Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Лекція 1: Становлення перших естетичних уявлень.↑ Стр 1 из 10Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Лекція 2: Ґенеза естетики як науки. План: 1. Естетика стилів бароко та класицизм 2. Естетичні погляди І. Канта і Г. Гегеля. 3. Посткласична естетика.
Естетика стилю Бароко. Бароко – стилістичний напрямок у мистецтві кінця 17 – сер. 18 ст., пов’язаний з дворянською культурою епохи розквіту абсолютизму, боротьби в європейських державах за національну єдність і зміцнення впливу католицької церкви. Центральне поняття естетики бароко – краса. Краса втілюється в поняттях “грація”, “декорум”, “благопристойність”. Для творів бароко характерні перебільшений пафос, театральність ситуацій, яскраво виражене спрямування, пластичне вирішення складних просторових задач, різкі світлотіньові контрасти, розвинутий колоризм. Характерні риси культури бароко: - цензура сюжетів; - норми “великого стилю”, “великого смаку”, “великих ефектів”; - ієрархія жанрів: історичні, міфологічні сюжети, релігійний жанр – “витончене мистецтво”; побутовий жанр, пейзаж, натюрморт – “низькі жанри”; - синтез архітектури, музики, живопису, скульптури, театру, садово-паркового і прикладного мистецтва в ансамблях як в одному цілому; - урочистість і пишномовність творів мистецтва; - прагнення вразити глядача. Головні об’єкти ансамблю: палац, церква. Естетика стилю класицизм. Класицизм – напрямок, який оформився в художній культурі європейських країн на початку 17 ст. Протягом 17 – поч. 19 ст. класицизм зазнав суттєвих змін. Характерною рисою цього напрямку є схиляння перед античністю. Мистецтво античності – ідеальна модель художньої творчості. Характерні риси класицизму: - ясність, логічність, сувора врівноваженість і гармонія; - раціоналістичний характер (під впливом раціоналізму Рене Декарта), типізація образів, сувора регламентація жанрів, інтерпретація античної спадщини через розум, а не через почуття; прагнення підпорядкувати творчий процес непорушним правилам і канонам. - орієнтація не стільки на давню Грецію, скільки на Рим з його суворою регламентацією життя. - переосмислюється антична міра. Трактується не в дусі внутрішньої гармонії, а у вигляді зовнішнього обмежувального принципу, підпорядкування особистості абстрактному державному принципу. (протиріччя епохи – з одного боку підпорядкування людини державі, з іншого – проблема особистості, виховання людини). - ідеалізм, умоглядність, нашарування геометричної сухості. - втілення в мистецтві ідей патріотизму, громадськості, героїзму, угамування егоїстичних пристрастей. Теоретик класицизму – Николо Буало (1636 – 1711). Але елементи класицизму ми бачимо і в творах П’єра Корнеля і Жана Расина. В сер. 18 ст. класицизм зазнав еволюції під впливом епохи Просвітництва. Вольтер висуває теми боротьби за політичну і релігійну свободу. Велика Французька революція вносить антифеодальні тенденції. Виникає “веймарський класицизм” – Гете і Шіллер. В історії естетичної науки перша половина XVIII ст. посідає особливе місце: в 1750 р. вийшов друком перший том теоретичного трактату «Естетика», автором якого був німецький філософ і теоретик мистецтва Олександр Готліб Баумгартен (1714—1762). Спираючись на грецькі поняття ейсетикос, естаномай, естаноме, естесі, Баумгартен увів новий термін — естетика, окресливши цим самостійну специфічну сферу знання. Постала потреба виокремлення в самостійну науку певних уявлень, знань, ідей, пов'язаних з емоційним, чуттєвим, ціннісним ставленням людини до дійсності, природи, до суспільства, мистецтва. Це було свідченням накопичення нових знань, які вже не могли розвиватися в межах загальнофілософської теорії і традиційних мистецтвознавчих уявлень. О. Баумгартен, як філософ, стверджував, що гносеологія має дві форми пізнання — естетику й логіку. Естетика пов'язана з «нижчим», тобто чуттєвим, а логіка — з вищим, тобто інтелектуальним пізнанням. Логіка вивчає судження розуму і веде до пізнання істини. Естетика пов'язана із розумінням смаку і пізнає прекрасне. О. Баумгартен широко використовував поняття прекрасного, однак предмет естетики він не визначив через ідею прекрасного (така тенденція виявилася пізніше, зокрема в позиціях Гегеля та М. Чернишевського). Баумгартен визначив предмет естетики через поняття досконале: «...