Лабораторная работа 1 (фонетическая) 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Лабораторная работа 1 (фонетическая)



Задание 1. Повторяйте за диктором следующие слова и словосочета­ния из первого абзаца текста, постарайтесь запомнить их:

 

- ограниченное количество

- химический элемент

- составлять

- земля

- важность

- другой

- редкий

- чистый

- фактически

- около семидесяти пяти

- составлять

- процент

- однако, тем не менее

-

 

Задание 2. Прослушайте первый абзац текста, а затем повторите за диктором в паузах.

Задание 3. Повторяйте за диктором следующие слова и словосочета­ния из второго абзаца текста, постарайтесь запомнить их:

to be characterized distinguishing property colour hardness odour solubility liquid reaction oxygen at standard conditions soluble 180°(one hundred and eighty degrees) below zero On the Centigrade thermometer   характеризоваться отличающийся свойство цвет твердость, прочность запах растворимость жидкость реакция кислород при стандартных условиях растворимый 180 градусов ниже нуля по Цельсию  

Прослушайте второй абзац текста и повторите за диктором в паузах

Задание4. Повторяйте за диктором следующие слова и словосочета­ние из третьего абзаца текста, постарайтесь запомнить их:

similarly -аналогично

whether- ли

necessary -необходимый

to be of great value - иметь большую ценность

electricity- электричество

hydrogen-водород

readily-легко

i.e. (id est) = this is – то есть

quantity- количество

tungsten- вольфрам

rust- ржаветь

thus - так, таким образом

 

Прослушайте третий абзац текста и повторите за диктором в паузах

Задание 5. Повторяйте за диктором слова и словосочетания из четвертого абзаца текста, постарайтесь запомнить их:

particle  -частица

neutron-нейтрон

proton-протон

charged-заряженный

electron-электрон

therefore-поэтому, следовательно

the only way- единственный способ

to differ from each other- отличаться друг от друга

arrangement- расположение

both... and- как... так и...

Задание 6. Проверьте, запомнили ли вы значения следующих слов и словосочетаний:

a chemical element, earth, to compose, importance, other, per cent, how­ever, to be characterized, distinguishing, properly, colour, odour, liquid, oxygen, hydrogen, soluble, 180°, below zero, on the centigrate thermometer, necessary, neutron, therefore.

Прослушайте весь текст. Читайте вслед за диктором.

 

Лабораторнаяработа 2 (грамматическая)

1. Present Participle

2. Группа времен Simple (Passive)

Present Participle

Задание /. Образуйте причастия от следующих глаголов:

Образец: to take - taking

to come - coming

to leave, to play, to know, to turn, to change, to find, to ask, to answer, to arrive, to wait, to pass, to look, to open, to name, to go.

Задание 2. Переведите на русский язык следующие сочетания слов и предложения:

1) An acting law; a living organism; the working men; the running chil­dren.

2) Students going to the laboratory; specialists reading articles; the teacher explaining the problem.

3) Not knowing this phenomenon, I cannot make the experiment. He stands at the table reading a newspaper. Going to the University in the morning we of­ten meet our friends.

Задание 3. Определите функцию Present Participle и переведите на русский язык.

1. The man writing on the blackboard is our teacher.

2. The student showing me the books is my friend.

3. We can notice some mistakes checking up this work.

4. The acting laws are very important.

Задание 4. Образуйте Present Participle от следующих глаголов и упот­ребите их в предложении:

to observe, to be, to have, to stand, to read, to sit, to analyse. 1. The woman... at the blackboard is our teacher. 2.... books, I usually make notes. 3. Give this letter to the man... at the window. 4. He sat at the table... the new data. 5.... a good specialist, our teacher often explains to us difficult problems. 6.... many books in English my friend reads much about England. 7.... a new phenomenon specialists put down new data.

Задание5. Измените предложения согласно образцу:

Образец: When he reads books he usually learns interesting data.

Reading books he usually learns interesting data.

