Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Орієнтовні тези аналізу матеріалуСодержание книги Поиск на нашем сайте
.3 Григорій відповідає на докори Варлаама й Мисаїла примовкою: «Пий, та про себе розумій, батьку Варлаам! Бачиш: і я іноді доладно говорити вмію». У сцені біля фонтана він виголошує пристрасні любовні монологи. Приймаючи своїх прихильників, Григорій поводиться як державна людина. Різні обставини розкривають нові риси його характеру. Це суто шекспірівський спосіб зображення. Але характери героїв О. Пушкіна будуються інакше, ніж у В. Шекспіра. У творчості російського поета відчувається зв'язок з принципами класицизму. Кожна сцена зображує Бориса на новому етапі його розвитку, щораз іншим. В. Шекспір, навпаки, дає поступове накопичення нових рис характеру, а потім — вирішальний вибух, який змінює характер людини. Поступове накопичення роздратування у Ліра через власних доньок приводить його до рішучих дій, характер героя різко змінюється. Як і В. Шекспір, О. Пушкін пише деякі сцени прозою, інші — віршами. За його ж зізнанням, це порушує четверту засаду класицизму — єдність складу. □ Коли В. Шекспір створював образ своєї вітчизни, він спирався переважно на хроніки стародавнього англійського літописця Р. Холіншеда. О. Пушкін звертався до російських літописців та «Истории государства Российского» М. Карамзіна. Як і для В. Шекспіра, минуле для О. Пушкіна було невіддільним від сучасності. Він шукав у сучасному житті риси минулого, намагався знайти їх у сучасників, щоб краще, глибше їх зрозуміти. □ «Борис Годунов» — історична драма, в написанні якої О. Пушкін спирався на більшу кількість документів, аніж В. Шекспір у своїх хроніках. О. Пушкін розумів, що його трагедія відрізняється від п'єс В. Шекспіра точнішим відтворенням історичного минулого, звичаїв того часу. Він писав про своїх попередників: «Шекспір зрозумів пристрасті; Ге-те — звичаї». І про себе: «Ви запитаєте мене: а ваша трагедія — трагедія характерів чи звичаїв? Я вигадав найлегший вид, але спробував поєднати і те і те». О Говорячи про народність творчості В. Шекспіра, О. Пушкін відзначав і слабкі місця великого поета, вказав на недбалість зовнішньої обробки. Це є характерним не лише для творів В. Шекспіра, а й для усієї літератури доби Відродження. У трагедії О. Пушкіна яскраво змальовано життя російських людей, їхні характери. Створивши історичну драму в дусі В. Шекспіра, він збагатив літературу твором з яскравим національним колоритом.
Дібраний та опрацьований учнями матеріал про зв'язки творчості В. Шекспіра з українською і російською літературами виявився настільки цікавим, що вони самостійно розпочали підготовку до літературного вечора. Учні розповіли про виставку ілюстрацій художника Д. Шма-ринова до творів В. Шекспіра, продемонстрували чудові ілюстрації до трагедії «Ромео і Джульєтта», які здобули визнання у всьому світі. На міжнародній виставці книжкового мистецтва у Лейпцигу в 1965 р. ілюстрованій Д. Шмариновим книжці було присуджено срібну медаль. Учні добирали уривки з твору до ілюстрацій («Сад Капулетті», «Ромео», «Пролог», «Хор», «Кладовище», «Склеп Капулетті», «Герцог» та ін.). Вони помітили, що майже кожен з монологів героїв схожий на невеличкий ліричний твір і дійшли висновку: в цьому виявилася еволюція поетики англійського митця. Учні знайшли також цікавий матеріал про створення балету «Ромео і Джульєтта» та виконання ролі Джульєтти Г. Улано-вою; прочитали вірші М. Алігер «Ромео і Джульєтта», «Милі трагедії Шекспіра»; підготували повідомлення на тему: «Трагедія "Гамлет" у театрі та кіно»; прослухали записи сонетів В. Шекспіра (90-й у виконанні А. Пугачової і 36-й у виконанні В. Серебрянникова). Отже, використовуючи прийоми дослідницького методу (науковий пошук, самостійний аналіз, порівняння), учні дійшли висновку про актуальність творчості великого англійського драматурга. Залишаючись сучасною і в новому тисячолітті, вона, як і раніше, привертає до себе увагу художників, поетів, письменників, композиторів. Дібрані матеріали лягли в основу сценарію літературного вечора «Геній, що не старіє». Репродуктивний метод логічно завершує процес пізнання, бо саме він націлений на те, щоб відновлювати, відтворювати все, що зберегла пам'ять. Реалізується він за допомогою прийомів, спрямованих на стимуляцію навчальної діяльності учнів. Головна мета цього методу — дати учням знання в готовому вигляді й зорієнтувати їхні зусилля на запам'ятовування відповідної інформації. Тому в методичній літературі його називають викладацьким, або репродуктивно-творчим. Домінантними прийомами цього методу є слово й розповідь учителя, лекція. Слово й розповідь учителя — це прийоми, які найчастіше використовуються в середніх класах; лекція — прийом репродуктивного методу, який учитель частіше застосовує у старших класах.