Естетика — це наука про досконале у світі явищ, про досконалість чуттєвого пізнання й удосконалення смаку». Коли Баумгартен зосередив увагу на терміні «досконале», то виявилося, що це поняття вже було об'єктом теоретичного інтересу в естетиці минулого. Так, у праці «Метафізика» Арістотель ототожнював досконале з прекрасним, прекрасне визначено філософом як позитивне досконале. У східних культурах також простежується тяжіння до ототожнення досконалого й естетичного. Арабський філософ середньовіччя Ал-Газалі, наприклад, стверджував: «Краса предмета, його привабливість полягає в існуванні всього досконалого або того, що йому відповідає. Краса кожного предмета — у відповідності його виду досконалості». І все-таки треба віддати належне О. Баумгартену за відродження в теоретичному обігові такого цікавого поняття, як досконале. Крім того, він поділив естетику на два рівні — теоретичну й практичну. Перша мала вивчати проблеми краси, специфіки чуттєвого сприймання дійсності, а друга була безпосередньо пов'язана з питаннями розвитку мистецтва. Таким чином, у концепції Баумгартена стався поділ предмета науки на дві частини: одна тяжіє до філософського знання, а друга — до мистецтвознавства. Ця тенденція міцно закріпилася в науці, вона існує й понині, змушуючи нас порушувати питання про двопредметність естетичної науки. Відтак це є свідченням як теоретичної, так і структурної складності предмета естетики. Теоретичні погляди О. Баумгартена формувалися в той час, коли естетичне знання як складова частина філософи вже мало довгу і непросту історію. Це й середньовіччя, в умовах якого написані твори Августина «Сповідь», «Про музику», «Про порядок», і Відродження, що дало світові естетичну спадщину Леонардо да Вінчі, Альбрехта Дюрера, Лоренцо Валла, Піко делла Мірандола, і класицизм, головні методологічні принципи якого знайшли послідовне висвітлення в «Поетичному мистецтві Нікола Буало. Сучасниками О. Баумгартена були видатні естетики Й.Вінкельман та Г. Е. Лессінг. І хоча проблема предмета естетики цими дослідниками практично не порушувалася, розширення кола теоретичних питань, на яких зосереджувалася увага (краса, прекрасне, естетичний ідеал, види мистецтва, естетичне виховання, мистецтво і влада, моральнісні аспекти художньої творчості), опосередковано впливало і на уточнення предмета естетики. Отже, введення Баумгартеном терміна «естетика» і фіксація певної галузі наукових знань спиралося на значний історико-теоретичний досвід і закріплювало за естетикою як наукою структурований предмет, що поєднував закономірності чуттєвого пізнання і художню творчість. Основи філософської естетики, закладені Баумгартеном, розвиваються потім в естетичних системах І. Канта і Г. В. Ф. Гегеля. Лекція 1: Становлення перших естетичних уявлень. План: 1. Естетичні погляди доби античності 2. Естетичні уявлення римо-католицького напряму християнства 3. Розвиток естетичної думки грецько-православного напряму 4. Естетика доби Відродження
1. Естетичні погляди доби античності Естетика — наука про становлення й розвиток чуттєвої культури людини. Таке загальне визначення випливає з органічної єдності двох своєрідних частин цієї науки, якими є: 1) специфіка естетичного як ціннісного ставлення людини до дійсності; 2) художня діяльність людини. Обидві частини, хоч і тісно взаємопов'язані, проте відносно самостійні. Першою частиною передбачено дослідження природи, естетичного почуття, смаку, ідеалу, специфіки і творчого потенціалу естетичного, категорій естетики — прекрасного, трагічного, комічного тощо. Предметом розгляду другої частини є художня