Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Шедеври середньовічного КиєваСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Хрещення Русі вплинуло й на архітектуру, пам’ятки якої збереглися відносно краще, порівняно з іншими творами мистецтва, значно переважають за технічними і художніми здобутками тогочасні досягнення сусідніх країн. Згадаймо, що естетичний чинник, «красу», автор «Повісті врем’яних літ» називає серед визначальних у прийнятті Руссю християнства. Вступаючи в загальнокультурний процес християнізації, Русь, як і всі європейські землі, долучилася до великого піднесення культури. Маючи різноманітні контакти (з Візантією, Сирією, Китаєм, Єгиптом і т. ін.), давньоруські майстри виробили власний смак, зберегли свої традиції, творчо використавши здобутки світової культури. Саме тоді з’являється більшість мурованих споруд (хоча, певно, кам’яниці існували вже за часів Ольги, але переважна більшість будівель, у тому числі і багато церков, були дерев’яними) під впливом архітектурних традицій Візантії, за грецькими розрахунками пропорцій відносно діаметру купола і спочатку за допомогою запрошених візантійських з Болгарського царства майстрів. Храми будувалися на пагорбах із суміші (у техніці змішаної кладки) тонкої цегли великих розмірів (плінфи) і темно-червоного бутового (тобто уламків 15-50 см) каменя, що з’єднувалися рожевою цем’янкою (вапном з подрібненою керамікою), криті листами свинцю. Хоча й існує свідчення, що для будівництва Десятинної церкви Володимир Хреститель запросив «греків», роботи такого великого обсягу виконувалися, безумовно, за участю місцевих будівничих і майстрів. Тому цю розкішну будівлю (разом із палацами: «Ольжиним», «Володимировим» і «гридницею») називають символічним початком київської архітектурно-мистецької традиції, навіть враховуючи наявність залишків більш ранніх кам’яниць (на жаль, про них мало що відомо; складність оцінок полягає в тому, що від середньовічної забудови в первозданному вигляді не залишилося майже нічого, окрім приблизних описів і малюнків у літописах, суміші уламків мозаїк і фресок, цегли і каменю, фрагментів і фундаментів, часом багатошарових, оскільки ці споруди багато разів руйнувалися, спалювалися, час від часу відновлювалися і перебудовувалися). За візантійськими традиціями в оздобленні Десятинної церкви було використано багато мармуру – дорогого і рідкісного в Русі матеріалу. А от у Софійському соборі, в його складному і гармонійному ансамблі дослідники знаходять яскраві свідчення достеменного розуміння виконавцями мети і смаків замовника (Премудрість-Софія гарантує безпеку, порядок в державі, непохитність Київської Русі перед зовнішніми загрозами), знання місцевих технічних можливостей (використання поліського каменю, смальти з київських майстерень і т. ін.), тобто високий рівень співпраці всіх учасників створення шедевра. Художня майстерність виконання, наприклад, мозаїк пов’язана, у тому числі, й з якістю смальти (шматочків сплаву скла із солями й окисами металів, що дають, у даному випадку, 177 відтінків золотого, синього, зеленого, білого, пурпурового та ін. кольорів; розмір шматочка в середньому 1 см3, у залежності від характеру зображення; іноді використовували шматочки природного каменю). Слід також урахувати величезну вагу цього унікального зображального матеріалу, який треба було вдавлювати в свіжий тиньк на поверхні стіни, не порушуючи малюнок (висота зображення Богоматері 5,45 м), і великі площі зображень (у цілому 260 м2 мозаїк), щоб уявити талант приблизно 11 майстрів (імена яких час не зберіг, але залишилися такими же виразними їхні роботи), чиї зусилля створили фантастичний оптичний ефект: фігура Богоматері Оранти (молитовної) височіє над Києвом, її руки простягнуті в захисному жесті над усією країною, а глянути їй у вічі можна з будь-якій точки храму. Славнозвісна мозаїка яскраво ілюструє ідею возвеличення принципів християнства, його символіку божественної гармонії, освячення князівської влади (у спорудженні Софії брали участь князі основних руських земель) в прекрасній, відомій всьому світові Русі (а не самого правителя, імператора – у Візантії). На жаль, до нашого часу збереглася приблизно третина мозаїк і фресок Софії Київської. Київська школа справила значний вплив на розвиток архітектури Руських земель; стилістично близькі до київського собори Софії в Новгороді, Полоцьку, Спаській собор в Чернігові – менші за розміром, вони демонструють більш різноманітну техніку виконання. Подальший розвиток художньої майстерності київських майстрів відображено в мозаїках храму Михайлівського Золотоверхого монастиря (до речі, востаннє викорастинних в оздобленні київських храмів, як задорогих для ослабленої держави): близькі композиційно до києво-софійських, але більш динамічні, індивідуалізовані, з яскравими психологічними