Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Мова - категорія націє творчаСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Мова - це кров, що оббігає тіло нації. Виточи кров - умре нація. Юліян Дзерович Чи не найглибше розкрив цей умовивід науковий геній слова О. Потеб- ня. На його думку, «мова - містичне ядро нації, тобто щось об'єктивно дане, що живе у підсвідомих глибинах етнографічної маси та що може видобути- ся на поверхню свідомосте і стати керманичем усіх національних змагань у всіх ділянках життя» [14,3]. В іншому разі змагання, що минатимуть мову, приречені, бо збудовані на піску. І саме тоді без усвідомлення національ- ного ідеалу, сконцентрованим виявом якого е мова, «розвій матеріяльних відносин перший потопче і роздавить нас, як сліпа машина» [13 171]. Тому так безглуздо зараз абсолютизувати економічно-соціяльний чинник коштом мовно-духового. Згадаймо блискучу публіцистику Оксани Забужко про те що нашим державцям не вадило б «спочатку опанувати синтаксис, цю елементарну „гігієну" думання^ перш ніж братися реформувати економіку» [4, 78]. За очевидної сукупносте разючих проблем безперечним є те, що без збереження своєї самобутньої культури нація втрачає своє обличчя (свою ідентичність) і приречена зникнути [6,625]. Мова ж для цієї культури, за мтафоричним висловом С. Лема, це те саме, що центральна нервова система для людини, а відтак саме за станом мови можна встановити стан культури. Націоналізм - це передусім усвідомлення своєї відмінности-самобутности у світі, що ґрунтується на мові як вістрі культури, і водночас «послідовний націоналізм є інтернаціоналізм» [14, 5]. Якщо способом дедукції розгортати цей блискучий вислів О. Потебні до цеглин нашого буття - світолюдини, то егоїзм - це альтруїзм, адже ближнього можна і слід полюбити тільки так, як самого себе. І саме ця любов до свого роду, коли вона спрямована в себе, зміцнює одностайність нації, а коли спрямована назовні, проти іншої нації, то посилює чвари і ненависть [3, 39]. Отже, дайте достатньо любови собі, своїй країні, своїй нації, дайте так і стільки, щоб вам не стало сили на ненависть до інших. За Миколою Міхновським, головна причина нещастя нашої нації - брак націоналізму (розумій любови) серед її широкого загалу [7,159]. Що відбувається з родиною, коли зникає любов? То чи не очевидною є причина безладу у державі? Найглибшим містичним проявом цієї любови є мова. Натомість кількість носіїв цієї мови-любови, цього «рушія і регулятора національної психології» (Ольга Федик), меншає (статистика свідчить, що 5 млн українців зреклися рідної мови), що з огляду на абсолютну детермінованість усіх духово-матеріяльних явищ свідчить про занепадницькі тенденції у нашому суспільстві. До прикладу соціологи спостерегли, що найвищий відсоток злочинів саме в містах зденаціоналізованих, де фактично українська мова відсутня, а російська помітно спотворена. Мова реагує на всі соціяльні, національні деформації. Мова мстива: будь-яка наруга над нею призводить до душевної ущербности [8,157]. Нація, котра втрачає свою рідну мову і приймає чужу, не має духової самостійносте, а завжди йде «на помочах», через що не проявляє ініціяти-ви - цієї необхідної умови духового і матеріяльного поступу взагалі. Така нація не має душевної бадьоросте і проявляє апатію і млявість. Вона не спроможна утвердити свого права на життя поміж інших націй і через те ходом самого життя засуджена на смерть. Отож лише сильна національна воля, що, за Іваном Франком, є синтезом бажань, потреб і змагань, які сягають аж меж можливого [13, 171], є критерієм життєздатносте нації. Завдяки, власне, цій волі наша мова, що лише за XVIII-XIX ст. пережила 173 укази заборон, винесла на своїх плечах націю. Ю. Шевельов називає це «лінгвістичним чудом». Мабуть, не таке вже и чудо, а просто зайвий приклад креативної функції мови, чи інакше націєтворчої функції, що є перманентним імпульсивним спалахом на щоразу по-новому загрозливій межі національної смерті українців. І от після лінгвоцидних XVIII-XIX ст. на початку XX століття у Києві лише десятки інтелігентних родин говорили українською мовою, як і колись у 1-й пол. XIX ст. у Празі після навального понімечення лише в особливих інтелігентних осередках чули мову чеську. Якщо чехи, запаливши національною ідеєю всю націю, цілком вирішили мовну проблему, а отже, проблему буття, то ми, задекларувавши довгождану державність української мови 1989-го року, де факто маємо лише 13 % інформаційного простору її життя... і на додаток «просунутий» суржик, інакше креольський, тобто розвинений і збагачений в одному-двох поколіннях [4,78]. З огляду на це тільки на ґрунті національної мови, яка духово обрамлює націю і оберігає її від асиміляції та розсіяння в інших духових середовищах, можливий розвиток національної свідомості, нам'яти і національного пізнання. Література 1. Возняк Т. Відродження івриту та української мови//Тексти та перекла- ди. Харків, 1998. 2. Гумбольдт В. О различии строения человеческих языков и его влия- нии на духовное развитие человеческого рода//Хрестоматия по истории языкознания XIX - XX веков. М, 1956. 3. Йоган Ґ. Гердер. Мова й національна індивідуальність/ТНаціоналізм. Антологія.- Київ, 2000. 4. Оксана Забужко. Репортаж із 2000-го року.- К., 2001. 5. Keccudu Ф.Х. Народ и нация//Философская и социологическая мысль.- №6.1992.- 6. Лісовий Василь. Що таке національна (українська) ідея?//Націоналізм. Там само. 7. Микола Міхновський. Націоналізм - всесвітня сила//Націоналізм.- Там само. 8. Мовчан Павло. Мова - явище космічне.- К., 1994. 9. Погрібний Анатолій. Якби ми вчились так, як треба... Розмови про наболіле.-К., 1999.
10. Тимошевський О. Мова і національність. Чернівці, 1912. 11. Федик Ольга. Мова як духовний адекват світу (дійсності). Львів, 2000. 12. Фердінанд де Сосюр. Курс загальної лінгвістики.- К., 1993. 13. Франко Іван. Поза межами можливого/ТНаціоналізм. Антологія.- К., 2000. 14. Чехович К. Думки О. Потебні про національність. Львів, 1931. 15. Штайнталь Г. Грамматика, логика и психология Хрестоматия. Там само.
Вправа 13. Наведіть приклади сталих словосполучень (фразеологізмів), які найчастіше вживаються у вашій майбутній професії. Уведіть їх у речення.
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 489; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.86.160 (0.007 с.) |