діяльність людини, структурна й функціональна її своєрідність, природа художнього таланту, видова, жанрова та стильова самобутність мистецтва. Історію становлення предмета естетики без перебільшення можна назвати процесом пошуку адекватного співвідношення між зазначеними частинами. Своєрідну функцію «пластичного мосту» при цьому виконували такі поняття, як прекрасне, досконале, гармонія, цінність, філософія мистецтва. Упродовж багатьох століть естетика виступала і як «наука про прекрасне», і як «наука про досконале», і як «наука про закони розвитку мистецтва». Теоретики намагалися визначити предмет естетики й через поняття гармонія, вбачаючи в цій галузі знань науку про реалізацію принципів гармонійного розвитку людини, людини і суспільства, людини і природи. Цікавим було й визначення естетики як науки про вільний, самодіяльний вияв людських сил і здібностей у будь-якій досконалій професійній діяльності. Констатуючи складність визначення предмета естетики, слід передусім відтворити історію проблеми, зосередивши увагу на специфіці термінології. Поняття естетика традиційно пов'язують із грецьким (ІХСЬцїхурс, — чуттєво сприйманий. Однак не можна обійти й такі грецькі терміни, як «естаномай», «естесі», «естаноме» — почуття, процес формування осо-бистісного ставлення до предмета. Хоча згадані відповідники й передають поняття чуття, проте вони увібрали в себе багато нюансів індивідуального людського ставлення до предмета, орієнтували людину на власні зорову, слухову, дотикову здатності відчувати, потребували довіри до власного світосприймання. Поява певної термінології і загальне визнання її, однак, не стали підвалиною для виникнення нової науки. Естетичні знання формувалися в межах філософії' як її своєрідна частина. Утвердження естетики як самостійної науки відбулося лише у XVIII ст. Становлення перших естетичних уявлень слід співвіднести з тим значенням, якого давньогрецька філософія надавала людським почуттям загалом. Аналіз їх, спроби класифікувати, виявити протилежні чуттєві сили є важливими складниками філософських поглядів Піфагора, Алкмеона, Емпедокла, Теофраста. Ґрунтуючись на їхніх міркуваннях щодо природи почуттів, можна було вже досить переконливо диференціювати почуття прекрасного чи потворного, трагічного чи комічного. Отже, склавшись у надрах загальнофілософської традиції, естетика «вибудовувала» власний предмет, відображаючи і надбання, і прорахунки давньогрецької філософії'. Перші спроби використати почуття як основу для осмислення певних естетичних явищ пов'язані з піфагорійцями — філософською школою, заснованою Піфагором у VI ст. до н. є. Піфагор ототожнював поняття гармонія, досконалість, краса, а основою гармонії вважав число. Гармонію чисел піфагорійці знаходили навіть у розташуванні планет. Серед видів мистецтва найвищим носієм гармонії проголошувалася музика. При цьому наголошувалося на чуттєвій природі цього мистецтва, зв'язку його зі слуховою здатністю людини. Не можна беззаперечно погодитися зі свідомим виокремленням музики як «мистецтва мистецтв», але в межах визнання її як носія гармонійного начала Піфагор зробив істотний внесок у розроблення проблем музичного виховання, специфіки сприймання музичного твору. Музика в його розумінні є носієм душевної рівноваги. Розумів гармонію як примирення протилежностей –“згода незгодних”. Важливе місце у філософських поглядах Піфагора посідало вчення про безсмертя душі і її можливість «вселятися» в будь-яке тіло (метемпсихоз). Однак для «оживлення», «переселення» душі, вважав вш, потрібно пройти через очищення (катарсис), вищою формою якого є опанування музично-числовою структурою космосу. Піфагорійці згодом ввели поняття тетрактид (сума перших чотирьох чисел 1+2 + 3 + 4=10; вона визначає основні музичні інтервали: октаву (2: 1), квінту (3: 2) і кварту (4: 3)) В арсеналі аргументацій щодо ролі почуттів в історичному процесі формування предмета естетичної науки привертає увагу і принцип «золотого