Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Завершальний етап роботи з художнім текстом — творчі усні та письмові роботи учнів.↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 6 из 6 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Мета цього етапу: навчити учнів узагальнювати й використовувати здобуті на попередніх етапах роботи знання — самостійно давати оцінку окремим частинам і всьому твору в цілому; мати власне судження про вчинки дійових осіб; спираючись на зміст і форму художнього твору, розвивати навички усного та писемного мовлення. Види творчих робіт зумовлені віковими можливостями учнів. Так, учнів 5 —8 класів, у яких викладається пропедевтичний курс зарубіжної літератури, необхідно навчати: 1) будувати простий і складний плани твору, що розгля- даэться; простий план характеристики образу літературного героя (усно й письмово); стисло й докладно переказувати текст (усно); 2) будувати складний план характеристики образу літературного героя; готувати вибірковий переказ із елементами опису, твір-роздум про героя (усно та письмово); 3) стисло переказувати великий епічний твір, складати план порівняльної характеристики образів. Учні вчительки Ю. Дишлюк (м. Київ) одним з найулюбленіших шкільних предметів називають зарубіжну літературу. Чому саме ці уроки? Бо діти будь-якого віку люблять спілкуватися, дізнаватися про щось нове й цікаве, грати, фантазувати, творити, висловлювати свої думки, а тому вчителька намагається так проводити уроки літератури, щоб задовольнити потреби школярів, вчити й виховувати їх засобами мистецтва слова. Готуючись до уроку, вона замислюється не лише над темами, прийомами та видами робіт, а й визначає потенційні можливості для творчого розвитку своїх учнів стосовно твору, який вивчається. «Скринька самоцвітів», «Таємниці з гли-
бини віків», «Подорож до чарівного світу» — вже самі теми уроків приваблюють і зацікавлюють (це перші теми за програмою 5 класу — «Усна народна творчість», «Міф», «Казки народів світу»). Кожен урок має свій секрет, загадку: разом з різними видами читання й обговорення творів використовуються кросворди, ребуси, малюнки. Обов'язковими є також творчі письмові завдання. Насамперед відповіді на запитання (як домашні заготовки, так і експромти): «Що в людині виховує казка?», «Які герої стали улюбленими і чому вони тобі сподобалися?», «Чим схвилювала казка (міф)?», «Згадайте, які кінофільми або мультфільми знято за народними казками, які саме вам сподобалися й чому?», «Яку красу треба цінувати в людях?», «Про яких людей говорять, що в них гаряче серце (наведіть приклади з казок і з життя)?», «Чи може в сучасному житті відбуватися щось чарівне, незвичайне?» тощо. Вчителька використовує словесний опис, пропонує скласти відгуки, оповідання, в яких зашифровано приказки або прислів'я, власні загадки, казки, міфи (з урахуванням усіх жанрових особливостей). Учні пропонують на розсуд однокласників власні твори. Наталка Г. (5 клас). Міф «Чому йде град?»: «Над Північним полюсом на високих хмарах живуть крижані кури. Вони зроблені зі справжнісінької криги. Яйця несуть також крижані. Після того, як знесуть яйця, вони їх висиджують. Проходить час — і вилуплюються пташенята: яйця тріскаються, і з'являються маленькі курчата, що підростають і стають півнями або курками. А шкаралупу від яєць вони викидають у прірву, тобто нам на землю. Ось так і випадає град». На уроках за темою «Байка» після прочитання, інсценування й визначення основних ознак цього жанру дітям пропонується знайти будь-які прислів'я, що виступатимуть як мораль, придумати історію, яка підтверджувала б прислів'я. Кожен учень намагається створити щось особливе. Ірина К. (,6 клас). Байка «Неслухняне курча»: Якось на хазяйському подвір'ї Гуляли кури та курчата білі. Траву клювали і шукали черв'яка, Ось прибіга до них мале курча: «Дурні, Копаєтесь в багні, А там в хазяїна в коморі Пшона і проса є доволі. Ходім мерщій клювати те зерно, Задарма нам дістанеться воно».
