Зм ііі. Російська література кінця хіх – початку ХХ століття. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Зм ііі. Російська література кінця хіх – початку ХХ століття.



Лекція 5-7. Література російського реалізму та її взаємодія з новими літературними течіями. Романтичні тенденції в ранній творчості М. Горького. Реалістична проза Л. Андрєєва. Вплив модерністських тенденцій. «До зірок», «Життя людини», «Анатема». О. Купрін. Його новелістика. Проблематика оповідань. Романи «Молох», «П-к», проблематика та естетика. І. Бунін, поезія. Оповідання раннього періоду творчості. Збірки "Просто неба", "Листопад". Традиції А.Фєта, А.Толстого, Ф.Тютчева і характер їх осмислення. Імпресіонізм поезії Буніна. Бунін-перекладач. Проза І.Буніна 1890-1910 рр. Тема загибелі патріархальної садиби, розпаду патріархальних засад ("Антонівські яблука", "Сосни", "Нова дорога"). Розвиток демократичних тенденцій у творчості передреволюційних років. Стиль ранньої прози Буніна. Ліричний початок в прозі, живописність, характер ритмічної організації. "Жадання життя" і "відчуття смерті" як головні категорії художнього миру Буніна. Цінність життя як критерій моральності. Тенденція до філософського осмислення життя, віддзеркалення вічних початків буття (природа, любов, смерть, творчість). Творчість Буніна переджовтневого десятиліття. Посилення уваги до суспільних проблем. Бунін про долі Росії і російського селянства (розповіді "Веселий двір", "Аглая", "Захар Горобців" і ін., повісті "Село" і "Суходіл"). Проблема російського раціонального характеру і філософське осмислення долі Росії. Розширення тематики творчості Буніна в 1910 рр. Зображення міщан, людей "дна". Філософська проблематика оповідань "Пан з Сан- Францисько", "Брати", "Сни Чанга" і ін. Особливості стилю реалістичної прози Буніна 1910 рр. нові відносини об'єктивного і суб'єктивного почав. І.Бунін і Л.Толстой. Бунін і Чехов. Поезія І.Буніна 1900-1910 рр. Неприйняття Буніним революції 1917 р., книга "Окаянні дні". Еміграція. Новели Буніна 30 - 40-х рр. Роман "Життя Арсеньєва". Віддзеркалення в нім провідних філософсько-емоційних лейтмотивів бунінської прози. Підпорядкування їх завданню духовно-образної ретроспекції: відтворенню минулого Росії, дитинства і юності письменника. Присудження Буніну Нобелівській премії (1933). Книга "Темні алеї" (1938) як завершення розвитку бунінської новели. Увага до "позачасових" суперечностей буття. Художня досконалість розповіді "Чистий понеділок". Перебування Буніна в Україні в 1889-1890-х рр. Інтерес І.Буніна до української народної творчості, до поезії Т.Шевченко. Оцінка І.Буніним Т.Шевченко як "абсолютно геніального поета". Українські мотиви в розповідях "На краю" світу, "Лірник Родіон", в повістях "Суходіл", "Ліка". Творчість В.В.Розанова. Філософська спадщина В. Розанова ("Темні лиця", "Люди місячного світла"). Проблеми християнства, іудаїзму, релігії, церкви, сім'ї, браку у філософських працях Розанова. Сповідальний початок в книгах "Відокремлений", "Опале листя", "Сахарна" і ін., тенденції в прозі письменника. Розвиток традицій критичного реалізму в повісті Е.Замятіна "Уездное": гротесково-сатиричне зображення побуту російської провінційної міщанки. Проза І.Шмельова: демократичні і гуманістичні тенденції. Проблема "маленької" людини. Повісті "Пан Уклейкін" і "Людина з ресторану". Творчість селянських письменників. Розвиток їх соціальної самосвідомості. Зображення в творчості С.Под'ячева і І.Вольнова російського народного життя, людини з народу. Авангардистські й модерністські тенденції в літературі кінця ХІХ ст. «Срібне століття» російської поезії. Відображення суспільно-політичної ситуації у боротьбі філософських та ідейно-художніх течій епохи. Розквіт релігійно-філософської думки на мережі століть. Філософські основи естетичної теорії "старших" символістів. Розуміння мистецтва як інтуїтивного збагнення миру. Заперечення суспільної значущості мистецтва. Категорія символу, поняття про символ і "символічне мистецтво" в теоретичних і історико-літературних роботах символістів. Вплив філософів (А. Шопенгауера, І.Канта, Ф.