перетину» — геометричне, математичне співвідношення пропорцій, при якому ціле так само співвідноситься зі своєю більшою частиною, як більша частина з меншою. У геометризованій формі цей принцип мав вигляд співвідношення: 5:8 = 8: 13 = 13: 21 = 21: 34... Давньогрецькі вчені вважали, що будь-яке тіло, предмет, геометрична фігура, співвідношення частин яких відповідає такій пропорції, — гармонійні і справляють приємне зорове враження. Грецький Парфенон, мармурові колони якого розділяють увесь храм за принципом «золотого перетину, є, мабуть, найпереконливішим зразком практичного застосування цього принципу. Слід мати на увазі, що теоретико-практичний інтерес до «золотого перетину не обмежувався лише періодом розквіту давньогрецької естетики. За добу Відродження правило «золотого перетину» розглядалося як обов'язковий закон архітектури, живопису і скульптури. Тогочасні теоретики й митці намагалися віднайти абсолютну, ідеальну геометричну основу краси. Типовим щодо цього є трактат «Про божественну пропорцію» відомого італійського математика Луки Пачолі (бл. 1445—1509). Учений був переконаний, що правилом «золотого перетину» визначається естетична цінність «усіх земних предметів». Віддаючи належне принципові «золотого перетину», слід, проте, визнати хибність його абсолютизації. Сліпе слідування геометризованій красі механізує це складне поняття, пропорція заради пропорції' знижує змістовну сторону краси, формалізує її. Водночас звернення до правила «золотого перетину потрібне для того, щоб наголосити на значенні зорової здатності людини у формуванні естетичного почуття. Існує кілька гіпотез, що пояснюють, чому саме співвідношення 5: 8 є основою математичного тлумачення пропорцій. Виділимо думку про те, що пропорція 5: 8 збігається з перетином горизонтального і вертикального кутів погляду людини обома очима. Ця гіпотеза дає змогу твердити, що свідомо чи інтуїтивно давні греки прийшли до принципу «золотого перетину через уроджені можливості людського ока, тобто природа «подарувала» людині прямий і безпомильний шлях до відчуття пропорцій і гармонії'. Пізніше терміни «естаноме», «естаномай», «ейсетикос» втратили безпосередній зв'язок із поняттям «почуття», предмет естетики почали осмислювати через значно ширші за обсягом і наповненням поняття: досконале, пропорційне, гармонійне, прекрасне, естетичне. Саме багатозначність подальшого тлумачення поняття «естетика» спонукає нас до необхідності відновити історію становлення предмета науки естетики, яка має давнє і глибоке коріння. Перші паростки художнього пізнання та освоєння дійсності можна знайти у міфологічних текстах. Цікаво й те, що становлення естетичного знання не пов'язане з якимось конкретним регіоном чи країною, а властиве як давньогрецькій філософії, так і філософії Китаю, Індії', арабо-мусульманських країн, Візантії тих далеких часів. Ідеї Піфагора мали значний вплив на митців того часу, які намагалися творчо використовувати філософсько-естетичні положення вченого для глибшого опанування художніх можливостей конкретних видів мистецтва: музики, поезії, скульптури. Отже, спочатку – підкреслений космологізм. Космос – гармонійний, домірний, слушно спрямований. Сконструйований з фізичних елементів – вогонь, повітря, ефір, вода, земля. Пізніше (7-3 ст.) приходить інтерес до самої людини, що пізнає. Античні мислителі сформулювали найголовніші проблеми естетики: питання про відношення естетичної свідомості до дійсності, про природу мистецтва, про сутність творчого процесу, про місце мистецтва в житті суспільства. Розробили теорію естетичного виховання, аналізували естетичні категорії. Вже Гомер і Гесіод міркували про такі поняття як “красота”, “прекрасне”, “гармонія”. Грунт для естетичних теорій підготували Фалес, Анаксимандр, Анаксимен. Геракліт Ефеський (520-460) – першооснова існуючого – вогонь. Робить акцент не на примиренні протилежностей, а на їхній боротьбі. Основу прекрасного бачить не в числових відношеннях, а в