На що відповіла розумна курка: «Ви подивіться на цього недоумка, Що на хазяйське зазіха зерно, Хоча ним не зароблене воно. Схотів поїсти задарма, Бач, мабуть, розуму нема». Та не послухалось розумну курочку воно, Пішло в комору, де було зерно. Хазяїн те курча зловив І в той же день з нахаби суп зварив. Мораль виховує й повча — Розумних слухай курочок, курча! У процесі творчості формується особистість. Роман Дж. Грін-вуда «Маленький обідранець» і повість М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» викликають багато роздумів особистісного характеру. Тому теми творів були такими: «Роздуми над книжкою», «Як боротися з поганими звичками?», «Як стати доброю людиною?» Можливо, вони вирішили не одну дитячу проблему. Марія Ш. (6 клас). Твір-роздум <Як стати доброю людиною?»-: «Переважно людину виховують її батьки. Якщо в сім'ї гарні, добрі стосунки, уважне ставлення один до одного, доброзичлива атмосфера, то діти змалку звикають бути добрими. Також людину виховує література, мистецтво, школа, гарні вчителі. Література і музика навчають розуміти прекрасне, самому виховувати в собі гарні риси. Дуже добре, коли в дитини є маленький братик або сестричка чи маленька тваринка, за яких вона відповідає, яких вчиться любити. Наприклад, у Джима була маленька сестричка Поллі, яку він дуже любив і не міг дозволити собі втекти, залишивши ЇЇ саму. Така турботливість викликає у мене захоплення прекрасною душею героя Грінвуда. А у Тома Сойєра є тітка Поллі, яка, і він це знає, любить його. І це дуже важливо. Людина може стати злою, коли її ніхто не любить, коли в неї немає друзів. Щоб бути доброю людиною, треба любити інших людей, розуміти їх. Згадайте, як Том Сойєр уперше зустрівся з Беккі й пожалів її. Завдяки любові до Беккі Тетчер Том дуже змінюється, із розбишаки і неслуха перетворюється на чуйну, добру і душевну людину. Я так вдячна моїй сім'ї за те, що вона виховала мене, вдячна школі, моїй першій вчительці, всім тим вчителям, які вчать нас бути чесними, добрими, бачити навколо себе прекрасне, вдячна книжкам, які розповідають мені про цей дивовижний світ життя, вдячна моїм друзям, які люблять і підтримують мене».
Учням 5 — 6 класів можна запропонувати уявну зустріч з літературними героями. Наприклад, написати листа до героїв твору або від імені будь-якого героя. Валерія П. (6 клас). Лист Аліси з Країни чудес: «Блукаючи лісом, Аліса вирішила написати листа своїй кішці Діні й розповісти їй про одну зі своїх пригод. "Дорогенька моя Діно! Зі мною все гаразд. У країні, до якої я потрапила, все якесь дивне й незрозуміле. Цікаво, що тварини і рослини тут можуть розмовляти, як люди. Тому, коли повернуся, буду й тебе вчити говорити, читати й писати. А поки що мене це просто дивує. Якось я зайшла до прекрасного саду, який заріс бур'яном. Мені стало шкода декоративних квіток, які спокійно уживалися зі шкідливими рослинами. Тоді я вирішила прийти їм на допомогу й виполоти бур'ян. Проте вони не дозволили мені цього зробити, кажучи, що то їхні вірні друзі. Ти можеш у це повірити, Діно? Тут усе таке таємниче, загадкове й дуже цікаве. Не сумуй за мною, Діно. Скоро побачимося!"» Підтримуючи бажання учнів творити самостійно, вчитель на уроках влаштовує конкурси тем творів та найцікавіших ідей щодо проведення того чи того уроку. Разом з учнями обирає найбільш вдалі й захопливі. Інколи тема визріває сама собою, у процесі читання або вивчення літературного твору. Незрідка виникають непередбачені ситуації, коли учні висловлюють суперечливі думки, засуджують погляди або поведінку якогось позитивного літературного героя. Таким, наприклад, був один з уроків за повістю А. Ліндгрен «Пеппі Довга-панчоха». Читаючи в класі розділ «Пеппі запрошують на підвечірок», учителька помітила стурбованість і незадоволення на дитячих обличчях. З'ясувавши, чим це було викликано, запропонувала письмово висловити власні роздуми про поведінку Пеппі в гостях і дати героїні твору цінні поради. Тетяна М. (5 клас): «Я люблю, коли до мене приходять гості. Хочеться, щоб вони почувалися якнайкраще. Ми граємося, читаємо, іноді тихенько бешкетуємо. В мене гарні друзі, вони знають, як треба поводитися в гостях, тому ми не завдаємо одне одному клопоту. Але якби до мене прийшла Пеппі, то я згоріла б від сорому за неї». Олександр К. (5 клас): «Звісно, Пеппі поводилася в гостях погано, була невихованою і неввічливою. Астрід Ліндгрен розказала нам, як не можна поводитися в гостях: голосно кричати і командувати, першою бігти до столу й напихати рот їжею так, щоб не можна було сказати й слова, втручатися в розмови дорослих і заважати їм, а також шкодити та бешкетувати».
