Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Рада а туризму Карпатського регіону↑ Стр 1 из 13Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Рада а туризму Карпатського регіону аул Ґруш*ось*ого. 21. * 055 V Інано -Франовсь*. 76004 і#л /фа*с 38 (0342) 55-1 в-58 ■ -трН сІОвилОо до* і* ил ііПо://жуг* іоипат-са'ря1п»лп сот ип 120 орвдиізацій Регіональний туристично — імформлціммий Чоитр Рул Г алнцька. 4-А М ЮлнаФранміск, 76000 тм. 38 (03421 50-24-74 РЯД» ■ турпану ■■рп*тс*.огО р-гійн^ііОщіі «300 ї рфці ОЙ*#С«-М* щ р* • к--•** ламіністойіляііи Зяіярлітсьмаї, ііі«0'Фииііігьіо;. Львівської і* чарншрцьіоі вбявс т*н V 3001 році Тврманів*сь*а оРвдарвваміністраііів стана я соці вокалам члакон Ради Інститут туризму і менеджменту Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Регіональний туристично-інформаційний центр Рада з туризму Карпатського регіону Основи музеєзнавства, Маркетингу та рекламно-інформаційної діяльності музеїв Івано-Франківськ Плай ISBN 960-640-143-6 ББК 79.14 (4 Укр) Основи музеєзнавства, маркетингу та рекламно-інформаційної діяльності музеїв. Посібник // Під редакцією: В. Великочого, Н. Гасюк. Авторський колектив: П. Горішев-ський, М. Дейнега, М. Ковалів, В. Мельник, Н. Рега, С. Оришко, О. Соколова. — Івано-Франківськ: Плай.— 2005. — 64 ст. У посібнику розкриваються роль і значення музеїв у розвитку туристичної індустрії, їх класифікація, комплектування, особливості експозиційної діяльності, використання основних принципів і методів маркетингу та рекламно-інформаційної діяльності, екскурсійного обслуговування в їх роботі. Посібник надає практичні рекомендації щодо запровадження нових видів послуг та збільшення кількості відвідувачів установ культури. Для студентів гуманітарних спеціальностей, працівників музеїв, закладів культури. Рекомендовано до друку Вченою радою Інституту туризму і менеджменту Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Протокол № 1 від 26 серпня 2005 р. ISBN 960-640-143-6 ББК 79,14(4Укр) © Інститут туризму і менеджменту Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника © Регіональний туристично-інформаційний центр © Рада з туризму Карпатського регіону Автори: П. Горішевський — старший викладач кафедри менеджменту організацій Інституту менеджменту та економіки «Галицька Академія» (м. Івано-Франківськ); Почесний працівник туризму України М. Ковалів — магістр з міжнародної економіки; заступник голови Ради Асоціації економічного розвитку Івано-Франківщини Віктор Мельник — зав. відділом образотворчого мистецтва Івано-Франківського обласного художнього музею, мистецтвознавець, експерт сакрального мистецтва С. Оришко — заступник директора Інституту туризму і менеджменту, асистент кафедри рекреації та екології; спів-координатор проекту «Розширення бізнес-можливостей розвитку музейної справи в Західній Україні» Консультанти проекту: І. Турчак — директор туристичної агенції «Довіра ІФ» (м. Івано-Франківськ), асистент кафедри цивільного права і процесу юридичного інституту Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника Г. Яремчук — керівник проекту «Розширення бізнес-можливостей розвитку музейної справи в Західній Україні», Регіональний туристично-інформаційний центр (м. Івано-Франківськ) Рецензенти: Б. Гаврилів — кандидат історичних наук; доцент кафедри історії України Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника О. Ткач — кандидат економічних наук; доцент кафедри фінансів Прикарпатського національного університету імені В. Стефаника М. Дейнега — член Національного спілки Художників України; директор Івано-Франківського обласного художнього музею; викладач кафедри дизайну Інституту мистецтв Н. Рега — завідувач науково-освітнім відділом Івано-Франківського обласного краєзнавчого музею; викладач кафедри менеджменту і маркетингу Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника О. Соколова — доцент кафедри туризму Інституту менеджменту та економіки «Галицька Академія» (м. Івано-Франківськ); начальник управління туризму Івано-Франківської облдержадміністрації Підтримка проекту К04-0175 була здійснена Фондом Євразія за рахунок коштів, наданих Агентством США з Міжнародного Розвитку (USAID). Точка зору, відображена у посібнику, може не збігатися з точкою зору Фонду або Агентства США з Міжнародного Розвитку (USAID) Іаі