Слово вчителя використовується, коли необхідно дати учням будь-яку коротеньку інформацію. Цей прийом допомагає вчителю розпочати урок, підбити підсумки перевірки домашнього завдання, дати необхідну інформацію в процесі уроку, підбити підсумки уроку, пояснити домашнє завдання тощо. Розповідь учителя — це прийом, до якого він вдається, подаючи біографічну довідку, що безпосередньо стосується художнього твору, факти суспільно-історичного плану, котрі лягли в основу твору, історико-культурні та літературні явища життя, історико-порівняльні паралелі зарубіжної та української літератур, типологічно схожі моменти в обох літературах, переказ окремих епізодів, що не вивчаються текстуально. Готуючись до розповіді, вчитель складає план, або план і тези, або ж пише розгорнутий конспект, добирає наочність. Важливо, щоб початок розповіді зацікавив учнів, привернув їхню увагу до інформації вчителя, спонукав до творчої діяльності. У старших класах розповідь учителя поступово розширюється і набуває ознак лекції. Шкільна лекція відрізняється від загальновідомого поняття «лекція» своєю специфікою. Поняття «шкільна лекція» треба розуміти як усне викладання будь-якої теми навчальної дисципліни «Зарубіжна література». Добираючи матеріал до лекції, вчитель призначає учнів, що будуть разом із ним готувати її. Він продумує завдання для кожного із членів творчої групи. Зазвичай учням пропонують: — оформити дошку (запис теми, епіграфа, плану уроку, цитат, дат тощо); — оформити виставку книжок (видання письменника, творчість якого вивчається, наукової літератури, мемуарів, епістолярної спадщини тощо); — підготувати плакати з висловлюваннями та відгуками гро письменника і його творчість сучасників, критиків; — оформити стенд «Щоб урок був цікавим, прочитай..., "придумай..., напиши..., зроби..., добери...»; — вивчити напам'ять вірші, які прозвучать під час лекції; — бути співдоповідачами. Необхідно розпланувати виконання тих чи тих завдань під час лекції; продумати: складатимуть план учні, чи його запропонує вчитель; які частини лекції будуть тільки слухати, а які — конспектувати; складатиметься конспект лекції чи записуватимуться її тези. Учителю потрібно визначити обсяг лекційного матеріалу згідно з відведеним на лекцію часом. Лекція складається з таких частин: — вступної, яка повинна привернути увагу учнів до теми й зацікавити нею: 181 — головної, де розкривається зміст теми, обґрунтовуються її теоретичні положення; — завершальної — підбиваються підсумки, формулюються відповідні висновки. Лекція вчителя — це його творча робота, що повинна бути для учнів переконливим прикладом, імпульсом до самостійного творення. Пропонуємо приклад конспекту лекції до теми: «Вальтер Скотт. Біографічний нарис» (7 клас). Орієнтовні тези лекції □ Вступна частина Вальтер Скотт (означає шотландець). Прожив 61 рік (1771 — 1832). 1. Про Вальтера Скотта Починаючи з XIX ст. Вальтер Скотт входить до когорти найвидатніших письменників Європи. Всі нові його твори відразу перекладалися кількома мовами й публікувались у різних виданнях. Його ім'ям названо цілу добу літературного розвитку. Газети й журнали постійно друкували статті про письменника; поети оспівували його твори; романісти наслідували його; історики ним захоплювалися; художники писали картини на його сюжети; композитори створювали опери... Мало хто з великих письменників того часу здобув таку славу за життя. Кожна країна очікувала свого Вальтера Скотта, який зміг би прославити її так, як великий шотландець возвеличив свою батьківщину. 2. Про батьківщину письменника На початку XVIII ст. Шотландія втратила свою самостійність. Вона стала частиною Об'єднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії. Про минулу велич країни ще нагадували палаци шотландських королів, що височіли на пагорбах, славнозвісний Единбурзький замок, руйновища Голірудсь-кого абатства. Проте Единбург з його архітектурними пам'ятками в часи В. Скотта вже не був політичним центром країни. Він залишився історією. Тут усе зберігало пам'ять про славне минуле Шотландії, про героїчні бойовища і народні повстання. О Головна частина 3. Юність письменника Вальтер Скотт народився у столиці Шотландії — Единбурзі, в родині адвоката. Після закінчення школи він працю-
