Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Етнічна екологія: об’єкт, предмет, завдання. Ретроспективний погляд.↑ Стр 1 из 9Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Лекція 1. 1.Етнічна екологія: об’єкт, предмет, завдання. 2.Проблема адаптації в етнічній екології 3.Етнокультурний аспект природокористування. 4. Основні поняття та категорії етнічна термінології, їх трансформація.
Місцерозвитку етносів. За Л. Гумільовим, етнос – це стійкий колектив осіб, що протиставляє себе іншим аналогічним колективам, який має внутрішню структуру і динамічний стереотип поведінки. Через етнічні колективи здійснюється зв’язок людства з природним середовищем, оскільки сам етнос є природним явищем. Батьківщиною етносу є поєднання ландшафтів, де він вперше склався в нову систему. Різнорідний ландшафт стимулює зміни, які призводять до появи нових етнічних утворень. Приклади: На просторі Євразії в зоні тайгових лісів від Онезького озера до Охотського моря не виникло жодного народу, жодної культури. Всі народи і культури, які там були чи присутні нині, принесені з півдня або з півночі. Чистий степ від Причорномор’я до Алтаю також не дає можливості зародження етносів. Місцями розвитку етносів є території поєднання 2-х і більше ландшафтів. На прикладі Євразії – місця розвитку етносів: 1. На сході – при поєднанні гірського та степового ландшафтів (Центральна Азія). Гунни сформувались на лісистих схилах Іньшаня, а лише потім перемістились у монгольські степи. Монголи – на схилах Алтаю. 2. На заході – лісового і лучного (Оксько-Волзьке межиріччя). Казанські татари (нащадки волзьких болгар) – на Камі, де ліс межує зі степом. 3. На півдні – степового і оазисного (Крим, Середня Азія). Кримські татари – на межі степового Криму та південного берега. 4. На півночі – лісотундра і тундра. Циркумполярні народи, ізольовані зоною тайги від більш південних регіонів Євразії. Там, де межі між ландшафтними регіонами розмиті і спостерігаються плавні переходи від одних географічних умов до інших, процеси етногенезу будуть менш інтенсивні. Монотонний ландшафтний ареал стабілізує етноси, що проживають на ньому. Народи, які населяють суцільні степи, навіть дуже багаті, виявляють надзвичайно низькі можливості розвитку. Наприклад, печеніги, кипчаки, туркмени. Китайський народ сформувався на берегах Хуанхе при поєднанні ландшафтів: річкового, гірського, лісового, степового. Індія, на відміну від Європи, в ландшафтному відношенні бідніша. Ландшафти плоскогір’я Декан типологічно близькі між собою, і процеси етногенезу за історичний час тут виявлені слабо. Однак у Пн-Зх. Індії, де поєднуються пустелі і тропічна рослинність, сформувались 2 великих народи: раджпути – близько VІІІ ст. і сікхи – в ХVІ – ХVІІ ст. В Пн. Америці безкрайні ліси і прерії не створюють сприятливих умов для етногенезу. Але: в районі Великих озер індіанські племена у ХV ст. утворили ірокезький союз. Кордильєри переважно круто обриваються в прерію, і гірський ландшафт межує, але не поєднується зі степовим. Однак на пд., в штаті Нью-Мексико, де є плавний перехід між цими ландшафтами, в давнину виникла культура „пуебло”, а пізніше – плем’я ацтеків. В Пд. Америці в Андах, де поєднуються гірський і степовий ландшафти, склалися культури багатьох народів в різні часи. А в лісах Бразилії та на рівнинах Аргентини ніяких культур не сформувалось, оскільки природа тут одноманітна. Однак у ці регіони проникали народи з інших регіонів. Моря, в залежності від характеру берегової лінії та рівня цивілізації берегових жителів, по-різному впливають на формування етносів. Море є обмежуючим елементом ландшафту, коли воно не освоєне. Наприклад, Атлантичний океан для американських індіанців, Індійський океан для аборигенів Австралії, Каспійське море для печенігів. Однак, коли море служить джерелом ресурсів та освоюється навігація, воно перетворюється на складовий елемент місцерозвитку. Наприклад, греки використовували Егейське море, вікінги – Північне, араби – Червоне, російські помори – Біле. Ланцюг близьких культур колись оточував Північний Льодовитий океан, який був їх годувальником. Це циркумполярні народи – мисливці на морського звіра та риболови. В історичний час їх винищили угри, тунгуси, якути. Молодим циркумполярним народом є ескімоси, які поширились близько І ст. н.е. з Океанії і в Х ст. витіснили індіанців до пд. кордону Канади, а в ХІІІ ст. скинули нащадків вікінгів у Гренландії в море. Формування етносу ескімосів відбувалось при поєднанні ландшафтів: моря, лісотундри і льодовика. Поєднання ландшафтів є не причиною, а лише сприятливою умовою етногенезу.
