Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Поясніть предмет та принципи схоластичних диспутів щодо природи загальних понять

Поиск

Екзаменаційний білет № 1

1. До форм суспільної свідомості відносяться: а) право; б)філософія; д) наука; ж) мораль; з) мистецтво; к) релігія.

2. Средневековье -Аврелій Августин; Абеляр

Античність Відродження Просвітництво Німецька кл. філ. Філософія XX ст.
Анаксімандр Епікур, Плотін,   Дж. Бруно Т. Мор   Ф. Бекон Дж. Локк, Д. Юм Р. Декарт Г. В. Ляйбніц І. Кант Ф. Й. Шеллінг Шопенгауер Ж. Дерріда Т. Кун М. Хайдеггер, Г. Г. Гадамер

Поясніть предмет та принципи схоластичних диспутів щодо природи загальних понять

Одним із найбільш цікавих періодів у розвитку схоластики був період суперечки між двома напрямками суспільної думки цього часу(формування схоластики починається у 7 столітті, а розквіт – у 13 столітті) – номіналізмом та реалізмом. Сперечання було з проблеми всезагального та універсального. Філософська основа спору – відношення загального та одиничного. Представники реалізму приписували загальному реальне існування. Радикальні теоретики цього напряму стверджували, що загальне існувало до одиничних речей і може існувати поза ними(наприклад, ідея). Їх методологічною основою було вчення Платона. Помірні реалісти, базуючись на ідеях Арістотеля, вказували, що загальне реально існує в речах, але ніяк не поза ними. Представники номіналізму, навпаки, не допускали існування універсалій, проголосивши, що загальне існує лише після речей. Радикальні номіналісти називали загальні поняття умовними знаками, ілюзією, продуктом людської уяви. Помірні представники цього напряму розглядали загальні загальні поняття не як самостійні речі, а як думки, слова, окремі поняття, що створюються свідомістю людини.

4) 4. Доведіть, що М. Кузанський є одним з засновників діалектики.

Італійський філософ, теолог, географ, механік, астроном і математик, кардинал римської церкви – Микола Кузанський (1401 – 1464). Важливе місце у творчості Кузанського займали питання діалектики, яку він спробував відродити. Він доводив, що всі речі у світі мають зв’язок між собою і знаходяться у вічному русі і змінах, що “всі речі складаються з протилежностей” і що вони мають реальне існування.М.Кузанський був кардиналом католицької церкви, але мав своєрідний погляд на сутність бога, відмінний від офіційного тлумачення цього. Він був пантеїстом, тобто вважав, що “бог в усіх речах як всі вони в ньому”, що природа – від бога, але сама вона має божественні атрибути – нескінченність у просторі і часі. Це тоді, коли канонічна, теологічна точка зору полягала в тому, що світ кінечний в просторі і в часі його творіння богом. Філософські ідеї М.Кузанського мали в цілому прогресивне значення. Отже, єдність протилежностей є найважливішим методологічним принципом філософії Миколи Кузанського, що робить його одним з родоначальників новоєвропейської діалектики.

5) 5. Як співвідносяться поняття «мудрець», «філософ», «вчений». Якого мислителя, на Вашу думку, можна назвати еталоном філософа, чому?

Фило́соф — человек, который занимается поиском истины, изучением сущего. В связи с тем, что каждый человек на протяжении всей своей жизни занимается поиском истины, философами называют тех людей, которые этому занятию уделяют первоочередное внимание.

Мудрец во многих культурах — особо почитаемый человек, часто старейшина, наделённый мудростью, которой часто приписывается божественное происхождение. В Греции различали «мудрецов» и «любителей мудрости» — философов, исторически поколение «мудрецов» сменилось поколениями «философов». В древнем мире понятие «мудрец» часто идентифицировалось с понятием «ученый».

Учёный — специалист в какой-либо научной области, внёсший реальный вклад в науку.

Науко́вець — знавець щонайменше однієї галузі науки, котрий у своїх дослідженнях застосовує винятково наукові методи.

Сократ є унікальною постаттю історії. Він втілює сьогоднішнє визначення філософа, який не дбає про матеріальні блага, а присвячує своє життя вдосконалюванню душі через доброчесність. «Доброчесність — це коли ви уникаєте крайнощів», — говорив він. Бесіди Сократа викликали захоплення. Своїх слухачів він вважав, в першу чергу, друзями, а вже потім учнями. Сократ прагнув обговорювати питання на основі того, що ми зараз називаємо «сократівський метод». Він вислуховував мовчки обговорення і ставив запитання, як ніби він нічого не знав про цю тему, поки висновок не випливав від усіх учасників спору.