посаду секретаря, а згодом — шерифа свого повіту. Батько жартував, що він народжений бути мандрівником-коробейни-ком, а не юристом. Справді, В. Скотт багато подорожував. Його приваблювали далекі маловідомі куточки своєї країни. Він захоплювався минулим, збирав пам'ятки шотландського фольклору, записував балади й пісні, відвідував місця історичних подій, грунтовно вивчав історію Шотландії. Це захоплення тривало все життя. Пізніше у своєму маєтку Ебботсфорді на березі Твіду — прикордонної річки між Англією та Шотландією — Скотт зібрав цікаву колекцію старовинних речей: зброї, рукописів, книжок, хатнього начиння. Серед особливо цінної зброї в колекції зберігалася шпага Клеверхауза — героя «Пуритан», пістолети Монтроза — героя «Легенди про Монтроза», рушниця Роб Роя — героя однойменного роману. Це був незвичайний замок. Існує легенда, що саме тут В. Скотту вночі примарився образ Дж. Байрона, якраз у день смерті поета. 4. Світогляд письменника Світоглядні позиції письменника були вельми суперечливими. Він дотримувався консервативних поглядів, був прибічником уряду торі й конституційної монархії. Об'єктивно він визнавав право народу на боротьбу проти гнобителів, але його лякала ідея народовладдя. Консерватизм В. Скотта не був послідовним. У своїх кращих романах він відобразив народні погляди на тогочасні події. Письменник краще за будь-кого до нього розкрив роль соціальних конфліктів в історії людства, показав залежність долі окремої людини від загально-історичного розвитку. 5. Літературна творчість письменника відзначалася За своє життя він написав близько тридцяти романів, присвячених: — історії Шотландії (так звані шотландські романи: «Уеверлі, або Шістдесят років тому», «Пуритани», «Роб Рой» та ін.);
— історичному минулому Англії («Айвенго», «Монастир», — подіям у Франції під час правління Людовіка XI 6. Друзі письменника Серед них є такі відомі прізвища, як Джон Ірвінг, Вільям Клерк, Томас Мур, Вільям Водсворт. Добрим товаришем В. Скопа був Дж. Байрон. У молодості він гостро висміяв поеми В. Скотта у своїй сатирі «Англійські барди і шотландські оглядачі». Дж. Байрон розглядав їх разом із творами романтиків «Озерної школи», наголошуючи на романтичному зловживанні фантастикою, однобокій поетизації феодального варварства та ін. В. Скотт належно сприйняв критику: саме ці недоліки було сумлінно переглянуто й по-новому осмислено в його кращих історичних романах. За визнанням самого В. Скотта, поява Дж. Байрона в літературі змінила його творчу долю. Він розумів, що з таким геніальним поетом, як Байрон, суперництво неможливе і спробував свої сили на новій літературній ниві — в жанрі історичного роману, що й принесло йому незаперечне визнання. О Прикінцева частина 7. Значення творчості митця Неабияка роль у розвитку європейської літератури належить жанру історичного роману, створеному В. Скоттом. Великі письменники XIX ст. продовжили його традиції, навчаючись у нього мистецтва досконало опрацьовувати матеріал, досліджувати сучасність як особливий етап у розвитку суспільства. Він показав, як втілювати в художні образи тенденції та закономірності доби. Показуючи своїх героїв у побуті та наділяючи певною вдачею, він витворив їх життєво правдивими, переконливими. Палкий шотландський патріот пристрасно й мудро розповів людям усього світу про свою невеличку країну, її героїчне минуле, мужній, волелюбний народ. Залежно від мети та вимог програми за темою вчитель може використати значно більше тез лекції (роки навчання, штрихи до портрета, бібліотека письменника, епістолярна спадщина та ін.). Прикінцева частина також може бути ширшою за викладом, поділятися на підпункти. Дослідження проблеми методів та видів навчальної діяльності учнів відтворимо у схемі (див. с. 185 — 186). Запропонована класифікація методів навчання світової літератури не вичерпує можливостей вирішення проблеми. Уче-ний-методист Є. Пасічник у книжці «Українська література в