характеристиками (можливо в їхньому створенні брав участь славнозвісний київський художник кінця ХІ – початку ХІІ ст. Алімпій). Така еволюція відображає не просто місцеві можливості чи запити, а й загальну культурну тенденцію, зміни в ментальності українців, зрушення в етичних ідеалах суспільства від надособистої величі, святості до співчуття, любові до людини: з’являється все більше малих храмів (каплиць, хрещалень, усипальниць), що було ближче до інтимних почуттів людини, у малярстві (уже в Софії Київській) – відхід від традицій канонічних візантійських образів в бік експресивності, життєвості, психологізації, прагнення більшої виразності у формах і засобах, надання образам ліричного відтінку. Візантійські майстри принесли хрестово-баневий тип храму (зі склепінням у формі хреста та банею на арках, що спиралися на чотири центральні стовпи), який давав великі можливості для збільшення розміру будівлі, кількості бань і став канонічним в Руській землі. Але, як уже відзначено, суттєву роль відігравали матеріали. Так, використання цегли не обмежувало висоти будівлі (безопірне склепіння) на відміну від візантійських храмів, в яких висоту центральної частини визначали застосовані в підбаневих опорах мармурові колони. Та ж дорожнеча мармуру визначила особливість внутрішнього оздоблення давньоруських храмів: поєднання фрескового розпису і мозаїчних зображень, якими прикрашали не тільки склепіння, а й стіни і опори. Широко застосовувалися також овруцький різьблений рожевий шифер (карнизи, парапети, капітелі, саркофаги, бази) і майолікові плити. Плиткою і мозаїкою прикрашали також підлоги. Не дивно, що донці Ярослава Анні Франція, порівняно з Вітчизною, здалася варварською країною – через «похмурі оселі» й «потворні церкви». Будуючи церкви, князі намагалися перевершити Візантію. Зрештою, київська архітектура візантійського стилю набуває національних рис. Яскравими свідченнями цього є розпис Софії Київської. 3000 кв. м її фресок виконувалося п’ятнадцятьма майстрами-фрескистами з помічниками та учнями за візантійською системою: цикли зображень розміщені на точно визначених місцях і читаються вони зліва направо і зверху вниз – як книга, «Біблія для неписьменних». Розпис укривав усю внутрішню поверхню приміщення і наносився дуже швидко, доки тиньк не встиг застигнути, одночасно декількома майстрами за допомогою пензлів, фарбами на мінеральних і рослинних барвниках. За стилем і тематикою фрески гармонюють з мозаїчними зображеннями, доповнюють їх, створюючи цілісний образ: символічно-канонічні, оповідні (з біблійних сюжетів), зображення святих, багатофігурне – ктиторів (чиїм коштом побудований храм), родини Ярослава Мудрого, сцен візиту княгині Ольги в Константинополь, а також розваг (полювання, виступи скоморохів, музикантів). Таким чином, за своїм змістом і особливостями виконання фрески мають автентичне походження. Не можна не відзначити важливий декоративний елемент – рослинний орнамент, який прикрашає стіни, арки, склепіння Софії. Розкритий в 1970 р. з-під пізнішого (1644) розпис «Третє явлення Христа по воскресінні на Тивериадському морі» або «Чудесний лов риби» у храмі Спаса на Берестові (1113-1125 рр.), родовій усипальниці Мономаховичів, уже принципово відмінний від візантійського стилю природністю, невимушеністю поз, ракурсів, жестів персонажів; його форма й пластика відповідає рівневі Раннього Відродження і розвиває елементи, закладені майстрами Софії, що свідчить про піднесення особистості, самосвідомості митця. Яскравою пам’яткою монументального мистецтва кінця ХІІ ст. є 800 кв. м фресок Кирилівської церкви (заміської резиденції і родової усипальниці князів Ольговичів), сильно пошкоджені реставраціями 1881-1884 рр., які розвивають традиції майстрів храму Михайлівського Золотоверхого монастиря; для них характерна надзвичайна енергійність, могутність постатей, відсутня у візантійському стилі. Русь прилучилася до християнства в благодатні часи, коли Візантія пережила криваві часи іконоборства й перебувала на злеті розвитку іконопису. Зберігаючи деяку спільність з візантійською, поряд з іншими (константинопольською, міланською, римською, неаполітанською та ін.) постала київська іконописна школа. Знайомство з візантійським образотворчим мистецтвом дало поштовх до розвитку жанрового різномаїття в Русі (попередньо замкненого в межах декоративно-прикладного мистецтва): центром зображення стає людина – Богоматір та її Син, святі і мученики. Безумовно, це один із вагомих факторів формування духовності українців. Ікони першої половини ХІ ст. монументальні, ідентичні мозаїкам і фрескам Софії Київської, оскільки виконували їх фрескисти й мозаїчисти Київської школи. Але призначення цих зображень було не в демонстрації тріумфа християнства в Руській землі, а в поклонінні – до них зверталися за допомогою, зціленням, оскільки ікона