якостях матеріальних речей, що подають собою модифікації вогню. Гармонія має універсальний характер, вона лежить в основі Космосу, людських відносин, в творах мистецтва. Міра – одна з найважливіших естетичних категорій. Вона має загальний характер. - Сократ (470-399) – в центрі – людина. Вищим результатом її діяльності є абсолютне благо. Прекрасне не існує як абсолютна властивість предметів і явищ. Воно розкривається лише в їх відношеннях і у своїй сутності збігається з доцільним (целесообразным). Тобто прекрасне розглядав як відносне. Концепція духовної краси (єдність краси форми і краси душі). В пізніших естетичних системах це стало називатися калокагатія – єдність добра, краси і блага, прекрасної форми і внутрішньої досконалості. - Платон (427 – 347) – чуттєві речі мінливі. Справжнє буття властиве лише особливого роду духовним сутностям – “ідеям”. Прекрасна ідея протиставляється чуттєвому світу, вона поза часом і простором, не змінна. Вона осягається не почуттями, а розумом. Імітація чуттєвих речей є відбитками ідей. Митець, створюючи витвір мистецтва, лише копіює чуттєві речі, які, в свою чергу, є відбитками ідей. Тобто твір мистецтва – це копія копії, імітація імітації, тінь тіні – повторний відбиток. Тобто мистецтво позбавлене пізнавальної цінності. Більш того, воно брехливе і перешкоджає істинному пізнанню. Творчий процес розглядає як ірраціональний, протирозумний. Художник творить в стані натхнення і одержимості. Мистецтву немає місця в ідеальній державі (крім гімнів богам, які збуджують громадянські почуття). - Аристотель (384 – 322) – в центр естетичних міркувань ставив проблему прекрасного. Основними видами прекрасного вважав злагодженість (согласованность), домірність (соразмерность) і певність (определенность). Завдання мистецтва бачить в імітації. Існує три різновиди імітації: у засобі, предметі і способі. Засоби імітації: звук – для музики і співу; фарби і форми – для живопису і скульптури; ритм – для танків; слова і метри – для поезії. Мистецтва прямування (поезія, музика, танок). Мистецтва спочинку (живопис, скульптура). Описує епос, лірику, драму. Драму поділяє на комедія і трагедію. Трагедія народжує катарсис (очищення). Катарсис є ціллю трагедії. Згідно з орфіко-піфагорейцями катарсис відбувався за допомогою музики. Аристотель класифікував тональності на етичні, практичні і надихаючи. Останні викликали катарсис. Творчий процес розглядав не як таємничий і містичний, а як інтелектуальний акт, який піддається контролю. Вказував на виховну роль мистецтва, його зв’язок з моральністю. - Після класичний період (елліністичний). Космос розглядається як основний об’єкт античної думки. Міра, ритм, гармонія все більше перетворюються на засоби самовивчення і внутрішнього влаштування людини (стоїки, епікурейці, скептики). Розвиток естетичної думки в країнах Сходу. Для культури країн Стародавнього Сходу властиві традиційність і консервативність. Ці ознаки час од часу догматизувались: упродовж тисячоліть відтворювалися ті самі форми в економічній, соціально-політичній і культурній галузях. (До переліку країн Сходу відносимо Індію, Китай, арабо-мусульманські країни.) Індія. Перший індійський трактат естетичних роздумів «Натья-Шастра» був відомий у І ст. н. є. Його можна віднести до перших спроб аналізу психології творчості, адже тут порушено проблеми виховання актора, висвітлено питання художньої майстерності. Пізніше були написані теоретичні коментарі до цього трактату, що вже мали безпосередній вихід на естетичну проблематику. Йдеться про розробку поняття раса (естетичне переживання), розгляд власне естетичного переживання, а також життєвої емоції — бхава. На життєвих емоціях грунтується естетичне переживання, тобто бхава може викликати до життя раса, а стан раса — це вихід у стан надіндивідуальний. Естетичне переживання зумовлюється емоційним станом попередніх поколінь і вплітається у складний ланцюг перевтілень живих істот. Так діє закон — карма. Переживання