школі» зазначає: «Система методів М. Кудряшова орієнтує вчителя на забезпечення всебічної активізації розумової діяльності дітей, на розвиток їхніх творчих сил. Проте ця класифікація вимагає ще певного уточнення і глибшого наукового обґрунтування» [5]. Не можна не погодитися з цією думкою, як і з твердженням дидактика Ю. Бабанського: «... сукупність методів буде відносно цілісною, якщо до неї входитимуть принаймні три групи методів: методи організації й самоорганізації навчально-пізнавальної діяльності, методи стимулюван- Методи
1. Культура сприйняття художнього твору X І Індивідуальне читання (вголос, про себе, «ланцюжком», під музику), читання хором, читання в особах, коментоване читання, повторне читання, вибіркове читання, виразне читання, читання напам'ять І 2. Поглиблене засвоєння змісту твору Побудова системи запитань, бесіда за прочитаним, словникова робота, побудова системи завдань, постановка проблеми, проведення диспуту, порівняння творів 3. Аналіз твору. Самостійна творча робота Побудова системи запитань, постановка проблемних запитань, постановка дослідницьких завдань (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, оцінка художнього твору або критичної літератури, доведення факту наслідування, порівняння творів), визначення тем для повідомлень, доповідей
185
4. Свідоме засвоєння набутих знань X Слово, розповідь, лекція вчителя, завдання за підручником, самостійний добір навчального матеріалу
Читання вдома і в класі, заучування напам'ять, активне слухання під час художнього читання, пошук слів, які вказують на національну специфіку твору, ілюстрування прочитаного та ін. т Близькі до тексту перекази, перекази з елементами порівняння, складання плану, читацьких відгуків, художні перекази, створення сценаріїв, твір з елементами порівняння, структурне порівняння творів, порівняння підрядника, перекладу й переспіву та ін. т Аналіз художнього тексту різними шляхами, порівняльний аналіз, порівняння творів у тематичному, проблемно-ідейному, історико-літе-ратурному планах, аналіз двох точок зору, порівняння літературного твору з його екранізацією, самостійна оцінка вистави, кінофільму, твору живопису та ін. Уважне слухання розповіді, лекції вчителя, запис плану, тез або конспекту лекцій учителя, складання плану, таблиці, підготовка усних відповідей, повідомлень, доповідей, написання різних видів творі ня та мотивації навчання, методи контролю и самоконтролю за ефективністю навчання» [6]. Адже, як зазначали психологи О. Леонтьєв, П. Гальперін та Д. Ельконін: «...оцінка результат тів застосування того чи того методу не може зводитися до врахування тільки освітнього ефекту й повинна містити також визначення його ефективності в психологічному розумінні, тобто з погляду просування учнів у їхньому розумовому розвитку. Залежно від умов та методів навчання інтелектуальний розвиток учнів може бути вищим або нижчим» [7]. Методи навчання багатофункціональні. Вони скеровані на те, щоб озброювати учнів глибокими й міцними знаннями, формувати в них позитивні мотиви навчальної діяльності, виробляти вміння самостійно набувати нових знань, орієнтуватися в бурхливому потоці наукової інформації. З найголов-, ніших функцій навчальних методів можна виокремити такі: освітню, виховну, розвивальну, спонукальну, а також кон-трольно-корекційну. Триває науковий пошук учених-методистів, дидактиків, психологів, педагогів щодо вирішення проблеми методів навчання та їхньої класифікації. Однак теоретичні знання в цій галузі будуть ефективними лише в тому разі, якщо вони знайдуть творче застосування у практичній діяльності вчителя.
