

 

2. Серед нижчезгаданих осіб визначте організатора кириличного друкарства на початку ХVI ст. у Празі та Вільно.

  Й.Гуттенберг
  Ш.Фіоль
  Ф.Скорина
  І.Федоров
  П.Мстиславець

 

 

Правильна відповідь: 3

 

3. Дайте відповідь на запитання, в якому році у Києві була відкрита братська школа?

 

 
 
 
 
 

 

Впишіть відповідь у бланк

 

Правильна відповідь: 1615

 

 

4. Закінчить речення: Центром розповсюдження мистецтва барокової архітектури в Європі було місто…

Впишіть відповідь у бланк

Правильна відповідь: РИМ

 

5. Оберіть правильну відповідь на запитання: “ Хто першим з українських полемістів виступив проти календарної реформи Папи Григорія XIII у 1582 р.?”

Мелетій Смотрицький  
Інокентій Гізель  
Памво Беринда  
Герасим Смотрицький  
Петро Могила  

Правильна відповідь: 4

6. Визначте рік відкриття Києво-Могилянської колегії?

Впишіть відповідь у бланк

Правильна відповідь: 1632

7. Л.Баранович, І.Величковський, Д.Братковський, К.Зиновіїв були...

  Майстрами силабічного віршування
  Поетами-ліриками
  Майстрами епіграми
  Авторами віршів-травестій
  Сатириками-гумористами

Правильна відповідь: 2

 

8. Закінчить речення: «Панівна верства населення, яка здійснює функції управління соціумом і виробленням моделей поведінки називається…

Правильна відповідь: Еліта

 

18. Назвіть автора і твір, з якого узято цей уривок:

«Всему просвещенному миру известно и переизвестно, что понедельник — день критический, или просто тяжелый день, и что в понедельник всякий более или менее образованный человек не предпримет ничего важного: он лучше пролежит целый день; хотя бы там, как говорится, само дело просилось в руки, он перстом не пошевелит. Да и в самом деле, если хорошенько рассудить, если мы из-за презренного серебреника наругаемся над священными преданиями старины, что же тогда из нас будет? А выйдет какой-нибудь француз или, чего Боже сохрани, куцый немец, а о типе, или, так сказать, о физиономии национальной, и помину не будет. А по-моему, нация без своей собственной, ей только принадлежащей, характеризующей черты похожа просто на кисель, и самый безвкусный кисель».

Впишіть відповідь у бланк

 

Правильна відповідь: Т.Шевченко «Близнецы»

 

19. Заповніть клітинку відповіддю на запитання: Хто є автором наведеної поезії?

Князь Турнь іому войну писавь;

Не вь пирь, бачь, запрашав напитись,

А вь поле внзывавь побитись,

Гонець й на словах додавь:

«Царю Латине неправдивий!

«Ты слово царскее зламавь;

«За те узоль дружелюбивнй

«На віки сь Турномь розирвавь.

 

Впишіть відповідь у бланк

 

Правильна відповідь: І.Котляревський

 

14. Впишить у клітинку ім’я автора наведеної поезії:

 

Срам честный лице девы украшает,

Егда та ничесоже не лепо дерзает.

Знамя же срама того знается оттуду,

Аще очес не мещет сюду и онуду,

Но смиренно я держит низу низпущенны.

Постоянно, аки бы к земли пристроенны.

Паки аще язык си держит за зубами,

А не разширяет ся тщетными словами.

Мало бо подобает девам глаголати.

Много же к чистым словом уши приклоняти.

 

 

 

 

Правильна відповідь: Семеон Полоцький

15. Оберіть вірне визначення для таких понять, як романтизм, сентименталізм, реалізм, натуралізм, імпресіонізм.

  Художній метод, що опирався на методи та пізнавальні засоби емпіричного природознавства
  Художня течія в мистецтві що проголошувала культом природні почуття, протиставляючи їх «царству розуму»
  Напрям і метод художньої творчості, що ґрунтується на правдивому зображенні дійсності
  Ідейно-художній напрям європейської культури кінця XVIII – початку ХІХ століття, що оспівував безмежні свободу, стремління до оновлення й досконалості, громадянської та особистої незалежності.
  Направлення в мистецтві, що тяжіло до найбільш природного вираження реального світу в його рухливості й мінливості, передачі засобами мистецтва скороминущі враження

Правильна відповідь: 4, 2, 3, 1, 5

 

16. Закінчить речення одним із запропонованих варіантів: Основопо-ложником нової української мови був...