раса можна довести до містичного екстазу, а через нього досягти етичної досконалості. Отже, як і антична естетика, в теорії індійського варіанту наголошено на єдності естетичного й етичного аспектів. Ця єдність зумовлює можливість дхвани — проникнення в інший, прихований зміст художнього твору. Ця ідея пов'язувала естетичне переживання з раціональним осмисленням процесу художньої творчості, осмисленням конкретного мистецького твору. Китай. В історії естетики Китаю виокремлюють кілька періодів. Перший охоплює VII ст. до н. є. — III ст. н. є. У цей час естетика ще не стала самостійною наукою і її розвиток був зумовлений традиціями китайської філософії'. Обираючи філософську позицію, китайська естетика наголосила на поняттях досконалість, довершеність. Кожна сфера людської діяльності мусить бути доведена до рівня високого мистецтва. Отже, практично всі види діяльності начебто несли на собі відбиток естетичного. Нині, оцінюючи надбання Давнього Китаю, фахівці іноді вживають поняття тотальний естетизм. На нашу думку, так не варто характеризувати естетичну орієнтацію жодної тогочасної країни. Становлення естетики Китаю пов'язують з ім'ям Конфуція (551—479 до н. є.), естетичні погляди якого переплітаються з педагогічними ідеями і, як наслідок, у цьому найпереконливішою видається запропонована філософом система виховання, зокрема естетичного. На думку Конфуція, виховання потрібно починати з поезії, а закріплювати знання людини послідовним вивченням правил «лі» (за китайською традицією це — доброчесність, знання елементарних норм етикету). Завершуючи освіту, треба звертатися до музики, яка несе в собі найвище естетичне навантаження, тяжіє до духовного. Слід підкреслити, що не тільки Конфуцій, а й інший відомий мислитель Китаю Сюнь-цзи (298—238 до н. є.) вважав, що обрядова музика відкриває шлях до досконалості не лише всіх людей, а й навіть тих, хто є «освіченим», «культурним». Обрядова музика довершує їхній культурний рівень, допомагає осягнути ідеал. В умовах середньовічного Китаю естетика починає широко використовувати категорію «просвітлення» (особливе сприймання світу в єдності властивих йому якостей як насолоди від спостереження гармонії). Відчуття гармонії, стану просвітлення можна було досягти малюючи, складаючи вірші, виконуючи військові вправи, різні побутові справи, наприклад вирощуючи квіти, художньо їх оформлюючи, досягаючи довершеності у власному одязі тощо. Одним із найвагоміших чинників естетичного переживання й естетичного виховання в давньому Китаї виступає природа. Ця традиція збереглася до наших днів. І нині особлива чутливість до природи, її культивування є ознакою далекосхідної культури. Арабо-мусульманська естетика. Розглядаючи естетичну культуру арабо-мусульманських країн, слід враховувати специфіку ісламу. Суворість мусульманської релігії (заборона зображувати Бога, людину, тварин) не залишала місця для естетизму, який завжди був притаманний країнам Сходу. Іслам підкреслює значення передусім етичних поглядів та етичного виховання людини. Культ релігійної етики переростав у догматизм, змушував дотримуватися певних ритуалів. Ця традиція зумовлювала другорядну роль естетичного чинника, і саме ця причина призвела до того, що у філософській традиції арабо-мусульманських країн бракує послідовно викладеної естетичної теорії. Щодо естетичного навантаження, то його несе на собі арабське мистецтво, зокрема лірична поезії, архітектура, ужиткове мистецтво. їх розвиток свідчить про інтенсивне духовне життя і своєрідність естетичного бачення світу.
