Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 27. Релігія як форма світогляду, її предмет і функціїСодержание книги
Поиск на нашем сайте
I. Походження релігії. 2. Релігійна свідомість, її особливості і структура. 3. Релігійна діяльність і релігійні організації. При вивченні питання «Походження релігії» варто виходити з того, що релігія є соціальним феноменом, форма і зміст якого залежать від соціальних умов. Кожна релігія має істотні риси різних історичних епох. Тому можна сказати, що релігія - це універсальне духовне явище в житті суспільства, яке об'єднує людей у релігійні організації за допомогою віровчення, моральних та інших цінностей. Уся свідома історія людства, що збереглася в писемних пам'ятках культури - це історія релігійного людства. Вважається, що релігія з'явилася 30-50 тисяч років тому. Релігія - складне соціальне явище, породження низкою причин, які прийнято поділяти на соціальні, гносеологічні і психологічні передумови релігії. Соціальні причини релігії. Головна причина релігійності — безсилля людини перед соціальними закономірностями. У первісному суспільстві - це безсилля перед силою природи і роду, у розвинутому суспільстві - перед стихією суспільного розвитку. Це безсилля може бути реальним, пов'язаним з низьким рівнем суспільного розвитку, або ілюзорним, коли людина не усвідомлює своїх реальних сил. З виникненням майнової нерівності і держави з'являються релігії, що підтримуються державою. Тому головними причинами, що відтворюють конкретну релігію або появу нової, є саме соціальні. Гносеологічні причини релігії коріняться в особливостях і закономірностях процесу пізнання. Воно має свої закономірності, що ведуть до правильного або перекрученого відображення об'єкта. Існує можливість відриву фантазії від дійсності, абстракції від реальності. Інколи важко, а часом і неможливо втановити зе-
мні корені абстрактних уявлень. Ідеальне мислиться як самостійна реальність. Проблема взаємин матеріального й ідеального не завжди вирішується на користь первинності матеріального, а релігійні уявлення завжди виходять із переваги ідеального над матеріальним. Тому вони можуть бути результатом труднощів, які постають перед людиною через закономірності. Психологічні передумови релігії є головними серед причин, що породжують індивідуальну релігійність. Люди не тільки фіксують відображений у свідомості світ, але й переживають його. Так виникає релігійне почуття. Одним із головних почуттів, що породжують необхідність у релігії, є страх перед смертю, втратою близьких, соціальними катаклізмами. Широко відомим є такий вираз: «Страх породив богів». Вивчення релігії включає не тільки її опис, але й питання її походження і розвитку. У релігієзнавстві до XVIII-XIX ст. панував теологічний напрям, що виходив з ідеї природної релігійності. На початку XIX ст. в релігієзнавстві склалася міфологічна школа, засновник якої Макс Мюллер (1823-1900) висунув концепцію походження релігії із солярного міфу (поклоніння сонцю). Прихильники антропологічної школи, яку заснував Е. Тейлор (1832-1917), бачили в релігії продукт розвитку самосвідомості людини. У книзі "Первісна культура" Е. Тейлора анімістичні ідеї, тобто ідеї, згідно з якими кожна річ має свою душу, з'являються як результат натхнення людиною природи, як доступний дикунові спосіб пізнати себе. Засновник магічної школи в релігієзнавстві Дж. Фрезер (1854-1904) у книзі "Золота гілка" показав, що релігія - є одним із етапів розвитку людського мислення, що йде від магії через релігію до науки. Марксистська школа розглядає релігію як закономірний етап життя суспільства, що має свій початок, розвиток і кінець. Значний внесок у з'ясування причин потреби людини в релігії внесла теорія психоаналізу 3. Фрейда. Розглядаючи питання «Релігійна свідомість, її особливості і структура», слід зрозуміти, що релігійна свідомість породжує релігійну ідеологію і релігійну психологію і має специфічні риси: особлива форма відображення (суспільне буття відображає у фа- нтастичному вигляді) і особливий об'єкт відображення (найбільш активно відображають сили і процеси, що пригнічують людину). Серед особливостей релігійної свідомості слід відзначити фантастичне відображення дійсності, подія світу на реальний і надприродний; визнання