ідомі слова видатного поета Т. Шевченка спонукають учителя-філолога до творчої праці з художнім текстом світової класики. Вивчення художнього твору в школі — незалежно від його обсягу, змісту, кількості відведених програмою годин — поділяється на етапи. Враховуючи жанр твору та вікові особливості учнів, їх можна розмістити в тій послідовності, що зазначена в таблиці (див. с. 189). Учитель має творчо опрацювати запропонований варіант послідовності вивчення художнього твору, внести корективи, продиктовані конкретними умовами його роботи. Головне — не втратити внутрішньої логіки твору як єдиного композиційного цілого, де кожен елемент має своє місце і своє завдання. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ Перший етап вивчення літературного твору в школі — підготовка до сприйняття. Його мета — зацікавити учнів, пробудити в них бажання прочитати певний твір. Для цього використовуються такі методичні прийоми та форми роботи: —слово (або лекція) вчителя; —фронтальна (або індивідуальна) бесіда; —самостійне читання (вдома чи в класі) запропонованої вчителем додаткової літератури; —спільна робота учнів та вчителя з картинами, ілюстраціями до творів тощо; — словникова робота; — прослуховування музичних творів;
Етапи вивчення художнього твору в школі
— перегляд слайдів, діафільмів, уривків з кіно-, теле- та відеофільмів, які не ілюструють твір, а містять цікавий для учнів додатковий матеріал; — екскурсії до музеїв, пам'ятників, пам'ятних місць тощо; — використання Інтернету. Творчий учитель сам обирає форму та методи, прийоми та способи реалізації мети; враховує кількість часу, необхідного для вступного заняття, вік учнів, особливості кожного окремого тексту та характер наявного фактичного матеріалу. Так, на етапі підготовки до сприйняття казок цікаво повернути школярів у світ дещо призабутих казкових героїв. Зробити це ефективно можна під час заочної (або очної!) екскурсії у мальовничий куточок України, який міститься на околиці Ялти, неподалік таємничої скелі Ставри-Кая і водоспаду Учан-Су, — Галявину казок. Біля декоративної брами нас зустрічають тридцять витязів прекрасних, а згодом — Царівна-Лебідь, Мауглі та Багіра, Кіт у чоботях, Буратіно, Соловей-розбійник, Хазяйка Мідної гори, з якими разом ми в дитинстві мандрували світом, шукали золотого ключика, боролися за справедливість, захищали скривджених, відстоювали добро, навчаючись відрізняти його від зла. Тож повернемося ще раз до цього дива — казки. Так, у 5 класі вивчення літературних казок народів світу доцільно розпочати темою «Чарівники приходять до дітей», яка буде своєрідною підготовкою до подальшого сприймання казок учнями. Це заняття проводиться в бібліотеці або вчитель запрошує бібліотекаря до класу. Учні заздалегідь готують тематичну книжкову виставку, добірку матеріалів, ілюстрації до улюблених казок тощо. На цьому уроці доречно ознайомити п'ятикласників з такими авторами та їхніми творами: Ш. Перро («Червона Шапочка», «Ріке з чубчиком», «Попелюшка, чи Кришталевий черевичок», «Спляча красуня», «Кіт у чоботях»); брати Грімм («Бременські музиканти», «Горщик каші», «Заєць та їжак», «Семеро сміливців»); В. Гауф («Маленький Мук», «Каліф-лелека», «Карлик Ніс»); Е.-Т.-А. Гоф-ман («Лускунчик»); Р. Кіплінг («Мауглі», «Ріккі-Тіккі-Таві», «Цікаве слоненя»); В. Дісней («Білосніжка та семеро гномів»); І. Франко («Лис Микита», «Абу-Касимові капці», «Коли ще звірі говорили»); О. Пушкін («Золотий півник», «Про попа та робітника його Балду», «Про сплячу красуню та сімох богатирів») тощо.