 

А Є.Гребінка
Б І.Котляревський
В А.Метлинський
Г Т. Шевченко
Д В.Капніст

Правильна відповідь: Б

 

 

17. Назвіть імена князів-меценатів засновників православних шкіл у Речі Посполитій.

 

А Памво Беринда, Л. Зизаній, М. Смотриць-кий
Б Ю. Дрогобич, С. Ожеховський, П. Русин
В Ю. Слуцький, А. Курбський, К. Острозький
Г Самовидець, Г. Граб’янка, С. Величко
Д Ф. Прокопович, Г. Сковорода, О. Безбородь-ко, П.Завадовський

Правильна відповідь: В

 

18. Оберіть правильну дату відкриття Київського університету Святого Володимира

 

   
   
   
   
   

Правильна відповідь: 4

 

 

19. Оберіть правильну відповідь на запитання: Хто був ініціатором і теоретиком створення народних шкіл на Катеринославщині?

А Барон М. Корф
Б Х. Алчевська
В В. Каразін
Г М. Максимович
Д І. Рижський

Правильна відповідь: А

20. Дайте відповідь на запитання: Хто був першими визначними діячами українського театру?

 

  Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Левко Боровиковський
  Андрій Шут, Іван Крюковський, Остап Вересай, Федір Гриценко
  Михайло Церетелєв, Михайло Максимович, Микола Костомаров
  Віктор Забіла, Михайло Петренко, Євген Гребінка
  Іван Котляревський, Михайло Щепкін, Карпо Соленик

Правильна відповідь: 5

 

21. Дайте відповідь на запитання, як називається напрям і метод художньої творчості, що ґрунтується на правдивому зображенні дійсності?

А Романтизм
Б Сентименталізм
В Реалізм
Г Натуралізм
Д Імпресіонізм

Правильна відповідь: В

.

 

 

22. Дайте відповідь на запитання; Як називалася державний програма ліквідації неписьменності, що ініціювала громадсько-політичний рух 20–30 рр. в Радянському Союзі?

 

Варіанти відповіді:

 

  Робітфак  
  Лікнеп  
  Всеобуч  

Правильна відповідь: 2

 

 

23. Визначте українських педагогів-новаторів середньої школи серед відомих в радянському Союзі.

 

  Ш. Амонашвілі
  Т. Гончарова
  В. Сухомлинський
  В. Шаталов
  М. Щетинін
  Г. Ващенко

Правильна відповідь: 3, 6

 

24. Визначний український радянський педагог, спеціаліст по роботі з проблемними підлітками, автор повістей «Педагогічна поема» і «Прапори на баштах»

Правильна відповідь: А. Макаренко

 

25. Оберіть з наведених характеристики літературно-мистецьких напрямів кінця ХІХ – початку ХХ ст.

 

    Символізм   обстоював таємну ідею життя, яку можна збагнути тільки за допомогою мистецтва
Літературно-мистець-кий напрям кінця ХІХ– початку ХХ ст. Акмеїзм   обстоював крайній формалізм, пропагував культ індивідуа-лізму, відкидав загальноприй-няті мовні та поетично-мистець-кі норми.
  Футуризм   обстоював теорію «чистого мис-тецтва», відірваність від життя, аполітизм, волюнтаризм

Правильна відповідь: 1, 3, 2

26. Як називалася установа в системі народної освіти 30-х рр. в СРСР, що здійснювала підготовку, а згодом і перепідготовку абітурієнтів вищих нав-чальних закладів

Правильна відповідь: робітфак (робітничій факультет)

 

 

27. Хто є автором нижченаведеного поетичного твору:

 

Я про тихі тіні співаю

І про боязну в серці гру

На цих струнах я граю

Доки їх не порву

Про тихі тіні співаю я.