;
В5Ь> ЗМІСТ ВСТУП 7 РОЗДІЛ І 9 РОЛЬ І ЗНАЧЕННЯ МУЗЕЇВ. МУЗЕЄЗНАВСТВО ЯК НАУКА.............................. 9 1.1 Визначення музеїв. Історичний та сучасний досвід музейної справи............... 9 1.2. Особливості музеїв.......................................................................... 11 1.3. Музеєзнавство та його специфіка........................................................ 12 РОЗДІЛ ІІ 13 КЛАСИФІКАЦІЯ МУЗЕЇВ.ФІНАНСУВАННЯ МУЗЕЇВ....................................... 13 2.1. Типи і профілі музеїв......................................................................... 13 2.2. Основні профілі музеїв..................................................................... 14 2.3. Джерела фінансування музеїв............................................................ 17 РОЗДІЛ ІІІ 18 КОМПЛЕКТУВАННЯ, ОБЛІКІ ЗБЕРІГАННЯ МУЗЕЙНИХ ФОНДІВ..................... 18 3.1. Наукове комплектування музеїв.......................................................... 18 3.2. Облік музейних колекцій.................................................................... 19 РОЗДІЛ ІV 21 ЕКСПОЗИЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ................................................................... 21 РОЗДІЛ V 23 МАРКЕТИНГТА РЕКЛАМНО-ІНФОРМАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ МУЗЕЇВ................ 23 РОЗДІЛ VI 32 ЕКСКУРСІЙНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ В МУЗЕЙНИХ УСТАНОВАХ.................................. 32 6.1. Етапи підготовки екскурсії.................................................................. 32 6.2. Контрольний та індивідуальний тексти екскурсій..................................... 32 6.3. Класифікація екскурсій та диференціація екскурсійного обслуговування.. 33 6.4. Засади співпраці із туристичними організаціями та колективними замовниками 34 ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО 37 ДОДАТКИ 39 Додаток 1.............................................................................................. 39 Додаток 2.............................................................................................. 40 Додаток 3.............................................................................................. 43 Додаток 4.............................................................................................. 44 Додаток 5.............................................................................................. 47 Додаток 6.............................................................................................. 50 Додаток 7.............................................................................................. 60 Додаток 8.............................................................................................. 61 БІБЛІОГРАФІЯ 62 ВСТУП Відпочинок на Західній Україні стає дедалі популярнішим в українських та іноземних туристів. Серед визначальних факторів, що впливають на рішення гостей приїхати до регіону, є самобутня культура та багата історична спадщина краю. Важливе місце тут належить музеям. Музейні експонати — носії історичної пам’яті, цивілізаційних знань, духовного прогресу, матеріальної культури — завдяки своїй наочності незмінно приваблюють відвідувачів музейних закладів, щонайкраще пропагують регіон, формують позитивне ставлення до нього краян та гостей. На сучасному етапі музеї повинні стати відкритими, багатоцільовими осередками культури, науки, освіти та виховання відповідно до світових тенденцій у розвитку музейної справи. У вересні 2003 року в місті Івано-Франківську створений Регіональний туристично-інформаційний центр (РТІЦ). Згідно із стратегією діяльності, центр надає туристичну інформацію, чим сприяє розвиткові туристичної індустрії, забезпечує захист інтересів споживачів туристичного продукту та об’єднує у своїй Регіональний туристично-інформаційний центр діяльності регіональну мережу. Одна з обов’язкових умов ефективного функціонування РТІЦ — забезпечити увесь спектр