Фази етногенезу. Етнос є не станом, а процесом, який проходить ряд фаз. Повний цикл життя етносу триває близько 1500 років. Процес етногенезу спричиняє пасіонарний поштовх – поява певного числа об’єднаних спільною метою пасіонаріїв. Пасіонарії (лат. passio, англ. drive) – індивіди енергонадлишкового типу, яким від народження властива здатність сприймати значно більше енергії, ніж це необхідно для їх особистого відтворення. Вони характеризуються підвищеним потягом до дії. Надлишок енергії вони спрямовують на зміну навколишнього світу. Гіпотеза Л. Гумільова: Пасіонарні поштовхи хронологічно співпадають з мінімумами сонячної активності або з періодами її спаду. При зменшенні сонячної активності захисні властивості іоносфери зменшуються, і космічне випромінювання досягає земної поверхні, викликаючи мутації в організмах. Ці мутації відбуваються лише в невеликої кількості осіб людської популяції і відображаються на стереотипі їх поведінки. Це призводить до народження значної кількості пасіонарних осіб. На території з достатньо різноманітними ландшафтами це може стати пусковим механізмом появи нового етносу. Зміна фаз етногенезу відбувається поступово і непомітно. На процес етногенезу можуть вплинути сусідні етноси, перервавши його, особливо при фазових переходах (с. 349). І. Фаза підйому починається з пасіонарного поштовху і появи нового етносу. Вона триває 200 – 300 р. В якийсь період на історичній арені з’являється група людей, або консорція, що швидко розвивається і формує власне етнічне „обличчя” і самосвідомість. Нарешті, вона приймає відповідну соціальну форму і виходить на широку історичну арену, часто починаючи територіальну експансію. Цей період пов’язаний з інтенсивним зростанням пасіонарної напруги етносу та всіх видів його активності, його енергетичною експансією. Заради створення своєї держави як основної мети пасіонарії йдуть на значні жертви. Пануючий імператив – „Треба виправити світ, бо він недосконалий!” Пасіонарний поштовх не завжди призводить до появи нового етносу, оскільки можливий раптовий обрив процесу сторонньою силою. ІІ. Найвища (акматична) фаза – найбільше піднесення пасіонарної напруги. Перехід до неї визначається імперативом „Ми хочемо бути великими!” Сама фаза проходить під імперативом „Будь самим собою!” і триває близько 300 р. Етнос надзвичайно активний, зростає індивідуалізм. Це пора завоювань, міграцій. ІІІ. Фаза надлому (кризова), перехід до якої здійснюється під імперативом „Ми втомились від великих!” Фаза триває близько 200 р. під імперативом „Ми знаємо, все буде інакше!” Всередині етносу відбуваються гострі конфлікти, громадянські війни, розкол етнополітичних утворень. У цих конфліктах пасіонарії взаємно винищуються, а рівень пасіонарної напруги різко спадає. Зростає чисельність субпасіонаріїв – осіб з від’ємною пасіонарністю, вони не змінюють світ і не зберігають його, а живуть за його рахунок. ІV. Фаза інерції (бездіяльності, нерухомості) проходить під імперативом „Будь таким, як я!” і триває 300 – 400 р. Поступово зменшується пасіонарна напруга етносу. Припиняється розширення ареалу проживання