Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Правила чтения гласных в разных типах чтения

Поиск

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

 

 

Составители: Каф 33

 

Агинское 2014

Одобрено на заседании предметно-цикловой комиссии гуманитарных дисциплин

 

Протокол № 1 от «3» сентября 2014 года

 

Методические рекомендации по выполнению практической работы дисциплине Иностранный язык для студентов СПО специальностей 050146 Преподавание в начальных классах углубленной подготовки, 050144 Дошкольное образование углубленной подготовки, 050141 Физическая культура углубленной подготовки, 050130 Музыкальное образование углубленной подготовки, 050148 Педагогика дополнительного образования углубленной подготовки, 050715 Коррекционная педагогика в начальном образовании углубленной подготовки, 44.02.02 Преподавание в начальных классах углубленной подготовки

 

 

Содержание

 

Тематическое планирование…………………………………………………………..…….….........4стр.

Введение.……………………………………………………………………………………….…...…5стр.

Практическая работа № 1……………………………………………..……………………….…….6стр.

Практическая работа № 2 …………...…………………………………...………………………....11стр.

Практическая работа № 3 ……………………………………………………..….......................….13стр.

Практическая работа № 4 ……………………………………………………………......................14стр.

Практическая работа № 5…………………………………………………………………………...16стр.

Практическая работа № 6 …………………………………………………………………………..18стр.

Практическая работа № 7…………………………………………………………….......................20стр.

Практическая работа № 8…………………………………………………………………………...22стр.

Практическая работа № 9 ………………………………………………………….……………….23стр.

Практическая работа № 10 …………………………………………………………………………24стр.

Практическая работа № 11………………………………………………………………………….27стр.

Практическая работа № 12………………………………………………………………………….28стр.

Практическая работа № 13 …………………………………………………………………………30стр.

Практическая работа № 14………………………………………………………………………….31стр.

Практическая работа № 15………………………………………………………………………….33стр.

Практическая работа № 16………………………………………………………………………….34стр.

Практическая работа № 17………………………………………………………………………….36стр.

Практическая работа № 18………………………………………………………………………….38стр.

Практическая работа № 19………………………………………………………………………….40стр.

Практическая работа № 20………………………………………………………………………….42стр.

Практическая работа № 21………………………………………………………………………….43стр.

Практическая работа № 22………………………………………………………………………….46стр.

Практическая работа № 23………………………………………………………………………….48стр.

Практическая работа № 24………………………………………………………………………….51стр.

 

 

ТЕМАТИЧЕСКОЕ ПЛАНИРОВАНИЕ

Практ.. работа Тематика практической работы Стр.
  Раздел 1. Вводно-коррективный курс.  
  Тема 1.1. Описание людей: друзей, родных и близких и т.д. (внешность, характер, личные качества)  
  Тема 1.2.Межличностные отношения дома, в учебном заведении, на работе  
  Раздел 2. Развивающий курс  
  Тема 2.1.Повседневная жизнь, условия жизни, учебный день, выходной день  
  Тема 2.2.Здоровье, спорт, правила здорового образа жизни  
  Тема 2.3.Город, деревня, инфраструктура  
  Тема 2.4.Досуг  
  Тема 2.5.Новости, средства массовой информации  
  Тема 2.6.Природа и человек (климат, погода, экология)  
  Тема 2.7.Образование вРоссии и за рубежом, среднее профессиональное образование  
  Тема 2.8.Культурные и национальные традиции, краеведение, обычаи и праздники  
  Тема 2.9.Общественная жизнь (повседневное поведение, профессиональные навыки и умения)  
  Тема 2.10.Научно-технический прогресс  
  Тема 2.11. Профессии, карьера  
  Тема 2.12.Отдых, каникулы, отпуск. Туризм.  
  Тема 2.13.Искусство и развлечения  
  Тема 2.14.Государственное устройство, правовые институты  
  Раздел 3. Общение (устное и письменное) на иностранном языке на профессионально направленные темы.  
  Тема 3.1.Документы (письма, контракты)  
  Тема 3.2.Планирование времени (рабочий день)  
  Тема 3.3.Условия проживания, система социальной помощи  
  Тема 3.4.Межличностные отношения  
  Тема 3.5.Профессии и профессиональные качества, профессиональный рост, карьера  
  Тема 3.6.Интернет  
  Тема 3.7.Страноведение  
  Тема 3.8.Музыка, литература, писатели  

Введение

Пояснительная записка

Основной целью практического курса обучения иностранному языку в педагогическом колледже является формирование у студентов иноязычной коммуникативной компетенции и развитие личности будущего педагога, способного и желающего овладеть иностранным языком средством общения и обучения, а также совершенствоваться в области иностранного языка и методики его преподавания.