Ніцше) на філософські і естетичні переконання символістів. Характер осмислення символістами традицій російської і європейської класичної літератури. Роль естетики Р.Вагнера у формуванні поетики модернізму. Російська поезія "передсимволізма"(К.Фофанов, К.Случевський, Н.Мінський). Творчість І. Анненського і його місце в російській поетичній культурі рубежу століть і початку XX в. (І. Анненський і символізм, І.Анненський і поезія 10-х рр.). Стильові особливості поезії Анненськогояк явища імпресіоністського мистецтва. Анненський - літературний критик ("Книги віддзеркалень"). Оформлення символізму як літературної течії. Перші виступи поетів-символістів (Д.Мережковського, К.Бальмонта, Ф.Сологуба, Н.Мінського, З.Гиппіус, В.Брюсова). Творчий шлях К.Бальмонта. Імпресіоністська лірика Бальмонта. Ф.Сологуб – поет і прозаїк. Особливості стилю лірики Сологуба. Роман "Дрібний біс" (1905-1907). Характер осмислення і трансформації класичних традицій в романі. Д. Мережковський – поет, прозаїк, літературний критик. Трилогія "Христос і Антихрист"(1896-1905). Філософія історії Мережковського. Критичні роботи Мережковського ("Л.Толстой і Достоєвський. Життя і творчість"). Маніфест «Про причини упадку…». Поява нових шкіл в символізмі 900-х рр. "Молодші" символісти (А.Блок, А.Бєлий, Ю.Балтрушайтіс, Елліс (Кобилінський), С.Соловйов). Оформлення естетичної системи "младосимволизма". Теорія "дієвого мистецтва" і її соціальний сенс. Звернення до соціальних тем і суспільних питань. Проблеми народу, російської історії і сучасності. Віддзеркалення "нової релігійної свідомості" в творчості Д.Мережковського, З.Гиппіус, Вяч. Іванова, А.Бєлого. Трактування подій сучасності і минулого соціально-історичного життя Росії як зіткнення метафізичних сил. Влив на младосимволистів філософських ідей і поезії Вл. Соловйова. А.Бєлий і його місце в російському символізмі 900-х рр. Збірка Білого "Золото в блакить" (1904), стильові особливості поезії А. Бєлого. Збірка "Попіл" (1909). Тема Росії в творчості Білого і Блоку. Поетичне новаторство Бєлого. А.Бєлий – прозаїк. Роман "Петербург" (1912). Традиції російського критичного реалізму і характер їх осмислення в романі. Революція 1905 р. і символізм, трактування ідеї соціальної революції як "революції духу". Перші українські символісти – П.Карманський, В.Пачовський, О.Луцкий, А.Олесь, М.Вороний, Н.Філянський. "Українська хата" в Києві і група "Молода муза" у Львові. Творчість В.Я.Брюсова. Творчість 1890 рр. Декадентські мотиви в збірках "Російські символісти". Книги віршів ("Шедеври"). ("Це - я"). Їх програмний характер, суб'єктивізм сприйняття дійсності. Вплив французької поезії (Бодлер, Верлен). Естетичні погляди В.Брюсова 1890 рр. Перші досліди Брюсова в зміні метрики російського вірша. Тонічний вірш Брюсова. Новий етап творчого розвитку Брюсова в 1900 рр. Книги віршів "Третя варта", "Місту і миру", "Вінок". Нове в естетичних поглядах Брюсова. Пошуки об'єктивно значущих тим. Міфологія, історія, сучасність в творчості. Універсалізм брюсовських історичних образів. Соціальні роздуми і передбачення. "Урбанізм" Брюсова. В.Брюсов і Е.Верхарн. Жанри і вірш урбаністичної поезії Брюсова. В.Брюсов як організатор руху символіста і редактор центрального органу символістів – журналу "Терези". Брюсов – новеліст. Вплив на проблематику і стиль новел Брюсова творчості Е.По, С.Пшибишевського. Нове в естетичних поглядах Брюсова в 1910 рр. Неоклассицистічні тенденції в творчості Брюсова. В.Брюсов – критик. Творчі зв'язки Брюсова з українською культурою. Творчість А.А.Блока – вершина російського символізму. Роль А.Блока в розвитку російської поезії XX в. Етапи розвитку світогляду і творчості поета. Ранні вірші. Вплив романтичної поезії В.Жуковського, лірики А.Фета, Я.Полонського, Ф.Тютчева. "Вірші про Прекрасну Пані". Містичний романтизм, ідеалізм. Вплив поезії і філософії Вл. Соловйова. Естетичні погляди Блоку. Формування основних естетичних категорій в ранній поезії Блоку.