реальності надприродного; ідею надприродної істоти; відносну самостійність, наступність і повільну змінюваність. Головною ознакою релігійної свідомості є віра в надприродне. Під надприродним розуміється все, що стоїть над світом реальних речей і явищ. Визнання реальності надприродного в релігійній свідомості здійснюється через віру. Релігійна віра - обов'язкова ознака релігійної свідомості і головна її цінність. Віра, як відображення високого ступеня переконаності, є компонентом будь-якої свідомості. Але релігійна віра розглядається як переживання, якому вистачає аргументації: знання будується на досвіді, а віра - на довірі до істини, знання належить розуму, а віра - серцю. У релігійній свідомості існує сукупність ідей і почуттів, які властиві всім релігіям. Саме вони і складають структуру релігійної свідомості. У кожній релігії є анімістичні (лат. апіта - душа) ідеї і почуття, які складають анімістичний елемент релігійної свідомості. Ідея реальності надприродного знаходить вираження в міфах, що відображають явища природи і громадського життя. Це міфологічний елемент релігійної свідомості. У релігійній свідомості є також уявлення про надприродні якості окремих предметів і явищ, відбувається сліпе поклоніння їм - це фетишистський її. Уявлення про надприродний характер дій, культу складають магічний елемент релігійної свідомості. Ступінь зрілості, розвиненості релігійних уявлень у різних людей і навіть у різних верств суспільства неоднакова. Тому в релігійній свідомості розрізняють два рівні - повсякденний, який включає повсякденні релігійні уявлення віруючих, і богословський, або теологічний, де положення віровчення розглядаються й аргументуються за допомогою філософії. Вивчаючи питання теми «Релігійна діяльність і релігійні організації» слід знати, що релігійні відносини — це не тільки ставлення людей до Бога, а своєрідні відносини між людьми.
Релігійна діяльність має роздвоєний характер: по-перше, вона спрямована на реальний світ з метою задоволення реальних потреб, а по-друге - на надприродний світ з метою задоволення уявлень про загробне життя. Ця діяльність релігійним культом, який являє собою сукупність релігійних дій у вигляді обрядів і церемоній, пов'язаних зі ставленням людей до надприродного. Мета культових дій — вплив людини на потойбічний світ. У культі використовуються різні мистецтва, що підсилює його емоційний вплив. Рядові віруючі сприймають розходження між релігіями саме в області культу. На основі спільності релігійних уявлень і культу відбувається спілкування віруючих, формуються релігійні організації. У межах релігійних організацій виникає стабільність віровчень і культів. У процесі історичного розвитку релігійні організації набули різноманітних форм. В умовах первісного суспільства релігійна організація була елементарною. З появою держави виділяються локальні релігійні напрями. У ранніх державах виникають храмові організації, у більш розвинутих суспільних системах з'являється церква, яка посідає особливе місце в державі. Розвиток церков супроводжувався появою монастирів, чернечих орденів, політичних релігійних партій. Здійснення релігійного культу також має свою історію. У первісному суспільстві культ мав характер колективної діяльності. З ускладненням громадського життя з'являються колдуни, маги. У розвинутих суспільствах з'являється специфічна професійна група - духівництво, яке монополізує культову діяльність. Основною функцією релігії є світоглядна. Світогляд реалізується у вигляді норм і установок діяльності. Структурним ядром світогляду є або філософська, або релігійна свідомість. На основі цього виникає установка до діяльності, релігійне розуміння цінностей. Тому віруючі шукають у священних книгах відповіді на всі питання буття. Релігія створює певну систему норм і цінностей, що покликані закріплювати віру в надприродне. Асимілюючи багато загальнолюдських цінностей, релігія виконує регулятивну функцію. На основі спільності віровчення людина приходить до усвідомлення своєї єдності з певною групою. Тобто релігія поєднує людей за релігійною ознакою (або роз'єднує) - у цьому полягає її інтегративна функція. Релігія формує певні норми спілкування людей і сприйняття культурних цінностей - нормативна функція, а також