2. Естетичні уявлення римо-католицького напряму християнства Римсько – католицька церква вирішувала задачу засвоєння античної культурної спадщини. Спочатку це робили т. з. “батьки церкви”. - Августин Блаженний (354 – 430). “Сповідь”, “Про град божий”. Розрізнює “прекрасне” і “відповідне” (соразмерное) як базові категорії естетики. Прекрасному протистоїть ганебне і потворне, а відповідному – недбале (небрежность). Центральним пунктом його естетики є поняття “єдність”. Чим досконаліша річ, тим більше в ній єдності. Прекрасне – єдине. Філософія культури Августина висуває блаженство як головний ідеал людського існування. Сутність блаженства – безкінечне, насолода абсолютною духовністю, що включає в себе вищу Істину, вище Благо, вищу Красу, як щось єдине і неподільне. - Бернар Клервоський (1090 – 1153), Гуго Сен-Вікторський (1096 – 1141) приділяють багато уваги видимій красі і мистецтву. Вчили, що існує два види краси: вища – незрима, нижча – зрима. Гармонію і красу розуміли як єдність взаємовиключних протилежностей. - Фома Аквінський (1225-1274) – схоласт, висунув принцип гармонії віри і розуму. В естетиці розробляв вчення про форму і сутність, в якому спирався на категорії Аристотеля матерія і форма. - Вітелло (13 ст.) в творі “Перспектива” ввів у середньовічну естетику ідеї арабського вченого Альхозена (956-1039) – теорію зорового сприйняття, питання геометричної і фізичної оптики. - В мистецтвознавстві (трактати з поетики – “Поетрії”) з’являється нова естетична категорія “добірність” (изящество, изысканность, грациозность). - В музиці з’являється теорія контрапункту, що обґрунтовує принцип поліфонії в музичній практиці. В живопису цінують красу, змістовність, алегоризм; у скульптурі – життєподібність; в архітектурі – розмір, домірність, блиск, світлоносність, пропорційні співвідношення. Важливе значення для мистецтва починають мати математика і геометрія.
3. Розвиток естетичної думки грецько-православного напряму Візантійський період. Найвищого розквіту візантійська естетика досягла в IV—VI ст. Спираючись на надбання естетики античності, зокрема на основні ідеї неоплатонізму Плотіна і Прокла, візантійська пїкола набула рис самобутності й оригінальності. Пізніше саме естетика Візантії стала підґрунтям середньовічної естетики й активно впливала на художню культуру Європи, Київської Русі, Грузії, Вірменії. Естетична проблематика послідовно розроблялася Григорієм Ниським, Іоанном Златоустом, Псевдо-Діонісієм Ареопагітом. Варто зазначити, що їх цікавили не лише проблеми краси і прекрасного, вже традиційні для естетики того часу, а й проблеми образу, символу, значення слова, його внутрішній зміст. Велика увага приділялася також аналізові ролі кольору, звуку в становленні художньої цінності твору мистецтва. Визначивши Бога як джерело краси, візантійці почали розробляти ідею універсуму — системи образів, символів, знаків, що пов'язують людину з Богом. При цьому наголошувалося передусім на почуттєвій природі людини, яка повинна мати високий рівень розвитку культури сприймання кольору, звуку, відчуття форми предмета. На думку Псев-до-Діонісія Ареопагіта, передавання вищого знання (від Бога до людини) відбувається через світлодари — чуттєві символи, певні зображення, музичні звуки, мелодії, сполучення кольорів. Саме вони формують мистецький твір, і окремим особистостям властиве «бачення», тобто вміння дешифрувати світлові імпульси. Краса як основа гармонійності всього існуючого у світі абсолютно трансцендентна. Особливе місце в естетиці Візантії' посідало розроблення естетико-мис-тецтвознавчих функцій ікони та правил зображення Бога. Для вирішення цієї проблеми розроблялися такі поняття, як канон, умовність, лаконізм, декоративність, а щодо розуміння предмета естетики, то спостерігалася дедалі більша перевага мистецтвознавчого аспекта. Нові духовні ідеали християнства – рівність і братерство усіх людей, любов до ближнього. Умова благодаті – не зовнішній, а внутрішній стан. З одного боку – відкидання здобутків античності як “утвору дияволу” (Татіан, Тертулліан, папа Григорій 1). З іншого боку – вбирання ідей античності і розвиток на їхньому ґрунті принципів візантійської естетики (Климент Олександрійський, Ориген, Боецій). Концепція прекрасного, що розвивається у “Ареопагитиках” (чотири твори “Про божественні імена”, “Таємниче богослов’я”, “Про небесну ієрархію”, “Про