Формирование иноязычной коммуникативной компетенции предусматривает отбор, методическую организацию и включение в учебный процесс образцов отечественной и зарубежной культуры. Последнее обусловливает включение в содержание обучения комплекса лингвострановедческих и страноведческих знаний о национально-культурных особенностях и реалиях страны (стран) изучаемого языка (безэквивалентной лексики, фразеологизмов, пословиц, афоризмов, географии и истории, национальных традиций и праздников, других особенностей страны изучаемого языка), минимум этикетных форм иноязычной речи для общения в социально-культурной сфере.

Задачи пособия:

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.

Практическая работа №1

Тема 1.1. Описание людей: друзей, родных и близких и т.д. (внешность, характер, личные качества)

Цель: совершенствование и развитие произносительных навыков, а также же навыков чтения, письменной и устной речи на английском языке. Научить описывать людей.

 

Содержание работы

Задание 1. Прочитайте следующие слова, отрабатывая звучание долгих и кратких гласных:

 

[i:] – we [wi:] мы, he [hi:] он, she [ʃi:] она, eat [i:t] питаться, seat [si:t] место для сиденья, be [bi:] быть, see [si:] видеть, three [θri:] три, people [pi:pl] люди, peace [pi:s] мир, free [fri:] свободный, teach [ti:tʃ] обучать, speak [spi:k] говорить, queen [kwi:n] королева.

[ɪ] – it [ɪt] оно, это, this [ðɪs] этот, sit [sɪt] сидеть, if [ɪf] если, live [lɪv] жить, begin [bɪʹɡɪn] начинать, invest [ɪnʹvest] вкладывать (капитал), Britain [ʹbrɪt(ə)n] Британия, English [ʹɪŋɡlɪʃ] английский язык, different [dɪfr(ə)nt] различный, king [kɪŋ] король.

 

[e] – men [men] люди, when [wen] когда, end [end] конец, health [helθ] здоровье, guest [ɡest] гость, ten [ten] десять, Wednesday [ʹwenzdɪ] среда, spend [spend] проводить, every [ʹevrɪ] каждый.

 

[æ] – man [mæn] человек, can [kæn] мочь, map [mæp] карта, land [lænd] земля, that [ðæt] тот, travel [ʹtrævəl] путешествие, Saturday [ʹsætədɪ] суббота, manners [ʹmænəz] (хорошие) манеры.

 

[ɑ:] – car [kɑ:] автомобиль, far [fɑ:] далеко, France [frɑ:ns] Франция, chance [tʃɑ:ns] шанс, father [ʹfɑ:ðə] отец, after [ʹɑ:ftə] после.

 

[ʌ] – one [wʌn] один, but [bʌt] но, must [mʌst] должен, London [ʹlʌndən] Лондон, come [kʌm] приходить, mother [ʹmʌðə] мать, above [əʹbʌv] выше, Sunday [ʹsʌndɪ] воскресенье, Monday [ʹmʌndɪ] понедельник, some [sʌm] некоторые, country [ʹkʌntrɪ] страна.

 

[ɔ:] – sport [spɔ:t] спорт, or [ɔ:] или, daughter [ʹdɔ:tə] дочь, four [fɔ:] четыре, for [fɔ:] для, horse [hɔ:s] лошадь, before [bəʹfɔ:] перед, all [ɔ:l] все, formal [ʹfɔ:ml] официальный, North [nɔ:θ] север.

[ɔ] – spot [spɔt] пятно, from [frɔm] из, от, was [wɔz] был, sorry [sɔrɪ] сожалеющий, hot [hɔt] горячий, shock [ʃɔk] шок, what [wɔt] что, clock [klɔk] часы, watch [wɔtʃ] часы, Scotland [ʹskɔtlənd] Шотландия.

 

[u:] – you [ju:] ты, do делать [du:], too [tu:] также, two [tu:] два, group [gru:p] группа, who [hu:] кто, soon [su:] скоро, choose [tʃu:z] выбирать, Tuesday [ʹtju:zdɪ] вторник, school [sku:l] школа.

 

[u] – full [ ful] полный, put [put] класть, good [gud] хорошо, push[puʃ] толкать, pull [pul] тянуть, book [buk] книга, look [luk] смотреть, foot [fut] нога.

 

[ə:] – girl [ɡə:l] девочка, work [wə:k] работа, world [wə:ld] мир, term [tə:m] семестр, learn [lə:n] изучать, Thursday [ʹθə:zdɪ] четверг, earth [ə:θ] земля, Sir [sə:] сэр.

 

[ə] – sister [ʹsɪstə] сестра, teacher [ʹti:tʃə] учитель, Russia [ʹrʌʃə] Россия, attend [əʹtend] посещать, surprise [səʹpraɪz] удивляться, сюрприз, America [əʹmerɪkə] Америка, England [ʹɪŋɡlənd] Англия, kingdom [kiŋdəm] королевство.