інформації про туристичні можливості регіону. Сьогодні найбільш поширене в інформаційній сфері надання інформації про туристичні компанії, заклади розміщення та їх послуги. Однак відчувається брак інформації про культурно-мистецькі заклади і заходи, які проводяться в регіоні. Адже особливо важливо наповнити програму перебування туристів так званим «інтелектуальним продуктом». З липня 2004 року РТІЦ спільно з Радою з туризму Карпатського регіону за підтримки Фонду Євразія і фінансового сприяння Агентства Міжнародного Розвитку США розпочали проект «Розширення бізнес-можливостей розвитку музейної справи». Мета проекту — пожвавити життєдіяльність музейних закладів за рахунок організації комплексу заходів, які підвищать рівень менеджменту, маркетингу. Йдеться, зокрема, й про додаткові послуги, котрі музеї можуть надавати для залучення нових джерел надходжень. Проект спрямований також на організацію нових напрямків діяльності та підвищення якості обслуговування відвідувачів. Крім того, завданнями проекту є: 1. Організовувати круглі столи із представниками туристичної галузі регіону, Такі зібрання спрямовані на підтримку і розвиток нових напрямків діяльності музейних комплексів; 2. Підтримати ініціативи працівників музеїв у розвитку їхньої справи й допомогти створити нові коаліції між музеями та іншими складовими туристичного бізнесу; 3. Сприяти підвищенню професійності послуг музеїв та їх працівників за допомогою тренінгів та спеціалізованих семінарів з обслуговування відвідувачів музеїв; 4. Підтримати збереження національної та культурної спадщини регіону, а також інформувати громадськість про значення культури й традицій для розвитку туристичного бізнесу регіону. За даними офіційного сайту Міністерства культури та туризму в Україні діє близько 500 музеїв, офіційно зареєстрованих державою. За іншими даними кількість музеїв сягає до 2000 — сюди входять і приватні музеї, і музеї при школах та підприємствах, музеї, створені на громадських засадах тощо. За базою даних Регіонального туристично-інформаційного центру, на території Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Тернопільської та Чернівецької областей діє понад 130 краєзнавчих, історичних та художніх музеїв. Проведена в рамках проекту робота з вивчення стану діяльності музеїв, пошук перспектив розвитку дасть можливість покращити ведення музейної справи в регіоні, активніше рекламувати та популяризувати історично-культурну спадщину краю, забезпечити цільові групи РТІЦ необхідними послугами. Як результат проекту в РТІЦ створена інформаційна база даних музейних установ та закладів культури, які об’єднані у партнерську мережу із Регіональним туристично-інформаційним центром та Радою з туризму Карпатського регіону. В рамках проекту організовувались ознайомчі тури для туристичних організацій та представників ЗМІ музеями регіону для розробки та популяризації туристичних маршрутів місцями культурної спадщини регіону. Після закінчення турів опубліковано понад 30 статей про музеї регіону у засобах масової інформації обласного, регіонального та всеукраїнського значення; приблизно 10 сюжетів журналісти обласних та національних телеканалів присвятили тематиці культури, музеїв та питанням збереження і відродження національної самобутності та автентичності. Протягом поїздок учасники ознайомилися із діяльністю майже 30 музеїв регіону. Загальна кількість учасників становила понад 50 осіб. Одним із практичних наслідків виконання проекту є також розробка та видання посібника про організацію та ведення музейної справи. Функції музейних закладів широкі й складні, а форми діяльності — різноманітні. Тому посібник в доступній формі відображає напрямки діяльності музеїв: науково-дослідну роботу, реставраційно-фондову, екскурсійну та маркетингову. Посібник має на меті дати цілісне уявлення про основи музейної справи, менеджменту, маркетингу та рекламно-інформаційної діяльності музеїв, правового регулювання їх діяльності, а також практичні рекомендації щодо запровадження нових видів послуг та збільшення кількості відвідувачів установ. Актуальність цього видання підтверджена результатами опитування керівників