визначає на їхній основі форми спілкування віруючих - комунікативна функція релігії. Але центральною, специфічною для релігії є компенсаторна функція - релігія покликана дати розраду за страждання людини в земному житті. Релігійні уявлення і релігії в цілому розвивалися і змінювалися разом з історичними умовами, що їх породили. Тому, залежно від історичного типу суспільства, розрізняють: а) релігії первісного суспільства; б) релігії ранньокласових суспільств; в) релігії феодального суспільства; г) сучасні релігії. Релігія має визначену самостійність, зі своєю внутрішньою логікою розвитку. Віровчення можуть розрізнятися за рівнем осмислення загальнозначимих для релігій положень, насамперед розумінням ідеї Бога. Залежно від цього розрізняються політеїстичні релігії, що були типові для ранніх суспільств, і монотеїстичні, характерні для суспільств з високорозвиненими ідеологічними системами. Розвиток ідеї надприродного йде від політеїзму - багатобожжя до монотеїзму — єдинобожжя. Незважаючи на різноманіття існуючих культів, провідними були ті релігійні концепції, які за допомогою своєї ідеології змогли об'єднати найбільшу кількість людей. Тому серед різноманіття сучасних релігій можна виділити такі їх типи залежно від характеру і поширення: а) світові релігії - релігії, поширені практично на всій земній кулі і сповідуються людьми незалежно від їхньої національної або державної приналежності (світових релігій три: християнство, іслам, буддизм. Перші дві належать до монотеїстичного); б) національні {національно-державні) релігії, поширені серед людей однієї національності або в межах однієї держави (іудаїзм - національна релігія євреїв; індуїзм, сикхизм, джайнізм - релігії Індії; даосизм і конфуціанство в Китаї, синтоізм у Японії); в) племінні культи — релігії корінного населення тропічної Африки, Океанії, північних народів. * * *
Довідкова література: Современный философский словарь. - М., 2004. Ст. «Религия», «Сакральное», «Теология», «Теологическое доказательство бытия Бога».' Новая философская энциклопедия. В 4-х т. - М., 2001. Ст.: «Религия», «Миф», «Теология». Філософський енциклопедичний словник. - К., 2002. Ст.: «Релігія», «Релігієзнавство», «Релігійність». --------- 1--------.^g^-'-------------------- - Тема 28. Релігійно-філософські системи: Світові і національні 1. Сучасні національні релігії. 2. Світові релігії: буддизм, іслам. 3. Загальна характеристика християнського віровчення. При вивченні питання «Сучасні національні релігії» особливу увагу варто звернути на іудаїзм, який нерідко називають світовою релігією. Іудаїзм розповсюджений серед євреїв і невеликої кількості арабів. Він є державною релігією в Ізраїлю. Виник іудаїзм на початку І тис. до н.е. серед давніх євреїв Палестини. Священна книга іудеїв Біблія (по-єврейски Танах) стала комплектуватися ще в XII ст. до н.е.., а її складання завершилося близько у II ст. до н.е. Найбільш авторитетною і важливою її частиною в іудаїзмі визнається Тора (П'ятикнижжя), що включає 5 книг: Буття, Вихід, Левіт, Числа, Второзаконіє. Автором Тори й засновником іудаїзму вважається Мойсей. Крім Біблії, значне місце в релігійній письмовій традиції іудаїзму належить Талмуду. Основний його зміст складає тлумачення Тори, а також притчі, легенди, казки, вірші, висловлювання мудрих раввинів. Центральна релігійна теза іудаїзму - вчення про єдиного Бога Яхве. Іудаїзм - перша релігія світу, яка утвердила принцип єдинобожжя. Бог один для всіх, але Яхве уклав союз з євреями, зробивши їх своїм обраним народом і повідав їм про це через своїх пророків. Іудаїзм розвивався і змінювався разом з історією євреїв. Тому розрізняють біблійний іудаїзм (релігія давніх євреїв), талмудичний (іудаїзм розвинутої рабовласницької держави), раввиністич-ний (іудаїзм феодальної епохи), сучасний, або реформований. Індуїзм - пануючий релігійний напрям в Індії, Бангладеш, Непалі, Шрі-Ланці. Він містить у собі комплекс різних вірувань на основі синтезу буддизму і брахманізму. Індуїзм успадкував священні книги брахманізму - Веди і культову мову - санскрит. Індуїзм - політеїстична система, але серед безлічі богів існує