церковну ієрархію”), містить у собі такі елементи: ідею про еманацію краси, вчення про світло, вчення про любов. Великого значення набуває категорія “піднесеного” – велич душі. На перший план в естетиці виступає проблема образу. Образ – носій особливого, не дискурсивного знання. На перше місце виступав його емоційно-естетичний бік, його функції імітації, вираження і позначення об’єкта. Климент Олександрійський писав, що Бог – це вихідний пункт образної ієрархії, первообраз для наступних відображень. Його першою репрезентацією є Логос. Другою – душа людини, третьою – сама людина, четвертою – витвори образотворчого мистецтва. В період іконоборства ці ідеї заперечувалися, що визвало до життя твір Іоанна Дамаскіна (700-750) “Три захисні слова проти отвергаючих святі ікони”. В цьому творі він доводив, що ікона як образ є відтворенням божественного архетипу. Він розрізняв шість видів образів. 1) образи природи (Бог - Син – перший природний образ); 2) задум усього універсума в Бозі, ідеальний прообраз (приречення); 3) образ, створений “за подібністю” – людина; 4) символічні та алегоричні образи; 5) знакові образи; 6) зображення.
4. Естетика доби Відродження Місце Бога займає людина. Вона визнається прекрасною, або прагнучою до краси. За зразок береться мистецтво і філософія античності. Термін “відродження” вперше зустрічається в творах Джорджіо Вазарі (1511 – 1574). Гуманісти сформулювали нову концепцію людини - прославили велич особистості, віру і її безмежні можливості і творчій потенціал. (Ф. Петрарка, Д. Аліг’єрі, Дж. Піко делла Мирандола, Джованні Боккаччо та ін.) - Естетична доктрина епохи Відродження містить в собі закони лінійної і повітряної перспективи (глибини) (на відміну від середньовічної площинності), закони пропорційності, добірності (утонченности, изысканности) як пошуку гармонії зовнішнього і внутрішнього, закони світлотіні, локального і тонального колориту. - Мистецтво остаточно відділяється від ремесла, розпочинається фаховий поділ в самому мистецтві. - Діячі мистецтва вивчають анатомію, математику, механіку, тобто природничі науки. - Естетика Відродження – це естетика ідеалу, але ідеалу, не протилежного дійсності. Утопія Відродження – це не нездійснена мрія, а ідеальна дійсність, в якій можлива реалізація всіх світоглядних концепцій гуманістів. - Леонардо да Вінчі (1452 – 1519) – ідеї зорової краси: колір, форма, композиція, співвідношення частин і цілого. Живопис – головний вид мистецтва. Він не потребує перекладу на різні мови, зрозумілий всім людям. Відмінність живопису від науки в тому, що живопис відтворює видимий світ зовні (колір, форму), в той час як наука проникає “усередину тіл”, зосереджуючись на кількісних та якісних характеристиках. Наука не думає про красу. В цьому необхідність і виправдання мистецтва. - Леон Батісто Альберті (1404 – 1472) – краса сприймається чуттєво (не потойбічно), красу легше відчути, ніж висловити, вона корениться в природі самих речей. Мистецтво повинно відкривати об’єктивні закони краси і керуватися ними. Але мистецтво – це відображення дійсності, а також засіб пізнання дійсності (пізнавальне значення мистецтва). Тому гуманісти потребують відтворення в мистецтві природи і людини як найдосконалішого витвору природи. - Томазо Кампанелла (1568 – 1639) – вносить в естетику елемент релятивізму (немає нічого, що одночасно не було б і прекрасним, і потворним). - В творчості Шекспіра і Сервантеса вже знайшла свій відбиток криза ідей Ренесансу. В умовах хаосу егоїстичних свобод не залишається місця розвитку незмужнілої людської особистості. На виході з Ренесансу осмислюється трагедія індивідуалізму, епоха закінчується розчаруванням. Абсолютне самоствердження особистості неможливе. Але сама сутність високих відкриттів Ренесансу залишається недоторканою і передається наступній культурі.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 428; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.117.94.221 (0.013 с.) |