 

Правильна відповідь: Михаль Семенко

 

28. Хто є автором нижченаведеного поетичного твору:

 

Пристрасні поцілунки гарячих вуст

роздушилась велика червона вишня

стримані подихи

тепла вода запашних долонь

ох ми я

м’якість гарячих дотиків

твердість хвильолона

ах

роздушилась велика червона вишня

по всьому тілі теплий сік

Правильна відповідь: Гео Шкурупій

 

29. Хто є автором нижченаведеного поетичного твору:

 

Чую, чую: обіймає жаль, –

За великим невимовна туга,

За незнаним!.. Ну, хоча б ножа

Та дорогу зоряну в подруги!

Та окраєць хліба у карман.

І пішов би босяком, гультяєм –

Хороше ж то нюхати туман, –

Аромат конвалій серед гаю!

Хороше ж то в пущах і степах

Спати ночі... Міряти дороги...

...Поцілунки вітру на губах...

...Сині крила тихої тривоги...

Марю, марю: – обіймає жаль,

За незнаним золотава туга...

Та нема дороги і ножа,

Тільки кицька на печі – подруга!

Правильна відповідь: О. Влизько

30. Хто є автором нижченаведеного поетичного твору:

 

Гудуть

срібляним

гуком

сурми,

Ідуть

мільярдним

рухом

люди…

Піонери барабанять,

Комсомольський бризка спів;

Він аж в небо залітає

І спиха химер богів.

Ковким кроком іскро-крицим

Куючи гранітний брук

Йдуть робочі й робітниці

І пісні залізні ллють.

Мають реготом прапори,

Розгорнувся шум пісень…

Більярдовим

юрби

рухом

І поета струмком рим,

Гуком сурмів

бучно-буйним

ллється

Жовтню

крице-гимн.

Правильна відповідь: Ф. Скляр

 

31. До якого угрупування відносили себе літератори 20–30 рр. М. Рильський, М. Зеров, П. Филипович, М. Драй-Хмара та О. Бургардт (Юрій Клен)?

Правильна відповідь: неокласики

 

 

32. Хто є автором нижченаведеного поетичного твору:

 

На майдані коло церкви

революція іде.

— Хай чабан! — усі гукнули,—

за отамана буде.

Прощавайте, ждіте волі,—

гей, на коні, всі у путь!

Закипіло, зашуміло —

тільки прапори цвітуть…

На майдані коло церкви

постмутились матері:

та світи ж ти їм дорогу,

ясен місяць угорі!

На майдані пил спадає.

Замовкає річ…

Вечір.

Ніч.

 

Правильна відповідь: П Тичина.

 

33. Хто є автором наведеного поетичного твору:

 

В нас клятва єдина і воля єдина,

Єдиний в нас клич і порив:

Ніколи, ніколи не буде Вкраїна

Рабою німецьких катів!

Ми сталлю з гармати, вогнем з карабіна

Розтрощимо впень ворогів.

Ніколи, ніколи не буде Вкраїна

Рабою німецьких катів!

Правильна відповідь: М. Бажан

 

34. Назвіть ім’я одного з фундаторів кубофутуризму в українському живописі, автора творів «Базар», «Львівська вулиця в Києві», «Тюрма», «Пляшки», «Паровоз», «Спогади про Кавказ», «Пилярі», «Київський пейзаж», «Праця малярів»

Правильна відповідь: О. Богомазов

 

 

35. Хто з українських живописців започаткував новий напрям монумент-тального мистецтва ХХ ст. під назвою неовізантинізм?

Правильна відповідь: М. Бойчук.

 

 

Словник термінів

 

АКСИОЛОГІЯ (від др.-гр. ἀξία – цінність) – теорія цінностей. Вивчає питання, пов’язані із природою цінностей, їх місцем у реальності й структурою ціннісного світу, тобто про зв’язок різних цінностей між собою, із соціальними й культурними факторами й структурою особистості.

 

АРХІТЕКТУРА або зодчество (від гр. αρχιτεκτονικη – будівельник) – мистецтво створення споруд, які формують просторове середовище для життя й діяльності людини.

 

БОГЕМА (фр. bohème – циганщина) – ексцентричний стиль життя, характерний для певної частини художньої інтелігенції або тих, хто веде подібний спосіб життя: прошарок між інтелігенцією та іншими суспільними класами, театральні, літературні кола; біля-театральних і артистичних діячів, що ведуть спосіб життя в умовах нестабільних доходів.

 

ВЕРНІСАЖ (фр. vernissage, дослівно – покриття лаком) – відкриття художньої виставки в урочистій обстановці, в присутності спеціально запрошених осіб. Назва народилася з традиції французьких художників перед відкриттям своєї виставки для більшого візуального ефекту покривати картини лаком.