музейних установ, яке було проведене в рамках проекту. У дослідженні взяли участь 110 музейних установ та закладів культури з п’яти областей Західної України з різними організаційними формами, типами закладів, напрямами діяльності, формами власності та розміром (за кількістю працюючих). За результатами дослідження визначено проблеми, із якими зіштовхуються працівники закладів — це недосконалість законодавства, недостатній доступ до інформації, брак спеціалізованого навчання працівників, недостатнє промоціювання їх діяльності та відсутність постійної співпраці із туристичними організаціями. Серед найважливіших питань, із яких хотіли б працівники музеїв пройти навчання, були названі: ведення музейної справи; менеджмент і маркетинг музейного бізнесу; науково-пошукова робота, обмін досвідом. Тож автори цього видання, беручи до уваги наведені вище питання, спробували висвітлити їх на сторінках посібника. РОЗДІЛ І РОЗДІЛ ІІ РОЗДІЛ ІІІ КОМПЛЕКТУВАННЯ, ОБЛІК ЕКСПОЗИЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ Постійні експозиції (від лат. «виставляти») або тимчасові виставки формуються за певною системою і з певною метою. В історії музейної справи перші експозиції були безсистемними та становили здебільшого виставки раритетів і курйозів для любителів. Згодом з’явилися систематичні експозиції, де предмети або твори мистецтва розміщувалися за класифікацією наукових дисциплін чи за художніми школами. Сьогодні провідним типом музейного експонування є комплексно-тематичні експозиції, в яких матеріали об’єднуються за типологічними ознаками та хронологією. Ідеальна експозиція — це складний синтетичний організм, в якому поєднуються наука й мистецтво, образ, простір, типологія, враховані і використані фахівцями у різних галузях — музеєзнавстві, архітектурі, образотворчому мистецтві, дизайні, мистецтвознавстві. Втілюється вона на основі підготовчих етапів: розробки наукової концепції, складання тематико-експозиційних планів, добору й виготовлення експонатів, написання пояснювальних матеріалів, побудови й монтажу, фіксації. План майбутньої експозиції на початковому етапі може мати характер стислої експозиційної структури з переліком тем, підтем, тематичних комплексів та вузлових питань, які необхідно відобразити. Але найвідповідальнішим етапом є складання Тема-тико-експозиційного плану з повним описом майбутньої експозиції, зазначенням її мети, завдань, послідовним переліком тем, підтем, комплексів і груп пам’яток, каталожним переліком експонатів. Тематико-експозиційний план пишеться у формі таблиці з такими розділами: 1. Зміст експозиції (вступ, назва розділів, тем, підтем, окремих питань). 2. Перелік експонатів (назва і короткі відомості — автор, характер виготовлення, оригінальний чи допоміжний матеріал, походження, розміри тощо). 3. Місцезнаходження експонатів в експозиції (нумерація залів, кімнат, щитів, вітрин). 4. Примітка (зазначення додаткових відомостей). До Тематико-експозиційного плану додають: графічну (фото) схему розташування матеріалів, експозиційні графіки, ескізи, діаграми тощо. Важлива складова частина експозиції — пояснювальні тексти, які умовно поділяються на дві групи: власне тексти (провідні, допоміжні, цитати) та етикетаж. Провідні тексти — експлікації (від лат. «пояснюю») розташовуються на початку розділів або окремих тем експозиції. Вони містять визначальні положення експозиційного показу. Допоміжні пояснювальні тексти використовуються для роз’яснення окремих груп матеріалів. Етикетаж поділяється на номенклатурний (заголовки, назви розділів і тем), анотаційний (підписи до експонатів із короткими або розширеними відомостями про зміст, дату, автора, матеріал, техніку, походження) і орієнтувальний (покажчики порядку огляду експонатів, таблиці й маршрути залів). При побудові експозиції важливо виділяти головні акценти й допоміжні групи, їх функціонування у просторі, їх масштабне співвідношення, враховувати фактурні і ко- льорові особливості. Існує поняття так званого експозиційного поясу, коли експонати розташовують на рівні очей (140—150 см від підлоги). Експозиційні матеріали здебільшого згруповують у тематичні вузли