трійця головних (Тримурті): бог-творець Брахма, бог-охоронник Вишну, бог-руйнівник - Шива. У цій релігії немає єдиного культу. Обов'язковим тільки є практика жертвоприношення. Індуїзм освячує кастовий поділ суспільства. Він заснований на вірі в переселення душ, залежність людини від своєї долі - карми, що передбачає відповідальність за вчинки в попередньому житті. Індуїзм з його обрядовістю і практикою жертвоприношення стільки релігія, скільки спосіб життя, культури. Сикхізм зародився в Індії в кінці XV ст. як спроба об'єднати в одну релігію індусів і мусульман. В основному сикхізм поширений у штаті Пенджаб. Для його громад характерний культ керівника - гуру, обов'язкова сплата відсотка з доходу на користь громади, суворе дотримання традицій в одязі. Джайнізм виник в Індії ще в VI ст. до н.е. В основі віровчення -уявлення про два вічні начала - живе і неживе, а також практика звільнення душі від влади матерії. Джайнізм - релігія дуже суворих моральних правил, особливо для ченців. Найбільшим гріхом вважається порушення принципу не нанесення шкоди живому. Конфуціанство поширене в Китаї. В основі його - етичне вчення Конфуція. Верховним божеством вважається Небо, але особливе значення надається церемоніям. У конфуціанстві неіс-нує духівництва, обряди виконує глава родини. У даосизмі багато богів, але ціль - не воздаяния за труною, а земне буття, можливо довше. Тому ченці справляли магічні обряди з метою продовжити життя і знайти еліксир безсмертя. Три основні релігії в Китаї - буддизм, конфуціанство і даосизм не виключали одна одну, а доповнювали, виконуючи різні функції: конфуціанство регулювало відносини між державою і родиною, буддизм займався проблемами світоглядними, а даосизм відгукувався на потреби життя. Національна релігія Японії синто (шлях богів) виникала на основі розвитку культу природи і предків. У синтоїзмі безліч богів, які існують у тваринах, рослинах, явищах природи і навіть людях. Звідси культ імператора як сина Сонця. До 1946 року синтоїзм був державною релігією Японії. Проте й понині він відіграє важливу роль у житті японців. Розглядаючи питання «Світові релігії: буддизм іслам» варто звернути увагу на виникнення, зміст і основні напрями у буддизмі. Буддизм виник у VI ст. до н.е. у Стародавній Індії, а як світова релігія склався вже в епоху Середньовіччя, поширившись у країнах Південно-Східної і Центральної Азії та Далекого Сходу. Засновником буддизму вважається Сідхартха Гаутама - син царя племені Шакья (623-544). Легенда оповідає про те, що Гаутама, вражений стражданнями людей, пішов у пустелю, де знайшов знання про шлях порятунку і став Буддою (проясненим). Буддизм проповідує рівність усіх каст у їх праві на порятунок -звільнення душі від матерії, від нескінченного ланцюга перероджень. У буддизмі існує концепція «чотирьох шляхетних істин», що розкривають таємницю існування людини: 1) життя є страждання; 2) страждання має свої причини; 3) це шлях порятунку від страждання: 4) це шлях порятунку від бажання. Метою порятунку є досягнення нірвани - стану, коли людина розриває ланцюг переродження. Той, хто досяг цього, стає Буддою, тобто проясненим. Ще в І ст. н.е. буддизм розпався на дві течії: Хинаяна (вузький шлях порятунку, "мала колісниця") і Махаяна (широкий шлях порятунку, "велика колісниця"). Буддизм хинаяни^ вшановує Будду не як божество, а як великого вчителя, що досяг морального удосконалення і показав людям шлях до порятунку. Кожна людина повинна особисто пройти цей шлях, тому нірвани можна досягти, лише живучи життям ченця. У буддизмі махаяни Будда - бог, але людині можуть допомагати ще й бодхисатви - ті, хто досяг нірвани, але добровільно відмовився від неї в ім'я порятунку людей. Махаяна повернулася до традиційних уявлень про пекло і рай, більш ускладнився культ, уведений пишний ритуал. Буддизм відрізняється великою терпимістю, навіть включає у свою систему елементи інших релігій. У буддизмі не існує ворожого релігійного фанатизму. У Тібеті буддизм змішався з місцевими віруваннями. Тібетський буддизм називають ламаїзмом, тому що особливе місце в ньому приділяється ченцям-ламам. Лами - це посередники між світом земним і божественним. Кожен віруючий має свого ламу. Переселення душі в ламаїзмі - надбання тільки вищих лам, рядові віруючі можуть сподіватися на допомогу лам і пожертвуваннями лише поліпшують свою долю після смерті. У XVI - XVII ст.