сприймалася як свідчення присутності святого, має властивості благодаті. Одна з ранніх ікон (зберігається в Успенському соборі Московського Кремля) – св. Георгія (Юрія), 1040 р., храмова – з побудованого на замовлення Ярослава (Георгія) Мудрого і освяченого в 1051 р. в Києві храму – уособлює харизматичну легітимність, владність, надихала вояків на непохитну віру й звитягу. Висновки Отже, вітчизняну Середньовічну культуру можна охарактеризувати 1) як межову й відкриту, що спричинено геокультурними чинниками – розташуванням Русі між світом цивілізації Заходу й стихією східної кочової культури, між світом – спадкоємцем римської культури, орієнтованої на упорядкування зовнішнього світу, – й світом грецької спадщини, яка зосереджена на внутрішніх цінностях, між світами західного (католицького) і східного (православного) християнства, а також напруженими й різноманітними зв’язками з іншими культурами; 2) як аграрну й мілітарну в своїй основі (як і всі середньовічні цивілізації), в якій на торгівельних шляхах будувалися міста – осередки яскравої та динамічної культури; 3) як станово-корпоративну, традиційну, в якій становище людини визначалося походженням, належністю до соціальної групи, але в пам’ятках цієї культури наявні виразні тенденції Передвідродження. Контрольні запитання 1. Які особливості середньовічної картини світу? 2. Якою була особистість Середньовіччя? Охарактеризуйте її місце в ієрархії просторово-часових відносин епохи. 3. Яка роль Візантії в культурі вітчизняного Середньовіччя? 4. Які легенди пояснюють виникнення Києва? 5. У чому була необхідність хрещення Русі? 6. Як можна визначити сенс Андрієвої легенди? 7. Які пам’ятки давньоруської архітектури та живопису вважаються шедеврами світової художньої культури? 8. Яку роль відігравала освіта в руській культурі? 9. Як вплинуло на руську культуру прийняття християнства? 10. Яке значення мали літописи в культурі Русі? Тести для самоконтролю 1. Хрещення киян здійснив князь: А) Аскольд; В) Ігор Рюрикович; С) Володимир Мономах; D) Володимир Святославович. 2. Князь Володимир, за легендою, хрестився в: А) Херсонесі; В) Пантікапеї; С) Боспорі; D) Ольвії. 3. Апостол Андрій Первозванний, за легендою, на місці сучасного Києва: А) заснував монастир; В) заклав церкву; С) установив хрест; D) хрестив киян. 4. До князя Володимира, за легендою, з пропозицією прийняти їхню релігію приходили: А) поляки; В) німці; С) литовці; D) варяги. 5. Володимир, за легендою, перед хрещенням киян наказав покарати «кумира» – Перуна: А) спалити; В) розрубати; С) підвісити; D) укинути у воду. 6. Київ, за легендою, засновано на землях племені: А) деревлян; В) полян; С) сіверян; D) дреговичів. 7. Захопивши Київ, варяги, за літописом, убили князів: А) Кия, Щека, Хорива; В) Аскольда, Дира; С) Ольгу та Ігоря; D) Олега, Святослава. 8. Особливу роль Києву, за літописом, – «мати городам руським» – призначив князь: А) Аскольд; В) Володимир; С) Святослав; D) Олег. 9. Ім’ям Щека в Києві названо: А) ріку; В) яр; С) гору; D) гай. 10. Ім’ям Либіді в Києві названо: А) гору; В) урвище; С) ріку; D) озеро. 11. Перша в Київській Русі школа була заснована князем: А) Ярославом Мудрим; В) Володимиром Святим; С) Володимиром Мономахом; D) Ярославом Осмомислом. 12. Перша в Київській Русі школа була заснована в: А) Софійській лаврі; В) Десятинній церкві; С) церкві святого Василя; D) Печерській лаврі. 13. Перша в Київській Русі бібліотека була заснована в: А) Печерській лаврі; В) Десятинній церкві; С) Софійській лаврі; D) Андріївському монастирі. 14. Перша в Європі школа для дівчат була заснована в: А) Десятинній церкві; В) Печерській лаврі; С) Софійській лаврі; D) Андріївському монастирі. 15. Про широке розповсюдження освіти в ХІ–ХІІІ віках на нашій території свідчить велика кількість археологічних знахідок: А) писал; В) берестяних грамоток; С) папірусів; D) пергаментів. 16. «Повчання» – це звернення до нащадків князя: А) Володимира Мономаха; В) Святослава Ігоревича; С) Володимира Святославовича; D) Ігоря Рюриковича. 17. «Слово Данила Заточника» – це заклик: А) до князів єднатися; В) до нащадків – дбати про народ; С) шанувати освіченість, а не походження; D) пишатися країною. 18. «Слово про похід Ігоря» – це заклик: А) князів дбати про народ; В) до князів – єднатися; С) шанувати освіченість; D) пишатися своєю країною. 19. «Слово про Закон і Благодать» – це заклик: А) дбати про свій народ; В) до князів – єднатися; С) шанувати особистість, а не походження; D) пишатися своєю країною – рівною серед рівних у християнському світі. 20. Походження слов’янства пояснюється: А) «Словом про Закон і Благодать»; В) «Повістю врем’яних літ»; С) «Словом про похід Ігоря»; D) «Словом Данила Заточника».
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 338; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.111.44 (0.009 с.) |