 

 

Задание 2. Прочитайте слова, отрабатывая звучание дифтонгов (двугласных), которые представляют собой как бы два слитно произнесенных гласных с ударением на первом элементе:

 

[eɪ] – they [ðeɪ] они, way [weɪ] путь, дорога, способ, day [deɪ] день, name [neɪm] имя, называть, stage [steɪdʒ] стадия, сцена, face [feɪs] лицо, aim [eɪm] цель, paper [ʹpeɪpə] бумага, газета, stay [steɪ] оставаться, say [seɪ] говорить, сказать, same [seɪm] тот же самый, Wales [weɪlz] Уэльс, great [greɪt] большой, огромный.

 

[aɪ] – I [aɪ] я, my [maɪ] мой, myself [maɪʹself] сам, eye [aɪ] глаз, guide [ɡaɪd] гид, проводник, die [daɪ] умирать, Friday [ʹfraɪdɪ] пятница, child [tʃaɪld] ребенок, why [waɪ] почему, primary [ʹpraɪmərɪ] первостепенный, начальный, private [praɪvɪt] частный.

 

[au] – now [nau] сейчас, how [hau] как, out [aut] вне, из, about [əʹbaut] около, down [daun] вниз, house [haus] дом, ground [ɡraund] земля, town [taun] город, South [sauθ] Юг.

 

[ɔɪ] – boy [bɔɪ] мальчик, oil [ɔɪl] масло, toilet [tɔɪlɪt] туалет, choice [tʃɔɪs] выбор, join [dʒɔɪn] соединять(ся), employ [ɪmʹplɔɪ] нанимать на работу, использовать.

 

[əu] – no [əu] нет, home [həum] дом, know [nəu] знать, cold [kəuld] холодный, road [rəud] дорога, low [ləu] низкий, only [ʹəunlɪ] только, nobody [ʹnəubodɪ] никто.

 

[ɪə] – ear [ɪə] ухо, near [nɪə] близко, clear [klɪə] ясный, чистый, theatre [ʹθɪətə] театр, real [rɪəl] реальный, ideal [aɪʹdɪəl] идеальный, zero [ʹzɪərou] ноль.

 

[ɛə] – air [ɛə] воздух, chair [tʃɛə] стул, there [ðɛə] там, their [ðɛə] их, where [wɛə] где, куда, parents [ʹpɛərənts] родители.

 

[uə] – tour [tuə] тур, путешествие, sure [ʃuə] уверенный, poor [puə] бедный, pure [pjuə] чистый, cure [kjuə] лечение, лекарство, during [ʹduərɪŋ] во время, mutual [ʹmju:tʃuəl] взаимный, usual [ʹju:ʒuəl] обычный, plural [ʹpluərəl] множественный.

 

 

Задание 3. Прочитайте слова, отрабатывая звучание трифтонгов, т.е. сочетаний дифтонгов с нейтральной гласной фонемой [ə]:

 

[eɪə] – player [pleɪə] игрок, layer [leɪə] слой, пласт, prayer [preɪə] проситель, молящийся.

 

[aɪə] – fire [faɪə] огонь, iron [aɪən] железо, утюг, society [səʹsaɪətɪ] общество, dialogue [ʹdaɪəlɔɡ] диалог, shire [ʃaɪə] графство, higher [haɪə] выше, via [vaɪə] через, Ireland [ʹaɪələnd] Ирландия, science [ʹsaɪəns] наука, variety [vəʹraɪətɪ] разнообразие.

 

[auə] – our [auə] наш, hour [auə] час, flower [flauə] цветок, tower [tauə] башня, towel [tauəl] полотенце, shower [ʃauə] душ, nowadays [nauədeɪz] сейчас, сегодня, power [pauə] сила, власть.

 

[əuə] – slower [sləuə] медленнее, ower [əuə] должник, goer [gəuə] ходок, follower [ʹfɔləuə] последователь, поклонник.

 

[ɔɪə] – employer [ɪmʹplɔɪə] работодатель, royal [rɔɪəl] королевский, roalist [ʹrɔɪəlɪst] роялист, destroyer [dɪʹstrɔɪə] разрушитель.

 

Ii/ Yy

[aɪ] [ɪ] [ɜ:] [aɪə] [ɪ]

I

time

five

my

fly

cry

it

ill

milk

wish

myth

symbol

sir

bird

first

dirty

Byrn

myrtle

hire

wire

tire

satire

tired

lyre

engine

sorry

family

music

public

English


 

Uu

[ju:] [ʌ] [ɜ:] [juə] [ə] [ju:]

due

tube

use

union

student

pupil

but

cup

under

fun

butter

sun

fur

burn

nurse

purple

return

Turkey

cure

lure

during

curious

secure

endure

success

difficult

upon

product

cucumber

luxury


 

 

Задание 5. Прочитайте следующие слова и сгруппируйте их в 4 колонки по правилам чтения гласных букв в ударном слоге.