Ідеї Сократа і його метод викладання зіграли визначальну роль в історії. Сьогодні сократівський метод використовується в юридичній школі, в психотерапії, у підготовці та розвитку людських ресурсів, а також у плануванні уроку в класі. Передбачення дельфійського оракула збулося, і досі Сократ вважається одним із найбільш мудрих і великих учених.

 

Екзаменаційний білет №2

1. Знайдіть зайве: громадянське суспільство, суспільство ризику, інформаційнесуспільство, постіндустріальне суспільство. Відповідь поясніть.

У той час, коли суспільство ризику, інформаційне суспільство, постіндустріальне суспільство є своєрідною фазою розвитку суспільства, громадянське суспільство є сукупністю відносин у сфері економіки, культури і т. д., які развиваються в рамках демократичного суспільства незалежно і автономно від держави.

Теории современного общества: массовое общество, общество потребления, постиндустриальное общество, информационное общество, общество риска, глобальное общество

2. Які риси, поняття та прізвища належать класичній філософії, а які некласичній думці: а) ідея суспільного прогресу; б) З. Фройд; в) Й. Фіхте; г) "людина людині Бог"; д)С. К’єркегор; є)воля до життя; ж)вічне повернення; з)панлогізм; і)категоричний імператив; к)М. Шеллер; л)Ф. Шеллінг; м) «існування передує сутності»; н)надлюдина; о)М. Бердяєв; п)персоналізм; р)трансцендентальний суб’єкт; с)несвідоме.

Класична філософія Некласична філософія
а, в, г, з, і, л, р б, д, є, ж, к, м, н, о, п, с

3. Проаналізуйте вислів «Людина є мірою усіх речей»(Протагор) Наскільки він переконливий?

Екзаменаційний білет № 3

1.Знайдіть зайве: Кант, Фіхте, Шиллер, Шеллінг, Гегель, Маркс, Фейєрбах. (Відповідь обґрунтуйте)

Все - представители немецкой классической философии. Шиллер – представитель веймеровского просвещения

2.Назвіть основні категорії діалектики, використовуючи їх визначення надані у таблиці:

Основними категоріями діалектики є: буття, матерія, рух, розвиток,простір, час, суперечність, антагонізм, кількість, якість, міра, стрибок, заперечення, становлення, одиничне і загальне, причина і наслідок, форма і зміст, необхідність і випадковість, можливість і дійсність, частина і ціле, система, структура, елемент і т.п.

(одиничне)- річ, котра розглядається у своїх відмінностях від інших речей; (загальне)- подібність сутнісних ознак певних групп речей; (зміст)- найбільш значуща внутрішня властивість речі, без котрої вона не може бути сама собою; (форма)- зовнішній вигляд речі, такий, якою вона сприймається завдяки органам відчуття; (причина)- те, що зумовлює розвиток явища певним чином; (наслідок)- те, що є кінцевим результатом окремого процесу; (необхідність)- такий розвиток явища, котрий виходить із внутрішніх суттєвих властивостей чи зовнішніх обставин; (випадковість)- заздалегідь непередбачуваний розвиток, зумовлений несуттєвими, випадковими,зовнішніми причинами; (можливість)- те, чого не існує у реальності, але за певних обставин може стати дійсністю; (дійсність)- реально існуюче.

3. Сформулюйте основні принципи натурфілософії та філософії природи Відродження.

Одним із видатних представників натурфілософії епохи Відродження був Микола Кузанський. Творіння Богом світу він розглядає як вічний і безперервний процес. Бог-творець знаходиться зі світом у єдності. Кузанський зазначає, що за допомогою розуму та почуттів людина отримує скінченні знання. Абсолютне, божественне знання – безумовне.Воно може бути виражене тільки символічно, наприклад, за допомогою математики.

Також він вважав, що Всесвіт безкінечний та не має центру. Наслідком такої позиції стали деякі переконання, наприклад, в тому, що Земля – одне з небесних тіл, за розмірами менше Сонця, але більше Місяця.

