Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Філософсько-світоглядні уявлення давніх слов’янСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Особливості міфологічного сприйняття давніх слов’ян: а) світ і людина інтерпретуються через невербальні моделі пояснення: вертикальна структура світобудови; б) горизонт., 4-хсклад. поділ простору; в) бінарні опозиції; г) образ світового дерева; д) архетип світо будівництва та світо відношення (свій-чужий); е) потрійні структури: уявлення про космос як «світове дерево». (Головацький додавав світло поклоніння, існування бога-вседержителя). Феномен двоєвір’я ( наприклад, в Болгарії в 9-10ст. розвиток культури, але офіційної) Література й мистецтво середньовічної Русі орієнтовані на християнські релігійні норми, однак не цілком зводяться до неї. Чітка диференціація слов’янства: зах.слов’яни зазнають впливу сусідів, особливо після прийняття хр-ва за римо-католицьким зразком. Слов’янська міфологічна система є міфосистемою індоєвропейського взірця, свої корені і основні уявлення вона черпає саме з уявлень давніх індоєвропейців. Усталеною є думка, що слов’яни будучи язичниками, все таки вшановували єдине – центральне – божество. Цей єдиний бог,отець природи, творець грому і блискавки. Перун, якого за традицією вважають головним богом слов’янського пантеону, таким чином є головним з другорядних богів. Походження богів другого ступеню від верховного бога є прикладом класичних уявлень про еманацією. Етимологічно і змістовно імена і функції слов’янських божеств є похідними від відповідних міфологічних уявлень давньоіндоєвропейців. Верховне божество давньоіндоєвропейського пантеону зазвичай уособлює в собі громові сили. Громовержець стоїть завжди наверху (на небі, на горі, на скелі, на дереві), він вступає із противником, що знаходиться внизу (під горою, під деревом, біля води), його володіння – царство померлих, яке схоже на пасовисько, де пасуться души людей. Ім’я верховного бога у порівнянні кількох мов має спільний корень: Перкуная (литовська), Перун (на слов’янському мовному грунті), Парджанья (давньоіндійська), Пирва (хетська). Його ж супротивник зветься Волос (литовська), Велняс (латвійська), Велес (давньослов’янська), Вала (давньоіндіська). Цей супротивних громовержця пов’язаний із владою і багатствами, зазвичай його уособлює істона зміїнної породи. Згідно із міфом, Громовержець переслідує його, вбиває, розсікаючи на частини і розкидуючи у різні сторони. Тим самим він звільняє худобу і води, і починається плодоносний дощ із громом і блискавкою – перемога Громовержця. Що стосується жіночого божества, то його образ не був достовірно реконструйований. Узагальнені уявлення про жіночий початок можна представити в образі Матері-Землі (у деяких джерелах - Мокош). М.Костомаров у своєму дослідженні міфосистеми слов’ян значну уваги приділив жіночим божествам, етимологічно і історично досліджуючи використаття найменувань жіночого надприродного початку, проводив аналогії з відповідними божествами еллінів і персів. Серед головних рис слов’янської міфології можна виокремити наступні:
1. Уявлення про трирівневість світу (ява, нава, права) 2. Уявлення про циклічність часу (пов’язано із циклічністю природних процесів) 3. Обожнення сил природи. 4. Локальне вшанування відповідних божеств. 5. Велике значення ритуалу – модельне повторення і відновлення природних циклів. 6. Символічність. Тлумачення природних явищ, поведінки тварин і т.д., наділення їх символічним значенням. 7. Відсутність єдиного пантеону. Але ієрархізованість божественних і надприродних істот. (Багаторівневий пантеон слов’янських богів був реконструйований Івановим і Топоровим). 8. Уявлення про життя після смерті в перетвореному або перевтіленому стані. І так далі. Кирило-Мефодієвська традиція і розвиток філософської думки слов’ян Прийняття хр-ва, виникнення слов’янської писемності. Християнство за візантійським обрядом приймає Великоморавська держава (60-ті рр. Х ст.) (Чехія) – перша великоморавська місія. 