 

Rome, summer, China, art, spring, duty, try, well, bore, time, severe, term, spoke, store, parents, enter, tired, winter, whole, spire, plane, short, be, atmosphere, hard, supper, smoke, alert, fond, plan, burst, wish, farm, compare, came, corn, dirt, tree, human, hurt, fell, miss, North, fare, hope, satire.

Задание 6. Прочитайте и переводите текст.

First of all I want to tell you that my best friend's name is Irina and she is 15. She is the best person I have ever met.

A few words about her appearance. Her height is nearly 149 cm. But she'd like to be a bit taller. Well, she is not slim but she is not fat either.

Irina has a round face as everyone has, a bit long nose and big cheerful grey eyes. Her skin is a bit pale but she likes this fact, she doesn't like ruddy faces. She has no freckles as my friend Nina has. Her forehead is open. I think Irina has a charming smile.

Her hair isn't very short but it's not long either. It is straight and black. Irina has rich hair.

I think that she looks like her father.

Irina is very active and creative, cheerful and curious. But the best thing is that she is reliable. We spend much time together. We go for a walk, we play tennis, watch TV, do things which we like.

I love my friend.

 

 

Vocabulary

 


Body build - телосложение

figure - фигура

slim - стройная

little, small - маленькая

thin – худая

tall - высокий

short - низкого роста.

fat - тучный, толстый

large, big - большая

stooping - сутулая

beautiful - красивое (о женщине)

handsome - красивое (о мужчине)

 

Face – лицо

oval - овальное,

round - круглое

square - квадратными

freckles - веснушки.

wrinkles – морщины

ruddy - румяное

pale - бледное

pretty, nice - приятное, симпатичное

plain - некрасивое

ugly - уродливое

horrible - ужасное

thin - худое

 

Hair - волосы

black - черные

red - рыжие

grey - седые.

blond(e) блондин

fair - белокурые

brown - шатен

brunette - брюнет.

long - длинные,

short - короткие,

shoulder-lenght - до плечей,

bald - лысый, с лысиной

straight - прямые,

curly - кудрявые, вьющиеся.

rich, thick - густые волосы

thin - редкие

Nose - нос

straight - прямой

snub - курносый

aquiline - орлиный

flat - приплюснутый

 

. eyes - глаза

narrow - узкими

big - большие

brown - карие

green - зеленые

blue - голубые,

dark - черные.

Lips - губы

thin - тонкими

thick - толстые

 

Chin - подбородок

dimpled - с ямочкой (подбородок),

flat - плоский,

pointed - острый,

square - квадратный,

protruded - выступающий.

Forehead - лоб

high - высокий

open - открытый

narrow - узкий

low - низкий

broad - широкий

Skin – кожа

cream-white - белоснежная

sunburnt / tanned - загорелая

sluggish – дряблой

 

Задание 7. Прочитайте и переводите текст.

As you know people from different countries do not look the same. For example, people from countries such as Denmark, Norway and Sweden are usually tall. They have fair hair, blue eyes and a pale complexion.

Most people in Mediterranean countries such as Italy, Spain and Greece are rather short. They have usually got black or dark brown wavy hair, brown eyes and light brown skin.

Most people from central and southern parts of Africa have got black curly hair and very dark skin. They have also got dark brown eyes, full lips and a wide, flattish nose.

People from Arab countries such as Saudi Arabia, Iraq and Libya have usually got dark hair and dark brown eyes. They have also got dark skin.

The northern Chinese are quite short, with thick black hair and dark, slanting eyes. They have got a small nose and a yellowish complexion.

Those who live in hot countries wear light clothes like shorts, T-shirts and slippers. People from northern countries such as Canada, Russia and Finland wear too much clothes in winter – coats, hats, scarves, winter boots and other warm things.

In my opinion character does not depend on appearance. So, a very beautiful girl can be angry, nervous person who hates everybody and everything. But an ugly plump person can be really nice and friendly. It can be a good friend, who can always help you. So I advice everybody not to judge people by their appearance.

Задание 8. Темы для устного сообщения.

  1. Describe your mother/father.
  2. Describe the portrait of any star.
  3. You met a wonderful man on the street. Tell about him.
  4. You have never met your uncle before. Your father tells you about him.
  5. Tell about your pet’s (cat, dog) character.

Критерии самооценки выполненной работы:

  Very well OK A little
Содержание текста      
Организация текста      
Лексика      
Грамматика      
Орфография и пунктуация      
Устная речь      

Список рекомендуемой литературы:

1. Агабекян И.П. Английский язык для средних профессиональных заведений. Ростов-на-Дону: Феникс, 2009. – 319 с.

2. Безкоровайная Г.Т., Соколова Н.И., Койранская Е.А. и др. Planet of English: Учебник английского языка для учреждений НПО и СПО: (+CD): Рекомендовано ФГАУ «Фиро», 2008. - 256

3. Голубев А.П., Балюк Н.В., Смирнова И.Б. Английский язык: Учебник: Рекомендовано ФГАУ «Фиро». М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с

4. Ломаев Б.Ф., Томских Г.П., Михина А.Э. English: Your way. Практический курс английского языка. Чита, 2011. – 300с.