До натурфілософської думки Ренесансу також відноситься Дж.Бруно. Праосновою світу він вважає Єдине. Таким терміном він характеризує матерію, яка, на його думку, є головною причиною всього того, що існує. В Єдиному полягає внутрішня здатність матерії бути всезагальною формою Всесвіту. Тому всі речі, що створені, створені саме синтезом форми та матерії. Космос є структурою, що складається із дискретних частин, атомів. Він не має меж, центру. Природа вже цілком самостійна, самодостатня. Природа не постає простим символом божественного буття, що надає «натурі» смисл її існування. Наслідком концепції фізичної єдності Всесвіту стає гіпотеза про можливість існування життя на інших планетах

Екзаменаційний білет №4

1. Розташуйте у хронологічному порядку: 1-епікуреїзм, 2-номіналізм, 3- сенсуалізм Локка, 4-філософія французького Просвітництва(середина XVIII ст.), 5-екзисенціалізм, 6-постмодернізм.

2. Співвіднесіть філософські школи та напрямки з іменами їхніх попередників

Екзистенціалізм - С. К’єркегор; психоаналіз-П. Д. Юркевич; неотомізм-Фома Аквінський; марксизм- А. Сен-Симон; діалектика-Геракліт,Ніколай Кузанський.

3. Наведіть приклад софізму та розкрийте помилки, які він містить. Яке місце має софістика у сучасному соціальному дискурсі

Софи́зм — ложное умозаключение, которое, тем не менее, при поверхностном рассмотрении кажется правильным. Софизм основан на преднамеренном, сознательном нарушении правил логики.

Все критяне — лжецы (Один критянин пришел на площадь и сказал: «Все критяне лжецы». Человек, сказавший это — критянин. Значит, он лжёт. Значит, он лжёт и про то, что все критяне — лжецы.) Девушка — не человек (Доказательство от противного. Допустим, девушка — человек. Девушка — молодая, значит девушка — молодой человек. Молодой человек — это парень. Противоречие. Значит девушка — не человек.)

Відкинувши загальність існуючих в суспільстві звичаїв, традицій, встановлень, софістика привела до загальності положень, що встановлюються силою розумного мислення і спілкування. Належним чином організувати їх (мислення і мова) була покликана риторика, через що остання і стала основою софістичної освіти.

Софістика перетворила освіту і виховання на самостійне завдання, що вимагає спеціальних зусиль. Вона показала, що для становлення людського розуму і моральності недостатньо природної течії самого життя

4.Вкажіть спільне та відмінне у позитивізмі та аналітичній філософії.

Спільні риси: Прихильники аналітичної філософії, так само, як і позитивісти, не мають справи з "метафізичними" проблемами, вони відкидають як ідеалізм, так і матеріалізм.

Відмінні риси: Сучасна аналітична філософія приходить або до повної ліквідації себе як філософії, при підміні філософського дослідження конкретним логіко-лінгвістичним, логіко-семантичним та ін. аналізом, або до повернення в завуальованій формі до проблем філософського характеру. При цьому для сучасної аналітичної філософії характерні прагнення поєднувати елементи різних варіантів аналізу й з'єднувати аналіз із концепціями й ін., які традиційно вважалися антитезою сучасного позитивізму.

5. В чому, на Вашу думку, полягає особливість та важливість античної філософії для світової культури і цивілізації?

У розумінні сучасної науки термін «античність» — це історія і культура Стародавньої Греції і Стародавнього Риму від виникнення перших давньогрецьких держав (кінець 3-2 тисячоліття до н. е.) і до падіння Римської імперії та завоювання Риму варварськими племенами (5 століття н. е.). Відповідно існують поняття античної філософії, античного мистецтва, античної літератури тощо. Буквальний переклад слова «античний» з латинської — «стародавній». В Європі в епоху Відродження увійшло в моду колекціонування предметів старовини, їх стали називати «антиками». Пізніше у Франції виникло вже власне поняття «античність» — для позначення всіх ранніх форм мистецтва. В міру поглиблення досліджень зміст терміна звузився.

Рівень розвитку і ступінь впливу на подальшу історію надають культурі Стародавньої Греції і Стародавнього Риму виключного характеру. В античному світі досягли розквіту всі, без винятку, сфери культури — освіта, наука, література, мистецтво. Творчість античних авторів і в науці, і в мистецтві мала гуманістичний характер, в її центрі була людина, її фізичне й духовне життя. Шедеври, створені античними письменниками, скульпторами і драматургами, стали в подальшому сприйматися як класичні, як неперевершені і гідні наслідування зразки. Давньогрецька і латинська мови є базою сучасної наукової термінології.

Становище вільних людей в античних державах принципово відрізнялося від інших давніх суспільств. Виникає демократія, громадяни користуються політичними правами, беруть участь в управлінні державою. Хоч не можна забувати і про те, що античне суспільство було рабовласницьким. Раби відігравали істотну роль в економіці давньогрецьких держав, робили свій внесок в їх розквіт, на певному етапі римської історії навіть стали основною продуктивною силою.