за принципами центрального (виділення головного об’єкта), комплексного (відтворення певного середовища — меморіального кабінету, стоянки, житла, природного ландшафту) або лінійного представлення (розташування горизонтальними рядами). Кожна група предметів, залежно від виду та матеріалу виконання, експонується за принципом найоптимальнішого виявлення змісту, форми, фактури та інших ознак. Особливо цінні рукописи та деякі інші раритети виставляють у копіях чи муляжах. Не допускається попадання прямого сонячного світла на графічні роботи, стародруки, книги. Для їх захисту використовують спеціальне скло або штори. Кожна експозиція підлягає фіксації фото- чи відеозасобами. Необхідно скласти акт прийняття експозиції та охоронний опис експонатів. Така фіксація — це історія розвитку музейної справи, накопичення досвіду для майбутніх поколінь. Як фактор публічної культури, музей виконує роль соціально-політичної лабораторії. Рівень музею віддзеркалює стан суспільства. Сьогодні відкриваються нові перспективи у музейній галузі. Карпатський регіон має великий потенціал для динамічного розвитку музеїв у контексті вітчизняного й зарубіжного туризму. Очевидно, що створюватимуться не тільки нові, різноманітні за типом музеї, але й нарешті покинуть сховища тисячі творів, які за браком приміщень чи станом збереження, заховані від глядачів і поціновувачів національної культурної спадщини. РОЗДІЛ V МАРКЕТИНГ Продукт, послуга Ціноутворення
якість Дизайн Особливості обслуговування Гарантія Термін оплати умови кредиту Просування Дистрибуція
реклама Зв'язки з громадськістю Особистий продаж послуги Інформація Доступ Асортимент послуги Організація (музеї) Рада, РТЩ, турфірми Провсуа н я, • пряма та опосередкована реклама — через розміщення рекламних блоків у засобах масової інформації, друкованих тематичних та туристичних виданнях; • особистий продаж; • зв'язки з громадськістю (анонси, публікації та інформація про наявність певного продукту — нова виставка, нова експозиція, проведення акції тощо); • прес-конференції при відкритті нових експозицій; • тематичні конференції з проблематики культурно-історичної спадщини регіонів; • дні культури та історії (регіону, міста, села); • літературні та мистецькі вечори — зустрічі із видатними діячами культури, історії, митцями, літераторами громадськими діячами, вечори трьох муз (поезії, мистецтва та музики) тощо; • проведення ознайомчих візитів для представників туристичних фірм регіону, країни та закордону; • дні відкритих дверей — з нагоди дня музею, дня міста, певного свята чи урочистої дати, з нагоди відкриття нової експозиції; • акції для певних цільових груп (дітей, студентів, пенсіонерів, інвалідів); • презентації музею на туристичних та культурних виставках (приклад, дні Закарпаття, Буковини, Тернопільщини, Львівщини чи Іва-но-Франківщини у Києві); • просування збуту (участь у виставках, проведення презентацій, створення Інтернет-сторінки музею, виготовлення та продаж типової сувенірної продукції, для прикладу — у вигляді будиночка — макету музею, анонси в засобах масової інформації; видання календаря музейних подій на певний період часу (місяць, квартал, рік); • виготовлення буклетів для відвідувачів, розміщення інформації в каталогах, що присвячені місту, території, тематичних та спеціалізованих журналах, як от журнал «Карпати. Туризм. Відпочинок» і т.д. • інформаційні таблиці про музей, експозиції, інші музеї, які розміщуються при вході у музей; • пряму поштову та електронну розсипку новин музею за адресами туристичних фірм, готелів, засобів масової інформації, представників органів місцевого самоврядування, центрів туристичної інформації, постійних відвідувачів музею, записаних у книзі відгуків та в базі даних відвідувачів; • вказівники на вулицях, що показують напрямок до музею; • власні рекламно-інформаційні матеріали, відеоролики та компактдиски; • участь (на засадах членства) у профільних та туристично-громадських організаціях (приклад — Регіональний туристично-інформаційний центр, Рада з туризму Карпатського регіону, Асоціація музеїв області, регіону), що передбачено Законом України про музеї. Усе наведене