 

ВІДРОДЖЕННЯ або Ренеса́нс (фр. Renaissance – «Відродження») — культурно-філософський рух кінця Середньовіччя – початку Нового часу, що ґрунтувався на ідеалах гуманізму та орієнтувався на спадщину античності – звідси й походження самого терміну.

 

ВСЕОБУЧ –– державна програма СРСР, направлена на здійснення обов’язкового навчання дітей шкільного віку під назвою «всенародний похід за загальне навчання (всеобуч)». Ініційована постановою ЦК ВКП(б) від 25 липня 1930 р. «Про загальне обов'язкове навчання», яка передбачала обов'язкове чотирикласне навчання. У 1932/33 навчальному році в Україні працювало майже 22 тис. шкіл, у яких налічувалося 4,5 млн учнів. Українські школи переважали, але разом з тим 400 тис. дітей навчалися в російських, єврейських, німецьких, болгарських, молдавських та школах інших національних меншин. Наприкінці другої п’ятирічки в Україні було завершено перехід до обов'язкового початкового, а в містах — до загального семирічного навчання. Визрівали передумови для переходу до загальної середньої освіти в місті й семирічної - у сільській місцевості. У 1937/38 навчальному році в школах УРСР навчалося 5,5 млн, а в 1940/41 р. - 6,7 млн учнів.

 

ВСЕСВІТ – матеріальний світ доступний для вивчення природно-науковими методами.

 

ВИХОВАННЯ – це процес розвитку почуттів і волі, вироблення переконань і мотивів поведінки, формування характеру.

 

ВУЛЬГАТА (лат. Vulgata versio – «загальноприйнята версія», «загальнодоступна») – латинський переклад Святого Письма, що спирається на труди блаженного Ієроніма (бл. 345–420 гг.). Тридентський собор (1546) затвердив цей текст, і Вульгата увійшла в загальний вжиток на Заході як офіційний переклад, обов’язковий для Римо-Католицької Церкви. Уперше Вульгата була видана за Сікста V, під заголовком: «Biblia sacra vulgatae editionis» (Рим, 1590); потім перевидавалася Григорієм XIV, Климентом VIII та ін. Протягом століть Вульгата служила джерелом усіх перекладів Біблії на західноєвропейські мови.

 

ГОТИЧНИЙ СТИЛЬ, ГОТИКА (італ. gotico, були німецького походження племена готів) – це художній стиль, що виявився завершальним етапом у розвитку середніх століть культури країн Західної Європи (між серединою XII й XVI ст.). Термін «Готика» був введений в епоху Відродження як зневажливе позначення всього середньовічного мистецтва, що вважалося «варварським».

 

ГУМАНІЗМ (від лат. humanitas – людяність, humanus – людяний, homo – людина) – світогляд, у центрі якого знаходиться ідея людини як вищої цінності. Як філософська течія виник в епоху Відродження.

 

ГУМАНІТАРНІ НАУКИ дисципліни, що вивчають людину у сфері його духовної, розумової, моральної, культурної й суспільної діяльності, і за об’єктом, предметом і методологією вивчення часто ототожнюються або перетинаються із суспільними науками. Вони включають у себе мову, літературу, музику, філософію, виконавські види мистецтва, релігію й образотворче мистецтво, пізнання яких не можливе без вивчення історії, філософії, краєзнавства, релігієзнавства.

 

ДУХОВНІСТЬ – система ідеалів і цінностей суб’єкта, що в процесі життя сформувалася в його свідомості і стала мотивуючою його суспільно-політичну поведінку силою.

 

ЕЛІТА – (від лат. electus, фр. elite – найкраще, вибране) – невід’ємна частина соціуму, вибрані, найкращі, панівна верства населення. Здійснює функції управління соціумом, а також вироблення нових моделей (стерео-типів) поведінки, що дозволяють соціуму пристосовуватися до оточення, що змінюється.

ЕНДОГАМІЯ – практика шлюбів у межах певної соціальної групи (роду, племені чи родини), що заохочується соціальними нормами. Прикладом ендогамії є шлюби між братом і сестрою фараонів в Єгипті. Також ендогамія притаманна первісному стаду пітекантропів та праобщині неандертальців.