1. When the teacher makes experiments he always explains everything to the students.

2. As he has no time he works hard.

3. When specialists read scientific magazines they pay attention to impor­tant problems.

4. When we describe the Periodic Table we usually speak about Men­deleyev?

5. As he is a good specialist he writes many articles.

6. As he attends lectures regularly he knows the subject.

7. When he sees me he always comes up to me

Задание 6. Переведите на русский язык:

1. While making experiments he always explains everything to the students.

2. When coining to the University I usually see my friends.

3. While reading scientific magazines specialists pay attention to important problems.

4. Lomonosov entered the Slavonic-Greek-Latin Academy concealing his peasant origin.

5. Repeating his experiment he noticed an interesting regularity.

6. Reading an article in an English journal he used a dictionary.

7. He went into the office leaving the door open

Задание 7. Переведите на английский язык:

Студенты, идущие в лабораторию; специалисты, проводящие эксперименты, действующий закон, мужчина, читающий книгу; не зная этого явления, читая газету; идя утром в университет; будучи хорошим специалистом, составная часть; кислород горящий в воздухе, учась на нашем факультете.


Задание 8. Повторите за диктором следующие английские пословицы подберите к ним эквиваленты. Выучите пословицы.

 

1. A rolling stone gathers no moss. 2. Let sleeping dogs lie. 3.Rats desert a sinking ship.   4. A drowning man will catch at a straw.   5. Don’t swap horses when crossing a stem   1.Утопающий хватается за соломинку. 2.Лошадей на переправе не ме­няют. 3.Не буди лихо, пока спит тихо.   4.Крысы бегут с тонущего ко­рабля.   5.Катящийся камень мхом не обрастет.  

 

Группа времен Simple (Passive)

Задание 1. Откройте скобки и поставьте глагол в Present, Past или Future страдательного залога:

1. Some of the elements...(not to see) in pure form by most chemists

Nowadays.

2. Important uses for some of the little known and rare elements... (to discover) in future.

3. The main properties of this element... (to know) four years ago.

4. The properties of those gases...(to find out) in our laboratory last year.

5. These metals...(to use) in automobile industry now.

6. Yesterday water... (to pour) into the apparatus and the rate of the reation…(in inerease)

7. At present the scientific forecasts of weather...(to rely upon).

 

Задание 2. Заполните пропуски, выбрав нужную грамматическую форму:

1. Thousands of substances... that are not found in nature.

a) produced; b) produces; c) were produced

2.Biochemistry... a more powerful means for fighting diseases.

 a) will find; b) will be found; c) is found

3.The contribution... by the former Soviet chemists to the world science is widely known.

a) makes; b) will be made; c) made

Задание 3. Переведите следующие предложения на русский язык:

1.This book is sold in the nearest bookshop.

2.These data will be widely discussed at the scientific conference in April.

3.Are mixtures separated into components?

4.Will separation be continued until substances are obtained?

5.When will the new properties of compounds be determined?

6.Was the solid broken down as a result of a chemical change?

7.The text was translated by him last week.

8. The new method of treating steel was approved and it is used in our work.

Задание 4. Определите время и залог сказуемого и переведите на рус­ский язык:

1. К. Tsiolkovsky was not only a scientists but a writer of science fiction.

2. The photoelectric effect was discovered by Heinrich Hertz in 1887.

3. Mass is measured in grams or kilograms and time is measured in se­conds, minutes and hours.

4.The most important element in the air to us is oxygen).

5. The metre rule was divided into 100 centimeters.

6. This experiment will be done by all first-year students.

7. Yuri Gagarin was the first to circle the Earth.

Задание 5. Переведите на английский язык:

1. Наша лаборатория будет обеспечена всем необходимым оборудова­нием.

2."Правда" издается в Москве, но она печатается во многих больших и малых городах бывшего Советского Союза.

3.Многие опыты были выполнены в этой лаборатории.

4.Эти два спутника контролируются автоматически с наземного центра управления космическими полетами.

5.Этот металл нагревают, а затем охлаждают на воздухе.

6.Те упражнения выполнялись в классе.

7. Её статью прочтут с интересом.

 

Задание 6. Повторите за диктором английские пословицы, дайте русские эквиваленты. Выучите пословицы

 

1.Lost time is never found again. 2.Drop by drop the sea is drained 3. A fault confessed is half redressed. 4.Marriages are made in heaven. 5.What is done cannot be undone. 6. A tree is known by its fruit. 7.A man is known by the company he keeps. 8.When a thing is done, advice comes toolate.   1. За признание – меньше наказания. 2.Браки заключаются на небе­сах 3. С кем поведешься, от того и наберешься. 4.После дела за советом не хо­дят. 5.Сделанного не воротишь. 6.Капля по капле камень точит. 7.Потерянного времени не во­ротишь. 8.По листу и дерево знать    

 


 

Ключи: Present Participle:

Задание 1. Leaving, playing, knowing, turning, changing, finding, asking,

answering, arriving, waiting, passing, looking, opening, naming, going.