ламаїзм проникнув у Монголію, а в XVIII ст. поширюється у Росії серед бурятів, тувинців і калмиків. У буддизмі немає єдиної церкви, усі церкви мають національний характер. Але існує міжнародна організація буддистів "Всесвітнє братство". Буддистська Священна книга "Трипитака" ("Три кошики мудрості ") містить три частини: Вина-питака ("кошик статуту") описує статут життя чернечої громади, Сутра-питака ("кошик повчань") викладає вчення Гаутами, Абхидхарма-питака ("кошик тлумачення вчення") викладає філософську доктрину буддизму. Розглядаючи іслам, варто звернути увагу на його походження, загальні принципи й основні напрями. Іслам виник в Аравії у VII ст. в процесі об'єднання арабських племен у єдину державу. Засновник нової релігії Мухаммед (570-632) народився в Мецці у бідній родині, але женився на багатій вдові, завдяки її підтримки став знаменитим проповідником у Мецці. Це викликало ненависть до нього багатих мекканців, і 26 липня 622 р. Мухаммед змушений був втікати в сусіднє місто Медину. Цей день, який названий джиджрою, тобто втечею, вважається першим днем мусульманської ери. Саме в Медині сприйняли головну ідею вчення Мухаммеда. У центрі мусульманського віровчення - культ єдиного Аллаха, беззаперечного підкорення віруючого його волі (іслам у перекладі з арабського - покірність, муслим - покірний). Культові особливості ісламу виражені в п'яти принципах: 1) визнання Аллаха єдиним богом, а Мухаммеда - його пророком; 2) щоденна п'ятикратна молитва - намаз; 3) обов'язкова виплата податку духівництву на користь бідних - закят; 4) обов'язкове дотримання посту в місяць рамадан; 5) паломництво в Мекку - хаджж. Іслам має свою Священну книгу Коран. Автором Корана вважається Аллах. Перший його запис Корана з'явився в період халіфату Османа (644-656). Коран складається з 114 глав (сур), що поділяються на вірші (аяти). Сури Корана складені в порядку убування тексту, без враховування хронології і змісту. Коран доповнений традиційним тлумаченням - Сунною, розповіддю про дії і судження Мухаммеда. Крім Корана і Сунни, іслам спирається також на шаріат — звід мусульманського права. З розвитком ісламу в ньому з'явилися різні напрями, основними з яких є сунізм і шиїзм. Суніти визнають священною книгою не тільки Коран, але і Сунну. Вважають, що світ ісламу повинен очолюватися халіфом (останнім халіфом був турецький султан, після 1924 р. в ісламі халіфа немає). Шиїти визнають Коран з особливим містичним тлумаченням, а Сунну вважають душекорисною, але не священною книгою. Халіфами вважають тільки родичів Мухаммеда. У ХІХ-ХХІ ст. в ісламі з'явилася велика кількість сект (бабієм, бехаїзм). Усі вони намагаються пристосувати іслам до реалій сучасного життя. Іслам також активно використовується політичними партіями, під його гаслами діють різні суспільні сили. Розглядаючи питання «Загальна характеристика християнського віровчення», слід звернути увагу на культ і основні конфесії цієї релігії. Християнство - найбільша із світових релігій - виникло в Римській імперії період переходу від рабовласницького до феодального ладу в. Воно виростає з іудейських сект, що розірвали національну обмеженість іудейської релігії і найбідніших прошарків різноплемінного населення Риму. Основою християнського віровчення є Священне Писання (Біблія) і Священний Переказ. Біблія - загальний релігійний документ іудеїв і християн, але християнство доповнило її власними джерелами, тому християнська Біблія складається з двох частин - Старого (успадкованого з іудаїзму) і Нового Завіту. Новий Завіт формувався першими християнами протягом двох століть. До нього входять такі книги: чотири Євангелія (від Марка, Матфея, Луки й Іоанна), Діяння апостолів, Послання апостолів, Апокаліпсис. Самим давнім документом Нового Завіту є Апокаліпсис (Одкровення Іоанна Богослова), написаний у 68 році. Приблизно через 50 років з'являється книга Послань Апостолів, у якій образ Ісу-са Христа втрачає бунтарський дух Апокаліпсиса, провідними стають ідеї покірності, повного підкорення долі. У книзі Діянь апостолів описується доля і мученицька смерть апостолів - учнів Христа. Остаточне становлення християнства завершується створенням Євангелій (грецьк. - блага звістка). За церковною традицією їх автори Іоанн і Матфей - учні Христа, Лука і Марко - його послідовники. Ці чотири Євангелія були затверджені в 369 році на