ЕКЗОГАМІЯ (від. гр. экзо... та гр. gamos – шлюб) – це практика шлюбів поза межами окресленої групи (роду, племені, родини), до якої людина належить. На додаток до кровних родичів, заборона може стосуватись також членів специфічної тотемної чи іншої групи.

ЕПІСТОМОЛОГІЯ (гр. επιστήμη – знання, λόγος – вчення) – філо-софсько-методологічна дисципліна, у якій досліджується знання як таке, його будова, структура, функціонування й розвиток.

 

ЕТНОГЕНЕЗ (від гр. ethnos – народ + genesis – походження) – походження народів.

 

ЕТНОЛОГІЯ (гр. ethnos – плем’я, народ + logos) – дисципліна, що вивчає загальні закономірності розвитку людської культури, психології народів певного господарсько-культурного типу або історико-культурної галузі. Етнологія традиційних суспільств вивчає всі сторони етносу, включаючи матеріальну й соціонормативну культуру. Етнологія розвинених суспільств – лише етнічні особливості у сфері духовної культури, етнічну самосвідомість.

ЖИВОПИС (малярство, фр. peinture, англ. painting, болг. живопис, рос. живопись, пол. malarstwo, чеськ. malířství) – вид образотворчого мистецтва, пов’язаний з передачею зорових образів нанесенням фарб на тверді, гнучкі або тканинній поверхні, а також твори мистецтва, створені в такий спосіб.

 

«ЗОЛОТИЙ ВІК» (гр. chrysus aiоп, лат. aurea aetas) – в античній міфології період, коли люди вели райське життя без підневільної праці, а також без воєн, розбрату й чвар. У рисах, які характеризують те життя, відсутні елементи вищого інтелектуального порядку, і «раювання» зводиться до тваринного добробуту, що свідчить про глибоку давнину переказів (ідеться, мабуть, про добу становлення класового суспільства).

 

ІНДЕКС ЗАБОРОНЕНИХ КНИГ (лат. Index Librorum Prohibitorum) – список публікацій, заборонених Католицькою Церквою. Деякі видання списку містили також вказівки Церкви з приводу читання, продажу та цензури книг. Книги, що пройшли цензуру, друкувалися з грифом Nihil obstat («ніяких перешкод») і Imprimatur («так буде надруковано») на титульному аркуші.

 

ІНДУЛЬГЕНЦІЯ (лат. Indulgentia від indulgeo – дозволяю) – у Римо-католицькій церкві, відпущення тимчасових покарань за вже прощені Богом гріхи в таїнстві примирення. Індульгенції базуються на віруванні в те, що гріх, хоча прощений, повинен тим не менш мати кару на землі або в чистилищі. Церква може відпустити ці кари завдяки заслугам Христа та святих. У часи пізніх Середніх віків і Відродження, серед благочестивих дій, за які можна було отримати індульгенції, могли бути й грошові пожертви на будівництво й утримання храмів. Магічне відношення до індульгенцій приз-водило до розповсюдження зловживання ними й було однією з головних причин атаки Лютера на церкву під час Реформації.

ІНКВІЗИЦІЯ (лат. Inquisitio Haereticae Pravitatis Sanctum Officium) – судово-слідча організація, створена католицькою церквою в XIII ст. для розслідування єресей з точки зору релігійних законів.

 

ІНКУЛЬТУРАЦІЯ – процес освоєння індивідом норм суспільного життя й культури.

 

ІНЦЕСТ ( лат. incestus нечистий, гріховний; синонім – кровозмішен-ня) – статевий зв’язок між близькими родичами (батьками й дітьми, братами й сестрами).

ІСТОРІЯ (від др.-гр. ἱστορία – оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле) – наука, яка займається вивченням минулого людства, покладаючись при цьому на письмові та матеріальні свідчення минулих подій.

КАТЕХИЗИС або КАТИХИЗИС (з лат. catechēsis від др.-гр. κατηχισμός (повчання, наставляння) – др.-гр. κατηχεῖν (вселяти, звучати у відповідь) = κάτω (униз) + ήχου (звук) – офіційний віросповідний документ будь-якої конфесії, книга, що містить основні положення віровчення, часто викладені у вигляді питань і відповідей.