5. Интернет – ресурсы.

 

Практическая работа №2

Содержание работы

My Friends

We meet a lot of people during our lives. We communicate with all these people, but our attitudes towards each of these people are different. Usually I classify people I know as acquaintances, friends and close friends. I'm going to tell you about my best friends. They are Victor and Dmitri.

Victor is a good-natured guy of medium height, strong in body, light-haired with light blue eyes. Usually he is the life and soul of the party. Victor is fond of foreign languages. Not so long ago he decided to study English. He worked on it hard, and now he speaks English well.

Victor also likes music. He is a good singer, he plays mouth organ and dances better than Michael Jackson.

Dmitri is rather slim, not very tall, his hair is brown, his eyes are grey. Usually he wears T-shirts with emblems of football clubs, such as "Dinamo" (Moscow) and "Zenit"(St. Petersburg). He is an enthusiastic football fan.

Dmitri is an extremely sociable person. By means of e-mail he corresponds with many people from different countries. They discuss political and economic issues. Dmitri is also interested in philosophy. He often cites Confucius's utterances.

My friends are very interesting to talk to. They are both very clever and educated guys, they are open-hearted and social, well-mannered and tactful. People usually like them. I'm happy to have such friends as Victor and Dmitri.

 

1. Give Russian equivalents of the following words and word combinations:

to communicate, attitude, acquaintance, close friend, a good-natured guy, medium height, foreign language, mouth organ, T-shirt, enthusiastic football fan, sociable person, by means of e-mail, to correspond, issue, Confucius's utterances, educated guy, open-hearted.

Describe Victor and Dmitri.

Практическая работа №3

Содержание работы

My Days off

I go to school five days a week, so I have two days off — Saturday and Sunday (I'm lucky, because some other pupils have the only one day off). During the week I am very busy, so I like to have a rest on weekend.

I am not an early riser and it is a rare Saturday or Sunday when I get up before 9 o'clock. I enjoy staying in bed, when I don't have to hurry anywhere.

We have late breakfast at 10 and watch TV. Usually we have something tasty: meat salad, fried potatoes, chicken, cake or pie

If the weather is fine, I usually do not stay indoors, I and my dog go outside. Often we go to the park and play there. If the weather is rainy and gloomy, I stay at home and watch TV, listen to the music, read, the books. After dinner we go visit our grandparents or relatives, or just simply take a nap. Sometimes when my friends call me we go roller — blading near the Opera theatre. I like roller — blading very much, I think it is a lot of fun.

In the evenings I like to watch video and music programs. There is a big armchair in my room right beside the lamp with blue shade. If it is cold I like to sit there with cup of coffee and read.
Sometimes I do something special on weekends: go to an art exhibition, to the theatre, to the concert.
I always go to bed late on Sundays, and Monday morning is the nastiest thing through all the week. I like weekends very much, because I can rest and gain some energy for the next week.

 

Критерии самооценки выполненной работы:

  Very well OK A little
Содержание текста      
Организация текста      
Лексика      
Грамматика      
Орфография и пунктуация      
Устная речь      

Список рекомендуемой литературы:

1. Агабекян И.П. Английский язык для средних профессиональных заведений. Ростов-на-Дону: Феникс, 2009. – 319 с.

2. Безкоровайная Г.Т., Соколова Н.И., Койранская Е.А. и др. Planet of English: Учебник английского языка для учреждений НПО и СПО: (+CD): Рекомендовано ФГАУ «Фиро», 2008. - 256

3. Голубев А.П., Балюк Н.В., Смирнова И.Б. Английский язык: Учебник: Рекомендовано ФГАУ «Фиро». М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с

4. Ломаев Б.Ф., Томских Г.П., Михина А.Э. English: Your way. Практический курс английского языка. Чита, 2011. – 300с.

5. Интернет – ресурсы.

 

Практическая работа №4

Read and translate the text

Healthy Way of Life

 

Today we are going to discuss the problems of the healthy way of life and its advantages.

Before speaking on health problems I'd like to tell you some words about the health services (1) in Russia.

The public health services in Russia embrace (2) the entire population and are financed by the state budget. The private medical services are steadily expanding (3) and constitute (4) a certain part in medicine in Russia. Unfortunately (5), because of economic problems in Russia the government can't afford (6) to make medicine a major item (7) in the state budget. The network of polyclinics, hospitals and dispensaries are not funding (8) enough to modernize the equipment (9) and develop the medical knowledge. But in spite of this there are a lot of talented and highly educated doctors who are devoted to their work and people.

Main emphasis (10) in Russia is laid on prevention (11) or prophylactics. The saying has it that 'an ounce (12) of prevention is worth a pound (13) of cure (14).

There are a lot of problems in Russia but nevertheless medicine is advancing (15) further (16) and is successfully combatting (17) cancer (18), the disease (19) that takes a lot of human lives.