Найвідоміші поетичні цикли, головні мотиви й провідні символи блоківської лірики. Образ Незнайомої як втілення Вічної Жіночості; його протиставлення світу ницьої прози життя. Революція, шляхи її розвитку, долі Росії – основні проблеми літератури десятиліття. Рішення їх в творчості художників різних ідейних течій. Збірка "Віхи" і віддзеркалення в нім позицій російської інтелігенції в роки революції, новий погляд на роль інтелігенції в суспільстві, "попит з самого себе", проблема "народу і літератури". Російська література і її роль у формуванні революційних настроїв в суспільстві. Посилення містичних настроїв в декадентській літературі. Зречення від революційних форм розвитку Росії в творах Ф.Сологуба, З.Гиппіус. Заперечення соціального і етичного героїзму. Розвиток "неонатуралистичної" белетристики. "Неонатуралізм" Арцибашева, Каменського. Проблема неореалізму в літературі і літературній критиці переджовтневого десятиліття. Творчість А.М.Ремізова. Роман "Ставок". Особливості методу і стилю Ремізова. Синтез реалістичних і модерністських принципів написання творів. Повість "Хрестові сестри" як явище неореалізму. Повісті "Годинник" і "Невгамовний бубон". Художні шукання А.Ремізова: реалістичне, казкове, фантастичне в його прозі. Нові течії в модерністській літературі. Акмеїзм. Кружок "Цех поетів" (Н.Гумільов, С.Городецький, А.Ахматова, О. Мандельштам, М.Кузьмін, М.Зенкевіч, Б.Садовський). Ідейно-філософські зв'язки з символізмом. Реформа естетичної системи символізму. Установка на "земне", "речове" сприйняття миру і "плотську", "речову" ясність образу. "Річ" як естетичний об'єкт. Зіставлення соціальному початку первісно-біологічних початків життя ("адамісти"). Реформи поетичного стилю в поезії акмеїстів. Журнали "Аполлон" і "Гіперборей". Творчість М.Кузьміна. Стаття "Про прекрасну ясність" як передвістя Поетичної теорії акмеїстів. М. Кузьмін – поет. Основні мотиви його лірики (збірки віршів "Мережі", "Осінні озера", "Глиняні голубки"). Особливе місце в акмеїстичному русі О.Мандельштама. Неоклассицистичні тенденції лірики Мандельштама. Мандельштам і пізній символізм. Збірки "Камінь" і "Т-на". Поетика Мандельштама. Роль античних мотивів і образів. Слово в поезії Мандельштама. Творчість Н.С. Гумільова. Перші поетичні збірки Гумільова: "Шлях конквистадоров" (1905), "Романтичні квіти" (1908), "Перли" (1910). Умовність поетичного миру, основні мотиви (екзотика, визионерство, любов). Гумільов і символізм. Гумільов - теоретик акмеїзму (стаття "Спадщина символізму і акмеїзм"). Перша акмеїстична книга віршів Гумільова "Чуже небо". Теми пам'яті, сучасності і історії, фантастичні і ірраціональні моменти в тематиці віршів. Поєднання екзотичного і православного почав в поезії Гумільова. Поетична драматургія: драматична казка "Дитяти аллах", "Отруєна туніка", "Дерево перетворень". Творчість А.А.Ахматової. Початок творчого шляху Ахматової. Книга віршів "Вечір". Трагедійна природа лірики. Роль І.Анненського в поетичному становленні Ахматової. Ахматова і акмеїзм. Н.Гумільов, М.Цветаєва, В.Жирмунський про поезію Ахматової. Ахматова і Мандельштам. Книга віршів "Чіткі". Поема "Біля самого моря". Поетична збірка "Біла зграя". Своєрідність ліричної системи Ахматової 10-х гг.: взаємозв'язок мотивів і окремих віршів, створення "літературної особи" включеною в історичний контекст, різноманіття "масок" ліричної героїні, сюжетність віршів, психологізм драматизм. Автобіографічний контекст лірики, атмосфера "загадки" з вказівкою адресатів любовної лірики. Використання можливостей різних поетичних жанрів: народної балади, драматичного монологу, частушки, центона. Пушкінізм Ахматової. Футуризм як одна з течій, що завершили розвиток російської літератури "авангарду" в передреволюційну епоху. "Егофутурізм" (І.Северянін і ін.). "Кубофутурісти" (В.Хлебников, Д. і Н.Бурлюки, В.Каменський, А.Кручених і ін.). "Пролог эгофутуризма" І.Северяніна і "Ляпас суспільному смаку" поэтов-"гилейцев" (пізніше "кубофутуристов") як суспільні і естетичні програми. Неоднорідність футуристичного руху. Група "Центрифуга" (С.Бобров, Н.Асєєв, Б.