Фрагмент уроку Учитель. Споконвіку розповідачі казок уявлялися малюкам добрими та симпатичними: милим білобородим дідусем з хитруватою усмішкою чи лагідною бабусею, що водночас плете і панчішки, і розповідь... Такий образ казкаря зберігся й донині. Доброта і лагідність, любов до дітей, тиха мудрість і якась відстороненість рід земної суєти — їхні визначальні риси. Однак письменники-казкарі не уявні, а живі люди, котрі жили в різний час, належали до різних народів, мали різні долі. Об'єднує їх одне — щира любов до маленьких читачів. Діти всього світу віддячують казкарям, будуючи незнищенний і величний храм Пам'яті Дитинства у своїх душах. Сьогодні ви серед будівничих цього величного храму. Країна казок чекає на вашу увагу, творчість і любов. — А що ви вже знаєте про Країну казок? Які книжки читали? Яких героїв зустрічали раніше на телеекрані? Учень. Мені дуже подобаються казки Вільгельма Гауфа, зокрема «Холодне серце» та «Карлик Ніс». Я гадаю, він найдобріший з усіх казкарів. Ще я дізнався, що В. Гауф прожив лише двадцять п'ять років, був домашнім учителем, багато писав. Він нічого не залишав на потім, не гаяв часу, працював удень і вночі. Учителю доречно навести уривок зі спогадів Юрія Нагібіна: «... моя бабуся вірила у Чахлика Невмирущого, і в Бабу Ягу, і в Лісовика, і в Кобилячу голову, що розмовляє. Я розумів, що вона вірить, завмирав від жаху, і в жаху цьому була поезія приналежності до інобуття, вічної таїни. Нині діти рідко почують з уст дорослого справжню казку... Справжню казку можна знайти лише у книжці». Учень. У мене вдома є велика книжка братів Грімм. її читала ще моя бабуся. На першій сторінці там зображено авторів — суворі, похмурі люди. Хіба можуть так виглядати ті, хто написав такі веселі казки, як «Бременські музиканти» чи «Семеро сміливців»? Учитель. Якоб та Вільгельм Грімм — брати, які щиро любили один одного все життя. Обидва були відомими вче-ними-філологами, захоплювалися народною німецькою поезією, збирали фольклор. Удвох видали «Дитячі та сімейні казки», що уславили їхні імена на весь світ. Ми з вами спершу прочитаємо чимало казок братів Грімм, а потім подумаємо: сумні вони чи веселі, похмурі чи привітні, оманливі чи щирі.
У ч є н ь. У багатьох казках, які я читав, є «хатинка на курячих ніжках». Герой підходить до неї і каже: «Хатинко, хатинко, стань до лісу задом, а до мене передом...» І жоден з них не здогадався просто оббігти цю хатинку. Це ж набагато швидше, ніж чекати, доки вона обертатиметься. Учитель. Таємниця такої дивної поведінки героїв схована в давніх віруваннях, сліди яких і досі зберігаються в чарівних казках. Тут ідеться про ініціацію — обряд посвяти хлопчика в чоловіка, повноправного члена общини. Юнака, котрий уже міг здобувати їжу та одружуватися, відводили в лісову гущавину, де заздалегідь будувалася хижка. Там жорстокими випробуваннями перевірялися його мужність, сміливість, стійкість, витривалість. Слабкодухі та фізично не підготовлені вмирали. Таким чином плем'я проводило своєрідний внутрішній добір, забезпечуючи собі виживання у складних умовах тогочасного життя. Вважалося, що лісова хатина збудована так, що вхід її обернено не лише до лісової хащі, а й до «того світу». Щоб не втрапити до нього передчасно, слід було повернути хатку в інший бік. Ось так і з'явилася відома вам усім формула-за-кляття. З часом обряд забувся, а слова-замовляння, як відгомін тих давніх часів, зберегла казка. У старших класах на етапі підготовки до сприйняття твору вчитель застосовує інші форми роботи. Так, готуючись до вивчення текстів з яскраво вираженим антивоєнним пафосом (Г. Бьолль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», Я. Гашек «Пригоди бравого вояка Швейка...», А. Ахматова «Реквієм», В. Некрасов «В окопах Сталінграда», Е. М. Ремарк «На Західному фронті без змін» тощо), важливо підготувати учнів до сприйняття творів цієї тематики. Старшокласники замислюються над вічними питаннями сенсу буття, місця людини в ньому, вимогами, які ставлять до себе та інших. Тому важливо, щоб переконливе емоційне слово вчителя навернуло юне серце до книжки, щоб у книжці шукали наші діти відповіді на свої запитання, шукали гідний орієнтир, взірець для наслідування. Ось яким може бути етап підготовки до сприйняття твору про Велику Вітчизняну війну. Фрагмент уроку Учитель. Лютим буревієм увірвався 1941 рік у людські долі: падали руїнами міста, чорним димом линули в небеса випалені до тла села, болем утрат згоряли людські серця...