етносу. Відбувається посилення державних і соціальних інститутів, нагромадження матеріальних і культурних цінностей. В суспільстві домінують гармонійні особи, законослухняні і працелюбні посередності, орієнтація на загальноприйнятий стандарт. Фаза інерції виглядає як початок творчої діяльності, але при цьому рівень пасіонарної напруги постійно спадає – під маскою процвітання йде процес „загнивання” етносу. V. Фаза обскурації (старості, відживання) наступає, коли етносу понад 1100 р. Рівень пасіонарної напруги спадає нижче 0 і значно зростає кількість субпасіонаріїв. Імператив – „Будь таким, як ми!”. Етнос продовжує існувати за рахунок раніше набутих матеріальних і культурних цінностей, але неспроможний до конструктивної діяльності. Суспільні інститути починають розкладатись: узаконюється корупція, зростає злочинність, до влади приходять авантюристи. Працелюбних і чесних людей переслідують. Настає помітне скорочення чисельності етносу, який в цю добу може бути легко завойований сусідами. Під імперативом „День, але мій!” наступає перехід до меморіальної фази. VІ. Меморіальна фаза (загибелі, статична, реліктова, гомеостаз) засвідчує завершення процесу етногенезу. Імператив – „Пам’ятаєш, як було прекрасно!” Члени етносу майже без жодних змін повторюють з покоління в покоління збережені традиції. Такий етнос чи його залишки поступово розпадаються, а його члени перетворюються на гостинних, безневинних, доброзичливих, працьовитих і консервативних людей, які не хочуть нічого змінювати. Перехід до заключного етапу меморіальної фази має вигляд поступового забування традицій минулого – реліктовий стан. Його імператив – „Будь задоволений собою!” Новий цикл розвитку реліктового етносу може бути викликаний лише новим пасіонарним поштовхом, при якому виникає нова пасіонарна етнічна популяція. Нові етноси виникають не шляхом дроблення старих, а шляхом синтезу вже існуючих, тобто етнічних субстратів. Етнічні групи виникають в чітко окреслених географічних регіонах в короткий час, а регіони щоразу змінюються. Зони пасіонарних поштовхів – це суцільні смуги шириною близько 300 км, розміщені в меридіональному чи широтному напрямі або під кутом до них (с. 352). Поряд із такою смугою – спокій. Самозаспокоєні етноси стають жертвами своїх неспокійних сусідів.
ТЕМАТИЧНО-ЧАСОВА МОДЕЛЬ ПРОГРАМИ ГУРТКА Для старшої групи (70 занять, 2 заняття на тиждень)
ПРОГРАМА ГУРТКА (70 занять, 2 заняття на тиждень)
I. Вступ (2 години). «Ми люди – поки є природа». Охорона природи – твій обов’язок. Гуртківці повинні знати: Розуміти, що людина – не цар природи, а лише її складова частина, яка не творить прав і законів, а змушена їм підкорятися у межах розумного. Гуртківці повинні уміти: Охороняти природні багатства та примножувати їх.
КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ ГУРТКА «Юні екологи» Для старшої групи (70 занять, 2 заняття на тиждень)
Лекція 1. 1.Етнічна екологія: об’єкт, предмет, завдання. 2.Проблема адаптації в етнічній екології 3.Етнокультурний аспект природокористування. 4. Основні поняття та категорії етнічна термінології, їх трансформація.