Пастернак). Схожість і відмінності російського західноєвропейського футуризму. Прагнення російського футуризму підкреслити національну специфіку словесного мистецтва. Антибуржуазний характер футуризму, урбанізм. Протест проти суспільного світопорядку, що нівелює людську особу. Утопічний ідеал "природного людини". Естетична платформа футуризму. Заперечення соціального змісту мистецтва, традицій літератури минулого. Ототожнення слова з "річчю". Експерименти футуристів в області слова. Жанри эгофутуристів і кубофутуристів. Творчий шлях В.Хлєбнікова. Футуристи в роки першої світової війни. Антивійськові виступи В.Маяковського, В.Хлєбнікова. Завершення історії футуризму в 20-і рр. Творчість В.В. Маяковського. Поетичний дебют: вірші "Ніч", "Ранок". Суперечності футуристичної теорії і поетичної практики Маяковського. Естетичні погляди Маяковського. Трагедійно-протестуюча тема ранньої творчості. Образ поета - проповідника прийдешнього заколоту. Еволюція образу поета в дожовтневій творчості Маяковського. Втілення трагедії людини в буржуазному суспільстві і протесту проти існуючого світопорядку в ліриці Маяковського. Відношення до російської класичної літератури. Поеми В.Маяковського "Війна і мир", Володимир Маяковський". Поема "Хмара в штанях" як програмний твір Маяковського дожовтневого часу. Маяковский-сатирик. Маяковський і "Новий Сатирикон". Особливості сатири Маяковського. Характер осмислення поетом традицій російської демократичної сатири. Мрія про гармонійне суспільство і гармонійну людину майбутнього. Фантастико-утопичні форми її втілення. Поетичне новаторство Маяковського (лексика, рима, інтонаційно-ритмічний лад, жанри). Творчість поетів, що стояли поза літературними группировок1910-х р. Творчий шлях М.Волошина. М.Волошин - поет (збірки: "Вірші", "Киммерія") і літературний критик ("Лиця творчості"). Живописно-образотворчий початок в поезії М.Волошина. Своєрідність циклізації. Дожовтнева лірика М. Цветаєвой ("Вечірній альбом", "Чарівний ліхтар", "З двох книг"). Поетичний стиль ранньої Цветаєвой і його розвиток в ліриці епохи еміграції. Міфопоетіка Цветаєвой. Початок творчого шляху В.Ходасевіча. Перша збірка віршів. Неоклассицистічні тенденції його філософської лірики. " Новоселянська" поезія. Творчість С. Єсеніна. "Селянські" поезія 10-х рр: Н.Клюєв, С.Есенін, С.Кличков і ін. Естетизація селянського патріархального побуту в творчості Клюєва. Розробка фольклорних мотивів. Релігійні і есхатологічні мотиви його поезії. Значення творчості Клюєва в історії російської поезії. Особливе місце творчість С.Есеніна в "селянській" поезії 1910 рр. Творчий шлях поета. Тема Батьківщини, Росії. Мотиви поневіряння, вільності, бунтарства. С.Єсенін і традиції російської народної творчості і класичної російської поезії. Особливості поетики С.Єсеніна. Вплив поезії А.Блока.

Практичне заняття 5. Психологічна проза О. Купріна. «Олеся», «Гранатовий браслет», «Суламіф». Життєвий і творчий шлях. Купрін і Україна. Творчість еміграційного періоду. Основні теми творчості письменника. «Гранатовий браслет» – гімн коханню. Життєва основа твору. протиставлення в оповіданні справжнього кохання банальним взаєминам між чоловіком та жінкою. Моральний і символічний смисл загибелі головного героя. Символіка гранатового браслету. Роль біблійних цитат у творі. Формування концепції кохання «Суламиф» – кохання як умова художньої творчості.

Практичне заняття 6. Тема кохання в творчості І. Буніна. Художні особливості ліричної прози письменника, її зв'язок з його поетичними творами. Провідні теми та настрої бунінських оповідань. Національні витоки концепції любові в творчості І. Буніна 1900-х років («Суходіл», «Граматика любові», «Осінній вечір»). Загальнолюдські риси етичного характеру у вирішенні теми любові І.Буніна в оповіданні «Легке дихання». Особливості сюжету,, композиції та стилю оповідання. Смисл назви. Роль долі, фатуму в циклі «Темні алеї» І. Буніна. Мотив пам'яті та його значення в осмисленні теми любові в розповідях циклу. Роль художньої деталі в розповідях І. Буніна, присвячених темі любові.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-14; просмотров: 218; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.140.185.123 (0.005 с.)