A lot of diseases are preventable (20) through the healthy way of life. A primary public health goal is to educate the general public about how to prevent a lot of diseases. Public health campaigns teach people about the healthy way of life — the value (21) of avoiding (22) smoking, avoiding foods high in (23) cholesterol and fat (24), having a certain amount (25) of exercise and maintaining (26) a healthy body weight (27).

Is there anything more important than health? I rather doubt it. If your body suffers (28) from any disorder (29) your mind suffers with the body, too. You can't be good either at work or at studies. Aches (30) and pains lead to irritation, nervous breakdown (31) and stress. So, the advantages of the healthy way of life are obvious (32). We must remember that laws of the healthy way of life — moderate eating and drinking, regular physical exercises, reasonable hours of work and rest, perfect cleanliness, positive attitude towards people and things around us — lay the foundations (33) for long happy life.

 

Vocabulary

 


1. health service - служба здравоохранения

2. embrace - охватывать

3. expand - расширяться

4. constitute - составлять

5. unfortunately - увы

6. afford - разрешить

7. item - пункт

8. fund - финансировать

9. equipment - оснащение

10. emphasis - акцент

11. prevention - профилактика

12. ounce - унция (мера массы)

13. pound - фунт (мера массы)

14. cure - лечение

15. advance - развиваться

16. further - далее

17. combat - бороться

18. cancer - рак

19. disease - болезнь

20. preventable - такие, что можно предотвратить

21. value - ценность, важность

22. avoid - избегать

23. high in - богатые

24. fat - жир

25. amount - количество

26. maintain - сохранять, поддерживать

27. weight - масса

28. suffer - страждати

29. disorder - расстройство, болезнь

30. ache - боль

31. breakdown - удар, расстройство

32. obvious - очевидный

33. foundation - основа


 

Questions:

 

1. What are the public health services financed by?

2. What can you say about the private medical services?

3. What is main emphasis in Russia laid on?

4. What do you mean under the notion of healthy way of life?

5. What are the laws of healthy way of life?

 

Read and discuss.

3. Look at the picture and answer the question:

Критерии самооценки выполненной работы:

  Very well OK A little
Содержание текста      
Организация текста      
Лексика      
Грамматика      
Орфография и пунктуация      
Устная речь      

Список рекомендуемой литературы:

1. Агабекян И.П. Английский язык для средних профессиональных заведений. Ростов-на-Дону: Феникс, 2009. – 319 с.

2. Безкоровайная Г.Т., Соколова Н.И., Койранская Е.А. и др. Planet of English: Учебник английского языка для учреждений НПО и СПО: (+CD): Рекомендовано ФГАУ «Фиро», 2008. - 256

3. Голубев А.П., Балюк Н.В., Смирнова И.Б. Английский язык: Учебник: Рекомендовано ФГАУ «Фиро». М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с

4. Ломаев Б.Ф., Томских Г.П., Михина А.Э. English: Your way. Практический курс английского языка. Чита, 2011. – 300с.

5. Интернет – ресурсы.

Практическая работа №5

Содержание работы

 

1. Active Words and Word Combinations:


as well as – а так же

surface – поверхность

Grand Duke – Великий герцог

significant – значительный

to flow through – течь через

church – церковь

masterpiece of architecture – шедевр архитектуры

scientific – научный

magnificent – великолепный

Tsar-cannon – Царь пушка

Tsar-bell – Царь колокол


Read and translate the text

Практическая работа №6

Тема 2.4. Досуг

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

Содержание работы

Read the text and do tasks.

Leisure time

Everybody sometimes has a free time. Somebody prefers only to sleep in their leisure time, but most of us prefer to do a great number of interesting things. It may be reading, various types of sport games, watching TV, listening to music and so on. If we have a few days or a week we prefer to go to the attractive places. Many people think that pupils and students have too much leisure time, but in my opinion, they are wrong. We are very busy. Many pupils have six or seven lessons a day and go to school five or six days a week. Even during weekend we learn our lessons. And we just have no time to go somewhere. Some of us work after school or institute. As for me my free time is devoted to reading. I like to read books about other countries, another times and another worlds. Also I read books about history of our country. Besides reading I like to do physical exercises. I and my school friends often gather after lessons and play basketball, football or other active games. But my favourite hobby is travelling. Usually I travel in summer and often it is a trip to the south, to the warm sea. I think all people must have other occupations besides their basic work, because it extends the boundaries of the familiar world and teaches us something new about people and things.

 

2. Give Russian equivalents of the following words and word combinations:

Free time, leisure time, to prefer, to do things, weekend, gather, favourite hobby, occupation, boundary, to be devoted to, to the south, familiar world.

 

3. Answer the questions:

1) What do people prefer to do in their free time?

2) Do pupils and students have much leisure time?

3) Why are they very busy?

4) How do you spend your free time?