Екзаменаційний білет №5

1) Заповніть таблицю «Екзистенціалізм»

Хронологічні рамки Головні школи, течії, напрямки Представники Основні ідеї
XX ст релігійно-містичний екзистенціалізм (С. К'єркегор); релігійний екзистенціалізм (К. Ясперс, М. Бердяєв); атеїстичний екзистенціалізм (Ж.-П. Сартр, А. Камю), екзистенціальна або фундаментальна онтологія М. Хайдеггера. Дві великі "хвилі" екзистенціалізму, в одній з яких відому роль відіграли німці (Мартин Хайдеггер, Карл Ясперс), а в другій — французи (Жан-Поль Сартр, Альберт Камю) уникальности иррационального бытия человека ідея тотожності сутності й існування, ідея знаходження сутності лише через існування  

2.) Знайдіть зайве: Кант, Фіхте, Ленін, Декарт, Шеллінг, Гегель, Маркс, Фейєрбах. Відповідь поясніть.

Зайве - Рене Декарт Відповідь. Серед даних філософів зайвим є Рене Декарт, т.к. він є прихильником раціоналізму, тобто представником філософії Нового часу, все решта - представники філософських напрямів, що виникли в Німеччині, зокрема німецької класичної філософії (Кант, Фіхте, Шеллінг, Гегель, Фейєрбах) і марксизму (Ленін, Маркс).

3) Вкажіть причини та розкрийте сутність та значення антропологічного повороту у філософії.

Філософська антропологія або "антропологічний поворот" – це пізній період творчості філософа результатом якого мала стати фундаментальна філософська дисципліна про людину. Разом з тим, це була відповідна спроба розвинути нову форму людської самосвідомості й самоспоглядання. Завданням філософської антропології постає не продукування нової теорії людини, а перше за все прагнення "…точно вказати як з основної структури людського буття…формуються всі специфічні монополії, чинення і дії людини: мова, сумління, інструменти, зброя, ідеї, права і безправ'я, держава,.. міф, релігія, історичність і суспільність" Себто, недостатньо вказати на особливе положення людини в загальній структурі сущого. Для здійснення повного розгляду людського існування, потрібно також пояснити це становище, розкрити зв'язок людини з самим буттям

Причини: надати всім метафізичним проблемам людський вимір. Філософська антропологія розвиває ідею біологічної «незавершеності» людини, завдяки якій сама природа як би визначила відкритість її світу та її творчу здатність до створення культури.

Сутність: будь яка категорія вважається обмеженою и незавершеною якщо не містить свідомості як істинного компоненту буття. Прагнули виявити основіі сфери власне людського буття, людської індивідуальності, суб’єктивно-творчих можливостей людини; виходячи з людини і через людину пояснити її власну природу та зміст і значення навколишнього світу; описати типізовану модель індивідуальності людини

4) Сформулюйте закон заперечення заперечення, наведіть кілька прикладів його дії у природній та суспільній реальності

Закон заперечення заперечення відображає об'єктивний, закономірний зв'язок, спадкоємність між тим, що заперечується і тим, що заперечує. Цей процес відбувається об'єктивно як діалектичне заперечення елементів старого і утвердження елементів нового, тобто і в новому є старе, але в перетвореній формі, в "знятому" вигляді.

У природі прикладом такого діалектичного заперечення може бути основний біогенетичний закон всього живого. Цей закон формулюється так: онтогенез (індивідуальний розвиток виду) повторює філогенез (розвиток роду). Живий організм, набуваючи нових властивостей рис під впливом зовнішнього середовища, передає їх у спадок своїм нащадкам, які не є копією предків, але й не є чимось зовсім відмінним від них, вони повторюють їх на вищому ступені розвитку, вищій основі, набуваючи нових рис, передаючи їх у генотип свого роду. Якби те, що було і що пройдено, зовсім втрачалося і не зберігалося в тому, що є сьогодні, то будь-який розвиток був би неможливим.