Минули десятиріччя. Поросли травами поля битв. Та не гояться душі, не заростає забуттям пам'ять. Так, у повісті «Поріг любові» П. Проскурін розповідає: «20 жовтня 1941 року командир ескадрильї капітан Гу-ляєв полетів і назад не повернувся. Його разом з літаком знайшли лише через двадцять літ, 1961 року, поблизу села Шепетівка. Підбитий літак з пілотом засмоктало болото, й пілот пролежав двадцять років у герметично закупореній кабіні, зовсім не змінившись; коли його знайшли меліоратори й дістали з кабіни, він був такий самий, як і двадцять років тому в момент смерті: здавалося'; що він зараз здригнеться й розплющить очі. На другий похорон приїхали постаріла на двадцять років дружина і двадцятилітня дочка, і треба було бачити страдницькі очі цих жінок, особливо дружини, котра побачила коханого таким, яким він залишився в її пам'яті, не постарілим... На кладовищі, в момент поховання пілота, стояла жахлива тиша, жінки вголос не плакали...» Бувають хвилини, коли розум безсилий будь-що пояснити: ні, ніхто і ніколи не має права порушити природного плину життя, ось так трагічно ламати людські долі! Та війна не має законів — вона безжальна у своїй байдужості до людини. Аби застерегти нас від повторення цього кривавого жаху, письменник П. Проскурін у повісті «Поріг любові» приводить своїх героїв до Дятьківського музею на Брянщині, до стенду, присвяченого Василеві Дмитровичу Гуляєву. Зовсім юне, красиве обличчя на фото, годинник, пістолет, логарифмічна лінійка, планшет, гімнастерка, польовий лист... і скупі рядки завдання на ньому: «Переліт з Тарасівни до місця бою у складі пари ведучих». Побуваєте ви зі своїми учнями на заочній екскурсії чи прийдете до Обеліска Слави у своєму селі, відвідаєте музей чи запросите живого свідка тих часів — головне, щоб школярі почули «попередження з минулого», аби воно відгукнулось у їхніх юних серцях тривогою за майбутнє. Як засвідчує досвід кращих учителів, потрібний матеріал збирається й систематизується роками. Найзручніше робити це за персоналіями: а) ілюстрації до твору; портрети письменників; обкладин б) листи, спогади, уривки з художніх творів, матеріали з в) платівки, діафільми, аудіо- та відеозаписи тощо. Сьогодні збирання потрібної інформації може бути набагато швидшим, якщо використовувати комп'ютерні технології. Засоби та види отримання інформації за використання комп'ютерних технологій у процесі вивчення зарубіжної літератури подаємо у схемі, яку розробила О. Ісаєва [1]. Використання комп'ютерних технологій під час вивчення зарубіжної літератури
І Види отриманої інформації X Навчальні програми АЛЛ І Літературні бази даних Каталоги
І Вид використання І Опорні схеми Таблиці Пакети ключових слів Доцільність використання на уроці певного матеріалу визначиться у процесі роботи. З часом відсіється другорядне й залишиться те, що викликає інтерес у школярів, заохочує до читання творів. 194 Другий етап вивчення художнього твору в школі — читання тексту. |
Познавательные статьи:
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 220; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!
infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.142.98.111 (0.019 с.)