 

Практическая работа №7

Содержание работы

1. Active Words and Word Combinations:


mass media

to meet eminent people

to shape public opinion

means of communication

to influence audience advertising

public relations

to play a crucial role in smth

forming public opinion

to be made up of smth

newsgathering

to provide news output

to force attention to smth

to build up a public image

capacity to act autonomously

impartial

средства массовой информации

встречаться с выдающимися людьми

формировать общественное мнение

средства связи

реклама оказывает влияние на аудиторию

связи с общественностью

играть решающую роль в чем-либо

формировать общественное мнение

состоять из чего-либо

сбор новостей

обеспечивать выпуск новостей

привлекать внимание к чему-либо

создавать имидж

способность к самостоятельным действиям

объективный, беспристрастный


 

2. Read the text, translate and do the tasks:

MASS MEDIA

To live in the modern world is impossible without expanding your knowledge in all spheres. There are several ways of communicating the world of individuals-mass media, books, travelling, museums, meeting eminent people. Of all the existing ways, there are two which are the easiest, those are mass media and travelling. It’s not a secret the different media are used to communicate news and entertainment. They include print media and electronic media.

Mass media play an important role in our life. They are usually defined by encyclopedias as any of the means of communication, such as radio, television, newspapers, magazines, etc. that reach and influence a very large audience, at least as large as the whole population of a nation.

I believe mass media are so influential because they can be used for various purposes: popularization, education, entertainment etc.

Mass media play a crucial role in forming public opinion. But how much do the media influence the modern society? Early critiques suggested that the media destroys the individual’s capacity to act autonomously. Later studies, however, suggest a more complex interaction between the media and society. People actively interpret and evaluate the media and the information it provides.

 

3. Fill in the blanks. The first letter of each missing word has been given:

The mass media refers to the people and organizations that provide news and i……….(1) for the public. Until recently these were mainly n………..(2), t…….(3), and r………(4). Today, computers play a very big part. The I………..(5) is a computer system that allows millions of people around the world to receive and exchange information about almost everything. Ordinary post has been taken over by e……….(6) which stands for e……..(7) mail because it is sent m…………(8) to each other quickly and cheaply. Ordinary p………..(9) is now referred to as “snail-mail” and one wonders if the p……..(10) is a job in danger of extinction!

 

4. Translate into English:

  1. Средства массовой информации - это средства коммуникации, такие как радио, телевидение, газеты, журналы, которые создают очень большую аудиторию.
  2. Средства массовой информации играют ведущую роль в формировании общественного мнения.
  3. Они доносят до людей информацию о мире.
  4. Они также воспроизводят созданный современным обществом его собственный имидж.
  5. Они создают аудиторию, которая поддерживает их в финансовом отношении.

 

Практическая работа №8

Содержание работы

Seasons

 

The year is divided into four seasons: spring, summer, autumn, and winter.

In spring nature awakens from her long winter sleep. The trees are filled with new life, the earth is warmed by the rays of the sun, and the weather gets gradually milder. The fields and meadows are covered with fresh green grass. The sky is blue and cloudless. At night millions of stars shine in the darkness.

When summer comes the weather gets warmer still and sometimes it’s very hot. It’s the farmer’s busy season: - he works in his field from morning till night. The grass must be cut and the hay must be made, while the dry weather lasts. Sometimes the skies are overcast with heavy clouds. There are storms with thunder, lightning and hail.

Autumn brings with it the harvest-time when crops are gathered in and the fruit is picked in the orchards. The days get shorter and the nights longer. The woods turn yellow and brown, leaves begin to fall from the trees, and the ground is covered with them. The skies are grey and very often it rains.

When winter comes, we’re obliged to spend more time indoors because out-of-doors it’s cold. We may get fog, sleet and frost. Ponds, lakes, rivers and streams are frozen, and the roads are sometimes covered with slippery ice or deep snow. The trees are bare. Bitter north winds have stripped them of all their leaves.

(from “The London Linguaphone Course”)

Vocabulary:


earth – земля

gradually – постепенно

darkness – темнота, потемки

hay – сено

dry – сухой

crop – урожай, жатва

orchard – фруктовый сад

to turn yellow – становиться желтым

to oblige – обязывать, принуждать, вынуждать

pond – пруд

stream – ручей

bare – голый, обнаженный

to strip – сдирать, снимать, лишать


Retell the text.

Критерии самооценки выполненной работы:

  Very well OK A little
Содержание текста      
Организация текста      
Лексика      
Грамматика      
Орфография и пунктуация      
Устная речь      

Список рекомендуемой литературы:

1. Агабекян И.П. Английский язык для средних профессиональных заведений. Ростов-на-Дону: Феникс, 2009. – 319 с.