 

КІНОМИСТЕЦТВО – це вид художньої творчості, який за допомогою кінематографічної техніки, оперуючи руховим зображенням і звуком, відтворює реальну дійсність у художніх та художньо-документальних образах.

 

КОНТРКУЛЬТУРА – це специфічний вид субкультури, що заперечує цінності домінуючої культури.

КРАЄЗНАВСТВО – це всебічне вивчення природи, населення, господарства, історії й культури певної частини території країни (міста, села, району, області, краю). Воно складає комплекс різних за змістом і методами дослідження наукових дисциплін, що ведуть до наукового та всебічного пізнання краю.

 

КСЕНОФОБІЯ (від гр. ξένος, чужий, φόβος, страх) – нетерпимість до чужого, незнайомого, незвичного. Сприйняття чужого як незрозумілого, незбагненного, а тому небезпечного й ворожого.

 

ЛАТЕНТНИЙ (від. лат. latens – що ховається) – той, що не проявляєть-ся зовні, недоступний зовнішньому спостереженню.

 

ЛІТЕРАТУРА (лат. lit(t)eratura, буквально – написане, від lit(t)era — буква) – вид мистецтва, що відтворює дійсність у художньо-словесних образах.

 

ЛІКНЕП – державна програма Радянської Росії ліквідації неписьменності, скорочено «лікнеп», спрямована на подолання не письмен-ності серед широких верств населення, в першу чергу сільського, у 20–30-ті роки XX ст., початок якої було покладено декретом Раднаркому РРФСР «О ликвидации безграмотности в РСФСР» від 26 грудня 1919 р. Згідно з ним, усе населення Радянської Росії у віці від 8 до 50 років, що не уміло читати або писати, було зобов’язане вчитися грамоті рідною або російською мовою. Народному комісаріату освіти надавалося право притягати усіх грамотних осіб до навчання безграмотних на основі трудової повинності. Декрет перед-бачав також створення шкіл для переростків, шкіл при дитячих будинках, колоніях і інших установах, що входили в систему Головного управління соціального виховання і політехнічної освіти у складі Наркомосвіти РРФСР. В Україні навчання населення грамоти здійснювалося через мережу товариства «Геть неписьменність», створеного у 1923 році. У 1936 році його було ліквідовано як таке, що виконало свою роль.

 

ЛЮДИНА РОЗУМНА (лат. Homo Sapiens) – вид живих організмів, що на сучасному етапі існування живого перебуває на найвищому рівні розвитку в результаті довгого й складного процесу історико-еволюційного прогресу (антропогенезу).

 

ЛЮДИНА УМІЛА (лат. Homo Habilis) – перший представник роду Homo, що з’явився у Східній Африці близько 2,4 млн. років тому. Саме Людина уміла чи один із її різновидів вважаються в наш час найбільш вірогідним предком усіх більш пізніх представників роду Homo.

 

МАДРИГАЛ (італ. madrigale, від лат. matricale – пісня рідною мовою) – світський літературний та музично-поетичний пісенний жанр епохи Відродження, невеличкий (від 2 до 12 рядків) вірш на любовну тему.

 

МАРГІНАЛ ( від лат. margo – край ) – людина чиє становище в сус-пільстві, спосіб життя, світогляд, походження тощо, не вписуються в загаль-ну масу.

МАСОНСТВО (франкмасонство фр. Franc-maçonnerie, англ. Freemasonry – «вільне мулярство») – морально-етичний рух у вигляді закри-тої організації. Найбільш поширене визначення масонства – це «система моралі, викладена в алегоріях та проілюстрована символами»; також –всесвітнє братство, всесвітній Орден: масони – це члени духовно-етичних організацій «вільних каменярів».

 

МЕТОД ( від др.-гр. μέθοδος – шлях) – систематизована сукупність заходів, необхідних для вирішення певного завдання або досягнення певної мети.

 

МІФ (гр. Μύθος – казка, переказ, оповідання) – оповідання про минуле й навколишній світ, яке описує події за участю богів, демонів і героїв та історії про походження світу, богів і людства.

 

МІФОЛОГІЯ (гр. μυθολογία від μῦθος – переказ та λόγος – слово; тобто казкослів’я, виклад стародавніх казок, переказів) – сукупність міфів, переказів, оповідань, де в наївно персоніфікованій, наочно-образній, несвідомо-художній формі подаються явища природи й суспільного життя.

