ЗМ V. Розвиток німецької та американської літератур в кінці ХІХ – на початку ХХ століття.



Мы поможем в написании ваших работ!


Мы поможем в написании ваших работ!



Мы поможем в написании ваших работ!


ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

ЗМ V. Розвиток німецької та американської літератур в кінці ХІХ – на початку ХХ століття.



 

Лекція 13–14. Розвиток німецької літератури кінця ХІХ століття. Особливості розвитку Німеччини після 1871 р. Об'єднання Німеччини «зверху». Реакційна концепція філософа Ф. Ніцше. Його ідея надлюдини, критика ним буржузного суспільства і літератури декадансу з позицій войовничого індивідуалізму. Складна і небезпечна роль поглядів Ф. Ніцше в літературі кінця XIX—начала XX в.Художньо-філософське багатство творчості Фрідріха Ніцше. Літературно-філософська притча „Так промовляв Заратустра”. Ніцше і світова література. Культурно-історичні умови розвитку літератури. Її художні і філософські джерела. Особлива роль натуралізму в німецькій літературі, пов'язана із слабкістю критичного реалізму XIX в. Значення натуралізму для розвитку нового етапу німецької літератури, його зв'язок з демократичним рухом, з боротьбою за створення національного театру. Різні тенденції в німецькому натуралізмі. Драматургія Герхарда Гауптмана: особливості художнього методу (символізм, реалізм, натуралізм, неоромантизм). Творчість Генріха Манна, художньо-філософська проблематика. Філософська глибина естетичної проблематики в романістиці і новелах Томаса Манна. Гауптман – крупнейший драматург Німеччини кінця XIX–XX вв. Роль натуралізму у формуванні творчих принципів. Використання натуралізму для розширення соціальної тематики. Зображення суспільства в його соціальних контрастах, пильна увага до актуальних питань сучасності. Тема народу в творчості Гауптмана. Соціальна драма «Ткачі». Побудова драми. Тема повстання. Образи ткачів. Суперечності між революційністю теми і натуралістичним характером подачі матеріалу. Вплив символізму на творчість Гауптмана. Драма-казка символіста 1 дзвін, що «Потонув». Мотиви народної поезії. Творчість Гауптмана після першої світової війни. Реалістична драма «Перед заходом -солнца». Постановки драми на радянській сцені. Г. Манн–реаліст і сатирик. Літературна діяльність Г. Манна в кінці XIX в. Шлях ідейного розвитку письменника. Формування сатиричних прийомів в його творчості. Традиції німецької сатиричної публіцистики. Роман «Вірнопідданий» – найкрупніший сатиричний твір в довоєнній німецькій літературі і видатний реалістичний твір в світовій літературі. Викриття кайзерської імперії. Зображення життя німецького суспільства. Образ вірнопідданого Дідеріха Геслінга, передбачення небезпеки войовничого націоналізму. Критика опортунізму в образі Наполеона Фішера. Місце романа «Вірнопідданий» в трилогії «Імперія». Особливості сатири в романі, прийоми гротеску і шаржу. Т. Манн. Ідейно-філософська спрямованість його творчості. Роль російської літератури в подоланні найбільш реакційних тенденцій буржуазної філософії і формуванні гуманізму. Роман «Будденброки». Історія чотирьох поколінь сім'ї Будденброков. Проблема звироднілості буржуазного суспільства. Майстерність психологічного аналізу. Роль деталі. Доля мистецтва як одна з провідних проблем в творчості Т. Манна. Образ художника в новелах «Тристан» і «Токіо Крегер». Вплив декадентських ідей в новелі «Смерть у Венеції». Позиція Т. Манна в роки першої світової війни. Г.Ібсен. Формування творчих принципів Ібсена. Романтичні тенденції в ранній творчості письменника. Звернення до героїчного минулого. Пошуки героя. Протест проти міщанки. Драма «Бранд». Філософський характер драми. Суперечності образу Бранда. Соціально-психологічні реалістичні драми Ібсена «Ляльковий будинок», «Доктор Стокман, або Ворог народу» і ін. Проблема браку, сімейних відносин в творчості Ібсена. Образ Нори. Принципи реалістичної типізації. Особливості аналітичної драми. Проблема позитивного героя та-абстрактиость позитивного ідеалу. Ф. Енгельс про героя Ібсена. Образ Стокмана—один з сильних позитивних образів драматургії Ібсена. Вплив натуралізму і символізму на творчість Ібсена. Стаття Г. В. Плеханова «Генріх Ібсен». Постановки драм Ібсена в російському передреволюційному і радянському театрах.