Етнічна екологія: об’єкт, предмет, завдання. Ретроспективний погляд. Етноекологія (гр. ethnos - народ, oikos - будинок і logos - слово, поняття учення) — прикордонна між етнологією і екологією гілка знань, що досліджує умови життєзабезпечення етносів або етнічних співтовариств, ставить за мету їх збереження. Вона тісно пов'язана з географією, філософією, історією, соціологією, економікою і іншими науками. Будь-які спроби «застовпити» порівняно нову область знання і зарахувати до однієї з вищезазначених наук навряд чи можна визнати коректними, оскільки її вивчення вимагає очевидного міждисциплінарного підходу. В зв'язку з цим, зауважу слова засновника квантової фізики М. Планка про те, що наука є внутрішньо єдиним цілим і її розділення на окремі області «обумовлене не стільки природою речей, скільки обмеженістю здатності людського пізнання». Об’єктами дослідження етнічної екології є етноекосистеми, що є комплексами соціальних, економічних, природних і екологічних елементів в сукупності з народами, з якими ці елементи взаємодіють. Предмет дослідження етнічної екології — взаємини і взаємозв’язки з системі «етноси-природа», а також соціально-психологічні і етологічні відносини, як усередині окремих етносів, так і етнічних співтовариств між собою. Етнічна екологія вивчає не самі етноси, якими займається власне етнологія, і не навколишнє середовище, досліджуване геолого-географічними науками, а взаємини і взаємозв’язки між ними. Поширена думка, що етнічна екологія повинна відповідати на питання, як місцевість формує етнос? Це дуже вузьке трактування нового напряму. Цілком доречними можуть опинитися інші питання: як етноси взаємовідносяться між собою, чим характеризуються взаємини одного і того ж етносу, який вплив на нього справляє економіка, не тільки власна, національна, але і інших етносів, розташованих за сотні, а то і за тисячі кілометрів, і, нарешті, як сам етнос формує місцевість? «Офіційний вік» етнічної екології — декілька десятиліть, неофіційний — втрачається в глибині століть. Ідеї, що асоціюються з етноекологією висловлювалися ще мислителями Стародавньої Греції і Риму, просвітителями і філософами пізніших століть, представниками географічного детермінізму. Достатньо згадки відомих праць «класиків» географічного детермінізму Ш. Монтеськье, Р. Бокля, Л. Мечникова і інших, в яких в тій або іншій формі відстоювалися ідеї зумовлюючої ролі географічного середовища в житті народів. Вважалося, що багато проявів етнічної психіки (культура, психологічний склад, тощо) визначаються природою країн, населених різними етносами. Широко відомі хрестоматійні погляди представників географічної школи в соціології Ш. Монтеськье, що стверджував, що жаркий клімат, роблячи вплив на фізичну природу і духовний склад народів, приводить до розвитку рабства, помірний клімат, благотворно впливаючи на інтелект, сприяє формуванню енергійної вольової натури і тому подібне «Дайте мені карту якої-небудь країни, її конфігурацію, її клімат, її внутрішні води, всю її фізичну географію; дайте мені її природні ресурси, її флору, її фауну, і я зобов'язуюся сказати вам апріорі, які люди цієї країни і яку роль грає ця країна в історії не випадково, а через необхідність, не в певний період, але у всі часи», — подібно до Монтеск’е вважав французький філософ В. Козен. Наші сучасники–вчені доводять вплив середовища проживання етносу на особливості взаємодії етносу з природою, що, в свою чергу, пояснює екологічну зумовленість асоціацій, пізнавальних процесів, комунікації, стереотипи поведінки, різноманітні форми суспільної свідомості і т. ін. Під середовищем проживання етносу розуміють ландшафт і клімат, особливості ґрунтів і розміри території, картину зоряного неба і корисні копалини, флору, фауну, водойми та інші елементи, що створюють неповторну своєрідність цього середовища. Як вважає ряд дослідників, український менталітет — це результат відображення специфіки взаємодії українців із природними та геокліматичними умовами існування і співіснування, що склалися історично. Причому вважається, що вплив природних умов на український менталітет особливо