вище можна охарактеризувати як дії, за допомогою яких музеї та заклади культури поширюють інформацію про себе, переваги свого музейного продукту та переконують цільових споживачів відвідати музей. Під цільовими споживачами ми розуміємо певний сегмент туристичного ринку, на який буде розрахований музейний продукт, де сегмент — ті категорії гостей та місцевих мешканців, які будуть відвідувачами музею. Сегменти виділяють за такими критеріями, як вік, стать, соціальний статус, потреби, погляди та мотивація відвідування. Провідні заклади, які беруть участь в обслуговуванні відвідувачів, забезпечують свою діяльність, перш за все з точки зору клієнта та організовують свою діяльність так, щоб розвивати стосунки з клієнтами на основі довіри до даного закладу. Отже всі працівники даного закладу повинні безпосередньо працювати з клієнтом. Для того, щоб відвідувачі вирішили скористатися вашими послугами, слід в першу чергу надати якомога більше інформації про себе. Завданням музею є забезпечити потенційного відвідувача матеріалами, які допомагають побачити та уявити собі музейний продукт. Рекламні плакати, буклети, журнали, анонси, календарі, проведення ЗО виставок, експозицій, зустрічі з цікавими особистостями, різноманітні презентації, зовнішній вигляд закладу та ваших працівників, інформація про додаткові послуги, які пропонує музей, все це сприяє бажанню завітати до вас, дізнатися більше про рідний край та збагатити себе духовно. Бажано, щоб рекламний матеріал був проілюстрований фотографіями вашої пропозиції та вашого закладу. Вам потрібно досягнути успіху. Як? Ваш заклад може здійснювати комунікації з різноманітною аудиторією з метою: • донести інформації про вас; • переконати у необхідності відвідати музей; • стимулювати потенційних відвідувачів до певних дій. В даному випадку інформація повинна дати чітке уявлення про музейний продукт, який пропонується, але в обов’язковому порядку інформація повинна бути об’єктивною та достовірною. Необхідно повідомити про появу нової колекції, виставки і т.д.; проінформувати про зміни цін на послуги; описати послуги, що надаються, перебороти упереджене ставлення споживачів до музеїв, створити позитивний імідж музею. Переконати — означає запропонувати ваш продукт як більш цікавий, що дає неповторні враження після відвідування вашого музею. Сформувати переваги щодо відвідування саме вашого музею, переконати споживачів встановити зв’язок з музеєм. Сама стимуляція до певних дій — це спонукання відвідати музей якомога швидше або замовити на певний час екскурсію по музею; музей повинен періодично нагадувати споживачам про наявність цього закладу та зміни у ваших колекціях, експозиціях, виставках і т.д. Для ефективної роботи музеїв та поширення додаткової інформації про їх діяльність при музеях можна створювати різноманітні гуртки (краєзнавчі, мистецькі, тощо), відкривати школу народних майстрів, клуби митців, істориків; недільні школи; видавати щомісячні бюлетені про культурні події у музеї та його розвиток. Вся діяльність музеїв безпосередньо пов’язана із ефективним механізмом цих маркетингових зусиль. Стратегія розвитку музеїв в ринкових умовах реалізується за рахунок запровадження маркетингових технологій, які забезпечують відкритість музеїв не лише для споживачів, але і для державних структур, громадськості, бізнесу. Реалізація маркетингових завдань музеїв дозволить зберегти і збільшити попит на музейні продукти за рахунок популяризації музеїв серед населення, широкого громадського загалу. Тому маркетингова політика повинна бути зосереджена на рекламі та інформації про продукт як музейну послугу, про її ціну та можливий доступ до неї. Враховуючи специфіку діяльності музеїв та беручи до уваги нові умови економічного розвитку в Україні, варто підкреслити необхідність активізації діяльності музеїв у інформуванні про себе, рекламуванні своїх експозицій, створенні унікальних композицій, і ця робота має проводитися не одноразово, а постійно. __________ РОЗДІЛ VI__________ ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО Важливим у сприянні розвитку туристичної індустрії в Україні є розширення доступу