Дія цього закону чітко видно в періодичному законі хімічних елементів, у розвитку живих організмів, в їх онтогенезі і філогенезі, у суспільному житті - у взаємодії продуктивних сил і виробничих відносин. Дія закону заперечення заперечення можна простежити на прикладі теорії світла. Так, висунута на початку XVIII століття Ньютоном корпускулярна теорія світла була відкинута в результаті пізніших відкриттів у галузі оптики, де, як уявлялося, повністю утвердилася діаметрально протилежна хвильова теорія світла, що проіснувала до кінця XIX століття. Пізніше, завдяки теорії квантів Планка і введення Ейнштейном поняття фотона, відкинуті, здавалося б, раз і назавжди корпускулярні уявлення знову увійшли в оптику, але вже на новій основі, в поєднанні з ідеєю про хвильову природу того ж світла. (Луї де Броль).

5) Прокоментуйте у контексті християнства надану логію Ісуса Христа: "Просіть, і дадуть вам; шукайте і знайдете; стукайте, і вам відчинять; бо всякий, хто прохає отримує, і той, хто шукає знаходить, і тому, хто стукає відчиняють ".

Екзаменаційний білет № 6

Екзаменаційний білет № 7

1. 1) Антропологічний поворот у філософії здійснили:

а) стоїки;

б) софісти та Сократ;

в) Сократ, Платон і Аристотель.

 

2) «Коперніканський переворот» в гносеології здійснив:

а) Р. Декарт;

б) І. Кант;

в) Д. Локк.

3) Внаслідок наукової революції XVII ст. на перший план вийшли:

а) гуманітарні науки;

б) природознавчі науки;

в) суспільні науки.

2. Знайдіть зайве: філософія життя, психоаналіз, екзистенціалізм, марксизм, персоналізм. Відповідь поясніть.

Зайве - марксизм, оскільки усі інші - філософські течії, що виникли у ХХ ст., тобто належать до некласичної філософії, а марксизм - до класичної.

Екзаменаційний білет № 8

1. Назвіть авторів відомих афоризмів:

а) «Світ ловив мене, та не спіймав» Сковорода

б) «Платон мені друг, але істина дорожче» Аристотель

в) «Смерті не існує: коли є ми, її немає, а коли є вона, немає нас». Эпикур

Екзаменаційний білет № 9

1. а) Встановіть послідовність історичних типів світогляду: філософський, науковий, релігійний, міфологічний.

1-міфологічний, 2-релігійний, 3-філософський, 4-науковий

б) Виділить признак, необхідний для філософського світогляду: конкретність; абстрактність; наявність; експериментальність; системність.

Абстрактність - пізнання головного, в процесі виключення деталей. в свою чергу світогляд - це не тільки просте узагальнене уявлення про світ, це форма суспільної самосвідомості людини, вузловими категоріями якої виступають поняття “світ” та “людина”. Тому я вважаю, що саме в абстрактність є необхідним признаком, для філософського світогляду, тому що завдяки пізнанню головного ми зможемо пізнати також світ.

2. Спiввiднеcіть назви філософських концепцій з їхніми авторами або прибічниками:

1географічний детермінізм –(1)Ш. Монтеск’є;

2економічний детермінізм-(2) К. Маркс;

3технологічний детермінізм - О. Тоффлер;

4індетермінізм – Епікур.

Екзаменаційний білет № 10

1. 1) О. Тоффлер запропонував ідею:

а) соціальної революції;

б) наукової революції;

в) технологічної революції;

г) культурної революції;

д) реалістичної революції.

2) Філософія економіки А. Сміта є: а) ліберальною; б) тоталітарною;

в) ідеалістичною.

2. Знайдіть категорії, відповідні до розділів філософського знання:

онтологія-буття, гносеологія-істина, естетика-краса, етика-моральність

Екзаменаційний білет № 11

1. Знайдіть поняття, що мають однакове значення:

1)кордоцентризм 2)вчення про цілі та цілеспрямованість

2)телеологія 5)богослов’я

3)антропологія 3)філософія про людину

4)онтологія 1)філософія серця

5)теологія 4)вчення про буття

2. Знайдіть зайве: суб’єкт, об’єкт, матерія, абсолютна істина, емпіризм, раціоналізм, субстанція, агностицизм. Відповідь поясніть.

Зайве абсолютна істина. Тому, що всі інші грунтуються на досвіді, а абсолютна істина незаперечна і доказів не потребує.

Екзаменаційний білет № 12

1.Знайдіть зайве: Емпедокл, Анаксімен, Фалес, Демокріт, Сократ, Платон, Геракліт. Відповідь поясніть.

Зайві - Сократ і Платон, тому що вони не були представниками ранньогрецької натурфілософії, на відміну від інших

Екзаменаційний білет № 13

Екзаменаційний білет № 14

1. 1) Класичні концепції прогресу належать б) Тюрго і Монтеск’є;

2) Віра в прогрес виникла на основі б) лінійних концепцій часу.