помітний. Вплив екологічного чинника на психологічну діяльність українського етносу відзначається в дослідженнях М. Гримич, О. Киричука, О. Кульчицького, В. Павленко, І. Рибчина, В. Скребця С. Тагліна. Так, зв'язку ландшафту з особливостями етнопсихології українців присвятив свою працю І. Рибчин, де він послідовно аналізує вплив основних зон України (степового, лісостепового та гористого ландшафту) на особливості емоційної сфери та мотиваційних установок корінного населення України. Близькі їй за духом праці О. Кульчицького, який виокремлює географічний аспект як один з чинників, що впливають на психологію українців. Свою ідею про переважання в українців установок на рефлексію (самозаглиблення і самопізнання), а не на активну предметну діяльність, автор аргументує, залучаючи як докази суто екологічні особливості України. Значний вплив геопсихічних чинників відзначає також О. Киричук: "Низинна степова смуга лісостепу; височинна смуга лісостепу від Поділля, Волині й до Покуття, до Бессарабії та височин Придніпров'я; смуга лісистих північних і північно-західних низин; гірська смуга Карпат. Загалом ми маємо "психіку верховинця", "людини лісу", "сина степу" та ін." Своєрідним «маніфестом» тих, кого б сьогодні назвали етноекологами, можна вважати працю «Antropogeographie» Фрідріха Ратцеля, що вийшла в 1882 р. в Штутгарті, в якій були викладені основні ідеї про тісний і нерозривний зв’язок антропогенезу з географічними умовами. Етноекологи розглядали державу як біологічний організм у зв'язку з властивостями етносу, що населяє його, частково — з властивостями Землі і природними умовами в цілому. Разом з місцеположенням етносу істотне значення для його розвитку має щільність населення. Деякі дослідники вважали, що у великій густоті населення полягає не тільки міцність і підстава енергійного розвитку народу, але і безпосередній стимул до зростання культури тощо. Згодом географічний детермінізм почав викликати сумніви і навіть піддаватися нападками. Можна пригадати Г.Плеханова, що відзначав, що нинішніх італійців оточує, мов, те ж природне середовище, в якому жили стародавні римляни, а тим часом темперамент сучасних «данників Менеліка» (короля Ефіопії) зовсім не нагадує «суворих завойовників Карфагена». Плеханов частково був правий (духовний світ Homo sapiens не може бути «статичним»), але не можна не враховувати того, що кліматичні і відповідно антропогенні умови Італії за 2300 років існування змінилися і вони могли вплинути на духовний світ і фізіологію італійців. Термін «етнічна екологія», був вперше використаний в 1866 р. стосовно рослинного і тваринного світу. До наукового напряму «етнічній екології» було ще далеко. Тільки до 20-х років XX ст. відноситься перша згадка про «екологію людини» (американський географ Х. Берроуз), що асоціювалася з «пристосуванням людей до їх природного оточення». На думку ряду дослідників, етнічну диференціацію Homo sapiens можна вважати характерною пристосовною реакцією на різноманітність природних умов. Досліджуючи процеси адаптації людей до міського середовища, один американський соціолог фактично «модифікував» екологію людини в «соціальну екологію», що займається вивченням особливостей і закономірностей взаємовідношення людей з навколишнім середовищем. Зрозуміло, що етнічна екологія — складова частина саме соціальної екології. Розробка ідей в галузі етнічної екології пов’язана з природним прагненням вивчити геополітичні і екологічні значущі властивості етносів і їхнього навколишнього середовища. У відомому сенсі етноекологія виступає як складова частина екології людини, що досліджує загальні закони взаємовідношення біосфери і антропосистеми. Як найбільш «споріднені» з нею дисципліни в даному випадку можна розглядати екологію особин, аутекологію, екологію популяції і екологію людини в цілому. З іншого боку, зрозумілим є формування концепцій культурної екології, яку започаткував Дж. Стюард в середині 20 ст. Під культурною екологією він розум
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-20; просмотров: 398; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.144.239 (0.015 с.) |