Царина У. (5 клас): «Не можна звинувачувати лише Пеппі. Дитина може не знати, як треба поводитися. Пеппі ніколи не бачила мами, її тато капітан, він весь час у плаванні й рідко бачить свою дитину. До школи вона теж не ходила. Я хочу, щоб Пеппі прислухалася до своїх друзів і пішла до школи, де її навчать гарно поводитися». Катерина М. (5 клас): «Я думаю, що, дивлячись на Пеппі Довгапанчоху, деякі діти впізнали в ній себе. Вони зрозуміли, як важко дружити з такою людиною. Томмі й Аніка вибачили своїй подрузі, хоча й були здивовані». Бажано, щоб твори звучали в класі з уст самих авторів. Кожен має право на особисту думку. Іноді після прочитання твору виникають запитання у слухачів-однокласників, зав'язується дискусія, висловлюються побажання. Вигадці, фантазії дітей немає меж, тільки до них треба доторкнутися чарівною паличкою з вогником власного бажання. Учням 9—11 класів під час опанування системного курсу зарубіжної літератури необхідно дати навички: — складання конспекту та його різновидів; — складання усного й письмового твору-роздуму над проблемою; — написання реферату за двома та більше джерелами; — складання усного й письмового твору-аналізу (компаративного) художніх текстів; — написання доповіді та її усного викладу. На завершальному етапі вивчення художнього твору вчитель сам визначає форму проведення творчих робіт (навчальна ситуація уроку; цілий урок: завершальний, виразного читання, позакласного читання, розвитку мовлення тощо: робота вдома, позаурочні заходи; літературний вечір або літературна гра, екскурсія тощо), час проведення, готує план-конспект. Вивчаючи та узагальнюючи досвід проведення творчих робіт вчителями України, переконуємось у важливості цієї праці. Вона навчає учнів самостійно досліджувати проблему, зіставляти, порівнювати, узагальнювати, власне — аналізувати художній твір. Наприклад, під час експериментальної роботи після вивчення теми «О. де Бальзак. "Гобсек"» розглядається тема «Ф. До-стоєвський. "Злочин і кара"». Даючи загальну характеристику творів Ф. Достоєвського, учні підкреслювали, що через близькість письменників однієї доби, хоч і різних народів, виявляється спільне зацікавлення в розробці моральних аспектів життя. У романах Ф. Достоєвського, як і його західного попередника, висвітлюються соціальні контрасти великого міста,
влада грошей над людиною, картини божевільної гонитви за щастям, в якій гине більшість, а торжествують одиниці. Розглядаючи програмові питання за творчістю Ф. Досто-євського, учні виконували завдання пошукового, дослідного характеру. Зокрема, до оглядової теми добирався матеріал для характеристики доби, в яку жив і творив Ф. Достоевський; готувалися усні повідомлення «О. де Бальзак і Ф. Достоевський — великі письменники XIX століття», а до нарису життя і творчості — тема «Суперечності світоглядів у творчості О. де Бальзака і Ф. Достоєвського». Після вивчення розділу «Ф. Достоевський "Злочин і кара"» однією з тем письмових робіт пропонувалася — «Петербург Ф. Достоєвського і Париж О. де Бальзака». Деякі спостереження й висновки учнів виявилися досить вдалими. Учениця К.: «...