Лаодикійськом Соборі як канонічні. Канонізація християнських текстів сприяла оформленню християнських церков. У 324 році християнство стало державною релігією Римської імперії. Систематизований виклад християнського віровчення міститься в Нікео-Константинопольському Символі віри, затвердженому християнськими Соборами в IV ст., який зафіксував основні його положення: визнання єдиного бога й акту створення світу; віру в Ісуса Христа, його чудесне народження, його сутність, тотожну богу; віру в сходження Ісуса Христа до людей, його розп'яття і воскресіння; піднесення Христа на небо; віру в Духа святого; віру в авторитет церкви як єдиного порятунку; віру в необхідність водохрещення відродження і потойбічне життя, друге пришестя Христа, страшний суд і кінець світу; віру в тисячолітнє царство Христа. Між західними і східними течіями християнства постійно точилася боротьба за першість, яка призвела до повного розриву у 1054 році. Керівники західного християнства назвали свою церкву римсько-католицькою (усеохоплюючою), східна церква стала називатися греко-православною (ортодоксальною) кафоличною (всесвітньою). У XVI ст. від католицизму відокремився протестантизм. Поділ церков супроводжувся не тільки розбіжностями у тлумаченні Символу віри, а й специфічністю культу, що наслідував місцеві традиції. При цьому для більшості християн властиві ті й ті самі основні обряди і свята. Основних християнських "таїнств" (обрядів, що передають чудесним, непомітним способом благодать Божу) сім: водохрещення, причастя, священство, покаяння, світопомазання, шлюб, елеосвящения. У протестантизмі, як правило, існують лише водохрещення і причасття. Християнство сприйняло іудейський монотеїзм, але ускладнило введення його догмата про трійцю: Бог єдиний, але складається з трьох іпостасей: Бог-батько, Бог-син, Бог-Святий дух. Відповідно до християнського віровчення, Бог - найвища нематеріальна сила, він створив світ і керує ним долями людей (креаціонізм). Поступово у верховний пантеон християнства був введений жіночий персонаж - Марія, а також велика кількість святих, центральне місце серед яких посідають апостоли. Основні християнські свята відбивають міфологію християнства і становлення церковного життя. Головних свят дванадцять (за кількістю апостолів), особливо значними є Великдень, П'ятидесятниця і Різдво. Крім головних загальнохристиянських свят існують ще свята храмові, або престольні, присвячені якому-небудь зі святих, що відзначилися в справі будівництва християнської церкви або потерпілих за віру. Розглянемо окремі напрями в християнстві. Православ'я як окремий напрям у християнстві існує з IV ст., а як офіційно сформований церковний рух - з 1054 року. Православ'я поширене головним чином серед народів Східної Європи, а також на Близькому Сході. Нині православним церковним світом визнане існування 16 автокефальних православних церков. Реально їх більше через розкол, але всіх їх об'єднує загальна догматика й однаковість культу. У православ'ї церкви діють самостійно і лише номінально визнають верховенство Константинопольського патріарха, який має титул Всесвітнього. Богослужіння йде на національних мовах. Оформлення і зовнішній вигляд храмів, іконопис, спів, текст молитов і т.д. були закладені візантійською традицією, але зазнали впливу місцевих традицій у мистецтві. Християнство прийшло на Русь з Візантії. Сьогодні у зв'язку з активними процесами перетворення громадського життя православ'я переживає складні часи. Від російської православної церкви відокремилася, оголосивши себе автокефальною, Українська православна церква, виник розкол і середині російського православ'я. Католіцизм поширений у Європі, Америці, Азії, Африці й Океанії, в Україні переважно - серед населення Західної України. На відміну від православ'я, католіцизм - це єдина церковна організація з єдиним центром і єдиним главою, що має титул Папи. Поділяючи основні положення християнства, католицизм відрізняються специфічними особливостями у розумінні сутності Трійці (святий Дух виходить від Бога-батька і від Бога-сина); догмати про непорочне зачаття Марії і вощнесіння її на небо, про чистилище, індульгенції, целібат (безшлюбность духівництва), про непогрішимість Папи в справах віри і моралі. У 1596 році в результаті унії католіцизму з православ'ям виникла Українська Греко-Католицька церква, яка об'єднала православний релігійний культ і католицьке віровчення. Протестантизм виник як самостійний напрям у країнах