туристів до накопичених упродовж сторіч духовних багатств, втілених у пам’ятках культури і мистецтва та зібраних в музейних установах. В Україні сформувалась розгалужена мережа різноманітних за профілем музейних закладів. Щороку музеї приймають майже 20 мільйонів відвідувачів. Музейний фонд України складає понад 10 мільйонів пам’яток історії, культури та природи, що мають виняткову історичну й художню цінність і є невід’ємною складовою частиною світового культурного надбання. Музеї країни — це візитна картка, що повідомляє світу про стан культури та економіки нації. Музеї України демонструють як духовний потенціал, закладений в народі України, так і проблеми, якими страждало й страждає наше суспільство й економіка. Процес зародження та становлення музейної справи як специфічної системи успадкування історико-культурних цінностей у нашій країні йшов у тому ж напрямку, що і загальноєвропейський, хоч мав свої особливості, обумовлені соціально-економічним та культурним розвитком. Це був шлях від простої сукупності окремих розрізнених елементів музейництва до складної системи, в якій вони органічно інтегровані. Усі музеї зазнавали спади й піднесення у своїй діяльності, викликані, передусім, нестабільністю фінансування з боку місцевих влад або відомств, до яких вони належали. Залежність від випадкових обставин і зміни осіб, що працювали в музеях, призводила до нерівномірності їх розвитку. Часто рятували становище пожертвування, котрі надходили як від великих меценатів і благодійників, так і від простих громадян, що свідчило про потребу в таких просвітницьких установах як музеї. Сумнозвісний залишковий принцип фінансування культури, особливо в радянський період, поставив музеї на грань жебрацького існування. Майже десятирічна криза економіки України, поступове погіршення рівня достатку громадян, відсутність збалансованої політики в усіх галузях суспільного життя наклали певний відбиток і на музейну галузь сьогодні. При зростанні кількості музеїв простежується різке зменшення кількості відвідування цих закладів. В питаннях матеріально-технічного забезпечення музеїв, оснащення їх належними технічними засобами охорони, використання комп’ютерної техніки й створення на її базі інформаційно-довідкових систем Україна значно відстає від розвинутих країн світу. Більшість музеїв України розташовані у тісних приміщеннях, де неможливо належним чином організувати збереження музейних фондів. Брак коштів призводить до того, що багато предметів із різних причин не можуть експонуватися: деякі з них вимагають складної й тривалої реставрації, інші мають лише наукове значення. Збереження культурної спадщини й ознайомлення з нею широкого кола відвідувачів — одне з головних завдань музейних закладів. Для поліпшення цієї роботи, підняття її до міжнародного рівня, знадобиться реформа управління музейною галуззю, відмова від виключно державного фінансування музейних установ, створення умов для надання платних послуг та розширення спектру діяльності музеїв. Найважливішим моментом у забезпеченні життєдіяльності музейних закладів є розуміння того, що для отримання фінансових надходжень, яких вони потребують, заклади повинні залучати нових відвідувачів. Традиційний графік роботи, який є зручним тільки для персоналу, надання послуг, призначених для певного кола відвідувачів, неконтрольованість видатків та розподілу роботи між співробітниками, нерівноцінна увага до різних категорій відвідувачі — це ті негативні фактори в роботі музейних установ, які заважають ефективній діяльності, отриманню додаткових коштів і навіть погіршують фінансовий стан установ. Щоб музейні установи могли виживати в сучасному конкурентному середовищі, стан справ мусить змінитися. Музейні установи, які борються за своє існування, переконались, що їхній успіх залежить від ефективної роботи з категоріями населення, які раніше не вважались потенційними відвідувачами їхніх закладів, з туристами різних країн і людьми з різними потребами. Нагальною необхідністю в музейній справі є підвищення професійного рівня працівників музейних установ, запровадження менеджменту та маркетингу в діяльність музейних