3 ) Згідно з марксизмом, рушійною силою суспільного розвитку є: б) класова боротьба;

2.До якої течії чи епохи належать наступні філософи:

Античность: Анаксімандр, Плотін Епікур;

Возрождение: Дж. Бруно, Т. Мор;

Просвещение: Ф. Бекон Д. Юм, Дж. Локк Р. Декарт; Г. В. Ляйбніц;

Немецкая кл. философия: Ф. Й. Шеллінг І. Кант; Философия 20 в. А. Шопенгауер Г. Г. Гадамер Ж. Дерріда Т. Кун; М. Хайдеггер

Екзаменаційний білет № 15

1. Назвіть авторів відомих афоризмів:

а) «Знання – сила!» - Ф. Бекон.

б) «Потрібне не важке, а важке не потрібне» - Г.Сковорода

в) «Якщо б Бога не було, його слід було б вигадати» - Вольтер

2. Знайдіть поняття, що мають однакове значення:

1 - Надчуттєвий 1 - трансцендентальний

2 - гносеологія 2 - теорія пізнання

3 - потойбічний 3 - трансцендентний

4 - епістемологія 4 - теорія наукового пізнання

Екзаменаційний білет №16

1.) До яких течій та напрямів світової філософії належать наступні концепції, терміни та імена:

а) "буття є і не може не бути; небуття немає і не може бути"; б)" ідоли театру"; в) "відчуження"; г) С. К'єркєгор; д)"воля до влади"; є) Дж. Локк; ж) Абеляр; з) "день та ніч одне й те саме"; і) номіналізм/раціоналізм; к) емпіризм/раціоналізм; л) апофатизм / катафатизм; м) "існування передує сутності"; н) теза -антитеза — синтез; о) діалектика "раба та володаря"; п)"людина - це хвороба"; р) етика обов'язку; с) світ - це моя уява; т) вірю, щоброзуміти.

Античність Філософія Середньовіччя Філософія Нового часу Німецька класична філософія Некласична філософія
А,з, л Ж, І, т Б,Є,к,м В,д,п,р,с,о Г,н

2.) Знайдіть зайве: сублімація, екзистенція, лібідо, Супер-его, трансцидентальне “я”, комплекс, архетип. Зайве:екзистенція. Це слово є зайвим, адже не задовольняє логічний ланцюг визначень з галузі психології

Екзаменаційний білет № 17.

 

Екзаменаційний білет № 18.

 

Екзаменаційний білет № 19.

1.) 1) Значення середнього класу для стабільності суспільства вперше відзначив: в) Аристотель.

2) Суспільство як систему почали розглядати в епоху

б) модерну; Конт, Спенсер, Дюркгейм

3) Синонімом терміну «капіталістичний» є: б) буржуазний;

2.) Знайдіть зайве: Г. С. Сковорода, П. Д. Юркевич, Ф. Прокопович, Ніколай Кузанський, С. Жижек, І. Вишенський.

Тому що всі інші являються представниками української філософії, а Ніколай Кузанський є представником філософії епохи відродження.

Екзаменаційний білет № 20.

1.) 1) Віра в прогрес виникла на основі - б) лінійної концепції часу;

2) Класичні концепції прогресу належать - а) Тюрго і Кондорсе;

Екзаменаційний білет № 21.

1.)Назвіть авторів відомих афоризмів:

1.)а) «Все тече, все змінюється» Геракліт

б) «Бог умер! … Ми його вбили — ви і я!» Фрідрих Ніцше

в) «Дій так, щоби завжди ставитися до людей як до мети і ніколи як до засобу» Іммануїл Кант

2.) 1.)До основних принципів діалектики належать:

а) об’єктивності;

б) обґрунтованості;

в) зв’язку;

г) послідовності;

д) розвитку

е) несуперечливості.

2) До форм наукового пізнання належать:

а) проблема;

в) гіпотеза;

г) теорія.

Екзаменаційний білет № 22.

Билет №23

1.)Знайдіть зайве: Кант, Фіхте, Шиллер, Шеллінг, Гегель, Маркс, Фейєрбах. Відповідь поясніть.

Лишними в данном ряду являются Шиллер и Маркс, поскольку все остальные - представители немецкой классической философии.