Задание 2. 1) Действующий закон, живой организм; работающие мужчины,

бегущие дети. 2) Студенты, идущие в лабораторию; специалисты, читающие статьи, учитель, объясняющий задачу. 3) Не зная этого явления, я не могу выполнить эксперимент. Он сто ял у стола, читая газету. Идя в университет утром, мы часто встречаем наших друзей.

Задание 3. 1. Определение. Мужчина, пишущий на доске, наш учитель.2.Определение. Студент, показывающий мне книги, мой друг.

3.Обстоятельство. Мы можем заметить несколько ошибок, проверяя работу. 4.Определение. Действующие законы очень важны.

Задание 4. Observing, being, having, standing, reading, sitting, analysing.

1. sitting, 2. reading; 3. standing; 4. analysing, 5. being, 6. having, 7.observing.

Задание 5. 1. Making experiments the teacher always explains everything to the students. 2. Having no time he works hard. 3. Reading scientific magazines they pay attention to important problems.4. Describing the Periodic table we usually speak about Mendeleyev. 5. Being a good specialist he writes many articles. 6. Attending lectures regularly he knows the subject. 7. Seeing me he always comes up to me.

Задание 6. 1. Проводя эксперименты, он всегда все объясняет студен там.. 2. Придя в университет, я всегда вижу своих друзей. 3. Читая научные журналы, специалисты обращают внимание на важные проблемы. 4. Ломоносов поступил в Славяно-греко-латинскую академию, скрыв своё крестьянское происхождение. 5. Повторяя свой эксперимент, он заметил законо­мерность, представляющую интерес. 7. Он вошел в учреждение, оставив открытую дверь.

За дание 7. Students going to the laboratory, specialists making experiments, the acting law, the man reading a book; not knowing this phenomenon; reading a newspaper; going to the University in the morning; being a good specialist; a comprising part; hydrogen, burning in the air; studying at our faculty.

Задание 8. 1 - 5, 2 - 3; 3 - 4; 4 - I; 5 - 2.

Группа времен  Simple (Passive)

Задание 1. 1. are not seen; 2. will be discovered; 3. were known; 4. were found out; 5. are used; 6. was poured, was increased; 7. are relied upon.

Задание 2, 1. - c); 2 - a); 3 - c)

Задание 3. 1.Эта книга продается в ближайшем книжном магазине.

2.Эти данные будут широко обсуждаться на научной конференции в ап­реле. 3. Смеси разделяются на компоненты? 4. Будет ли продолжаться раз­деление, пока получат вещество? 5. Когда будут определены новые свой­ства соединений?

6. Было ли твердое вещество разрушено в результате хи­мического изменения? 7. Текст был переведен им на прошлой неделе. 8. Новый метод обработки стали был одобрен и использован в нашей рабо­те.

Задание 4. 1. Past Indefinite Active. К.Циолковский был не только уче­ным, но и писателем в области научной фантастики. 2. Past Indefinite Pas­sive. Фотоэлектрический эффект был открыт Генрихом Герцем в 1887 го­ду. 3. Present Indefinite Passive. Масса измеряется в граммах или килограм­мах, а время намеряется в секундах, минутах и часах. 4. Present Indefinite Active. Самый важный элемент в воздухе для нас - кислород. 5. Past Indefi­nite Passive. Метр разделили на 100 сантиметров. 6. Future Indefinite Pas­sive.Этот опыт будет проделан всеми студентами-первокурсниками. 7. Past Indefinite Active. Юрий Гагарин был первым, кто облетел вокруг Земли.

Задание 5. 1. Our laboratory will be provided with all necessary equip­ment. 2. The "Pravda" is published in Moscow but it is printed in many cities and towns of the former Soviet Union. 3. Many experiments were made in this laboratory. 4. These two spaceships are automatically controlled from the Earth space travel centre. 5. This metal is heated and then cooled in the air. 6. Those exercises were done in the classroom. 7. Her article will be read with interest.

Задание 6. 1-7; 2-6; 3-1; 4-2; 5-5; 6-8; 7-3; 8-4.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-11-27; просмотров: 152; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.105.108 (0.024 с.)