Центральної і Північної Європи в XVI ст. Цей релігійний рух не був єдиним, але спільність умов, що його породили, і цілей визначила спільність основних принципів: виправдання вірою (людина врятується не через церкву, а особистою вірою); священство усіх віруючих; дешева церква; авторитет Біблії (кожен віруючий одержує право читати і тлумачити Біблію); з обрядів залишаються тільки два - водохрещення і причащання, але вони не визнаються таїнствами. Ці принципи зробили справді ідеологічну революцію в християнстві. Щоденні трудові обов'язки стали розглядатися як служіння Богові, а працьовитість і ощадливість як риси, бажані йому. Традиційно в протестантизмі склалися три течії: лютеранство в Німеччині, кальвінізм у Швейцарії, англіканство в Англії. Лютеранство отримало назву за іменем ченця Мартіна Лютера (1483-1546), який очолив цей рух. Лютер переклав Біблію на німецьку мову, відкинув Священний Переказ, визнавав лише авторитет Біблії. Була визнана незалежність держави від церкви, а всі церкви були оголошені самостійними. Лютеранську громаду очолив пастор і церковна рада, що підпорядковується місцевій владі. Лютеранство найбільш поширене в Північній Німеччині, Скандинавії, Прибалтиці, США. Кальвінізм (реформаторство) - протестантський рух, що охопив Швейцарію і південь Франції, який очолив Ульріх Цвинг-лі (1484-1531), а потім і Жан Кальвін (1509-1564). Саме Кальвіну цей релігійний напрям зобов'язаний вченням про абсолютну приреченість, відповідно до якої Бог ще до створення світу визначив долю кожної людини. Кальвінізм наполягає на діяльній участі людини в житті, на мирському аскетизмі, ощадливості, відмові від комфорту і насолоди. На чолі громади стоїть пресвітер, який обирається з найбільш авторитетних парафіян. За життям кожного общинника пильно спостерігає громада. Англіканство як самостійний рух існує в Англії з 1571 року, коли парламент прийняв англійський символ віри, а главою церкви проголосив короля. Англіканська церква зберегла багато рис католицизму (таїнства, церковна десятина). Ця церква є державною. У протестантизмі після епохи Реформації виникло багато церковних об'єднань, основними з яких є баптизм, євангелізм, п 'ятидесятництво, адвентизм, "Свідки Ієгови ". Баптизм отримав свою назву завдяки своєрідності обряду водохрещення: обряд відбувається по досягненні повноліття. Баптисти видають свій журнал "Братський вісник", мають фіксоване членство в громадах. Сьогодні це найбільш авторитетний напрям пізнього протестантизму, особливо в Америці. П'ятидесятництво отримало свою назву від своєрідного тлумачення міфу про зішестя на п'ятидесятий день після Великодня Духу святого на апостолів: п'ятидесятники, на відміну від баптистів, вважають, що хреститися треба Духом святим. Самим численним напрямом в адвентизмі є рух адвентистів сьомого дня. Його прихильники багато взяли з іудаїзму: не працюють у суботу, не їдять свинину, а також не п'ють, не курять, не їдять гострого, перед причастям роблять обряд обмивання ніг. У цій організації немає централізації, всі громади існують автономно. "Свідки Ієгови" отримали свою назву в 1931 році, хоча сама течія була заснована в Америці Чарльзом Расселом наприкінці XIX ст. Називаючи себе християнами, єговісти заперечують християнську догматику: вони вірять у єдиного Бога Ієгову, не визнають Трійці, чекають кінця світу, стверджують, що Ісус уже зійшов на землю в 1914 році і веде битву із сатаною. В Україні громади єговістів існують у західній частині країни та в Донбасі. # # # Довідкова література: Современный философский словарь. - М, 2004. Ст.: «Буддизм», «Иудаизм», «Ислам», «Христианство» Новая философская энциклопедия. В 4-х т. - М., 2001. Ст.: «Христианство», «Буддизм», «Ислам». Філософський енциклопедичний словник. - К., 2002. Ст.: «Світові релігії», «Хрисіянство», «Іслам», «Буддизм», „Нірвана".