2) сновними категоріями діалектики: буття, матерія, рух, розвиток, простір, час, суперечність, антагонізм, кільк сть, якість, міра, стрибок, заперечення, становлення, одиничне загальне, причина наслідок, форма зміст, необхідність випадковість, можливість дійсність, частина ціле, система,

(єдиничне) річ, котра розглядається у своїх відмінностях від інших речей (загальне) подібність сутнісних ознак певних груп речей
(зміст) найбільш значуща внутрішня властивість речі, без котрої вона не може бути сама собою (форма) зовнішній вигляд речі, такий, якою вона сприймається завдяки органам відчуття
(причина) те, що зумовлює розвиток явища певним чином (наслідок) те, що є кінцевим результатом окремого процесу
(необхідність) такий розвиток явища, котрий виходить із внутрішніх суттєвих властивостей чи зовнішніх обставин (випадковість) заздалегідь непередбачуваний розвиток, зумовлений несуттєвими, випадковими, зовнішніми причинами
(можливість) те, чого не існує у реальності, але за певних обставин може стати дійсністю (дійсність) реально існуюче

 

Билет №24

1. Знайдіть зайве: Сенека, Епікур, Бекон, Фалес, Парменід, Демокріт. Відповідь поясніть.

Сенека, Бекон-не належать до античної філософії

Билет №25.

1.)Розташуйте у хронологічному порядку:

1) досократики, 2) філософія еллінізму, 3) патристика, 4) схоластика, 5) німецька класична філософія, 6) позитивізм, 7) марксизм, 8) екзистенціалізм, 9) постмодерн.

2.)

« Я мислю, отже я існую» – Рене Декарт

«Людина – це мисляча тростина»- Б.Паскаль

««Платон –мій друг, але істина дорожче»»- Арістотель

Конфлікти цінностей

Один из уровень ценностного конфликта проявляется в сфере духовной жизни, рассматривая вопрос о соотношении знания и веры как конечных оснований систем ценностей. Важно подчеркнуть, что эта проблема перекрещивается с взаимоотношением рационального и эмоционального начала, но линии перекрещивания оказываются далеко не совпадающими. Оппозиция веры и знания проявляется в истории с разной степенью напряженности. В то же время синтез эмоциональной и рациональной мотивации может осуществляться в различных формах духовного творчества по-разному. В духовной жизни и в культурном пространстве заключается неисчерпаемый и вечно существующий источник мотивации социального поведения / источник мотивации личности, определяющий бесконечно разнообразные переходы сугубо личностной, частной и интимной мотивации к общественно значимой - социально одобряемой или отвергаем системе действий и поступков. Есть источники разногласий и конфликтов между людьми в этой сфере бесконечно разнообразны. Здесь же находятся и ресурсы регулирования конфликтов, так как ценности не только разъединяют людей, но и соединяют их. Перспективы стабилизации социально-политической системы решающим образом связаны с включением ценностей духовной культуры - во всем их многообразии - в регулирование тех конфликтов, которые основываются на противостоянии потребностей и интересов.

Билет № 26

Билет № 27.

1.)Що є предметом розгляду наступних розділів філософії:

Основные понятия онтологии: бытие, структура, свойства, формы бытия (материальное, идеальное, экзистенциальное), пространство, время, движение

Онтологія - вчення про буття; гносеологія - вивчає природу пізнання; етика-вчення про мораль; аксіологія-наука про цінності; філософська антропологія - вчення про природу і суть людини.

2.Які риси характеризують філософію Платона, які філософію Аристотеля, а які притаманні їм обом (розташуйте у вигляді таблиці):

Платон а) пріоритет загального над особистішим к) Бог - деміург; м) раціональне має пріоритет над чуттєвим. б) ідеї мають незалежне існування від речей д) світ - це паралельне існування двох рівнів буття;

Арістотель в) равнозначущість загального та особистого л) Бог - першодвигун; з) пріоритет формального над матеріальним; г) ідеї присутні у самих речах як їхня форма ж) світ - це співіснування потенційного та актуального

Загальне і) телеологічність; є) емпіричний аналіз

 

Відмінне

Стоїки вбачали щастя для людини в самозбереженні, в її особистому ставленні до світу в цілому, та до себе як до частини цього світу. Епікурейці ж вбачали щастя у задоволенні, адже задоволення проповідувалося ними як шлях до свободи, звільнення від страхів, зла, марновірства та страждань.

Коротко і влучно схарактеризував обидві школи І.Кант: “Епікурейці стверджують, - казав він, - що усвідомлення правил, які ведуть до щастя, є доброчесність, а стоїки усвідомлювали свою доброчесність як щастя”. У цій фразі, можливо, і заключається все протиріччя між двома філософськими школами, адже для стоїків доброчесності якими володіє людина це найвище щастя, а для епікурейців доброчесність це лише розуміння всіх правил поведінки, дотримуючись яких можна досягти щасливого життя.