 

МИСТЕЦТВО – естетичне освоєння світу в процесі художньої творчості. Особливий вид людської діяльності, що відображає дійсність у конкретних чуттєвих образах відповідно до певних ідеалів. Воно включає в себе такі види художньої діяльності, як література, театр, живопис, скульптура, архітектура, музика, кіно.

 

МОДЕРНІЗМ (від італ. modernismo, фр. modernisme, сучасний, недавній) – напрям розвитку мистецтва ХХ ст., що характеризується розривом з попереднім історичним досвідом художньої творчості і засова-ний на концепції домінування форми на противагу змісту. Модерністська парадигма була лідером в західній цивілізації першої половини XX ст., у другій половині століття – була піддана розгорнутій критиці.

Не слід плутати з поняттям «модерн», що в російській естетиці означає художній стиль кінця ХІХ – початку ХХ ст. (російський модерн, ар нуво, югендстиль, сецессион та ін.).

 

МУЗИКА (від гр. μουσική – мистецтво муз) – вид мистецтва, що відтворює дійсність у звукових художніх образах і впливає на людину за допомогою осмислених та організованих звукових послідовностей. Музика виражає думки й емоції людини в чутливій формі.

 

НАУКА – особливий вид пізнавальної діяльності, спрямованої на одержання, уточнення й поширення об’єктивних, системно-організованих і обґрунтованих знань про природу, суспільство й мислення. Основою цієї діяльності є збір, поновлення й систематизація наукових фактів, критичний аналіз і синтез нових наукових знань та узагальнень, які не тільки описують природні або суспільні явища, але дозволяють будувати причинно-наслідкові зв’язки й робити прогнози.

 

НАВЧАННЯ – це планомірний процес сприймання, осмислення й узагальнення матеріалу, зв’язків та ознак між явищами й предметами, запам’ятовування матеріалу та застосування знань під час вирішення теоретичних і практичних завдань.

НООСФЕРА (від гр. νους в значенні «розум») – сучасна стадія розвитку біосфери, пов’язана з появою в ній людства. Згідно теорії Вернадського, ноосфера є третьою в послідовності таких основних фаз розвитку Землі як утворення геосфери (неживої природи) та біосфери (живої природи).

 

ОСВІТА – процес засвоєння систематизованих знань, умінь і навичок.

 

ПАРАДИГМА (від дав.-гр. παράδειγμα, paradeigma – приклад, зразок) система загальновизнаних теоретичних, методологічних і аксіологічних установок, які взяті за зразок розв’язування наукових задач.

ПОЛІТОЛОГІЯ (від гр. politika, Πολιτικές Επιστήμες (букв. політична епістемологія, політзнання) – державні й суспільні справи і logos – слово, поняття, вчення) – соціальна наука про політику, закономірності й випадковості розвитку політичного процесу, функції політичної системи та влади, сутність форми й методи діяльності суб’єктів політики та про проблеми міжнародних відносин.

ПОНЯТТЯ – форма мислення, яка відображає істотні властивості, зв’язки й відношення предметів і явищ в їхній суперечності й розвитку; думка або система думок, що узагальнює, виділяє предмети деякого класу за визначеними загальними й у сукупності специфічними для них ознак. На відміну від слів загальної лексики, які часто є багатозначними та мають емоційний відтінок, терміни в межах сфери застосування є однозначними й позбавлені експресії.

 

ПРОТЕСТАНТИЗМ (від лат. protestans, gen. protestantis – такий, що публічно доводить) – один із найпоширеніших напрямів у християнстві, що відокремився від католицтва в період Реформації в XVI ст. (лютеранство, кальвінізм та ін.). Історія протестантизму пов’язана з іменами таких діячів, як Ян Гус, Джон Вікліф, Мартін Лютер, Жан Кальвін. Поява протестантизму стала переломним моментом в усій європейській культурі.

 

РЕЛІГІЯ (від лат. religio – зв’язок) – особлива форма усвідомлення світу через надприродне, що включає в себе зведення моральних норм і типів поведінки, обрядів, культових дійств та об’єднань людей у відповідні організації.

 

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО – комплекс наукових дисциплін, що вивчають суспільно природу релігії – її історію, розвиток та місце в культурі й соціумі, типологію. Вона складає також історію й теорію релігій.