Кожен великий майстер художнього слова по-своєму неповторний, схожий лише на себе. Але коли я читала романи Ф. Достоєвського «Принижені й ображені», «Злочин і кара», а перед цим — твори О. де Бальзака «Гобсек» та «Батько Горіо», то побачила багато аналогій. О. де Бальзак показує сучасне йому французьке суспільство з 1816 по 1848 рік. Ф. Достоевський також малює сучасну йому Росію, що переживає добу глибоких соціальних зрушень і моральних потрясінь. З найбільшою силою вони дають про себе знати в центрі країни, найперше — у столицях. До такого опису і зверталися великі письменники. О. де Бальзак змальовує Париж, Ф. Достоевський — Петербург. На тлі Петербурга розгортається дія романів «Злочин і кара» та «Принижені й ображені». Яке сумне це тло! У Ф. Достоєвського столиця — місто нещасть, страждань, місто пияцтва й розпусти. Воно вже заражене всіма болячками великого центру, з хижками для бідняків і барлогами лихварок, поліцейськими конторами і «будинками розпусти». Ф. Достоевський порівнює його з понурою, нетерплячою, несправедливою людиною... Петербург Ф. Достоєвського, як і Париж О. де Бальзака, реальний і фантастичний. Краса архітектурних споруд міста контрастує з життям «маленької людини» в ньому. Прекрасне місто не тільки байдуже — воно вороже людині, яка живе не в палацах, а на злиденних околицях. О. де Бальзак обирає Париж місцем дії для багатьох своїх романів. Контрастні картини життя цього міста: блискуча розкіш і понурі злидні, чесність і безчестя; високі ідеали та мрії і крижані гори егоїзму. Зовсім в іншому районі міста живе Поліна — в безлюдному, глухому, де вулиці, завулки і вся місцевість занедбані. Знедолений люд протиставлений світові розкошів, пишності, заможності...
Учень Б.: «...На мій погляд, близькість великих письменників — О. де Бальзака та Ф. Достоєвського — виявилася в розробці проблеми долі молодої людини XIX століття. їхні герої живуть у столицях або з'являються там за примхою долі. Великі промислові центри, немов бурхливі моря, то піднімають героїв на гребені тимчасових перемог, то кидають їх на саме дно суспільства. Коли я читав опис зовнішності Розкольникова («Він був так зле одягнений, що інша, навіть і звикла людина не радо відважилася б удень виходити в таких лахах на вулицю... Капелюх його був високий, круглий, шовковий, але цілком уже зношений, зовсім рудий, витертий і брудний, з обірваними крисами і в найгірший спосіб збитий набакир...»), мені згадався Ежен Растиньяк з роману О. де Бальзака «Батько Горіо», його з'ява на початку твору: «Повсякдень на ньому був старий сюртук; поганий жилет, дешева чорна краватка, абияк зав'язана й зім'ята, панталони в тому ж дусі, черевики, на яких уже були замінені підошви...» Майже однакові й умови життя обох — це нетрі Парижа й Петербурга. Як приклад, можна порівняти опис пансіону Воке в романі О. де Бальзака з описом кімнати Розкольникова в романі Ф. Достоєвського: Пансіон Воке Тут є меблі, «вигнані» звідусіль, приміщувані сюди, як приміщують у лікарні для безнадійно хворих відходи цивілізації, меблі «старезні», «сточені хробаками», «ледве живі»... Кімната Розкольникова Меблі відповідали помешканню: було три старих стільці, не зовсім справних, фарбований стіл у кутку і, нарешті, незграбна велика софа.., колись оббита ситцем, але тепер у лахах... Те, що пише про столицю Франції О. де Бальзак («У Парижі багато чого приголомшує: безліч людних крамниць, висота будинків, потік карет і, найбільше, постійне зіткнення надзвичайних розкошів і надзвичайних злиднів»), можна прочитати і про Петербург у Ф. Достоєвського. Це конкретні міста, але водночас — і символи. Символи багатства й убозтва, доброчесності й розпусти...» Отже, застосування дослідницького методу на завершальному етапі вивчення художнього твору доводить доцільність саме такої послідовності роботи з текстом. Зазначимо, що успішна розробка цієї проблеми можлива лише у разі досконалого опанування теоретичного підґрунтя. Творчо осмисливши його, вчитель продовжить пошуки власних ефективних прийомів і форм роботи з художнім текстом.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 234; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.129.241 (0.009 с.) |