Лекція 15. Художнє багатство американської літератури кінця ХІХ – початку ХХ століття.Суспільно-політична ситуація в США після громадянської війни між Північчю і Півднем. Соціально-політичний розвиток США в кінці XIX—начале XX в. Особливості розвитку імперіалізму і класової боротьби в США. Імперіалістичний характер іспано-американської війни 1898 р. Розповсюдження соціалістичних ідей і їх дія на літературу. Міжнародне значення російської революції 1905 р. У.Уїтмен. Етапи ідейно-творчого розвитку. Участь Уїтмена в громадянській війні між Північчю і Півднем і роль подій 50-60-х років для формування його світогляду. . Особливості творчого методу. Проблематика творчості Уїтмена. Збірка «Листя трави». Основні цикли збірки. Концепція особи. Виступи проти расової дискримінації. Демократичний ідеал. Образ природи. Тема робочого класу. Тема праці і прославляння його творчої сили. Тема науки. Спрямованість в майбутнє. Новаторство Уїтмена. Своєрідність і багатство його поетики. Вільний вірш, ораторські прийоми поетичної мови. Багатство і яскравість поетичних образів. Зв'язок з усною народною творчістю, звернення до негритянського і індіанського фольклору. І. С. Тургенєв и Л. Н. Толстой про Уїтмена. В. В. Маяковський про Уїтмена. Уїльям Дин Хоуелсі «ніжний реалізм». Роль Хоуелса в затвердженні реалістичного мистецтва і в ознайомленні американців з російськими письменниками (І. З. Тургенєвим, Л. Н. Толстим). Обмеженість і суперечності естетики і творчості Хоуелса. Генрі Джеймсі розвиток психологічного роману. Психологічна витонченість і соціальна вмотивованість конфліктів в романах Джеймса («Дейзі Міллер», «Жіночий портрет»). Г. Джеймс та І. Тургенєв. Тема трагічної долі художника в буржуазному суспільстві в романах раннього л пізнього періоду («Родрік Хадсон», «Записки Асперна»). Естетський культ форми. Апологетична антидемократична спрямованість роману «Бостон». Статті Джеймса по питаннях теорії роману («Майстерність роману»). Своєрідність критичного реалізму в американській літературі. Дія ідей соціалізму на творчість американських письменників (Э. Сінклер, Д. Лондон, До. Сендберг). Позитивізм (Р. Спенсер) і критичний реалізм в США. Марк Твен.Світогляд і творча еволюція письменника-реаліста. Зв'язок ранніх гумористичних творів з фольклорною традицією. Поглиблення соціальної критики і сатирична гострота зрілих творі. Подолання буржуазно-демократичних ілюзій. Викриття буржуазної Америки і закономірність звернення до теми дитинства і дитячої мрії. Значність проблематики, майстерність створення характерів, сила реалістичного викриття буржуазної Америки. Виступи Твена проти расової дискримінації. Соціально-політична актуальність історичних романів Твена. Проблема історизму. «Принц і жебрак». Поєднання фантастики, утопії і сатири в романі «Янкі з Коннектікуту при дворі короля Артура». Образ народної героїні в романі «Жанна д'Арк». Проблема народу. Своєрідність сатиричної майстерності Твена-романіста. Суспільно-політична позиція Твена в 900-і роки. Твен і російська революція 1905 р. Антиімперіалістичний характер памфлетів і публіцистики Твена («Лист ангела-хранителя», «Сполучені Штати, що Лінчують»). Значення творчості Твена для американського критичного реалізму. Творчість Френсіса Брет Гарту. Тема мужності і стійкості простої людини, що розбещує власть золота, зображення складності духовного світу героїв в оповіданнях і романах («Габрієл Конрой») Брет Гарту. Роль Хамліна Гарленда, Френка Норріса і Стівена Крейна в розвитку американського реалізму. Реалізм і натуралістичні