2. Безкоровайная Г.Т., Соколова Н.И., Койранская Е.А. и др. Planet of English: Учебник английского языка для учреждений НПО и СПО: (+CD): Рекомендовано ФГАУ «Фиро», 2008. - 256

3. Голубев А.П., Балюк Н.В., Смирнова И.Б. Английский язык: Учебник: Рекомендовано ФГАУ «Фиро». М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с

4. Ломаев Б.Ф., Томских Г.П., Михина А.Э. English: Your way. Практический курс английского языка. Чита, 2011. – 300с.

5. Интернет – ресурсы.

Практическая работа №9

Тема 2.7. Образование в России и за рубежом, среднее профессиональное образование

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

Содержание работы

 

Education in Britain

In England and Wales compulsory school begins at the age of five, but before that age children can go to a nursery school, also called play school. School is compulsory till the children are 16 years old.

In Primary School and First School children learn to read and write and the basis of arithmetic. In the higher classes of Primary School (or in Middle School) children learn geography, history, religion and, in some schools, a foreign language. Then children go to the Secondary School.

When students are 16 years old they may take an exam in various subjects in order to have a qualification. These qualifications can be either G.C.S.E. (General Certificate of Secondary Education) or "O level" (Ordinary level). After that students can either leave school and start working or continue their studies in the same school as before. If they continue, when they are 18, they have to take further examinations which are necessary for getting into university or college.

Some parents choose private schools for their children. They are very expensive but considered to provide a better education and good job opportunities.

In England there are 47 universities, including the Open University which teaches via TV and radio, about 400 colleges and institutes of higher education. The oldest universities in England are Oxford and Cambridge. Generally, universities award two kinds of degrees: the Bachelor's degree and the Master's degree.

2. Give Russian equivalents of the following words and word combinations:

Compulsory, age, nursery school, foreign language, secondary school, exam, subject, Certificate, "O level" (Ordinary level), university, private school, expensive, education, higher education, opportunity, bachelor, master.

 

3. Answer the questions:

1. When does compulsory school begin?

2. How long does a child stay in compulsory school?

3. What subjects do children learn in Primary School?

4. What kind of exam do students have to take when they are 16?

5. Do students have to leave school at the age of 16 or to continue their studies?

6. How do private schools differ from the regular ones?

7. How many universities are there in England?

8. What is the Open University?

9. What kinds of degrees do universities award?

 

Практическая работа №10

Содержание работы

Holidays in Russia

A men needs rest after hard work. Very often we are eagerly looking forward to weekends and holidays to enjoy ourselves.

The word "holiday" comes from the words "holy day". Holidays were first religion festivals. Now many holidays have nothing to do with religion. Almost every country has holidays honoring important events in its history.

Some holidays come on the same date of the same month, for instance, New Year's Day or Christmas. But some do not. Some, such as Easter, are movable holidays.

New Year's Day is very popular all over the world. It is my favorite holiday. We usually get together, we like celebrate this holiday at home.

We celebrate the first day of Christmas on the 7th of January. On the 6th of January people tidy the whole house, cook much tasty food because the day after we must not work, we must have a rest. On this day we have a sacred supper. It begins when the first star lights up. As the legend says, this star announced the birth of the God's Son. We celebrate Christmas for two days. In the evening a group of boys comes. They sing songs. By these songs they congratulate on holiday, wish good crops, long life, no illness and so on. It is interesting to know that only boys must congratulate.

Women's Day is on the 8th of March.

Then on the 1st of May goes next holiday the Day of Labor.

Another religious holiday is Easter. It is movable. It is usually the first Sunday after the first fullmoon after the beginning of spring. In Russia we have special attributes of Easter: Easter eggs, and Easter "paska" that are baked according to the special recipe. It is a very nice spring holiday.

Victory Day is on the 9th of May. It is a sacred holiday for every Russian citizen. We are thankful to our grandfathers for the victory in the World War II.

 

Праздники в России

1. Слово «праздник» происходит от слов «священный день». Первые праздники были религиозными. Сегодня же многие праздники не имеют ничего общего с религией. Почти в каждой стране есть праздники, которые отмечают важные события в ее истории.

2. Мы празднуем Рождество 7 января. 6 января убирают дом, готовят много вкусных блюд потому что на следующий день работать нельзя, следует отдыхать. В этот день — Святой вечер (Сочельник). Он начинается с первой звездой, ведь легенда гласит, что эта звезда означает рождение Сына Божьего. Мы празднуем Рождество два дня. Вечером мальчики приходят щедровать. Они поют песни. Этими песнями они всех поздравляют с праздником, желают хорошего урожая, долгой жизни, здоровья. Интересно, что щедровать могут только мальчики.

3. Некоторые праздники имеют фиксированную дату, например, Новый год или Рождество, другие нет. Некоторые, например, Пасха, — переходные праздники.

4. Новый Год очень популярен во всем мире. Это и мой любимый праздник. Мы обычно собираемся все вместе. Мы любим отмечать этот праздник дома.

5. 9 мая — День Поб



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-21; просмотров: 522; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.113.135 (0.01 с.)