Спільне

Та були у їх поглядах і спільні ідеї, наприклад і стоїки і епікурейці вбачали щастя у пізнанні природи, адже воно звільняє людину від страхів, різних переживань і страху смерті, а також саме природа покладає щастя для людини в самозбереженні. Стоїки як і епікурейці, проповідували апатію, та саме поняття “апатія” вони розглядали по-різному, якщо епікурейці вважали її наслідком втечі від світу, то прихильники стоїцизму, навпаки, прийняттям світу, безумовною покірністю сущому як необхідному і належному. Для Епікура та його прихильників вищим типом людини є така, що дійсно звільнилась від пут світу, втекла від нього, досягла “внутрішньої свободи”, для стоїків, навпаки досконалою є така людина, що безпристрасно і байдуже сприймає цей світ та події, що в ньому відбуваються. Та вони поєднувалися в тому, що особа сама в собі повинна знайти джерело самозадоволення і щастя. Епікурейці як і стоїки виділяли три основні складові філософії: етику, логіку та фізику.

Билет №28

1. Заповніть таблицю:

Метафізика Діалектика
а) розуміє розвиток як збільшення чи зменшення, тобто як повтор; в) визнає, що головним завданням пізнання є вияв незмінних та абстрактних основ буття; б) визнає внутрішні протиріччя - витоком та причиною розвитку; г) визнає розвиток головним чинником світобудови; д) визнає можливість переходу кількісних змін у нову якість;

2. Знайдіть зайве: матеріалізм, ідеалізм, деїзм, дуалізм, пантеїзм, емпіризм. Відповідь поясніть. Зайвими є матеріалізм та ідеалізм, оскільки усі інші напрями утворилися у філософії Нового часу.

Билет №29

1.)До яких течій та напрямів світової філософії належать наступні концепції, терміни та імена:

а) Парменид "буття є і не може не бути; небуття немає і не може бути"; б)" ідоли театру"; в) "відчуження"; г) С. К'єркєгор;д) "воля до влади"; є) Дж. Локк; ж) Абеляр; з) Геракліт Єфейский"день та ніч – одне й те саме"; і) номіналізм/раціоналізм; к) емпіризм/раціоналізм; л) Апофатическое богословие (бог непостижим) апофатизм/катафатизм; м) Сартр"існування передує сутності"; н) теза–-антитеза – синтез; о) Гегель діалектика "раба та володаря"; п)"людина – це хвороба"; р) етика обов'язку; с) світ - це моя уява; т)Кентерберійский вірю, щоб розуміти.

Античність Філософія Середньовіччя Філософія Нового часу Німецька класична філософія Некласична філософія
А,з, л, Ж, І, т Б,Є,к, В,д,п,р,с,о,н Г,м,п

Билет № 30

Екзаменаційний білет № 1

1. До форм суспільної свідомості відносяться: а) право; б)філософія; д) наука; ж) мораль; з) мистецтво; к) релігія.

2. Средневековье -Аврелій Августин; Абеляр

Античність Відродження Просвітництво Німецька кл. філ. Філософія XX ст.
Анаксімандр Епікур, Плотін,   Дж. Бруно Т. Мор   Ф. Бекон Дж. Локк, Д. Юм Р. Декарт Г. В. Ляйбніц І. Кант Ф. Й. Шеллінг Шопенгауер Ж. Дерріда Т. Кун М. Хайдеггер, Г. Г. Гадамер

Поясніть предмет та принципи схоластичних диспутів щодо природи загальних понять

Одним із найбільш цікавих періодів у розвитку схоластики був період суперечки між двома напрямками суспільної думки цього часу(формування схоластики починається у 7 столітті, а розквіт – у 13 столітті) – номіналізмом та реалізмом. Сперечання було з проблеми всезагального та універсального. Філософська основа спору – відношення загального та одиничного. Представники реалізму приписували загальному реальне існування. Радикальні теоретики цього напряму стверджували, що загальне існувало до одиничних речей і може існувати поза ними(наприклад, ідея). Їх методологічною основою було вчення Платона. Помірні реалісти, базуючись на ідеях Арістотеля, вказували, що загальне реально існує в речах, але ніяк не поза ними. Представники номіналізму, навпаки, не допускали існування



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-16; просмотров: 354; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.137.178.122 (0.012 с.)