тенденції в їх творчості. Ідоли» Гарленда і «своєрідність трактування натуралізму, що «руйнуються. «Мегі, дівчина з вулиці» Крейна. «Яскраво-червоний знак доблесті» і його роль в розвитку анти військового роману. Трагічне і ліричне почала в творчості Крейна. Джек Лондон. Періодизація творчості. Значення ідей соціалізму і участь в соціалістичному русі США. Дія реакційних теорій Ніцше і Спенсера на Лондона і їх подальше засудження. Особливості творчого методу Лондона. «Північні розповіді». Епічна циклічність. Соціальна і етична проблематика. Віддзеркалення в «Північних розповідях» суперечностей і еволюції поглядів письменника. Романтика в творчості Лондона. «Мартін Ідєн» – соціально-реалістичний роман. Трагедія художника з народу в буржуазному суспільстві. Етична і естетична проблематика роману. Захист принципів реалістичного мистецтва. Проблема індивідуалізму в романі. Образ Мартіна Ідена і проблема нової людини. Розповідь «Мексиканець». Анімалістічність твору Лондона («Біле ікло»). Загострення і боротьба суперечностей в творчості Лондона останнього періоду. О. Генрі. Роман «Королі і капуста» як «трагічний водевіль». О. Генрі – майстер короткої новели. Тематика і герої новелістики О. Генрі. Соціальна критика і її обмеженість. Характер етичної проблематики. Риси сатири і своєрідність гумору. Парадоксальність сюжету, анекдотичність ситуацій; тонкість психологічних нюансів, несподіванка розв'язки як характерні особливості новел О. Генрі («Останній лист», «Дари волхвів»). Теодор Драйзер. Творчість Драйзера і шляхи розвитку критичного реалізму в американській літературі XX в. Періодизація творчості. Новаторство Драйзера. Роман «Сестра Керрі». Соціальна і етична проблематика роману. Становлення характеру героїні. Засудження індивідуалізму. Контрасти капіталістичного міста. Тема простої людини і пошуки ідеалу в романі «Джені Герхардт». Епічна широта «Трилогії бажання» («Фінансист», «Титан» і «Стоїк»). Образ Каупервуда. Заломлення теорії Спенсера в творчості Драйзера. Роман «Геній». «Джунглі» – перший роман про робочих і про нелюдські умови праці в монополістичній Америці. Проповідь ідей соціалізму і неприйняття революційного перетворення життя. Зображення життя і боротьби вуглекопів в романі «Король Вугілля». Документальна основа романів Сінклера. Значність узагальнень. Суперечності, пов'язані з особливостями ідейних позицій письменника. Подальша ідейно-творча еволюція Сінклера.

Практичне заняття 9.Література США кінця ХІХ – початку ХХ ст.. Марк Твен, О. Генрі, Джек Лондон. Культура і демократія в романі М. Твена «Янкі при дворі короля Артура». Сенс співвідношення характерів Тома і Гека (романи Марка Твена «Пригоди Тома Сойера» і «Пригоди Гекльберрі Фінна»). Проблема культури в творчості Марка Твена. Фольклорний початок в новелі О. Генрі. Тема мистецтва і краси в новелах О. Генрі. Тема свободи в творчості Джека Лондона. Людина і звір в прозі Джека Лондона.

Практичне заняття 10. Проблема митця в творчості Томаса Манна. Бюргерська культура в творах Томаса Манна. Образ Густава Ашенбаха в новелі Томаса Манна «Смерть у Венеції» і духовний світ декадансу. Іронія в художньому світі Томаса Манна (роман «Чарівна гора»). Виховання Ганса Касторпа (роман Томаса Манна «Чарівна гора»). Томас Манн і філософсько-естетична концепція модернізму. Ідейна суперечка в романі Томаса Манна «Чарівна гора». Час в романі Томаса Манна «Чарівна гора».

 



Последнее изменение этой страницы: 2016-08-14; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 35.170.64.36 (0.005 с.)