Тема 29. Свобода совісті і толерантність 1. Поняття толерантності і вільнодумства. 2. Принцип свободи совісті в європейській культурі. 3. Законодавче і конституційне регулювання релігійної діяльності в Україні. Вивчаючи питання «Поняття толерантності і вільнодумства», слід пам'ятати, що для релігієзнавства з'ясування причин і характеру релігійності, становлення релігійної свідомості є традиційним предметом дослідження. Немає сумніву, що безвір'я, сумнів у постулатах релігії або рішуча боротьба з нею йшли паралельно зі становленням релігійної свідомості. Будь-яка релігія утверджувалася не тільки в суперництві з іншими культами, а й у боротьбі проти єресей або безвір'я. Атеїстичні погляди - настільки безсумнівні супутники людської культури, що питання про їхні джерела, причини йе менш важливі, ніж питання про корені релігії. Можна виділити соціальні і гносеологічні основи вільнодумства. Часто в історії йшлося про сумніви в правильності, вірогідності людських уявлень про надприродність. Релігійна свідомість є частиною ідеологічного життя суспільства і тому несе в собі риси, властиві ідеології взагалі. Отже релігія містить у собі не тільки картину світу, але й її оцінку. Зверніть увагу, що усередині одного релігійного комплексу можуть діяти соціально різнонаправлені сили. Це підриває основи панування провідної релігії, породжує усередині її сумніви, єретичні погляди. Розвиток суспільної свідомості відбив цей момент боротьби людського духу за можливість самостійно, незалежно судити про все, у тому числі і про релігію. Розглядаючи закономірності пізнавального процесу, можна переконатися, що момент сумніву - обов'язковий компонент розвитку пізнання, свободи духу, тоді як релігія по своїй суті консервативна і малорухома система. Тому в будь-якій релігії можна знайти ідеї, що відкидають і засуджують сумнів. У цьому джерело конфлікту між науковою і релігійною свідомістю. Результатом цього конфлікту залежно від історичних умов, ступеня зрілості суспільної свідо- мості можуть бути нові релігійні ідеї або момент заперечення релігії, тобто конкретні форми вільнодумства або атеїзму. На відмінну від атеїзму, вільнодумство не відкидає ідею Бога, а передбачає незалежне від релігії трактування світоглядних проблем, у тому числі і самої релігії. Причини, що породжують безвір'я, заперечення релігії, можуть бути і чисто гносеологічними. У філософських системах розум відстоюється як самодостатня сутність, що не потребує жодних опор. Суб'єктивно-ідеалістична позиція, якщо вона послідовна, позбавляє ідею Бога об'єктивності, зводячи її до людських відчуттів, маючи свої аргументи на користь заперечення якої-небудь божественної субстанції поза людиною. В історії науки ідея Бога виконувала роль інструмента пізнання, виступаючи у вигляді первісної причини будь-якого руху (першодвигун, першоповштух). В міру проходження цього історичного ступіня в пізнанні наука відкидала Бога як гіпотезу, створювала нову картину світу, де для нього місця не було. Причини вільнодумства або атеїстичних поглядів можуть бути в умовах особистого буття людини, коли пануючі релігійні погляди не виправдовують покладених на них очікувань або особисту психологічну незацікавленість в релігії: людина знаходить для життєвих установок достатню опору поза релігійним життям. Нарешті відзначимо, що релігійні погляди є більш масовими за своїм поширенням. Атеїзм є або долею одинаків-інтелектуалів, або наслідком загальної секуляризації громадського життя, обмежуючи сфери впливу релігійної свідомості, або може виступати політичним гаслом яких-небудь суспільних сил чи партій. При вивченні питання «Принцип свободи совісті в європейській культурі» слід знати, що свобода совісті - це світоглядний, етичний і правовий принцип. Під свободою совісті розуміється право громадян сповідати будь-яку релігію або не сповідати жодної, відправляти релігійні культи або бути атеїстом. Часто проголошена на словах свобода совісті мала деформований характер: допускався вибір релігії, але не атеїстичних поглядів, порушувалися права віруючих, існували привілейовані релігійні рухи. Конституції багатьох країн поголошують, що права віруючих не повинні суперечити суспільному порядку і благополуччю. Згідно з
принципом свободи совісті, не допускається втручання церкви в діяльність держави, державне життя й освіта мають світський характер. Особистість повинна бути забезпечена у своєм
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-19; просмотров: 249; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.16.130.96 (0.022 с.) |