863р. – створена слов’янська абетка – значення: 1) інтегруючий чинник об’єднання слов’янського світу – протиставлення принципу тримовного універсалізму: давньоєвр., давньогр., латина. Чорноризець Храбр «Сказання про букви» (або «Сказання про письмена») – один з перших світських слов’янських творів, апологія слов’янської писемності; 2) формується шар філос.. лексики слов’янською мовою; 3)ретрансляція попередньої філософської спадщини; 4)переклад філос.., християнської, богословської літератури; 5) постання власної літературної традиції Кінець ІХ-поч.Хст. – золотий вік болгарської культури. Церковно-слов’янський переклад Євангелія в культурно-філос. Обіг слов’ян вводить поняття «істина», «благодать», «мир», «знання», «віра», «влада», «світло». Філософське вчення Костянтина-Кирила Філософа. Структурне визначення філософії К-К Ф. – перший слов’янський філософ-оратор, мислитель, місіонер. 9 ст. «Про глас (передмова) до Євангеліє» «Написання про першу (праву) віру» Житійна література: «Велике життя К.-К. Ф.». Саме у цій книзі можна віднайти визначення К.-К. Ф. філософії: Філософію розглядав в трьох аспектах: - Онтологія, гносеологія і етика. - Відповідні питання: наближення людини до Бога; пізнання речей божественних і людських; основні принципи моральності. - Розробляв вчення про людину; займався проблемами онтології і гносеології. - «Слово про перенесення молей святого Климента Римського» Особливості розвитку філософської думки Стародавньої Болгарії IX-XVIIIст. – взаємозв’язок філософії і богослів’я. болгарські монастирі виступали осередками культури, писемності. 3 етапи: 1)ІХ-ХІІст. – формування болгарської філос.. культури. Поштовх – дефініція філософії К-К-Філософа. Перший суто болгарський мислитель – Іоанн екзарх Болгарський. Діячі Охридської і Преславської шкіл, єрет.рух богомильство; 2) ХІІІ- ХІVст. – пізні богоміли, варлоніти, єсихасти (секти єресей), Тирновська школа; 3) XV-XVIII ст.. – філос. ідеї доби турецького панування. 863р. – творення абетки, 865 р. – прийняття хр-ва в Болгарії, 893р. – офіційно закріплено використання слов’янської мови в церковному богослужінні. 893-927рр. – правління царя Симона – золотий вік болгарської літератури. Преславська літературна школа, східно-болгарський гурток царя Симона. З’явл. перші оригінальні твори. Релігійно-просвітницька діяльність болг.книжників: Климент Охридський («Слово похвальне Кирилу», «»Панонські легенди, «Повість про Мефодія», «Слово про Богоявлення», «Слово про Різдво Христове») – започатковує літературну школу, Наум Охридський, Іоанн екзарх Болгарський (Преслав) («Шестиднев»), Костянтин Преславський (учень Мефодія, здійснив ряд перекладів до Євангелія, «Проглас до Євангелія» - необхідність створення слов’янської писемності). Чорноризець Храбр («Сказание о буквах»). Розповсюджуються «Слова» - проповіді, житія святих (агіографія). Вплив давньоболгарської філософської думки на філософське мислення Київської Русі Перший Болгарський вплив на філософію Київської Русі відбувся за доби Першого болгарського царства через: - Християнізацію - Усвідомлення спільного слов’янського походження. – М. Бичваров і В. Горський: «Формування специфічного спільного культурного простору: - Існування літератури-посередниці - Обидві філософські традиції розгортаються на фоні середньовічної філософії». - Болгарська і давньоруська традиції сформовані, перш за все, під впливом Візантійської культури (Д.С.Ліхачов: «Слов’янська редакція Візантійської культури») Спільні особливості: - Не диференційованість філософії і богослов’я (сфер середньовічного світогляду) – теологізація філософії і раціоналізація теології - Скорочений термін учнівства (кінець 9 – поч.. 10 ст.) – розвиток писемної літератури і філософії - Існування елітарної книжної культури - Шанування і благоговійне ставлення до письменників Філософські ідеї в творчості болгарських книжників (Климент Охридський, Костянтин Преславський) Преславська літературна школа займалась перекладами літератури з давньогрецької на старослов’янську мову, упорядкуванням збірників (Ізборник Симеона).
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 244; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.149.24.70 (0.006 с.) |