 

РЕФОРМАЦІЯ (від лат. reformatio) – християнський церковно-релігійний, духовно-суспільний та політичний рух оновлення в країнах Західної та Центральної Європи в XVI ст., направлений на реформування християнського віровчення й церкви.

 

РОБІТФАК (робітничій факультет) – установи в системі народної освіти в СРСР, що здійснювали підготовку, а згодом і перепідготовку абітурієнтів вищіх навчальних закладів, проіснувавши 1919 до середини 30-х рр. Робітфаки становили собою невід’ємну частину вузу, їх слухачі брали участь у всіх процесах акад, життя, як усі студенти. Р. ф. були денні з терміном навчання З і вечірні – 4 роки. Слухачі денних Р. ф. забезпечувалися стипендіями. Робітничі факультети на Україні було створено у 1921 р. Хоч акададемічна підготовка робітфаківців була значно нижча, ніж випускників профшкіл, вони майже всі вступали без іспитів, до вузів. На рабфаках. України у 1929 р. було 14 553 слухачів, у тому числі, українців 51,8 %. росіян – 24.1 %; чл. та кандидатів КП(б)У – 35,8 %, чл. ЛКСМУ – 38,6 %, позапартійних – 25,6 %. Мовою викладання на більшості робфаків (62 %) була українська. У 1940 рабфаки було ліквідовано.

 

РОМАНСЬКИЙ СТИЛЬ (від лат. romanus – римський) – художній стиль, що панував у Європі (переважно західній) в X–XII ст. (у деяких місцях і в XIII ст.), один із найважливіших етапів розвитку середньовічного європейського мистецтва. Найповніше виявив себе в архітектурі.

 

СОЦІАЛІСТИЧНИЙ РЕАЛІЗМ – творчий метод літератури і мистецтва, передбачаючий правдиве відтворення дійсності в світлі соціалістичних ідеалів (народовластя, соціальна справедливість, рівність, дружба народів, патріотизм, інтернаціоналізм, чесна праця). Приорітет гро-мадських цінностей над особистими, колективізм, пафос індивідальної актив-ності). Термін «соціалістичний реалізм» з’явився у 1932 р. у зв’язку з необ-хідністю боротьби проти догматичних поглядів на культуру з боку пред-ставників пролетарського літературного руху в особі Всеросійської асоціації пролетарських письменників (РАПП) та ін., що ставили за мету зробити мистецтво неодмінно пролетарським і трудовим. Саме поняття «соціалісти-ний реалізм» було визначено у 1934 р. на І Всесоюзному з’їзді радянських пись-менників М. Горьким: «Соціалістичний реалізм стверджує буття як діяння, як творчість, мета якого - безперервний розвиток найцінніших індиві-дуальних здібностей людини заради перемоги його над силами природи, задля його здоров’я і довголіття, заради великого щастя жити на землі». Однак, благі наміри «соціалістичного реалізму», отримавшли в подальшому розвитку суттєві деформації, перетворили його на антихудожній агітпроп.

СУБКУЛЬТУРА (лат. sub – під і cultura – культура; «підкультура») – це частина культури суспільства, що відрізняється від переважної більшості, а також соціальні групи носіїв цієї культури.

 

СКУЛЬПТУРА (лат. sculptura, від sculpo – вирізаю, висікаю) – ваяння, пластика – вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму й виконуються з твердих або пластичних матеріалів.

 

ТЕАТР (від гр. θέατρον – місце видовища, англ. Performing arts) – вид сценічного мистецтва, особливістю якого є художнє відображення життя за допомогою художніх сценічних образів. Театральне мистецтво синтетичне. Його твори містять у собі практично всі інші мистецтва: літературу, музику, образотворче мистецтво, хореографію та ін. Вони також використають наукові розробки психології лягли в основу акторської й режисерської творчості, так само, як і дослідження в області семіотики, історії, соціології, фізіології.

 

ТЕРМІН (від лат. terminus – межа, кордон) – слово або словоспо-лучення, яке точно й однозначно визначає чітко окреслене спеціальне поняття будь-якої галузі науки, техніки, мистецтва, суспільного життя та його співвідношення з іншими поняттями в меж



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 139; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.223.196.59 (0.162 с.)