закладів. Управління музейними закладами, що ефективно працюють, стає все більше схожим на менеджмент бізнесових структур. Підприємства, що досягли успіху, незалежно від того, чи це комерційні підприємства виробничої сфери, чи це заклади культури й мистецтва, застосовують одинакові принципи менеджменту. Музейні установи все частіше починають враховувати у своїй роботі, що у різних людей різні уявлення про те, що називається мистецтвом, і всі ці види мистецтва мають право на існування. Один і той же музейний заклад може займатися фундаментальними розробками, надавати освітні послуги, організовувати заходи для звичайних людей. У цьому самому закладі можна придбати подарунок чи орендувати приміщення для певної діяльності. Менеджмент, що спрямований на результат, на отримання коштів є необхідною умовою діяльності музейних установ. Результати роботи музейних закладів більше не можна оцінювати тільки науковими досягненнями. Питання тепер ставиться так: чи приносять ці дослідження користь суспільству? Оцінюючи це, ми знову повертаємося до кількості відвідувачів. Музеї та художні галереї — центр культурного життя населеного пункту. Тому необхідно, щоб широка громадськість знала, які скарби зберігаються у цих музеях, які програми там пропонують. Для цього необхідно проводити грамотну маркетингову політику, завдяки якій потенційні відвідувачі дізнаються, де і коли вони можуть подивитись щось цікаве для себе. Такий підхід є важливим для формування та подання через туристично-інформаційні центри культурних програм музейних закладів, включення їх в туристичні маршрути, що повинно збільшувати кількість туристів, які відвідають заклади. Тільки тоді, коли музей будуть відвідувати багато захоплених відвідувачів, можна сподіватись на отримання коштів, таких необхідних для досягнення поставленої закладом мети. Ось тому маркетинг є життєво важливим для музеїв. Реклама — це дієве знаряддя маркетингу. Ефективна робота зі зв’язків із громадськістю доповнює рекламну діяльність і значно покращує її результати, але вона не може замінити саму рекламу. Реклама примножує цінність і корисність того, що пропонує заклад. Вона стимулює до пошуку нового в діяльності та приводить нових відвідувачів. Варто розробити стратегію рекламної компанії закладу. Це є суттєвим для створення позитивного іміджу музейного закладу. ДОДАТКИ Додаток 1 Правові засади збереження, відтворення та охорони культурно-історичного середовища України • Основи законодавства України про культуру. Прийняті Верховною Радою України 14.02.1992 р., № 2117-ХИ • Про охорону культурної спадщини. Закон України від 08.06.2000 р. № 1805-Н1 • Про музеї та музейну справу. Закон України від 29.06.І995 р. № 249/95-ВР • Положення про Міністерство культури і мистецтв України. Затверджене Указом Президента України від 31.08. 2000 р. № 1038/2000 • Про Національний архівний фонд і архівні установи. Закон України від 24.12.1993 р. № 3814-ХП. • Про державну підтримку культури і мистецтва в Україні. Указ Президента України від 20.10.1998 р. № 1152/98 • Положення про Музейний фонд України. Затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2000 р. № 1147 • Перелік музеїв, у яких зберігаються музейні колекції та музейні предмети, що є державною власністю і належать до державної частини Музейного фонду України. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2000 р. № 209 • Перелік музеїв, що перебувають у віданні підприємств, установ та організацій, в яких зберігаються музейні колекції та музейні предмети, що є державною власністю і належать до державної частини Музейного фонду України. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2000 р. № 1766 • Інструкція про порядок визначення оціночної та страхової вартості пам’яток Музейного фонду України. Затверджена наказом Міністерства культури і мистецтв України від 13.07.1998 р. № 325 • Про затвердження Положення про державну реєстрацію, перереєстрацію та облік музеїв. Наказ Міністерства культури і мистецтв України від З0.04 |
||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-06; просмотров: 299; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.87.157 (0.02 с.) |